Esson baari, ABC ja TM

35 kommenttia
«1

Kuuntelin tänään koirakävelyllä Mikko Hyppösen kirjaa.

Onko tämä TM:n palsta Esson baarin tai ABC:n pyöreän pöydän digiajan vastine? Eli parhaan tiedon ehtymätön lähde?

  
  • Omasta mielestä parhaan tiedon...

      
  • muokattu 16.06.2022 08:42

    @HybridRules kirjoitti:
    Kuuntelin tänään koirakävelyllä Mikko Hyppösen kirjaa.

    Onko tämä TM:n palsta Esson baarin tai ABC:n pyöreän pöydän digiajan vastine? Eli parhaan tiedon ehtymätön lähde?

    Tavallaan. Kuten muutkin keskustelupalstat. Nämä voisivat kyllä olla parempiakin, mutta toisaalta kun lukee muita kommenttisivustoja, niin harvemmin näihin kukaan virkansa puolesta osallistuu sisältöä tuottamaan.

    Toisaalta, besserwisser tietää aina paremmin kuin asiantuntija - toisaalta kyseeenalaistaminen on hyväkin asia. Kiellettiinhän Suomessa lisäjarruvalo jonkun toimesta jolle maksettiin palkkaa valtion varoista.

    Joskus 15 vuotta sitten luin hyvinkin kiinnostuneena näitä keskusteluja siitä mitä muut ajattelevat asioista. Opin uusia asioita, mutta aloin myös paremmin ymmärtämään miksi säännöistä poikkeavaa käyttäytymistä esiintyy.

      
  • QuuQuu
    muokattu 16.06.2022 08:53

    Suomalaisten lainkuuliaisuus on esimerkillistä, myös liikenteessä.

      
  • Tälläkään palstalla ei ole yhtään kuskia, joka olisi joskus ajanut ylinopeutta, jättänyt käyttämättä vilkkua ja koskaan asettanut itseään muiden tienkäyttäjien edelle.

      1
  • @Josef kirjoitti:
    Tälläkään palstalla ei ole yhtään kuskia, joka olisi joskus ajanut ylinopeutta, jättänyt käyttämättä vilkkua ja koskaan asettanut itseään muiden tienkäyttäjien edelle.

    Minun täytyy tunnustaa, että 95% ajomatkoista menee lievää ylinopeutta, mutta vilkkua en ole jättänyt käyttämättä enkä ole asettanut itseäni muiden tienkäyttäjien edelle.

      
  • muokattu 16.06.2022 09:46

    @Quu kirjoitti:
    Suomalaisten lainkuuliaisuus on esimerkillistä, myös liikenteessä.

    Tästä onkin ollut mielenkiintoista keskustelua siitä mitä on kirjoitettu lakiin, ja miten sitä tulkitaan käytännössä.

    Miten se meni? Joka lakiin uskoo ei koskaan kolaroi, vaan hänellä on iankaikkisesti pellit ehjänä eikä hän ikinä vammauta jalankulkijaa.
    -Näin ainakin itse olen asian huomannut olevan. Että kun noudattaa Tilannenopeuden kultaista sääntöä pitää kolarin ajaakseen tehdä etukäteen harkittu päätös törmätä. No, kyllähän joskus huono tuuri voi osua kenen tahansa kohdalle, mutta Tilannenopeus vähentää seurauksia silloin.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Josef kirjoitti:
    Tälläkään palstalla ei ole yhtään kuskia, joka olisi joskus ajanut ylinopeutta, jättänyt käyttämättä vilkkua ja koskaan asettanut itseään muiden tienkäyttäjien edelle.

    Minun täytyy tunnustaa, että 95% ajomatkoista menee lievää ylinopeutta, mutta vilkkua en ole jättänyt käyttämättä enkä ole asettanut itseäni muiden tienkäyttäjien edelle.

    Aika rankka vale.

    En usko ollenkaan, että vilkku ei olisi joskus unohtunut, tai liikenteessä ei olisi etuiltu tai estetty toista tienkäyttäjää vaihtamasta kaistaa sujuvasti ja turvallisesti.

      
  • @Josef kirjoitti:
    Tälläkään palstalla ei ole yhtään kuskia, joka olisi joskus ajanut ylinopeutta, jättänyt käyttämättä vilkkua ja koskaan asettanut itseään muiden tienkäyttäjien edelle.

    Jotain noista teen päivittäin. Lisäksi puhun kännykkään.

      
  • muokattu 16.06.2022 11:27

    @Josef kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Josef kirjoitti:
    Tälläkään palstalla ei ole yhtään kuskia, joka olisi joskus ajanut ylinopeutta, jättänyt käyttämättä vilkkua ja koskaan asettanut itseään muiden tienkäyttäjien edelle.

    Minun täytyy tunnustaa, että 95% ajomatkoista menee lievää ylinopeutta, mutta vilkkua en ole jättänyt käyttämättä enkä ole asettanut itseäni muiden tienkäyttäjien edelle.

    Aika rankka vale.

    En usko ollenkaan, että vilkku ei olisi joskus unohtunut, tai liikenteessä ei olisi etuiltu tai estetty toista tienkäyttäjää vaihtamasta kaistaa sujuvasti ja turvallisesti.

    Vilkku ei unohdu koskaan, koska sen käyttäminen on selkäytimessä. Käytän sitä vaikka ketään ei olisi näköpiirissäkään. Siitä on muodostunut automaattinen tapa*. Jos ohittaminen katsotaan etuiluksi, niin sitten on tullut etuiltua ja paljon mutta muuten ei. Koskaan en myöskään ole estänyt toista vaihtamasta kaistaa sujuvasti - tietenkin hänen on pitänyt osoittaa vilkulla halunsa kaistanvaihtoon.

    • Oikeasti minä käytän vilkkua oikein mielenosoituksellisen tarkasti, koska en tykkää pätkääkään autoilijoista jotka kääntyilee miten sattuu ilman vilkkua ja noiden vilkutta ajajien takia kolarikaan ei ole ollut kaukana.
      4
  • @Josef kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Josef kirjoitti:
    Tälläkään palstalla ei ole yhtään kuskia, joka olisi joskus ajanut ylinopeutta, jättänyt käyttämättä vilkkua ja koskaan asettanut itseään muiden tienkäyttäjien edelle.

    Minun täytyy tunnustaa, että 95% ajomatkoista menee lievää ylinopeutta, mutta vilkkua en ole jättänyt käyttämättä enkä ole asettanut itseäni muiden tienkäyttäjien edelle.

    Aika rankka vale.

    En usko ollenkaan, että vilkku ei olisi joskus unohtunut, tai liikenteessä ei olisi etuiltu tai estetty toista tienkäyttäjää vaihtamasta kaistaa sujuvasti ja turvallisesti.

    Olisiko tässä taustalla se ajatus että nuo toimintatavat ovat niin yleisiä, että meitä jotka emme noita harrasta olemme huomaamaton vähemmistö?

    Kaistanvaihtonsa voi väistämisvelvollisena ihan hyvin tehdä toisen taakse, läheskään aina ei ole tarvetta kiilata siihen eteen. Kun laittaa vilkun ajoissa päälle saa joko tilaa ilman jarruttelutarvetta, tai sitten voi hallitusti itse hidastaa että pääsee sinne taakse.

    Ja virheitä sattuu useimmille joskus, lillukanvarsiin ei pidä takertua.

      1
  • Minä en mitään yksittäisiä tapauksia viilaa, vaan yleisellä tasolla, mitä itse olen liikenteessä ollut ja kokenut, suomessa ja vähän ulkomaillakin.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Minä en mitään yksittäisiä tapauksia viilaa, vaan yleisellä tasolla, mitä itse olen liikenteessä ollut ja kokenut, suomessa ja vähän ulkomaillakin.

    Poliitikon vastaus 😂
    ”Emme kommentoi yksittäistapauksia”

    Lainkuuliaisuus on periaatteessa sellainen arkinen ajosuoritus että inssiajo menisi läpi. En toki tiedä minkälainen sellainen ajokoe nykyisin on, mutta tuskin se kovin paljoa on muuttunut siitä mitä se oli aiempina vuosikymmeninä.

    Syyllistäminen on tietty ikävää, mutta toisaalta jos joku tarvitsee rohkaisua ettei aja kuten Jouko (se jossa tyhmyys tiivistyy), niin lain mukainen ajo on ehkä tylsää, mutta myöskin mukavaa, turvallista ja taloudellista. Sekä ympäristöystävällisempää.

      
  • muokattu 16.06.2022 13:11

    Ilmankos niitä sääntöjen mukaan ajavia kuskeja ei näe liikenteessä, kun ne on kaikki täällä... ;)
    .
    .
    Aiemmasta kommentista:"liikenteessä ei olisi etuiltu tai estetty toista tienkäyttäjää vaihtamasta kaistaa sujuvasti ja turvallisesti."

    Siitä unohtui "jne." lopusta, eli kaikenlainen muiden jatkuva huomioonottaminen ja ja aina oikein toimiminen.

      
  • @Josef kirjoitti:
    Ilmankos niitä sääntöjen mukaan ajavia kuskeja ei näe liikenteessä, kun ne on kaikki täällä... ;)
    .
    .
    Aiemmasta kommentista:"liikenteessä ei olisi etuiltu tai estetty toista tienkäyttäjää vaihtamasta kaistaa sujuvasti ja turvallisesti."

    Siitä unohtui "jne." lopusta, eli kaikenlainen muiden jatkuva huomioonottaminen ja ja aina oikein toimiminen.

    Kyllä sitä omalta osalta tulee sääntöjen mukaan aika pitkälti ajettua, kahta poikkeusta lukuunottamatta: toinen on nopeusrajoituksen ylitykset ja toinen että Stop-merkkiin tulee joskus suhtauduttua kuin kärkikolmioon. Muut rikkomukset ovatkin sitten, jos niitä tulee, tahattomia kömmähdyksiä. (Nopeuden lisääntyminen toisen ohituksen aikana tulikin jo käsiteltyä toisessa keskustelussa.)

      
  • @Karrette kirjoitti:

    Poliitikon vastaus 😂
    ”Emme kommentoi yksittäistapauksia”

    Mitä siinä mussutat, minä näen liikenteen suurena kokonaisuutena, sinulla on jonkinasteinen asennevamma, kun näet vain mielestäsi lainrikkojia.

      
  • @Quu kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    Poliitikon vastaus 😂
    ”Emme kommentoi yksittäistapauksia”

    Mitä siinä mussutat, minä näen liikenteen suurena kokonaisuutena, sinulla on jonkinasteinen asennevamma, kun näet vain mielestäsi lainrikkojia.

    Ne käytöstavat, ne käytöstavat...

    Minä puolestani näen liikenteen koostuvan tuhansista toisilleen tuntemattomista ihmisistä. Mutta sitten kun joku mokaa, niin kokonaisuus seisoo ruuhkassa.

    Lainrikkomus on se sana mitä pitää käyttää kun toimitaan lain vastaisesti. Kyseessähän kun eivät ole pelisäännöt tai liikenneleikin säännöt, vaan lainsäädäntö.

    Lainrikkojat huomaa melko helposti, kun taas hyvät kuljettajat ovat sellaisia jotka eivät herätä millään tapaa huomiota, ellei heitä erikseen yritä bongata. Esimerkiksi jos joku näyttää suuntamerkkiä jo ennen jarruvalojen syttymistä, tai ennen kuin renkaat ovat jo ylittäneet yhtenäisen sulkuviivan.

      
  • Aivan, sinä nostat ylikorostuneesti ne muutamat tunarit tuhansien joukosta.
    Suomalaisten lainkuuliaisuus on esimerkillistä, myös liikenteessä.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Aivan, sinä nostat ylikorostuneesti ne muutamat tunarit tuhansien joukosta.
    Suomalaisten lainkuuliaisuus on esimerkillistä, myös liikenteessä.

    Ei ole kenenkään tarpeen mieltään pahoittaa jos vaikka tunnistaa että suuntamerkin käytössä olisi parantamisen varaa. Tai jos ajelee nastarenkailla vaikka ei revittelisi liikenneympyröissä tai ohittelisi ylinopeudella jäisillä teillä.

    Kuten en minäkään pahastu vaikka joku epäkorrektisti käyttäytyisi joko keskustelussa tai liikenteessä. Koska näillä ei ole oikeastaan mitään väliä, kyseessä on vain vuorovaikutus. Toki silloin kun asiat sujuvat kuin tanssi, niin onhan se mukavaa.

    Ei minua yksilöt ole kiinnostanut enää pitkään aikaan, mutta jos nyt joku näistä keskusteluista sattuisi oppimaan jotain, niin hyvä. Jos ei, niin aika harmitonta ajankulua tämä ainakin minulle on.

      1
  • @Karrette kirjoitti:

    Ei ole kenenkään tarpeen mieltään pahoittaa jos vaikka tunnistaa että suuntamerkin käytössä olisi parantamisen varaa. Tai jos ajelee nastarenkailla vaikka ei revittelisi liikenneympyröissä tai ohittelisi ylinopeudella jäisillä teillä.

    No ei kyllä tuollaista laista piittaamattomuutta näe suomenrajojen ulkopuolella.

      
  • muokattu 17.06.2022 10:55

    @Karrette

    Kuten en minäkään pahastu vaikka joku epäkorrektisti käyttäytyisi joko keskustelussa tai liikenteessä.

    En vieläkään tiedä, miksi onnistut silti yhdistämään nastarengaskeskustelun jopa tuollaiseen?!

    Koska näillä ei ole oikeastaan mitään väliä, kyseessä on vain vuorovaikutus. Toki silloin kun asiat sujuvat kuin tanssi, niin onhan se mukavaa.

    Eikä siihen vaikuta nastarenkailla ajaminen mitenkään lähtökohtaisesti. Tai sitten saat edelleen todistaa, että ostamalla kitkarenkaat muuttuu liikennepyhimykseksi kaupan päälle.

    Ei minua yksilöt ole kiinnostanut enää pitkään aikaan

    ....muuten kuin esittämällä niillä esimerkkejä.

      
  • muokattu 17.06.2022 12:09

    @Kumppani kirjoitti:
    @Karrette

    Kuten en minäkään pahastu vaikka joku epäkorrektisti käyttäytyisi joko keskustelussa tai liikenteessä.

    En vieläkään tiedä, miksi onnistut silti yhdistämään nastarengaskeskustelun jopa tuollaiseen?!

    Koska näillä ei ole oikeastaan mitään väliä, kyseessä on vain vuorovaikutus. Toki silloin kun asiat sujuvat kuin tanssi, niin onhan se mukavaa.

    Eikä siihen vaikuta nastarenkailla ajaminen mitenkään lähtökohtaisesti. Tai sitten saat edelleen todistaa, että ostamalla kitkarenkaat muuttuu liikennepyhimykseksi kaupan päälle.

    Ei minua yksilöt ole kiinnostanut enää pitkään aikaan

    ....muuten kuin esittämällä niillä esimerkkejä.

    Minun silmissäni ja korvissani nastarenkaat on hätävarjelun liioittelua jos ajaa lakipykäliä noudattaen.

    Silloin kun ensimmäiset hybridit tulivat liikenteeseen en voinut loogisesti ymmärtää miksi ihmeessä niihin oli asennettu alle nastat - sellaiset millä ajetaan TM-testeissä jäällä paremmat kierrosajat, mutta nykyisinhän hybridit on valtavirtaa, joten ekoauto ei ole enää ekovalinta, se on vain auto.

    Itse päädyin ostamaan nykyisen käytetyn autoyksilön (ekoauto) siksi että siinä oli jo valmiiksi pohjoismaiset kitkat alla. Ei keski-Euroopan versioita, eikä nastallisia. Mutta olen hyväksynyt sen ettei edes Vihreät - De Gröna koe nastarenkaiden suurta osuutta Suomessa ympäristöongelmaksi. Toisaalta, heidän brändinsä on muuttunut feministipuolueeksi.

      1
  • muokattu 17.06.2022 12:35

    @Karrette kirjoitti:

    Minun silmissäni ja korvissani nastarenkaat on hätävarjelun liioittelua jos ajaa lakipykäliä noudattaen.

    Miten lakipykälät ja ajotapa liittyy Suomen keliolosuhteisiin vaikkapa? Muutenkin tuosta voisi vääntää monta epäjohdonmukaisuuttasi ja kummaa asioiden yhdistelyä ihmettelevää kysymystä, mutta jätän tällä kertaa kiusaksesi tekemättä.

    Silloin kun ensimmäiset hybridit tulivat liikenteeseen en voinut loogisesti ymmärtää miksi ihmeessä niihin oli asennettu alle nastat

    Voi sitä joutua ihmettelemään jos tekee merkillisiä päätelmiä asioiden yhteenkuuluvuudesta tai vaikuttimista. Jota sinä siis teet.

    Itse päädyin ostamaan nykyisen käytetyn autoyksilön (ekoauto) siksi että siinä oli jo valmiiksi pohjoismaiset kitkat alla. Ei keski-Euroopan versioita, eikä nastallisia.

    No eiköhän se ole ihan ostohetkellä valittavissa oleva asia. Ihan höpöhöpöä taas.

    Mutta olen hyväksynyt sen ettei edes Vihreät - De Gröna koe nastarenkaiden suurta osuutta Suomessa ympäristöongelmaksi. Toisaalta, heidän brändinsä on muuttunut feministipuolueeksi

    Jälleen loistava esimerkki siitä, miten merkillisiä johtopäätöksiä teet. Onko sinusta vielä löydettävissä sovinistikin? Huhhei....

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @Karrette kirjoitti:

    Minun silmissäni ja korvissani nastarenkaat on hätävarjelun liioittelua jos ajaa lakipykäliä noudattaen.

    Miten lakipykälät ja ajotapa liittyy Suomen keliolosuhteisiin vaikkapa? Muutenkin tuosta voisi vääntää monta epäjohdonmukaisuuttasi ja kummaa asioiden yhdistelyä ihmettelevää kysymystä, mutta jätän tällä kertaa kiusaksesi tekemättä.

    Silloin kun ensimmäiset hybridit tulivat liikenteeseen en voinut loogisesti ymmärtää miksi ihmeessä niihin oli asennettu alle nastat

    Voi sitä joutua ihmettelemään jos tekee merkillisiä päätelmiä asioiden yhteenkuuluvuudesta tai vaikuttimista. Jota sinä siis teet.

    Itse päädyin ostamaan nykyisen käytetyn autoyksilön (ekoauto) siksi että siinä oli jo valmiiksi pohjoismaiset kitkat alla. Ei keski-Euroopan versioita, eikä nastallisia.

    No eiköhän se ole ihan ostohetkellä valittavissa oleva asia. Ihan höpöhöpöä taas.

    Mutta olen hyväksynyt sen ettei edes Vihreät - De Gröna koe nastarenkaiden suurta osuutta Suomessa ympäristöongelmaksi. Toisaalta, heidän brändinsä on muuttunut feministipuolueeksi

    Jälleen loistava esimerkki siitä, miten merkillisiä johtopäätöksiä teet. Onko sinusta vielä löydettävissä sovinistikin? Huhhei....

    Paljon tekstiä, mutta vähän asiaa. Feminismin ja sovinismin väliin mahtuu tasa-arvo. Vaikea aihe, mutta kyllä sen sieltä voi havaita kunhan keskittyy.

    Ja talvirenkaat maksaa merkistä ja koosta riippuen 600-1000 euroa asennettuna.

      
  • muokattu 17.06.2022 14:57

    @Karrette kirjoitti:

    Paljon tekstiä, mutta vähän asiaa.

    Sitähän sinulla usein on, kyllä

    Feminismin ja sovinismin väliin mahtuu tasa-arvo. Vaikea aihe, mutta kyllä sen sieltä voi havaita kunhan keskittyy.

    Ei se löydy sinun "toisaalta" -kommentistasi. Mikä liittyy sinusta mihin ja miksi ja mitä vaikutusta ja onko se hyvä vai huono juttu. Keskity, älä heittele löysiä irtoargumentteja.

    Ja talvirenkaat maksaa merkistä ja koosta riippuen 600-1000 euroa asennettuna

    Ei liity mihinkään - tietenkään, mitäpä muutakaan.

      
  • Kyllä, Toyota Corolla hybridi on vain auto, ei siltä reilun kolmenkympin hinnalla muuta vaaditakkaan.
    Taloudellisimman välityksen se hoitaa ihan itse, eikä siihen juuri pysty vaikuttamaan.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Aivan, sinä nostat ylikorostuneesti ne muutamat tunarit tuhansien joukosta.
    Suomalaisten lainkuuliaisuus on esimerkillistä, myös liikenteessä.

    Nyt kuulostaa kuin mafian pomo puolustaisi jäseniään.
    Kun äiti kuljettaa (päivittäin?) koulumatkalla kahta noin 10 vuotiasta lasta ja nopeuden näyttötaulu näyttää surullista ilmettä vilkkuen ja 15 km/h ylinopeutta. Onko hän lainkuuliainen vai vain idiootti?

    Näin tekevät lähes puolet, eli hän ei ole ainoa ja nopeudet ovat suurempiakin. Poliisin ja kaupunkimme järjestämässä kyselyssä asukkailta tämä 40km/h tie suojateineen koettiin turvattomammaksi, muita vastaavia kaupungissamme on käsittelyssä noin sata.

    Arvelen tulokseksi monia hidaste töyssyjä…noiden ”lainkuuliaisten” rikollisten vuoksi.

      
  • @Vital kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Aivan, sinä nostat ylikorostuneesti ne muutamat tunarit tuhansien joukosta.
    Suomalaisten lainkuuliaisuus on esimerkillistä, myös liikenteessä.

    Nyt kuulostaa kuin mafian pomo puolustaisi jäseniään.
    Kun äiti kuljettaa (päivittäin?) koulumatkalla kahta noin 10 vuotiasta lasta ja nopeuden näyttötaulu näyttää surullista ilmettä vilkkuen ja 15 km/h ylinopeutta. Onko hän lainkuuliainen vai vain idiootti?

    Näin tekevät lähes puolet, eli hän ei ole ainoa ja nopeudet ovat suurempiakin. Poliisin ja kaupunkimme järjestämässä kyselyssä asukkailta tämä 40km/h tie suojateineen koettiin turvattomammaksi, muita vastaavia kaupungissamme on käsittelyssä noin sata.

    Arvelen tulokseksi monia hidaste töyssyjä…noiden ”lainkuuliaisten” rikollisten vuoksi.

    Viestitätkö että suomalaisten pitäisi lähteä Euroopasta hakemaan esimerkkiä taajamassa ajoon.

      
  • @Quu kirjoitti:

    @Vital kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Aivan, sinä nostat ylikorostuneesti ne muutamat tunarit tuhansien joukosta.
    Suomalaisten lainkuuliaisuus on esimerkillistä, myös liikenteessä.

    Nyt kuulostaa kuin mafian pomo puolustaisi jäseniään.
    Kun äiti kuljettaa (päivittäin?) koulumatkalla kahta noin 10 vuotiasta lasta ja nopeuden näyttötaulu näyttää surullista ilmettä vilkkuen ja 15 km/h ylinopeutta. Onko hän lainkuuliainen vai vain idiootti?

    Näin tekevät lähes puolet, eli hän ei ole ainoa ja nopeudet ovat suurempiakin. Poliisin ja kaupunkimme järjestämässä kyselyssä asukkailta tämä 40km/h tie suojateineen koettiin turvattomammaksi, muita vastaavia kaupungissamme on käsittelyssä noin sata.

    Arvelen tulokseksi monia hidaste töyssyjä…noiden ”lainkuuliaisten” rikollisten vuoksi.

    Viestitätkö että suomalaisten pitäisi lähteä Euroopasta hakemaan esimerkkiä taajamassa ajoon.

    Suomi on Euroopassa, joten Suomalaiset ovat Euroopassa. Hassua kyllä, mutta tuo virke tarkoittaa oikeasti että Suomalaisten(ko) pitäisi lähteä hakemaan Euroopan ulkopuolelta esimerkkiä taajamassa ajoon.

      1
  • No siinä tapauksessa, että euroopassa on yks yteen liikennekultuuri, ei kannata lähteä eroopankirtueelle.

      1
  • @Quu kirjoitti:
    No siinä tapauksessa, että euroopassa on yks yteen liikennekultuuri, ei kannata lähteä eroopankirtueelle.

    Kyllä varmasti voi olla ihan mielenkiintoinen kokemus käydä edes kerran elämässään Virossa tai Ruotsissa. Liikennettä on myös jalankulku ja bussit, joten autolla ei ole pakko mennä.

    Saksasta puhumattakaan missä asuu 15 kertaa enemmän ihmisiä kuin Suomessa. Sinne mentäessä on syytä hankkia etukäteen tuulilasiin liimattava vihreä ekomerkki, ilman merkkiä ei saa ajaa kaikilla kaupunkialueilla environmentalbadge.com .

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit