Tesla

2384 kommenttia
1555658606180
  • Miksi S-mallin Tesloja on niin vähän myynnissä? Suomessa ilmeisesti 2 kappaletta vuosimallin 2021 ja 5 kappaletta vuosimallin 2020 autoja tarjolla.

      
  • @PiiJei kirjoitti:
    Miksi S-mallin Tesloja on niin vähän myynnissä? Suomessa ilmeisesti 2 kappaletta vuosimallin 2021 ja 5 kappaletta vuosimallin 2020 autoja tarjolla.

    Mitä tarkoitat? Onhan niitä Nettiautossa vaikka kuinka monta myytävänä

      
  • @PiiJei kirjoitti:
    Tasan 7 kappaletta vuosimallia 2020/-21/-22:
    https://www.nettiauto.com/tesla/model-s?yfrom=2020&id_country[]=73

    Vuoden -21 alussa, kun S ja X -malleja uudistettiin, niitä kumpaakaan ei ole ollut ostettavissa Suomesta, eikä niiden saatavuus ole normaali muuallakaan. Minä en ole tullut tietämään syytä siihen. Arvailla voi, että koska M3 ja MY myyntii vetää hyvin ja Berliinin tehtaan statti on viivästynyt yli vuoden eikä Texasin tehdaskaan ainakaan vielä vähän aikaa sitten ollut käynnissä, niin kapasiteetti ei ole riittänyt. Voihan komponenttipula yms. materiaalien saatavuusongelmatkin olla suunä viiveeseen. Tesla on kuitenkin samaan aikaa rikkonut tuotantoennätyksiä M3 ja MY -mallien kanssa. Vuosimalleja -21 ja -22 ei tietääkseni ole ollenkaan myyty Suomessa, ehkä niitä on tuotu jostain muualta tänne.

    Jos olet aikeissa ostaa uuden S:n, niin pane varaus vetämään. Jos et ole aikeissa, niin miksi ihmettelet koko asiaa, joka on relevantti vain niille, jotka aikovat hankkia ässän?

      
  • Kiitos vastauksesta. Jännää, että keskustelu on rajattu koskemaan vain Teslan nykyisiä tai tulevia omistajia.

      3
  • @PiiJei kirjoitti:
    Kiitos vastauksesta. Jännää, että keskustelu on rajattu koskemaan vain Teslan nykyisiä tai tulevia omistajia.

    Miten niin rajattu? Miksi sinua kiinnostaa Model S mallien tarjonta Suomessa?

      
  • "Jos et ole aikeissa, niin miksi ihmettelet koko asiaa, joka on relevantti vain niille, jotka aikovat hankkia ässän?".

    Lähtökohtaisesti TM on kaikille avoin, Tescla Club, yms. ovat sitten erikseen. No, viestintä on taitolaji, vai mitä?

      2
  • @PiiJei kirjoitti:
    "Jos et ole aikeissa, niin miksi ihmettelet koko asiaa, joka on relevantti vain niille, jotka aikovat hankkia ässän?".

    Lähtökohtaisesti TM on kaikille avoin, Tescla Club, yms. ovat sitten erikseen. No, viestintä on taitolaji, vai mitä?

    Tottakai, mutta miksi ihmettelet ässän saatavuutta Suomessa? Aiotko hankkia sellaisen vai kaverin puolestako kyselet?

      
  • Teslasta kiinnostuneiden kannattaa lukea tm 2/2022 teslan 60 000 km käyttötesti.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Vuoden -21 alussa, kun S ja X -malleja uudistettiin, niitä kumpaakaan ei ole ollut ostettavissa Suomesta, eikä niiden saatavuus ole normaali muuallakaan. Minä en ole tullut tietämään syytä siihen.

    Uudistuksen aikana S&X-linjat laitettiin kokonaan kiinni. Päätös, jossa ei ollut ulkopuolisen silmin mitään järkeä ja sittemmin myös Musk on myöntänyt päätöksen olleen väärä. Uudistettujen mallien tuotannon käynnistämisessä meni paljon odotettua kauemmin, joten noin puolen vuoden ajan uusia autoja ei tullut ja tuona aikana patoutunutta kysyntää puretaan edelleen.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Teslasta kiinnostuneiden kannattaa lukea tm 2/2022 teslan 60 000 km käyttötesti.

    Niin kannattaa, mutta kannattaa myös jättää TM:n mustamaalausosuus huomioimatta. Autohan menestyi oikein hyvin käyttötestissä, mutta toimittajat käyttivät omaa mahdollisuuttaan seurata mielipide-tyyppisissä asioissa TM:n Teslavastaista linjaa. Faktoissa auto menestyi ihan hyvin.

      
  • QuuQuu
    muokattu 31.05.2022 12:50

    Sieltä voi painottaa niitä faktoja mitä 70 000€ maksavalta ja 50€/100km autolta vaatii.

      
  • Suunnilleen tuon se 70.000 € autolla ajaminen maksaa käyttövoimasta riippumatta, koska pääsyynä ovat pääomakulut. Bensakrematoriolla saa tosin menemään enemmänkin.

      
  • Minun mielestäni arvonalenemaa ei kuulu ollenkaan laskea kuluna per 100km, koska arvonalenema on enemmän tai vähemmän spekulatiivinen summa, joka loppujen lopuksi selviää vasta, kun auton myy pois. Ei arvonalenemaa tarvitse auton käytön aikana pulittaa kenellekään.

      1
  • Niinhän se on, kilometriä kohden toteutunut kustannus lasketaan kun auto myydään pois, ostohinnan ja myyntihinnan erotus.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Niinhän se on, kilometriä kohden toteutunut kustannus lasketaan kun auto myydään pois, ostohinnan ja myyntihinnan erotus.

    Miksi arvonalenema on sitten mukana käyttötestissä? Jokainenhan voi päättää kuinka kauan autoa pitää ja mihin hintaan myy, jos myy. Ei ole pakko myydä, jos tuskailee arvonaleneman kanssa. Mitä kauemmin auton pitää ja mitä enemmän ajaa, sitä pienemmäksi arvonalenema per 100km tulee. Kilometrit vaikuttavat tietysti autosta saatavaan hintaan ja lisäävät arvonalenemaa, mutta ei suoraviivaisesti. Auton voi ostaa käytettynä, jolloin auto on normaalisti halvempi kuin uutena. Tosin suosittujen sähkärien kanssa voi olla, ettei käytettyä saa kovin paljoa halvemmalla. Tietysti arvonalenemakaan ei silloin ole kovin suuri. Monella tavalla spekulatiivinen summa tuo arvonalenema, joten sen voi käyttötestissä jättää kokonaan huomioimatta.

      1
  • @HybridRules kirjoitti:
    Monella tavalla spekulatiivinen summa tuo arvonalenema, joten sen voi käyttötestissä jättää kokonaan huomioimatta.

    Ostat auton uutena tai käytettynä, ajat 3 v / 60000 km niin mine autoon käytettyihin kuluihin sulatat arvonaleneman, kun lasketaa todellisia kiometrikuluja.

      1
  • muokattu 03.06.2022 12:10

    @HybridRules kirjoitti:
    Minun mielestäni arvonalenemaa ei kuulu ollenkaan laskea kuluna per 100km, koska arvonalenema on enemmän tai vähemmän spekulatiivinen summa, joka loppujen lopuksi selviää vasta, kun auton myy pois. Ei arvonalenemaa tarvitse auton käytön aikana pulittaa kenellekään.

    Arvon aleneman laskeminen kilometrien suhteessa on tosiaan vain laskennallinen suure, koska arvon alenema riippuu monesta muustakin asiasta kuin ajomäärästä. Olisi jokseenkin yhtä oikein laskea arvon alenema vuotta kohden.

    Minusta auton arvon aleneman raportointi osana kustannuksia on silti paikallaan. Kyllä sekin on aivan todellinen kustannus vaikka se maksetaankin jo ostaessa. Voidaan tietenkin keskustella siitä, mille ajalle tuo arvon alenema ja rahoituskulu olisi kohtuullista laskea, mutta en minä ainakaan odota saavani Tekniikan Maailmasta tietoa oman autoni pääomakuluista. Sekä auton käyttöjaksoni että rahoituskuluni poikkeavat niin paljon keskimääräisestä, että minua palveleva laskelma ei auttaisi ketään, ei edes minua, koska teen arvioni 10-vuotiaasta autosta ostessani samaa autoa 2-vuotiaana.

    Eri syistä noin 3 vuoden välein vaihtavia kuulostaa olevan sen verran paljon, että se lienee kohtuullisen hyvä "tavallista käyttäjää" palveleva arviointijakso?

      2
  • 3 vuoden välein auton vaihto pitää sitten laskea myös niin että onko se uusi, vaiko jo käytetty.
    Itse kun vaihdoin, niin 3 vuoden kohdalla vaihtohyvitys oli lähes sama kuin 4 vuoden kohdalla, eli hyvityshinnasta oli puolet poissa. Myyntihinta oli vähän enemmän kuin puolet uuden hinnasta (sis. talvirengaspaketin ja lisävarusteet).

    Kolme ensimmäistä vuotta voi puolittaa auton vaihtoarvon, ja sitten sen arvonalema hidastuu kunnes se jämähtää jonnekin 6800 € kohdalle. Ja tämän jälkeen autoilla on ikää jo reilusti yli 10 vuotta ja niillä on ajettu 300 000 km.

    Näin karkeasti laskettuna paras hetki auton ostamiselle on 3 vuoden iässä, ja sitten jos sen malttaa ajaa ns. loppuun ja myy sen käyttöautoksi kun se on yli 10-vuotias. Huomasin että vuoden 2005 automme on edelleen ajossa jollakulla, vaikka sen vaihtoarvo oli 3 vuoden jälkeen n. 15 000 kun ostin sen, ja v. 2013 enää vain n. 6500 euroa. Ne ensimmäiset vuodet maksoivat arvonalennuksena jokaisen vuoden aikana enemmän kuin mikä auton arvo on ollut viimeiset 9 vuotta. Käytettyyn autoon voi kohdistua korjauskuluja, joten ei sekään aina ihan halpaa sekään ole.

      1
  • Minä en tiedä mitä höpötätte, autonarvo alenee vaikka se seisoo pihassa, jos sillä ajetaan hyvin vähän, ne on kalliita kilometrejä.

      
  • Ajomukavuus 1/5

    Ohjaus on raskas, alusta kova ja melutaso korkea. Parempaan arvosanaan ei riitä, että auto ei juuri kallistu kaarteissa.

    Sen sijaan automaattipitkät eivät vakuuta. Ne menevät päälle valaistuilla tienpätkillä ja häikäisevät vastaantulijoita säännöllisen epäsäännöllisesti. Kuljettaja joutuu kytkemään ne usein itse erikseen pois päältä.

    Alustasta löytyy jopa jonkinlaista pintapehmeyttä, mutta se on kauniistikin ilmaistuna aivan liian jäykkä. Erityisesti pitkittäissuuntaan auto nyökkii hurjalla tavalla ja kotimaamme karu tiestö tekee matkustamisesta epämukavaa.

    https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/924aaaf6-835a-4d40-b1c1-edfba289c781

      
  • @Topi27 kirjoitti:
    Ajomukavuus 1/5

    Ohjaus on raskas, alusta kova ja melutaso korkea. Parempaan arvosanaan ei riitä, että auto ei juuri kallistu kaarteissa.

    Sen sijaan automaattipitkät eivät vakuuta. Ne menevät päälle valaistuilla tienpätkillä ja häikäisevät vastaantulijoita säännöllisen epäsäännöllisesti. Kuljettaja joutuu kytkemään ne usein itse erikseen pois päältä.

    Alustasta löytyy jopa jonkinlaista pintapehmeyttä, mutta se on kauniistikin ilmaistuna aivan liian jäykkä. Erityisesti pitkittäissuuntaan auto nyökkii hurjalla tavalla ja kotimaamme karu tiestö tekee matkustamisesta epämukavaa.

    https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/924aaaf6-835a-4d40-b1c1-edfba289c781

    Velipoika kyllä sanoi, ettei minun kannata kommentoida Tesla-juttuja, mutta onhan se niin, että Otava omistaa Almamedian, joka julkaisee Iltalehteä.

    Onneksi lehtijutut eivät voi todellisuutta muuttaa ja meillä ollaan hyvin tyytyväisiä sekä Model X että Model Y autoihin. Ja se on se, mikä ratkaisee.

      
  • Otava-konserni lyhyesti

    Otava-konserni on Suomen kolmanneksi suurin monialainen mediakonserni, joka koskettaa jollain tavoin lähes jokaista suomalaista. Liiketoiminta-alueemme ovat yleinen kirjallisuus, oppimisen palvelut, kauppa, aikakauslehtien kustantaminen sekä verkkopalvelut.

    Alma Media Oyj, lyh. Alma on digitaalisiin palveluihin ja julkaisutoimintaan keskittyvä suomalainen mediakonserni.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Otava-konserni lyhyesti

    Otava-konserni on Suomen kolmanneksi suurin monialainen mediakonserni, joka koskettaa jollain tavoin lähes jokaista suomalaista. Liiketoiminta-alueemme ovat yleinen kirjallisuus, oppimisen palvelut, kauppa, aikakauslehtien kustantaminen sekä verkkopalvelut.

    Alma Media Oyj, lyh. Alma on digitaalisiin palveluihin ja julkaisutoimintaan keskittyvä suomalainen mediakonserni.

    Otava on Almamedian suurin omistaja 30% osuudella. Sanoin epätarkasti edellisessä kommentissa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    Ajomukavuus 1/5

    Ohjaus on raskas, alusta kova ja melutaso korkea. Parempaan arvosanaan ei riitä, että auto ei juuri kallistu kaarteissa.

    Sen sijaan automaattipitkät eivät vakuuta. Ne menevät päälle valaistuilla tienpätkillä ja häikäisevät vastaantulijoita säännöllisen epäsäännöllisesti. Kuljettaja joutuu kytkemään ne usein itse erikseen pois päältä.

    Alustasta löytyy jopa jonkinlaista pintapehmeyttä, mutta se on kauniistikin ilmaistuna aivan liian jäykkä. Erityisesti pitkittäissuuntaan auto nyökkii hurjalla tavalla ja kotimaamme karu tiestö tekee matkustamisesta epämukavaa.

    https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/924aaaf6-835a-4d40-b1c1-edfba289c781

    Velipoika kyllä sanoi, ettei minun kannata kommentoida Tesla-juttuja, mutta onhan se niin, että Otava omistaa Almamedian, joka julkaisee Iltalehteä.

    Onneksi lehtijutut eivät voi todellisuutta muuttaa ja meillä ollaan hyvin tyytyväisiä sekä Model X että Model Y autoihin. Ja se on se, mikä ratkaisee.

    Onko niin, että taloudessasi Volvo XC40 Rechargen tilalle melko lyhyen ajan jälkeen tuli Tesla Model Y? Vai olenko ymmärtänyt väärin? Mikä Volvossa ei miellyttänyt?

      
  • @koreileva kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    Ajomukavuus 1/5

    Ohjaus on raskas, alusta kova ja melutaso korkea. Parempaan arvosanaan ei riitä, että auto ei juuri kallistu kaarteissa.

    Sen sijaan automaattipitkät eivät vakuuta. Ne menevät päälle valaistuilla tienpätkillä ja häikäisevät vastaantulijoita säännöllisen epäsäännöllisesti. Kuljettaja joutuu kytkemään ne usein itse erikseen pois päältä.

    Alustasta löytyy jopa jonkinlaista pintapehmeyttä, mutta se on kauniistikin ilmaistuna aivan liian jäykkä. Erityisesti pitkittäissuuntaan auto nyökkii hurjalla tavalla ja kotimaamme karu tiestö tekee matkustamisesta epämukavaa.

    https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/924aaaf6-835a-4d40-b1c1-edfba289c781

    Velipoika kyllä sanoi, ettei minun kannata kommentoida Tesla-juttuja, mutta onhan se niin, että Otava omistaa Almamedian, joka julkaisee Iltalehteä.

    Onneksi lehtijutut eivät voi todellisuutta muuttaa ja meillä ollaan hyvin tyytyväisiä sekä Model X että Model Y autoihin. Ja se on se, mikä ratkaisee.

    Onko niin, että taloudessasi Volvo XC40 Rechargen tilalle melko lyhyen ajan jälkeen tuli Tesla Model Y? Vai olenko ymmärtänyt väärin? Mikä Volvossa ei miellyttänyt?

    On se niin. Minä en oikein tiedä, mikä vaimon mielen muutokseen oli suurin syy. Luulen, että vaihto XC60T8:sta XC40P8 ei ollut tarpeeksi harkittu ja siitä tuli pettymys. Varustelutaso oli vaatimattomampi. Vaimo oli tosi tyytyväinen XC60T8:iin ja odotus taisi olla, että auto vain paranee, kun mennään täyssähköön. Sitten mietittiin paluuta plugariin ja otettiin tarjoukset uudesta XC60T6:sta, mutta pysyminen täyssähkössä voitti. Käytiin koeajamassa Y ja päädyttiin siihen. Olihan jo 1,5 vuotta kokemusta Teslasta eli ei ollut hyppy tuntemattomaan. Meillä on molemmilla ollut monen merkkisiä autoja eikä ns. merkkiuskollisuus ole hämärtämässä auton valintaa. Minäkin ajoin muutaman reissun XC40P8:lla. Ihan kiva auto se on, pieni tavaratila minua kyllä ahdisti. Ja se on Volvo kuten muutkin Volvot, mutta sähkömoottorilla vetävä. Ei oikein mitään uutta ja ihmeellistä paitsi keskinäytön käyttöjärjestelmä, joka on hyvä. Silti esim. puhelimen yhdistäminen autoon on aikamoisen valikkonäppäilyn takana. Luulen, että kosketusnäyttöä kritisoivat eivät ole päässeet käyttämään Teslan kosketusnäyttöä. Se on aivan totaalisen eri tasolla kuin esim. Volvon.

    Rahaa hukattiin, mutta AutoVexin kautta saatiin Volvo kiertoon viikossa ja kohtuullisella hinnalla. Y saatiin ajoon juuri ennen vuoden vaihdetta. Kolmisen kuukautta jouduttiin odottamaan.

      
  • Suomen vihreät säätää lain, missä määrätään jarrupölyn takia tesloihin ankkurin, millä jarrutetaan.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @koreileva kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    Ajomukavuus 1/5

    Ohjaus on raskas, alusta kova ja melutaso korkea. Parempaan arvosanaan ei riitä, että auto ei juuri kallistu kaarteissa.

    Sen sijaan automaattipitkät eivät vakuuta. Ne menevät päälle valaistuilla tienpätkillä ja häikäisevät vastaantulijoita säännöllisen epäsäännöllisesti. Kuljettaja joutuu kytkemään ne usein itse erikseen pois päältä.

    Alustasta löytyy jopa jonkinlaista pintapehmeyttä, mutta se on kauniistikin ilmaistuna aivan liian jäykkä. Erityisesti pitkittäissuuntaan auto nyökkii hurjalla tavalla ja kotimaamme karu tiestö tekee matkustamisesta epämukavaa.

    https://www.iltalehti.fi/autotestit/a/924aaaf6-835a-4d40-b1c1-edfba289c781

    Velipoika kyllä sanoi, ettei minun kannata kommentoida Tesla-juttuja, mutta onhan se niin, että Otava omistaa Almamedian, joka julkaisee Iltalehteä.

    Onneksi lehtijutut eivät voi todellisuutta muuttaa ja meillä ollaan hyvin tyytyväisiä sekä Model X että Model Y autoihin. Ja se on se, mikä ratkaisee.

    Onko niin, että taloudessasi Volvo XC40 Rechargen tilalle melko lyhyen ajan jälkeen tuli Tesla Model Y? Vai olenko ymmärtänyt väärin? Mikä Volvossa ei miellyttänyt?

    On se niin. Minä en oikein tiedä, mikä vaimon mielen muutokseen oli suurin syy. Luulen, että vaihto XC60T8:sta XC40P8 ei ollut tarpeeksi harkittu ja siitä tuli pettymys. Varustelutaso oli vaatimattomampi. Vaimo oli tosi tyytyväinen XC60T8:iin ja odotus taisi olla, että auto vain paranee, kun mennään täyssähköön. Sitten mietittiin paluuta plugariin ja otettiin tarjoukset uudesta XC60T6:sta, mutta pysyminen täyssähkössä voitti. Käytiin koeajamassa Y ja päädyttiin siihen. Olihan jo 1,5 vuotta kokemusta Teslasta eli ei ollut hyppy tuntemattomaan. Meillä on molemmilla ollut monen merkkisiä autoja eikä ns. merkkiuskollisuus ole hämärtämässä auton valintaa. Minäkin ajoin muutaman reissun XC40P8:lla. Ihan kiva auto se on, pieni tavaratila minua kyllä ahdisti. Ja se on Volvo kuten muutkin Volvot, mutta sähkömoottorilla vetävä. Ei oikein mitään uutta ja ihmeellistä paitsi keskinäytön käyttöjärjestelmä, joka on hyvä. Silti esim. puhelimen yhdistäminen autoon on aikamoisen valikkonäppäilyn takana. Luulen, että kosketusnäyttöä kritisoivat eivät ole päässeet käyttämään Teslan kosketusnäyttöä. Se on aivan totaalisen eri tasolla kuin esim. Volvon.

    Rahaa hukattiin, mutta AutoVexin kautta saatiin Volvo kiertoon viikossa ja kohtuullisella hinnalla. Y saatiin ajoon juuri ennen vuoden vaihdetta. Kolmisen kuukautta jouduttiin odottamaan.

    Ymmärrän. Samanlaisia kokemuksia itselläkin...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit