sähköautot

4157 kommenttia
16263656768139
  • @Topi27 kirjoitti:
    Uutinen
    Sähköautoiluun tulossa uusi trendi, joka kulkee Teslaa vastaan – Suomalainen aurinkokennotekniikka on siinä tärkeässä roolissa
    Sofia Virtanen25.5.202207:03SÄHKÖAUTOENERGIAUUSIUTUVATKONEET JA LAITTEET
    Suomalaisen Valoen kennoteknologia on tärkeässä roolissa, kun aurinkopaneelit alkavat yleistyä ajoneuvoissa. Toimitusjohtaja uskoo, että autoilun tulevaisuus on aurinkoinen.

    image

    Paneelit kattoon. Valoe tekee yhteistyötä saksalaisen Sono Motorsin kanssa. Yhtiö on kehittänyt alle 30 000 euroa maksavan ­Sion-aurinkosähköauton. SONO MOTORS

    ”Kun Elon Musk ­suunnitteli ­Teslan, hän suunnitteli epäekologisen sähköauto­ratkaisun. Siinä on negatiivinen kierre positiivisen ­sijaan: ­painava auto, paljon akkuja, lisää massaa, sitten tarvitaan vähän lisää akkuja. Näin autot painavat enemmän ja enemmän”, mikkeliläisen aurinkosähkötekniikka­­­yhtiö Valoen toimitusjohtaja Iikka Savisalo sanoo.

    https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/sahkoautoiluun-tulossa-uusi-trendi-joka-kulkee-teslaa-vastaan-suomalainen-aurinkokennotekniikka-on-siina-tarkeassa-roolissa/808c70c4-819b-4909-8584-52ff9716df4e

    Teslan autoissapa on varsin positiivinen kierre. Hauska auto ajaa ja sähköähän saa aina pistorasiasta. Pistorasiaan sen voi sitten ohjata vaikka auringosta tai tuulesta.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    Suomen alkuvuoden 2022 eli tammi-huhtikuun rekisteröidyimpien uusien sähköautojen listaan, jolta löytyvät järjestyksessä Kia EV6, Tesla Model Y, Polestar 2, Nissan Leaf, Huyndai Ioniq 5, Skoda Enyaq, Ford Mustang, Tesla Model 3, Volvo C40 sekä Audi Q4 e-tron.

    https://www.is.fi/autot/art-2000008825608.html

    ruotsissakin näköjään Kia vie ja muut vikisee.

    Nämä sähköautot käyvät kaupaksi Ruotsissa – hurjia kasvulukemia
    Korealainen Kia on hallinnut Ruotsin sähköautomarkkinaa alkuvuoden aikana. Ykkössijansa lisäksi se voi tuulettaa myös 240 prosentin kasvua ensirekisteröinneissä.

    EV6 on yksi Kian sähkövetureista Ruotsissa. Myöhemmin tänä vuonna julkaistava Niro kasvattanee merkin kokonaismenestystä.

    Kari Ylänne
    11:00
    KIAN sähköautoja on tammi-huhtikuun aikana ensirekisteröity 4 523 kappaletta.

    Bil Swedenin julkaisemassa tilastossa toinen on Tesla (3 142 kpl). Volkswagen (2 948
    kpl) oli kolmanneksi menestyksekkäin. Takaa tulevat lujaa Volvo (2 137 kpl) 487 prosentin kasvulla ja BMW (1 725 kpl) 660 prosentin kasvuvauhdilla.

    Myös Polestar, Audi ja Nissan yltivät nelinumeroisiin ensirekisteröintimääriin.

    https://www.is.fi/autot/art-2000008832022.html

    Onkohan Ruotsista luettavissa vastaava tilasto kuin Trafilla Suomessa? Mietin vain, että onko sielläkin Teslan rekisteröinnit vuosineljännesten lopulla kuten Suomessa?

    Kuukausi tilastoja on julkaistu vuosikymmeniä autojen rekisteröinneistä niin päivälehdet kuin isommat tilastoijat kuten esim. Jato, josta esimerkkinä mallikohtainen tilasto helmikuu 2022 euroopan 26 maan tilasto.

    https://www.jato.com/wp-content/uploads/JATO-European-Car-Registrations-February-2022.pdf

    Ei siis mitään salaliittoa Teslaa vastaan.

      1
  • @GeeTeeJ kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:
    Bemarin kyseessä ollen relevantti kysymys, jota olen itsekin pohtinut. Nykyisellä hybridillä voi ajella nurkka-ajoja sähköllä aina, silti tulee valittua silloin tällöin sport-moodi jolla kutosen saa pakotettua käyntiin, äänissä ei ole moittimista :smiley: En ole havainnut ainakaan bemarin isoissa kuutoskoneissa noita mainitsemiasi heikkouksia. Kone värinätön ja tehoalue on hyvin laaja.

    En ollenkaan kiistä kuutoskoneen käyntiäänen houkutusta, mutta eihän se hiljaisuuden lailla varsinaisesti ylellistä ole.

    Ajettaessa 120km/h vauhtia sähköllä polttomoottorin käynnistyy jossain vaiheessa, ainoa mistä sen voi havaita on mittaristo, ihan yhtä hiljaista on osakuormalla liikuttaessa.

      2
  • @Topi27 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    Suomen alkuvuoden 2022 eli tammi-huhtikuun rekisteröidyimpien uusien sähköautojen listaan, jolta löytyvät järjestyksessä Kia EV6, Tesla Model Y, Polestar 2, Nissan Leaf, Huyndai Ioniq 5, Skoda Enyaq, Ford Mustang, Tesla Model 3, Volvo C40 sekä Audi Q4 e-tron.

    https://www.is.fi/autot/art-2000008825608.html

    ruotsissakin näköjään Kia vie ja muut vikisee.

    Nämä sähköautot käyvät kaupaksi Ruotsissa – hurjia kasvulukemia
    Korealainen Kia on hallinnut Ruotsin sähköautomarkkinaa alkuvuoden aikana. Ykkössijansa lisäksi se voi tuulettaa myös 240 prosentin kasvua ensirekisteröinneissä.

    EV6 on yksi Kian sähkövetureista Ruotsissa. Myöhemmin tänä vuonna julkaistava Niro kasvattanee merkin kokonaismenestystä.

    Kari Ylänne
    11:00
    KIAN sähköautoja on tammi-huhtikuun aikana ensirekisteröity 4 523 kappaletta.

    Bil Swedenin julkaisemassa tilastossa toinen on Tesla (3 142 kpl). Volkswagen (2 948
    kpl) oli kolmanneksi menestyksekkäin. Takaa tulevat lujaa Volvo (2 137 kpl) 487 prosentin kasvulla ja BMW (1 725 kpl) 660 prosentin kasvuvauhdilla.

    Myös Polestar, Audi ja Nissan yltivät nelinumeroisiin ensirekisteröintimääriin.

    https://www.is.fi/autot/art-2000008832022.html

    Onkohan Ruotsista luettavissa vastaava tilasto kuin Trafilla Suomessa? Mietin vain, että onko sielläkin Teslan rekisteröinnit vuosineljännesten lopulla kuten Suomessa?

    Kuukausi tilastoja on julkaistu vuosikymmeniä autojen rekisteröinneistä niin päivälehdet kuin isommat tilastoijat kuten esim. Jato, josta esimerkkinä mallikohtainen tilasto helmikuu 2022 euroopan 26 maan tilasto.

    https://www.jato.com/wp-content/uploads/JATO-European-Car-Registrations-February-2022.pdf

    Ei siis mitään salaliittoa Teslaa vastaan.

    Miksi joku muu tilasto todistaisi asiassa jotain? Tosiasiassa kuukausikohtainen rekisteröintimäärä on Teslalla jokaisella neljänneksellä kaksi kuukautta olematon ja viimeisellä kuukaudella aivan ylisuuri kuukausikohtaiseksi arvoksi. Periaatteessa Teslan rekisteröintimääriä ei kannata katsoa kuin vuosi- tai vuosineljännestasolla, koska kuukausikohtaiset arvot antavat liian hyvän tai huonon kuvan myynnistä.

      
  • @Tiko kirjoitti:

    @GeeTeeJ kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:
    Bemarin kyseessä ollen relevantti kysymys, jota olen itsekin pohtinut. Nykyisellä hybridillä voi ajella nurkka-ajoja sähköllä aina, silti tulee valittua silloin tällöin sport-moodi jolla kutosen saa pakotettua käyntiin, äänissä ei ole moittimista :smiley: En ole havainnut ainakaan bemarin isoissa kuutoskoneissa noita mainitsemiasi heikkouksia. Kone värinätön ja tehoalue on hyvin laaja.

    En ollenkaan kiistä kuutoskoneen käyntiäänen houkutusta, mutta eihän se hiljaisuuden lailla varsinaisesti ylellistä ole.

    Ajettaessa 120km/h vauhtia sähköllä polttomoottorin käynnistyy jossain vaiheessa, ainoa mistä sen voi havaita on mittaristo, ihan yhtä hiljaista on osakuormalla liikuttaessa.

    No jos on yhtä hiljaista niin mistä kuulet mielestäsi mahtavan kutoskoneen äänen?

      
  • Palaisin vielä suuriin pyöriin sähköautoissa. En oikein hokaa miksi suorituskyvyllä on asiassa jokin osa?
    Ennen oli urheiluautoissa hyvät jarrut, ehkä urheilullista ajoa varten mutkaisella tiellä mutta enimmäkseen sen vuoksi että huippunopeus on iso.
    Sähköautot on painavia, ehkä auton pysäytys huippunopeudesta pitää pystyä tekemään myös ilman sähköistä jarrutusta? Useimmat sähköautot ei kulje yli 200 km/h. Onko sähköautoissa isot jarrulevyt? Minulla on dieselissä 320 mm levyt - min 16” vanteet

      1
  • @Jorma L2 kirjoitti:
    Palaisin vielä suuriin pyöriin sähköautoissa. En oikein hokaa miksi suorituskyvyllä on asiassa jokin osa?
    Ennen oli urheiluautoissa hyvät jarrut, ehkä urheilullista ajoa varten mutkaisella tiellä mutta enimmäkseen sen vuoksi että huippunopeus on iso.
    Sähköautot on painavia, ehkä auton pysäytys huippunopeudesta pitää pystyä tekemään myös ilman sähköistä jarrutusta? Useimmat sähköautot ei kulje yli 200 km/h. Onko sähköautoissa isot jarrulevyt? Minulla on dieselissä 320 mm levyt - min 16” vanteet

    Sähköautothan ovat usein korkeakylkisiä johtuen akun päälle nostetusta matkustamosta. Pienet renkaat korkeassa kyljessä näyttäisivät typeriltä. Ja onko suurista pyöristä jotain haittaa kalliimpien renkaiden lisäksi?

      
  • @Tiko kirjoitti:

    @GeeTeeJ kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:
    Bemarin kyseessä ollen relevantti kysymys, jota olen itsekin pohtinut. Nykyisellä hybridillä voi ajella nurkka-ajoja sähköllä aina, silti tulee valittua silloin tällöin sport-moodi jolla kutosen saa pakotettua käyntiin, äänissä ei ole moittimista :smiley: En ole havainnut ainakaan bemarin isoissa kuutoskoneissa noita mainitsemiasi heikkouksia. Kone värinätön ja tehoalue on hyvin laaja.

    En ollenkaan kiistä kuutoskoneen käyntiäänen houkutusta, mutta eihän se hiljaisuuden lailla varsinaisesti ylellistä ole.

    Ajettaessa 120km/h vauhtia sähköllä polttomoottorin käynnistyy jossain vaiheessa, ainoa mistä sen voi havaita on mittaristo, ihan yhtä hiljaista on osakuormalla liikuttaessa.

    Mutta hitaissa nopeuksissa ja esim. parkkihalleissa diesel pitää selkeästi havaittavaa ja säälin tunteen aiheuttavaa ääntä. Maantiellä ilman halkominen ja rengasmelu peittää nykyautojen moottoriäänet ihan kaiken merkkisissä autoissa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @GeeTeeJ kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:
    Bemarin kyseessä ollen relevantti kysymys, jota olen itsekin pohtinut. Nykyisellä hybridillä voi ajella nurkka-ajoja sähköllä aina, silti tulee valittua silloin tällöin sport-moodi jolla kutosen saa pakotettua käyntiin, äänissä ei ole moittimista :smiley: En ole havainnut ainakaan bemarin isoissa kuutoskoneissa noita mainitsemiasi heikkouksia. Kone värinätön ja tehoalue on hyvin laaja.

    En ollenkaan kiistä kuutoskoneen käyntiäänen houkutusta, mutta eihän se hiljaisuuden lailla varsinaisesti ylellistä ole.

    Ajettaessa 120km/h vauhtia sähköllä polttomoottorin käynnistyy jossain vaiheessa, ainoa mistä sen voi havaita on mittaristo, ihan yhtä hiljaista on osakuormalla liikuttaessa.

    Mutta hitaissa nopeuksissa ja esim. parkkihalleissa diesel pitää selkeästi havaittavaa ja säälin tunteen aiheuttavaa ääntä. Maantiellä ilman halkominen ja rengasmelu peittää nykyautojen moottoriäänet ihan kaiken merkkisissä autoissa.

    Ei tarvitse olla parkkihallissa kun Tesla lähestyy alkaa kuulua rengasäänet ja erikoinen vinkuna joka tulee sähkömoottorista ja ohjaustehostimesta. Parkkihallissa huonompikuuloinenkin huomaa Teslan lähestyvän.

      
  • muokattu 22.05.2022 10:11

    @tracktest kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @GeeTeeJ kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:
    Bemarin kyseessä ollen relevantti kysymys, jota olen itsekin pohtinut. Nykyisellä hybridillä voi ajella nurkka-ajoja sähköllä aina, silti tulee valittua silloin tällöin sport-moodi jolla kutosen saa pakotettua käyntiin, äänissä ei ole moittimista :smiley: En ole havainnut ainakaan bemarin isoissa kuutoskoneissa noita mainitsemiasi heikkouksia. Kone värinätön ja tehoalue on hyvin laaja.

    En ollenkaan kiistä kuutoskoneen käyntiäänen houkutusta, mutta eihän se hiljaisuuden lailla varsinaisesti ylellistä ole.

    Ajettaessa 120km/h vauhtia sähköllä polttomoottorin käynnistyy jossain vaiheessa, ainoa mistä sen voi havaita on mittaristo, ihan yhtä hiljaista on osakuormalla liikuttaessa.

    Mutta hitaissa nopeuksissa ja esim. parkkihalleissa diesel pitää selkeästi havaittavaa ja säälin tunteen aiheuttavaa ääntä. Maantiellä ilman halkominen ja rengasmelu peittää nykyautojen moottoriäänet ihan kaiken merkkisissä autoissa.

    Ei tarvitse olla parkkihallissa kun Tesla lähestyy alkaa kuulua rengasäänet ja erikoinen vinkuna joka tulee sähkömoottorista ja ohjaustehostimesta. Parkkihallissa huonompikuuloinenkin huomaa Teslan lähestyvän.

    No mutta sehän on tarkoituskin, että huonokuuloisempikin havaitsee lähestyvän auton. Valitettavasti Boomboxia ei voi soittaa ulkokaiuttimien kautta kuin auton ollessa pysäköitynä. Muuten voisi ilahduttaa kanssaihmisiä parkkihallissa vaikkapa Suomen euroviisujen voittajakappaleella, ainoalla sellaisella toistaiseksi. Mutta kun se ei käy, ei kertakaikkiaan käy.

    Ihmettelen kylläkin sinun tekstissä toteamusta lähestyvän Teslan rengasäänistä. Lähteekö vaikkapa Continentalin renkaista jotenkin normaalista poikkeava ääni, jos ne ovat Teslan alla?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @GeeTeeJ kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:
    Bemarin kyseessä ollen relevantti kysymys, jota olen itsekin pohtinut. Nykyisellä hybridillä voi ajella nurkka-ajoja sähköllä aina, silti tulee valittua silloin tällöin sport-moodi jolla kutosen saa pakotettua käyntiin, äänissä ei ole moittimista :smiley: En ole havainnut ainakaan bemarin isoissa kuutoskoneissa noita mainitsemiasi heikkouksia. Kone värinätön ja tehoalue on hyvin laaja.

    En ollenkaan kiistä kuutoskoneen käyntiäänen houkutusta, mutta eihän se hiljaisuuden lailla varsinaisesti ylellistä ole.

    Ajettaessa 120km/h vauhtia sähköllä polttomoottorin käynnistyy jossain vaiheessa, ainoa mistä sen voi havaita on mittaristo, ihan yhtä hiljaista on osakuormalla liikuttaessa.

    Mutta hitaissa nopeuksissa ja esim. parkkihalleissa diesel pitää selkeästi havaittavaa ja säälin tunteen aiheuttavaa ääntä. Maantiellä ilman halkominen ja rengasmelu peittää nykyautojen moottoriäänet ihan kaiken merkkisissä autoissa.

    Ei tarvitse olla parkkihallissa kun Tesla lähestyy alkaa kuulua rengasäänet ja erikoinen vinkuna joka tulee sähkömoottorista ja ohjaustehostimesta. Parkkihallissa huonompikuuloinenkin huomaa Teslan lähestyvän.

    No mutta sehän on tarkoituskin, että huonokuuloisempikin havaitsee lähestyvän auton. Valitettavasti Boomboxia ei voi soittaa ulkokaiuttimien kautta kuin auton ollessa pysäköitynä. Muuten voisi ilahduttaa kanssaihmisiä parkkihallissa vaikkapa Suomen euroviisujen voittajakappaleella, ainoalla sellaisella toistaiseksi. Mutta kun se ei käy, ei kertakaikkiaan käy.

    Ihmettelen kylläkin sinun tekstissä toteamusta lähestyvän Teslan rengasääniä. Lähteekö vaikkapa Continentalin renkaista jotenkin normaalista poikkeava ääni, jos ne ovat Teslan alla?

    Auton paino vaikuttaa. Kevyemmän auton rengasäänet eivät juurikaan kuulu katujen varsilla. Teslat vinkuvat ja vinkuminen johtuu sähkömoottorista ja ohjaustehostimesta, vika/ominaisuus miten vaan.

      
  • muokattu 22.05.2022 10:37

    @Topi27 kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    Suomen alkuvuoden 2022 eli tammi-huhtikuun rekisteröidyimpien uusien sähköautojen listaan, jolta löytyvät järjestyksessä Kia EV6, Tesla Model Y, Polestar 2, Nissan Leaf, Huyndai Ioniq 5, Skoda Enyaq, Ford Mustang, Tesla Model 3, Volvo C40 sekä Audi Q4 e-tron.

    https://www.is.fi/autot/art-2000008825608.html

    ruotsissakin näköjään Kia vie ja muut vikisee.

    Nämä sähköautot käyvät kaupaksi Ruotsissa – hurjia kasvulukemia
    Korealainen Kia on hallinnut Ruotsin sähköautomarkkinaa alkuvuoden aikana. Ykkössijansa lisäksi se voi tuulettaa myös 240 prosentin kasvua ensirekisteröinneissä.

    EV6 on yksi Kian sähkövetureista Ruotsissa. Myöhemmin tänä vuonna julkaistava Niro kasvattanee merkin kokonaismenestystä.

    Kari Ylänne
    11:00
    KIAN sähköautoja on tammi-huhtikuun aikana ensirekisteröity 4 523 kappaletta.

    Bil Swedenin julkaisemassa tilastossa toinen on Tesla (3 142 kpl). Volkswagen (2 948
    kpl) oli kolmanneksi menestyksekkäin. Takaa tulevat lujaa Volvo (2 137 kpl) 487 prosentin kasvulla ja BMW (1 725 kpl) 660 prosentin kasvuvauhdilla.

    Myös Polestar, Audi ja Nissan yltivät nelinumeroisiin ensirekisteröintimääriin.

    https://www.is.fi/autot/art-2000008832022.html

    Sama vuosineljännesilmiö Teslan rekisteröinneissä näkyy olevan Ruotsissakin.

    Ensimmäisen neljänneksen (tammi-maaliskuu) kärki:

    Kia Niro + EV6 yhteensä 2480+773 = 3253 kpl
    M3 + MY yhteensä 1954+1179 = 3133 kpl
    ID.4 + ID.3 yhteensä 2022+396 = 2418 kpl

    En sanoisi, että ainakaan Tesla vikisee ja Kia vie. Melkein tasoissa ovat Tesla ja Kia Ruotsissa 2022 ekalla neljänneksellä. Mikä mahtaa tökkiä volkkarin myynnissä vahvasta markkinoinnista huolimatta? Onko kukaan muuten nähnyt missään Teslan mainoksia?

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @GeeTeeJ kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:
    Bemarin kyseessä ollen relevantti kysymys, jota olen itsekin pohtinut. Nykyisellä hybridillä voi ajella nurkka-ajoja sähköllä aina, silti tulee valittua silloin tällöin sport-moodi jolla kutosen saa pakotettua käyntiin, äänissä ei ole moittimista :smiley: En ole havainnut ainakaan bemarin isoissa kuutoskoneissa noita mainitsemiasi heikkouksia. Kone värinätön ja tehoalue on hyvin laaja.

    En ollenkaan kiistä kuutoskoneen käyntiäänen houkutusta, mutta eihän se hiljaisuuden lailla varsinaisesti ylellistä ole.

    Ajettaessa 120km/h vauhtia sähköllä polttomoottorin käynnistyy jossain vaiheessa, ainoa mistä sen voi havaita on mittaristo, ihan yhtä hiljaista on osakuormalla liikuttaessa.

    Mutta hitaissa nopeuksissa ja esim. parkkihalleissa diesel pitää selkeästi havaittavaa ja säälin tunteen aiheuttavaa ääntä. Maantiellä ilman halkominen ja rengasmelu peittää nykyautojen moottoriäänet ihan kaiken merkkisissä autoissa.

    Ei tarvitse olla parkkihallissa kun Tesla lähestyy alkaa kuulua rengasäänet ja erikoinen vinkuna joka tulee sähkömoottorista ja ohjaustehostimesta. Parkkihallissa huonompikuuloinenkin huomaa Teslan lähestyvän.

    No mutta sehän on tarkoituskin, että huonokuuloisempikin havaitsee lähestyvän auton. Valitettavasti Boomboxia ei voi soittaa ulkokaiuttimien kautta kuin auton ollessa pysäköitynä. Muuten voisi ilahduttaa kanssaihmisiä parkkihallissa vaikkapa Suomen euroviisujen voittajakappaleella, ainoalla sellaisella toistaiseksi. Mutta kun se ei käy, ei kertakaikkiaan käy.

    Ihmettelen kylläkin sinun tekstissä toteamusta lähestyvän Teslan rengasääniä. Lähteekö vaikkapa Continentalin renkaista jotenkin normaalista poikkeava ääni, jos ne ovat Teslan alla?

    Auton paino vaikuttaa. Kevyemmän auton rengasäänet eivät juurikaan kuulu katujen varsilla. Teslat vinkuvat ja vinkuminen johtuu sähkömoottorista ja ohjaustehostimesta, vika/ominaisuus miten vaan.

    Minun muistaakseni Discot ja Cherokeet ovat suunnilleen saman painoisia kuin Model X. Disco 4 taisi olla n. 3000kg ja Model X on 2572kg, joka ei minun mielestäni ole kovin paljon. Vetokyky jo sinänsä vaatii massaa, Model X:n sallittu vetopaino on 2260kg.

    Minä en kyllä ole huomannut, että Tesla vinkuisi. MY pitää ujeltavaa ääntä peruutettaessa, jotta se varoittaa jalankulkijoita.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Sähköautothan ovat usein korkeakylkisiä johtuen akun päälle nostetusta matkustamosta. Pienet renkaat korkeassa kyljessä näyttäisivät typeriltä. Ja onko suurista pyöristä jotain haittaa kalliimpien renkaiden lisäksi?

    Suuremman vanteen ympärille kääritään yleensä myös leveämpi rengas, jolloin mukavuus huononee ja vierinvastus kasvaa.

    Lisärasitteena suuren vanteen läpi näkyvä pieni jarru ja vakioalusta antaa koko autolle lapsellisen teinituunausvaikutelman.

      1
  • muokattu 22.05.2022 11:16

    @HybridRules kirjoitti:
    Mutta hitaissa nopeuksissa ja esim. parkkihalleissa diesel pitää selkeästi havaittavaa ja säälin tunteen aiheuttavaa ääntä.

    Minua taas säälittää yritys ostaa rispektiä kaupasta.

      1
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Mutta hitaissa nopeuksissa ja esim. parkkihalleissa diesel pitää selkeästi havaittavaa ja säälin tunteen aiheuttavaa ääntä.

    Minua taas säälittää yritys ostaa rispektiä kaupasta.

    Sinä toistelet tuota aina silloin tällöin. En oikein ymmärrä, mitä tarkoitat sillä esim. tässä yhteydessä? Polttis pörisee, säkättää, kilkuttaa ja kalkuttaa. Diesel-moottori kuuluu selkeästi esim. parkkihalleissa ja polttomoottori yleensäkin kuuluu selkeästi kiihdytyksissä, joita varsinkin kaupunkiliikenteessä tapahtuu paljon. Pakoputkesta pöllähtelee varsinkin kuskeilla, jotka jostain syystä keräävät liikennevaloissa rohkeutta lähtöön pumppaamalla kaasupoljinta.

    Polttomoottoriauton kuski ei todellakaan saa ostettua rispektiä kaupasta, mutta miten se tähän asiaan yleensä liittyy. Tikon kaipaamat moottoriäänet kuuluvat vielä selkeämmin ulkona muille ihmisille kuin Tikolle auton sisällä.

    Teinipojat mopoineen pitävät ihan riittävästi melua, aikuisten ei enää luulisi tarvitsevan. Tuosta tulee mieleen, että kohtalaisen paljon näkee niitä sähköskoottereita vai mikä se laite mahtaa olla. Pitkä akseliväli ja pienet levät renkaat. Monet nuoretkin ajelevat niillä jo.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Mutta hitaissa nopeuksissa ja esim. parkkihalleissa diesel pitää selkeästi havaittavaa ja säälin tunteen aiheuttavaa ääntä.

    No enpä tiedä kannaattaako tuntea ylpeyttä parkkihallissa sähköautosta kuuluvasta ulinanasta, pölyimurin huminasta, hiustenkuivaajan äänestä, kohinasta, piipityksestä jne mitä nyt varoitusääneksi mataliin nopeuksiin onkin ohjelmoitu. Toki hoitavat hommansa siinä kuin dieselinkin raksutus.

    Vanhemmat äänettömästi liikkuvat sähköautot aihauttavat parkkihalleissa ja -paikoilla pelästymisisä ja jopa negatiivisia tunteita. Edellinen auto oli täysin hiljainen, nykyinen pitää tuota pölyimurin kaltaista huminaa, ja kyllä hän tuo toimii. Aiemmin usempikin pelästyi kun ei auto havainnut 'ajoissa', nyt vastaavia reaktioita en ole enää havainnut.

      2
  • @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Mutta hitaissa nopeuksissa ja esim. parkkihalleissa diesel pitää selkeästi havaittavaa ja säälin tunteen aiheuttavaa ääntä.

    No enpä tiedä kannaattaako tuntea ylpeyttä parkkihallissa sähköautosta kuuluvasta ulinanasta, pölyimurin huminasta, hiustenkuivaajan äänestä, kohinasta, piipityksestä jne mitä nyt varoitusääneksi mataliin nopeuksiin onkin ohjelmoitu. Toki hoitavat hommansa siinä kuin dieselinkin raksutus.

    Vanhemmat äänettömästi liikkuvat sähköautot aihauttavat parkkihalleissa ja -paikoilla pelästymisisä ja jopa negatiivisia tunteita. Edellinen auto oli täysin hiljainen, nykyinen pitää tuota pölyimurin kaltaista huminaa, ja kyllä hän tuo toimii. Aiemmin usempikin pelästyi kun ei auto havainnut 'ajoissa', nyt vastaavia reaktioita en ole enää havainnut.

    Minä en oikein usko, että ihmiset eivät huomaisi sähköautoa parkkihallissa. Renkaista lähtee sen verran ääntä. Model X:ssä ei ole mitään keinoääntä, mutta kyllä ihmiset havaitsevat sen Prisman parkissa. Paitsi jos menevät oikein vauhdikkaasti ostoskärryt rämisten. Niin olen asian kokenut sekä aikonaan XC90T8:n että nyt Model X:n kanssa. Kuulovammaiset ovat eri asia ja samoin näkövammaisille on hyvä, että autosta lähtee selkeä ääni. Kyllä minä otan huomioon mahdollisuuden, että jalankulkija ei havaitse ja pitää ajaa erityisen hiljaa ja olla valmiina jalka jarrulla.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Mutta hitaissa nopeuksissa ja esim. parkkihalleissa diesel pitää selkeästi havaittavaa ja säälin tunteen aiheuttavaa ääntä.

    No enpä tiedä kannaattaako tuntea ylpeyttä parkkihallissa sähköautosta kuuluvasta ulinanasta, pölyimurin huminasta, hiustenkuivaajan äänestä, kohinasta, piipityksestä jne mitä nyt varoitusääneksi mataliin nopeuksiin onkin ohjelmoitu. Toki hoitavat hommansa siinä kuin dieselinkin raksutus.

    Vanhemmat äänettömästi liikkuvat sähköautot aihauttavat parkkihalleissa ja -paikoilla pelästymisisä ja jopa negatiivisia tunteita. Edellinen auto oli täysin hiljainen, nykyinen pitää tuota pölyimurin kaltaista huminaa, ja kyllä hän tuo toimii. Aiemmin usempikin pelästyi kun ei auto havainnut 'ajoissa', nyt vastaavia reaktioita en ole enää havainnut.

    Minä en oikein usko, että ihmiset eivät huomaisi sähköautoa parkkihallissa. Renkaista lähtee sen verran ääntä. Model X:ssä ei ole mitään keinoääntä, mutta kyllä ihmiset havaitsevat sen Prisman parkissa. Paitsi jos menevät oikein vauhdikkaasti ostoskärryt rämisten. Niin olen asian kokenut sekä aikonaan XC90T8:n että nyt Model X:n kanssa. Kuulovammaiset ovat eri asia ja samoin näkövammaisille on hyvä, että autosta lähtee selkeä ääni. Kyllä minä otan huomioon mahdollisuuden, että jalankulkija ei havaitse ja pitää ajaa erityisen hiljaa ja olla valmiina jalka jarrulla.

    Pääsimmepä hyvin yhteisymmärrykseen, äänen kanssa tai ilman varovaisuutta noudattaen.

      
  • muokattu 22.05.2022 16:06

    @740 GLE kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Sähköautothan ovat usein korkeakylkisiä johtuen akun päälle nostetusta matkustamosta. Pienet renkaat korkeassa kyljessä näyttäisivät typeriltä. Ja onko suurista pyöristä jotain haittaa kalliimpien renkaiden lisäksi?

    Suuremman vanteen ympärille kääritään yleensä myös leveämpi rengas, jolloin mukavuus huononee ja vierinvastus kasvaa.

    Lisärasitteena suuren vanteen läpi näkyvä pieni jarru ja vakioalusta antaa koko autolle lapsellisen teinituunausvaikutelman.

    Esim. BMW i3:n rengaskoko on 155/70 R19. Ei tuo minusta kamalan leveältä vaikuta. Olisitko valmis vaihtamaan polkupyöräsi renkaat kymmentuumaisiin jos joku kehuisi niitä mukavammiksi?

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Sinä toistelet tuota aina silloin tällöin. En oikein ymmärrä, mitä tarkoitat sillä esim. tässä yhteydessä?

    En oikein ymmärrä, mitä voi saavuttaa muiden valintoja halveksimalla?

    Polttis pörisee, säkättää, kilkuttaa ja kalkuttaa.

    Ja miten se on sinulta pois, kun itse ajat sähköllä? Kun saan valita itselleni sopivan, minulle ainakin on yksi lysti millä muut kilkuttelevat. Hyvä kun tekevät erilaisia, että kaikki saavat mieleisensä.

      2
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Sinä toistelet tuota aina silloin tällöin. En oikein ymmärrä, mitä tarkoitat sillä esim. tässä yhteydessä?

    En oikein ymmärrä, mitä voi saavuttaa muiden valintoja halveksimalla?

    Polttis pörisee, säkättää, kilkuttaa ja kalkuttaa.

    Ja miten se on sinulta pois, kun itse ajat sähköllä? Kun saan valita itselleni sopivan, minulle ainakin on yksi lysti millä muut kilkuttelevat. Hyvä kun tekevät erilaisia, että kaikki saavat mieleisensä.

    Juuri näin. Kaikki tekevät valintansa maksukyvyn mukaan. Muiden valintojen halveksunta on typerintä mitä voi sanoa.

      
  • muokattu 22.05.2022 21:21

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Esim. BMW i3:n rengaskoko on 155/70 R19. Ei tuo minusta kamalan leveältä vaikuta.

    i3 onkin hyvä poikkeus energiankulutus huomioon ottaen tehdystä suunnittelusta. Se ei edes menetä ohjauksen täsmällisyyttä tavallista kapeamman rengaskokonsa vuoksi. Ohjaustuntuma on aitoa BMW:ta

    Olisitko valmis vaihtamaan polkupyöräsi renkaat kymmentuumaisiin jos joku kehuisi niitä mukavammiksi?

    Aito pohojalaanen XXL-kokoinen ego mahdollistaa omat valinnat ettei tarvitse täyttää muiden toiveita omilla valinnoilla. Ei pyörään eikä autoon osteta varusteita "koska muillakin on".

    Tämä ei tarkoita jääräpäisyyttä, koska parviälyä kyllä kuunnellaan ja jos löytyy selkeät perustelut MINULLE paremmasta vaihtoehdosta, sitä voin kokeillakin. Jos pidän kokemastani, voin hankkia myös itsellenikin.

    Kuten muuten jo teinkin. Läskipyörä ei useammallakaan kokeilulla aiheuttanut mitään toimenpiteitä. Ei niinsanotusti "kolahtanut". Sen sijaan jo ensimmäinen reissu plussakoon pyörien kanssa johti rullaustesteihin ja jatkuvaan pyörien vaihtamisiin joiden jälkeen oma 29'er lähti myyntiin ja plussakoko tilaukseen. Ei tosin samanlainen kuin kavereilla, koska löysin eri valmistajalta vielä paremmin itselleni sopivan runkokoon.

    Myös maantiepyöräni rengasmerkki vaihtui tälle kesälle ammattilaisten tekemän vierinvastusmittauksen nojalla.

    Sähköauton hyvistä puolista olen niin vakuuttunut, että arvelen joskus hankkivani itsellenikin sellaisen. En ole silti valmis uhraamaan autoni kaikkia muita hyviä ominaisuuksia vain siksi, että joku sanoo itse valitsemansa sähköauton sopivan hänen käyttöönsä.

      2
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Sinä toistelet tuota aina silloin tällöin. En oikein ymmärrä, mitä tarkoitat sillä esim. tässä yhteydessä?

    En oikein ymmärrä, mitä voi saavuttaa muiden valintoja halveksimalla?

    Polttis pörisee, säkättää, kilkuttaa ja kalkuttaa.

    Ja miten se on sinulta pois, kun itse ajat sähköllä? Kun saan valita itselleni sopivan, minulle ainakin on yksi lysti millä muut kilkuttelevat. Hyvä kun tekevät erilaisia, että kaikki saavat mieleisensä.

    Et kai vain nyt uhriudu ihan syyttä suotta? Minua kyllä vähän ottaa korvaan, kun polttomoottoriauto roheltaa/säkättää menemään parkkihallissa ja jos vielä on nastat alla, niin äänimaailma ei ole miellyttävä. Mutta tietenkin jokainen saa valita lain puitteissa oman tyylinsä liikenteessä. Sähköautoon on jokaisen siirtyminen enemmin tai myöhemmin, oletan niin. Ainakaan vielä ei ole esitetty uskottavampaakaan vaihtoehtoa. Mutta siirtymäkausi on pitkä.

      
  • Nyt Bentleyn toimitusjohtaja Adrian Hallmark on kuitenkin hieman raottanut salaisuuksien verhoa ja paljastanut yksityiskohtia tulevan sähköpedon suorituskyvystä.

    image

    Ja ne lupaavat melkoista kyytiä.
    Hallmarkin mukaan tehoa tulee olemaan tarjolla yli tuhat kilowattia, hevosvoimiksi käännettynä lähes 1 400 hevosvoimaa.

    Nollasta sataan ehditään ripeimmillään noin 1,5 sekunnissa, mutta asiakkaat, jotka eivät aivan näin räjähtävästä kiihtyvyydestä perusta, voivat säätää kiihtyvyyttä rauhallisemmaksi. "Hitaimmillaan" Bentleyn tuleva sähköauto kiihtyy nollasta sataan vajaassa kolmessa sekunnissa.

    Hallmark myöntää, että 1,5 sekunnin ampaisu nollasta sataan voi olla epämiellyttävä kokemus.

    image

    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/nollasta-sataan-1-5-sekunnissa-bentleyn-ensimmaiseen-sahkoautoon-jopa-1-400-hevosvoimaa/8431766

      
  • Financial Times: Volkswagen-konsernin vuoden 2022 sähköautotuotanto on nyt loppuunmyyty
    Tilanne koskee Volkswagenin ohella myös Audia, Porschea, Seatia ja Skodaa.

    image

    Tilausten loppuunmyynnistä huolimatta Volkswagen-konsernin jälleenmyyjillä ja maahantuojilla voi yhä olla ostajaa odottavia jo tehdastilattuja ajoneuvoja. Kokonaan uudet tehdastilaukset päätyvät kuitenkin koko ajan pitenevän ja nyt jo kirkkaasti vuoteen 2023 ulottuvan jonon hännille. KUVA: KARI YLÄNNE

    Tommi Lempinen
    22.5. 7:07
    KORKEA kysyntä ja komponenttipulasta johtuvat pullonkaulat tuotannossa tarkoittavat nyt sitä, että Volkswagen-konserni on käytännössä myynyt koko vuoden sähköautotuotantonsa loppuun sekä Euroopassa että Yhdysvalloissa, raportoi arvostettu talouslehti Financial Times.

    Asiakkaiden kannalta tilanne tarkoittaa konsernin merkkejä koskevien uusien tehdastilauksien siirtymistä toimitusten osalta ensi vuoteen.

    Volkswagenin pääjohtaja Herbert Diess kertoo, että konsernin tuotemerkeillä on yksinomaan Länsi-Euroopassa jo 300 000 sähköauton tilauskanta. Tilaukset koskevat Audi-, Volkswagen-, Porschen, Seat ja Skoda -merkkisiä sähköautoja.

    – Euroopassa ja Yhdysvalloissa sähköautot ovat käytännössä loppuunmyytyjä ja myös Kiina on nousussa, Diess kommentoi lehdelle.

    Kaikkiaan Volkswagen tavoittelee noin 700 000 sähköauton kokonaismyyntiä vuoteen 2022 mennessä ja yhtiön tavoitteena on voittaa Tesla.

    Sähköautojen markkinaosuus Euroopassa on lähes kaksinkertaistunut vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä, kertovat Euroopan autonvalmistajien liiton ACEA:n luvut.

    https://www.is.fi/autot/art-2000008831574.html

      
  • muokattu 23.05.2022 09:22

    @740 GLE kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Esim. BMW i3:n rengaskoko on 155/70 R19. Ei tuo minusta kamalan leveältä vaikuta.

    i3 onkin hyvä poikkeus energiankulutus huomioon ottaen tehdystä suunnittelusta. Se ei edes menetä ohjauksen täsmällisyyttä tavallista kapeamman rengaskokonsa vuoksi. Ohjaustuntuma on aitoa BMW:ta

    Olisitko valmis vaihtamaan polkupyöräsi renkaat kymmentuumaisiin jos joku kehuisi niitä mukavammiksi?

    Aito pohojalaanen XXL-kokoinen ego mahdollistaa omat valinnat ettei tarvitse täyttää muiden toiveita omilla valinnoilla. Ei pyörään eikä autoon osteta varusteita "koska muillakin on".

    Oikeasti, mitä pienempi rengaskoko (säteeltään), sitä paremmin se löytää kaikki kuopat tienpinnasta. Siksi en vierasta yhtään citymaastureiden kokonaiskorkeudeltaan suuria renkaita.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Polttis pörisee, säkättää, kilkuttaa ja kalkuttaa.

    Oletko koskaan ajatellut, että nuo äänet voivat olla lähtöisin korviesi välistä?
    Normi-ihmiset kuvailisivat polttomoottorin ääntä hurinaksi tai joku tehokkaanpi moottori voi joskus murahtaa. Jostain dieselmoottorista saattaa kuulua hetken kalinaa kylmäkäynnistyksen jälkeen.

      2
  • muokattu 23.05.2022 09:02

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Esim. BMW i3:n rengaskoko on 155/70 R19. Ei tuo minusta kamalan leveältä vaikuta.

    i3 onkin hyvä poikkeus energiankulutus huomioon ottaen tehdystä suunnittelusta. Se ei edes menetä ohjauksen täsmällisyyttä tavallista kapeamman rengaskokonsa vuoksi. Ohjaustuntuma on aitoa BMW:ta

    Olisitko valmis vaihtamaan polkupyöräsi renkaat kymmentuumaisiin jos joku kehuisi niitä mukavammiksi?

    Aito pohojalaanen XXL-kokoinen ego mahdollistaa omat valinnat ettei tarvitse täyttää muiden toiveita omilla valinnoilla. Ei pyörään eikä autoon osteta varusteita "koska muillakin on".

    Oikeasti, mitä pienempi rengaskoko, sitä paremmin se löytää kaikki kuopat tienpinnasta.

    Ajettavuutta ja mukavuutta arvostava autoilija pitäytyy kapeassa (autonvalmistajan suositellemissa), korkeamman profiilin renkaissa. Rekisterinumeron perusteella voi etsiä sopivat renkaat auton alle. Autonvalmistajan suositus on yleensä se paras ratkaisu. Vierintävastus, ajo-ominaisuudet ja mukavuus ovat yleensä ne ratkaisevat tekijät renkaita valittaessa.

      1
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Esim. BMW i3:n rengaskoko on 155/70 R19. Ei tuo minusta kamalan leveältä vaikuta.

    i3 onkin hyvä poikkeus energiankulutus huomioon ottaen tehdystä suunnittelusta. Se ei edes menetä ohjauksen täsmällisyyttä tavallista kapeamman rengaskokonsa vuoksi. Ohjaustuntuma on aitoa BMW:ta

    Olisitko valmis vaihtamaan polkupyöräsi renkaat kymmentuumaisiin jos joku kehuisi niitä mukavammiksi?

    Aito pohojalaanen XXL-kokoinen ego mahdollistaa omat valinnat ettei tarvitse täyttää muiden toiveita omilla valinnoilla. Ei pyörään eikä autoon osteta varusteita "koska muillakin on".

    Oikeasti, mitä pienempi rengaskoko (säteeltään), sitä paremmin se löytää kaikki kuopat tienpinnasta. Siksi en vierasta yhtään citymaastureiden kokonaiskorkeudeltaan suuria renkaita.

    En osaa arvioida onko SUV:ssa oikeasti isot pyörät vai isot vanteet. 500-sarjan bemarin vakiorengas on 225/55/17" ja jos siihen haluaa 20" tuumaiset vanteet, renkaat on 245/35/20" ja halkaisija on sama, 68cm.
    XC90 on oletettavasti isot pyörät, 225/65/17" joissa halkaisija 72,4cm. Jos siihen haluaa 20" vanteet, pitää hankkia 235/45/20" jolloin halkaisija kasvaa 5mm.
    Vielä järeämpä maasturi, Range Rover tms. pyörät on 255/60/18" jossa halkaisija on 76,3cm.

    Eli ei nuo halkaisijat eikä ainakaan pyörän säteet numeroina niin merkittävästi eroa, henkilöautosta off-road maasturiin säde kasvaa 4cm. Japanilaiset koppiautot painii sitten omassa sarjassaan ;)

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit