Ongelma Passatin suuntavakavuudessa

22 kommenttia

Ostin vuosi sitten pensapassatin 2.0/vm 2001. Aj. 60.000 km. Suuntavakavuus tuntui aluksi täysin moitteettomalta. En sinällään ollut lainkaan innostunut moottorin ominaisuuksista ja esim pakin "suuruudesta". Ohjauksen herkkyyteen oli pikkasen vaikea tottua, vaikka nämä ovatkin sitten toinen juttu. (Dieselmalli muuten on mielestäni kuin eri planeetalta moottorin ja välitysten osuvuuden suhteen, ohjauskin tuntuu ikään kuin tanakammalta). Kun mittarissa oli vajaat 90.000 km, alkoi takapuoli ja eritoten selkä sanoa pienillä metsäteillä, että nyt keinahdellaan "sivusuunnassa", aivan kävelyvauhdissakin. Ajo maantievauhdissa kävi tuskalliseksi. Autoa oli /on koko ajan paimennettava suunnassa pysymiseksi, se pyrkii "vaeltelemaan/hakemaan" ja aivan erityisesti kohtalaisen pienessäkin sivutuulessa. Kovassa sivutuulessa ja tämän syksyn loskaraiteissa ajo ja niissä pysyminen on ollut myrkkyä. Tuulenpuuskat alkoivat saamaan aikaan korissa selvästi havaittavan heilahduksen. Panin merkille, että selvästi pienemmät autot aivan täyteen lastattuina, perä maata viistäen, pyyhkivät vaivattomasti ohi, ja ohitusten vaikeudesta päätellen sellaisten kuskienkin käsissä, joilla ei ehkä ollut vielä hirmuista ajokokemusta. (Tämän ei ole tarkoitus olla omakehua vaan ilmiön kuvaamista) Itselle alkoi samoissa tilanteissa riittää kesänopeusrajoitukset selvästi alittava ajonopeus. Minulla on ollut parikymmentä autoa, melkein kaikki pienempiä. Yksi ainoa japanilainen, hyvin kauan sitten, oli saman tapainen. Toisena autona on nyt kolme vuotta vanhempi parjattu saksalaismerkki, paljon ajettu. Suuntavakavuus ja jämäkkyys edelleen erinomainen. Passatin etupään ohjauskulmat tarkistettu, iskarit mitattu. Aivan ok. Takapuolituntuma sanoo edelleen, että esim. takapää on jollain tapaa liian "herkästi" liikahteleva. Tämä oma, maallikon arvio. Huollossa kerrotaan, ettei mitään vikaa ole. Vaikea hyväksyä tätä. Voiko tämä siis olla tyypillistä Passattia. Pikkasen kallista ruveta alustan osia summassa vaihtelemaan ja kokeilemaan. Tuntuu sitäpaitsi, että malli on liian uusi (!), jotta tarvikeosia olisi edes saatavilla. Mistä voi olla kyse, ellei tuon auton normaaliominaisuuksista.

  
  • Koeta nelipyöräsuuntausta. Itsellä saman konsernin autossa samat ongelmat kohdalleen vasta kolmannella korjaamokeikalla. Ota myös huomioon se, että valitettavasti tyntekijöissä on eroa. Toiset on hyviä asentajia ja toiset taas ei osaa kaikkea. Luulen, että en ole ainoa, joka on tämän tullut toteamaan.

      
  • Renkaillakin ja niiden leveydellä on suuri vaikutus suuntavakauteen. Asentajiakin on varmasti joka lähtöön, mutta toki kulmat säädetään jonkin tehtaan antaman toleranssin mukaan ja aina ne tehtaan ilmoittamat arvot anna parasta tulosta juuri suuntavakavuudessa, vaan se on monien asioiden kompromissi.

      
  • Tuo vika. Taakse akseleita on tuohon malliin vaihdettu.

      
  • Myös eteen tukivarsia tai ainakin puslia! :sunglasses:

      
  • Alustan eri komponentit ja pyörien suuntaus on melko nopeasti ja helposti todettavissa. Hankalampi todeta on rengas jonka vyö on jotenkin vaurioitunut, ei niin paljon, että selkeästi sökö, mutta ajettu vauhdilla johonkin asfaltinreunaan tms. Auto kyllä silloin vikuroi merkitästä riippumatta. Mutta jos sama vika on esim. talvirenkailla, sitten pystykallistuma (caster) saattaa olla pielessä. En muista pystyikö tuon mallin Passatista kiristämään ohjaustehostinta? Jos se on löystynyt, auto kulkee kyllä minne sattuu. Löytyy hammastangon ratinpuoleisesta päästä, kiristys vain 20 ast. kerralla, ettei ohjauksesta tule ylikireää. Kuten näet, vaikea on "etäältä" yrittää auttaa miestä mäessä.

      
  • Passatin kyseessä ollen etujousituksen nivelet kannattaa tarkastaa. Käsin heiluttelemalla niistä ei vikaa havaitse, sen huomaa vasta kun jousikuorman vaikutus poistetaan. Pieni klappi laakereissa tekee keulan kyllä veltoksi.

      
  • Kiitoksia tähän menneistä tulleista varsin asiantuntevista kommenteista.
    Kuvailemani ilmiö alkoi jo kesärenkailla, jotka ovat vielä taipaleensa ensimmäisellä puoliskolla - ja jatkui jokseenkin saman tyyppisenä, joskin tietenkin ikävämpänä talvirenkailla. Jollain tapaa ihmetyttää se tuntemus, kuin jonkinlainen tahmeus tai tunnottomuus vaivaisi jo kaupunkinopeuksissa - sekin siis vasta matkan varrelta tullutta. Semmoisesta tuntemuksesta on valitettavan ikävä saada ainakaan vastahakoista asentajaa vakuuttuneeksi. Luultavasti kaikki tämän palstan lukijat kuitenkin tuntevat oman ajoneuvonsa "oikean" perstuntuman hyvinkin tarkkaan ja ovat ymmärtäväisiä, kuten näyttää. Viittaisiko tuo ongelman esiintyminen jo pienillä nopeuksilla sitten etupään(kin) ongelmiin. Ikävin, joskaan kai ei poissuljettu mahdollisuus on, että jonkin verran vilppiä on ilmaantunut useampaan kuin yhteen paikkaan - sinällään luonnollista, mutta yhteisvaikutus sitten yllättävän suuri. Noilla ohjeilla on kuitenkin heti alettava toimenpiteisiin. Halvimmasta päästä ensin.
    Vielä sen verran muisteloa, että kun edellisen mallin Jetta tuli aikanaan markkinoille, sain sellaisen irti uutena. Aluksi meno oli mahtavaa, mutta kun 60.000 km oli täynnä, alusta oli auttamatta vetelä ja ajo summittaista ja urissa vempahtelevaa. Ei auttanut iskareitten vaihto. Luovutin. En halua vielä uskoa, että samassa tilanteessa oltaisiin taas.

      
  • Omistan nelivetoisen Passatin 96 kW:n dieselillä vuosimallia 2001, sillä on ajettu reilu 170 tkm. Auto on yllättävän sivutuuliherkkä jo keskikovilla tuulilla. Ilmeisesti kyseinen ongelma on osin ominaisuus, mutta tuskin tuossa määrin mitä kerroit. Jos vika löytyy, niin pistä tänne palstalle tietoa siitä, niin tutkin asiaa oman auton kohdalta.

      
  • Sivutuuliherkkyys ja ohjauksen liiallinen herkkyys kuulostaa Passatin kohdalla aivan vierailta termeiltä . Diesel Passateilla
    2KLP on tullut ajettua n.200 tkm ja kokemukset ovat päin vastaisia. Tosin toiseen autoista asennettiin uutena 25mm madallettu jousitus. Toisessa oli taas tehtaalta tilattu vakiokorkuinen, mutta jäykempi jousitus.

      
  • Kyllähän Passat on kuuluisa tukivarsistaan, jotka kestävät 40 tkm. Merkkikohtaiset keskustelupalstat ovat täynnä tukivarsiongelmia ihmetteleviä kirjoituksia.

      
  • jos hitusenkaan luetun ymmärtäminen eri keskustelupalstoilla on tullut tutuksi niin kerrottakoon, että tuossa -01:stä eteenpäin on tukivarret/vakaajan päät vahvistettuja. Itselläni moisella volkkarilla ajettu 230tkm ja alkuperäiset tukivarret ja vakaajan päät edelleen (ei kolise/narise ja katsastettukkin on). Tien päällä auto on todella suuntavakaa ja mukava... kuullostaisi äkkiseltään taka-akseli rakenteessa olevan jotain pahasti pielessä joten sieltäpäin ongelmaa purkamaan...

      
  • Voipi olla -00 mallia ja myyty -01? :innocent:
    Voi ne hajota uudemmastakin jos valmistusvika. Ja tosiaan takapään väärät kulmat aiheuttaa joskus outoja oireita. :innocent:

      
  • Kuulostaa samalta vialta kun omassa Sierrassani oli.
    Takapyörän laakerin väljyys.
    Tarkista laakeri poistamalla jousikuorma ja vääntämällä
    rengasta. Jos tunnet kolahduksen tai jotain siihen viittaavaa.
    Vaihda laakeri. VW:llä on ollut aika lyhyt ikäisiä pyörän laakereita vanhemmissa malleissa.

      
  • Voi olla ihan yksinkertaisesti kyse liian kovista rengaspaineista, varsinkin edessä liian suuret paineet aiheuttaa just tuollaista. Tuntuu myös siltä että autobvalmistajat ovat ilmoittavat rengaspaineet varman päälle, ettei vaan ole liian vähän. Monen auton ajo-ominaisuudet ja hallittavuus paranevat rengaspaineita laskemalla ja usein nimenomaan eturenkaiden paine on liian suuri.

    Joka autoon haen itse sopivat paineet. Jos kokeilet, niin tietysti omalla vastuullasi, liian pienet paineet ovat taas suorastaan hengenvaaralliset. Ja huomaa, että hyvin pienet paine-erot (taka-/etupään suhde) vaikuttaa yllättävän paljon. 0,1 barin paineen muutos voi olla ratkaiseva.

      
  • Itselläni oli samankaltainen vika aikoinaan 92vm Passatissa joka johtui takaakselin isoista kumipuslista (väljät kumipuslat),joista akselisto kiinnitetään koriin.

      
  • Alustan "komponentit" on tarkastettu. Kaikki ok. Taka-akseli on kuulemma kuin kärryn akseli sikäli, ettei sitä voi säätää, "joten se on kunnossa". Renkaat huonot, no jaa, ei parhaat. Renkaista ei oikein voi olla kyse, koska oire alkoi jo kesärenkailla. Ei siis vielä kenellekään uutta tietoa. Ei naurata.

      
  • Tuntuu kyllä kovin kummalliselta jos asentajat eivät huomaa
    kuvailemieasi ongelmia. Millä autolla olet ajanut ennen passattia.

      
  • Rape tuolla kommentoi seuraavaa: Voi olla ihan yksinkertaisesti kyse liian kovista rengaspaineista, varsinkin edessä liian suuret paineet aiheuttaa just tuollaista.

    Täytyy laskea eturenkaiden paineita vaikka 2,2 baariin. Käytän yleensä korkeita rengaspaineita, sillä renkaiden kestoikä kasvaa jossakin määrin. Jos jonkun renkaan paine hieman laskee, niin sen paine on yhä suositustenmukainen ja kuluminen vähäistä. Nyt olen pitänyt niinkin korkeita paineita talvirenkaissa kuin 2,6 baria. Nykyiset renkaat eivät ole enää herkkiä ylipaineelle, sillä niiden runkorakenne on erittäin jäykkä.

      
  • Kokeile lisätä hieman aurausta, auttaa usein! :sunglasses:
    Joillain liikkeillä on jostain syystä väärät arvot tiedostossa, ainakin yhdellä oli! :innocent:

      
  • "iskarit mitattu. Aivan ok." "Kun mittarissa oli vajaat 90.000 km"

    Suosittelen kuitenkin iskarien vaihtoa, siis kaikki neljä. Bilstein B6 SPORT iskari on tehokas ja mukavuus on kunnossa. Saa myös "ison auton" tuntua. Bilstein iskari ei ole halvin. Mercedes ja Porsche käyttävät ensiasennuksena.

    http://katalog.bilstein.de

    VehicleVWPASSAT (3B3)2.0

    BE5-6512 BILSTEIN - B6 SPORT Front Axle Shock Absorber
    BE5-6542 BILSTEIN - B6 SPORT Rear Axle Shock Absorber

    HUOM ! Bilstein B4 GAS (STANDARD) en suosittele.

      
  • Kiitoksia taas uusista näkökulmista. Vuosien mittaan kertyneen tuntuman - tai luulon. miten vaan - nojalla - kun muutakaan ei oikein löydy - pidän aika mahdollisina virhelähteinä tuota auraushommaa ja toisaalta iskareita, kuitenkin. Iskareidenhan ei tarvi paljoakaan löystyä, kun sen jo alkaa tuntea. Myönnän, että herkästä persustasta saa helposti kyllä maksaakin. Olen melko moniin autoihini vaihtanut iskarit hyvinkin ennen sataatuhatta, lähinnä raskaasta ajosta johtuen, ei ne rikki ole menneet - jotenkin löysiksi vain. Kuormaa on varsin usein kärryn muodossa perässä.
    Se mikä tuntuu riittävältä ja hyvältäkin, riippuu aika paljon mm ajomatkojen pituudesta jne ja on jossain määrin ehkä makuasiakin. Hyvin erityyppisiä autoja kun koko ajan myydän lujaan tahtiin. Minulla olleiden Toyotien vakavuutta ei kerta kaikkiaan voinut kehua, mutta esim se luotettavuus ja tarvittaessa paikallisen pikahuollon toiminta oli ylivertaista. Jotakin vastakkaista Opeleihin tässä kohdassa.
    Eniten olen viime vuosina ajanut Vectroilla ja sitä ennen Asconoilla, jonkunkin verran Nissanilla ja monella pikkusaabilla - tosi kauan sitten. Välissä Jetalla ja parilla vanhalla kuplalla. (40 vuodessa kerkiää näköjään)
    Monella on ollut Opeleitten kanssa huono tuuri, sitä ei varmaan voi kiistää, minulla kuitenkaan ei. Nykyisellä 2 litr/16v koneella on ajettu 170.000, kaikki hevoset tallessa kovasta käytöstä huolimatta. Iskarit ja takajouset olen vaihtanut. Suuntavakavuus ylivoimainen Passattiin verrattuna, joskin perä on nyt liiankin kova, tuli laitettua liian kovat KYBi:t näemmä. Myönnän myös, että ensimmäisen Opelin laitettuani - se muuten oli Jetan jälkeen - tunsin laittaneeni kivijyrän. Siitä se tunne sitten hävisi ja kuormansietokyky ja suuntavakavuus alkoivat tuntua tärkeiltä. Vaan niin se on. Kun on "hienolla" ilmastoidulla volkkarilla vaunun vetänyt kotipihaan, on vaihdettava vanhempi päältä jo vähän kulahtanut Opeli eteen, jolla sitten vaunu peruutetaan koloonsa, aavistuksen ylämäkeen. Volkkarista palaisi kytkin helposti siinä hommassa. Volsun vaihteiden välitykset ja pensamoottori (8v) ei tunnu tuohon hyvältä yhdistelmältä, vaan se onkin ihan eri juttu.

      
  • Itselläni oli vw-golf vm. -03 moottori oli 1,6l. Ja aivan sama homma. Ei tarvinnut paljon kärryä vedellä / peruutella niin jo alkoi kytkin haista. Lopuksi se alkoi kylmänä lähdettäessä myös ravistaa ja tuolloin Golfin mittarissa oli n. 30tkm.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit