10 vuotias C-luokan tosi hyvä kuntoisen dieselin arvo korkeintaan 3500 €

25 kommenttia

Jotta pöytään saataisiin myös euroja, käytimme esimerkkinä noin kymmenvuotiasta yhden omistajan käytössä ollutta ja ikäisekseen hyvin varusteltua manuaalivaihteista keskikokoluokan hyvämaineista turbodieseliä.

https://www.is.fi/autot/art-2000008795281.html

  
  • muokattu 11.05.2022 08:41

    @Topi27 kirjoitti:
    Jotta pöytään saataisiin myös euroja, käytimme esimerkkinä noin kymmenvuotiasta yhden omistajan käytössä ollutta ja ikäisekseen hyvin varusteltua manuaalivaihteista keskikokoluokan hyvämaineista turbodieseliä.

    https://www.is.fi/autot/art-2000008795281.html

    Nyt on sitten loistava hetki ostaa käytetty dieselauto - ei se diesel enää kesällä maksa bensiiniä enemmän (luulen).

    PS: Kärsiikö diesel muka bensiiniä suuremmista huoltokuluista niin kuin jutussa kerrotaan? Itse olen kuvitellut että se kärsii vain bensiiniä suuremmista korjauskuluista.

      4
  • muokattu 11.05.2022 08:41

    Keskustelun ydin on, että autokauppiaan pitää saada noin viisi tonnia itselleen autokaupasta. Jos auto myydään 8500€ niin siitä hyvitetään 3500€. Kymppitonnin autossa on 2400€ ALV myyntihinnassa mukana, sitä ei hyvitetä yksityiselle kun auto ostetaan myyntiin.
    Jos joku tarjoaa vaihdossa autoa joita liikkeessä on ennestään myynnissä, ei siitä vaihdossa hyvitetä samaa summaa kuin lapuissa lukee tuulilaseissa.
    Odotetaan nyt aikaa jolloin liikkeessä on myynnissä 8500€ sähköautoja niin joku voi tehdä galluppia kuin paljon siitä hyvitetään kun autoa yrittää myydä liikkeeseen. Kyseessä on kuitenkin automalli, jonka takuut on päättyneet, mallin valmistus on loppunut kauan sitten, ominaisuudet on uuteen verrattuna hyvin vaatimattomat ja akun kunto on vähän hämärä ja sokerina pohjalla - auton alkuperäinen valmistaja voi olla lopettanut autojen valmistuksen.

      1
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    PS: Kärsiikö diesel muka bensiiniä suuremmista huoltokuluista niin kuin jutussa kerrotaan? Itse olen kuvitellut että se kärsii vain bensiiniä suuremmista korjauskuluista.

    Olen kyllä hyvin pitkälti samaa mieltä kanssasi. Sytytystulpat kasvattavat bensiinimoottorin huoltokustannuksia (jos vaikka parin vuoden välein vaihtaa) verrattuna dieseliin, mutta toisaalta dieseliin kannattaa vaihtaa polttoainesuodatin lähes vuosittain näissä miedän olosuhteissa - joten nuo kumoavat toisensa hyvin pitkälle. öljyt/filtterit ja tarkastukset eivät juurikaan poikkea bensiini/dieselin väliltä. Korjaukset ovat sitten eri juttu - varsinkin näiden ADBlue dieseleiden kanssa.

      1
  • @Jorma L2 kirjoitti:
    Keskustelun ydin on, että autokauppiaan pitää saada noin viisi tonnia itselleen autokaupasta. Jos auto myydään 8500€ niin siitä hyvitetään 3500€. Kymppitonnin autossa on 2400€ ALV myyntihinnassa mukana, sitä ei hyvitetä yksityiselle kun auto ostetaan myyntiin.
    Jos joku tarjoaa vaihdossa autoa joita liikkeessä on ennestään myynnissä, ei siitä vaihdossa hyvitetä samaa summaa kuin lapuissa lukee tuulilaseissa.
    Odotetaan nyt aikaa jolloin liikkeessä on myynnissä 8500€ sähköautoja niin joku voi tehdä galluppia kuin paljon siitä hyvitetään kun autoa yrittää myydä liikkeeseen. Kyseessä on kuitenkin automalli, jonka takuut on päättyneet, mallin valmistus on loppunut kauan sitten, ominaisuudet on uuteen verrattuna hyvin vaatimattomat ja akun kunto on vähän hämärä ja sokerina pohjalla - auton alkuperäinen valmistaja voi olla lopettanut autojen valmistuksen.

    Olettaisin autokauppiaan soveltavan marginaaliverotusta jossa alv maksetaan vain myyntikatteesta.

      1
  • @Jorma L2 kirjoitti:
    Keskustelun ydin on, että autokauppiaan pitää saada noin viisi tonnia itselleen autokaupasta. Jos auto myydään 8500€ niin siitä hyvitetään 3500€. Kymppitonnin autossa on 2400€ ALV myyntihinnassa mukana, sitä ei hyvitetä yksityiselle kun auto ostetaan myyntiin.
    Jos joku tarjoaa vaihdossa autoa joita liikkeessä on ennestään myynnissä, ei siitä vaihdossa hyvitetä samaa summaa kuin lapuissa lukee tuulilaseissa.
    Odotetaan nyt aikaa jolloin liikkeessä on myynnissä 8500€ sähköautoja niin joku voi tehdä galluppia kuin paljon siitä hyvitetään kun autoa yrittää myydä liikkeeseen. Kyseessä on kuitenkin automalli, jonka takuut on päättyneet, mallin valmistus on loppunut kauan sitten, ominaisuudet on uuteen verrattuna hyvin vaatimattomat ja akun kunto on vähän hämärä ja sokerina pohjalla - auton alkuperäinen valmistaja voi olla lopettanut autojen valmistuksen.

    Kyse oli n. kymmenen vuotta vanhasta.

    Meinaatko 9 vuotiaasta Teslasta hinnan tippuvan 1-2 vuodessa minkä verran.

    Tesla Model S 43 990 €
    P85+ - 7-paikkainen - Ilmaiset superit - MCU2 - Tuplalaturi - Hieno yksilö - Vaihto ja rahoitus -
    ID 12800038.Punainen viistoperä henkilöauto
    Biilikauppa.com on sähköautojen asiantuntijaliike. Meidän kanssa autoilun sähköistäminen on turvallista emmekä jätä uusia tai vanhoja sähköautoilijoita oman onnensa nojaan. Meiltä myös latauslaitteet ja muut tarvikkeet avaimet käteen -toteutuksella.
    Vuosimalli 2013 (ensirek. 10-2013) Katsastettu 8-2020

      
  • muokattu 11.05.2022 10:10

    @Lukija31722 kirjoitti:

    Nyt on sitten loistava hetki ostaa käytetty dieselauto - ei se diesel enää kesällä maksa bensiiniä enemmän (luulen).

    PS: Kärsiikö diesel muka bensiiniä suuremmista huoltokuluista niin kuin jutussa kerrotaan? Itse olen kuvitellut että se kärsii vain bensiiniä suuremmista korjauskuluista.

    Itse laskeskelen että diesel kuluttaa litroja vähemmän kuin vastaava bensaversio, jolloin 1,5 litraa pienempi kulutus säästää 3,3 € sadalla kilometrillä jos polttoaineiden hinta on 2,2 €/litra. Jos Golf-luokan farmarissa käyttövoimaveron osuus on 385 € vuodessa, on dieselvero kuitattu 11 666 kilometrin kohdalla. Sen jälkeen jokainen 1000 km on 33 € halvempi tankata. Jos ajaa 18000 km vuodessa säästyy 210 euroa, eli lopulta ei ole kovin isoista euromääristä kyse. Ei kannattavuuden, eikä mahdollisen "tappionkaan" suhteen jos ajaa edes sen 10 tkm vuodessa. Paljon ajavalle diesel on edelleen "kannattava", vaikka sähköauto verovapaana (toki alv 24% kuten missä tahansa tavarassa, ja yleinen sähkövero siirtomaksun yhteydessä) vaihtoehtona on hyvä vaihtoehto jos lataaminen sujuu helposti eikä toimintamatka tai pääoman puute muodostu esteeksi.

    Kulutuseroa on melko vaikea määritellä, mutta omissa autoissani tuo 1,5 litraa on melko realistinen lukema. Raskaammissa autoissa on kireämpi dieselvero, mutta yleensä myös bensalitrojakin palaa enemmän.

    Ajoneuvoissa on myös ajoneuvovero joka on dieseleissä hieman pienempi matalamman CO2-tason ansiosta.

      3
  • @Topi27 kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Keskustelun ydin on, että autokauppiaan pitää saada noin viisi tonnia itselleen autokaupasta. Jos auto myydään 8500€ niin siitä hyvitetään 3500€. Kymppitonnin autossa on 2400€ ALV myyntihinnassa mukana, sitä ei hyvitetä yksityiselle kun auto ostetaan myyntiin.
    Jos joku tarjoaa vaihdossa autoa joita liikkeessä on ennestään myynnissä, ei siitä vaihdossa hyvitetä samaa summaa kuin lapuissa lukee tuulilaseissa.
    Odotetaan nyt aikaa jolloin liikkeessä on myynnissä 8500€ sähköautoja niin joku voi tehdä galluppia kuin paljon siitä hyvitetään kun autoa yrittää myydä liikkeeseen. Kyseessä on kuitenkin automalli, jonka takuut on päättyneet, mallin valmistus on loppunut kauan sitten, ominaisuudet on uuteen verrattuna hyvin vaatimattomat ja akun kunto on vähän hämärä ja sokerina pohjalla - auton alkuperäinen valmistaja voi olla lopettanut autojen valmistuksen.

    Kyse oli n. kymmenen vuotta vanhasta.

    Meinaatko 9 vuotiaasta Teslasta hinnan tippuvan 1-2 vuodessa minkä verran.

    Tesla Model S 43 990 €
    P85+ - 7-paikkainen - Ilmaiset superit - MCU2 - Tuplalaturi - Hieno yksilö - Vaihto ja rahoitus -
    ID 12800038.Punainen viistoperä henkilöauto
    Biilikauppa.com on sähköautojen asiantuntijaliike. Meidän kanssa autoilun sähköistäminen on turvallista emmekä jätä uusia tai vanhoja sähköautoilijoita oman onnensa nojaan. Meiltä myös latauslaitteet ja muut tarvikkeet avaimet käteen -toteutuksella.
    Vuosimalli 2013 (ensirek. 10-2013) Katsastettu 8-2020

    Meinaatko @Topi27 Iltasanoman esimerkkiauton olleen S-sarjan M-B? Vaikkei auton merkkiä / mallia tuotu esille? Niin, siinähän puhuttiinkin C-segmentin autosta.
    Tesla S on myös aikanaan 8500€ arvoinen, silloin nähdään kuinka haluttava se on.

      2
  • @Jokeri kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Keskustelun ydin on, että autokauppiaan pitää saada noin viisi tonnia itselleen autokaupasta. Jos auto myydään 8500€ niin siitä hyvitetään 3500€. Kymppitonnin autossa on 2400€ ALV myyntihinnassa mukana, sitä ei hyvitetä yksityiselle kun auto ostetaan myyntiin.
    Jos joku tarjoaa vaihdossa autoa joita liikkeessä on ennestään myynnissä, ei siitä vaihdossa hyvitetä samaa summaa kuin lapuissa lukee tuulilaseissa.
    Odotetaan nyt aikaa jolloin liikkeessä on myynnissä 8500€ sähköautoja niin joku voi tehdä galluppia kuin paljon siitä hyvitetään kun autoa yrittää myydä liikkeeseen. Kyseessä on kuitenkin automalli, jonka takuut on päättyneet, mallin valmistus on loppunut kauan sitten, ominaisuudet on uuteen verrattuna hyvin vaatimattomat ja akun kunto on vähän hämärä ja sokerina pohjalla - auton alkuperäinen valmistaja voi olla lopettanut autojen valmistuksen.

    Kyse oli n. kymmenen vuotta vanhasta.

    Meinaatko 9 vuotiaasta Teslasta hinnan tippuvan 1-2 vuodessa minkä verran.

    Tesla Model S 43 990 €
    P85+ - 7-paikkainen - Ilmaiset superit - MCU2 - Tuplalaturi - Hieno yksilö - Vaihto ja rahoitus -
    ID 12800038.Punainen viistoperä henkilöauto
    Biilikauppa.com on sähköautojen asiantuntijaliike. Meidän kanssa autoilun sähköistäminen on turvallista emmekä jätä uusia tai vanhoja sähköautoilijoita oman onnensa nojaan. Meiltä myös latauslaitteet ja muut tarvikkeet avaimet käteen -toteutuksella.
    Vuosimalli 2013 (ensirek. 10-2013) Katsastettu 8-2020

    Meinaatko @Topi27 Iltasanoman esimerkkiauton olleen S-sarjan M-B? Vaikkei auton merkkiä / mallia tuotu esille? Niin, siinähän puhuttiinkin C-segmentin autosta.
    Tesla S on myös aikanaan 8500€ arvoinen, silloin nähdään kuinka haluttava se on.

    Edelleen 9 vuotias tesla ilmoituksessa n. 40 000 euroa niin meinaatko vuodessa hinnan putoavan 8500 euroon niin kuin C-luokan vaikka diesel mersun, jota nyt urakallakin Suomeen rahdattu käytettynä on nurkat täynnä eikä mene kaupaksi vaan täytyy viroon myydä kauppiaan eroon päästäkseen.

      
  • muokattu 11.05.2022 09:45

    @Topi27 kirjoitti:

    @Jokeri kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Keskustelun ydin on, että autokauppiaan pitää saada noin viisi tonnia itselleen autokaupasta. Jos auto myydään 8500€ niin siitä hyvitetään 3500€. Kymppitonnin autossa on 2400€ ALV myyntihinnassa mukana, sitä ei hyvitetä yksityiselle kun auto ostetaan myyntiin.
    Jos joku tarjoaa vaihdossa autoa joita liikkeessä on ennestään myynnissä, ei siitä vaihdossa hyvitetä samaa summaa kuin lapuissa lukee tuulilaseissa.
    Odotetaan nyt aikaa jolloin liikkeessä on myynnissä 8500€ sähköautoja niin joku voi tehdä galluppia kuin paljon siitä hyvitetään kun autoa yrittää myydä liikkeeseen. Kyseessä on kuitenkin automalli, jonka takuut on päättyneet, mallin valmistus on loppunut kauan sitten, ominaisuudet on uuteen verrattuna hyvin vaatimattomat ja akun kunto on vähän hämärä ja sokerina pohjalla - auton alkuperäinen valmistaja voi olla lopettanut autojen valmistuksen.

    Kyse oli n. kymmenen vuotta vanhasta.

    Meinaatko 9 vuotiaasta Teslasta hinnan tippuvan 1-2 vuodessa minkä verran.

    Tesla Model S 43 990 €
    P85+ - 7-paikkainen - Ilmaiset superit - MCU2 - Tuplalaturi - Hieno yksilö - Vaihto ja rahoitus -
    ID 12800038.Punainen viistoperä henkilöauto
    Biilikauppa.com on sähköautojen asiantuntijaliike. Meidän kanssa autoilun sähköistäminen on turvallista emmekä jätä uusia tai vanhoja sähköautoilijoita oman onnensa nojaan. Meiltä myös latauslaitteet ja muut tarvikkeet avaimet käteen -toteutuksella.
    Vuosimalli 2013 (ensirek. 10-2013) Katsastettu 8-2020

    Meinaatko @Topi27 Iltasanoman esimerkkiauton olleen S-sarjan M-B? Vaikkei auton merkkiä / mallia tuotu esille? Niin, siinähän puhuttiinkin C-segmentin autosta.
    Tesla S on myös aikanaan 8500€ arvoinen, silloin nähdään kuinka haluttava se on.

    Edelleen 9 vuotias tesla ilmoituksessa n. 40 000 euroa niin meinaatko vuodessa hinnan putoavan 8500 euroon niin kuin C-luokan vaikka diesel mersun, jota nyt urakallakin Suomeen rahdattu käytettynä on nurkat täynnä eikä mene kaupaksi vaan täytyy viroon myydä kauppiaan eroon päästäkseen.

    Älä nyt sekoita niitä mersuja ja tesloja tuohon linkittämääsi juttuun. C- sarjan hintapyyntejä:

    https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/c?id_car_type=2&yfrom=2013&yto=2014&id_country[]=73&show_search=1&mileageTo=165000

    Lähinnä esimerkkiä on yritetty jutussa tehdä Octaviasta, Focuksesta yms.
    https://www.nettiauto.com/vaihtoautot/dieselautot?id_vehicle_type=1&id_gear_type=2&yfrom=2012&yto=2012&id_country[]=73&show_search=1&mileageTo=165000

    Edelleen se Model S on aikanaan sen 8500€ pyynnillä myynnissä.

      1
  • Autoista edes jotain ymmärtävät ostavat mielummin kymppitonnin dieselin (BMW/MB) kuin samanhintaisen Teslan. Topi trollaa samaan tyyliin kuin ikivihreä katukivi aikanaan. Onneksi huomasi ajan saatossa iskevänsä päätään toistuvasti seinään ja lopetti.

      
  • Jutun teksti kertoo pienestä otantaharhasta:

    "noin kymmenvuotiasta yhden omistajan käytössä ollutta ja ikäisekseen hyvin varusteltua manuaalivaihteista keskikokoluokan hyvämaineista turbodieseliä"

    Viimeksi reilut 8 vuotta sitten dieselautoa myydessäni myyntiaikaa tuli lähes kuukausi koska hyvämaineinen keskikokoluokan turbodiesel oli varustettu merkkikerhon ja ammattimekaanikkojen kokemuksen mukaan ikiliikkujadieselillä, jolla ei käytännössä ole olemassakaan teknistä käyttöikää. Auto oli lisäksi uudesta lähtien nuhteettomasti merkkihuollettu ja poikkeuksellisen hyvin varusteltu uutena hyvän henkilöauton hintaisella lisävarustevalikoimalla.

    Auto oli myös C-segmenttiä aivan kirjaimellisesti, eli Mercedes S204 C-sarjan farkku.

    Ja manuaalivaihteinen, koska auton uutena tilanneen tavoin myös minä halusin ajajan auton. Sain kuulla jo keväällä 2014 kuinka manuaalivaihteisto ei sovi hyvin varustettuun autoon ollenkaan ja minulla on pieniä vaikeuksia uskoa automaatin muuttuneen vähemmän halutuksi näiden vuosien aikana.

    Tänä päivänä "hyvin varusteltu" ja "manuaalivaihteinen" ei sovi perheautosta puhuttaessa samaan lauseeseen ollenkaan. Manuaali on vain hinnalla myytävä epäkurantti tuote.
    (ja juuri siksi voisin vaikka ostaakin sellaisen?)

      2
  • muokattu 11.05.2022 11:06

    @Topi27 kirjoitti:
    Edelleen 9 vuotias tesla ilmoituksessa n. 40 000 euroa niin meinaatko vuodessa hinnan putoavan 8500 euroon niin kuin C-luokan vaikka diesel mersun, jota nyt urakallakin Suomeen rahdattu käytettynä on nurkat täynnä eikä mene kaupaksi vaan täytyy viroon myydä kauppiaan eroon päästäkseen.

    Miksi ihmeessä se hyvä 10-vuotias Cee pitäisi myydä ensinkään? Auto menee juuri nyt parhaita vuosiaan minimikustannuksilla, kun arvon alenemakaan ei enää rasita ja auto tuntuu yhä samalta kuin uutenakin.

    Minä tiedän kaksi syytä, jonka vuoksi tuollaisen möin. Luulin pärjääväni pienemmällä autolla lasten aikuistuessa, mutta kun C-sarjan korihylsy ei vaan näytä riittävän minun elämääni edes vaimon kanssa kahdestaan, niin vaihdoin muuten hyvin mieluisan Ceen minulle normaalin kokoiseen.

    Auton valinnan perusteleminen vaihtoarvolla on periksiantamista, kun tavoitteena on ostaa niin huono auto, ettei pää kestä ajaa sitä kilometrivammaiseksi ihan itse, vaan romu pitää työntää muiden riesaksi lähes uutena. Hyvän auton hinta on ostohinta ja se raha on käytettyä rahaa kun lasku on maksettu. Mikä tahansa jäännösarvo on edes ensimmäisten 10 vuoden kuluttua vain pähkinöitä.

      2
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    PS: Kärsiikö diesel muka bensiiniä suuremmista huoltokuluista niin kuin jutussa kerrotaan? Itse olen kuvitellut että se kärsii vain bensiiniä suuremmista korjauskuluista.

    Olen kyllä hyvin pitkälti samaa mieltä kanssasi. Sytytystulpat kasvattavat bensiinimoottorin huoltokustannuksia (jos vaikka parin vuoden välein vaihtaa) verrattuna dieseliin, mutta toisaalta dieseliin kannattaa vaihtaa polttoainesuodatin lähes vuosittain näissä miedän olosuhteissa - joten nuo kumoavat toisensa hyvin pitkälle. öljyt/filtterit ja tarkastukset eivät juurikaan poikkea bensiini/dieselin väliltä. Korjaukset ovat sitten eri juttu - varsinkin näiden ADBlue dieseleiden kanssa.

    Juuri tällä hetkellä 10-vuotiaiden vertailussa on vielä teknisiä eroja, mutta sen jälkeen kaasuläpättömät suoraruiskubensamoottorit ovat yleistyneet. Bensamoottorin kulutus- ja päästöoptimointi tuo sen työsyklin lähemmäs dieseliä ja koska dieselin ongelmiksi kuvitellut sivuvaikutukset ovat polttoaineriippumattomia työsyklistä johtuvia ilmiöitä, myös bensamoottori törmää samoihin huonoihin puoliin kulutuksen pudotessa.

    Tehollista keskipainetta lisätään ahtimella, jota perusperheautossa ei vielä 10 vuotta sitten ollut systemaagisesti kaikissa. Suoraruiskutus nostaa ruiskutuspaineen eri dekadille imusarjaruiskutukseen verrattuna. Suurempi lämpötila nostaa typen oksideja ja suoraruiskutus nostaa hiukkaspäästöä, joten myös bensamoottoriin lisätään EGR ja hiukkassuodin. Tämän päivän bensakoneesta puuttuu vain Ad-blue.

    11 talvea olen selvinnyt dieselillä ongelmitta huolto-ohjelman mukaisilla suodattimen vaihdoilla, vaikka meidän ajoilla suodin vaihtuu keskimäärin noin joka kolmas vuosi. Dieselin polttoainesuodattimen vaihtoväli on itse asiassa puolta pidempi kuin nimimerkkini bensa-auton polttoainesuodattimella. Jo ruiskumoottorisen 740 GLE:n polttoainesuodatin on rakenteeltaan saman tyyppinen ja saman näköinen mötikkä kuin dieseleissäkin.

    Eiköhän se todellinen tekniikkariippuvainen ero huoltokuluissa ole sähköauton ja polttomoottoriauton välillä? Sen lisäksi on olemassa huonosti suunniteltuja rakenteita, jotka generoivat ylimääräisiä korjauskuluja ennenaikaisesti.

      1
  • @740 GLE kirjoitti:
    11 talvea olen selvinnyt dieselillä ongelmitta huolto-ohjelman mukaisilla suodattimen vaihdoilla, vaikka meidän ajoilla suodin vaihtuu keskimäärin noin joka kolmas vuosi. Dieselin polttoainesuodattimen vaihtoväli on itse asiassa puolta pidempi kuin nimimerkkini bensa-auton polttoainesuodattimella. Jo ruiskumoottorisen 740 GLE:n polttoainesuodatin on rakenteeltaan saman tyyppinen ja saman näköinen mötikkä kuin dieseleissäkin.

    joo, ehkä vuosittainen diesel polttoaineensuodattimen vaihto oli vähän ylimitoitettua nykyajan henkilöautoihin, varsinkin jos suodattimessa on esilämmitys.

      1
  • @tracktest kirjoitti:
    Autoista edes jotain ymmärtävät ostavat mielummin kymppitonnin dieselin (BMW/MB) kuin samanhintaisen Teslan. Topi trollaa samaan tyyliin kuin ikivihreä katukivi aikanaan. Onneksi huomasi ajan saatossa iskevänsä päätään toistuvasti seinään ja lopetti.

    Olen valmis lyömään isohkon summan vetoa siitä, että jos laitamme nettiautoon kolme ilmoitusta joissa myydään 3-sarjan diesel-Bemaria, C-sarjan diesel-Mersua, ja Tesla Model 3:sta saman ikäisenä, samoilla kilsoilla ja samalla hinnalla, niin se Teslaa tarjoava puhelinnumero soi eniten. Jokunen vuosi pitää vielä odottaa että saadaan niitä Tesolja tuonne alle 20keur hintaluokkaan, saati kymppitonniin, mutta kyllä sekin päivä vielä koittaa.

      2
  • @M880 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Autoista edes jotain ymmärtävät ostavat mielummin kymppitonnin dieselin (BMW/MB) kuin samanhintaisen Teslan. Topi trollaa samaan tyyliin kuin ikivihreä katukivi aikanaan. Onneksi huomasi ajan saatossa iskevänsä päätään toistuvasti seinään ja lopetti.

    Olen valmis lyömään isohkon summan vetoa siitä, että jos laitamme nettiautoon kolme ilmoitusta joissa myydään 3-sarjan diesel-Bemaria, C-sarjan diesel-Mersua, ja Tesla Model 3:sta saman ikäisenä, samoilla kilsoilla ja samalla hinnalla, niin se Teslaa tarjoava puhelinnumero soi eniten. Jokunen vuosi pitää vielä odottaa että saadaan niitä Tesolja tuonne alle 20keur hintaluokkaan, saati kymppitonniin, mutta kyllä sekin päivä vielä koittaa.

    Onko nuo kolme verrokkia saman hintaiset uutena? Sähköautojen hinnat pysyy käytettynäkin ylhäällä koska uusia ei saa ja joku ostaa käytetyn kalliimmallakin. Jos uusien sähköautojen saatavuus pysyy nykyisellään seuraavat viisi vuotta, vuosi pari sitten omansa ostaneet voivat taputtaa itseään selkään. Kun saatavuusongelmaa ei ole, vaikea ymmärtää, miksi vuosia ajetusta vanhasta mallista joku maksaisi lähes uuden hinnan.

      2
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Autoista edes jotain ymmärtävät ostavat mielummin kymppitonnin dieselin (BMW/MB) kuin samanhintaisen Teslan. Topi trollaa samaan tyyliin kuin ikivihreä katukivi aikanaan. Onneksi huomasi ajan saatossa iskevänsä päätään toistuvasti seinään ja lopetti.

    Olen valmis lyömään isohkon summan vetoa siitä, että jos laitamme nettiautoon kolme ilmoitusta joissa myydään 3-sarjan diesel-Bemaria, C-sarjan diesel-Mersua, ja Tesla Model 3:sta saman ikäisenä, samoilla kilsoilla ja samalla hinnalla, niin se Teslaa tarjoava puhelinnumero soi eniten. Jokunen vuosi pitää vielä odottaa että saadaan niitä Tesolja tuonne alle 20keur hintaluokkaan, saati kymppitonniin, mutta kyllä sekin päivä vielä koittaa.

    Onko nuo kolme verrokkia saman hintaiset uutena? Sähköautojen hinnat pysyy käytettynäkin ylhäällä koska uusia ei saa ja joku ostaa käytetyn kalliimmallakin. Jos uusien sähköautojen saatavuus pysyy nykyisellään seuraavat viisi vuotta, vuosi pari sitten omansa ostaneet voivat taputtaa itseään selkään. Kun saatavuusongelmaa ei ole, vaikea ymmärtää, miksi vuosia ajetusta vanhasta mallista joku maksaisi lähes uuden hinnan.

    Eikös ne nyt siellä viiden kympin korvilla ole? Lähtökohta toki että ne ovat jotenkin vertailukelpoisia sekä uutena että käytettynä.

      
  • Sähköautoon siirtyneistä autoilijoista aika iso osa palaa takaisin bensiini, dieseautoihin ja hybrideihin. Edelleenkään ei ole sitä yhtä ja ainoaa käyttövoimaa. Päästöjä on saatu kiitettävästi alas uusimmalla tekniikalla. Sähköautojen valmistus ei ole päästötöntä (hiilivoimalla tuotettu sähkö) ja akkujen kanssa on edelleen isoja haasteita. Siirryttäessä käyttövoimasta toiseen päälimmäisenä ovat kokemukset, poliittinen keskustelu, median vaikutukset ja verokohtelu. Verokohtelulla on oma ohjausvaikutuksesna ja tästä ollaan montaa mieltä. Sähköautoon siirtyminen saattaa jäädä kokeiluksi, joten tulevaisuudessa näitä nyt muodissa olevia sähköautoja tulee myyntiin ihan edullisilla hinnoilla. Reilu kymmenen vuotta sitten politiikot kehottivat ostamaan dieselautoja ja nyt poliittinen ohjaus on sähköön. Tässäkin on hyvä muistaa ettei ilmaisia lounaita ole olemassa. Markkinat luovat tietynlaisia mielikuvia ja muodikkaita otsikoita. Käytännössä sitten huomataankin ettei tämä tainnut olla ihan niin helppoa ja vaivatonta mitä mainoksissa on luvattu. Bensa-autoilijat ovat vuosien saatossa olleet uskollisimpia pysymään samassa käytövoimassa. Bensiiniautoja on liikenteessä edelleen eniten noin 1.5 miljoonaa kpl, dieseleitä noin miljoona koko autokannasta. Harrasteautojen lukumäärä on noin 250 000 kpl osa ei ole ympärivuotisessa käytössä ja osa on. Sähköautoja ja ladattavia hybridejä noin 100 000, joten ei voida vielä puhua mistään suuresta muutoksesta.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Sähköautoon siirtyneistä autoilijoista aika iso osa palaa takaisin bensiini, dieseautoihin ja hybrideihin.

    Onko tästä olemassa muita tutkimuksia kuin se vuosia vanha tutkimus yhdysvalloista, jossa ~20% liian lyhyeen toimintamatkaan tyytymättömistä asiakkaista oli palannut takaisin polttomoottorikäyttöiseen. Tuohon aikaa ne toimintamatkat 1gen Nissan leafeilla tai 1gen BMW i3 jne. eivät kyllä juuri muutenkaan olleet yli 100km.

      
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Sähköautoon siirtyneistä autoilijoista aika iso osa palaa takaisin bensiini, dieseautoihin ja hybrideihin.

    Onko tästä olemassa muita tutkimuksia kuin se vuosia vanha tutkimus yhdysvalloista, jossa ~20% liian lyhyeen toimintamatkaan tyytymättömistä asiakkaista oli palannut takaisin polttomoottorikäyttöiseen. Tuohon aikaa ne toimintamatkat 1gen Nissan leafeilla tai 1gen BMW i3 jne. eivät kyllä juuri muutenkaan olleet yli 100km.

    Sähköautolla aiemmin ajaneista yli kolmasosa luopui täyssähköautosta ja vaihtoi johonkin toiseen käyttövoimaan.

    Value Clinicin Kauppalehdelle toimittamasta aineistosta tämä selvinnee. Ikävä kyllä en saa tuota aineistoa auki.

      
  • muokattu 11.05.2022 14:12

    @M880 kirjoitti:
    Olen valmis lyömään isohkon summan vetoa siitä, että jos laitamme nettiautoon kolme ilmoitusta joissa myydään 3-sarjan diesel-Bemaria, C-sarjan diesel-Mersua, ja Tesla Model 3:sta saman ikäisenä, samoilla kilsoilla ja samalla hinnalla, niin se Teslaa tarjoava puhelinnumero soi eniten.

    Näin siinä käy.

    Tosin tuo hinnoittelu ei ole vielä realismia, koska Tesla Model 3 hinta säilyy niin paljon paremmin, että Teslan myyjän puhelin soi vaikka hän laittaisi Mersua ja Bemaria suuremmankin hintapyynnön.

    Jokunen vuosi pitää vielä odottaa että saadaan niitä Tesolja tuonne alle 20keur hintaluokkaan, saati kymppitonniin, mutta kyllä sekin päivä vielä koittaa.

    Minä en jaksa odottaa edes noin halpaa sähköautoa. Minä lähden autokaupoille viimeistään sitten kun nyt edes uutena 60.000 - 90.000 € hintaisen auton saa ostaa nuhteettomalla historialla tehdastakuulla normaaliin tapaan puolella uuden hinnasta, minäkin lähden autokaupoille. Saatan lähteä aiemminkin, jos kauppaan ilmaantuu jotain mikä on "pakko saada".

      1
  • @740 GLE kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Olen valmis lyömään isohkon summan vetoa siitä, että jos laitamme nettiautoon kolme ilmoitusta joissa myydään 3-sarjan diesel-Bemaria, C-sarjan diesel-Mersua, ja Tesla Model 3:sta saman ikäisenä, samoilla kilsoilla ja samalla hinnalla, niin se Teslaa tarjoava puhelinnumero soi eniten.

    Näin siinä käy.

    Tosin tuo hinnoittelu ei ole vielä realismia, koska Tesla Model 3 hinta säilyy niin paljon paremmin, että Teslan myyjän puhelin soi vaikka hän laittaisi Mersua ja Bemaria suuremmankin hintapyynnön.

    Jokunen vuosi pitää vielä odottaa että saadaan niitä Tesolja tuonne alle 20keur hintaluokkaan, saati kymppitonniin, mutta kyllä sekin päivä vielä koittaa.

    Minä en jaksa odottaa edes noin halpaa sähköautoa. Minä lähden autokaupoille viimeistään sitten kun nyt edes uutena 60.000 - 90.000 € hintaisen auton saa ostaa nuhteettomalla historialla tehdastakuulla normaaliin tapaan puolella uuden hinnasta, minäkin lähden autokaupoille. Saatan lähteä aiemminkin, jos kauppaan ilmaantuu jotain mikä on "pakko saada".

    Tätä vertailua / hypoteettista vedonlyöntiä varten tarkoitin, kun siinä oli alunperin puhe kymppitonnin autosta.

    Minulla on jo kynä kädessä sopimuksen allekirjoitusta varten, jos joku tarjoaa sopivaa uutta sähköautoa tuossa samassa hintaluokassa.

    Nyt sopivia ei ole näköpiirissä kuin Kia EV9 sekä Volvon vielä nimeämätön iso(mpi) sähköauto. Kumpaakaan ei voi vielä mennä ostamaan.

    Jos ei sopivaa sähköautoa saa nykyliisarin loppuun mennessä, niin jatkan mieluummin vanhaa sopimusta niin kauan kunnes sopivia saa. Uuteen kolmevuotiskauteen en halua enää lähteä polttomoottorin sisältävän auton kanssa. Ihan hätätapauksessa joku 100km rangen plugari voisi käydä, mutta mieluummin ei.

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Sähköautoon siirtyneistä autoilijoista aika iso osa palaa takaisin bensiini, dieseautoihin ja hybrideihin.

    Onko tästä olemassa muita tutkimuksia kuin se vuosia vanha tutkimus yhdysvalloista, jossa ~20% liian lyhyeen toimintamatkaan tyytymättömistä asiakkaista oli palannut takaisin polttomoottorikäyttöiseen. Tuohon aikaa ne toimintamatkat 1gen Nissan leafeilla tai 1gen BMW i3 jne. eivät kyllä juuri muutenkaan olleet yli 100km.

    Sähköautolla aiemmin ajaneista yli kolmasosa luopui täyssähköautosta ja vaihtoi johonkin toiseen käyttövoimaan.

    Value Clinicin Kauppalehdelle toimittamasta aineistosta tämä selvinnee. Ikävä kyllä en saa tuota aineistoa auki.

    En löytänyt tästä sen enempää, mutta luin Kauppalehden jutun. Ei ole mitään syytä kyseenalaistaa Value Clinicin tutkimusta, hyvä firma jota olen itsekin käyttänyt. Otsikkotasolla pitää siis varmasti paikkansa että bensa- ja sähköautoilijoilla on korkein "käyttövoimauskollisuus", mutta silti kolmannes sähköautoilijoista vaihtaa käyttövoimaa.

    Lähteenä näytti olevan Traficom, liekö sitten kaikki autonvaihtajat (?).

    Herää kuitenkin kysymys vertailukelpoisuudesta. Jos mukana on kaikki autonvaihdot, myös ne "keskimääräiset" 3-15000 euron autot. Siinä, tai oikeastaan paljon korkeammassakaan, hintaluokassa ei oikein ole vaihtoehtoa "polttomoottoriuskollisuudelle", kun sopivaa sähköautoa ei ole olemassakaan. Eikä sekään mikään kovin suuri ihmetyksen aihe ole jos joku kyllästyy Leafiin, kyllä minäkin vaihtaisin vanhan Leafin kymppitonnin diesel-Bemariin jos se olisi ainoa auto. Polttomoottoriuskollisuus on varmasti jossain (monessa?) tapauksessa pakon sanelemaa, sähköautolla ajetaan vapaaehtoisesti koska minkä tahansa sähköauton hinnalla löytyy helposti "vastaava" polttis.

    Relevanttia kulutuskäyttäytymisen seurantaa alkaa löytyä kun Teslalla, Volkkarin ID:llä ja muilla vastaavilla nykysähköautoilla ajavat vaihtavat auton. Vastaavasti bensiiniuskollisuutta pitäisi mitata sellaisessa hintaluokassa jossa omistajalla on mahdollisuus/varaa valita myös sähköauto.

      1
  • @Topi27 kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Keskustelun ydin on, että autokauppiaan pitää saada noin viisi tonnia itselleen autokaupasta. Jos auto myydään 8500€ niin siitä hyvitetään 3500€. Kymppitonnin autossa on 2400€ ALV myyntihinnassa mukana, sitä ei hyvitetä yksityiselle kun auto ostetaan myyntiin.
    Jos joku tarjoaa vaihdossa autoa joita liikkeessä on ennestään myynnissä, ei siitä vaihdossa hyvitetä samaa summaa kuin lapuissa lukee tuulilaseissa.
    Odotetaan nyt aikaa jolloin liikkeessä on myynnissä 8500€ sähköautoja niin joku voi tehdä galluppia kuin paljon siitä hyvitetään kun autoa yrittää myydä liikkeeseen. Kyseessä on kuitenkin automalli, jonka takuut on päättyneet, mallin valmistus on loppunut kauan sitten, ominaisuudet on uuteen verrattuna hyvin vaatimattomat ja akun kunto on vähän hämärä ja sokerina pohjalla - auton alkuperäinen valmistaja voi olla lopettanut autojen valmistuksen.

    Kyse oli n. kymmenen vuotta vanhasta.

    Meinaatko 9 vuotiaasta Teslasta hinnan tippuvan 1-2 vuodessa minkä verran.

    Tesla Model S 43 990 €
    P85+ - 7-paikkainen - Ilmaiset superit - MCU2 - Tuplalaturi - Hieno yksilö - Vaihto ja rahoitus -
    ID 12800038.Punainen viistoperä henkilöauto
    Biilikauppa.com on sähköautojen asiantuntijaliike. Meidän kanssa autoilun sähköistäminen on turvallista emmekä jätä uusia tai vanhoja sähköautoilijoita oman onnensa nojaan. Meiltä myös latauslaitteet ja muut tarvikkeet avaimet käteen -toteutuksella.
    Vuosimalli 2013 (ensirek. 10-2013) Katsastettu 8-2020

    Jäädään seuraamaan tuon hintaa. En osaa arvioida miksi joku maksaisi tuosta noin paljon koska vähemmän ajettuja, uudempia ja Model S malleja jossa on vielä akkutakuu voimassa, myydään halvemmalla. Hinta on kohdillaan jos kauppa käy - tosin myyntihintaa on vaikea saada selville jälkeenpäin. Tosi ostaja saattaa saada useamman tonnin alennuksen tuosta.
    Vuoden 2014 malleja joissa akkutakuu alkaa olla rajoilla, on myynnissä runsaasti. Samassa hintahaarukassa 39.900 - 45.000 myydään kuitenkin 2015 mallejakin. Minun mielestä takuulla pitäisi olla jokin hintalappu.

      1
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Keskustelun ydin on, että autokauppiaan pitää saada noin viisi tonnia itselleen autokaupasta. Jos auto myydään 8500€ niin siitä hyvitetään 3500€. Kymppitonnin autossa on 2400€ ALV myyntihinnassa mukana, sitä ei hyvitetä yksityiselle kun auto ostetaan myyntiin.
    Jos joku tarjoaa vaihdossa autoa joita liikkeessä on ennestään myynnissä, ei siitä vaihdossa hyvitetä samaa summaa kuin lapuissa lukee tuulilaseissa.
    Odotetaan nyt aikaa jolloin liikkeessä on myynnissä 8500€ sähköautoja niin joku voi tehdä galluppia kuin paljon siitä hyvitetään kun autoa yrittää myydä liikkeeseen. Kyseessä on kuitenkin automalli, jonka takuut on päättyneet, mallin valmistus on loppunut kauan sitten, ominaisuudet on uuteen verrattuna hyvin vaatimattomat ja akun kunto on vähän hämärä ja sokerina pohjalla - auton alkuperäinen valmistaja voi olla lopettanut autojen valmistuksen.

    Kyse oli n. kymmenen vuotta vanhasta.

    Meinaatko 9 vuotiaasta Teslasta hinnan tippuvan 1-2 vuodessa minkä verran.

    Tesla Model S 43 990 €
    P85+ - 7-paikkainen - Ilmaiset superit - MCU2 - Tuplalaturi - Hieno yksilö - Vaihto ja rahoitus -
    ID 12800038.Punainen viistoperä henkilöauto
    Biilikauppa.com on sähköautojen asiantuntijaliike. Meidän kanssa autoilun sähköistäminen on turvallista emmekä jätä uusia tai vanhoja sähköautoilijoita oman onnensa nojaan. Meiltä myös latauslaitteet ja muut tarvikkeet avaimet käteen -toteutuksella.
    Vuosimalli 2013 (ensirek. 10-2013) Katsastettu 8-2020

    Jäädään seuraamaan tuon hintaa. En osaa arvioida miksi joku maksaisi tuosta noin paljon koska vähemmän ajettuja, uudempia ja Model S malleja jossa on vielä akkutakuu voimassa, myydään halvemmalla. Hinta on kohdillaan jos kauppa käy - tosin myyntihintaa on vaikea saada selville jälkeenpäin. Tosi ostaja saattaa saada useamman tonnin alennuksen tuosta.
    Vuoden 2014 malleja joissa akkutakuu alkaa olla rajoilla, on myynnissä runsaasti. Samassa hintahaarukassa 39.900 - 45.000 myydään kuitenkin 2015 mallejakin. Minun mielestä takuulla pitäisi olla jokin hintalappu.

    https://www.nettiauto.com/tesla/model-s/12800038

    Ei ole kauppa käynyt, pyyntihintaakin on jouduttu pudottamaan. Oletan kyseessä olevan saman yksilön.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit