sähköautot

4157 kommenttia
16869717374139
  • @Karrette kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Miksei vetokoukkua? Saahan noihin koukut. Jarruton kärry riittää, kun kortissa ei ole pikku-eetä, ja C auttaa jos oikeasti tarvitsee roudata paljon kamaa kauas. Minun kärrytarpeeni rajoittuu yleensä K-Raudan ja kodin välille, muutama kilometri, joten range ei aiheuta ongelmaa siinäkään.

    Uudemmissa alkaa olla vetokoukut, ja jos tarve on vain kevyelle kärryille riittää vetokyky niihin. Ja vuokrataanhan pakettiautoja, tai voi ostaa kuljetuspalveluja. Riippuu itse kunkin tarpeista.

    Itsellä on kortissa myös raskas CE, mutta siitä huolimatta henkilöautolla on vaan paljon kätevämpi vetää tavarat kotiin tai mökille rautakaupasta, romut kierrätyskeskukseen ja polkupyörät suorituspaikoille. Jos perheeseen jää edes yksi lautakuorman vetäjä, silloin yhden auton vetopainoksi riittää vallan hyvin normaalin aisapainon suuruinen 75 kg, jolla kulkee jo kunnollinenkin polkupyöräteline valoineen ja rekisterikilpineen.

    Rangekin riippuu siitä missä autoaan tarvitsee, ja onko perillä latausmahdollisuutta. Yleensä ”hätä keinot keksii”, eli sitä on vaan mentävä mökiltä tms. lataamaan johonkin lähimmälle latauspaikalle jos on pakko.

    Eikä tästäkään tarvitse väitellä, vaan jokainen voi laskea M880:n tavoin kuinka monta nallekarkkia haluaa kuluttaa sataa ajokilometriä kohden. Jos itselle sopii pieni pussillinen ja naapuri tarvii kilokaupalla nallekarkkeja, niin missä on ongelma?

    Kuukausipalkka on hyvä juttu, mutta ajoittain voi tulla täysin odottamatta yt-ilmoituksia / esimiesvaihdos, joten sellaiset on opettaneet että tulisi olla halvempi auto kuin mihin on varaa silloin kun kaikki on hyvin. Työpaikan auton avaimet voi jättää pöydälle, mutta oman auton osamaksulaskut jatkavat tulemistaan. Tosin autokin jää käyttöön.

    Samoin osan tuloistaan pääomatulona nostavan kannattaa varautua siihen, että Mr. Market tulee puolittamaan tulot itse valitsemallaan hetkellä kuten vaikkapa tänä vuonna. Kun ostaa auton sellaisella rahalla joka on jo tilillä, ei ehjän ja mieleisen auton ajaminen pienemmillä tuloilla aiheuta ongelmaa jatkossa.

    Riippuu jokaisen tarpeista ja taloudesta mikä on järkevää. Minulla on siis nyt käytössä jonkun entinen leasing, sellainen millä oli ajettu alle 10 tkm vuodessa - arvonalenema oli tuona aikana luokkaa 15 tuhatta.

    Nimenomaan. Ja mitä kalliimman auton ostaa käytettynä, sitä isompi tukko euroja jää omalle puolelle pöytää.

      2
  • @Topi27 kirjoitti:
    Yle: Jaakko myi vajaan vuoden käytössä olleen autonsa 6 000 euron voitolla – ”Olihan se outoa”
    Vähän käytetystä autosta voi nyt saada sievoisen myyntivoiton. Ilta-Sanomat on kertonut muutamasta esimerkistä aiemmin. Yleisradio uutisoi nyt suomalaismiehestä, joka myi 6 700 kilometriä ajetun autonsa 6 000 euron voitolla.

    – Eräs iso liike kyseli, että haluaisinko myydä autoni. Sanoin, että kyllä, jos hinnasta sovitaan, Mattila muistelee Yleisradion uutisessa.

    Autoliike maksoi yhdeksän kuukautta liikenteessä olleesta autosta noin 6 000 euroa enemmän kuin Mattila oli maksanut uudesta.

    https://www.is.fi/autot/art-2000008886774.html

    Niin, markkina on melkoisen sekaisin tällä hetkellä.

    Pari kuukautta sitten liike olisi halunut osaa meidän kakkosauton takaisin samaan hintaa mitä siitä maksoimme 3 vuotta sitten. Liike oli sama josta auton ostin. Toki tällä välin autolla ei ole ajettu kuin 12tkm. Onhan tuo jo 8 vuotias, toki vain 60tkm ajettu. No en myy, koska auto tarvitaan. Ja kun tuon kopin hinta on säilynyt niin arvatenkin vastaavien kopperoiden hinnat on myös korkeita. Ja nettiauton avaammalla tilanne paljastuu, vastaavia myynnissä 0 kpl. Tutkimuksen mukaan keltaisen/oranssin auton hinta pysyy parhaiten, niin itseasissa ostotarjoushan oli kerrassaan huono. Mini on nimittäin väriltään Vulcano Orange :smiley:

      
  • Tänään näkyi Turku reissulla niin monta ID 4:sta, että mietti onko kaikki vaan juhannuksen takia liikkeellä vai onko niitä nyt saatu rekisteriin iso joukko.
    meni laskut yli viidenkymmenen ja lopulta Turussa ei laskuissaperässä pysynyt kun useita ID 4:sia näkyi jatkuvasti.

    Onkohan Suomessa ketään ostanut/tilannut Lightyearia, jota voisi bongailla marraskuusta eteen päin.

      
  • @Topi27 kirjoitti:
    Tänään näkyi Turku reissulla niin monta ID 4:sta, että mietti onko kaikki vaan juhannuksen takia liikkeellä vai onko niitä nyt saatu rekisteriin iso joukko.
    meni laskut yli viidenkymmenen ja lopulta Turussa ei laskuissaperässä pysynyt kun useita ID 4:sia näkyi jatkuvasti.

    Onkohan Suomessa ketään ostanut/tilannut Lightyearia, jota voisi bongailla marraskuusta eteen päin.

    Voithan bongailla Lightyearia, vaikka sitä ei kukaan olisi tilannutkaan.

      
  • Sähköautoilijoille hyviä uutisia, sillä kiinalaisen akkuvalmistaja CATL:n uusin kolmannen sukupolven teknologia lupaa 1 000 kilometrin ajomatkan yhdellä latauksella. Yritys kertoo tiedotteessaan aloittavansa akkujen massatuotannon ensi vuonna.

    Lupaavan toimintamatkan lisäksi akun tilavuushyötysuhde on 72 prosenttia ja energiatiheys 255 wattituntia kilogrammaa kohti. Akku saadaan ladattua täyteen pikalatauksella kymmenessä minuutissa, ja kerrotut lukemat ovat maailman huipulla.

    Verrattaessa esimerkiksi ominaisuuksiltaan samankaltaiseen Teslan 4680-akkuun, uusi Qilin-niminen akku lupaa 13 prosenttia enemmän tehoa, mikä taas kasvattaa auton toimintamatkaa, uutisoi Autonews.

    Tiedotteessa kuvataan, että akun rakenteissa komponentit sijoitetaan tarkasti, mikä osaltaan parantaa sen suorituskykyä.

    Lisäksi Qilin-akussa on välikerros, missä sisäinen poikkipalkki, nestejäähdytyslevy sekä lämpötyyny ovat integroituna yhteen. Välikerroksessa on myös siltojen kaltaisia rakenteita, jotka auttavat akkukennoa kestämään sen sisäisiä muutoksia tehden rakenteesta joustavan.

    CATL on yksi maailman suurimmista akkuvalmistajista, ja se on perustettu vuonna 2011. Se valmistaa akkuja muun muassa Volkswagenille, BMW:lle ja Teslalle.

    Yhtiö ei vielä tässä vaiheessa paljasta onko yksikään sähköautojen valmistaja tehnyt vielä akkutilausta, mutta akun kerrotaan läpäisseen jo kaikki sen turvallisuutta kartoittavat testit.

    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/jopa-1-000-kilometrin-ajomatka-yhdella-latauksella-kiinalainen-akkujatti-vaittaa-rikkovansa-ennatyksia-uudella-teknologiallaan/8459224

      
  • Kesäkuussa sähköautojen kärkeen kiilasi Renault Zoe, kun maahantuoja teki suuren kaupan toimittaen 149 sellaista GreenMobilitylle yhteiskäyttöautoiksi. Škoda Enyaq jäi vain 11 auton päähän. Kesäkuun suurimpiin yllätyksiin kuului, ettei Tesla toimittanut normaaliin tapaan valtavaa määrää autoja vuosineljänneksen päätteeksi.

      
  • @Topi27 kirjoitti:
    Kesäkuussa sähköautojen kärkeen kiilasi Renault Zoe, kun maahantuoja teki suuren kaupan toimittaen 149 sellaista GreenMobilitylle yhteiskäyttöautoiksi. Škoda Enyaq jäi vain 11 auton päähän. Kesäkuun suurimpiin yllätyksiin kuului, ettei Tesla toimittanut normaaliin tapaan valtavaa määrää autoja vuosineljänneksen päätteeksi.

    Miten tammi-kesäkuun rekisteröintitilasto meni sähköautoista? Mistä löysit nuo edellä kertomasi tiedot? Trafin tilastoa ei vielä ole julkaistu.

      
  • tammi-kesäkuun rekisteröinnit sähköautoissa 2022

    2022
    

    MA1 MANNER-SUOMI
    Sähkö
    Henkilöautot yhteensä 5 951
    AUDI yhteensä 381
    AUDI E-TRON 128
    AUDI Q4 243
    AUDI RS mallit yhteensä 10
    BMW yhteensä 293
    BMW I4 137
    BMW IX 111
    BMW IX3 45
    BMW I yhteensä 7
    BMW I I3 7
    CITROEN yhteensä 66
    CITROEN BERLINGO 3
    CITROEN E-BERLINGO 4
    CITROEN E-C4 54
    CITROEN JUMPY 2
    CITROEN SPACETOURER 3
    CUPRA yhteensä 93
    CUPRA BORN 93
    DACIA yhteensä 2
    DACIA SPRING 2
    FIAT yhteensä 55
    FIAT 500 55
    FORD yhteensä 220
    FORD MUSTANG 220
    HONDA yhteensä 2
    HONDA E 2
    HYUNDAI yhteensä 480
    HYUNDAI IONIQ 3
    HYUNDAI IONIQ5 309
    HYUNDAI KONA 168
    JAGUAR yhteensä 5
    JAGUAR I-PACE 5
    KIA yhteensä 518
    KIA EV6 370
    KIA NIRO 135
    KIA SOUL 13
    LEXUS yhteensä 5
    LEXUS UX300E 5
    MAXUS yhteensä 54
    MAXUS EDELIVER 1
    MAXUS EUNIQ 53
    MAZDA yhteensä 23
    MAZDA MX-30 23
    MERCEDES-BENZ yhteensä 335
    MERCEDES-BENZ AMG mallit yhteensä 11
    MERCEDES-BENZ EQA 106
    MERCEDES-BENZ EQB 62
    MERCEDES-BENZ EQC 32
    MERCEDES-BENZ EQE 28
    MERCEDES-BENZ EQS 90
    MERCEDES-BENZ EQV 1
    MERCEDES-BENZ V-sarja 2
    MERCEDES-BENZ VITO 3
    MINI yhteensä 34
    MINI COOPER 34
    NISSAN yhteensä 333
    NISSAN E-NV200 1
    NISSAN LEAF 332
    OPEL yhteensä 170
    OPEL COMBO-E 2
    OPEL CORSA 46
    OPEL MOKKA 110
    OPEL ZAFIRA 12
    PEUGEOT yhteensä 198
    PEUGEOT 2008 84
    PEUGEOT 208 100
    PEUGEOT E-RIFTER 7
    PEUGEOT EXPERT 3
    PEUGEOT RIFTER 2
    PEUGEOT TRAVELLER 2
    POLESTAR yhteensä 388
    POLESTAR 2 388
    PORSCHE yhteensä 107
    PORSCHE TAYCAN 107
    RENAULT yhteensä 177
    RENAULT MEGANE 7
    RENAULT ZOE 170
    SKODA yhteensä 467
    SKODA ENYAQ 467
    TESLA MOTORS yhteensä 635
    TESLA MOTORS MODEL 3 217
    TESLA MOTORS MODEL Y 418
    TOYOTA yhteensä 20
    TOYOTA BZ4X 2
    TOYOTA PROACE 18
    VOLKSWAGEN yhteensä 536
    VOLKSWAGEN ID.3 94
    VOLKSWAGEN ID.4 318
    VOLKSWAGEN ID.5 87
    VOLKSWAGEN UP! 37
    VOLVO yhteensä 347
    VOLVO C40 185
    VOLVO XC40 162

      
  • "Lähes uusia sähköautoja romutetaan, koska korjaaminen maksaa liika."
    https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/lukemisto/c8816c3f-4dcf-4959-afce-e06d1a214a90

      
  • @Topi27 kirjoitti:
    tammi-kesäkuun rekisteröinnit sähköautoissa 2022

    2022
    MA1 MANNER-SUOMI
    Sähkö
    Henkilöautot yhteensä 5 951
    AUDI yhteensä 381
    AUDI E-TRON 128
    AUDI Q4 243
    AUDI RS mallit yhteensä 10
    BMW yhteensä 293
    BMW I4 137
    BMW IX 111
    BMW IX3 45
    BMW I yhteensä 7
    BMW I I3 7
    CITROEN yhteensä 66
    CITROEN BERLINGO 3
    CITROEN E-BERLINGO 4
    CITROEN E-C4 54
    CITROEN JUMPY 2
    CITROEN SPACETOURER 3
    CUPRA yhteensä 93
    CUPRA BORN 93
    DACIA yhteensä 2
    DACIA SPRING 2
    FIAT yhteensä 55
    FIAT 500 55
    FORD yhteensä 220
    FORD MUSTANG 220
    HONDA yhteensä 2
    HONDA E 2
    HYUNDAI yhteensä 480
    HYUNDAI IONIQ 3
    HYUNDAI IONIQ5 309
    HYUNDAI KONA 168
    JAGUAR yhteensä 5
    JAGUAR I-PACE 5
    KIA yhteensä 518
    KIA EV6 370
    KIA NIRO 135
    KIA SOUL 13
    LEXUS yhteensä 5
    LEXUS UX300E 5
    MAXUS yhteensä 54
    MAXUS EDELIVER 1
    MAXUS EUNIQ 53
    MAZDA yhteensä 23
    MAZDA MX-30 23
    MERCEDES-BENZ yhteensä 335
    MERCEDES-BENZ AMG mallit yhteensä 11
    MERCEDES-BENZ EQA 106
    MERCEDES-BENZ EQB 62
    MERCEDES-BENZ EQC 32
    MERCEDES-BENZ EQE 28
    MERCEDES-BENZ EQS 90
    MERCEDES-BENZ EQV 1
    MERCEDES-BENZ V-sarja 2
    MERCEDES-BENZ VITO 3
    MINI yhteensä 34
    MINI COOPER 34
    NISSAN yhteensä 333
    NISSAN E-NV200 1
    NISSAN LEAF 332
    OPEL yhteensä 170
    OPEL COMBO-E 2
    OPEL CORSA 46
    OPEL MOKKA 110
    OPEL ZAFIRA 12
    PEUGEOT yhteensä 198
    PEUGEOT 2008 84
    PEUGEOT 208 100
    PEUGEOT E-RIFTER 7
    PEUGEOT EXPERT 3
    PEUGEOT RIFTER 2
    PEUGEOT TRAVELLER 2
    POLESTAR yhteensä 388
    POLESTAR 2 388
    PORSCHE yhteensä 107
    PORSCHE TAYCAN 107
    RENAULT yhteensä 177
    RENAULT MEGANE 7
    RENAULT ZOE 170
    SKODA yhteensä 467
    SKODA ENYAQ 467
    TESLA MOTORS yhteensä 635
    TESLA MOTORS MODEL 3 217
    TESLA MOTORS MODEL Y 418
    TOYOTA yhteensä 20
    TOYOTA BZ4X 2
    TOYOTA PROACE 18
    VOLKSWAGEN yhteensä 536
    VOLKSWAGEN ID.3 94
    VOLKSWAGEN ID.4 318
    VOLKSWAGEN ID.5 87
    VOLKSWAGEN UP! 37
    VOLVO yhteensä 347
    VOLVO C40 185
    VOLVO XC40 162

    En oikein tiedä miten tuohon listaan pitäisi suhtautua? Mainittuna mm. Opel Zafira, jossa sähkö taitaa rajoittua 12v käynnistysakkuun.

      
  • @Topi27 kirjoitti:
    Tänään näkyi Turku reissulla niin monta ID 4:sta, että mietti onko kaikki vaan juhannuksen takia liikkeellä vai onko niitä nyt saatu rekisteriin iso joukko.
    meni laskut yli viidenkymmenen ja lopulta Turussa ei laskuissaperässä pysynyt kun useita ID 4:sia näkyi jatkuvasti.

    Onkohan Suomessa ketään ostanut/tilannut Lightyearia, jota voisi bongailla marraskuusta eteen päin.

    Olen noin 45min tänään bongaillut 12000 asukkaan satakuntalaisen keskustaajaman pääkadun liikennettä, ja olin jo luovuttaa sähköautojen suhteen, mutta sitten löytyi 1 uudemman korinen Leaf. Edes yhtään plugaria en 100% varmuudella saanut kiinni. Yhden nastarenkailla ajelijan sensijaan kyllä.

      
  • @Jokeri kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    tammi-kesäkuun rekisteröinnit sähköautoissa 2022

    2022
    

    MA1 MANNER-SUOMI
    Sähkö
    Henkilöautot yhteensä 5 951
    AUDI yhteensä 381
    AUDI E-TRON 128
    AUDI Q4 243
    AUDI RS mallit yhteensä 10
    BMW yhteensä 293
    BMW I4 137
    BMW IX 111
    BMW IX3 45
    BMW I yhteensä 7
    BMW I I3 7
    CITROEN yhteensä 66
    CITROEN BERLINGO 3
    CITROEN E-BERLINGO 4
    CITROEN E-C4 54
    CITROEN JUMPY 2
    CITROEN SPACETOURER 3
    CUPRA yhteensä 93
    CUPRA BORN 93
    DACIA yhteensä 2
    DACIA SPRING 2
    FIAT yhteensä 55
    FIAT 500 55
    FORD yhteensä 220
    FORD MUSTANG 220
    HONDA yhteensä 2
    HONDA E 2
    HYUNDAI yhteensä 480
    HYUNDAI IONIQ 3
    HYUNDAI IONIQ5 309
    HYUNDAI KONA 168
    JAGUAR yhteensä 5
    JAGUAR I-PACE 5
    KIA yhteensä 518
    KIA EV6 370
    KIA NIRO 135
    KIA SOUL 13
    LEXUS yhteensä 5
    LEXUS UX300E 5
    MAXUS yhteensä 54
    MAXUS EDELIVER 1
    MAXUS EUNIQ 53
    MAZDA yhteensä 23
    MAZDA MX-30 23
    MERCEDES-BENZ yhteensä 335
    MERCEDES-BENZ AMG mallit yhteensä 11
    MERCEDES-BENZ EQA 106
    MERCEDES-BENZ EQB 62
    MERCEDES-BENZ EQC 32
    MERCEDES-BENZ EQE 28
    MERCEDES-BENZ EQS 90
    MERCEDES-BENZ EQV 1
    MERCEDES-BENZ V-sarja 2
    MERCEDES-BENZ VITO 3
    MINI yhteensä 34
    MINI COOPER 34
    NISSAN yhteensä 333
    NISSAN E-NV200 1
    NISSAN LEAF 332
    OPEL yhteensä 170
    OPEL COMBO-E 2
    OPEL CORSA 46
    OPEL MOKKA 110
    OPEL ZAFIRA 12
    PEUGEOT yhteensä 198
    PEUGEOT 2008 84
    PEUGEOT 208 100
    PEUGEOT E-RIFTER 7
    PEUGEOT EXPERT 3
    PEUGEOT RIFTER 2
    PEUGEOT TRAVELLER 2
    POLESTAR yhteensä 388
    POLESTAR 2 388
    PORSCHE yhteensä 107
    PORSCHE TAYCAN 107
    RENAULT yhteensä 177
    RENAULT MEGANE 7
    RENAULT ZOE 170
    SKODA yhteensä 467
    SKODA ENYAQ 467
    TESLA MOTORS yhteensä 635
    TESLA MOTORS MODEL 3 217
    TESLA MOTORS MODEL Y 418
    TOYOTA yhteensä 20
    TOYOTA BZ4X 2
    TOYOTA PROACE 18
    VOLKSWAGEN yhteensä 536
    VOLKSWAGEN ID.3 94
    VOLKSWAGEN ID.4 318
    VOLKSWAGEN ID.5 87
    VOLKSWAGEN UP! 37
    VOLVO yhteensä 347
    VOLVO C40 185
    VOLVO XC40 162

    En oikein tiedä miten tuohon listaan pitäisi suhtautua? Mainittuna mm. Opel Zafira, jossa sähkö taitaa rajoittua 12v käynnistysakkuun.

    Zafira on nykyään sama auto kuin Peugeotin, Citikan ja Toyotan pakut ja pikkubussit. Niitä saa myös sähköautoina.

      1
  • @M880 kirjoitti:

    @Jokeri kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    tammi-kesäkuun rekisteröinnit sähköautoissa 2022

    2022
    MA1 MANNER-SUOMI
    Sähkö
    Henkilöautot yhteensä 5 951
    AUDI yhteensä 381
    AUDI E-TRON 128
    AUDI Q4 243
    AUDI RS mallit yhteensä 10
    BMW yhteensä 293
    BMW I4 137
    BMW IX 111
    BMW IX3 45
    BMW I yhteensä 7
    BMW I I3 7
    CITROEN yhteensä 66
    CITROEN BERLINGO 3
    CITROEN E-BERLINGO 4
    CITROEN E-C4 54
    CITROEN JUMPY 2
    CITROEN SPACETOURER 3
    CUPRA yhteensä 93
    CUPRA BORN 93
    DACIA yhteensä 2
    DACIA SPRING 2
    FIAT yhteensä 55
    FIAT 500 55
    FORD yhteensä 220
    FORD MUSTANG 220
    HONDA yhteensä 2
    HONDA E 2
    HYUNDAI yhteensä 480
    HYUNDAI IONIQ 3
    HYUNDAI IONIQ5 309
    HYUNDAI KONA 168
    JAGUAR yhteensä 5
    JAGUAR I-PACE 5
    KIA yhteensä 518
    KIA EV6 370
    KIA NIRO 135
    KIA SOUL 13
    LEXUS yhteensä 5
    LEXUS UX300E 5
    MAXUS yhteensä 54
    MAXUS EDELIVER 1
    MAXUS EUNIQ 53
    MAZDA yhteensä 23
    MAZDA MX-30 23
    MERCEDES-BENZ yhteensä 335
    MERCEDES-BENZ AMG mallit yhteensä 11
    MERCEDES-BENZ EQA 106
    MERCEDES-BENZ EQB 62
    MERCEDES-BENZ EQC 32
    MERCEDES-BENZ EQE 28
    MERCEDES-BENZ EQS 90
    MERCEDES-BENZ EQV 1
    MERCEDES-BENZ V-sarja 2
    MERCEDES-BENZ VITO 3
    MINI yhteensä 34
    MINI COOPER 34
    NISSAN yhteensä 333
    NISSAN E-NV200 1
    NISSAN LEAF 332
    OPEL yhteensä 170
    OPEL COMBO-E 2
    OPEL CORSA 46
    OPEL MOKKA 110
    OPEL ZAFIRA 12
    PEUGEOT yhteensä 198
    PEUGEOT 2008 84
    PEUGEOT 208 100
    PEUGEOT E-RIFTER 7
    PEUGEOT EXPERT 3
    PEUGEOT RIFTER 2
    PEUGEOT TRAVELLER 2
    POLESTAR yhteensä 388
    POLESTAR 2 388
    PORSCHE yhteensä 107
    PORSCHE TAYCAN 107
    RENAULT yhteensä 177
    RENAULT MEGANE 7
    RENAULT ZOE 170
    SKODA yhteensä 467
    SKODA ENYAQ 467
    TESLA MOTORS yhteensä 635
    TESLA MOTORS MODEL 3 217
    TESLA MOTORS MODEL Y 418
    TOYOTA yhteensä 20
    TOYOTA BZ4X 2
    TOYOTA PROACE 18
    VOLKSWAGEN yhteensä 536
    VOLKSWAGEN ID.3 94
    VOLKSWAGEN ID.4 318
    VOLKSWAGEN ID.5 87
    VOLKSWAGEN UP! 37
    VOLVO yhteensä 347
    VOLVO C40 185
    VOLVO XC40 162

    En oikein tiedä miten tuohon listaan pitäisi suhtautua? Mainittuna mm. Opel Zafira, jossa sähkö taitaa rajoittua 12v käynnistysakkuun.

    Zafira on nykyään sama auto kuin Peugeotin, Citikan ja Toyotan pakut ja pikkubussit. Niitä saa myös sähköautoina.

    No katos vaan 👍. On taas yhden mallinimen kohdalla omena pudonnut melko kauas puusta.😁

      1
  • @Topi27 kirjoitti:
    tammi-kesäkuun rekisteröinnit sähköautoissa 2022

    2022
    MA1 MANNER-SUOMI
    Sähkö
    Henkilöautot yhteensä 5 951
    AUDI yhteensä 381
    AUDI E-TRON 128
    AUDI Q4 243
    AUDI RS mallit yhteensä 10
    BMW yhteensä 293
    BMW I4 137
    BMW IX 111
    BMW IX3 45
    BMW I yhteensä 7
    BMW I I3 7
    CITROEN yhteensä 66
    CITROEN BERLINGO 3
    CITROEN E-BERLINGO 4
    CITROEN E-C4 54
    CITROEN JUMPY 2
    CITROEN SPACETOURER 3
    CUPRA yhteensä 93
    CUPRA BORN 93
    DACIA yhteensä 2
    DACIA SPRING 2
    FIAT yhteensä 55
    FIAT 500 55
    FORD yhteensä 220
    FORD MUSTANG 220
    HONDA yhteensä 2
    HONDA E 2
    HYUNDAI yhteensä 480
    HYUNDAI IONIQ 3
    HYUNDAI IONIQ5 309
    HYUNDAI KONA 168
    JAGUAR yhteensä 5
    JAGUAR I-PACE 5
    KIA yhteensä 518
    KIA EV6 370
    KIA NIRO 135
    KIA SOUL 13
    LEXUS yhteensä 5
    LEXUS UX300E 5
    MAXUS yhteensä 54
    MAXUS EDELIVER 1
    MAXUS EUNIQ 53
    MAZDA yhteensä 23
    MAZDA MX-30 23
    MERCEDES-BENZ yhteensä 335
    MERCEDES-BENZ AMG mallit yhteensä 11
    MERCEDES-BENZ EQA 106
    MERCEDES-BENZ EQB 62
    MERCEDES-BENZ EQC 32
    MERCEDES-BENZ EQE 28
    MERCEDES-BENZ EQS 90
    MERCEDES-BENZ EQV 1
    MERCEDES-BENZ V-sarja 2
    MERCEDES-BENZ VITO 3
    MINI yhteensä 34
    MINI COOPER 34
    NISSAN yhteensä 333
    NISSAN E-NV200 1
    NISSAN LEAF 332
    OPEL yhteensä 170
    OPEL COMBO-E 2
    OPEL CORSA 46
    OPEL MOKKA 110
    OPEL ZAFIRA 12
    PEUGEOT yhteensä 198
    PEUGEOT 2008 84
    PEUGEOT 208 100
    PEUGEOT E-RIFTER 7
    PEUGEOT EXPERT 3
    PEUGEOT RIFTER 2
    PEUGEOT TRAVELLER 2
    POLESTAR yhteensä 388
    POLESTAR 2 388
    PORSCHE yhteensä 107
    PORSCHE TAYCAN 107
    RENAULT yhteensä 177
    RENAULT MEGANE 7
    RENAULT ZOE 170
    SKODA yhteensä 467
    SKODA ENYAQ 467
    TESLA MOTORS yhteensä 635
    TESLA MOTORS MODEL 3 217
    TESLA MOTORS MODEL Y 418
    TOYOTA yhteensä 20
    TOYOTA BZ4X 2
    TOYOTA PROACE 18
    VOLKSWAGEN yhteensä 536
    VOLKSWAGEN ID.3 94
    VOLKSWAGEN ID.4 318
    VOLKSWAGEN ID.5 87
    VOLKSWAGEN UP! 37
    VOLVO yhteensä 347
    VOLVO C40 185
    VOLVO XC40 162

    Tesla taisi siis vielä olla eniten rekisteröity merkki. Shanghain tehdas oli kiinni melkein yhden kuukauden huhtikuussa eikä Texas ja Berliini vielä ole päässeet kunnon tuotannon makuun. Shanghai paikkasi tilannettaan kesäkuun tuotannolla, joka oli 142% korkeampi kuin edellinen. Saa nähdä, miten kolmannen neljänneksen rekisteröinnit menevät. Siis sitten lokakuussa nähdään seuraavan kerran vertailukelpoisia lukuja.

      
  • Tesla taisi siis vielä olla eniten rekisteröity merkki. Shanghain tehdas oli kiinni melkein yhden kuukauden huhtikuussa eikä Texas ja Berliini vielä ole päässeet kunnon tuotannon makuun. Shanghai paikkasi tilannettaan kesäkuun tuotannolla, joka oli 142% korkeampi kuin edellinen. Saa nähdä, miten kolmannen neljänneksen rekisteröinnit menevät. Siis sitten lokakuussa nähdään seuraavan kerran vertailukelpoisia lukuja.

    Merkkinä Tesla on ykkönen, mutta valmistajana Suomen markkinoilla pole-postio taitaa olla historiaa. VW-group (Audi, Porsche, Seat, Skoda, VW) on aivan omilla luvuillaan ja seuraavana on Huyndai&Kia jonka autot on samalla tavalla (tai jopa enemmän) samoja kuin VW:llakin pintapeltejä&muoveja lukuunottamatta.

      
  • @Tiko kirjoitti:

    Tesla taisi siis vielä olla eniten rekisteröity merkki. Shanghain tehdas oli kiinni melkein yhden kuukauden huhtikuussa eikä Texas ja Berliini vielä ole päässeet kunnon tuotannon makuun. Shanghai paikkasi tilannettaan kesäkuun tuotannolla, joka oli 142% korkeampi kuin edellinen. Saa nähdä, miten kolmannen neljänneksen rekisteröinnit menevät. Siis sitten lokakuussa nähdään seuraavan kerran vertailukelpoisia lukuja.

    Merkkinä Tesla on ykkönen, mutta valmistajana Suomen markkinoilla pole-postio taitaa olla historiaa. VW-group (Audi, Porsche, Seat, Skoda, VW) on aivan omilla luvuillaan ja seuraavana on Huyndai&Kia jonka autot on samalla tavalla (tai jopa enemmän) samoja kuin VW:llakin pintapeltejä&muoveja lukuunottamatta.

    Rahalla ei voi ostaa rispektiä. Olisihan se tajutonta, jos Tesla pystyisi valmistamaan enemmän autoja kuin esim. VAG, joka on rahalla yhteen liitettyjen tehtaiden muodostama "valmistaja".

    Tesla on tullut markkinoille aivan uutena tekijänä ja niin voimallisesti, että vanhat jäärät ovat joutuneet seuraamaan Teslaa monessa asiassa.

    Maailman myydyin auto (vai oliko vain myydyin sähköauto) oli äskettäin Model Y, jossa Tesla on rohkeasti tehnyt innovatiivisia ja ennen näkemättömiä ratkaisuja, mm. ilman mittaristoa toteutetun kojelaudan samaan aikaan, kun perinnejampat sullovat mitä kummallisempia hilavitkuttimia kojelautaan. Tai etukontti, joka on vallan mainio tavaratilan lisä autossa. Tai Dog mode, Camp mode, -ilmastointitilat. Tai jne... jne....

    En yhtään ihmettele, jos monen valmistajan yhteenliittymät pystyvät tuottamaan enemmän autoja kuin Tesla, joka kymmenkunta vuotta sitten aloitti tyhjästä ja nyt pyörittää tehdasta Euroopassa, Kiinassa ja useampaa jenkkilässä. Ja saa kaupaksi kaikki autot, mitä heidän tehtaiden kapasiteetti antaa myöten valmistaa.

    Tesla on jo voittanut kirkkaasti. Jos ei muuta niin kaiken rispektin, mitä autopuolella voi saavuttaa. Sitä ei jäänyt yhtään jäljelle perinnepirkoille ja -jampoille.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    Tesla taisi siis vielä olla eniten rekisteröity merkki. Shanghain tehdas oli kiinni melkein yhden kuukauden huhtikuussa eikä Texas ja Berliini vielä ole päässeet kunnon tuotannon makuun. Shanghai paikkasi tilannettaan kesäkuun tuotannolla, joka oli 142% korkeampi kuin edellinen. Saa nähdä, miten kolmannen neljänneksen rekisteröinnit menevät. Siis sitten lokakuussa nähdään seuraavan kerran vertailukelpoisia lukuja.

    Merkkinä Tesla on ykkönen, mutta valmistajana Suomen markkinoilla pole-postio taitaa olla historiaa. VW-group (Audi, Porsche, Seat, Skoda, VW) on aivan omilla luvuillaan ja seuraavana on Huyndai&Kia jonka autot on samalla tavalla (tai jopa enemmän) samoja kuin VW:llakin pintapeltejä&muoveja lukuunottamatta.

    Rahalla ei voi ostaa rispektiä. Olisihan se tajutonta, jos Tesla pystyisi valmistamaan enemmän autoja kuin esim. VAG, joka on rahalla yhteen liitettyjen tehtaiden muodostama "valmistaja".

    Tesla on tullut markkinoille aivan uutena tekijänä ja niin voimallisesti, että vanhat jäärät ovat joutuneet seuraamaan Teslaa monessa asiassa.

    Maailman myydyin auto (vai oliko vain myydyin sähköauto) oli äskettäin Model Y, jossa Tesla on rohkeasti tehnyt innovatiivisia ja ennen näkemättömiä ratkaisuja, mm. ilman mittaristoa toteutetun kojelaudan samaan aikaan, kun perinnejampat sullovat mitä kummallisempia hilavitkuttimia kojelautaan. Tai etukontti, joka on vallan mainio tavaratilan lisä autossa. Tai Dog mode, Camp mode, -ilmastointitilat. Tai jne... jne....

    En yhtään ihmettele, jos monen valmistajan yhteenliittymät pystyvät tuottamaan enemmän autoja kuin Tesla, joka kymmenkunta vuotta sitten aloitti tyhjästä ja nyt pyörittää tehdasta Euroopassa, Kiinassa ja useampaa jenkkilässä. Ja saa kaupaksi kaikki autot, mitä heidän tehtaiden kapasiteetti antaa myöten valmistaa.

    Tesla on jo voittanut kirkkaasti. Jos ei muuta niin kaiken rispektin, mitä autopuolella voi saavuttaa. Sitä ei jäänyt yhtään jäljelle perinnepirkoille ja -jampoille.

    :smiley: :smiley:

    Suomessa Teslan esteenä kärkitilan nappaamiseksi on
    1. Puutteellinen jälleenmyyntiverkosto
    2. Suppea mallivalikoima

    Kalliimissa malleissa (+100ke) tilanne on Teslalle vielä huonompi (Suomessa). Aiemmin Tesla oli ainoa sähköauto ko luokassa, nyt apajilla on muutakin tarjontaa. Samalla Teslan facelift S- ja X-mallien saatavuus on edelleen nolla, niin peli on hävitty tuolla sektorilla, jopa luovutettu. 90 kpl EQSään rekisteriin Suomessa puolessa vuodessa on erinomainen saavutus, varmaan keskihinta >150keur. Vertailun vuoksi silloin kun S-mallia vielä sai sitä rekisteröitiin vuodessa 120-130kpl. (2018-19) X-malli kävi kaupaksi tahtiin 80-100 kpl samaan aikaan. BMW iX on rekisteröity 120 kpl puolessa vuodessa...Mersulta tulossa EQS SUV ja EQE SUV joten tarjonta vain lisääntyy ko. luokassa.

    Niin ne vaan perinnepirkot ja -jampat puksuttelee eteenpäin omilla vahvuuksillaan.

    Saksassa tilanne lienee vielä haasteellisempi, sillä saksalainen ostaa ensisijisesti sakasalaisen auton ja ulkomaisille merkeille jää muruset. Sinänsä Berliinin tehdas oli fiksuveto Teslalta, auto ei ole ulkomainen ainakaan kaikkien silmissä.

    Voittoa en lähtisi julistamaan kenellekään, Toyota ei vielä ole edes omaa vyörytystä ole aloittanut, ensimmäiset mallit vasta tuloillaan.

    Teslalla on vielä kova haaste kasvaa ja vakiinnuttaa paikkansa. Alle miljoonan auton vuosituotannolla on hyvin vaikea pärjätä pidemmän päälle, tuoda uusia malleja ja uudistaa vanhoja, kun samalla markkinalla on muitakin. Se kilpailuetu, joka Teslalla oli ollessaan (lähes) ainoa sähköauton valmistaja on historiaa. Vahva brändi antaa hetken aikaa, mutta sitten pitäisi tulla uusia malleja, jotta kauppa käy. Siis muitakin kuin avolava (toki super tärkeä USAssa).

      4
  • @Tiko kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Tiko kirjoitti:

    Tesla taisi siis vielä olla eniten rekisteröity merkki. Shanghain tehdas oli kiinni melkein yhden kuukauden huhtikuussa eikä Texas ja Berliini vielä ole päässeet kunnon tuotannon makuun. Shanghai paikkasi tilannettaan kesäkuun tuotannolla, joka oli 142% korkeampi kuin edellinen. Saa nähdä, miten kolmannen neljänneksen rekisteröinnit menevät. Siis sitten lokakuussa nähdään seuraavan kerran vertailukelpoisia lukuja.

    Merkkinä Tesla on ykkönen, mutta valmistajana Suomen markkinoilla pole-postio taitaa olla historiaa. VW-group (Audi, Porsche, Seat, Skoda, VW) on aivan omilla luvuillaan ja seuraavana on Huyndai&Kia jonka autot on samalla tavalla (tai jopa enemmän) samoja kuin VW:llakin pintapeltejä&muoveja lukuunottamatta.

    Rahalla ei voi ostaa rispektiä. Olisihan se tajutonta, jos Tesla pystyisi valmistamaan enemmän autoja kuin esim. VAG, joka on rahalla yhteen liitettyjen tehtaiden muodostama "valmistaja".

    Tesla on tullut markkinoille aivan uutena tekijänä ja niin voimallisesti, että vanhat jäärät ovat joutuneet seuraamaan Teslaa monessa asiassa.

    Maailman myydyin auto (vai oliko vain myydyin sähköauto) oli äskettäin Model Y, jossa Tesla on rohkeasti tehnyt innovatiivisia ja ennen näkemättömiä ratkaisuja, mm. ilman mittaristoa toteutetun kojelaudan samaan aikaan, kun perinnejampat sullovat mitä kummallisempia hilavitkuttimia kojelautaan. Tai etukontti, joka on vallan mainio tavaratilan lisä autossa. Tai Dog mode, Camp mode, -ilmastointitilat. Tai jne... jne....

    En yhtään ihmettele, jos monen valmistajan yhteenliittymät pystyvät tuottamaan enemmän autoja kuin Tesla, joka kymmenkunta vuotta sitten aloitti tyhjästä ja nyt pyörittää tehdasta Euroopassa, Kiinassa ja useampaa jenkkilässä. Ja saa kaupaksi kaikki autot, mitä heidän tehtaiden kapasiteetti antaa myöten valmistaa.

    Tesla on jo voittanut kirkkaasti. Jos ei muuta niin kaiken rispektin, mitä autopuolella voi saavuttaa. Sitä ei jäänyt yhtään jäljelle perinnepirkoille ja -jampoille.

    :smiley: :smiley:

    Suomessa Teslan esteenä kärkitilan nappaamiseksi on
    1. Puutteellinen jälleenmyyntiverkosto
    2. Suppea mallivalikoima

    Kalliimissa malleissa (+100ke) tilanne on Teslalle vielä huonompi (Suomessa). Aiemmin Tesla oli ainoa sähköauto ko luokassa, nyt apajilla on muutakin tarjontaa. Samalla Teslan facelift S- ja X-mallien saatavuus on edelleen nolla, niin peli on hävitty tuolla sektorilla, jopa luovutettu. 90 kpl EQSään rekisteriin Suomessa puolessa vuodessa on erinomainen saavutus, varmaan keskihinta >150keur. Vertailun vuoksi silloin kun S-mallia vielä sai sitä rekisteröitiin vuodessa 120-130kpl. (2018-19) X-malli kävi kaupaksi tahtiin 80-100 kpl samaan aikaan. BMW iX on rekisteröity 120 kpl puolessa vuodessa...Mersulta tulossa EQS SUV ja EQE SUV joten tarjonta vain lisääntyy ko. luokassa.

    Niin ne vaan perinnepirkot ja -jampat puksuttelee eteenpäin omilla vahvuuksillaan.

    Saksassa tilanne lienee vielä haasteellisempi, sillä saksalainen ostaa ensisijisesti sakasalaisen auton ja ulkomaisille merkeille jää muruset. Sinänsä Berliinin tehdas oli fiksuveto Teslalta, auto ei ole ulkomainen ainakaan kaikkien silmissä.

    Voittoa en lähtisi julistamaan kenellekään, Toyota ei vielä ole edes omaa vyörytystä ole aloittanut, ensimmäiset mallit vasta tuloillaan.

    Teslalla on vielä kova haaste kasvaa ja vakiinnuttaa paikkansa. Alle miljoonan auton vuosituotannolla on hyvin vaikea pärjätä pidemmän päälle, tuoda uusia malleja ja uudistaa vanhoja, kun samalla markkinalla on muitakin. Se kilpailuetu, joka Teslalla oli ollessaan (lähes) ainoa sähköauton valmistaja on historiaa. Vahva brändi antaa hetken aikaa, mutta sitten pitäisi tulla uusia malleja, jotta kauppa käy. Siis muitakin kuin avolava (toki super tärkeä USAssa).

    Tulevaisuus näyttää, miten Tesla pärjää. Iso haastehan tietysti on tulla täysin uutena merkkinä markkinoille, mutta siinä Tesla on onnistunut ennen näkemättömällä tavalla. Sen tekemällä Tesla on jo voittanut pelin rispektin osalta.

    Teslalla ei muuten ole ollenkaan jälleenmyyntiverkostoa vaan tehdas myy autot suoraan kuluttajille. Vantaan ja Lempäälän toimipaikat ovat siis tehdasmyymälöitä.

    Se on harmi, että S- ja X-mallit ovat jääneet 3- ja Y- mallien suuren myynnin takia vähän kuin "holdiin", mutta eiköhän niitä vielä saa jatkossa. Täytyy luottaa siihen, että Tesla toimii omista lähtökohdistaan parhaalla tavalla, minkä resurssit antavat myöten. Kyllä Tesla on jo vakiinnuttanut olemassaolonsa. Saa nähdä, miten se onnistuu muilta uusilta tulokkailta, niillä on vielä kivisempi tie, koska kilpailua on perinnevalmistajien puolelta koko ajan lisää.

    Kyllä perinnepirkot ja -jampat ovat suoriutuneet tosi surkeasti ottaen huomioon, mihin niillä olisi rahkeet pitkän taustansa puolesta. Ns. merkkiuskovaisuus auttaa perinnepirkkoja ja -jamppoja. Tännekin kirjoittaa ainakin yksi bemarifani, joka ei osta muun merkkistä sähköautoa kuin bemarin. Markkinoille tulee kuitenkin uusia kuluttajia koko ajan eivätkä kaikki vanhat parratkaan ole niin luutuneita, etteivät katsele ympärilleen. Teslan tilanne helpottuu koko ajan. Rekisteröintitilastoissa näkyy, että uuden perinnejampan sähköauton tullessa markkinoille, sen myynti on hetken hyvää ja sitten hiipuu. Varmaankin kyseisen merkin fanit ovat odottaneet oman merkkinsä tuovan sähkärin ulos ja sitten ostavat sen. Kun hardcore fanit ovat saaneet uutuutensa, myynti rauhoittuu. Teslalla myynti on ollut tasaisen hyvää koko ajan. Shanghain koronasulku huhtikuussa pudotti rekisteröinnit kesäkuussa, mutta silti Tesla oli ykkönen Suomessa. Vaikka perinnejampoilla on monella merkillä etunaan se suurin myyntivaltti eli paljon halvempi hinta. Olisipa Teslalla auto 45.000,- hinnalla, niin se suorastaan revittäisiin ulos tehdasmyymälöistä. Se ei olisi Teslan kannalta hyvä, koska paremmin tuottavat mallitkin myydään kaikki, mitä saadaan valmistettua.

      
  • muokattu 13.07.2022 08:52

    Oma lukunsa sinällään, mutta tyypilliset perhemallit, mm. Passat, Mondeo, Insignia yms. joita on myyty reiluun 30 tonniin uutena, loistavat sähköisenä poissaolollaan. Kolme vuotta sitten uutena ostettu Passat josta saa vaihdossa 20 tonnia, aika iso hyppy välirahassa tulee ID4. Jos jollakin on 2-3 lasta joiden mukana kuljettettavat tavarat eivät ainakaan vähenny, turha ehdottaa uudeksi autoksi Zoe:ta. Aika harvoilla loppujen lopuksi on 50-100 tonnin autoja nykyään ja helppo arvailla, muut kulut lisääntyy kovaa vauhtia, auton osuutta kuluissa voi harvat lisätä.

      3
  • @Jorma L2 kirjoitti:
    Oma lukunsa sinällään, mutta tyypilliset perhemallit, mm. Passat, Mondeo, Insignia yms. joita on myyty reiluun 30 tonniin uutena, loistavat sähköisenä poissaolollaan. Kolme vuotta sitten uutena ostettu Passat josta saa vaihdossa 20 tonnia, aika iso hyppy välirahassa tulee ID4. Jos jollakin on 2-3 lasta joiden mukana kuljettettavat tavarat eivät ainakaan vähenny, turha ehdottaa uudeksi autoksi Zoe:ta. Aika harvoilla loppujen lopuksi on 50-100 tonnin autoja nykyään ja helppo arvailla, muut kulut lisääntyy kovaa vauhtia, auton osuutta kuluissa voi harvat lisätä.

    Totta korkea hinta heikon saatavuuden lisäksi on näitä sähköistymisen käytännön esteitä, mutta vääjämättä hinnat lähestyvät toisiaan. Miten akkuteknologia kehittyy määrää hinnan, muuten nuo sähkövoimalinjan komponenti on halpoja.

    Suomessa sähkö/hybridiauto on verotuksen vuoksi selvästi suhteellisesti edullisempi kuin maissa jossa tälläistä verohässäkkää ei tunneta. Mutta ko. 'kannustin' toimii heikosti 30-40keur alueella, jossa autovero on pieni. Sähköauto on edelleen sen +20-30% kalliimpi kuin vastaavan kokoinen polttomoottoriauto. Ennen uusi perhemalli maksoi 30-40keur ja nyt sähkönä alkaen 50keur. Polttoaineen hinta kaventaa kokonaiseroa, joten saatavuus taitaa olla se ykköshaaste kuitenkin. Ja niinhän sitä aikoinaan oltiin valmiita maksamaan dieselautosta ylimääräistä jotta pääsee säästämään ajaessa, ihan sama se on sähkölläkin. Ja onnistuuhan se, kun ero ei ole liian suuri.

    Mutta onhan muitakin vaihtoehtoja, itse olen ajanut junalla tänä vuonna +10tkm, ei ilmaista mutta 0,1eur/km on kilpailukykyinen. VR:n laskelman mukaan ko. matkustuksen CO2 päästö on ollut 19kg. Koska junassa on istuttu kuitenkin 124h niin sinä aikana oma hiilidioksidipäästö on ollut luokkaa 14kg eli yhreensä.33kg. Toki tuo oma päästö syntyy joka tapauksessa jos on hengissä ja sitä ei voi välttää.....
    -------
    .......mutta voisko sitä verottaa kuitenkin. Vuositasolla 1000kg on kuitenskin jotain. Kun hallituksella on tarve verottaa ja rahapula on ilmeinen. Tällöin päästövero sopisi hyvin rouvien ideologiaankin (päästöttömyyttä kohden kun ponnekkaasti ja määrätietoisesti työskennellään mitä PMää on uskominen) ja olisi vielä tasa-arvoinenkin kun kaikki maksavat. Taulukkokin olis valmiina autopuolelta, säästyy aikaa ja tupakkia kun ei tarvii virkamiehiä vaivata. Jos oletetaan 15000km kekimääräiseksi ajosuoritteksi, niin vuosimaksu menisi 66g/km mukaan eli n 136€ per hengittäjä. Ilmavaivaiset ja himourheilijoille toki korotus progresiivisella asteikolla...tai päästömaksu per urheilutapahtuma :smiley:

      
  • muokattu 13.07.2022 14:33

    Eniten päästöt vähentyy kun istuu rauhallisesti soffan nurkassa eikä käy missään. Juna on varmaan mukava menopeli, erityisesti pitkillä matkoilla mutta on siinä omat haasteensa. Meidän kulmilla (vajaan 3km päässä) on rata mutta siinä kulkee vain tavarajunia. Rautatieasemalle, jossa pysähtyy ns pitkän matkan junat, on noin 35 km. Juna-asemalta mökille ei ole kuin 10km mutta kylällä taitaa olla vain yksi taksi ja isommat kaupat (kuin yhden kassan K-market, josta saa vain vanhentunutta tavaraa) on mökiltä noin 25 km. Jotenkin auto sopii mökillä käyntiin eikä jiirisirkkelin vienti junassa oikein tunnu järkevältä ;)

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:
    Eniten päästöt vähentyy kun istuu rauhallisesti soffan nurkassa eikä käy missään. Juna on varmaan mukava menopeli, erityisesti pitkillä matkoilla mutta on siinä omat haasteensa. Meidän kulmilla (vajaan 3km päässä) on rata mutta siinä kulkee vain tavarajunia. Rautatieasemalle, jossa pysähtyy ns pitkän matkan junat, on noin 35 km. Juna-asemalta mökille ei ole kuin 10km mutta kylällä taitaa olla vain yksi taksi ja isommat kaupat (kuin yhden kassan K-market, josta saa vain vanhentunutta tavaraa) on mökiltä noin 25 km. Jotenkin auto sopii mökillä käyntiin eikä jiirisirkkelin vienti junassa oikein tunnu järkevältä ;)

    Ja junalle päästäksesi tilaat kenties taksin, joka ajaa esim. kotoaan luoksesi, siitä juna-asemalle ja taas kotiin yht. esim. 100 km ja mökille pääset sen päädyn rautatieasemalta toisella taksilla joka asuu tietenkin sen verran kaukana, että ajaa 50 km lenkin että saa sinut kulkemaan 10 km mökillesi.

      1
  • @Jokeri kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    Tänään näkyi Turku reissulla niin monta ID 4:sta, että mietti onko kaikki vaan juhannuksen takia liikkeellä vai onko niitä nyt saatu rekisteriin iso joukko.
    meni laskut yli viidenkymmenen ja lopulta Turussa ei laskuissaperässä pysynyt kun useita ID 4:sia näkyi jatkuvasti.

    Onkohan Suomessa ketään ostanut/tilannut Lightyearia, jota voisi bongailla marraskuusta eteen päin.

    Olen noin 45min tänään bongaillut 12000 asukkaan satakuntalaisen keskustaajaman pääkadun liikennettä, ja olin jo luovuttaa sähköautojen suhteen, mutta sitten löytyi 1 uudemman korinen Leaf. Edes yhtään plugaria en 100% varmuudella saanut kiinni. Yhden nastarenkailla ajelijan sensijaan kyllä.

    Älä huoli sivistys saapuu satakuntaankin Turkuhan on Suomen sivistyksen kehto. Eilen 0,5 km säteellä kylällä kahvireissulla näkyi reilusti toistakymmentä sähköautoa Leaf isolla akulla, Tesla S, ID 4, ID 4, ID 3, ID 4, Taycan Turpo S, ID 4, Tesla Y, ID 4, Ampera E, Kia, Tesla Y, E Tron 55, BMW IX 40. Outoa oli Volvojen poissaolo niitä näkee normaalisti 3-5 kpl kahvireissulla. Eikä tänä vuonna täällä pikku kylällä ole kuin n. viidennes viime vuotisesta autoliikenteestä minkä kahvilat on kyllä huomanneet.

    Tänään Turku reissulla useita kymmeniä sähköautoja ei jaksa enää laskea vaan yrittää vaan katsella harvinaisempia bongaamattomia joukosta. Tänään tuli aika harvinainen kotikylällä vastaan Audin E TRON GT joita ei usein pääse näkemään kun taas vastaava Taycanin näkee lähes päivittäin ja parhaimmilla useita, jopa yhdellä silmäyksellä.
    Turussa näkee jopa useita taxeja sähköautoina nykyään on selvä lisäys viime vuoteen.

      
  • muokattu 13.07.2022 23:34

    @Topi27 kirjoitti:

    @Jokeri kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    Tänään näkyi Turku reissulla niin monta ID 4:sta, että mietti onko kaikki vaan juhannuksen takia liikkeellä vai onko niitä nyt saatu rekisteriin iso joukko.
    meni laskut yli viidenkymmenen ja lopulta Turussa ei laskuissaperässä pysynyt kun useita ID 4:sia näkyi jatkuvasti.

    Onkohan Suomessa ketään ostanut/tilannut Lightyearia, jota voisi bongailla marraskuusta eteen päin.

    Olen noin 45min tänään bongaillut 12000 asukkaan satakuntalaisen keskustaajaman pääkadun liikennettä, ja olin jo luovuttaa sähköautojen suhteen, mutta sitten löytyi 1 uudemman korinen Leaf. Edes yhtään plugaria en 100% varmuudella saanut kiinni. Yhden nastarenkailla ajelijan sensijaan kyllä.

    Älä huoli sivistys saapuu satakuntaankin Turkuhan on Suomen sivistyksen kehto. Eilen 0,5 km säteellä kylällä kahvireissulla näkyi reilusti toistakymmentä sähköautoa Leaf isolla akulla, Tesla S, ID 4, ID 4, ID 3, ID 4, Taycan Turpo S, ID 4, Tesla Y, ID 4, Ampera E, Kia, Tesla Y, E Tron 55, BMW IX 40. Outoa oli Volvojen poissaolo niitä näkee normaalisti 3-5 kpl kahvireissulla. Eikä tänä vuonna täällä pikku kylällä ole kuin n. viidennes viime vuotisesta autoliikenteestä minkä kahvilat on kyllä huomanneet.

    Tänään Turku reissulla useita kymmeniä sähköautoja ei jaksa enää laskea vaan yrittää vaan katsella harvinaisempia bongaamattomia joukosta. Tänään tuli aika harvinainen kotikylällä vastaan Audin E TRON GT joita ei usein pääse näkemään kun taas vastaava Taycanin näkee lähes päivittäin ja parhaimmilla useita, jopa yhdellä silmäyksellä.
    Turussa näkee jopa useita taxeja sähköautoina nykyään on selvä lisäys viime vuoteen.

    Täällä Suomenlahden puolella on alkanut näkyä jo aika tavalla myös Polestareja. Eikö Turussa? Teslat, Ionicit, Enyacit, ID:t mm. ovat jo ihan jokapäiväistä (jos lähden kotoa) kalustoa; konttoripäivinä tietysti tutkaan tarttuu paljon muitakin; esim Mersun EQE:tä näkee jo usein taksissa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    tammi-kesäkuun rekisteröinnit sähköautoissa 2022

    2022
    

    MA1 MANNER-SUOMI
    Sähkö
    Henkilöautot yhteensä 5 951
    AUDI yhteensä 381
    AUDI E-TRON 128
    AUDI Q4 243
    AUDI RS mallit yhteensä 10
    BMW yhteensä 293
    BMW I4 137
    BMW IX 111
    BMW IX3 45
    BMW I yhteensä 7
    BMW I I3 7
    CITROEN yhteensä 66
    CITROEN BERLINGO 3
    CITROEN E-BERLINGO 4
    CITROEN E-C4 54
    CITROEN JUMPY 2
    CITROEN SPACETOURER 3
    CUPRA yhteensä 93
    CUPRA BORN 93
    DACIA yhteensä 2
    DACIA SPRING 2
    FIAT yhteensä 55
    FIAT 500 55
    FORD yhteensä 220
    FORD MUSTANG 220
    HONDA yhteensä 2
    HONDA E 2
    HYUNDAI yhteensä 480
    HYUNDAI IONIQ 3
    HYUNDAI IONIQ5 309
    HYUNDAI KONA 168
    JAGUAR yhteensä 5
    JAGUAR I-PACE 5
    KIA yhteensä 518
    KIA EV6 370
    KIA NIRO 135
    KIA SOUL 13
    LEXUS yhteensä 5
    LEXUS UX300E 5
    MAXUS yhteensä 54
    MAXUS EDELIVER 1
    MAXUS EUNIQ 53
    MAZDA yhteensä 23
    MAZDA MX-30 23
    MERCEDES-BENZ yhteensä 335
    MERCEDES-BENZ AMG mallit yhteensä 11
    MERCEDES-BENZ EQA 106
    MERCEDES-BENZ EQB 62
    MERCEDES-BENZ EQC 32
    MERCEDES-BENZ EQE 28
    MERCEDES-BENZ EQS 90
    MERCEDES-BENZ EQV 1
    MERCEDES-BENZ V-sarja 2
    MERCEDES-BENZ VITO 3
    MINI yhteensä 34
    MINI COOPER 34
    NISSAN yhteensä 333
    NISSAN E-NV200 1
    NISSAN LEAF 332
    OPEL yhteensä 170
    OPEL COMBO-E 2
    OPEL CORSA 46
    OPEL MOKKA 110
    OPEL ZAFIRA 12
    PEUGEOT yhteensä 198
    PEUGEOT 2008 84
    PEUGEOT 208 100
    PEUGEOT E-RIFTER 7
    PEUGEOT EXPERT 3
    PEUGEOT RIFTER 2
    PEUGEOT TRAVELLER 2
    POLESTAR yhteensä 388
    POLESTAR 2 388
    PORSCHE yhteensä 107
    PORSCHE TAYCAN 107
    RENAULT yhteensä 177
    RENAULT MEGANE 7
    RENAULT ZOE 170
    SKODA yhteensä 467
    SKODA ENYAQ 467
    TESLA MOTORS yhteensä 635
    TESLA MOTORS MODEL 3 217
    TESLA MOTORS MODEL Y 418
    TOYOTA yhteensä 20
    TOYOTA BZ4X 2
    TOYOTA PROACE 18
    VOLKSWAGEN yhteensä 536
    VOLKSWAGEN ID.3 94
    VOLKSWAGEN ID.4 318
    VOLKSWAGEN ID.5 87
    VOLKSWAGEN UP! 37
    VOLVO yhteensä 347
    VOLVO C40 185
    VOLVO XC40 162

    Tesla taisi siis vielä olla eniten rekisteröity merkki. Shanghain tehdas oli kiinni melkein yhden kuukauden huhtikuussa eikä Texas ja Berliini vielä ole päässeet kunnon tuotannon makuun. Shanghai paikkasi tilannettaan kesäkuun tuotannolla, joka oli 142% korkeampi kuin edellinen. Saa nähdä, miten kolmannen neljänneksen rekisteröinnit menevät. Siis sitten lokakuussa nähdään seuraavan kerran vertailukelpoisia lukuja.

    Sinulla on tuollainen hauska pillinäkö ja sekin erittäin rajoitettu.
    SKODA ENYAQ on selvästi kyseisenä ajankohtana eniten laitettu kilpiin vaikka tehdas kärsi siruista jo viimevuodesta ja oli pikku putinin sotaleikkien takia kiinni huomattavasti kauemmin kuin Teslan tehtaat niin kuin oli ID tuotantokin suljettu. Vastahan volkkarin iso pomo edellisviikolla kertoi sähköautotuotannon alkaneen uudestaan ja osa sähköautotuotannosta ei vieläkään ole auennut, mutta pikkuhiljaa alkaa sähköautolinjat kaikissa tehtaissa toimimaan ja uusia linjojakin rakennetaan sähköautoille vanhoihin tehtaisiin.

    Mielenkiintoisia tapauksia sähköautoihin liittyen Suomessa on esim. PORSCHE TAYCANin lyhyessä ajassa rekisteröityjen määrä 562 kpl kun ajattelee PORSCHE 911:sia rekisteröity Suomessa 2014-2022 103 kpl niin onhan se osoitus huomattavasti suuremmasta sähköautojen kiinnostavuudesta. Toisaalta euroopassakin laitettiin jo edellisvuonna Taycaneita enemmän kilpiin kuin 911:sia ensimmäisen kerran historiassa sähköauto voitti legendaarisen urheiluauton ja puhutaan sentään kymmenistä tuhansista autoista.

    2014    2015    2016    2017    2018    2019    2020    2021    2022
    

    MA1 MANNER-SUOMI
    PORSCHE 911
    Bensiini 9 6 12 15 13 6 16 12 14

    Toisaalta ihan mielenkiintoinen yksityiskohta on liikenteessä olevista sähköautoista Suomessa kaksi on rekisteröity 1959 tai sitä ennen Volkswagen ja MG.

      
  • muokattu 14.07.2022 03:36

    @koreileva kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @Jokeri kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    Tänään näkyi Turku reissulla niin monta ID 4:sta, että mietti onko kaikki vaan juhannuksen takia liikkeellä vai onko niitä nyt saatu rekisteriin iso joukko.
    meni laskut yli viidenkymmenen ja lopulta Turussa ei laskuissaperässä pysynyt kun useita ID 4:sia näkyi jatkuvasti.

    Onkohan Suomessa ketään ostanut/tilannut Lightyearia, jota voisi bongailla marraskuusta eteen päin.

    Olen noin 45min tänään bongaillut 12000 asukkaan satakuntalaisen keskustaajaman pääkadun liikennettä, ja olin jo luovuttaa sähköautojen suhteen, mutta sitten löytyi 1 uudemman korinen Leaf. Edes yhtään plugaria en 100% varmuudella saanut kiinni. Yhden nastarenkailla ajelijan sensijaan kyllä.

    Älä huoli sivistys saapuu satakuntaankin Turkuhan on Suomen sivistyksen kehto. Eilen 0,5 km säteellä kylällä kahvireissulla näkyi reilusti toistakymmentä sähköautoa Leaf isolla akulla, Tesla S, ID 4, ID 4, ID 3, ID 4, Taycan Turpo S, ID 4, Tesla Y, ID 4, Ampera E, Kia, Tesla Y, E Tron 55, BMW IX 40. Outoa oli Volvojen poissaolo niitä näkee normaalisti 3-5 kpl kahvireissulla. Eikä tänä vuonna täällä pikku kylällä ole kuin n. viidennes viime vuotisesta autoliikenteestä minkä kahvilat on kyllä huomanneet.

    Tänään Turku reissulla useita kymmeniä sähköautoja ei jaksa enää laskea vaan yrittää vaan katsella harvinaisempia bongaamattomia joukosta. Tänään tuli aika harvinainen kotikylällä vastaan Audin E TRON GT joita ei usein pääse näkemään kun taas vastaava Taycanin näkee lähes päivittäin ja parhaimmilla useita, jopa yhdellä silmäyksellä.
    Turussa näkee jopa useita taxeja sähköautoina nykyään on selvä lisäys viime vuoteen.

    Täällä Suomenlahden puolella on alkanut näkyä jo aika tavalla myös Polestareja. Eikö Turussa? Teslat, Ionicit, Enyacit, ID:t mm. ovat jo ihan jokapäiväistä (jos lähden kotoa) kalustoa; konttoripäivinä tietysti tutkaan tarttuu paljon muitakin; esim Mersun EQE:tä näkee jo usein taksissa.

    En muista nähneeni kuin yhden Polestarin Turku reissuilla ja EQE:tä en ole vielä nähnyt ollenkaan ja EQS:siäkin vain yhden. ID 4 on ihan ylivoimainen muihin nähden. Kian EV 6 näkyy aika paljon myös, mutta ID 4:n ihan omalla paikallaan johdossa. Kian EV 6:sta näkyy jopa Tesloja enemmän Turun suunnalla reissatessa Ja jopa Volvo on jäännyt Kian EV 6:sen jalkoihin.
    Enyacit on mielenkiintoinen niitä kyllä näkee, muttei niin paljon kuin esim. tämän vuoden Q2:n johtoasema antaisi odottaa. Tosin muistuttaa niin paljon Skodan muita malleja ettei ehkä aina pistä niin silmään liikenteen vilinässä, mutta kun voi laskea vain havaitut.
    Selvästi harvinaisin premium autoista siis sähköautoista on BMW:n muut kuin vanhat I 3:set joita tänäänkin tai siis eilen näkyi 6 kpl. Turussa en ole nähnyt kuin yhden IX ja täällä omassa kyläpahasessa tuon yhden I4:sen.
    Mersun A, B ja C:tä näkee yleensä 2-3 per reissu, joten häviää helposti Ionigin 5:selle, Volvolle ja Kian EV 6:selle.
    Audin Q4 E Troneja ilmestyi kanssa joku ryöpsähdys ja niitä näkynyt jopa enemmän ID 3:sia.

    Tosin kauppa reissun tieosuus kestää n. 50 min suuntaan niin paljonhan noita näkyy jopa edellisvuoteen verraten.

      
  • Sähköautoilun ihmemaassa saavutettiin uusi virstanpylväs
    Norjan pääkaupungissa Oslossa on nyt enemmän sähköautoja kuin bensiiniautoja.

      
  • Porschen kauppoihin saattaa vaikuttaa sekin, että 911 GT3 hinnoissa on saman verran autoveroa kuin koko Taycan maksaa.

      
  • @Topi27 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    tammi-kesäkuun rekisteröinnit sähköautoissa 2022

    2022
    MA1 MANNER-SUOMI
    Sähkö
    Henkilöautot yhteensä 5 951
    AUDI yhteensä 381
    AUDI E-TRON 128
    AUDI Q4 243
    AUDI RS mallit yhteensä 10
    BMW yhteensä 293
    BMW I4 137
    BMW IX 111
    BMW IX3 45
    BMW I yhteensä 7
    BMW I I3 7
    CITROEN yhteensä 66
    CITROEN BERLINGO 3
    CITROEN E-BERLINGO 4
    CITROEN E-C4 54
    CITROEN JUMPY 2
    CITROEN SPACETOURER 3
    CUPRA yhteensä 93
    CUPRA BORN 93
    DACIA yhteensä 2
    DACIA SPRING 2
    FIAT yhteensä 55
    FIAT 500 55
    FORD yhteensä 220
    FORD MUSTANG 220
    HONDA yhteensä 2
    HONDA E 2
    HYUNDAI yhteensä 480
    HYUNDAI IONIQ 3
    HYUNDAI IONIQ5 309
    HYUNDAI KONA 168
    JAGUAR yhteensä 5
    JAGUAR I-PACE 5
    KIA yhteensä 518
    KIA EV6 370
    KIA NIRO 135
    KIA SOUL 13
    LEXUS yhteensä 5
    LEXUS UX300E 5
    MAXUS yhteensä 54
    MAXUS EDELIVER 1
    MAXUS EUNIQ 53
    MAZDA yhteensä 23
    MAZDA MX-30 23
    MERCEDES-BENZ yhteensä 335
    MERCEDES-BENZ AMG mallit yhteensä 11
    MERCEDES-BENZ EQA 106
    MERCEDES-BENZ EQB 62
    MERCEDES-BENZ EQC 32
    MERCEDES-BENZ EQE 28
    MERCEDES-BENZ EQS 90
    MERCEDES-BENZ EQV 1
    MERCEDES-BENZ V-sarja 2
    MERCEDES-BENZ VITO 3
    MINI yhteensä 34
    MINI COOPER 34
    NISSAN yhteensä 333
    NISSAN E-NV200 1
    NISSAN LEAF 332
    OPEL yhteensä 170
    OPEL COMBO-E 2
    OPEL CORSA 46
    OPEL MOKKA 110
    OPEL ZAFIRA 12
    PEUGEOT yhteensä 198
    PEUGEOT 2008 84
    PEUGEOT 208 100
    PEUGEOT E-RIFTER 7
    PEUGEOT EXPERT 3
    PEUGEOT RIFTER 2
    PEUGEOT TRAVELLER 2
    POLESTAR yhteensä 388
    POLESTAR 2 388
    PORSCHE yhteensä 107
    PORSCHE TAYCAN 107
    RENAULT yhteensä 177
    RENAULT MEGANE 7
    RENAULT ZOE 170
    SKODA yhteensä 467
    SKODA ENYAQ 467
    TESLA MOTORS yhteensä 635
    TESLA MOTORS MODEL 3 217
    TESLA MOTORS MODEL Y 418
    TOYOTA yhteensä 20
    TOYOTA BZ4X 2
    TOYOTA PROACE 18
    VOLKSWAGEN yhteensä 536
    VOLKSWAGEN ID.3 94
    VOLKSWAGEN ID.4 318
    VOLKSWAGEN ID.5 87
    VOLKSWAGEN UP! 37
    VOLVO yhteensä 347
    VOLVO C40 185
    VOLVO XC40 162

    Tesla taisi siis vielä olla eniten rekisteröity merkki. Shanghain tehdas oli kiinni melkein yhden kuukauden huhtikuussa eikä Texas ja Berliini vielä ole päässeet kunnon tuotannon makuun. Shanghai paikkasi tilannettaan kesäkuun tuotannolla, joka oli 142% korkeampi kuin edellinen. Saa nähdä, miten kolmannen neljänneksen rekisteröinnit menevät. Siis sitten lokakuussa nähdään seuraavan kerran vertailukelpoisia lukuja.

    Sinulla on tuollainen hauska pillinäkö ja sekin erittäin rajoitettu.
    SKODA ENYAQ on selvästi kyseisenä ajankohtana eniten laitettu kilpiin vaikka tehdas kärsi siruista jo viimevuodesta ja oli pikku putinin sotaleikkien takia kiinni huomattavasti kauemmin kuin Teslan tehtaat niin kuin oli ID tuotantokin suljettu. Vastahan volkkarin iso pomo edellisviikolla kertoi sähköautotuotannon alkaneen uudestaan ja osa sähköautotuotannosta ei vieläkään ole auennut, mutta pikkuhiljaa alkaa sähköautolinjat kaikissa tehtaissa toimimaan ja uusia linjojakin rakennetaan sähköautoille vanhoihin tehtaisiin.

    Mielenkiintoisia tapauksia sähköautoihin liittyen Suomessa on esim. PORSCHE TAYCANin lyhyessä ajassa rekisteröityjen määrä 562 kpl kun ajattelee PORSCHE 911:sia rekisteröity Suomessa 2014-2022 103 kpl niin onhan se osoitus huomattavasti suuremmasta sähköautojen kiinnostavuudesta. Toisaalta euroopassakin laitettiin jo edellisvuonna Taycaneita enemmän kilpiin kuin 911:sia ensimmäisen kerran historiassa sähköauto voitti legendaarisen urheiluauton ja puhutaan sentään kymmenistä tuhansista autoista.

    2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022
    MA1 MANNER-SUOMI
    PORSCHE 911
    Bensiini 9 6 12 15 13 6 16 12 14

    Toisaalta ihan mielenkiintoinen yksityiskohta on liikenteessä olevista sähköautoista Suomessa kaksi on rekisteröity 1959 tai sitä ennen Volkswagen ja MG.

    No Tesla yhteensä vs Skoda yhteensä vs Volkkari yhteensä -kisassa Tesla johtaa frunkin mitalla. Ja on kallein noista vaihtoehdoista. Hinta on paras myyntivaltti, mutta sekään ei ole riittänyt nostamaan Skodaa ja Volkkaria.

    Rekisteröintimäärät sitä paitsi kertovat vain ihmisten mieltymyksistä ja valmiudesta käyttää rahaa auton hankintaan. Toiset hankkivat auton enemmän hinta edellä ja toiset taas enemmän auton ominaisuudet edellä. Minusta on aina kunnioitettavaa, kun kalliimpi auto on myyntimäärältään kisassa mukana hyvällä sijoituksella verrattuna halvempiin. Siinä näkyy auton arvostus. Varsinkin massamyyntituotteiden kohdalla.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    tammi-kesäkuun rekisteröinnit sähköautoissa 2022

    2022
    

    MA1 MANNER-SUOMI
    Sähkö
    Henkilöautot yhteensä 5 951
    AUDI yhteensä 381
    AUDI E-TRON 128
    AUDI Q4 243
    AUDI RS mallit yhteensä 10
    BMW yhteensä 293
    BMW I4 137
    BMW IX 111
    BMW IX3 45
    BMW I yhteensä 7
    BMW I I3 7
    CITROEN yhteensä 66
    CITROEN BERLINGO 3
    CITROEN E-BERLINGO 4
    CITROEN E-C4 54
    CITROEN JUMPY 2
    CITROEN SPACETOURER 3
    CUPRA yhteensä 93
    CUPRA BORN 93
    DACIA yhteensä 2
    DACIA SPRING 2
    FIAT yhteensä 55
    FIAT 500 55
    FORD yhteensä 220
    FORD MUSTANG 220
    HONDA yhteensä 2
    HONDA E 2
    HYUNDAI yhteensä 480
    HYUNDAI IONIQ 3
    HYUNDAI IONIQ5 309
    HYUNDAI KONA 168
    JAGUAR yhteensä 5
    JAGUAR I-PACE 5
    KIA yhteensä 518
    KIA EV6 370
    KIA NIRO 135
    KIA SOUL 13
    LEXUS yhteensä 5
    LEXUS UX300E 5
    MAXUS yhteensä 54
    MAXUS EDELIVER 1
    MAXUS EUNIQ 53
    MAZDA yhteensä 23
    MAZDA MX-30 23
    MERCEDES-BENZ yhteensä 335
    MERCEDES-BENZ AMG mallit yhteensä 11
    MERCEDES-BENZ EQA 106
    MERCEDES-BENZ EQB 62
    MERCEDES-BENZ EQC 32
    MERCEDES-BENZ EQE 28
    MERCEDES-BENZ EQS 90
    MERCEDES-BENZ EQV 1
    MERCEDES-BENZ V-sarja 2
    MERCEDES-BENZ VITO 3
    MINI yhteensä 34
    MINI COOPER 34
    NISSAN yhteensä 333
    NISSAN E-NV200 1
    NISSAN LEAF 332
    OPEL yhteensä 170
    OPEL COMBO-E 2
    OPEL CORSA 46
    OPEL MOKKA 110
    OPEL ZAFIRA 12
    PEUGEOT yhteensä 198
    PEUGEOT 2008 84
    PEUGEOT 208 100
    PEUGEOT E-RIFTER 7
    PEUGEOT EXPERT 3
    PEUGEOT RIFTER 2
    PEUGEOT TRAVELLER 2
    POLESTAR yhteensä 388
    POLESTAR 2 388
    PORSCHE yhteensä 107
    PORSCHE TAYCAN 107
    RENAULT yhteensä 177
    RENAULT MEGANE 7
    RENAULT ZOE 170
    SKODA yhteensä 467
    SKODA ENYAQ 467
    TESLA MOTORS yhteensä 635
    TESLA MOTORS MODEL 3 217
    TESLA MOTORS MODEL Y 418
    TOYOTA yhteensä 20
    TOYOTA BZ4X 2
    TOYOTA PROACE 18
    VOLKSWAGEN yhteensä 536
    VOLKSWAGEN ID.3 94
    VOLKSWAGEN ID.4 318
    VOLKSWAGEN ID.5 87
    VOLKSWAGEN UP! 37
    VOLVO yhteensä 347
    VOLVO C40 185
    VOLVO XC40 162

    Tesla taisi siis vielä olla eniten rekisteröity merkki. Shanghain tehdas oli kiinni melkein yhden kuukauden huhtikuussa eikä Texas ja Berliini vielä ole päässeet kunnon tuotannon makuun. Shanghai paikkasi tilannettaan kesäkuun tuotannolla, joka oli 142% korkeampi kuin edellinen. Saa nähdä, miten kolmannen neljänneksen rekisteröinnit menevät. Siis sitten lokakuussa nähdään seuraavan kerran vertailukelpoisia lukuja.

    Sinulla on tuollainen hauska pillinäkö ja sekin erittäin rajoitettu.
    SKODA ENYAQ on selvästi kyseisenä ajankohtana eniten laitettu kilpiin vaikka tehdas kärsi siruista jo viimevuodesta ja oli pikku putinin sotaleikkien takia kiinni huomattavasti kauemmin kuin Teslan tehtaat niin kuin oli ID tuotantokin suljettu. Vastahan volkkarin iso pomo edellisviikolla kertoi sähköautotuotannon alkaneen uudestaan ja osa sähköautotuotannosta ei vieläkään ole auennut, mutta pikkuhiljaa alkaa sähköautolinjat kaikissa tehtaissa toimimaan ja uusia linjojakin rakennetaan sähköautoille vanhoihin tehtaisiin.

    Mielenkiintoisia tapauksia sähköautoihin liittyen Suomessa on esim. PORSCHE TAYCANin lyhyessä ajassa rekisteröityjen määrä 562 kpl kun ajattelee PORSCHE 911:sia rekisteröity Suomessa 2014-2022 103 kpl niin onhan se osoitus huomattavasti suuremmasta sähköautojen kiinnostavuudesta. Toisaalta euroopassakin laitettiin jo edellisvuonna Taycaneita enemmän kilpiin kuin 911:sia ensimmäisen kerran historiassa sähköauto voitti legendaarisen urheiluauton ja puhutaan sentään kymmenistä tuhansista autoista.

    2014    2015    2016    2017    2018    2019    2020    2021    2022
    

    MA1 MANNER-SUOMI
    PORSCHE 911
    Bensiini 9 6 12 15 13 6 16 12 14

    Toisaalta ihan mielenkiintoinen yksityiskohta on liikenteessä olevista sähköautoista Suomessa kaksi on rekisteröity 1959 tai sitä ennen Volkswagen ja MG.

    No Tesla yhteensä vs Skoda yhteensä vs Volkkari yhteensä -kisassa Tesla johtaa frunkin mitalla. Ja on kallein noista vaihtoehdoista. Hinta on paras myyntivaltti, mutta sekään ei ole riittänyt nostamaan Skodaa ja Volkkaria.

    Rekisteröintimäärät sitä paitsi kertovat vain ihmisten mieltymyksistä ja valmiudesta käyttää rahaa auton hankintaan. Toiset hankkivat auton enemmän hinta edellä ja toiset taas enemmän auton ominaisuudet edellä. Minusta on aina kunnioitettavaa, kun kalliimpi auto on myyntimäärältään kisassa mukana hyvällä sijoituksella verrattuna halvempiin. Siinä näkyy auton arvostus. Varsinkin massamyyntituotteiden kohdalla.

    En usko enää tänä vuonna Teslan voittavan Suomessa tai euroopassa sähköautomyynnissä nyt kun viime viikolla ilmoittivat vagilla saaneensa turvattua riittävän määrän komponentteja sähkökaapeleineen ja myynneensä koko tämän vuoden tuotannon koskien koko VAG konsernia. Viime vuonna jo ero oli tosi pieni euroopan myynnissä sähköautoilla.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit