Mitä on ”laatu”?

23 kommenttia
muokattu 09.05.2022 13:56

Se ei tarkoita, että tuote on parempi. Se tarkoittaa että järjestelmä on tehty kustannus tehokkaammin. Se tarkoittaa

(ISO 9000). Sinä pysäytät järjestämän, se on tehtäväsi rooli. Sitä voidaan sanoa portaiden askelmaksi. Hauku ja vaadi, tehtävä ei muuten kehity.

On oma vikani ellet työntekijänä ole työssäsi onnellisempi ja myös työnantaja tyytyväisempi, on myös oma vikani ellen pysty yhtiön tuottavuutta kasvattamaan.

T: Polytypos:n työsuojeluvaltuutettu epv. (Olinko mä sielläkin 30 vuotta tunaroimassa, ehkä joku olisi voinut olla parempi, sori Keijo)

  
  • Mitä on ”laatu”?

    "Laatu tarkoittaa kaikkia niitä hyödykkeen (tuotteen tai palvelun) ominaisuuksia, joilla on merkitystä asiakkaan tarpeen tyydyttämisessä. Fyysisen tuotteen laatu tarkoittaa sen kykyä suoriutua sille tarkoitetuista tehtävistä koko oletetun käyttöikänsä ajan. Tuotelaadun osatekijöitä ovat tuotteen kestävyys, luotettavuus, käytön tarkkuus, käytön helppous, huolto- ja korjausmahdollisuudet sekä mahdolliset muut tuotekohtaiset tekijät. Palveluiden laatutekijät jaetaan tekniseen laatuun: miten esimerkiksi leikkaus sairaalassa onnistui tai miten hyvää ravintolan ruoka oli; ja toiminnalliseen laatuun: miten sairaalassa tai ravintolassa palveltiin, oliko kirurgi myötäelävä ja tarjoilija kohtelias yms."

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Laatu

    Ei se tuon kummempaa ole.

      1
  • "Hyödykkeiden ja toiminnan ominaisuudet ovat suhteellisen objektiivisia asioita. Ne voidaan usein tunnistaa, määritellä ja luetella hyvinkin tarkkaan. Subjektiiviseksi laatu muuttuu vasta, kun erilaiset asiakkaat arvioivat sitä omien tarpeidensa ja kokemustensa pohjalta. Asiakkaalla on aina ennakko-odotuksia ostaessaan tuotteita tai palveluja. Tuotetta tai palvelua voidaan pitää laadukkaana, jos asiakas on tyytyväinen ja toteaa saaneensa rahoilleen täyden vastineen. Laadun määrittelyssä asiakkaan kannalta on aina kyse siitä, vastaako tuote niitä odotuksia, joita asiakkaalla on etukäteen tuotteen suhteen ollut. Tässä vertailussa on kysymys hinta-laatusuhteesta."

    https://fi.wikipedia.org/wiki/Laatu

    Sama lähde, mutta oli hauska huomata että asioita voi lähestyä eri näkökulmista. Itse olen käyttänyt ihan toimivia tuotteita, mutta en ole ollut tyytyväinen niiden laadukkuuteen, vaikka ne sinänsä toimivat tehtävänsä mukaisesti.

      1
  • @Vital kirjoitti:
    Se ei tarkoita, että tuote on parempi. Se tarkoittaa että järjestelmä on tehty kustannus tehokkaammin.

    Minulle opetetun näkemyksen mukaan laatu on pikemminkin ennustettavuutta. Se on sitä, että luvattuna toimituspäivänä saadaan tasan sitä mitä tilattiinkin. Ei enempää eikä vähempää, ei aiemmin eikä myöhemmin, vaan lopputulos on kaikilta tavoitelluilta ominaisuuksiltaan suunnitellun kaltainen.

    Kustannus on vain yksi vaatimus muiden joukossa.

      
  • @Vital kirjoitti:
    Se ei tarkoita, että tuote on parempi. Se tarkoittaa että järjestelmä on tehty kustannus tehokkaammin. Se tarkoittaa

    (ISO 9000). Sinä pysäytät järjestämän, se on tehtäväsi rooli. Sitä voidaan sanoa portaiden askelmaksi. Hauku ja vaadi, tehtävä ei muuten kehity.

    On oma vikani ellet työntekijänä ole työssäsi onnellisempi ja myös työnantaja tyytyväisempi, on myös oma vikani ellen pysty yhtiön tuottavuutta kasvattamaan.

    T: Polytypos:n työsuojeluvaltuutettu epv. (Olinko mä sielläkin 30 vuotta tunaroimassa, ehkä joku olisi voinut olla parempi, sori Keijo)

    Laatujärjestelmän avulla yritys voi tehdä tiettyä määriteltyä laatua ja toistaa sen kerrasta toiseen. Jokainen tuote tai palvelu on siis joka kerran samanlainen eikä se riipu edes tekijästä. Laatujärjestelmä tuottaa määriteltyä laatua, joka voi olla asiakkaan mielestä kurjaa, sopivaa tai huippua.

    Kustannuksia laatujärjestelmä säästää, kun tiedetään koko ajan mitä tehdään eikä tehdä ylilaatua. Asiakkaan tyytyväisyys riittää yritykselle, kunhan saadaan vielä sopiva hinta.

      1
  • muokattu 11.05.2022 16:52

    Sähköautoissa on yksinkertaistettu sisustaa niin paljon, että ei voida enää puhua laadusta mitään. Loistokkuutta karsimalla yksinkertaisuudesta tehdään käsite. Samalla kiireessä on unohdettu laaduntarkkailu ja valvonta lähes kokonaan. Heikkolaatuinen tuotanto yhdistettynä olemattomaan laaduntarkkailuun luodaan yksipuolinen ja heikkolaatuinen lopputuote.

      
  • Polttomoottoriautoissa on monimutkaistettu voimalinjaa niin paljon, että ei voida enää puhua laadusta mitään. Tehokkuutta karsimalla monimutkaisuudesta tehdään käsite. Samalla kiireessä on unohdettu laaduntarkkailu ja valvonta lähes kokonaan. Heikkolaatuinen tuotanto yhdistettynä olemattomaan laaduntarkkailuun luodaan yksipuolinen ja heikkolaatuinen lopputuote, joka ei toimi ilman toistuvia huoltoja, erilaisten nesteiden kanssa leikkimistä ja muuta 2000-luvun tuotteelle käsittämätöntä hyvänä pitämistä.

      2
  • muokattu 14.05.2022 13:13

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Polttomoottoriautoissa on monimutkaistettu voimalinjaa niin paljon, että ei voida enää puhua laadusta mitään. Tehokkuutta karsimalla monimutkaisuudesta tehdään käsite. Samalla kiireessä on unohdettu laaduntarkkailu ja valvonta lähes kokonaan. Heikkolaatuinen tuotanto yhdistettynä olemattomaan laaduntarkkailuun luodaan yksipuolinen ja heikkolaatuinen lopputuote, joka ei toimi ilman toistuvia huoltoja, erilaisten nesteiden kanssa leikkimistä ja muuta 2000-luvun tuotteelle käsittämätöntä hyvänä pitämistä.

    Juuri näin. Laadukkaasti tehty tarkoittaa tuotannon virheiden olemattomuutta. Tässä ei syyllistetä osa-alan tekijää vaan järjestelmää.
    Valmisteen tavoitteena pitää täyttää virheettä vaadittava aste jokaisena viikon päivänä ilman poikkeamia.

    Tuotteen suunnittelija ja kehittäjät voivat esittää myös valmistettavaksi tuotetta jonka rivimieskin huomaa olevan epäkuranttia.
    Tuossa tulee mieleen autovalmistaja Saab.

    Moottorin saa kestämään myös raa-asti jopa ilman voiteluaineita. Kyseessä on tuolloin metallin jatkojalostuksen hintaluokka, jota ei voi ymmärrettävästi käyttää kuluttaja tuotteissa.

      
  • Kirjoittajat eivät taida ollenkaan ymmärtää, että laatua se on huonokin laatu.

      
  • Parasta laatua on työntekijän tyytyväisyys, vielä paremmalta tuntuu kun omistaja/sijoittaja huomaa seurauksena tuoton kasvaneen.

      
  • Edustaako Motonet, Biltema ja Puuilo laatua myyntiin valitsemissaan tuotteissa? Täytyy tunnustaa, että olen pitänyt niitä "halpahalli"-tyyppisinä ostopaikkoina.

    TM:n testissä oli vähän päälle 100,- ja halvempia hylsysarjoja. Ovatko ne sarjat oikeasti hyviä vai hintaansa nähden hyviä, siis ne, jotka saivat testissä viisi tähteä? Ovatko hintaansa nähden kestäviä vai oikeasti kestäviä? Ovatko mitoitukseltaan hintaansa nähden hyvillä toleransseilla vai oikeasti hyvillä toleranssaeilla?

    Pitäisi hankkia salkku, jossa on hyvä valikoima lenkkejä ja hylsyjä, tuumakokoja ei tarvitse olla. Kannattaako noita testiin kuuluneita sarjoja ostaa vai pitäisikö hankkia työkalut esim. Würthiltä lenkit erikseen ja hylsyt erikseen?

      
  • muokattu 24.05.2022 22:38

    Stahlwille-käsityökalut
    Ratkaisumme Sinulle

    Stahlwille tuotevalikoima käsittää laajan valikoiman tuotteita teollisuuden, ilmailun, kuljetus- ja energialan yrityksille:

    Työkaluvaunut ja työkalujen säilytys
    Kiinto- ja avosilmukka-avaimet
    Hylsyt, vääntimet, jatkot ja hylsyavainsarjat 1/4" - 1"
    Impact-konehylsyt iskuvääntimille 1" - 2 ½"
    Momenttityökalut ja kalibrointilaitteet 1000 Nm asti
    Ruuvitaltat
    Pihdit
    Putkityökalut
    Ulosvetimet
    Autoerikoistyökalut

    Tutustu tuotteisiin Stahlwillen kansainvälisillä kotisivuilla

    Stahlwille online-tuoteluettelo

    https://www.stahlwille.de/fileadmin/user_upload/downloads/kataloge/fi/stahlwille-katalog-18-fi.pdf

    Stahlwille selattava web-kuvasto

    https://www.tekninenkauppa.fi/tuoteryhmat/tyokalut/kasityokalut/stahlwille-kasityokalut

      
  • Quattro Grip työkaluissa 10 vuoden takuu.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Quattro Grip työkaluissa 10 vuoden takuu.

    Onko sinulla ollut käytössä Stahlville? Minulle entuudestaan tuntematon tuotemerkki

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Quattro Grip työkaluissa 10 vuoden takuu.

    Takuista ei ole mitään hyötyä kun olet asentamassa keskellä yötä ja viikonloppua ja työkalu hajoaa. Kokemusta reilu 40 vuotta sitten. Seuraavana maanantaina marssin ostamaan aika täydellisen Stahlwille työkalusarjan momenteista peltisepän työkaluihin eikä ole tarvinnut katua prototyyppejä rakentaessa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Quattro Grip työkaluissa 10 vuoden takuu.

    Onko sinulla ollut käytössä Stahlville? Minulle entuudestaan tuntematon tuotemerkki

    Stahlville on ammattikäyttöön. Näitä olen käyttänyt korjaamossa. Omassa käytössä Quattro Grip ja Am Pro työkaluja ihan hyviä ja laadukkaita on nämäkin. Jotain hajoaa mutta hajoaa niitä kalliitakin joskus. Mikään ei ole ikuista.

      
  • muokattu 24.05.2022 23:13

    @Topi27 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Quattro Grip työkaluissa 10 vuoden takuu.

    Takuista ei ole mitään hyötyä kun olet asentamassa keskellä yötä ja viikonloppua ja työkalu hajoaa. Kokemusta reilu 40 vuotta sitten. Seuraavana maanantaina marssin ostamaan aika täydellisen Stahlwille työkalusarjan momenteista peltisepän työkaluihin eikä ole tarvinnut katua prototyyppejä rakentaessa.

    Niin, ei takuusta sillä tavalla ole hyötyä, mutta onhan sitä totuttu ajattelemaan, että takuu tarkoittaa valmistajan "seisovan sanojensa takana" eli tehneen huolellista laatutyötä. Vaan eihän sitä ikinä tiedä ennen kuin kokemuksesta.

    Kaksi ääntä siis Stahlwillen puolesta. Minusta Bacholla on laatumerkin maine, vai olenko antanut johtaa itseni harhaan?

      
  • muokattu 25.05.2022 07:15

    Miksi suuri osa kirjoittaa ajatuksella, että laatu tarkottaisi pelkkää hyvää laatua?

    Ehkä sitten olen hiukan vanhanaikainen kun minulle laatu voi olla hyvää tai huonoa. Akku kestää siihen saakka kunnes hajoaa, 19 vuotias on vielä teini-ikäinen ja dieetti ei tarkoita pelkästään laihduttamista.

      
  • muokattu 25.05.2022 08:03

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Miksi suuri osa kirjoittaa ajatuksella, että laatu tarkottaisi pelkkää hyvää laatua?

    Ehkä sitten olen hiukan vanhanaikainen kun minulle laatu voi olla hyvää tai huonoa. Akku kestää siihen saakka kunnes hajoaa, 19 vuotias on vielä teini-ikäinen ja dieetti ei tarkoita pelkästään laihduttamista.

    Laatuvaikutelma tehdään useimmiten näköaistin varassa, sehän on hyvin harhaanjohtava päätelmä. Otetaan vaikka auton sisustus. Aidon nahan tunnistaa ne jotka ovat tottuneet siihen, ulkonäöstä voi päätellä jotain ja koskettamalla voi tehdä lopullisen päätelmän. Tekonahan olemassaolo selviää monelle vasta käytössä, sehän rispaantuu ajan saatossa. Oikea nahka vaatii hoitoa pysyen kuin uutena vuodesta toiseen. Kuluneen nahan värjäys onnistuu helposti ja siitäkin tulee lähes uuden veroinen.

      
  • Itse näkisin niin että huono laatu ei kiinnosta yhtä paljon kuin hyvä laatu. Että kaikki tietävät kyllä että omalla tavallaan Lada oli ja on edelleen auto sekin, mutta bemareista ja tesloista käydään keskustelut.

      1
  • muokattu 25.05.2022 08:06

    @Karrette kirjoitti:
    Itse näkisin niin että huono laatu ei kiinnosta yhtä paljon kuin hyvä laatu. Että kaikki tietävät kyllä että omalla tavallaan Lada oli ja on edelleen auto sekin, mutta bemareista ja tesloista käydään keskustelut.

    Juuri näin. Tiedän 5-sarjan BMW:t kuin omat taskuni. Laatua on ja laadusta joutuu maksamaan.

      1
  • muokattu 25.05.2022 08:28

    @HybridRules kirjoitti:
    Edustaako Motonet, Biltema ja Puuilo laatua myyntiin valitsemissaan tuotteissa? Täytyy tunnustaa, että olen pitänyt niitä "halpahalli"-tyyppisinä ostopaikkoina.

    TM:n testissä oli vähän päälle 100,- ja halvempia hylsysarjoja. Ovatko ne sarjat oikeasti hyviä vai hintaansa nähden hyviä, siis ne, jotka saivat testissä viisi tähteä? Ovatko hintaansa nähden kestäviä vai oikeasti kestäviä? Ovatko mitoitukseltaan hintaansa nähden hyvillä toleransseilla vai oikeasti hyvillä toleranssaeilla?

    Pitäisi hankkia salkku, jossa on hyvä valikoima lenkkejä ja hylsyjä, tuumakokoja ei tarvitse olla. Kannattaako noita testiin kuuluneita sarjoja ostaa vai pitäisikö hankkia työkalut esim. Würthiltä lenkit erikseen ja hylsyt erikseen?

    Minulla Bilteman vanhempi sarja on harrastekäytössä pelittänyt hyvin toistakymmentä vuotta. Melkoisen kattava muutamilla puutteilla. Pitää muistaa, ettei mopolla mahdottomia. Päällimmäisenä hankintasyynä oli kattavat tuumakoot englantilaisen harrastepelin vuoksi.

    Firmassakin aikoinaan hankittiin salkut huoltoautoihin. Bilteman salkku ei paljon tilaa vienyt. Hylsysarjan käyttö kun kuitenkin oli satunnaisempaa, ei panostettu tunnettuun "laatumerkkiin", kuten muissa työkaluissa ja erityisesti mittalaitteissa. En muista Biltemasta kielteistä palautetta saaneeni.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:
    Itse näkisin niin että huono laatu ei kiinnosta yhtä paljon kuin hyvä laatu. Että kaikki tietävät kyllä että omalla tavallaan Lada oli ja on edelleen auto sekin, mutta bemareista ja tesloista käydään keskustelut.

    Juuri näin. Tiedän 5-sarjan BMW:t kuin omat taskuni. Laatua on ja laadusta joutuu maksamaan.

    Hyvää vai huonoa laatua? Kaikesta päätellen tarkoitat tuossa laadulla pelkästään hyvää laatua?

      1
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:
    Itse näkisin niin että huono laatu ei kiinnosta yhtä paljon kuin hyvä laatu. Että kaikki tietävät kyllä että omalla tavallaan Lada oli ja on edelleen auto sekin, mutta bemareista ja tesloista käydään keskustelut.

    Juuri näin. Tiedän 5-sarjan BMW:t kuin omat taskuni. Laatua on ja laadusta joutuu maksamaan.

    Hyvää vai huonoa laatua? Kaikesta päätellen tarkoitat tuossa laadulla pelkästään hyvää laatua?

    Juuri näin. Olen saanut huristella näillä laatupainoitteisilla malleilla, joissa on on ollut kaikki oman ajan edistysaskeleet/ominaisuudet ja mukavuudet. Tästä syystä olen pitäytynyt samassa merkissä ja kokoluokassa. Mukavuuspainoitteinen matkanteko on näin jo dna:ssa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit