Sähköautot loppu, eivätkä dieselit käy kaupaksi – Suomen autokaupassa valtaisa myllerrys

22 kommenttia

Sähköautot loppu, eivätkä dieselit käy kaupaksi – Suomen autokaupassa valtaisa myllerrys

Autoteollisuus sekä autokauppa ovat kovassa myllerryksessä. Sähköautot viedään käsistä, mutta dieselautojen suosio on romahtanut. Rengasvalmistajatkin ovat uuden tilanteen edessä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/sahkoautot-loppu-eivatka-dieselit-kay-kaupaksi-suomen-autokaupassa-valtaisa-myllerrys/8420768

  
  • En ole ostamassa uutta (autovero muistuttaa siitä että vähän käytettyjä saa Ruotsista), mutta joillakin merkeillä ei ole enää edes tarjolla dieseliä.

    Dieselin kalliiksi noussut litrahinta yhdessä päiväkohtaisen käyttövoimaveron kanssa tosin tarkoittaa sitä että dieselin vähäisempi kulutus ei tarkoita enää taloudellisuutta, etenkään jos ei auton hankintahinta ole ominaisuudet huomioiden edullinen. Taloudellista on lähinnä ajamisen vähentäminen.

    Mutta kulutusero verrattuna bensaan, jos sitä on tarpeeksi voi se yhdessä myös kallistuneen bensalitran hinnan vuoksi tarkoittaa sitä että 1,5 litran kulutusero tarkoittaa 3,3 euron säästöä dieselille / 100 km. Dieselvero Golf-luokassa on 1 euro päivässä, joten diesel on vähemmän kallis, vaikkei olekaan enää taloudellinen.

    Toinen automme on ladattava (ja talvella tietysti nastattomat renkaat), ja voin todeta että minulla kävi tuuri kun sain 2 vuoden sähkösopimuksen puoleen hintaan siihen nähden mikä vastaava tänään maksaisi. Maantieajossa pidemmillä matkoilla se häviää dieselille selkeästi, mutta molemmissa on puolensa, taajamassa se on hyvä - kun auton hankintahinta huomioiden saan sen ladattua kotona joka päivä.

      2
  • muokattu 07.05.2022 09:25

    Minä saan melkein joka viikko pettyä "dieselin vähäisempään kulutukseen" tankatessani tuota 2.0 TDI-DSG:tä. Varmaankin Mersun dieseli olisi parempi - ainakin 740 GLE:llä se kulkee vähällä. Omissa ajoissani, niillä autoilla millä ajan, dieselin kulutusetu on kyllä täysin mitätön tai jopa negatiivinen.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Minä saan melkein joka viikko pettyä "dieselin vähäisempään kulutukseen" tankatessani tuota 2.0 TDI-DSG:tä. Varmaankin Mersun dieseli olisi parempi - ainakin 740 GLE:llä se kulkee vähällä. Omissa ajoissani, niillä autoilla millä ajan, dieselin kulutusetu on kyllä täysin mitätön tai jopa negatiivinen.

    Oletko verrannut omaa ajoasi bensakoneeseen? Ajotapa ja ajonopeus vaikuttaa paljon, joten voisi olla mielenkiintoista kokeilla mikä on 2.0 TDI kulutus kun vältellä jarrutuksia ja yli 80 nopeuksia.

      
  • @Karrette kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Minä saan melkein joka viikko pettyä "dieselin vähäisempään kulutukseen" tankatessani tuota 2.0 TDI-DSG:tä. Varmaankin Mersun dieseli olisi parempi - ainakin 740 GLE:llä se kulkee vähällä. Omissa ajoissani, niillä autoilla millä ajan, dieselin kulutusetu on kyllä täysin mitätön tai jopa negatiivinen.

    Oletko verrannut omaa ajoasi bensakoneeseen? Ajotapa ja ajonopeus vaikuttaa paljon, joten voisi olla mielenkiintoista kokeilla mikä on 2.0 TDI kulutus kun vältellä jarrutuksia ja yli 80 nopeuksia.

    Minulla dieselin ajotietokone tarjosi pienimmillään 3.5 litraa, kun bensalla alle 5 on vaikeaa.

      
  • muokattu 07.05.2022 12:55

    Minusta auton kulutuksen arvioiminen ilman, että kulutusta suhteuttaa auton habitukseen, on aika hedelmätöntä. Minulla dieselit JGC, Discot kuluttivat 7.5 - 10 litraa sadalle rippuen miten ja millaista ajoa suoritti. Disco nelosen tehokkaampi malli meni auton keskikulutusnäytön mukaan 8.5 sadalle, sitä aikaisempi matalammin viritetyllä koneella 7,5 sadalle.

    Karrette ajeli diselillä 3,5 litraa sadalle. Minun pitänee lähteä etsimään vahvaa köyttä ja sitten paksua oksaa, koska minun ajotavallani kului vähintää 4 litraa enemmän sadalla. Yli tuplasti enemmän. Kestämättömän nöyryyttävää.

    Jos kulutusta ei suhteuta autoon, jolla se tehdään eikä ajoprofiiliin, jolla se on syntynyt, on ihan turha esitellä tuloksia ainakaan henkilökohtaisten taitojensa tunnusmerkkinä.

      3
  • muokattu 07.05.2022 12:37

    @HybridRules kirjoitti:
    Minusta auton kulutuksen arvioiminen ilman, että kulutusta suhteuttaa auton habitukseen, on aika hedelmätöntä. Minulla dieselit JGC, Discot kuluttivat 7.5 - 10 litraa sadalle rippuen miten ja millaista ajoa suoritti. Disco nelosen tehokkaapi malli meni auton keskikulutusnäytön mukaan 8.5 sadalle, sitä aikaisempi matalammin viritetyllä koneella 7,5 sadalle.

    Karrette ajeli diselillä 3,5 litraa sadalle. Minun pitänee lähteä etsimään vahvaa köyttä ja sitten paksua oksaa, koska minun ajotavallani kului vähintää 4 litraa enemmän sadalla. Yli tuplasti enemmän. Kestämätttömän nöyryyttävää.

    Jos kulutusta ei suhteuta autoon, jolla se tehdään eikä ajoprofiiliin, jolla se on syntynyt, on ihan turha esitellä tuloksia ainakaan henkilökohtaisten taitojensa tunnusmerkkinä.

    Juuri noin. On verrattava samanlaiseen autoon jota ajaa sama kuljettaja. Kyllä minullakin kuorma-auto kuluttaisi huomattavasti enemmän kuin se meidän SUV.

    Sen jälkeen kun on vertailtu eri autotyyppien kulutustason voi vielä vertailla eri kuljettajia keskenään.

      
  • @Karrette kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Minä saan melkein joka viikko pettyä "dieselin vähäisempään kulutukseen" tankatessani tuota 2.0 TDI-DSG:tä. Varmaankin Mersun dieseli olisi parempi - ainakin 740 GLE:llä se kulkee vähällä. Omissa ajoissani, niillä autoilla millä ajan, dieselin kulutusetu on kyllä täysin mitätön tai jopa negatiivinen.

    Oletko verrannut omaa ajoasi bensakoneeseen? Ajotapa ja ajonopeus vaikuttaa paljon, joten voisi olla mielenkiintoista kokeilla mikä on 2.0 TDI kulutus kun vältellä jarrutuksia ja yli 80 nopeuksia.

    Jos rajoitus on 100, niin tuskin ajan alle 110 mittarissa. Tuo em. dieselfarkku ei käytännössä mene alle 5 litran sataselle edes pelkässä matka-ajossa kesällä saati sitten sekalaisessa ajossa varsinkaan talvella. Nykyään monet bensa-autotkaan eivät käytännössä kuluta juuri enempää.

      
  • Minun mielestä kulutukset eivät ole merkittävästi alentuneet dieseleissä 20 vuoden aikana. Saasteiden poistoa on lisätty joka taas lisää kulutusta. Jo 2000-luvun alussa keskikokoiset autot, väyrynen, V70 jne kulutti reilun 5L/100km. Niihin aikoihin bensamallit kulutti paljon enemmän. V70 2.4 bensa oli vaikea saada kuluttamaan alle 9L satasella. Mitä nykyään kuluttaa esim Passat kokoluokkaa olevat autot pelkällä bensakoneella?

      
  • Ajotietokoneen kulutusnäyttöön ei kannata ihan täysillä uskoa, eikä myöskään matkamittariin

    Oltiin kaverin dieselautolla reissussa. Tankilla käytiin, kun tripissä oli 1080km.
    Dieseliä meni tankkiin 55l ja ajotietokone näytti 4,4l/100km...

      
  • @Josef kirjoitti:
    Ajotietokoneen kulutusnäyttöön ei kannata ihan täysillä uskoa, eikä myöskään matkamittariin

    Oltiin kaverin dieselautolla reissussa. Tankilla käytiin, kun tripissä oli 1080km.
    Dieseliä meni tankkiin 55l ja ajotietokone näytti 4,4l/100km...

    Minulla autonvaihdon jälkeen näytti ajotietokone 4,7 litraa /100 km, ja se harmitti aika paljon kun mainos lupasi kulutukseksi paljon vähemmän. Tankkaus oli trippimittarin mukaan kuitenkin 4,25 litraa/100 km, joten harmin aiheeksi jäi väärin näyttävä ajotietokone.

    Sen kummempaa kikkailua ei ollut kuin ajaminen nopeusrajoituksen mukaan (mittarissa 84 kun rajoitus oli 80). Se tarkotti myös sitä että ohituskiihdytyksiä ei tarvitse tehdä. Farmariauto missä oli 110 hv diesel ja 6-vaihteinen kaksoiskytkin-automaatti.

    Sekalainen ajo missä on pysähdyksiä, kuten myös kylmäkäynnistykset lisäävät kulutusta.

      
  • Yli 30 prosenttia ladattavia
    Huhtikuussa ensirekisteröidyistä henkilöautoista yli 30 prosenttia oli ladattavia. Näistä 12,1 prosenttia oli täyssähköautoja ja 18,5 prosenttia ladattavia hybridejä.

    Täyssähköautojen osuus on tänä vuonna ensirekisteröidyistä autosta ollut 13,6 prosenttia ja ladattavien hybridien 20,0 prosenttia, joten sinällään tilanteessa ei ole mitään uuttaa.

    Dieselautojen osuus on laskenut hyvin nopeasti varsin pieneksi. Huhtikuussa se oli 9,4 prosenttia.

    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/fba58795-8ae6-4d18-bef5-fdf5b7a36acd

      
  • Uusien autojen tilauskanta on 150 prosenttia suurempi kuin normaalisti

    Sähköautoilla on kova imu.

    ”Tilauskannasta täyssähköautoja on 21 prosenttia. Virallinen ennusteemme on vuodelle 17,3 prosenttia, mutta en yllättyisi, jos se alkaisi kakkosella.”

    Tähän vaikuttaa polttoaineen hintojen nousu.

    ”Sähköllä ajat kotilatauksellakin neljällä eurolla sata kilometriä, bensalla tai dieselillä sata kilometriä maksaa 17 euroa.”

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/f4cecdc3-83f9-418f-a148-75a1d6a97c76?ref=ampparit:876a

      
  • muokattu 08.05.2022 12:55

    Joo. Edellisen "kakkosen", jonka pois myin, keskikulutus lienee ollut 12 tienoilla. Nyt uuden "ykkösen" taitaa olla kevätkaudella yli 20 ...

    ps. Terveisiä saunasta! Tulipahan taas tuhottua ihmiskunnan tulevaisuutta pienhiukkasilla ja hiilidioksidinmoskalla.

      
  • @Yosemite J kirjoitti:
    Joo. Edellisen "kakkosen", jonka pois myin, keskikulutus lienee ollut 12 tienoilla. Nyt uuden "ykkösen" taitaa olla kevätkaudella yli 20 ...

    ps. Terveisiä saunasta! Tulipahan taas tuhottua ihmiskunnan tulevaisuutta pienhiukkasilla ja hiilidioksidinmoskalla.

    Mitä poltit? Ei kai saunassa yleensä voi polttaa mitään fossiilista polttoainetta, jos siis tuotit lisää CO2 ilmakehään?

    Jotkut saavat polttopuista aikaan melkoisesti savua, kun toiset tuottavat vain miellyttävän tuoksun, sellaisen mikä tuo mieleen nuotion ja retkeilyn.

      
  • @Karrette kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:
    Joo. Edellisen "kakkosen", jonka pois myin, keskikulutus lienee ollut 12 tienoilla. Nyt uuden "ykkösen" taitaa olla kevätkaudella yli 20 ...

    ps. Terveisiä saunasta! Tulipahan taas tuhottua ihmiskunnan tulevaisuutta pienhiukkasilla ja hiilidioksidinmoskalla.

    Mitä poltit? Ei kai saunassa yleensä voi polttaa mitään fossiilista polttoainetta, jos siis tuotit lisää CO2 ilmakehään?

    Jotkut saavat polttopuista aikaan melkoisesti savua, kun toiset tuottavat vain miellyttävän tuoksun, sellaisen mikä tuo mieleen nuotion ja retkeilyn.

    Näkyvää savua en saa aikaiseksi. En tosin edes yritä. Olen ymmärtänyt, että AKK:lla voi polttaa vaikka ruskohiiltä ilman vaikutuksia ilmastoon, mutta maaseudulla eläminen, kesämökkejä lukuunottamatta, tuhoaa ihmiskunnan tulevaisuuden. Hiilidioksidia nyt vaan koivu- ja kuusiklapeista syntyy. Miten sen voisi estää?

      
  • @Yosemite J kirjoitti:
    Hiilidioksidia nyt vaan koivu- ja kuusiklapeista syntyy. Miten sen voisi estää?

    Ei mitenkään, toivottavasti, uusiutuvia lunnonvaroja.

      
  • @Karrette kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:
    Joo. Edellisen "kakkosen", jonka pois myin, keskikulutus lienee ollut 12 tienoilla. Nyt uuden "ykkösen" taitaa olla kevätkaudella yli 20 ...

    ps. Terveisiä saunasta! Tulipahan taas tuhottua ihmiskunnan tulevaisuutta pienhiukkasilla ja hiilidioksidinmoskalla.

    Mitä poltit? Ei kai saunassa yleensä voi polttaa mitään fossiilista polttoainetta, jos siis tuotit lisää CO2 ilmakehään?

    Ja höpö. Kyllä se hiilidioksidi siinä koivuklapissa pysyy varastossa ihan yhtä hyvin kuin siellä maan alla olevassa hiilessä tai öljyssäkin. Eiköhän ne koivuklapitkin pidä hyvässä kuivassa varastossa hiilen sisuksissaan vaikka miljoona vuotta. Ei muuta kuin tekemään hirmuiset määrät klapeja ikuiseen varastoon niin pysyy hiilidioksidit poissa ilmastoa lämmittämästä.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @Yosemite J kirjoitti:
    Joo. Edellisen "kakkosen", jonka pois myin, keskikulutus lienee ollut 12 tienoilla. Nyt uuden "ykkösen" taitaa olla kevätkaudella yli 20 ...

    ps. Terveisiä saunasta! Tulipahan taas tuhottua ihmiskunnan tulevaisuutta pienhiukkasilla ja hiilidioksidinmoskalla.

    Mitä poltit? Ei kai saunassa yleensä voi polttaa mitään fossiilista polttoainetta, jos siis tuotit lisää CO2 ilmakehään?

    Ja höpö. Kyllä se hiilidioksidi siinä koivuklapissa pysyy varastossa ihan yhtä hyvin kuin siellä maan alla olevassa hiilessä tai öljyssäkin. Eiköhän ne koivuklapitkin pidä hyvässä kuivassa varastossa hiilen sisuksissaan vaikka miljoona vuotta. Ei muuta kuin tekemään hirmuiset määrät klapeja ikuiseen varastoon niin pysyy hiilidioksidit poissa ilmastoa lämmittämästä.

    Kolmen vuoden tarve (myös leivinuunin, joka eniten syö) on varastossa katon alla ja toinen mokoma odottaa pitkänä käsittelyä kuntosalilla. Myös se UPM:n tienvarteen unohtama kuitupino, jonka luvan saatuani siirsin itselle lämmityskäyttöön.

      
  • muokattu 09.05.2022 11:09

    @Karrette kirjoitti:
    Juuri noin. On verrattava samanlaiseen autoon jota ajaa sama kuljettaja. Kyllä minullakin kuorma-auto kuluttaisi huomattavasti enemmän kuin se meidän SUV.

    Kun otanta on riittävä osoittamaan verrattavan automallin koko kulutuskaalan, silloin (saman voimalinjatyypin kesken) voi aika hyvin verrata omaa sijoittumistaan tuolla skaalalla. Muutamien viimeisimpien autojen hankinnan yhteydessä tehty simulaatio on osunut hyvinkin tarkasti toteutumaan. Vaimoni kulutuksen polttomoottorilla näkee kun katsoo automallin pohjat. Koska omani on tuota suurempi, löydän oman toteutumani aika hyvin Spritmonitor listauksen ensimmäisen sivun keskiarvona tai sen ensimmäisen sivun puolivälistä.

    Vaimoni dieselauton ympärivuotinen keskikulutus on tällä hetkellä 2.7 litraa sadalle alle samaan koriin tehdyn bensamallin pohjien. Omasta heikommasta sijoittumisestani listalla huolimatta minäkin teen parin litran kulutuseroa samanlaisen bensa-auton pohjalukemiin.

    Ei dieselin ostaminen näillä lukemilla harmita, kun bensakrematorion kulutuslisäksi on noin puolet lisää yli dieselin kulutuksen. Samasta syystä bensamoottorisen ajoneuvoverokin nousee jo noin puoleen dieselin vastaavasta.

    Vaikka dieselin ja täyssähköisen voimalinjan välissä ei olekaan mitään meille järkevää välivaihetta, kaikki vaihtoehdot näyttävät olevan auki sitten kun joskus tekee mieli jos ei uudempaa niin ainakin erilaista autoa. Dieseliä ei kannata ostaa, koska sellainen on jo. Isoakkuisen lataushybridin voisi ostaa, jos ne päätyvät niin epäsuosioon, että sellaisen saa halvalla. Bensamoottorin ostoperuste olisi yhden mekaanikon signeeraama kompressoriahdettu V8. Sähköautoja on jo useampiakin käyttökelpoisia hintakehityksen toivottavasti joskus parantuessa tästä pula-ajan anomaliasta, jossa käytetty on uutta kalliimpi. Senkin voi tosin kääntää perusteluksi tilata saman tien uusi.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:
    Juuri noin. On verrattava samanlaiseen autoon jota ajaa sama kuljettaja. Kyllä minullakin kuorma-auto kuluttaisi huomattavasti enemmän kuin se meidän SUV.

    Kun otanta on riittävä osoittamaan verrattavan automallin koko kulutuskaalan, silloin (saman voimalinjatyypin kesken) voi aika hyvin verrata omaa sijoittumistaan tuolla skaalalla. Muutamien viimeisimpien autojen hankinnan yhteydessä tehty simulaatio on osunut hyvinkin tarkasti toteutumaan. Vaimoni kulutuksen polttomoottorilla näkee kun katsoo automallin pohjat. Koska omani on tuota suurempi, löydän oman toteutumani aika hyvin Spritmonitor listauksen ensimmäisen sivun keskiarvona tai sen ensimmäisen sivun puolivälistä.

    Vaimoni dieselauton ympärivuotinen keskikulutus on tällä hetkellä 2.7 litraa sadalle alle samaan koriin tehdyn bensamallin pohjien. Omasta heikommasta sijoittumisestani listalla huolimatta minäkin teen parin litran kulutuseroa samanlaisen bensa-auton pohjalukemiin.

    Ei dieselin ostaminen näillä lukemilla harmita, kun bensakrematorion kulutuslisäksi on noin puolet lisää yli dieselin kulutuksen. Samasta syystä bensamoottorisen ajoneuvoverokin nousee jo noin puoleen dieselin vastaavasta.

    Vaikka dieselin ja täyssähköisen voimalinjan välissä ei olekaan mitään meille järkevää välivaihetta, kaikki vaihtoehdot näyttävät olevan auki sitten kun joskus tekee mieli jos ei uudempaa niin ainakin erilaista autoa. Dieseliä ei kannata ostaa, koska sellainen on jo. Isoakkuisen lataushybridin voisi ostaa, jos ne päätyvät niin epäsuosioon, että sellaisen saa halvalla. Bensamoottorin ostoperuste olisi yhden mekaanikon signeeraama kompressoriahdettu V8. Sähköautoja on jo useampiakin käyttökelpoisia hintakehityksen toivottavasti joskus parantuessa tästä pula-ajan anomaliasta, jossa käytetty on uutta kalliimpi. Senkin voi tosin kääntää perusteluksi tilata saman tien uusi.

    Oletko varma, ettei vaimosi käy sinulta salaa liruttelemassa joka tankilliseen hieman lisädieseliä, jotta voittaa sinut kulutuskisassa?

    PS. Meilläkin vaimo voittaa kulutuskisan aina. Vaikka minä ajan teknisesti periaatteessa taloudellisemmin (esim. kulutan paljon vähemmän jarruja) niin ylinopeuden ja nopeiden ohitusten takia tuhoan sitten sen kaikkein parhaan taloudellisuuden ja jään auttamatta kakkoseksi.

      
  • Ryskähommat ja peräkärryn veto sattuvat useammin minun autolleni (koska nahkaverhoilu on helpompi puhdistaa), vaimoni uudempi ja tilavampi auto lähtee loma- ja mökkireissuille, joten pitkät maantiematkat painottuvat hänen autolleen. Lisäksi farkku vetää pyörätelinettä selvästi irtaviivasedania taloudellisemmin, joten kyllä erotukseen on aivan luonnollinen selitys.

    Selittelyksi sen tekee minun kannaltani se tosiasia, että hän ajoi myös aiemmalla vetokoukuttomalla bensakrematoriollaakin oman autonsa korimallin pohjalukemia.

      
  • Meilläkin ajetaan miun autolla "kura-ajot", koska siinä on kumimatot lattialla.
    Rouvan autossa on karvamatot, niissä näkyy lika ja ne on hankalat puhdistaa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit