Sählöauto ja kylömä.

30 kommenttia

Istuin äsken pytyllä ja lueskelin jostain lehdestä jotain juttua, missä mainittiin, että osa sähköautoista on aika kylmiä talvella.

Jos minulla olisi talvella kylmä sähköauto, niin mikä estäisi laittamasta takapenkille jotain 500/1000W auton sisätilalämmitintä tai vastaavaa.
Eihän se kesää tee, mutta antaa lisää löylyä auton oman lämppärin lisäksi.

Mainoksista olen nähnyt, että sähköautoista saa ulos verkkovirtaa.

  
  • Käytännössä kaikki modernit sähköautot ovat kyllä vallan mukavan lämpimiä ja lämpenevät huomattavasti polttomoottoriautoja nopeammin. Lisäetuna osassa saa ratin ja jakkaran lämpimäksi jo etukäteen.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:
    Käytännössä kaikki modernit sähköautot ovat kyllä vallan mukavan lämpimiä ja lämpenevät huomattavasti polttomoottoriautoja nopeammin.

    Kun luet TM-talvivertailut, huomaat että tuo on täyttä huuhaata. Oikeasti osa sähköautoista on tuollaisia, osa kylmiä ja osa todellisia jääkaappeja.

      3
  • Lämmitystehoa pitää olla reippaasti ellei valmistaja ole rakentanut autoa ”pohjolan oloihin”. Monilla lienee kokemus noin 1800 W sisätilalämmittimestä. Vaikka se pohottaisi kaksi tuntia autossa kun ulkona on -15 C pakkasta, ikkunoista ei ole lumet sulaneet eikä autossa ole edes 10 C astetta lämmintä. 1800W vastaa kuitenkin sitä 8A millä akkua ladataan kotona ilman latausasemaa. Auton lämmittämiseen ajon aikana tarvitaan noin 5 kW tehoa joka saattaa taajamassa olla enemmän kuin auton liikuttamiseen vaadittava keskimääräinen teho. Tuollaiset lämmittimet ei välttämättä tule suunnittelulistan kärkeen kaikissa maissa. Lämpöpumppu ei tilannetta kovalla pakkasella muuksi muuta, sitä joutuu lisäksi sulattelemaan pari kertaa tunnissa. Kennon koko ei vastaa kotona olevaa ilmalämpöpumppua.

      2
  • Ostakaa itselataava Toyota, niin ei viluta.

      
  • muokattu 11.05.2022 14:14

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Käytännössä kaikki modernit sähköautot ovat kyllä vallan mukavan lämpimiä ja lämpenevät huomattavasti polttomoottoriautoja nopeammin.

    Kun luet TM-talvivertailut, huomaat että tuo on täyttä huuhaata. Oikeasti osa sähköautoista on tuollaisia, osa kylmiä ja osa todellisia jääkaappeja.

    On kyseenalaista kannattaako TM:n testejä yleensä lukea. Yhtä luotettavaa tietoa saa, kun menee ABC:n pyöreään pöytään kuutelemaan Reiskan ja Kalen jutut.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:
    Lämmitystehoa pitää olla reippaasti ellei valmistaja ole rakentanut autoa ”pohjolan oloihin”. Monilla lienee kokemus noin 1800 W sisätilalämmittimestä. Vaikka se pohottaisi kaksi tuntia autossa kun ulkona on -15 C pakkasta, ikkunoista ei ole lumet sulaneet eikä autossa ole edes 10 C astetta lämmintä. 1800W vastaa kuitenkin sitä 8A millä akkua ladataan kotona ilman latausasemaa. Auton lämmittämiseen ajon aikana tarvitaan noin 5 kW tehoa joka saattaa taajamassa olla enemmän kuin auton liikuttamiseen vaadittava keskimääräinen teho. Tuollaiset lämmittimet ei välttämättä tule suunnittelulistan kärkeen kaikissa maissa. Lämpöpumppu ei tilannetta kovalla pakkasella muuksi muuta, sitä joutuu lisäksi sulattelemaan pari kertaa tunnissa. Kennon koko ei vastaa kotona olevaa ilmalämpöpumppua.

    Ei varmaan auta, kun kerron ajaneeni kaksi talvea oikein lämpimällä sähköautolla sisälämpöasetuksella 22 astetta. Joskus pitkällä matkalla olen pudottanut lämpöpyynnön ajoittain 19-20 asteen tasolle energiaa säästääkseni ja pitänyt penkin lämmityksen ja rattilämmityksen päällä ja sitten taas välillä nostanut lämpöasetuksen 22 asteeseen.

    Olen käyttänyt pakkaskeleillä pitkillä matkoilla samoja latausasemia kuin kesälläkin. Eli talvi- ja kesäajot eivät siinä suhteessa poikkea toisistaan. Latauspaikkojahan ei ole niin tiheään valittavissa, että voisi helposti tähdätä akun ihan haluamalleen tasolle laturille saapumiseen.

    Mutta Esson baari ja TM:n artikkelit tietää tietysti paremmin kuin auton käyttäjä. Jätän lukematta jatkossa nuo testit ja pitäydyn omassa kokemuksessa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Käytännössä kaikki modernit sähköautot ovat kyllä vallan mukavan lämpimiä ja lämpenevät huomattavasti polttomoottoriautoja nopeammin.

    Kun luet TM-talvivertailut, huomaat että tuo on täyttä huuhaata. Oikeasti osa sähköautoista on tuollaisia, osa kylmiä ja osa todellisia jääkaappeja.

    On kyseenalaista kannattaako TM:n testejä yleensä lukea. Yhtä luotettavaa tietoa saa, kun menee ABC:n pyöreään pöytään kuutelemaan Reiskan ja Kalen jutut.

    Oletko todella sitä mieltä, että mitatut parinkymmenen asteen erot sisälämpötiloissa ja merkittävät erot lämpenemisnopeudessa poistuvat kun kerrot että sinua ei palele?

      2
  • @HybridRules kirjoitti:

    Ei varmaan auta, kun kerron ajaneeni kaksi talvea oikein lämpimällä sähköautolla sisälämpöasetuksella 22 astetta. Joskus pitkällä matkalla olen pudottanut lämpöpyynnön ajoittain 19-20 asteen tasolle energiaa säästääkseni ja pitänyt penkin lämmityksen ja rattilämmityksen päällä ja sitten taas välillä nostanut lämpöasetuksen 22 asteeseen.

    Itselataavalla hybridillä ei tarvitse noita asioita miettiä, ainakaan energiankulutuksenkannalta.

      
  • Ei tarvi. Eikä myöskään lämpenemisen kannalta, koska tekniikasta riippumatta autoon istuttaessa kylmä auto on testihäviäjä jo ennen turvavyön kiinnittämistä.

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Lämmitystehoa pitää olla reippaasti ellei valmistaja ole rakentanut autoa ”pohjolan oloihin”. Monilla lienee kokemus noin 1800 W sisätilalämmittimestä. Vaikka se pohottaisi kaksi tuntia autossa kun ulkona on -15 C pakkasta, ikkunoista ei ole lumet sulaneet eikä autossa ole edes 10 C astetta lämmintä. 1800W vastaa kuitenkin sitä 8A millä akkua ladataan kotona ilman latausasemaa. Auton lämmittämiseen ajon aikana tarvitaan noin 5 kW tehoa joka saattaa taajamassa olla enemmän kuin auton liikuttamiseen vaadittava keskimääräinen teho. Tuollaiset lämmittimet ei välttämättä tule suunnittelulistan kärkeen kaikissa maissa. Lämpöpumppu ei tilannetta kovalla pakkasella muuksi muuta, sitä joutuu lisäksi sulattelemaan pari kertaa tunnissa. Kennon koko ei vastaa kotona olevaa ilmalämpöpumppua.

    Ei varmaan auta, kun kerron ajaneeni kaksi talvea oikein lämpimällä sähköautolla sisälämpöasetuksella 22 astetta. Joskus pitkällä matkalla olen pudottanut lämpöpyynnön ajoittain 19-20 asteen tasolle energiaa säästääkseni ja pitänyt penkin lämmityksen ja rattilämmityksen päällä ja sitten taas välillä nostanut lämpöasetuksen 22 asteeseen.

    Olen käyttänyt pakkaskeleillä pitkillä matkoilla samoja latausasemia kuin kesälläkin. Eli talvi- ja kesäajot eivät siinä suhteessa poikkea toisistaan. Latauspaikkojahan ei ole niin tiheään valittavissa, että voisi helposti tähdätä akun ihan haluamalleen tasolle laturille saapumiseen.

    Mutta Esson baari ja TM:n artikkelit tietää tietysti paremmin kuin auton käyttäjä. Jätän lukematta jatkossa nuo testit ja pitäydyn omassa kokemuksessa.

    Voisitko arvioida mistä se lämpö autoon tulee jos energiankulutuksessa ei juuri eroa huomaa talvi vs kesä? En tarkoita mitään keskimääräistä kahden talven juttuja vaan yksittäinen matka kun ulkona on reilusti pakkasta (-15 C tai kylmempää). Lähdetkö lämpimästä tallista? Ellet niin tuleeko lämmityssähkö akusta vai verkosta?
    Monesti kuulee arvioita, että sähkölämmitys on niin tehokas, että auton sisätilat lämpiää muutamassa minuutissa -20 C -> +20 C. Se antaisi ymmärtää, että lämmitin on paljonkin tehokkaampi kuin 5 kW koska webasto 5kW plus käyntilämmin moottori yhtäaikaa ei moiseen pysty.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Lämmitystehoa pitää olla reippaasti ellei valmistaja ole rakentanut autoa ”pohjolan oloihin”. Monilla lienee kokemus noin 1800 W sisätilalämmittimestä. Vaikka se pohottaisi kaksi tuntia autossa kun ulkona on -15 C pakkasta, ikkunoista ei ole lumet sulaneet eikä autossa ole edes 10 C astetta lämmintä. 1800W vastaa kuitenkin sitä 8A millä akkua ladataan kotona ilman latausasemaa. Auton lämmittämiseen ajon aikana tarvitaan noin 5 kW tehoa joka saattaa taajamassa olla enemmän kuin auton liikuttamiseen vaadittava keskimääräinen teho. Tuollaiset lämmittimet ei välttämättä tule suunnittelulistan kärkeen kaikissa maissa. Lämpöpumppu ei tilannetta kovalla pakkasella muuksi muuta, sitä joutuu lisäksi sulattelemaan pari kertaa tunnissa. Kennon koko ei vastaa kotona olevaa ilmalämpöpumppua.

    Ei varmaan auta, kun kerron ajaneeni kaksi talvea oikein lämpimällä sähköautolla sisälämpöasetuksella 22 astetta. Joskus pitkällä matkalla olen pudottanut lämpöpyynnön ajoittain 19-20 asteen tasolle energiaa säästääkseni ja pitänyt penkin lämmityksen ja rattilämmityksen päällä ja sitten taas välillä nostanut lämpöasetuksen 22 asteeseen.

    Olen käyttänyt pakkaskeleillä pitkillä matkoilla samoja latausasemia kuin kesälläkin. Eli talvi- ja kesäajot eivät siinä suhteessa poikkea toisistaan. Latauspaikkojahan ei ole niin tiheään valittavissa, että voisi helposti tähdätä akun ihan haluamalleen tasolle laturille saapumiseen.

    Mutta Esson baari ja TM:n artikkelit tietää tietysti paremmin kuin auton käyttäjä. Jätän lukematta jatkossa nuo testit ja pitäydyn omassa kokemuksessa.

    Voisitko arvioida mistä se lämpö autoon tulee jos energiankulutuksessa ei juuri eroa huomaa talvi vs kesä? En tarkoita mitään keskimääräistä kahden talven juttuja vaan yksittäinen matka kun ulkona on reilusti pakkasta (-15 C tai kylmempää). Lähdetkö lämpimästä tallista? Ellet niin tuleeko lämmityssähkö akusta vai verkosta?
    Monesti kuulee arvioita, että sähkölämmitys on niin tehokas, että auton sisätilat lämpiää muutamassa minuutissa -20 C -> +20 C. Se antaisi ymmärtää, että lämmitin on paljonkin tehokkaampi kuin 5 kW koska webasto 5kW plus käyntilämmin moottori yhtäaikaa ei moiseen pysty.

    Siis ottaahan lämmitys energiaa. Vaan kun ajattelee sähköauton käyttöä, niin sillä ei ole suurempaa merkitystä. Lataamaan joutuu enemmän, koska energiaa kuluu enemmän, mutta nurkka-ajossa akun loppuminen ei ole ollenkaan riskinä. Ja pitkillä matkoilla olen tähän saakka pysähtynyt samoille latureille talvella ja kesällä, koska latureita ei edes ole niin tiheässä, että niitä tulisi vaihdeltua matka-ajossa. Kesällä pysähdyn laturille täydemmällä akulla kuin talvella.

    Teoriassa kannattaisi mennä laturille, kun akun varaus on reilusti alle 20%, mutta kun ei satu sille etäisyydelle laturia, niin pitää mennä sillä akulla, mikä sillä hetkellä on. Minä tietysti tähtään superchargereille, koska se on ilmaista.

    Matkanopeus- ja reitin pituus vaikuttavat yhtä lailla. Äsken ajoin 3tunnin matkan, joka motarireitillä olisi jättänyt akkuun n. 10%, mutta ajoin vanhoja teitä ja akkuun jäi 34%.

    Kaikenmaailman testiajot eivät ole todellista elämää. Kuski ei tunne autoa ja haluaakin nähdä ongelmia tai peitellä ongelmia ihan oman maun mukaan.

      
  • QuuQuu
    muokattu 11.05.2022 17:29

    @HybridRules kirjoitti:

    Kaikenmaailman testiajot eivät ole todellista elämää. Kuski ei tunne autoa ja haluaakin nähdä ongelmia tai peitellä ongelmia ihan oman maun mukaan.

    Ja että kaiken maailman omistajine kokemukset on luotettavia, siltähän löytyykin, etenkin teslan kohdalla luotettavia käyttö ja testituloksia.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Käytännössä kaikki modernit sähköautot ovat kyllä vallan mukavan lämpimiä ja lämpenevät huomattavasti polttomoottoriautoja nopeammin.

    Kun luet TM-talvivertailut, huomaat että tuo on täyttä huuhaata. Oikeasti osa sähköautoista on tuollaisia, osa kylmiä ja osa todellisia jääkaappeja.

    On kyseenalaista kannattaako TM:n testejä yleensä lukea. Yhtä luotettavaa tietoa saa, kun menee ABC:n pyöreään pöytään kuutelemaan Reiskan ja Kalen jutut.

    Oletko todella sitä mieltä, että mitatut parinkymmenen asteen erot sisälämpötiloissa ja merkittävät erot lämpenemisnopeudessa poistuvat kun kerrot että sinua ei palele?

    En tiedä muuta kuin, että ei tullut mieleenkään, että MY olisi kylmä ellen olisi TM:n testistä lukenut. En osannut asiaa tarkkailla. Mehän hommasimme MY:n vuoden vaiheessa, mutta en siinä paljon ollut kyydissä pakkasilla, enkä asiaa voinut enää sitten itse testailla, kun ei ollut sellaisia pakkasia.

    Vaimo ei pidä autoa piuhassa kotona ja käynnistää lämmityksen vasta, kun alkaa valmistautua lähtöön. Tuumaili kerran pakkasten aikaan, että jaloissa tuntuu viileää, mutta hänen(kin) työmatka on vain n. 10min, niin auto ei siinä ajassa välttämättä lämpiä. Tämä asia jää ensi talvena kokeiltavaksi jutuksi. Meillä autot on pihalla parkissa eikä tallissa.

    Model X joka tapauksessa on aivan yhtä lämmin auto kuin oli XC90T8. Lämpenemisnopeuksista en sano mitään, koska Volvokin lämpesi webastolla ihan ok. En pysty sanomaan, kumpi lämpenisi nopeaammin eikä erolla ainakaan ole merkitystä olipa kummin päin vain.

    TM:n testien teksteihin petyin nimenomaan tekstien sävyn suhteen. Ja sen, että lämmityslaitetestejä lukuunotamatta negatiiviset asiat tulivat toimittajien mielipiteistä. Ja lämmittimen testissä tietysti voi myös testituloksia hilata haluaamansa suuntaan ja vaikkapa lämpötila-antureiden sijoituksia katsoa vähän sen mukaan. Teksteissa TM lyö Teslaa "kuin vierasta sikaa", mutta en tietysti voi tietää, mikä siihen on syynä. Ikävää, että lehti on ottanut tuollaisen linjan, mutta minkäs sille voi. Ehkäpä TM ajattelee saavansa enemmän myyntiarvoa lehdelle, kun on Teslavastainen niin kuin iso osa lukijakuntaakin. Raflaavampaa haukkua Teslaa kuin olla kohtelias.

      
  • @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Kaikenmaailman testiajot eivät ole todellista elämää. Kuski ei tunne autoa ja haluaakin nähdä ongelmia tai peitellä ongelmia ihan oman maun mukaan.

    Ja että kaiken maailman omistajine kokemukset on luotettavia, siltähän löytyykin, etenkin teslan kohdalla luotettavia käyttö ja testituloksia.

    Älä odota tuloksia muiden kertomana vaan käy itse koeajamassa. Toisaalta sinun agendaasi sopii hyvin, että Teslaa mollataan, joten otat mielihyvin vastaan kaiken negatiivisen, mitä voit aiheesta lukea.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Älä odota tuloksia muiden kertomana vaan käy itse koeajamassa. Toisaalta sinun agendaasi sopii hyvin, että Teslaa mollataan, joten otat mielihyvin vastaan kaiken negatiivisen, mitä voit aiheesta lukea.

    Miksi minä teslaa mollaisin, minähän vain kommentoin teidän käyttäjien ja lehdistön koeajo kokemuksia, autonahan se olisi ihan jees, jos ei saksalaisia käytön ja laadun takia käytännöllisempiä saksalaisia olisi saatavana.

      
  • @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Älä odota tuloksia muiden kertomana vaan käy itse koeajamassa. Toisaalta sinun agendaasi sopii hyvin, että Teslaa mollataan, joten otat mielihyvin vastaan kaiken negatiivisen, mitä voit aiheesta lukea.

    Miksi minä teslaa mollaisin, minähän vain kommentoin teidän käyttäjien ja lehdistön koeajo kokemuksia, autonahan se olisi ihan jees, jos ei saksalaisia käytön ja laadun takia käytännöllisempiä saksalaisia olisi saatavana.

    Tuo on vähän oudosti sanottu. Eihän tietyn auton oleminen ihan jees tai ei ollenkaan jees riipu siitä, mitä muita autoja on olemassa. Auto on sellainen kuin se on ihan riippumatta muista markkinoilla olevista. Se on eri asia, kuka valitsee minkäkinlaisen auton ja millä perusteella. Sinä et varsinaisesti kommentoi esim. koeajokokemuksia vaan toistat muiden kirjoittamaa siltä osin kuin se tukee negatiivista suhtautumistasi Teslaan. Et pysty kommentoimaan, koska et ole itse hankkinut itsellesi tietoa.

    Minäkin olen ottanut erilaisista testeistä ja varsinkin Youtuben koeajoraporteista näkemyksiä, kun olen ollut hommaamassa autoja, esim. Discot ja XC90T8 ja Model X. TM:n testituloksista en enää aio ottaa "onkeen" nyt, kun olen päässyt näkemään heidän testinsä tuotteesta, jonka tunnen itse melko hyvin.

      
  • Vaikea kommentoida TM:n testejä, kun en lehteä juuri koskaan lue. Omat käsitykseni sähköautojen lämpenemisnopeudesta perustuvat omiin kokemuksiini, sekä muihin lähteisiin.

    Noissa isoissa Tesloissa on 6 kW sisätilalämmitin ja muistaakseni saman suuruinen akustolle. Tulee muuten lämmintä ja nopeasti!

    Tässä omien kokemusteni mukaan linjassa oleva video, missä Model 3:n sisätilat lämmitetään -34 kelissä +20 asteeseen viidessä minuutissa. Sopii koittaa webastolla.

    Ja lämmön riittämisen suhteen toinen mielenkiintoinen video, missä Model X:ssä nukutaan -36 asteen keleissä yön yli. Tätäkin voi koittaa webaston kanssa.

      
  • Hyvin niitä aikoinaan Mossea Ladaa Fiattia myytiin, niiden maineesta huolimatta, miksei myytäisi tänä päivänä Teslaa.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Hyvin niitä aikoinaan Mossea Ladaa Fiattia myytiin, niiden maineesta huolimatta, miksei myytäisi tänä päivänä Teslaa.

    Jaa-a, missä myytiin? Suomessa oli omat syynsä Mossen ja Ladan suosioon, eivät tainneet kovin hyvin myydä euroopassa, johon Suomi ei vielä tuohon aikaan kuulunut.

    Kysyit tiossa aikaisemmin, miksi sinä Teslaa mollaisit. En tiedä, mutta niinhän sinä teet. Tässäkin kommentissasi.

      
  • QuuQuu
    muokattu 11.05.2022 20:35

    On Tesla ihan hyvä auto varmaankin tietyistä ominaisuuksistaan huolimatta, minulla on ollut todella useita merkkejä ja malleja, ja niillä on oikeasti ajettu yli 300 km pv ja jokaisessa on omat hyvät ja huonot ominaisuudet, toisissa enemmän ja toisissa vähemmän. Merkkisokeuteen en kuitenkaan ole sairastunut. Kyllä pyörillä liikkuvan akkupatterin korkea hinta laittaa painopisteen hyvien ominaisuuksien puolelle, se ei saa täristää ja ohjaus olla etäinen.

      
  • muokattu 11.05.2022 22:32

    @Quu kirjoitti:
    On Tesla ihan hyvä auto varmaankin tietyistä ominaisuuksistaan huolimatta, minulla on ollut todella useita merkkejä ja malleja, ja niillä on oikeasti ajettu yli 300 km pv ja jokaisessa on omat hyvät ja huonot ominaisuudet, toisissa enemmän ja toisissa vähemmän. Merkkisokeuteen en kuitenkaan ole sairastunut. Kyllä pyörillä liikkuvan akkupatterin korkea hinta laittaa painopisteen hyvien ominaisuuksien puolelle, se ei saa täristää ja ohjaus olla etäinen.

    Nämä on mielipideasioita, siis tärinä ja etäinen ohjaus. Olen ajanut vuokra-autoina volkkaria ja oletan etäisellä ohjauksella tarkoitettavan ohjausta, joka ei keskitä korostuneen voimakkaasti niin kuin volkkarilla tekee.

    Ajoin MY:llä kolmen päivän ajan työmatkat, kahtena niistä pitkät rupeamat yhteensä suunnilleen 460km + 480km. Ohjausvaste oli asetettu mukavuus-moodiin. Yritin miettiä, onko ohjaus etäinen. Totesin, että en ymmärrä, mitä tarkoitetaan etäisellä ohjauksella. En huomannut mitään erikoista MY:n ohjauksessa. Eikä auto tärissyt. Teräsjousitus on kenties kova, mutta meillähän oli ennen MY:tä Volvo XC40 täyssähkö eikä MY minusta siihen nähden poikennut ainakaan niin, että olisin huomannut enää eroa (kun ei pystynyt vuorotellen ajamaan). MY:n jousitus on paljon kovempi kuin MX:n, mutta MX on ilmajousitettu. En olisi kiinnittänyt MY:n jousitukseen varmaankaan huomiota, ellei sitä olisi testissä erikseen haukuttu oikein kunnolla. Tottakai esim. tien poikki menevä asfaltin koholla oleva sauma täräyttää selvemmin kuin ilmajousilla, mutta niinhän teräsjousilla usein on. Varta vasten talvitestin takia halusin kokeilla itsekin, miltä Y tuntuu pidemmillä matkoilla. Ei ollut ongelmaa.

    Jos haluat, niin voit tietenkin vahvistaa, että sinä olet kuitenkin edelleen sitä mieltä, että MY on sietämätön ajettava. Minun takia ei tarvitse vaivautua. Uskon muutenkin, että mielipiteesi on ja pysyy TM:n testin puolella, koska se sopii sinun mielipiteeseesi hyvin.

      
  • Älä polta hihoja, Audissa on myös samat asiat negatiivisten kommenttien listalla

      
  • @Quu kirjoitti:
    Älä polta hihoja, Audissa on myös samat asiat negatiivisten kommenttien listalla

    En minä hihoja polta, ihmettelen vain asioita. Minä olen koeajanut e-tronin kerran eikä ainakaan sen Audin ajo-ominaisuuksissa ollut mitään negatiivista, mikä olisi jäänyt mieleen. Ellei sitä lasketa, että kiihtyvyys oli perinneautotasoa, mikä oli yksi koeajon pieneistä pettymyksistä. On hauskempaa, kun sähkövoimalinjan annetaan näyttää kykynsä niin kuin Tesloissa. Olin kovasti aikeissa hankkia e-tronin, mutta kokonaisuutena se ei ollut kuitenkaan minulle oikein sopiva ja se oli todella kallis, n. 120.000,- olisi pitänyt pulittaa. Se oli sille autolle ihan liikaa, vaikka saman XC90T8:kin oli maksanut. Mutta Volvo on sentään Volvo eikä audi.

      
  • Volvo, no ei ikinä Kiinan omistuksessa olevalta yhtiöltä mitään, jos se nykyään on 100% vältettävissä.
    Tästä tuli kalliit oppirahat (jos tästä edes rahalla selvitään) keskittämisellä energian saanti yhdenkortinvaraan.
    Onneksi vahvat maailmanmerkit on ennakoineet tulevaa, mitä tuotannon keskittämisetä Kiinaan loppupelissä kustantaa.

      1
  • @Quu kirjoitti:
    Volvo, no ei ikinä Kiinan omistuksessa olevalta yhtiöltä mitään, jos se nykyään on 100% vältettävissä.
    Tästä tuli kalliit oppirahat (jos tästä edes rahalla selvitään) keskittämisellä energian saanti yhdenkortinvaraan.
    Onneksi vahvat maailmanmerkit on ennakoineet tulevaa, mitä tuotannon keskittämisetä Kiinaan loppupelissä kustantaa.

    Tajunnanvirta se vasta hassu virta on

      
  • @Quu kirjoitti:
    Volvo, no ei ikinä Kiinan omistuksessa olevalta yhtiöltä mitään, jos se nykyään on 100% vältettävissä.
    Tästä tuli kalliit oppirahat (jos tästä edes rahalla selvitään) keskittämisellä energian saanti yhdenkortinvaraan.
    Onneksi vahvat maailmanmerkit on ennakoineet tulevaa, mitä tuotannon keskittämisetä Kiinaan loppupelissä kustantaa.

    Volvohan on päässyt historiansa parhaaseen kukoistukseen Kiinalaisten omistuksessa.

      1
  • QuuQuu
    muokattu 12.05.2022 13:39

    @Lukija31722 kirjoitti:

    Volvohan on päässyt historiansa parhaaseen kukoistukseen Kiinalaisten omistuksessa.

    Niin on moni muukin, loppusaldo kuitataan kun on nähty kuinka kiina osallistuu venäjän sotaan, kauppasaarrot olisi tervetulleita, sieltä tulee älyttömästi tarpeetonta hilpetööriä, volvon lisäksi.

      
  • muokattu 13.05.2022 13:17

    @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Ei varmaan auta, kun kerron ajaneeni kaksi talvea oikein lämpimällä sähköautolla sisälämpöasetuksella 22 astetta. Joskus pitkällä matkalla olen pudottanut lämpöpyynnön ajoittain 19-20 asteen tasolle energiaa säästääkseni ja pitänyt penkin lämmityksen ja rattilämmityksen päällä ja sitten taas välillä nostanut lämpöasetuksen 22 asteeseen.

    Itselataavalla hybridillä ei tarvitse noita asioita miettiä, ainakaan energiankulutuksenkannalta.

    Ei, mutta kyllä kuitenkin. Sinun itselataava, niin kuin minunkin, pitää kyllä huolen siitä että moottori ja matkustamo pysyvät lämpiminä kelissä kuin kelissä mutta sen se tekee tarvittaessa polttoaineenkulutuksen kustannuksella huonontamalla hyötysuhdetta. Siksi pakkasessa kannattaakin mieluiten pitää yllä riittävän kovaa ajonopeutta että moottori tuottaa riittävästi lämpöä eikä järjestelmä joudu ylläpitämään sitä huonontamalla taloudellisuutta. Meillä on yksi suunta kotoa työpaikalle, joka sopii erityisen huonosti kulutusmielessä itselataavalle hybridille (ja webastolla varustetulle dieselille) talvisin. Reitti on tasamaata ja melkein kokonaan kuuttakymppiä 11 km. Hybridi kyllä lämpenee, mutta pitää kulutuksen koko ajan normaalia suurempana ja dieselissä ei meinaa lämpömittari nousta vaikka webasto käy ja kuluttaa polttoainetta koko matkan. Tuolla reitillä oman hybridin kulutus tippuu, kun nopeuden nostaa (laittomaan) kahdeksaan kymppiin. Dieselistä sitä ei pysty niin helposti vertailemaan että olisin tehnyt sen, kun webasto ryystää polttoaineet mittarin ohi mutta 80 ajamalla senkin lämpömittari sentään edes yrittää kivuta ylöspäin. Ihan tavallinen bensamoottorinen auto tarjoaa siellä kulutusmielessä todella kovan vastuksen molemmille paljon paljon suuremmasta normikulutuksesta huolimatta ja joku pakkasessakin ilman polttomoottoria toimiva (ja lämpenevä) ladattava varmaan olisi aivan yliveto nollakulutuksineen.

      
  • Meidän Toyota hybridi on nopeimmin lämpeneviä autoja, mitä meillä on ollut ilman mitään asennettuja lisälämmittimiä, kulutuksesta ja lämpömittarista viis veisaan.
    Onhan kyseinen tekniikka talvivertailuvoittaja auriksen peruja.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Meidän Toyota hybridi on nopeimmin lämpeneviä autoja, mitä meillä on ollut ilman mitään asennettuja lisälämmittimiä, kulutuksesta ja lämpömittarista viis veisaan.
    Onhan kyseinen tekniikka talvivertailuvoittaja auriksen peruja.

    Samasta merkistä pitkällä kokemuksella, uskon tuon mukisemata.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit