sähköautot

4157 kommenttia
16061636566139
  • muokattu 24.04.2022 11:58

    @M880 kirjoitti:
    Olen huomannut itsessäni saman. Jos ei ole kiire, saatan jäädä kaksikaistaisellakin tiellä ajelemaan rekan perässä vaikka olisi satasen rajoitus. Ei tätä kauhean usein tapahdu, mutta voisi ottaa tavaksi tapahtua vähän useammin. Ihan vain öljyn kysynnän pienentämiseksi, vaikka se toki isossa kuvassa on vain puolikas pisara meressä.

    Meri koostuu niistä puolikkaista pisaroista.

    Erona veteen on kuitenkin pakokaasujen määrä, ja se että liikennemelun voimakkuus riippuu nopeudesta (ja myös ajoneuvojen määrästä).

    Sähkön käyttö ei tuota lähipäästöjä, mutta ei sen tuotanto ole ongelmatonta sekään.

    Ja mikä parasta, kun ajaa taloudellisesti ei koe koskaan tarvetta nastarenkaille, eli niille vapaaehtoisille varusteille mitkä tuottavat pölyä ja liikennemelua.

      
  • Nova on radiolle sama kuin kansallissosialistit politiikalle.

      1
  • @Karrette kirjoitti:

    Ja mikä parasta, kun ajaa taloudellisesti ei koe koskaan tarvetta nastarenkaille, eli niille vapaaehtoisille varusteille mitkä tuottavat pölyä ja liikennemelua.

    Siinä sinun taloudellisessa ajotavassasi on se syy, miksi sinun perässä roikutaan.

      
  • muokattu 24.04.2022 21:32

    @Quu kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    Ja mikä parasta, kun ajaa taloudellisesti ei koe koskaan tarvetta nastarenkaille, eli niille vapaaehtoisille varusteille mitkä tuottavat pölyä ja liikennemelua.

    Siinä sinun taloudellisessa ajotavassasi on se syy, miksi sinun perässä roikutaan.

    Ei ole, koska silloin kun edellä ajaa joku suurinta sallittua nopeutta ei takana kenelläkään ole syytä ajaa piittaamattomasti, eli syyllistyä rikkeeseen tai rikokseen. Syynä on se että niin moni ei tiedä edes alkeita siitä miten ajetaan taloudellisesti, vaan luulevat että jarrulla ja kaasulla säädetään vain nopeutta, että ei niillä kulutukseen voi olla vaikutusta. Yleensä kurssin jälkeen saa 10-15 % kulutuksestaan pois.

    Mutta tuskin tuota tosissasi kirjoitit, jos vähänkään seuraat liikennettä - edes jalankulkijan roolissa 🙂

      2
  • muokattu 24.04.2022 23:03

    @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Älä kuuntele radio Novaa.

    Olisi syytä kuunnella kaikkien viikonloppuliikenteessä olijoiden, sitä tulee tärkeätä asiaa perjantai ja sunnuntai iltapäivisin.

    Minusta radiomainokset ovat niin hermoon käyvää kuunneltavaa, että en pidä kaupallisia kanavia päällä. Mitä sellaista radiosta tulee, joka auttaa liikenteessä? Reaaliaikainen tilanne on oleellinen ja sen voi havaita okulaaripohjaisesti. En pysty kuuntelemaan säätiedotuksiakaan yleensä. Joskus yritän, mutta vähän päästä huomaan, että ajatus on harhaillut, enkä tiedä, mitä tiedotuksessa sanottiin. Vesille lähtiessä kyllä kuuntelen, mutta kuivalla maalla pärjää ilmankin.

    Pelkän musiikin kuunteleminen käy myös tylsäksi, mieluummin radiota kuuntelee. Oppiikin kaikenlaista. Kuten vaikka, että haapapuut saattavat olla yhtä yksilöä. Että haapa-juurakko kasvaa maan alla vaakasuuntaan ja runkoja putkahtelee ylös välillä ja sama haapa-yksilö saattaa käsittää monta maan päällä näkyvää runkoa, joita olen ennen luullut useammaksi puuksi, mutta jotka usein ovatkin yhtä ja samaa yksilöä. Kerrotaanko muka tällaista tärkeää tietoa Radio Novassa? Kysyn vaan.

      
  • @Karrette kirjoitti:
    Syynä on se että niin moni ei tiedä edes alkeita siitä miten ajetaan taloudellisesti, vaan luulevat että jarrulla ja kaasulla säädetään vain nopeutta, että ei niillä kulutukseen voi olla vaikutusta. Yleensä kurssin jälkeen saa 10-15 % kulutuksestaan pois.

    Ja sinulla matokopeus pysyy tasaisena, ne muut jotka seuraa sinua oppivat taloudellisen ajotavan, ja jono ei tee haitariliikettä jonon nopeuden ollessa sama tasanopeus.
    Kyllä ne kurssit tiedetään, niissä kiihdytetään ennen mäkeä, rullataan alamäissä jne. Ei muuten onnistu suoravetoisella hybridillä 3,8 litrasta pudottaa kulutusta häiritsemättä kanssa-autoilijoita.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Ja sinulla matokopeus pysyy tasaisena, ne muut jotka seuraa sinua oppivat taloudellisen ajotavan, ja jono ei tee haitariliikettä jonon nopeuden ollessa sama tasanopeus.

    Esimerkillisesti voi, ja oikeastaan pitääkin ajaa ilman että vain sakkorangaistuksen pelko toimii kannustimena. Vaikka sellaisesta hyvän esimerkin näkemisestä voi joku saada lisää itsevarmuutta omaan hyvään ajamiseensa, niin ei se ketään sentään opeta ajamaan taloudellisemmin.

    Sakko toimii kannustimena siihen että "älä tee näin", mutta positiivisia kannustimia ei oikein ole, ellei niitä erikseen ymmärrä itse havaita. Kuten se että bensalaskuun vaikuttaa myös se miten usein/ paljonko pitää tankata vuoden aikana, ei pelkästään litrahinnan pari viimeistä desimaalia. Tai se että rauhallinen ajotapa voi olla sitä omaa rentoutumisaikaa, eikä jotain suorittamista joka rasittaa.

      2
  • @Karrette kirjoitti:
    Esimerkillisesti voi, ja oikeastaan pitääkin ajaa ilman että vain sakkorangaistuksen pelko toimii kannustimena.

    No mistä sakkorangaistuksen, tähän taloudelliseen ajotapaasi toit.
    ps. Minun henkilökohtaisen ajotavan sallitun nopeuden ja välin edellä ajavaan hoitaa automatiikka, siinä tuleekin hyvin esiin kuinka paljon nopeus elää ylös ja alas, kun jonon veturi ajaa manuaalisesti.

      
  • Tuulilasin päätoimittaja Olli Koivusalo on hoksannut merkittävän huoltovarmuudellisen ongelman sähköautoissa: entäs jos V-maa lamauttaa Suomen sähkönjakelun, milläs sähköautoilijat sitten lähtevät evakkoon? Ollille voisi kertoa, ettei sähköauton akku suinkaan tyhjene saman tien, kun verkkovirta katkeaa. Arvelen keskiverto sähköautossa olevan koko ajan "tankissa" kilometrejä siinä missä keskiverto polttomoottoriautossakin, joka tuskin on koko ajan tankki piripinnassa. On myös aika rohkeaa olettaa, että kriisitilanteessa polttoainetta on saatavilla aina ja kaikkialla. Yleensä juuri polttoaineesta on tullut ensimmäisenä pulaa.

      4
  • @Quu kirjoitti:
    Olisi syytä kuunnella kaikkien viikonloppuliikenteessä olijoiden, sitä tulee tärkeätä asiaa perjantai ja sunnuntai iltapäivisin.

    Liikennetiedotteet ovat tärkeitä. Yle hoitaa niiden lähettämisen ja radion TA-toiminto nostaa ne muiden audiolähteiden päälle. Novaa ei kuuntele sikakaan vinkumatta.

      2
  • @Quu kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:
    Esimerkillisesti voi, ja oikeastaan pitääkin ajaa ilman että vain sakkorangaistuksen pelko toimii kannustimena.

    No mistä sakkorangaistuksen, tähän taloudelliseen ajotapaasi toit.
    ps. Minun henkilökohtaisen ajotavan sallitun nopeuden ja välin edellä ajavaan hoitaa automatiikka, siinä tuleekin hyvin esiin kuinka paljon nopeus elää ylös ja alas, kun jonon veturi ajaa manuaalisesti.

    Sakkorangaistuksen ideana on saada ei-toivottu käytös tuntumaan ikävältä. Eli jos tasaisen 80 km/h ajaminen ei muutoin tunnu fiksulta, niin valtio ottaa kameratolpan välityksellä lompakostasi pois yhden päivän nettopalkan.

    Ei tietenkään läheskään kaikki ajattele että kyseessä on palkaton työpäivä, eli 8 tunnin aikatappio, toisille se on vain yksi lasku mikä pitää maksaa. Ja sitten se unohtuu, kunnes kamera taas välähtää uudestaan.

    Minulle tuo mukautuva vakionopeussäädin ajaa tarpeettoman lähellä, ihan turha vauhtia on jarrutella pois jos hieman pidemmällä välillä riittää että napsauttaa vain moottorijarrutuksen päälle. Ja samalla tulee varmistettua se ettei liian lyhyt turvaväli estää kiireisempiä ohittamasta turvallisesti, eli ei estä heitä poistumasta ”ohituskaistalta” takaisin jonoon.

      1
  • @GeeTeeJ kirjoitti:
    Novaa ei kuuntele sikakaan vinkumatta.

    Radio Nova Liikenteessä
    pe 15-19, su 16-20 Antti Haajanen, Jussi Halli, Heidi Suomi ja Mikko Suursalmi
    Kanatta kuunnella, tulee reaaliaikaista tietoa.

      
  • @Karrette kirjoitti:

    Minulle tuo mukautuva vakionopeussäädin ajaa tarpeettoman lähellä

    Minun pitää hyvin, väli muodostuu nopeuden mukaan lähdöstä pysähdykseen.

      
  • muokattu 25.04.2022 11:28

    @GeeTeeJ kirjoitti:
    Arvelen keskiverto sähköautossa olevan koko ajan "tankissa" kilometrejä siinä missä keskiverto polttomoottoriautossakin, joka tuskin on koko ajan tankki piripinnassa.

    Kriisitilanteen huoltovarmuus ei ole vielä koskaan ollut millään sijalla autonvalinnassani enkä ole koko asiaa edes miettinyt ennen kuin venäjä taas kerran osoitti olevansa edelleen venäjä, joka kuuluu kielioppisääntöjen mukaan kirjoittaan pienellä kirjaimella kuten myös Führerinsä pooptin (pun intended).

    Omasta ja vaimoni puolesta kommentoin silti, että vaikka asialla ei auton valinnassa olekaan merkitystä, siitä huolimatta puolessa tankillisessa on enemmän kilometrjä kuin yhdenkään sähköauton täydessä akussa. Neljännestankillisella kisaa vielä hyvin sähkäreitä vastaan. Sitä kisaa ei pääse voittamaan, mutta kyllä keskimääräisistä sähköautosta suuri osa jää taaksekin.

    Polttoaineen varoitusvalon syttyessä pääsee vielä Haaparannan ohitse Kalixiin.

    Suostun toki edelleen kompromissiin, että jätämme kriisiajan huoltovarmuuden vertailun paniikinomaisesti muutosta vastustavia kiehtovaksi yksilön kannalta merkityksettömäksi asiaksi ja keskitymme omassa valinnassamme omaan käyttöömme sopivien autojen valintaan, jolloin rangen lisäksi on lupa ottaa huomioon myös hyötysuhde ja käyttökustannukset.

      3
  • @Vital kirjoitti:
    Hienoa kun otit asiaan kantaa. Jos auto kiihtyy 3 sekunnissa sataan, se myös jarruttaa samanmoisesti. Mutta voidaan käyttää myös volttimäärien nostoja samalla virralla, josta ehkä L2 (sähkömies) tietänee enemmän.

    12 voltista saadaan tarvittaessa helposti 10 tuhatta volttia, se että miten se ehkä vaurioittaisi sähkömooottoria tai ei toimisikaan laisinkaan on itselleni kysymys.

    Jännitettä on käytännössä pakkokin nostaa moottorin ohjauksessa, koska muuten tarvittavaan tehoon vaadittu virta kasvaisi kosmisen suureksi ja nostaisi sekä auton painon että hinnan kaapelointien ja kytkentöjen sekä ohjauselektroniikan vuoksi kohtuuttomuuksiin.

    Pelkkä jännitteen nosto ei silti ratkaise jarrujen tehovaatimusta. Jos haluat jarruttaa auton pysähdyksiin 3 sekunnissa, tarvitset edelleenkin 500 kW tehoiset jarrut. Jos ne jarrut toimivat myös ajomoottorina, sitten AMG teholuokka ei vielä riitä, vaan tarvitaan lisää tehoa että rakkine pysähtyy myös kuivalla asfaltilla renkaiden pidon mahdollistamalla tavalla. Parin sadan kilowatin jarrut eivät aiokaan pärjätä nykyaikaisen vakioauton levyjarruille vaikka ajaisit sitä moottoria 10.000 voltin jännitteellä.

      
  • @Karrette kirjoitti:

    Esimerkillisesti voi, ja oikeastaan pitääkin ajaa ilman että vain sakkorangaistuksen pelko toimii kannustimena. Vaikka sellaisesta hyvän esimerkin näkemisestä voi joku saada lisää itsevarmuutta omaan hyvään ajamiseensa

    Jo sulla on luulot kanssakulkijoistasi! Vai ihan itsevarmuutta olet muille jakelemassa.....

      
  • @GeeTeeJ kirjoitti:
    Tuulilasin päätoimittaja Olli Koivusalo on hoksannut merkittävän huoltovarmuudellisen ongelman sähköautoissa: entäs jos V-maa lamauttaa Suomen sähkönjakelun, milläs sähköautoilijat sitten lähtevät evakkoon? Ollille voisi kertoa, ettei sähköauton akku suinkaan tyhjene saman tien, kun verkkovirta katkeaa. Arvelen keskiverto sähköautossa olevan koko ajan "tankissa" kilometrejä siinä missä keskiverto polttomoottoriautossakin, joka tuskin on koko ajan tankki piripinnassa. On myös aika rohkeaa olettaa, että kriisitilanteessa polttoainetta on saatavilla aina ja kaikkialla. Yleensä juuri polttoaineesta on tullut ensimmäisenä pulaa.

    Siinä vaiheessa, kun pitää karkuun lähtiessä moisia pohtia, niin on monta muutakin murhetta ja huolta mielessä.

      3
  • muokattu 26.04.2022 12:07

    Huoltovarmuudesta puheenollen. En näköjään tarvitsekaan varmuudeksi hankkimaani salkku-aggregaattia. Noin 100 km range onkin nyt yli 140km ja se riittää hyvin edestakaisin mahdollisiin kesäisiin kauempiinkin kohteisiini myös ilman pikalatausta.

    I3:n keskikulutus näyttää olevan nyt 10,2kwh/100km.
    Yhden kauppareissun toteutunut kulutus (taloudellisuus ajolla) auton mittarin mukaan tasan 9kwh/100km. Vielä on kitkat alla.

      2
  • Miksi kukaan ei valmista perinteisen farmariauton mallista sähköautoa, jossa ei olisi valtavia renkaita ja tarpeettoman tehokasta moottoria? Luulisi autosta saatavan kevyemmän ja kulkuvastuksiltaan pienemmän, jos painonsäästöön ja aerodynamiikkaan keskityttäisiin nykyistä enemmän. Samoin kaipaisi sitä, että auton käyttö olisi yhtä vaivatonta kuin perinteisen, eli ei tarvittaisi jatkuvia ohjelmistopäivityksiä ym.säätöä. Auton hintakin jäisi matalammaksi, kun tarpeettomia toimintoja karsittaisiin. Mielestäni autoa pitäisi pystyä käyttämään myös ilman älypuhelinta.

      2
  • @Urja kirjoitti:
    Miksi kukaan ei valmista perinteisen farmariauton mallista sähköautoa, jossa ei olisi valtavia renkaita ja tarpeettoman tehokasta moottoria? Luulisi autosta saatavan kevyemmän ja kulkuvastuksiltaan pienemmän, jos painonsäästöön ja aerodynamiikkaan keskityttäisiin nykyistä enemmän. Samoin kaipaisi sitä, että auton käyttö olisi yhtä vaivatonta kuin perinteisen, eli ei tarvittaisi jatkuvia ohjelmistopäivityksiä ym.säätöä. Auton hintakin jäisi matalammaksi, kun tarpeettomia toimintoja karsittaisiin. Mielestäni autoa pitäisi pystyä käyttämään myös ilman älypuhelinta.

    Niin,onhan se tuskallista nähdä maailman ympärillä kehittyvän, kun ei voi sitä mitenkään estää. Mutta niin se on ollut hamasta historiasta saakka. Yritä suunnata ajatukset mukaviin asioihin, vaikka kesäkukkasiin ja lintujen lauluun ja anna muiden touhuta omia tyhmiä juttujaan.

      
  • @Urja kirjoitti:
    Miksi kukaan ei valmista perinteisen farmariauton mallista sähköautoa, jossa ei olisi valtavia renkaita ja tarpeettoman tehokasta moottoria? Luulisi autosta saatavan kevyemmän ja kulkuvastuksiltaan pienemmän, jos painonsäästöön ja aerodynamiikkaan keskityttäisiin nykyistä enemmän. Samoin kaipaisi sitä, että auton käyttö olisi yhtä vaivatonta kuin perinteisen, eli ei tarvittaisi jatkuvia ohjelmistopäivityksiä ym.säätöä. Auton hintakin jäisi matalammaksi, kun tarpeettomia toimintoja karsittaisiin. Mielestäni autoa pitäisi pystyä käyttämään myös ilman älypuhelinta.

    Olen todella samaa mieltä.

      
  • Sähköautojen sisustuksesta on riisuttu kaikki pois. Ankean tylsä sisustus sopii vaatimattomaan makuun, kuin nenä päähän. Sähköauton akusto painaa julmetusti, että saataisiin aikaiseksi edes jonkinlainen toimintamatka ja hinta muodostuu suurelta osin akun koosta. HR vetelee kärryä työkseen, joten tietää aika tarkkaan miten paljon lisäpaino syö toimintamatkaa. Ongelmista jotka liittyvät pohjolan vaihtelevaan ilmastoon ei kannata mainita mitään, koska tässäkin oli jo riittävästi mietinnän aiheita.

      
  • muokattu 08.05.2022 09:43

    @Urja kirjoitti:
    Miksi kukaan ei valmista perinteisen farmariauton mallista sähköautoa, jossa ei olisi valtavia renkaita ja tarpeettoman tehokasta moottoria? Luulisi autosta saatavan kevyemmän ja kulkuvastuksiltaan pienemmän, jos painonsäästöön ja aerodynamiikkaan keskityttäisiin nykyistä enemmän. Samoin kaipaisi sitä, että auton käyttö olisi yhtä vaivatonta kuin perinteisen, eli ei tarvittaisi jatkuvia ohjelmistopäivityksiä ym.säätöä. Auton hintakin jäisi matalammaksi, kun tarpeettomia toimintoja karsittaisiin. Mielestäni autoa pitäisi pystyä käyttämään myös ilman älypuhelinta.

    Aiempi Hyundai Ionic electric oli sen tapainen auto, mutta turhan matalalla tavaratilalla. Pitää vaan odottaa josko tulee uusia malleja.

    Plug-in puolella on Renault Megane farmari, mutta sen korimalli on sen ikäinen että ei varmaan ole tarjolla enää montaa vuotta.

    Ohjelmistopäivitykset ovat pääsääntöisesti joko virheellisen toiminnon korjauksia, tai lisäominaisuuksia. Ilmankin voi pärjätä mutta esimerkiksi navigaattoriin on kyllä kiva saada myös ne kadut ja tiet jotka on rakennettu auton valmistuksen jälkeen. Toki kaikki eivät tarvitse navigaattoria jos ajaa vain kotiseudulla.

      
  • @Karrette kirjoitti:

    @Urja kirjoitti:
    Miksi kukaan ei valmista perinteisen farmariauton mallista sähköautoa, jossa ei olisi valtavia renkaita ja tarpeettoman tehokasta moottoria? Luulisi autosta saatavan kevyemmän ja kulkuvastuksiltaan pienemmän, jos painonsäästöön ja aerodynamiikkaan keskityttäisiin nykyistä enemmän. Samoin kaipaisi sitä, että auton käyttö olisi yhtä vaivatonta kuin perinteisen, eli ei tarvittaisi jatkuvia ohjelmistopäivityksiä ym.säätöä. Auton hintakin jäisi matalammaksi, kun tarpeettomia toimintoja karsittaisiin. Mielestäni autoa pitäisi pystyä käyttämään myös ilman älypuhelinta.

    Aiempi Hyundai Ionic electric oli sen tapainen auto, mutta turhan matalalla tavaratilalla. Pitää vaan odottaa josko tulee uusia malleja.

    Plug-in puolella on Renault Megane farmari, mutta sen korimalli on sen ikäinen että ei varmaan ole tarjolla enää montaa vuotta.

    Ohjelmistopäivitykset ovat pääsääntöisesti joko virheellisen toiminnon korjauksia, tai lisäominaisuuksia. Ilmankin voi pärjätä mutta esimerkiksi navigaattoriin on kyllä kiva saada myös ne kadut ja tiet jotka on rakennettu auton valmistuksen jälkeen. Toki kaikki eivät tarvitse navigaattoria jos ajaa vain kotiseudulla.

    Navi on. Paljon ajaneet eivät sitä tarvitse, mutta hyvä niille jotka eivät tunne kaupunkia missä ajavat. Huvittaviakin tapauksia on jossa naviin tuijottava on ajanut raput alas koska navi niin määräsi. :smile:

      1
  • @Karrette kirjoitti:

    @Urja kirjoitti:
    Miksi kukaan ei valmista perinteisen farmariauton mallista sähköautoa, jossa ei olisi valtavia renkaita ja tarpeettoman tehokasta moottoria? Luulisi autosta saatavan kevyemmän ja kulkuvastuksiltaan pienemmän, jos painonsäästöön ja aerodynamiikkaan keskityttäisiin nykyistä enemmän. Samoin kaipaisi sitä, että auton käyttö olisi yhtä vaivatonta kuin perinteisen, eli ei tarvittaisi jatkuvia ohjelmistopäivityksiä ym.säätöä. Auton hintakin jäisi matalammaksi, kun tarpeettomia toimintoja karsittaisiin. Mielestäni autoa pitäisi pystyä käyttämään myös ilman älypuhelinta.

    Aiempi Hyundai Ionic electric oli sen tapainen auto, mutta turhan matalalla tavaratilalla. Pitää vaan odottaa josko tulee uusia malleja.

    Plug-in puolella on Renault Megane farmari, mutta sen korimalli on sen ikäinen että ei varmaan ole tarjolla enää montaa vuotta.

    Ohjelmistopäivitykset ovat pääsääntöisesti joko virheellisen toiminnon korjauksia, tai lisäominaisuuksia. Ilmankin voi pärjätä mutta esimerkiksi navigaattoriin on kyllä kiva saada myös ne kadut ja tiet jotka on rakennettu auton valmistuksen jälkeen. Toki kaikki eivät tarvitse navigaattoria jos ajaa vain kotiseudulla.

    Ei saisi olla ohjelmistopäivityksiä eikä puhelinsovellusta antamassa uusia tapoja käyttää/hallita autoa saada siitä infoa?

    Mikä on kätevämpää kuin vaikka, kun olen jättänyt koiran auton enkä muistanut asettaa DogModea päälle ja huomaan sen vasta Prismassa ostoskärryjä työntäessä. Sen sijaan, että pitäisi hilppaista autolle, voin puhelinsovellukseta napsauttaa DogModen päälle, joka sekä pitää lämpötilan autossa vakiona (jäähdyttää tai lämmittää) että kytkee liiketunnistimen pois päältä auton sisältä, jotta koiran liikkuminen ei laukaise hälytystä.

    Tesla aloitti OTA-päivitykset ja muut valmistajat ovat markkinoineet myös tekevänsä sellaisia. Osa niistä puheista on varmaankin vain tarkoitettu heidän omille asiakkailleen markkinointipuheeksi, etteivät haksahtaisi tutkimaan Teslaa tarkemmin. Teslan ohjelmistopäivityksistä iso osa tuo uusia ominaisuuksia autoon. Yleensä yhden ominaisuuksia tuovan päivityksen jälkeen tulee muutama bug fixes päivitys. Minusta on hienoa, kun oma auto saa uusia ominaisuuksia ja vielä ilmaiseksi. Päivitys sinänsä ei vaadi muuta kuin, että auto on yhteydessä wifiin, kun päivitys ladataan. Wifi-yhteyden voi tarjota omalla puhelimella tai kodin langattomalla verkolla. Päivitys latautuu automaattisesti ja itse voi päättää, milloin auto asentaa päivityksen. Sen voi tehdä vaikka yöllä. Kestää n. 50min ja sen aikana autoa ei voi käyttää.

      
  • @Urja kirjoitti:
    Miksi kukaan ei valmista perinteisen farmariauton mallista sähköautoa, jossa ei olisi valtavia renkaita ja tarpeettoman tehokasta moottoria?

    Kun tuotantokapasiteetit ovat alimitoitettuja, pitää keskittyä niihin malleihin, joita ihmiset haluavat ostaa. Globaalisti farkut eivät ole sellaisia. Renkaita voi itse valita sen mukaan, mitkä autoon (jarrulevyt) sopivat.

    Luulisi autosta saatavan kevyemmän ja kulkuvastuksiltaan pienemmän, jos painonsäästöön ja aerodynamiikkaan keskityttäisiin nykyistä enemmän.

    Usko pois, kyllä siihen aerodynamiikkaan keskitytään. Ja 100 kW ja 400 kW sähkömoottoreiden painoero on hihasta ravistamalla jotain 30-40 kg, joten silläkään ei juuri ole väliä.

    Samoin kaipaisi sitä, että auton käyttö olisi yhtä vaivatonta kuin perinteisen

    Jaa. Minä nimenomaan en kaipaa "perinteisen" auton epäkäytännöllistä ja hankalaa arkea.

    eli ei tarvittaisi jatkuvia ohjelmistopäivityksiä ym.säätöä.

    Ei niitä päivityksiä ole pakko tehdä. Toki ainakin Teslassa nuo hoituvat niin vaivattomasti ja niistä on selvää lisäarvoa (tulee uusia toiminnallisuuksia ilmaiseksi), että ihan mielellään sitä päivitysnappia painaa.

    Auton hintakin jäisi matalammaksi, kun tarpeettomia toimintoja karsittaisiin.

    Nettiyhteyden lisääminen ei taida autojen tapauksessa lisätä ihan hirveän montaa prosenttia myyntihintaan.

    Mielestäni autoa pitäisi pystyä käyttämään myös ilman älypuhelinta.

    Tietääkseni kaikkia autoja pystyykin. Sillä puhelimella vaan voi, ainakin joidenkin valmistajien autoissa, tekemään kaikkea mukavaa, jonka vuoksi sitä kuitenkin tulee käytettyä.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @Urja kirjoitti:
    Miksi kukaan ei valmista perinteisen farmariauton mallista sähköautoa, jossa ei olisi valtavia renkaita ja tarpeettoman tehokasta moottoria? Luulisi autosta saatavan kevyemmän ja kulkuvastuksiltaan pienemmän, jos painonsäästöön ja aerodynamiikkaan keskityttäisiin nykyistä enemmän. Samoin kaipaisi sitä, että auton käyttö olisi yhtä vaivatonta kuin perinteisen, eli ei tarvittaisi jatkuvia ohjelmistopäivityksiä ym.säätöä. Auton hintakin jäisi matalammaksi, kun tarpeettomia toimintoja karsittaisiin. Mielestäni autoa pitäisi pystyä käyttämään myös ilman älypuhelinta.

    Aiempi Hyundai Ionic electric oli sen tapainen auto, mutta turhan matalalla tavaratilalla. Pitää vaan odottaa josko tulee uusia malleja.

    Plug-in puolella on Renault Megane farmari, mutta sen korimalli on sen ikäinen että ei varmaan ole tarjolla enää montaa vuotta.

    Ohjelmistopäivitykset ovat pääsääntöisesti joko virheellisen toiminnon korjauksia, tai lisäominaisuuksia. Ilmankin voi pärjätä mutta esimerkiksi navigaattoriin on kyllä kiva saada myös ne kadut ja tiet jotka on rakennettu auton valmistuksen jälkeen. Toki kaikki eivät tarvitse navigaattoria jos ajaa vain kotiseudulla.

    Navi on. Paljon ajaneet eivät sitä tarvitse, mutta hyvä niille jotka eivät tunne kaupunkia missä ajavat. Huvittaviakin tapauksia on jossa naviin tuijottava on ajanut raput alas koska navi niin määräsi. :smile:

    Minulla on käytännössä aina yli 5km matkoilla navi käytössä. Ei siksi, etten löytäisi perille, vaan siksi, että täällä isolla kirkolla on aina silloin tällöin kaikenlaista liikennehässäkkää, jolloin navi osaa tarvittaessa kierrättää sivutietä nopeamman reitin vuoksi. Toisaalta se on myös näppärää, että saa tietoa liikennettä vaarantavista tekijöistä, kuten pahoista routavaurioista, tielle kuolleista eläimistä, hyytyneistä autoista ja poliisiratsioista.

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @Urja kirjoitti:
    Miksi kukaan ei valmista perinteisen farmariauton mallista sähköautoa, jossa ei olisi valtavia renkaita ja tarpeettoman tehokasta moottoria? Luulisi autosta saatavan kevyemmän ja kulkuvastuksiltaan pienemmän, jos painonsäästöön ja aerodynamiikkaan keskityttäisiin nykyistä enemmän. Samoin kaipaisi sitä, että auton käyttö olisi yhtä vaivatonta kuin perinteisen, eli ei tarvittaisi jatkuvia ohjelmistopäivityksiä ym.säätöä. Auton hintakin jäisi matalammaksi, kun tarpeettomia toimintoja karsittaisiin. Mielestäni autoa pitäisi pystyä käyttämään myös ilman älypuhelinta.

    Aiempi Hyundai Ionic electric oli sen tapainen auto, mutta turhan matalalla tavaratilalla. Pitää vaan odottaa josko tulee uusia malleja.

    Plug-in puolella on Renault Megane farmari, mutta sen korimalli on sen ikäinen että ei varmaan ole tarjolla enää montaa vuotta.

    Ohjelmistopäivitykset ovat pääsääntöisesti joko virheellisen toiminnon korjauksia, tai lisäominaisuuksia. Ilmankin voi pärjätä mutta esimerkiksi navigaattoriin on kyllä kiva saada myös ne kadut ja tiet jotka on rakennettu auton valmistuksen jälkeen. Toki kaikki eivät tarvitse navigaattoria jos ajaa vain kotiseudulla.

    Ei saisi olla ohjelmistopäivityksiä eikä puhelinsovellusta antamassa uusia tapoja käyttää/hallita autoa saada siitä infoa?

    Mikä on kätevämpää kuin vaikka, kun olen jättänyt koiran auton enkä muistanut asettaa DogModea päälle ja huomaan sen vasta Prismassa ostoskärryjä työntäessä. Sen sijaan, että pitäisi hilppaista autolle, voin puhelinsovellukseta napsauttaa DogModen päälle, joka sekä pitää lämpötilan autossa vakiona (jäähdyttää tai lämmittää) että kytkee liiketunnistimen pois päältä auton sisältä, jotta koiran liikkuminen ei laukaise hälytystä.

    Tesla aloitti OTA-päivitykset ja muut valmistajat ovat markkinoineet myös tekevänsä sellaisia. Osa niistä puheista on varmaankin vain tarkoitettu heidän omille asiakkailleen markkinointipuheeksi, etteivät haksahtaisi tutkimaan Teslaa tarkemmin. Teslan ohjelmistopäivityksistä iso osa tuo uusia ominaisuuksia autoon. Yleensä yhden ominaisuuksia tuovan päivityksen jälkeen tulee muutama bug fixes päivitys. Minusta on hienoa, kun oma auto saa uusia ominaisuuksia ja vielä ilmaiseksi. Päivitys sinänsä ei vaadi muuta kuin, että auto on yhteydessä wifiin, kun päivitys ladataan. Wifi-yhteyden voi tarjota omalla puhelimella tai kodin langattomalla verkolla. Päivitys latautuu automaattisesti ja itse voi päättää, milloin auto asentaa päivityksen. Sen voi tehdä vaikka yöllä. Kestää n. 50min ja sen aikana autoa ei voi käyttää.

    OTA (Over The Air) eli päivitys suoraan matkapuhelinverkosta tai wlan-verkkoa käyttäen - ilman tietokonetta.

    On vanha keksintö ja jopa vanhempi kuin Tesla autona.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Päivitys sinänsä ei vaadi muuta kuin, että auto on yhteydessä wifiin, kun päivitys ladataan. Wifi-yhteyden voi tarjota omalla puhelimella tai kodin langattomalla verkolla. Päivitys latautuu automaattisesti ja itse voi päättää, milloin auto asentaa päivityksen. Sen voi tehdä vaikka yöllä. Kestää n. 50min ja sen aikana autoa ei voi käyttää.

    Itse olen huomannut tuon uusimman auton, jolla ajan (ei oma) päivittävän itseään ilman tuota Wifi-yhteyttä. Oma puhelin on kyllä bluetooth-yhteydessä autoon, mutta en todellakaan tiedä mitä kautta auto päivityksensä ottaa. Voisiko se käyttää jopa omaa GSM-yhteyttään, samaa jolla se ottaa yhteyttä kolaritilanteessa hätäkeskukseenkin?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit