Kattonopeus 80km/h

81 kommenttia
13»
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Kumppani kirjoitti:
    No älä! Se vaatii vain rajoitusnopeutta kovempaa ajamista, sitä "+15km/h" -tyyppistä, loogisesti ajatellenkin siis.

    Ei vaadi. Sama havainto kuin Hybridrulesilla ja viimeisimmästä ylinopeussakosta on 40 vuotta.

    Vaan millä perusteella kuvittelet että aikaennuste laskettaisiin sitten, jollei rajoitusnopeuden mukaan?

    Jätän kuvittelemisen muille ja totean vain havainneeni saman ilmiön kuin Hybridrules. Pidempää matkaa ajaessa arvioitu saapumisaika aikaistuu matkan edetessä vaikka kuljettaja pyrkii vain ajamaan tasaisesti.

    Sen verran vakioreittejä tulee ajattua, että matka-ajan muistaa erittäin hyvin. Jos on uusi kohde, niin sitten laskee tutun reitin keskinopeuden ko. suuntaan ja käyttää sitä. Kun päässälaskua hieman harrastaa, niin on aivoillekin jotain tekemistä. Hyvin on mennyt kohdilleen. Jos navin ETA aika on reffi, niin kyllä ihminen vielä auton älykoneen voittaa.

      1
  • muokattu 13.05.2022 10:13

    @740 GLE kirjoitti:

    Sama havainto kuin Hybridrulesilla ja viimeisimmästä ylinopeussakosta on 40 vuotta

    Teit siis havainnon, että navin tekemän matka-aika-arvion voi alittaa. Miten se liittyy sinun ylinopeussakkoisi?

    Et varmaan huomannut, että juuri ennen minun kommenttiani hän - jälleen kerran - mainosti sitä omaa "+15km/h" -tapaansa. Et nähnyt asiayhteyttä minun kommenttiini? Ei sitten. Ja niinhän se HR:kin kehuskelee ettei ole tuosta tavastaan huolimatta saanut sakkoja jollakin ajanjaksolla.

    Kysyin HR:ilta, millä perusteella hän kuvittelee että navin aikaennuste laskettaisiin sitten, jollei rajoitusnopeuden mukaan. Ja samalla vihjaisin, että tietenkin oletusnopeutta ripeämmin ajamalla on tod.näk. että ETA paranee.

    Jätän kuvittelemisen muille ja totean vain havainneeni saman ilmiön kuin Hybridrules.

    Kerro nyt vaan oma käsityksesi siitä, laskeeko navi ajan rajoitusnopeuksien mukaan, vai HR:n tapojen opettamana. Ei se kysymykseni ollut sen kummempi.

    Pidempää matkaa ajaessa arvioitu saapumisaika aikaistuu matkan edetessä vaikka kuljettaja pyrkii vain ajamaan tasaisesti

    Olen kyllä havainnut, että ETA ns. tarkentuu matkan edetessä. Myös rajoitusnopeutta ajamalla. Mutta mitä tarkoitit tuolla loppuosalla?

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    Et varmaan huomannut

    Huomasin toki.

    Kerro nyt vaan oma käsityksesi siitä, laskeeko navi ajan rajoitusnopeuksien mukaan, vai HR:n tapojen opettamana. Ei se kysymykseni ollut sen kummempi.

    Enkä kerro. Totesin vain tosiasian, jota et pitänyt mahdollisena. Perustelin jo, joten en toista enää.

      1
  • ETA tarkentuu matkan edetessä ja ehdottomasti tarkimmillaan se on, kun olet perillä.🙂

      
  • muokattu 13.05.2022 15:14

    @740GLE kirjoitti:

    Totesin vain tosiasian, jota et pitänyt mahdollisena

    Johan sinä nyt mutkille tuon ajatuksesi sait. Unohdat aktiivisti, että kommenttini liittyi siihen hänelle tyypilliseen "+15km/h"-tarinaansa juuri ennen. Etenkin niin sen navin ilmoittaman ETA:n saa alitettua tyypillisesti, vai mihin asentoon tuon väännät?

    Perustelin jo, joten en toista enää. Pidempää matkaa ajaessa arvioitu saapumisaika aikaistuu matkan edetessä vaikka kuljettaja pyrkii vain ajamaan tasaisesti.

    No tuonhan minäkin olen todennut, höh. Ei liittynyt HR:in alkuperäiseen kommenttiin, jossa puhuttiin "+15km/h"-esimerkeillä. Johon se naljailuni kohdistui siis.

    Pyysin kertomaan oman käsityksesi siitä, laskeeko navi ajan rajoitusnopeuksien mukaan, vai HR:n tapojen opettamana. Ei se kysymykseni edelleenkään ole sen kummempi.

    Enkä kerro

    No mikset?

      
  • @Kumppani

    Navi ei laske pelkästään nopeusrajoituksien ja kilometrien mukaan vaan ottaa huomioon hidasteet, kuten ruuhkat ja tietyöt yms. Oletan navin myös lisäävän matka-aikaan jotain pelivaraa tms., koska navin ETA alittuu yleensä aina vaikka ajaa rajoitusten mukaankin. Kertomassani esimerkissä (+15) minun piti tehostaa ilmiötä, koska pysähdyin välillä hakemaan kaffen ja leivän ABC:ltä. Jos ajaa niin, että peltipoliisitkaan eivät reagoi, mutta nopeus on mieluummin himpun yli kuin alle rajoituksen, niin navin ETA ainakin yleensä alittuu vähän.

    Naveissa on yleensä toiminto, että se hakee nopeampaa reittiä matkan aikanakin. Ja saa antaa ajansäästörajan, jolloin navi kysyy, lasketaanko uusi reitti. Oletan, että se perustuu liikennetilanteen muutokseen lähtöhetken jälkeen. Vai miksi navi ei alun perin valinnut sitä vähän nopeampaa reittiä? Voihan tietysti olla, että algoritmit eivät ole ihan aukottomia ja kun etäisyys määränpäähän pienenee, niin laskenta löytää parempia reittejä. En tiedä periaatetta. Minulla on ajansäästölle asetettu raja 15min. Eli jos navi äkkää, että tuossahan on reitti, joka vie 15min nopeammin perille, niin näyttöön ilmestyy kysymys, lasketaanko uusi reitti ja ilmoitus, paljonko aikaa voitaisiin säästää. Silloin tällöin (mutta harvoin) sellainen ilmoitus tulee.

      
  • @HybridRules:

    Jos ajaa niin, että peltipoliisitkaan eivät reagoi, mutta nopeus on mieluummin himpun yli kuin alle rajoituksen, niin navin ETA ainakin yleensä alittuu vähän

    Se, miten vähän se vähän on kertoo ehkä senkin, onko sillä "+15km/h" niin iso merkitys sittenkään. Varsinkin jos tulee ennakoimaton ruuhka, josta ei pääse ohi kiertotietä. Muulla voitolla kuin ettei tarvitse pysähtyä vaan on liikkeessä menossa eteenpäin, vain pidempää reittiä tod.näk.

    Navien konfigurointimahdollisuudet voivat vaihdella varmaankin, uskon kyllä. Usein ehdottavat optioitakin tyyliin "ekologisin", tai "nopein" tms. Tuollaista "säästäpä vartti" -asentoa ei ymmärtääkseni ole autossani. Ja usein käytän Googlen karttaa joka kuuntelee Apple CarPlayn läpi paremmin toiveita kuin autoni oma navi. Joku tutina on myös, että se on paremmin ajan tasallakin. Kummatkin tietävät jollakin tasolla tietyöt, mutta aika harvoin tulee tehtyä vaihtoja reitille niiden takia. On kokemuksia, että se tietyö on oikeasti ollutkin vain "tietyö" jossa on näkynyt liikennemerkissä lapiomies, mutta eipä mitään liikennettä haittaavaa varsinaisesti.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules:

    Jos ajaa niin, että peltipoliisitkaan eivät reagoi, mutta nopeus on mieluummin himpun yli kuin alle rajoituksen, niin navin ETA ainakin yleensä alittuu vähän

    Se, miten vähän se vähän on kertoo ehkä senkin, onko sillä "+15km/h" niin iso merkitys sittenkään. Varsinkin jos tulee ennakoimaton ruuhka, josta ei pääse ohi kiertotietä. Muulla voitolla kuin ettei tarvitse pysähtyä vaan on liikkeessä menossa eteenpäin, vain pidempää reittiä tod.näk.

    Navien konfigurointimahdollisuudet voivat vaihdella varmaankin, uskon kyllä. Usein ehdottavat optioitakin tyyliin "ekologisin", tai "nopein" tms. Tuollaista "säästäpä vartti" -asentoa ei ymmärtääkseni ole autossani. Ja usein käytän Googlen karttaa joka kuuntelee Apple CarPlayn läpi paremmin toiveita kuin autoni oma navi. Joku tutina on myös, että se on paremmin ajan tasallakin. Kummatkin tietävät jollakin tasolla tietyöt, mutta aika harvoin tulee tehtyä vaihtoja reitille niiden takia. On kokemuksia, että se tietyö on oikeasti ollutkin vain "tietyö" jossa on näkynyt liikennemerkissä lapiomies, mutta eipä mitään liikennettä haittaavaa varsinaisesti.

    Siis, ei minunkaan auton navissa ole toimintoa "säästäpä vartti", vaan navi ilmeisesti hakee reittejä reaaliaikaisesti ja sitten jos löytyy reitti, joka tarjoaa ajansäästöä enemmän kuin minkä olen asettanut rajaksi, niin se kysyy lasketaanko uusi reitti. Ihan kuten GoogleMaps puhelimessakin. Autossa onkin Googlen karttoihin perustuva navi.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    ....navi ilmeisesti hakee reittejä reaaliaikaisesti ja sitten jos löytyy reitti, joka tarjoaa ajansäästöä enemmän...

    OK

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    Johan sinä nyt mutkille tuon ajatuksesi sait. Unohdat aktiivisti

    En unohda. Totesin vain kuten asia on, että navin ETA aikaistuminen ei vaadi ylinopeutta.

    Johon se naljailuni kohdistui siis.

    Minusta kuulostat naljailevan minulle.

    Pyysin kertomaan oman käsityksesi siitä, laskeeko navi ajan rajoitusnopeuksien mukaan, vai HR:n tapojen opettamana. Ei se kysymykseni edelleenkään ole sen kummempi.

    Niin taisit pyytää. Lukutaitoinen löytää vastauksen jo aiemmista posteista. Ylinopeutta ei tarvita.

    No mikset?

    Käytöksesi vuoksi.

      2
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Kumppani kirjoitti:
    Johan sinä nyt mutkille tuon ajatuksesi sait. Unohdat aktiivisti

    En unohda. Totesin vain kuten asia on, että navin ETA aikaistuminen ei vaadi ylinopeutta.

    Johon se naljailuni kohdistui siis.

    Minusta kuulostat naljailevan minulle.

    Pyysin kertomaan oman käsityksesi siitä, laskeeko navi ajan rajoitusnopeuksien mukaan, vai HR:n tapojen opettamana. Ei se kysymykseni edelleenkään ole sen kummempi.

    Niin taisit pyytää. Lukutaitoinen löytää vastauksen jo aiemmista posteista. Ylinopeutta ei tarvita.

    No mikset?

    Käytöksesi vuoksi.

    Kumppani voisi vilkaista peiliin ja miettiä hetken aikaa löytyykö sieltä vastaus.

      
  • Kuinka on mahdollista että Latvala selvisi 49 ylinopeudesta vain 400 euron sakoilla.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Kuinka on mahdollista että Latvala selvisi 49 ylinopeudesta vain 400 euron sakoilla.

    Huono palkka.
    Sakkolaskurilla laskettuna palkka on 1050€/kk
    Olisi kyllä luullut, että Toyotan tallipäällikkö tienaa vähintään 2500€/kk

      1
  • Poliisi oli katsonut ettei miehellä ole tuloja, silloin sakkoa lasketaan alimman päiväsakkomäärän mukaan. Puutteellisilla tiedoilla homma menee näin. Eiköhän syyttäjällä ole taitoa tutkia asiaa.

      
  • Miksi en luota paikalliseen kaupunkimme kokoomukseen. Olen tämän jo aiemmin kirjoittanut ja aihe lähestyy, eli siis kansankielellä.

    Minulla ei ole tuloja lainkaan.
    Mahdolliset tulot ovat hektisiä, (nyk. laki muutos vaati tosin huomioimaan myös muutaman vuoden tulot, en tiedä mikä nyt on).
    Mahdollinen sakko minulle ei ole mitään.

    Pääomatuloista ei makseta kunnallisveroa, ”vitutti niin valtavasti” kertoa tuo kokoomuksen kaupunkimme vuosia/kymmeniä toiminut pääoman edustajalle. Duunarinko pitää opettaa sinua ja pääoman edustajille aakkosia, olette käyneet alan koulun, vaikka olisit jäänyt luokallesi, olet kuitenkin päsmäämä kokomuksen edustaja.
    Etkö tiedä edes alkeita ja kuitenkin edustat kaupunkiamme ymmärtämättä mitään. (Yli 10 vuotta tuo hallituksessa, valtuustoissa, ehkä myös puheenjohtana ajoittain). Ääniä on tullut, komea mies, lupasi valtavasti köyhille.
    Etkö edes tiedä että keskiluokka (inssit, opettajat) maksavat tunarointisi. Lidlin tulon kielsitte tulemaan kaupunkiimme, niin, kaverillasi oli kyllä tuottamaton spar-kauppa…

    Saako raivota?

      
  • @Vital kirjoitti:
    Miksi en luota paikalliseen kaupunkimme kokoomukseen. Olen tämän jo aiemmin kirjoittanut ja aihe lähestyy, eli siis kansankielellä.

    Minulla ei ole tuloja lainkaan.
    Mahdolliset tulot ovat hektisiä, (nyk. laki muutos vaati tosin huomioimaan myös muutaman vuoden tulot, en tiedä mikä nyt on).
    Mahdollinen sakko minulle ei ole mitään.

    Ylinopeussakon minimisumma on kuitenkin mopoilijalle 100 euroa ja muulle moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettajalle 200 euroa.

      
  • @Quu kirjoitti:

    @Vital kirjoitti:
    Miksi en luota paikalliseen kaupunkimme kokoomukseen. Olen tämän jo aiemmin kirjoittanut ja aihe lähestyy, eli siis kansankielellä.

    Minulla ei ole tuloja lainkaan.
    Mahdolliset tulot ovat hektisiä, (nyk. laki muutos vaati tosin huomioimaan myös muutaman vuoden tulot, en tiedä mikä nyt on).
    Mahdollinen sakko minulle ei ole mitään.

    Ylinopeussakon minimisumma on kuitenkin mopoilijalle 100 euroa ja muulle moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettajalle 200 euroa.

    Jos saa vain liikennevirhemaksun ylinopeudesta, voi päästä jopa seitsemällä kympillä.

      
  • Rajoituksesta riippumatonYli 20 km/hkuljettajan tulojen mukaan
    Päiväsakon rahamäärä siis määräytyy seuraavalla laskukaavalla: vähentämällä nettokuukausituloista peruskulutusvähennys 255 euroa ja jakamalla saatu erotus luvulla 60. Vaikka päiväsakon alin euromäärä on kuusi euroa, on ylinopeussakon minimisumma mopoilijan osalta 100 euroa ja muiden moottorikäyttöisten ajoneuvojen kuljettajien osalta 200 euroa.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    Totesin vain kuten asia on, että navin ETA aikaistuminen ei vaadi ylinopeutta.

    Mutta et kiellä, etteikö sillä HR-tyyppisesti "+15km/h" ajamalla asiaa edistettäisi. Jota tarinaa hän alunperin kertoi.

    Minusta kuulostat naljailevan minulle.

    Mitäs kommentoit muille tarkoitettuja kommentteja, jollet edes tiedä mistä oli kyse.

    Lukutaitoinen löytää vastauksen jo aiemmista posteista. Ylinopeutta ei tarvita.

    En ole kiistänyt, etteikö ETA tarkennus, mutta kun se nyt ei siis - rautalangan loppu häämöttää - ollut HR:lle tarkoitetun kommenttini ydin.

    Käytöksesi vuoksi

    Olisit jättänyt tulkkaamatta kommenttiani HR:lle pieleen, niin tätä keskustelua ei edes käytäisi. Siinä sinulle käytöstäsi.

      
  • Kumppani jätä oma nälvintä vähemmälle, näin saat varmasti enemmän sivistyneitä vastauksia esittämiisi kysymyksiin. Loputon kyselysi on myös rasittavaa ja välillä et oikein ymmärrä sen vaikutusta.

      3
  • muokattu 16.05.2022 08:33

    @tracktest kirjoitti:

    Loputon kyselysi on myös rasittavaa ja välillä et oikein ymmärrä sen vaikutusta

    Etkö vieläkään ole miettinyt miksi kyselen? Siksi, että täällä kirjoitetaan loputtomasti asioita, jotka kuulostavat jollakin tavalla epäselviltä, joten on pakko kysyä tarkennusta. Onko siinä sinusta jotakin kummallista edelleen? Se, että laittaa kommentin esittäjän miettimään vähän pidemmälle.

    Ei edes sivistyneiltä päälle päin kuulostavat toteamukset useinkaan edusta mitään "ainoaa totuutta".

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit