Mersun umpiot huurtuivat – lahtelainen halusi korvauksena uudet, mutta saikin kuivikepussit

5 kommenttia

MERCEDES-BENZ oli ollut pari vuotta liikenteessä ja sillä oli ajettu vasta 21 000 kilometriä. Kaupat olivat syntyneet 40 995 eurolla.

Pari kuukautta kuluttaja ehti körötellä ostoksellaan, kunnes hän kiinnitti huomionsa kosteutta kerääviin umpioihin.

Eivät umpiot sentään tulvineet, mutta kosteutta oli niin paljon, että katsastusmies oli todennut sen johtavan korjauskehotukseen.

Edessä olisi umpioiden vaihto, kuluttaja arveli. Hän oli saanut hinta-arvion, jonka mukaan remontti maksaisi 4 725 euroa.

Korjaamo suositteli valmistajan ohjeiden mukaisesti kuivauspussien asentamista umpioihin.

https://www.is.fi/autot/art-2000008826231.html

  
  • Umpio hengittää ja ilmajousituksen ottoilman kuivauksen tapaan käytetään ilmeisesti kuivaimessa silicajyviä?

    Jotain on mennyt pieleen kun valojen teholähteen hukkalämpö ei riitä pitämään umpiota (joka ei siis ole umpio) kuivana.

    Rouvan saman korimallin autossa näkyy toisinaan selvästi kondenssivettä valaisimen etummaisen "lasin" sisäpuolella, mutta tähän saakka se on myös ymmärtänyt poistua todellista haittaa aiheuttamatta.

      
  • Jutussa kerrottiin, että led-umpion kuuluukin kastua sisältä. Samaa ongelmaa ei ole vuosikymmeniin ollut (halogeeni)hehkulamppuvalaisimien kanssa, ellei valaisin ole vuotanut vettä sisäänpäin. Jos kosteus tosiaan tulisi ilman mukana vesihöyrynä valaisimen sisään, pitäisi led-valaisimen olla parempi, nehän eivät lämpiä samalla tavalla kuin hehkulamppuvalaisimet ja ilman tilavuusmuutokset ovat siksi pienempiä. Ja kokemus on osoittanut, että kerran kostunut hehkulamppuvalaisin ei itsekseen kuivu, vaikka lämpiää joka käytöllä kuumaksi.

      
  • muokattu 21.05.2022 07:50

    Vahvistan havainnon umpion sisään päässeen selvästi erottuvan valaisimen uloimman lasin pintaan pisaroiksi tiivistyneen kosteuden poistumisesta ehjässä ja kolhimattomassa rakenteessa. Jollain kelillä pysäköidyn auton umpiossa näkyy välillä kosteutta, mutta tähän mennessä se on myös osannut sieltä pois.

    Vertaistukiryhmä on törmännyt samaan ongelmaan, aivan kirjaimellisesti. Se törmäys tapahtuu konkreettisesti ajamalla matalan auton nokka sen verran karille tai törmäämällä lumikinokseen, että puskuri taipuessaan vääntää umpion alinta kiinnikettä joka vaurioittaa umpion kuorta. Tuon haaverin jälkeen umpioon alkaa tulvia vettä suunniteltua enemmän.

    Jos olette tällaista ostamassa, kannattaa siis katsoa, että maalipinta etupuskurin alapinnassa on ehjä.

    Jos haaveri sattui jo, onneksi Hella myy tarvikeosaa High Beam LEDeille reiluun kuuteen sataan ja Multibeam matriisiledivalaisinta (ilman ohjainlaitetta) 1100 €. Tulviva umpio kannattaa siis laittaa kuntoon ennen kuin on hukuttanut ohjainlaitteen, jonka jälkeen rempan hinta nousee.

    Turhan kalliiksi tulevat nämä pikku kolhut ja kiven iskemät :-1:

      2
  • BMW Headlights Condensation repair part 2

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit