Jurakauden jäämistöä – automaailman dieselillä käyvä reliikki saa kaipaamaan takaisin entiseen

1 kommentti

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/jurakauden-jaamistoa-automaailman-dieselilla-kayva-reliikki-saa-kaipaamaan-takaisin-entiseen/5125e30f-fbb6-4216-9437-d550d31313fc

"BMW 420d Gran Coupé edustaa autoilun nykytrendien keskellä ihastuttavaa reliikkiä. Se on jostain jurakaudelta peräisin oleva jäänne, jolla ei pitäisi olla sijaa majatalossa vuonna 2022. Vaan kylläpä onkin. Se on niin hieno ajettava ja siinä määrin rakastettava kokemus, että se pistää ihmisen nostalgiselle tuulelle tai jopa kaipaamaan paluutta menneisyyteen"

"Rakastuminen alkaa tankilla käymisestä. Kun lorottaa Bemarin säiliön täyteen ”kiisseliä”, homma kestää noin minuutin ja sen jälkeen mittaristo ilmoittaakin toimintasäteeksi knaftin tuhat kilometriä. Keskimääräisellä ajosuoritteella ihminen tuhlaa kuukaudessa minuutin tai kaksi autonsa ”lataamiseen” eikä ajoreittejä tarvitse suunnitella huoltopisteiden perusteella vaikka suuntana olisivat kaukaiset Kolin kansallismaisemat.

FAKTAT

Malli: BMW 420d xDrive Gran Coupé

Teho: 140 kW (190 hv) / 4 000 r/min

Vääntö: 400 Nm / 1 750–2 500 r/min

Kiihtyvyys: 7,3 s / 0–100 km/h

Huippunopeus: 235 km/h

Kulutus: 5,4–4,8 l / 100 km

CO2-päästöt: 141–126 g/km

Hinta: 52 775 euroa (koeajoauton hinta 80 938 euroa)

Ja mikäli BMW 420d Gran Coupén referenssinä pidetään muita, vähiin käyviä diesel-käyttöisiä autoja, rakkaus baijerilaiseen syvenee entisestään. Kone käy tasaisen kauniisti ja rohisematta, voimaa löytyy paitsi sitkeyden myös terävän kiihdyttämisen osalta. Koneen ja voimansiirron yhteispeli käy saumattomasti, ja tunne kaksilitraisen tuplaturboisen dieselin ratissa on kuin keskimääräistä paremmin vääntävän ison bensakäyttöisen auton ohjaimissa.."

  3
  • Nykyaikainen dieselauto tuottaa myös vähemmän co2:a kuin sähköauto, jos sähkö on tuotettu kivihiilellä tai maakaasulla. Esim. Helen ilmoittaa kivihiilelle 820 g/kWh ja maakaasulle 490 g/kWh. Täten 20 kWh/100km kulutuksella tulisi 9800 g tai 16400 g co2:a. TM:n koeajossa Skoda Octavia kulutti 100 km/h nopeudella 3.6 l/100 km, jolla co2:a tulisi noin 9400 g. Biopohjaisella polttoaineella diesel voittaisi sähköauton aika selvästi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit