Rattiraivo voi johtaa erittäin vakaviin seurauksiin

44 kommenttia
«1

Poliisi ja Liikenneturvan asiantuntija neuvovat, miten suojautua liikennehäiriköiltä.

Virkamies joutui moottoritiellä törkeän rattiraivon kohteeksi. Mitä sanoo poliisi?

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5a0bb00b-7900-409e-8064-e8edbe3f4364

  
  • muokattu 25.04.2022 08:52

    Liikenneturvan koulutuspäällikön neuvot oman rattiraivon välttämiseksi on varmistaa oikea asenne liikenteeseen. Samoin on tärkeää, että pysyy rauhallisena eikä provosoi tai provosoidu. Vaikka itse olisi ollut oikeassa, joskus toinen voi rauhoittua ihan siitä, että heilauttaa kättä merkiksi, että ”sori”.

    Niin se poliisi? No on täysin samaa mieltä koulutuspäällikön kanssa. Mikäli itse joutuu vaarallisen ja törkeän rattiraivon kohteeksi, eräs ylikomisario kehottaa soittamaan 112:een.
    – Kun tavallinen ihminen selviää tunnekuohusta, häntä usein hävettää. Aluksi hän voi kertoa, miten väärin toinen kuski teki. Mutta kun hän tajuaa, että on itse sen jälkeen tehnyt paljon enemmän virheitä, seurauksena on häpeä.

      
  • Sanoisin näin, jos on jo valmiiksi tunnekuohujen vallassa lähtiessään liikenteeseen voi provosoitua herkemmin toisen töpeksinnästä tai vain hidastelusta. Esimerkkinä vaikka jos "nukkuu" liikennevaloissa, sattaa tunteiden vallassa oleva riehaantua takana.

      
  • No ei tarvitse keksiä "esimerkkejä". Jutun mukaan Liikenneturvassa on tutkittu syitä, jotka voivat johtaa rattiraivoon. Koulutuspäällikkö Satu Tuomikoski listaa niistä muutamia: Voi olla päihteitä, alhaista verensokeria, stressiä, jopa narsismia. Jos on jo valmiiksi pinna kireällä, pienikin asia voi laukaista raivoreaktion.

    Ratkaisunsa oli tuossa edellisessä lainauksessani.

      
  • Eikö tuon narsismin olisi voinut kirjoittaa selkokielelläkin? Että jotkut ihmiset vaan ovat kusipäitä luonteeltaan, ja se näkyy myös heidän ajamisessakin. Tai selkeimmin silloin.

      
  • @Karrette kirjoitti:

    Eikö tuon narsismin olisi voinut kirjoittaa selkokielelläkin?

    Lehtijuttuun?

      
  • Kumppanille selkokielinen näkemys narsistin liikennekäytöksestä.

    Narsistit eivät useinkaan näe sääntöjen koskevan heitä itsejään, minkä vuoksi heidän on myös vaikea ymmärtää tekojensa seurauksia.

    Lopputuloksena narsisti joutuu usein vastuuseen välinpitämättömyydestään sääntöjä, lakeja ja sosiaalisia normeja kohtaan.

    Narsisti yliarvioi helposti omia kykyjään, mikä voi ajaa henkilön vakaviin onnettomuuksiin liikenteessä. Liikenteessä narsisiti voi tuntea myös kuolemattomuuden tunteita.

      
  • Tutkija: Esplanadin kaahari pääsi yllättämään poliisit.

    Poliisitaustainen oikeustieteen tohtori Henri Rikander sanoo, että Pohjoisesplanadin kaahari aiheutti poliisille erittäin hankalan ja sivullisille vaarallisen tilanteen.
    Rikander arvioi, että julkisten tietojen perusteella poliisi ei odottanut Pohjoisrannassa pysähtymismerkin saaneen kuljettajan yrittävän pakoon.
    Tilanne eteni niin nopeasti, ettei järeämpiin pysäyttämistoimiin ehditty ryhtyä.

    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e3e9fd40-a729-4283-8580-e377ba1b0cc4

      
  • muokattu 05.05.2022 15:20

    Rattiraivon lisäksi ihan vahingossa aiheutettujen vaaratilanteiden hoitamiseen sopii sama prosessiohjattu toimintamalli.

    Jos joku muu haluaa näyttää kuinka huonosti hän pystyy ajamaan, siihen vastataan rutiininomaisesti omalla parhaalla osaamisella. Jos kolmas osapuoli tarkkailee ajamistamme edempää, hänelle ei saa jäädä epäselväksi kuka on hänen näkemänsä näytelmän konna ja kuka on sankari.

      3
  • Juuri näin. Täällä joskus vuosia tai vuosikymmeniä sitten joku (TeeCee?) sanoi hienosti jotenkin niin, että jos joku haluaa esim. äänimerkillä tai sumuvaloilla herättää huomiota korostaakseen omaa osaamattomuuttaan että kaikki vamasti huomaa, antaa vapaasti tehdä. Minulla ei kantti tuohon riittäisi, mielummin salaan muilta virheeni ja puutteeni.

    Moottoritiellä joskus näkee kahden nahistelevan, eikä kumpikaan ole oikeassa. Silti ne varmaan yrittää saada selvyyttä jostain. Melko koomista, kun itsellä on juuri tuo mainitsemasi tapa. Samoin autokouluauton kohdalla ajan korostetun oikein ja huomioin sen tarkoituksena näyttää omaa paremmuuttani. Ehkä tällainen päteminen on jonkun mielestä sairasta, itse en siitä silti luovu.

      
  • @Herbert kirjoitti:
    Juuri näin. Täällä joskus vuosia tai vuosikymmeniä sitten joku (TeeCee?) sanoi hienosti jotenkin niin, että jos joku haluaa esim. äänimerkillä tai sumuvaloilla herättää huomiota korostaakseen omaa osaamattomuuttaan että kaikki vamasti huomaa, antaa vapaasti tehdä. Minulla ei kantti tuohon riittäisi, mielummin salaan muilta virheeni ja puutteeni.

    Moottoritiellä joskus näkee kahden nahistelevan, eikä kumpikaan ole oikeassa. Silti ne varmaan yrittää saada selvyyttä jostain. Melko koomista, kun itsellä on juuri tuo mainitsemasi tapa. Samoin autokouluauton kohdalla ajan korostetun oikein ja huomioin sen tarkoituksena näyttää omaa paremmuuttani. Ehkä tällainen päteminen on jonkun mielestä sairasta, itse en siitä silti luovu.

    Vaikka ajatus "toisenkin posken kääntämisestä lyöjälleen" on oikea kulttuurissamme (Google kertoo mitä sillä tarkoitetaan), niin voi olla että äänimerkkiä tai valomerkkiä voisi silti kyllä käyttää enemmän. Ajatuksella että jos joku aidosti luulee että aiheeton kaistanvaihto ihan toisen eteen on jotain muuta kuin liikenneturvallisuuden vaarantamista saisi palautteen, ja ymmärtäisi että autokoulussa opitut asiat (mm. peiliin katsominen ennen kaistan vaihtoa) eivät ole hänen osaltaan enää hallinnassa. Että huoleton tai piittaamaton asenne ei ehkä olekaan ylpeyden aihe toisten mielestä, vaan tarpeetonta vaaran aiheuttamista. Ei kai ihmiset sentään etukäteen harkitse kolarointejaan?

    Tuo nahistelu, niin se on ihan parasta elämää myös joillekin aikuisille. Mutta jos se ei olekaan leikkiä tai kisailua, vaan se on toisen osapuolen osalta muiden liikenneturvallisuuden vaarantamista, niin tilanteen voi rekisteröidä numerossa 112, jotta tilastoissa näkyisi tapauksia joissa resurssipulan vuoksi ei voi reagoida. Harmi vaan jos se tarkoittaa enemmän kameratolppia, koska niistä ei ole kaikkeen lääkkeeksi.

    On sanonta että jotkut saavat ajokorttinsa muropaketista, yllätyslelun tapaan. Eli että liikennettä varten ei tarvita koulutusta tai sääntöjä, jolloin suhtautuminen liikenteeseen on kuin se olisi vain leikkiä, jonkinlainen puuhamaa missä harrastetaan jotain kivaa.

    Mutta loukatuksi tulleella rattiraivoajalla, siinä missä raivon aiheuttajaosapuolellakin, on riskinä että se toinen osapuoli on joku kaheli. Että palautteen anto tai *huoleton matkanteko" voi johtaa pahoinpitelyyn, siinä missä vastaavassa tilanteessa ilman ajoneuvoja.

    Tämäkään aihe ei ole helppo. Itse pyrin kuitenkin siihen ettei kenelläkään olisi syytä soittaa minulle torvea tai vilkutella valoja. Suuntamerkkejä eli vilkkuja tosin toivoisin näkeväni enemmän.

      2
  • Missä ihmeessä te ajatte, lasten liikennekaupungissa vai.

      
  • muokattu 06.05.2022 09:06

    @Quu kirjoitti:
    Missä ihmeessä te ajatte, lasten liikennekaupungissa vai.

    Juuri sitä ajatusta on tarkoitus herättää valo- ja äänimerkeillä. Ne joilla on siniset valomerkit, niin voivat sitten takavarikoida rahaa siltä joka ajaa kuin ajokortti olisi saatu arpajaisvoittona, ilman että on joutunut mielistelemään ketään inssiajossa (ajamaan muutaman kerran vain toisten mieliksi ihan toisella tavalla kuin mitä omasta mielestään hänen kuuluisi saada ajaa).

    "47 §
    Ääni- ja valomerkki
    Ajoneuvolla ajettaessa on annettava ääni- tai valomerkki taikka muulla tavalla on kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota, jos se on vaaran välttämiseksi tarpeen. Muutoin äänimerkin saa antaa vain taajaman ulkopuolella ohitettaessa. Äänimerkki ei saa kestää pidempään kuin on tarpeen." (lainaus Finlex.fi)

    Eli jos joku ajaa siten että hän aiheuttaa vaaraa voi olla hyvä - tai kuten laki velvoittaa "on annettava" - herätellä keskittymään myös liikenteeseen, ei pelkästään itsensä viihdyttämiseen, tai varomaan ettei nukahda rattiin.

      
  • @Karrette kirjoitti:

    Juuri sitä ajatusta on tarkoitus herättää valo- ja äänimerkeillä. Ne joilla on siniset valomerkit, niin voivat sitten takavarikoida rahaa siltä joka ajaa kuin ajokortti olisi saatu arpajaisvoittona, ilman että on joutunut mielistelemään ketään inssiajossa (ajamaan muutaman kerran vain toisten mieliksi ihan toisella tavalla kuin mitä omasta mielestään hänen kuuluisi saada ajaa).

    Ai se olitkin sinä, minä jo ihmettelinkin kenen pipo kiristää.

      
  • muokattu 06.05.2022 11:03

    @Quu kirjoitti:
    Ai se olitkin sinä, minä jo ihmettelinkin kenen pipo kiristää.

    En ollut minä. Kun en edes käytä pipoa, vaan koppalakkia.

    Mitä luulet, sakotetaanko siitä jos ei käytä pakollisia ääni- tai valomerkkejä vaaran välttämiseksi (lakiteksti: "on käytettävä", ei esim. "voisi olla kätevää jos antaisi äänimerkin"), kuten laki edellyttää? Vai todetaanko että koska se on oikeastaan aika vaikeaa, eikä sitä harjoiteltu autokoulussa, eikä jälkikäteen eli myöhässä sitä enää tarvitse tehdä? Riittääkö pelkkä huomatus sen suhteen ettei tehnyt mitään vaaran välttämiseksi?

      
  • @Karrette kirjoitti:
    Vaikka ajatus "toisenkin posken kääntämisestä lyöjälleen" on oikea kulttuurissamme

    En edes ajattele kääntäväni toista poskea enkä mielestäni alistu koheltajalle vaan päinvastoin korostan sitä kuinka paljon häntä paremmin minä osaan ajaa. Korostetun suuri turvaetäisyyteni koheltajaan on vain tapa pitää oma auto siistinä ja saada minun näyttämään fiksummalta.

    (Google kertoo mitä sillä tarkoitetaan), niin voi olla että äänimerkkiä tai valomerkkiä voisi silti kyllä käyttää enemmän.

    Äänimerkkiä tulee käytetyksi aivan tarkoituksella. Tyypillinen tilanne on moottoritien sisäänmenorampilta saapuva, joka on törmäyskurssilla. En jää odottelemaan onko hän huomannut minut, vaan töräytän lyhyen varoituksen jo ennen kuin hän on valintansa tehnyt. Ei siihen tööttinapille tarvitse koko päiväksi jäädä makaamaan. Tyypillinen moottoripyörän äänimerkin liipaisin on hyvä väline liipaista niin lyhyt älähdys, että se kuuluu varoituksena mutta ei kuulosta niin uhkaavalta, että kasvattaisi kaverille sarvet päähän. Autolla sama on vähän vaikeampi tehdä.

    Tuulilasi korjattu pari viikkoa sitten. Joku reppana yritti ohittaa Hondallaan. Yritys oli kova, mutta kun normaalin moottoripyörän koneen kiskottavana oli toistatonninen kotilo, niin eihän siitä tietenkään mitään tullut. Eväät loppuivat kesken ja raukka joutui laskeutumaan lähes autoni etupuskurin päälle ja heitti kiven lasiin :-1:

    Alle 1 metrin takaylityksellä oleviin mopoautoihin pitäisi määrätä pakolliseksi joko roiskeläpät tai kuljettaja. Mutta ei näille muuta voi kuin yrittää pysyä mahdollisimman kaukana.

      
  • @Karrette kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Ai se olitkin sinä, minä jo ihmettelinkin kenen pipo kiristää.

    En ollut minä. Kun en edes käytä pipoa, vaan koppalakkia.

    Mitä luulet, sakotetaanko siitä jos ei käytä pakollisia ääni- tai valomerkkejä vaaran välttämiseksi (lakiteksti: "on käytettävä", ei esim. "voisi olla kätevää jos antaisi äänimerkin"), kuten laki edellyttää? Vai todetaanko että koska se on oikeastaan aika vaikeaa, eikä sitä harjoiteltu autokoulussa, eikä jälkikäteen eli myöhässä sitä enää tarvitse tehdä? Riittääkö pelkkä huomatus sen suhteen ettei tehnyt mitään vaaran välttämiseksi?

    Ei ole vielä sakotettu, vaikka ajoin vuosia yli 100000 km/v

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:
    Vaikka ajatus "toisenkin posken kääntämisestä lyöjälleen" on oikea kulttuurissamme

    En edes ajattele kääntäväni toista poskea enkä mielestäni alistu koheltajalle vaan päinvastoin korostan sitä kuinka paljon häntä paremmin minä osaan ajaa. Korostetun suuri turvaetäisyyteni koheltajaan on vain tapa pitää oma auto siistinä ja saada minun näyttämään fiksummalta.

    (Google kertoo mitä sillä tarkoitetaan), niin voi olla että äänimerkkiä tai valomerkkiä voisi silti kyllä käyttää enemmän.

    Äänimerkkiä tulee käytetyksi aivan tarkoituksella. Tyypillinen tilanne on moottoritien sisäänmenorampilta saapuva, joka on törmäyskurssilla. En jää odottelemaan onko hän huomannut minut, vaan töräytän lyhyen varoituksen jo ennen kuin hän on valintansa tehnyt. Ei siihen tööttinapille tarvitse koko päiväksi jäädä makaamaan. Tyypillinen moottoripyörän äänimerkin liipaisin on hyvä väline liipaista niin lyhyt älähdys, että se kuuluu varoituksena mutta ei kuulosta niin uhkaavalta, että kasvattaisi kaverille sarvet päähän. Autolla sama on vähän vaikeampi tehdä.

    Tuulilasi korjattu pari viikkoa sitten. Joku reppana yritti ohittaa Hondallaan. Yritys oli kova, mutta kun normaalin moottoripyörän koneen kiskottavana oli toistatonninen kotilo, niin eihän siitä tietenkään mitään tullut. Eväät loppuivat kesken ja raukka joutui laskeutumaan lähes autoni etupuskurin päälle ja heitti kiven lasiin :-1:

    Alle 1 metrin takaylityksellä oleviin mopoautoihin pitäisi määrätä pakolliseksi joko roiskeläpät tai kuljettaja. Mutta ei näille muuta voi kuin yrittää pysyä mahdollisimman kaukana.

    Posken kääntäminen tarkoittaisi sitä ettei edes vaaratilanteessa vilkuta valoja tai käytä äänimerkkiä. Jos autossa ei ole äänimerkkiä (tai se on rikki) on auto katsastuksessa hylätty.

    Saan minäkin joskus matkustajilta moitteita siitä että ei toisten takia tarvitsisi (heidän omasta mielestään) jarruttaa, mutta minkäs teet kun BAS-toiminto on opittu refleksi, eli jarrutus alkaa heti kun turvaetäisyys on rikkoutunut toisen toimesta. Pitäisi erikseen päättää että "ajanpa nyt tietoisesti lainvastaisen lähellä", joten mieluummin otan besserwisser-palautteet vastaan kuin syyllistyn toisten liikenneturvallisuuden vaarantamiseen (rikos se olisi siinä missä niin moni sellaiseksi säädetty muukin teko on).

      
  • @Karrette kirjoitti:

    Posken kääntäminen tarkoittaisi sitä ettei edes vaaratilanteessa vilkuta valoja tai käytä äänimerkkiä. Jos autossa ei ole äänimerkkiä (tai se on rikki) on auto katsastuksessa hylätty.

    Entäs (vilkku)valot? Ettei jää epäselväksi vaan....

    mieluummin otan besserwisser-palautteet vastaan kuin syyllistyn toisten liikenneturvallisuuden vaarantamiseen (rikos se olisi siinä missä niin moni sellaiseksi säädetty muukin teko on)

    Aamen

      
  • @Karrette kirjoitti:

    Posken kääntäminen tarkoittaisi sitä ettei edes vaaratilanteessa vilkuta valoja tai käytä äänimerkkiä. Jos autossa ei ole äänimerkkiä (tai se on rikki) on auto katsastuksessa hylätty.

    Jos oikeasti tilanne on vaarallinen, keskityn ihan muihin asioihin kuin ääni- tai valomerkin antamiseen.

      
  • muokattu 07.05.2022 09:24

    @Herbert kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    Posken kääntäminen tarkoittaisi sitä ettei edes vaaratilanteessa vilkuta valoja tai käytä äänimerkkiä. Jos autossa ei ole äänimerkkiä (tai se on rikki) on auto katsastuksessa hylätty.

    Jos oikeasti tilanne on vaarallinen, keskityn ihan muihin asioihin kuin ääni- tai valomerkin antamiseen.

    Eivät ne sulje pois toisiaan, eli kyseessä ei ole joko tai -vaihtoehdot. Tätä voi harjoitella parkkiruudussa moottori sammutettuna, eli painaa yhtäaikaisesti torvea kädellä ja jarrua jalalla. Jossakin vaiheessa se alkaa tapahtumaan samanaikaisesti, ja siitä kehittyy refleksi. Torven soitto ilman mitään muuta toimenpidettä on vain mielenosoitus. Peileissä voi olla kuolleen kulman varoitusvalo, mutta ei läheskään kaikkien autoissa, eli kylkikolareitakin voi joutua varomaan, tosin toisen vieressä ei pitäisi muutenkaan koskaan ajaa.

    Joskus oman auton takana on joku jonka piittaamattomuuden takia ei voimakas jarrutus ole mahdollista. Ja niistä tilanteista seuraa ketjukolareita, ja eiköhän kaikki tiedä ettei niitä 3-4 sekunnin turvavälejä oikeastaan kukaan noudata kuin sattumalta, tai edes niitä 2 sekunnin välejä joihin voi liittää sanaa "turva".

      
  • @Karrette kirjoitti:

    Tätä voi harjoitella parkkiruudussa moottori sammutettuna, eli painaa yhtäaikaisesti torvea kädellä ja jarrua jalalla. Jossakin vaiheessa se alkaa tapahtumaan samanaikaisesti,

    Kyllä sinä nyt pahasti aliarvioit keskusteluun osallistujien autonhallintalaitteidenkäytön.

      2
  • Vaaditaanko entiseltä kansanedustajalta ja nykyiseltä Helsingin apulaispormestarilta lain kunnioittamista ja nuhteettomuutta? Paavo Arhinmäkeä epäiltiin 20-vuotiaan nuoren helsinkiläismiehen autoon kohdistuneesta vahingonteosta, mutta aluesyyttäjä Juha-Mikko Hämäläinen päätti perjantaina 6. toukokuuta jättää syytteen nostamatta.

    https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/3ab30b40-a8ac-4008-878a-0b71c097887b

      
  • Normaalisti ajatellen luulisi olevan näin, jos autossa painetaan kaasua edessä oleva loikkaa mitä pikimmiten alat pois. Kyseisessä tapauksessa edessä oleva nosti jalkansa potkuasentoon.

      
  • @Quu kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    Tätä voi harjoitella parkkiruudussa moottori sammutettuna, eli painaa yhtäaikaisesti torvea kädellä ja jarrua jalalla. Jossakin vaiheessa se alkaa tapahtumaan samanaikaisesti,

    Kyllä sinä nyt pahasti aliarvioit keskusteluun osallistujien autonhallintalaitteidenkäytön.

    Olette sitten jo syntymästänne asti olleet minua parempia? Minä olen joutunut opettelemaan asioita 🙂
    Ne opetellut asiat puolestaan ovat pitäneet peltikorjaamokäynnit nollassa. Kaikki eivät siihen pysty.

    Jos tarkoitus on että kukaan muu kuin me muutamat vakio-osallistujat ei lukisi näitä ajatuksiamme, niin sitten tämä on kyllä vähän hukkaan heitettyä aikaa. Vaikka niin kuin työpaikalla, ei työkavereitaan pääse itse aina valitsemaan, vaan on joko oltava hiljaa tai puhuttava niistä aiheista joista kenelläkään ei ole vahvoja mielipiteitä tai asenteita.

      
  • @Karrette kirjoitti:

    Olette sitten jo syntymästänne asti olleet minua parempia? Minä olen joutunut opettelemaan asioita 🙂
    Ne opetellut asiat puolestaan ovat pitäneet peltikorjaamokäynnit nollassa. Kaikki eivät siihen pysty.

    Kyllä täytyy olla pahasti kehityksessä jäljessä jos vielä ajokortti iässä, eli painaa yhtäaikaisesti torvea kädellä ja jarrua jalalla.

      1
  • Niin paljon on ikää etten muista koska viimeksi olen tööttiä tositarkoituksella käyttänyt, mutta tänään piti kun viereisen kaistan auto alkoi väistämään edellään kääntyvää autoa meidän kaistaa kohti, katsoin että nyt on sen paikka kun melkein osuttiin, eikä reunakivi antanut enempää tila väistää.

      
  • Harkinnanvarainen äänimerkin käyttö ilmaistaan laissa sanoilla milloin vaaran välttämiseksi on tarpeen. Äänimerkkiä voi käyttää, mikäli sen katsoo vaaran tai onnettomuuden välttämiseksi tarpeelliseksi. Hevosta ohittaessa ei koskaan. Saaliseläimen vaiston omaavana hevonen pyrkii pakenemaan mahdollista uhkaa. Pakoreaktiosta seuraa aina vaaratilanne hevoselle, ratsastajalle ja muulle liikenteelle.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Harkinnanvarainen äänimerkin käyttö ilmaistaan laissa sanoilla milloin vaaran välttämiseksi on tarpeen. Äänimerkkiä voi käyttää, mikäli sen katsoo vaaran tai onnettomuuden välttämiseksi tarpeelliseksi. Hevosta ohittaessa ei koskaan. Saaliseläimen vaiston omaavana hevonen pyrkii pakenemaan mahdollista uhkaa. Pakoreaktiosta seuraa aina vaaratilanne hevoselle, ratsastajalle ja muulle liikenteelle.

    Vielä jos on villihevosia

      
  • @Quu kirjoitti:
    Niin paljon on ikää etten muista koska viimeksi olen tööttiä tositarkoituksella käyttänyt, mutta tänään piti kun viereisen kaistan auto alkoi väistämään edellään kääntyvää autoa meidän kaistaa kohti, katsoin että nyt on sen paikka kun melkein osuttiin, eikä reunakivi antanut enempää tila väistää.

    Eikös olekin mukavaa kun saa itse kokea jotain mitä on siihen asti pitänyt vain toisten mielikuvituksena.

      
  • @Karrette kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Niin paljon on ikää etten muista koska viimeksi olen tööttiä tositarkoituksella käyttänyt, mutta tänään piti kun viereisen kaistan auto alkoi väistämään edellään kääntyvää autoa meidän kaistaa kohti, katsoin että nyt on sen paikka kun melkein osuttiin, eikä reunakivi antanut enempää tila väistää.

    Eikös olekin mukavaa kun saa itse kokea jotain mitä on siihen asti pitänyt vain toisten mielikuvituksena.

    Eihän toi nyt ollut mitään, pikkujuttu.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit