Model Y näytön räplääminen ajon aikana - Myytti murrettu!

135 kommenttia
1235»
  • Tesla työskentelee tällä hetkellä täysin uudenlaisen konseptin parissa. Uudessa mallissa ei olisi nimittäin lainkaan sen enempää rattia kuin polkimiakaan. Massatuotannon odotetaan alkavan vuonna 2024. Ei muuta kuin tilausta sisään! :smile:

      
  • HR seuraat tiiviisti somessa kyseisen merkin omistajien kirjoittelua, niin kysyisin sinulta montako omistajaa on kokeilun jälkeen palannut takaisin polttomoottoriautoon? Viittaan tässä lukuisiin vikoihin ja toimimattomaan lämmitysjärjestelmään ja alati kasvaviin huollon/korjauksen jonotusaikoihin. Teilataanko suoraan puhuvat heti kättelyssä kuoliaaksi vai miten on? Olen sitä mieltä, että toimivassa autossa on aina pakoputki.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    HR seuraat tiiviisti somessa kyseisen merkin omistajien kirjoittelua, niin kysyisin sinulta montako omistajaa on kokeilun jälkeen palannut takaisin polttomoottoriautoon? Viittaan tässä lukuisiin vikoihin ja toimimattomaan lämmitysjärjestelmään ja alati kasvaviin huollon/korjauksen jonotusaikoihin. Teilataanko suoraan puhuvat heti kättelyssä kuoliaaksi vai miten on? Olen sitä mieltä, että toimivassa autossa on aina pakoputki.

    En seuraa somea käytännössä muuten kuin tätä TM:n palstaa, jos tämä someksi lasketaan?

    Olen joskus lukenut jonkun prosenttiarvon yleensä sähköautoista takaisin polttiksiin siirtyneistä, mutta en muista paljonko se oli. Minulla on käsitys, että kovin moni ei palaa. Ymmärrän, että sähkäriin voi pettyä, jos valitsee omiin ajoihin sopimattoman auton eikä riittävästi selvitä etukäteen sähkärin käyttöfilosofiaa.

    Jatka sinä vain kaikessa rauhassa polttiksen kanssa, jos et sähkäristä perusta. Minulla tulee kohta kaksi vuotta täyteen sähkärillä liikkumista enkä ole yhtään pettynyt. Itse asiassa aion tehdä pisimmän työmatkan, mitä koskaan olen autolla tehnyt: lautalla Tukholmaan ja siitä Teslalla Hollantiin asiakkaan tehtaalle. 19 tuntia lataustaukoineen Tukholmasta laskettuna ja aion yöpyä jossain Hampurin tietämillä. Koko matka hollantilaisen asiakkaan luokse on Tukholmasta himpun vajaa 1400km. En ole vielä satavarma menenkö autolla, mutta sen verran on tullut asiaa mielessä pyöriteltyä, ettei taida enää malttaa perua. Ajaahan TeslaBjörnkin niitä 1000km testiajoaja, joten miksen minä 1400km yhdellä väliyöpymisellä. Teslalla on kiva ajaa, en minä muuten.

      
  • muokattu 29.04.2022 23:00

    @tracktest kirjoitti:
    Tesla työskentelee tällä hetkellä täysin uudenlaisen konseptin parissa. Uudessa mallissa ei olisi nimittäin lainkaan sen enempää rattia kuin polkimiakaan. Massatuotannon odotetaan alkavan vuonna 2024. Ei muuta kuin tilausta sisään! :smile:

    Tarkoitat robotaxi-suunnitelmaa. Minä olen ymmärtänyt, ettei sen auton ole tarkoitus osata liikkua kaikkialla vaan ainakin aluksi tietyillä alueilla/reiteillä. Eikä olisi ensimmäinen kerta, kun otetaan pari aikalisää ennen kuin suunniteltu tuote on tien päällä.

    Boring Companyhän ajaa jenkeissä muutamassa kaupungissa maan alla tunneleissa taksiliikennettä. Sitä kokeiltiin jossain vaiheessa automaattisesti ajavilla Model X-autoilla, mutta sitten autoihin tuli kuskit tekemään liikkumisesta "ihmismäisempää". Boring Companyn luulisi olevan ensimmäinen robotaxin käyttöönottaja.

    https://www.teslarati.com/tesla-robotaxi-specs-details-elon-musk/

    P.S.
    https://www.boringcompany.com/

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    Olen jo vuosia sitten luvannut itselleni, etten vajaavetoisella aja. Kuulemma tarkasti säätyvän sähköisen voimalinjan ansiosta takavedoillakin pärjää ihan ok - etuvedot kuulemma sutimisherkkiä päältä puuttuvan metallikasan johdosta - mutta pitäisi melkein päästä testaamaan itse ja talvi meni jo. :/

    Itselläni kokemusta pääasiassa takapotkuista ja nelivedoista, joskin toistaiseksi pelkästään polttomoottori tai plugariopuolelta. On vuosien saatossa joitain etuvetojakin ollut, mutta näiden kanssa kokeillut ovat jääneet lyhytaikaisiksi. Nytkin pihassa neliveto ja takapotku, ja täytyy kyllä sanoa, että kyllä se on tuo neliveto joka jää yleensä pihaan, jos ei kyseessä ole sitten trailerin veto (koska tuossa kyseisessä takapotkussa ei ole automaattista tason säätöä) tai jotenkin poikkeuksellisen huono ajokeli.

      2
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    Olen jo vuosia sitten luvannut itselleni, etten vajaavetoisella aja. Kuulemma tarkasti säätyvän sähköisen voimalinjan ansiosta takavedoillakin pärjää ihan ok - etuvedot kuulemma sutimisherkkiä päältä puuttuvan metallikasan johdosta - mutta pitäisi melkein päästä testaamaan itse ja talvi meni jo. :/

    Itselläni kokemusta pääasiassa takapotkuista ja nelivedoista, joskin toistaiseksi pelkästään polttomoottori tai plugariopuolelta. On vuosien saatossa joitain etuvetojakin ollut, mutta näiden kanssa kokeillut ovat jääneet lyhytaikaisiksi. Nytkin pihassa neliveto ja takapotku, ja täytyy kyllä sanoa, että kyllä se on tuo neliveto joka jää yleensä pihaan, jos ei kyseessä ole sitten trailerin veto (koska tuossa kyseisessä takapotkussa ei ole automaattista tason säätöä) tai jotenkin poikkeuksellisen huono ajokeli.

    Tarkoitatko, että pelkästään vetotavan takia käytät mieluummin takavetoautoasi? Että ovat muuten samanveroiset menopelit, mutta takavedolla ajat mieluummin kuin nelivedolla?

      1
  • HR vuokraa itsellesi kesäksi tämä (loma Saksassa). Saat kokea ajettavuuden ja voiman. Nelivetoisena ja takavetoisena ja kaikki samassa autossa. Et ylistä enää Teslaa etkä päivittäisiä johtosulkeisia.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    Olen jo vuosia sitten luvannut itselleni, etten vajaavetoisella aja. Kuulemma tarkasti säätyvän sähköisen voimalinjan ansiosta takavedoillakin pärjää ihan ok - etuvedot kuulemma sutimisherkkiä päältä puuttuvan metallikasan johdosta - mutta pitäisi melkein päästä testaamaan itse ja talvi meni jo. :/

    Itselläni kokemusta pääasiassa takapotkuista ja nelivedoista, joskin toistaiseksi pelkästään polttomoottori tai plugariopuolelta. On vuosien saatossa joitain etuvetojakin ollut, mutta näiden kanssa kokeillut ovat jääneet lyhytaikaisiksi. Nytkin pihassa neliveto ja takapotku, ja täytyy kyllä sanoa, että kyllä se on tuo neliveto joka jää yleensä pihaan, jos ei kyseessä ole sitten trailerin veto (koska tuossa kyseisessä takapotkussa ei ole automaattista tason säätöä) tai jotenkin poikkeuksellisen huono ajokeli.

    Tarkoitatko, että pelkästään vetotavan takia käytät mieluummin takavetoautoasi? Että ovat muuten samanveroiset menopelit, mutta takavedolla ajat mieluummin kuin nelivedolla?

    No ei ne ihan yksi yhteen ole, kun neliveto on diesel ja takapotku on bensaplugari, mutta onhan tuo takapotku huomattavasti ketterämpi ja etenkin pitävällä pinnalla mukavampi ajettava - ja toki kulutuskin näyttelee nykyisellä bensan hinnalla omaa kuvaansa.

      1
  • @tracktest kirjoitti:
    HR vuokraa itsellesi kesäksi tämä (loma Saksassa). Saat kokea ajettavuuden ja voiman. Nelivetoisena ja takavetoisena ja kaikki samassa autossa. Et ylistä enää Teslaa etkä päivittäisiä johtosulkeisia.

    Kyllähän tuo vanhan maailman autoksi ihan mukava saattaisi olla. Mutta polttomoottorikäyttöiset autot eivät kyllä enää kiinnosta yhtään. Miksi ihmeessä vuokraisin polttiksen loman ajaksi?

    Jollain työreissulla voisi vuokra-autona kokeillakin. On vaan kallis vuokrahinta tuollaisilla, jos yleensä saa vuokrattua.

    Joskus saa sattumia, kun on vuokraamossa autot vähissä. Kerran oli mersun AMG-malli (en muista, mikä Mersu se oli), jolla oli ilo ajaa ilman rajoituksia olevilla motareilla. Kerran oli Mustang, sekin oli kiva kokemus.

    Jutut johtosulkeisista ja rangeahdistuksesta ovay jo niin vanhoja vitsejä, että ei olisi pahitteeksi, vaikka ne jättäisit pois jutuista.

      2
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    Olen jo vuosia sitten luvannut itselleni, etten vajaavetoisella aja. Kuulemma tarkasti säätyvän sähköisen voimalinjan ansiosta takavedoillakin pärjää ihan ok - etuvedot kuulemma sutimisherkkiä päältä puuttuvan metallikasan johdosta - mutta pitäisi melkein päästä testaamaan itse ja talvi meni jo. :/

    Itselläni kokemusta pääasiassa takapotkuista ja nelivedoista, joskin toistaiseksi pelkästään polttomoottori tai plugariopuolelta. On vuosien saatossa joitain etuvetojakin ollut, mutta näiden kanssa kokeillut ovat jääneet lyhytaikaisiksi. Nytkin pihassa neliveto ja takapotku, ja täytyy kyllä sanoa, että kyllä se on tuo neliveto joka jää yleensä pihaan, jos ei kyseessä ole sitten trailerin veto (koska tuossa kyseisessä takapotkussa ei ole automaattista tason säätöä) tai jotenkin poikkeuksellisen huono ajokeli.

    Tarkoitatko, että pelkästään vetotavan takia käytät mieluummin takavetoautoasi? Että ovat muuten samanveroiset menopelit, mutta takavedolla ajat mieluummin kuin nelivedolla?

    No ei ne ihan yksi yhteen ole, kun neliveto on diesel ja takapotku on bensaplugari, mutta onhan tuo takapotku huomattavasti ketterämpi ja etenkin pitävällä pinnalla mukavampi ajettava - ja toki kulutuskin näyttelee nykyisellä bensan hinnalla omaa kuvaansa.

    Minä en huomaisi (huomaa) eroa. Eikä nelivetoinenkaan neljällä pyörällä yleisesti ottaen vedä. Tasauspyörästöt aina lepuuttavat akselikaveriaan.

    Onko takavetoisissa etupyörien kääntökulma suurempi vai onko sinun takavetoisessa lyhyempi akseliväli kuin täysvetoisessa vai miksi se on ketterämpi pitävällä pinnalla. Soralla tietysti voi antaa oman sisäisen rallikuskin vähän kurkistaa silmäkulmasta ja saada soraa lentämään autoa kääntäen.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Onko takavetoisissa etupyörien kääntökulma suurempi vai onko sinun takavetoisessa lyhyempi akseliväli kuin täysvetoisessa vai miksi se on ketterämpi pitävällä pinnalla.

    Yleensä kääntökulma on takapotkussa suurempi, kun vetarit eivät rajoita tai kulmaa ei tarvitse rajoittaa stoppareilla vetonivelten suojelemiseksi.

      1
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Onko takavetoisissa etupyörien kääntökulma suurempi vai onko sinun takavetoisessa lyhyempi akseliväli kuin täysvetoisessa vai miksi se on ketterämpi pitävällä pinnalla.

    Yleensä kääntökulma on takapotkussa suurempi, kun vetarit eivät rajoita tai kulmaa ei tarvitse rajoittaa stoppareilla vetonivelten suojelemiseksi.

    Suomeksi, kääntyy pienemmässä tilassa.

      
  • Aiemmin tässä ketjussa puhuttiin sähköautojen koholla olevista vakuutuskorvausilmoitusten määristä. Eilisessä kauppalehdessä oli asiaan liittyvä artikkeli, jossa sanotaan asian selittyvän sillä, että sähköautoilla ajetaan enemmän kaupungeissa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    HR vuokraa itsellesi kesäksi tämä (loma Saksassa). Saat kokea ajettavuuden ja voiman. Nelivetoisena ja takavetoisena ja kaikki samassa autossa. Et ylistä enää Teslaa etkä päivittäisiä johtosulkeisia.

    Kyllähän tuo vanhan maailman autoksi ihan mukava saattaisi olla. Mutta polttomoottorikäyttöiset autot eivät kyllä enää kiinnosta yhtään.

    Samat mietteet. Voi olla hankala ajatus käsittää, mutta tosiaan sähkön makuun kun on päässyt, niin ei nuo fossiilikrematoriot kiinnosta tipan vertaa. Olen 95% varma, ettei tuossakaan autossa voimalinja pääse tuntumassaan Teslan tasolle, vaikka luokassaan varmasti hieno peli onkin.

      
  • Minulla on jo toinen suoralla sähkövedolla oleva auto, autolla ajaminen ei voi olla teknisesti helpompaa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit