”Väistämätöntä”

30 kommenttia

Saksalaiset autojätit Volkswagen ja Mercedes-Benz uskovat selviytyvänsä EU:n komission polttomoottoreiden tuotannolle asettamasta takarajasta, Automotive News Europe uutisoi.

Komissio havittelee uusien polttomoottorimallien täydellistä myyntikieltoa EU:n alueella vuodesta 2035 lähtien. Täyskiellon tarkoituksena on uusien autojen hiilidioksidipäästöjen nollaaminen.

LUE MYÖS
Polttomoottorikielto vie EU:n ojasta allikkoon
Euroopan parlamentti kannatti viime viikolla komission esitystä, vaikka saksalaisen autoteollisuuden edunvalvoja VDA esitti, että tavoitetta olisi lievennetty kymmenellä prosentilla 90 prosenttiin.

”Väistämätöntä”
Volkswagen otti parlamentin vahvistamaan tavoitteeseen varovaisen myönteisen kanna. Yhtymä kuvasi EU:n nollatavoitetta ”kunnianhimoiseksi mutta saavutettavaksi tavoitteeksi”.

Volkswagenin mukaan autoteollisuuden sähköinen siirtymä on ”väistämätön”.

”Se on ainoa ekologisesti, teknologisesti ja taloudellisesti järkevä tapa mahdollisimman nopeasti korvata polttomoottorit”, autonvalmistaja lausui.

Myös Mercedes-Benz suhtautui päätökseen periaatteessa myönteisesti.

”Vuoteen 2030 mennessä olemme valmiit muuttumaan täyssähköisiksi siellä missä markkinatilanne sen sallii”, yhtiön yhteiskuntasuhteista vastaava Eckart von Klaeden totesi torstaina.

”Poliittisten päättäjien on tämän jälkeen varmistettava että välttämätön infrastruktuuri on olemassa”, hän lisäsi.

Osa laajempaa pakettia
Uusien autojen päästöjen nollaaminen on osa "Fit for 55"-pakettia, jolla komissio aikoo vähentää EU:n kasvihuonepäästöjä.

Volkswagenin mukaan parlamentin päätös antaa autonvalmistajille tulevaisuuden linjauksia koskevan varmuuden.

Myös eurooppalaisten autonvalmistajien kattojärjestö ACEA on yleisellä tasolla tukenut koimission asettamaa tavoitetta.

Ainakin Ford, VW-konserni, Stellantis ja Jaguar ovat jo ehättäneet ilmoittamaan, että ne lopettavat bensiini- ja diesel-mallien myynnin Euroopassa vuoteen 2035 mennessä.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/d32632b8-c071-4979-8eff-a7766661c401?ref=ampparit:94b3

  
  • Sellainen takaportti autotehtailla toki on, että myynti lopetetaan vain Euroopassa. Aasiassa ja Afrikassa on paljon maita joiden sähköinen infra on liian kehittymätön ja polttiksilla mennään vuosisadan loppuun että heilahtaa. Afrikan kehittyessä markkinoille mahtuu muutamia satoja miljoonia autoja - nyt ovat päässeet moottoripyörän moottorin asentamiseen autoihin, kotipajassa - ajatuksella "jonain päivänä autossani on tehdasasennettu moottori".

      1
  • Jos "EU-polttisautojen" myynti loppuu 2035, niin milloin alkaa merkkien ja mallien alasajo?
    Tuskin Marraskuussa 2034 on enää hirveästi uusien polttomoottoriautojen valikoimaa tarjolla.

      
  • @Josef kirjoitti:
    Jos "EU-polttisautojen" myynti loppuu 2035, niin milloin alkaa merkkien ja mallien alasajo?
    Tuskin Marraskuussa 2034 on enää hirveästi uusien polttomoottoriautojen valikoimaa tarjolla.

    Unkarissa, Tsekeissä ja Saksassa on paljon autotehtaita joiden "transformaatio" alkaa varmaan ensi vuosikymmenen alussa.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:
    Sellainen takaportti autotehtailla toki on, että myynti lopetetaan vain Euroopassa. Aasiassa ja Afrikassa on paljon maita joiden sähköinen infra on liian kehittymätön ja polttiksilla mennään vuosisadan loppuun että heilahtaa. Afrikan kehittyessä markkinoille mahtuu muutamia satoja miljoonia autoja - nyt ovat päässeet moottoripyörän moottorin asentamiseen autoihin, kotipajassa - ajatuksella "jonain päivänä autossani on tehdasasennettu moottori".

    Ei tuossa kirjoituksessasi ole mitään ajatusta/järkeä kun ajatellaan globaleja automarkkinoita. Afrikassa myydään niin vähän autoja, että polttisten valmistaminen maksaisi isoille tehtaille aivan liikaa tulevaisuudessa.
    Täytyy muistaa missä ostajat. Esim. California on niin iso talousalue, että omana maana olisi kolmanneksi suurin talousalue ja Californian päästörajat ovat tiukemmat kuin Euroopassa.
    Lisäksi muutamat Euroopan maat ovat kieltämässä polttomoottori autot jo aiemmin kuin 2035 esim. Englanti 2030 polttomoottoriautojen myyntikielto ja useissa maissa on kaupunkeja joissa saa ajaa vain nolla päästöisillä.

    Täydellistä haihattelua kuvitella polttiksilla ajoa vuosisadan loppuun. Täytyy olla edes vähän suhteellisuuden tajua.

    image

      
  • @Topi27 kirjoitti:

    Ei tuossa kirjoituksessasi ole mitään ajatusta/järkeä kun ajatellaan globaleja automarkkinoita. Afrikassa myydään niin vähän autoja, että polttisten valmistaminen maksaisi isoille tehtaille aivan liikaa tulevaisuudessa.
    Täytyy muistaa missä ostajat. Esim. California on niin iso talousalue, että omana maana olisi kolmanneksi suurin talousalue ja Californian päästörajat ovat tiukemmat kuin Euroopassa.
    Lisäksi muutamat Euroopan maat ovat kieltämässä polttomoottori autot jo aiemmin kuin 2035 esim. Englanti 2030 polttomoottoriautojen myyntikielto ja useissa maissa on kaupunkeja joissa saa ajaa vain nolla päästöisillä.

    Täydellistä haihattelua kuvitella polttiksilla ajoa vuosisadan loppuun. Täytyy olla edes vähän suhteellisuuden tajua.

    entäpä kiina ja intia sekä koko kaukoitä, montako 'puhdasta' ydinvoimalaa tuottaa sähköä 'puhtaisiin' sähköautoihin? ja paljonko tuotetaan sähköä 'vuosisadan loppuun' polttoöljyllä/dieselillä/kivihiilellä/jätteenpoltolla ja yhdellä jantse joella... siinäpä pähkinää, afrikasta puhumattakaan, sinne vain vähemmän pääsevät myymään euromerkit, kun intia ja muut jyllää halpismerkeillään.

      1
  • muokattu 20.06.2022 22:24

    @Topi27 kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Sellainen takaportti autotehtailla toki on, että myynti lopetetaan vain Euroopassa. Aasiassa ja Afrikassa on paljon maita joiden sähköinen infra on liian kehittymätön ja polttiksilla mennään vuosisadan loppuun että heilahtaa. Afrikan kehittyessä markkinoille mahtuu muutamia satoja miljoonia autoja - nyt ovat päässeet moottoripyörän moottorin asentamiseen autoihin, kotipajassa - ajatuksella "jonain päivänä autossani on tehdasasennettu moottori".

    Ei tuossa kirjoituksessasi ole mitään ajatusta/järkeä kun ajatellaan globaleja automarkkinoita. Afrikassa myydään niin vähän autoja, että polttisten valmistaminen maksaisi isoille tehtaille aivan liikaa tulevaisuudessa.
    Täytyy muistaa missä ostajat. Esim. California on niin iso talousalue, että omana maana olisi kolmanneksi suurin talousalue ja Californian päästörajat ovat tiukemmat kuin Euroopassa.
    Lisäksi muutamat Euroopan maat ovat kieltämässä polttomoottori autot jo aiemmin kuin 2035 esim. Englanti 2030 polttomoottoriautojen myyntikielto ja useissa maissa on kaupunkeja joissa saa ajaa vain nolla päästöisillä.

    Täydellistä haihattelua kuvitella polttiksilla ajoa vuosisadan loppuun. Täytyy olla edes vähän suhteellisuuden tajua.

    image

    Mites ajattelit tilanteen kun talous kasvaa Afrikassa? Suoraan vaan sähköautoihin joita voi ladata muutamassa paikassa koko mantereella. Vai toteaako joku, että sorry - kehityksen juna meni jo, te jäitte asemalle. Muistan ajan kun Kiinassa näkyi 200 polkupyörää liikennevaloissa, kaikilla oli mielessä, että joku päivä minulla on mopo. Mopon jälkeen auto. Missä kohtaa kehitys on keskisessä Afrikassa? Kollegat Intiassa kertoo, että jokaisella perheenjäsenellä on autonkuljettaja - budjetissa ei ole sähköautoja, kuten ei ole 500 miljoonalla muullakaan, unelmat elää kuitenkin.

      1
  • Intiassa ainakaan ei päästä lähiaikoina co2:ttomaan sähköön. Nyt sähköstä tuotetaan 70% kivihiilellä.
    https://yle.fi/uutiset/3-12459389

    "Professori uskoo hiilentuotannon tuplaantuvan.
    Intian talous modernisoituu ja teollistuu. Uusien rakennusten ja infrastruktuurin rakentaminen kasvattaa valtavasti energiantarvetta.
    Dhanbadilainen energia-asioihin perehtynyt professori Ram Bhattacharjee arvioi, että Intia voi vähentää hiilen käyttöä vasta vuoden 2050 jälkeen.
    – Maan kasvavan talouden takia meidän täytyy lähes tuplata nykyinen vuosittainen hiilentuotantomme 700 miljoonasta tonnista noin 1300–1400 miljoonaan tonniin vuosiin 2030–2035 mennessä, sanoo Bhattacharjee.
    Hän työskentelee kaivostekniikan professorina IIT Dhanbad -yliopistossa, joka tunnettiin aiemmin Intian kaivoskouluna.
    Bhattacharjee kuuluu asiantuntijaryhmään, joka selvittää Intian hallitukselle hiilen käyttöön liittyviä skenaarioita tuleville vuosikymmenille."

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Sellainen takaportti autotehtailla toki on, että myynti lopetetaan vain Euroopassa. Aasiassa ja Afrikassa on paljon maita joiden sähköinen infra on liian kehittymätön ja polttiksilla mennään vuosisadan loppuun että heilahtaa. Afrikan kehittyessä markkinoille mahtuu muutamia satoja miljoonia autoja - nyt ovat päässeet moottoripyörän moottorin asentamiseen autoihin, kotipajassa - ajatuksella "jonain päivänä autossani on tehdasasennettu moottori".

    Ei tuossa kirjoituksessasi ole mitään ajatusta/järkeä kun ajatellaan globaleja automarkkinoita. Afrikassa myydään niin vähän autoja, että polttisten valmistaminen maksaisi isoille tehtaille aivan liikaa tulevaisuudessa.
    Täytyy muistaa missä ostajat. Esim. California on niin iso talousalue, että omana maana olisi kolmanneksi suurin talousalue ja Californian päästörajat ovat tiukemmat kuin Euroopassa.
    Lisäksi muutamat Euroopan maat ovat kieltämässä polttomoottori autot jo aiemmin kuin 2035 esim. Englanti 2030 polttomoottoriautojen myyntikielto ja useissa maissa on kaupunkeja joissa saa ajaa vain nolla päästöisillä.

    Täydellistä haihattelua kuvitella polttiksilla ajoa vuosisadan loppuun. Täytyy olla edes vähän suhteellisuuden tajua.

    image

    Mites ajattelit tilanteen kun talous kasvaa Afrikassa? Suoraan vaan sähköautoihin joita voi ladata muutamassa paikassa koko mantereella. Vai toteaako joku, että sorry - kehityksen juna meni jo, te jäitte asemalle. Muistan ajan kun Kiinassa näkyi 200 polkupyörää liikennevaloissa, kaikilla oli mielessä, että joku päivä minulla on mopo. Mopon jälkeen auto. Missä kohtaa kehitys on keskisessä Afrikassa? Kollegat Intiassa kertoo, että jokaisella perheenjäsenellä on autonkuljettaja - budjetissa ei ole sähköautoja, kuten ei ole 500 miljoonalla muullakaan, unelmat elää kuitenkin.

    Ei mikään mahdottomuus mennä suoraan sähköautoihin, koska niitä tulee hyvin saataville. Afrikassa on sähkönjakelua paljon laajemmin kuin vain muutamassa paikassa. Toisin kuin polttiksen tankkaus sähköauton lataaminen on mahdollista kaikkialla, missä on sähköverkko. Polttiksen tankkaaminen vaatii sähköverkon lisäksi polttoaineen jakeluun laitteet ja säiliöt.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Sellainen takaportti autotehtailla toki on, että myynti lopetetaan vain Euroopassa. Aasiassa ja Afrikassa on paljon maita joiden sähköinen infra on liian kehittymätön ja polttiksilla mennään vuosisadan loppuun että heilahtaa. Afrikan kehittyessä markkinoille mahtuu muutamia satoja miljoonia autoja - nyt ovat päässeet moottoripyörän moottorin asentamiseen autoihin, kotipajassa - ajatuksella "jonain päivänä autossani on tehdasasennettu moottori".

    Ei tuossa kirjoituksessasi ole mitään ajatusta/järkeä kun ajatellaan globaleja automarkkinoita. Afrikassa myydään niin vähän autoja, että polttisten valmistaminen maksaisi isoille tehtaille aivan liikaa tulevaisuudessa.
    Täytyy muistaa missä ostajat. Esim. California on niin iso talousalue, että omana maana olisi kolmanneksi suurin talousalue ja Californian päästörajat ovat tiukemmat kuin Euroopassa.
    Lisäksi muutamat Euroopan maat ovat kieltämässä polttomoottori autot jo aiemmin kuin 2035 esim. Englanti 2030 polttomoottoriautojen myyntikielto ja useissa maissa on kaupunkeja joissa saa ajaa vain nolla päästöisillä.

    Täydellistä haihattelua kuvitella polttiksilla ajoa vuosisadan loppuun. Täytyy olla edes vähän suhteellisuuden tajua.

    image

    Mites ajattelit tilanteen kun talous kasvaa Afrikassa? Suoraan vaan sähköautoihin joita voi ladata muutamassa paikassa koko mantereella. Vai toteaako joku, että sorry - kehityksen juna meni jo, te jäitte asemalle. Muistan ajan kun Kiinassa näkyi 200 polkupyörää liikennevaloissa, kaikilla oli mielessä, että joku päivä minulla on mopo. Mopon jälkeen auto. Missä kohtaa kehitys on keskisessä Afrikassa? Kollegat Intiassa kertoo, että jokaisella perheenjäsenellä on autonkuljettaja - budjetissa ei ole sähköautoja, kuten ei ole 500 miljoonalla muullakaan, unelmat elää kuitenkin.

    Ei mikään mahdottomuus mennä suoraan sähköautoihin, koska niitä tulee hyvin saataville. Afrikassa on sähkönjakelua paljon laajemmin kuin vain muutamassa paikassa. Toisin kuin polttiksen tankkaus sähköauton lataaminen on mahdollista kaikkialla, missä on sähköverkko. Polttiksen tankkaaminen vaatii sähköverkon lisäksi polttoaineen jakeluun laitteet ja säiliöt.

    Noo, ehkä polttonesteitä on kuitenkin helpompi kuskata jerrykannussa tai IBC-kontissa vähän syrjemmällekin.

      
  • @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Ei mikään mahdottomuus mennä suoraan sähköautoihin, koska niitä tulee hyvin saataville. Afrikassa on sähkönjakelua paljon laajemmin kuin vain muutamassa paikassa. Toisin kuin polttiksen tankkaus sähköauton lataaminen on mahdollista kaikkialla, missä on sähköverkko. Polttiksen tankkaaminen vaatii sähköverkon lisäksi polttoaineen jakeluun laitteet ja säiliöt.

    Noo, ehkä polttonesteitä on kuitenkin helpompi kuskata jerrykannussa tai IBC-kontissa vähän syrjemmällekin.

    Matkailu avartaa. Ei sähköverkko ole mikään itsestäänselvyys Afrikassa. Itseasissa sähköverkon puute on melkoinen ongelma, sillä jo pelkätään niin arkinen juttu kuin ruuanlaitto vaatii paljon työtä ja aiheuttaa melkoista tuhoa. Tässä suomalainen täsmä ase ko. ongelman ratkaisemiseen https://www.afstor.com/ toki voihan sitä sähköautonkin tankata samalla tapaa. Ei taida vielä olla Jeeppiä, Lantikkaa tai Hiluxia joka kulkee sähköllä. Plugareita on jo toki (uusi Defender), mutta jos polttoainetta tarvii kuitekin niin turhaa hifistelyä tuollaiset. Muutenkin taitaa uusin Defender olla liian hienoa tekniikkaa paikallisen kyläsepän korjattavaksi.....

      
  • Niinhän mä sanoin?

    Hmm, taisi sivut olla vielä vähän keskeneräiset, kun otsikoissa lukee "Tämä on otsikko" ja täytteenä lorem ipsumia 🙂

      
  • @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Sellainen takaportti autotehtailla toki on, että myynti lopetetaan vain Euroopassa. Aasiassa ja Afrikassa on paljon maita joiden sähköinen infra on liian kehittymätön ja polttiksilla mennään vuosisadan loppuun että heilahtaa. Afrikan kehittyessä markkinoille mahtuu muutamia satoja miljoonia autoja - nyt ovat päässeet moottoripyörän moottorin asentamiseen autoihin, kotipajassa - ajatuksella "jonain päivänä autossani on tehdasasennettu moottori".

    Ei tuossa kirjoituksessasi ole mitään ajatusta/järkeä kun ajatellaan globaleja automarkkinoita. Afrikassa myydään niin vähän autoja, että polttisten valmistaminen maksaisi isoille tehtaille aivan liikaa tulevaisuudessa.
    Täytyy muistaa missä ostajat. Esim. California on niin iso talousalue, että omana maana olisi kolmanneksi suurin talousalue ja Californian päästörajat ovat tiukemmat kuin Euroopassa.
    Lisäksi muutamat Euroopan maat ovat kieltämässä polttomoottori autot jo aiemmin kuin 2035 esim. Englanti 2030 polttomoottoriautojen myyntikielto ja useissa maissa on kaupunkeja joissa saa ajaa vain nolla päästöisillä.

    Täydellistä haihattelua kuvitella polttiksilla ajoa vuosisadan loppuun. Täytyy olla edes vähän suhteellisuuden tajua.

    image

    Mites ajattelit tilanteen kun talous kasvaa Afrikassa? Suoraan vaan sähköautoihin joita voi ladata muutamassa paikassa koko mantereella. Vai toteaako joku, että sorry - kehityksen juna meni jo, te jäitte asemalle. Muistan ajan kun Kiinassa näkyi 200 polkupyörää liikennevaloissa, kaikilla oli mielessä, että joku päivä minulla on mopo. Mopon jälkeen auto. Missä kohtaa kehitys on keskisessä Afrikassa? Kollegat Intiassa kertoo, että jokaisella perheenjäsenellä on autonkuljettaja - budjetissa ei ole sähköautoja, kuten ei ole 500 miljoonalla muullakaan, unelmat elää kuitenkin.

    Ei mikään mahdottomuus mennä suoraan sähköautoihin, koska niitä tulee hyvin saataville. Afrikassa on sähkönjakelua paljon laajemmin kuin vain muutamassa paikassa. Toisin kuin polttiksen tankkaus sähköauton lataaminen on mahdollista kaikkialla, missä on sähköverkko. Polttiksen tankkaaminen vaatii sähköverkon lisäksi polttoaineen jakeluun laitteet ja säiliöt.

    Noo, ehkä polttonesteitä on kuitenkin helpompi kuskata jerrykannussa tai IBC-kontissa vähän syrjemmällekin.

    Meinaatko tosissasi. että Afrikassa on sähköä vain muutamassa paikassa? Syrjäseutuja on jopa Ameriikassa. Juurihan mies kuoli erämaahan, kun polttoaine loppui autostaan.

      
  • @M880 kirjoitti:
    Niinhän mä sanoin?

    Hmm, taisi sivut olla vielä vähän keskeneräiset, kun otsikoissa lukee "Tämä on otsikko" ja täytteenä lorem ipsumia 🙂

    Juu niin sanoit, leikkasin vaan vahingossa tuon HR:n pois :smile:

    Joo etusivu on keskeneräinen, mutta kyllä nuo muut sivut toimii. Aikamoinen hiilidioksidipäästö per nuppi pelkkä kokkaus 1300kg per nuppi, eli aika paljon saa aikaseksi vaikkei sähköautolla heti Afrikassa ajeltaisi.

      
  • @Tiko kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Niinhän mä sanoin?

    Hmm, taisi sivut olla vielä vähän keskeneräiset, kun otsikoissa lukee "Tämä on otsikko" ja täytteenä lorem ipsumia 🙂

    Juu niin sanoit, leikkasin vaan vahingossa tuon HR:n pois :smile:

    Joo etusivu on keskeneräinen, mutta kyllä nuo muut sivut toimii. Aikamoinen hiilidioksidipäästö per nuppi pelkkä kokkaus 1300kg per nuppi, eli aika paljon saa aikaseksi vaikkei sähköautolla heti Afrikassa ajeltaisi.

    Minusta on järkevää tehdä "alta pois" ne päästövähennykset, mitkä helposti onnistuu sen sijaan, että odotetaan, kunnes vaikeat asiat on ratkaistu. Afrikassakin sähkäriä kannattaa käyttää siellä, missä voi. Afrikassa ei eletä savimajoissa enää läheskään koko maanosassa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Niinhän mä sanoin?

    Hmm, taisi sivut olla vielä vähän keskeneräiset, kun otsikoissa lukee "Tämä on otsikko" ja täytteenä lorem ipsumia 🙂

    Juu niin sanoit, leikkasin vaan vahingossa tuon HR:n pois :smile:

    Joo etusivu on keskeneräinen, mutta kyllä nuo muut sivut toimii. Aikamoinen hiilidioksidipäästö per nuppi pelkkä kokkaus 1300kg per nuppi, eli aika paljon saa aikaseksi vaikkei sähköautolla heti Afrikassa ajeltaisi.

    Minusta on järkevää tehdä "alta pois" ne päästövähennykset, mitkä helposti onnistuu sen sijaan, että odotetaan, kunnes vaikeat asiat on ratkaistu. Afrikassakin sähkäriä kannattaa käyttää siellä, missä voi. Afrikassa ei eletä savimajoissa enää läheskään koko maanosassa.

    Teslan latauspisteet kartalla! Suomessa enemmistöllä ei ole varaa 30-100 tonnin sähköautoihin, mihin lienee varaa Afrikassa?

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Niinhän mä sanoin?

    Hmm, taisi sivut olla vielä vähän keskeneräiset, kun otsikoissa lukee "Tämä on otsikko" ja täytteenä lorem ipsumia 🙂

    Juu niin sanoit, leikkasin vaan vahingossa tuon HR:n pois :smile:

    Joo etusivu on keskeneräinen, mutta kyllä nuo muut sivut toimii. Aikamoinen hiilidioksidipäästö per nuppi pelkkä kokkaus 1300kg per nuppi, eli aika paljon saa aikaseksi vaikkei sähköautolla heti Afrikassa ajeltaisi.

    Minusta on järkevää tehdä "alta pois" ne päästövähennykset, mitkä helposti onnistuu sen sijaan, että odotetaan, kunnes vaikeat asiat on ratkaistu. Afrikassakin sähkäriä kannattaa käyttää siellä, missä voi. Afrikassa ei eletä savimajoissa enää läheskään koko maanosassa.

    Teslan latauspisteet kartalla! Suomessa enemmistöllä ei ole varaa 30-100 tonnin sähköautoihin, mihin lienee varaa Afrikassa?

    Ei kai heillä sitten ole varaa 30-100 tonnin polttomoottoriautoihinkaan? Minusta tämä on eri asia kuin, että voiko Afrikassa käyttää sähköautoa, joiden aika on sitä paitsi vasta alkamassa. Valitettavasti sähkön jakeleminen ja varastoiminen ei oikein toiminut aikoinaan ja polttomoottori oli pakko kehittää. Nyt polttomoottoreista kärsii koko autoala, mutta ei ole kuin ajan kysymys, kun polttiksia ei enää tehdä.

    Kun puhut latauspisteistä, niin muista, että sähköauton lataamisen voi tehdä muutenkin kuin kaupallisessa latauspisteessä. En minäkään lataa Teslan latureissa tai muissa kaupallisissa latureissa kuin pitkillä matkoilla. Missä sähkö, siellä lataus.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Ei kai heillä sitten ole varaa 30-100 tonnin polttomoottoriautoihinkaan? Minusta tämä on eri asia kuin, että voiko Afrikassa käyttää sähköautoa, joiden aika on sitä paitsi vasta alkamassa. Valitettavasti sähkön jakeleminen ja varastoiminen ei oikein toiminut aikoinaan ja polttomoottori oli pakko kehittää. Nyt polttomoottoreista kärsii koko autoala, mutta ei ole kuin ajan kysymys, kun polttiksia ei enää tehdä.

    No ei ole varaa, ja siksi polttomoottoriautolla ajavat Afrikassa ja pitkään. Parisen vuotta sitten näin eräässä pihassa Keski-Suomessa näin, kun hyvin palvelleet Hiacet laikatiin osiin ja pakattiin merikontteihin. Määränpäässä kuulemma kontti sitten aukaistaan, osat takasin paikoillen ja laikkasaumat hitsataan kiinni. Simsalabim vanha suomi-tojo on saanut uuden elämän Afrikassa. Nuo laikausta odottavat oli kyllä sen näköistä tavaraa, että useampi satanen oli noista jo paljon. Pihassa ei ollut odottamassa kuin tojotia, lähinnä pakuja. Luotto merkkiin on siis muuallakin erittäin kova :smiley: Paloittelun syynä oli, että konttiin mahtuu enemmän autoja ja vähemmäån ilmaa, joten rahti jää edulliseksi.

      
  • @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Ei kai heillä sitten ole varaa 30-100 tonnin polttomoottoriautoihinkaan? Minusta tämä on eri asia kuin, että voiko Afrikassa käyttää sähköautoa, joiden aika on sitä paitsi vasta alkamassa. Valitettavasti sähkön jakeleminen ja varastoiminen ei oikein toiminut aikoinaan ja polttomoottori oli pakko kehittää. Nyt polttomoottoreista kärsii koko autoala, mutta ei ole kuin ajan kysymys, kun polttiksia ei enää tehdä.

    No ei ole varaa, ja siksi polttomoottoriautolla ajavat Afrikassa ja pitkään. Parisen vuotta sitten näin eräässä pihassa Keski-Suomessa näin, kun hyvin palvelleet Hiacet laikatiin osiin ja pakattiin merikontteihin. Määränpäässä kuulemma kontti sitten aukaistaan, osat takasin paikoillen ja laikkasaumat hitsataan kiinni. Simsalabim vanha suomi-tojo on saanut uuden elämän Afrikassa. Nuo laikausta odottavat oli kyllä sen näköistä tavaraa, että useampi satanen oli noista jo paljon. Pihassa ei ollut odottamassa kuin tojotia, lähinnä pakuja. Luotto merkkiin on siis muuallakin erittäin kova :smiley: Paloittelun syynä oli, että konttiin mahtuu enemmän autoja ja vähemmäån ilmaa, joten rahti jää edulliseksi.

    Afrikka ei varmaankaan ole yksi homogeeninen alue eikä varmaankaan nykyään enää sellainen, jota Tarzan- tai Mustanaamiotarinoissa kuvataan. On siellä kai muutakin kuin aliravittuja ihmisiä savimajoissa, vaikka niitä pääasiassa täällä päin TV:ssä näytetään.

    Suomessakin on yksi afrikkalaisten omistama paperitehdas ja muualla Euroopassa niitä on useita tai ainakin oli ennen kuin paperiteollisuuden supistuminen alkoi.

    Onko Afrikan alikehittyneiden alueiden autoistumisen problematiikalla sinun mielestäsi jotain merkitystä sähköautojen kehittymiselle tai sille, onko Suomen autokantaa syytä sähköistää?

      
  • Kävi itseasiassa mielessä, että jossain päin ajellaan vähän edullisemmilla polttiksilla. Jos ei ole varaa 30 tonnin kaaraan niin voi ajella 100-300 dollarin vehkeellä, toistaiseksi noissa on jonkunlaiset polttomoottorit - siitä se lähtee. Moottoripyörä, sitten auton kori johon on asennettu prätkän moottori, unelmissa ihan tehdasvalmisteinen auto joku päivä, mahdollisesti yksilö joka ei mennyt 25 vuotiaana katsastuksesta läpi päästöjen vuoksi Suomessa.

      
  • muokattu 21.06.2022 23:05

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Kävi itseasiassa mielessä, että jossain päin ajellaan vähän edullisemmilla polttiksilla. Jos ei ole varaa 30 tonnin kaaraan niin voi ajella 100-300 dollarin vehkeellä, toistaiseksi noissa on jonkunlaiset polttomoottorit - siitä se lähtee. Moottoripyörä, sitten auton kori johon on asennettu prätkän moottori, unelmissa ihan tehdasvalmisteinen auto joku päivä, mahdollisesti yksilö joka ei mennyt 25 vuotiaana katsastuksesta läpi päästöjen vuoksi Suomessa.

    Yhtä hyvin sähkökäyttöinen menopeli. Aika paljon jo näkyy Suomessakin niitä sähkökäyttöisiä vekottimia, jotka taitavat olla skoottereita? Pitkä akseliväli, pienet paksut pyörät.

    Ei kehityskulun tarvitse kauaa mennä niin, että pitää ensin ottaa polttomoottori ja sitten sähkö. Odotellaan rauhassa ja polttikset häviävät maan päältä. Sitä ennen Afrikkaan roudattaneen käytettyjä sähkökulkuneuvoja. Sekin on kyseenalaista, onko unelmissa auto ollenkaan.

    P.S. Näyttävät kutsuvan niitä sekä sähkömopoiksi että -skoottereiksi. Sellaisen saa uutena kaupasta alta tonnilla edullisimmillaan. Juttelin kerran yhden aikuisen kanssa, joka ajelee sellaisella työmatkat. Vaihtoakku mukana. En vain muista enää, mikä range oli. Veikkaisin, että luokkaa 50km per akku. Talvella sellaisella ei voine liikkua.

      
  • @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Ei kai heillä sitten ole varaa 30-100 tonnin polttomoottoriautoihinkaan? Minusta tämä on eri asia kuin, että voiko Afrikassa käyttää sähköautoa, joiden aika on sitä paitsi vasta alkamassa. Valitettavasti sähkön jakeleminen ja varastoiminen ei oikein toiminut aikoinaan ja polttomoottori oli pakko kehittää. Nyt polttomoottoreista kärsii koko autoala, mutta ei ole kuin ajan kysymys, kun polttiksia ei enää tehdä.

    No ei ole varaa, ja siksi polttomoottoriautolla ajavat Afrikassa ja pitkään. Parisen vuotta sitten näin eräässä pihassa Keski-Suomessa näin, kun hyvin palvelleet Hiacet laikatiin osiin ja pakattiin merikontteihin. Määränpäässä kuulemma kontti sitten aukaistaan, osat takasin paikoillen ja laikkasaumat hitsataan kiinni. Simsalabim vanha suomi-tojo on saanut uuden elämän Afrikassa. Nuo laikausta odottavat oli kyllä sen näköistä tavaraa, että useampi satanen oli noista jo paljon. Pihassa ei ollut odottamassa kuin tojotia, lähinnä pakuja. Luotto merkkiin on siis muuallakin erittäin kova :smiley: Paloittelun syynä oli, että konttiin mahtuu enemmän autoja ja vähemmäån ilmaa, joten rahti jää edulliseksi.

    Tuohon varmaan vaikuttaa Toyotan takavuosina tekemä lahjoitus Afrikkaan Toyota kun lahjoitti kaikki varastoissaan olevat vanhemmat varaosat Afrikkaan.

      
  • muokattu 22.06.2022 12:55

    @HybridRules kirjoitti:
    Yhtä hyvin sähkökäyttöinen menopeli.

    No mikä ettei! Nyt kun vielä saisi ostaa vähän ajetun toissavuoden mallin itse valitsemillani varusteilla tehdastakuulla puolella uuden hinnasta.

    Sekä käytettyjen että uusien markkina on juuri nyt aivan tulikuuma.

      1
  • @Tiko kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Ei mikään mahdottomuus mennä suoraan sähköautoihin, koska niitä tulee hyvin saataville. Afrikassa on sähkönjakelua paljon laajemmin kuin vain muutamassa paikassa. Toisin kuin polttiksen tankkaus sähköauton lataaminen on mahdollista kaikkialla, missä on sähköverkko. Polttiksen tankkaaminen vaatii sähköverkon lisäksi polttoaineen jakeluun laitteet ja säiliöt.

    Noo, ehkä polttonesteitä on kuitenkin helpompi kuskata jerrykannussa tai IBC-kontissa vähän syrjemmällekin.

    Matkailu avartaa. Ei sähköverkko ole mikään itsestäänselvyys Afrikassa. Itseasissa sähköverkon puute on melkoinen ongelma, sillä jo pelkätään niin arkinen juttu kuin ruuanlaitto vaatii paljon työtä ja aiheuttaa melkoista tuhoa. Tässä suomalainen täsmä ase ko. ongelman ratkaisemiseen https://www.afstor.com/ toki voihan sitä sähköautonkin tankata samalla tapaa. Ei taida vielä olla Jeeppiä, Lantikkaa tai Hiluxia joka kulkee sähköllä. Plugareita on jo toki (uusi Defender), mutta jos polttoainetta tarvii kuitekin niin turhaa hifistelyä tuollaiset. Muutenkin taitaa uusin Defender olla liian hienoa tekniikkaa paikallisen kyläsepän korjattavaksi.....

    Onhan tuollaista Yamaha Neo´s -sähköskootteri – vaivattomin kaupunkiajoneuvo

    https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/maistiainen-yamaha-neos-sahkoskootteri-vaivattomin-kaupunkiajoneuvo/

    helpompi latailla siellä savimajan luona kuin perustaa oma pumppuasema.

    image

    niin tulee muutakin käyttöä aurinkopaneeleille kuin ruuanlaitto.

    image

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Yhtä hyvin sähkökäyttöinen menopeli.

    No mikä ettei! Nyt kun vielä saisi ostaa vähän ajetun toissavuoden mallin itse valitsemillani varusteilla tehdastakuulla puolella uuden hinnasta.

    Sekä käytettyjen että uusien markkina on juuri nyt aivan tulikuuma.

    Ne vähäosaiset Afrikassa taitaa odottaa pidempään jos sähköautoon on sijoittaa 500 USD. Siellä kylän pajassa korjataan akut ja muut softaongelmat samalla tyylillä kuin Hiacet saa liikenteeseen. Pitää vain olla tarkkana, ettei se kylän pääsulake pala.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Yhtä hyvin sähkökäyttöinen menopeli.

    No mikä ettei! Nyt kun vielä saisi ostaa vähän ajetun toissavuoden mallin itse valitsemillani varusteilla tehdastakuulla puolella uuden hinnasta.

    Sekä käytettyjen että uusien markkina on juuri nyt aivan tulikuuma.

    Sinullehan aukeaa oikein hyvät markkinat, kun käytettyjen dieseleiden hinnat alenee ja tarjonta kasvaa. Niin kauan kuin valitset auton hinta edellä, et varmaankaan sähköauton rattiin pääse.

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Yhtä hyvin sähkökäyttöinen menopeli.

    No mikä ettei! Nyt kun vielä saisi ostaa vähän ajetun toissavuoden mallin itse valitsemillani varusteilla tehdastakuulla puolella uuden hinnasta.

    Sekä käytettyjen että uusien markkina on juuri nyt aivan tulikuuma.

    Sinullehan aukeaa oikein hyvät markkinat, kun käytettyjen dieseleiden hinnat alenee ja tarjonta kasvaa. Niin kauan kuin valitset auton hinta edellä, et varmaankaan sähköauton rattiin pääse.

    Sen hermo pettää kun se laskeskelee hyötyjä aurinkopaneeleiden halvasta energiasta liikenteeseen ja ostaa päräyttää uuden mieleisensä mallin.

      
  • Talous|Autoteollisuus
    Volkswagen investoi 20 miljardia euroa sähköautojen akkuihin – Aikoo avata Eurooppaan kuusi akkutehdasta
    Volkswagenin tavoitteena on avata kuusi akkutehdasta Eurooppaan ja kaksi Pohjois-Amerikkaan.

    Volkswagenin ensimmäinen akkutehdas tulee Salzgitteriin, Ala-Saksin alueelle.

    Liisa Niemi HS
    20:18
    MAAILMAN suurimpiin autovalmistajiin lukeutuva saksalainen Volkswagen aikoo investoida kumppaneidensa kanssa yli 20 miljardia euroa sähköajoneuvojen akkujen valmistamiseen, kertoo uutistoimisto Reuters.

    Yhtiön tavoitteena on avata kuusi akkutehdasta Eurooppaan ja kaksi Pohjois-Amerikkaan.

    Volkswagen on toistuvasti sanonut, että sähköisiin liikennevälineisiin siirtymisen suurin haaste on valmistaa tarpeeksi akkuja kaikkien autojen tarpeisiin. Volkswagen on suunnitellut rakentavansa tehtaita, joiden yhteenlaskettu kapasiteetti on 240 gigawattituntia vuoteen 2030 mennessä.

    Yhtiön mukaan investointi luo 20 000 uutta työpaikkaa. Se odottaa myös saavuttavansa investoinnin myötä vuotuisen, yli 20 miljardin dollarin myynnin vuoteen 2030 mennessä.

    VOLKSWAGEN on sanonut, että hanke auttaa sitä kuromaan kiinni ja lopulta päihittämään nykyisen sähköautojen markkinajohtajan Teslan.

    Saksan liittokansleri Olaf Scholz kiitteli Volkswagenin investointia torstaina Ala-Saksin alueella sijaitsevassa Salzgitterissä, jonne ensimmäinen akkutehdas avautuu.

    ”Liikkumisen tulevaisuus tehdään jälleen Salzgitterissä”, Scholz sanoi Reutersin mukaan.

    ”Vasta hetki sitten monet saksalaiset ajattelivat, että voimme saada akkuja Aasiasta. Nykyään tiedämme paremmin. Koronaviruspandemia ja Venäjän julma hyökkäys Ukrainaan ovat tehneet selväksi, että riippuvuus globaaleista toimitusketjuista on suuri riski.”

    Volkswagenin PowerCo -yksikkö hoitaa akkujen tuotannon ja niihin liittyvän tutkimuksen kaivostoiminnasta kierrätykseen. Lisäksi se vastaa esimerkiksi energian varastointi­järjestelmiin liittyvistä projekteista.

    https://www.hs.fi/talous/art-2000008932880.html

      
  • Turkista löytyi 694 miljoonan tonnin varannot harvinaisia maametalleja – Maailman toiseksi suurin esiintymä
    7.7.202219:30
    KAIVOKSET
    METALLI
    TEOLLISUUS

    image

    Yttriumia. Kuvituskuvana näytteitä yttriumista, joka on yksi 17:sta harvinaisesta maametallista.KUVA: HEINRICH PNIOK / WIKIMEDIA COMMONS
    Esiintymää aiotaan hyödyntää noin 570 000 tonnilla vuodessa.

    Turkin energia- ja luonnonvaraministeriön mukaan maasta on löytynyt 694 miljoonan tonnin harvinaisten maametallien esiintymä. Esiintymä on löytynyt Keski-Anatoliasta Beylikovan alueelta.

    Koekairaukset alueella on aloitettu jo vuonna 2011. Nyt laaja aineisto mineraalinäytteitä on saatu turkin energia- ja luonnonvaraministerin Fatih Dönmezin mukaan analysoitua.

    Dömez ja presidentti Recep Tayyip Erdoğan kertoivat asiasta turkkilaisessa mediassa. Sittemmin muiden muassa News.metal.com ja Energy Industry Reviw -uutissivustot ovat kirjoittaneet aiheesta.

    Anatolian esiintymän myötä Turkki pääsee maailmanlaajuiselle toiselle sijalle harvinaisten maametallien tunnetun varannon koossa: ainoastaan Kiinassa on niitä enemmän, noin 800 miljoonaa tonnia.

    Turkin esiintymästä on löydetty 17 eri harvinaista maankuoren alkuainetta – oletettavasti siis kaikkia harvinaisiksi maametalleiksi luettavia aineita, sillä niitä on 17.

    Turkin esiintymässä hyödynnettäviä määriä on ministeri Dönmezin mukaan kuitenkin vain kymmentä 17:sta harvinaisesta alkuaineesta. Harvinaisia maametalleja voi hyödyntää monella alalla ilmailusta ja avaruusteollisuudesta lääketieteeseen.

    Presidentti Erdoğanion mukaan Beylikovan alueelle perustetaan pian laitos, joka käsittelee aluksi noin 1 200 tonnia malmia vuodessa – ja että ennen pitkää tuotanto voidaan kasvattaa 570 000 tonniin vuodessa.

    Täydessä kapasiteetissa tuotannosta kuitenkin vain 10 000 tonnia olisi harvinaisten maametallien oksideja, ja 72 000 tonnia baryyttia eli bariumsulfaattia, 70 000 tonnia fluoriittia ja 250 tonnia toriumia.

    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/ebb3cb6a-dff2-4e30-9081-37b610e412a8?ref=ampparit:847f

      
  • VTT;ltä lainattua ;

    Tutkimusten mukaan kobolttia ja nikkeliä pitää louhia 20 kertaa nykyistä enemmän ja litiumia 40-kertainen määrä, jotta materiaalit riittävät akkuihin. Tämä yhtälö ei toimi. - Nykytahdilla litiumia ja kobolttia pitäisi louhia tuhansia vuosia tarpeen tyydyttämiseksi. Lisäksi kaikki parhaat malmiot on jo löydetty.
    Sähköistyminen pitää kuitenkin saada vahvaan alkuun jo nykyisillä tekniikoilla ja materiaaleilla. Miksi siis avuksi? Metallien kierrätystä ja entistä parempia kaivostekniikoita. Köyhemmistä esiintymistä pitää pystyä ottamaan irti kaikki hyödynnettävä. Tämäkään ei riitä. Kaikki tuotannon sivuvirrat pitää ottaa käyttöön.
    Pidemmällä tähtäimellä on selvää, että nykyinen litiumiin ja kobolttiin nojaava akkukemia pitää korvata jollain toisella. Tämä on tiukan tutkimuksen kohteena kaikkialla. Vielä parasta mahdollista ratkaisua ei ole löydetty.
    Kiinteät akut tulevat korvaamaan nykyiset. Esimerkiksi natrium voi olla sopiva materiaali. Jatkossa akkubisnes voi poikia Suomeen paljonkin lisää liiketoimintaa, isoa vientiäkin. - Suomi on ainoa maa Euroopassa, jossa on merkittäviä määriä litiumia, kobolttia ja nikkeliä.

    ps. Eli ammutaan suomi montuille ja tuhotaan kaikki luonto jotta saadaan sähköakkuja ajoneuvoihin, tuotteisiin jotka loppupeleissä ovat aivan turhia kuten älypuhlimetkin. Kannattakoon ken tahtoo, mutta älkää vain vahingossakaan puhuko vihreästä siirtymästä samana päivänä....

      
  • @pnieminen74 kirjoitti:
    VTT;ltä lainattua ;
    Pidemmällä tähtäimellä on selvää, että nykyinen litiumiin ja kobolttiin nojaava akkukemia pitää korvata jollain toisella. Tämä on tiukan tutkimuksen kohteena kaikkialla. Vielä parasta mahdollista ratkaisua ei ole löydetty.

    Joku voisi kertoa VTT:lle, että liikenteessä on jo roppakaupalla sähköautoja, joiden akustoissa ei ole käytetty kobolttia. Tämä ihme kulkee nimellä LFP, eli ns "rauta-akku".

    Litiumia on maankuori ja meret täynnä. Kyse on vain siitä, ettei se ole ollut aiemmin kovin kiinnostava metalli ja siten haalitut määrät ovat olleet vaatimattomia. Itse ainakin seuraan mielenkiinnolla, miten merivedestä tapahtuvan keräämisen pilotit etenevät.

    Se on tietysti ihan totta, että "vielä parasta mahdollista ratkaisua ei ole löydetty", mutta toisaalta sama pätee vaikkapa ihmisen ruokavalioon, televisioon, tai hitto soikoon ämpäreihin.

      1
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit