Kenon arvontatekniikka kyseenalainen

11 kommenttia

Kenoarvonta suoritetaan opetusministeriön virittämällä tietokoneella sen omassa valvonnassa, pelaajilta piilossa.

Tämä arvontamenetelmä mahdollistaa niin haluttaessa arvontatuloksen ohjelmallisen manipulaation. Veikkaus voi niin halutessaan ohjelmoida arvontatietokoneen niin, että se ei arvo liikaa suuria voittoja pelaajille. Koska online- systeemi mahdollistaa kaikkien pelattujen pelien numerosarjojen saannin ennen arvontaa, on manipulaatio mahdollinen. Näin Veikkaus pystyy halutessaan varmistaamaan maksimaalisen tuoton omassa pelissään.

Jos Kenoarvonta suoritettaisiin suorassalähetyksessä mekaanisella arvontakoneella, olisi arvonta luotettava ja pelaajaystävällinen. Näin arvonta perustuisi todennäköisyysperiaatteelle ja olisi kiistaton, manipulaatiosta vappaa ja puhtaasti onneen perustuva, kuten Lottokin on.

Onko Keno sittenkään onnenpeli, vai onko se kädetön rosvo hedelmäpelintavoin ohjelmallisesti manipuloitu? :no_mouth:

  
  • Eihän jokeriarvonnassakaan näe mikä satunnaislogiikka numerot pysäyttää. mikä takaa, ettei selläkin ole ohjelmoituna ennalta joku numerosarja? Varsinkin kun lottokuponkeihin tulostuu numerosarja siten että veikkaja ei voi sitä valita.

    Itse olen jokeria pelannut joskus ihan aikojen alussa, silloin kun peli oli uusi. Usein silti vertaan kupongissani oleva numeroa arvontatulokseen, enkä koskaan vielä tähän mennessä olisi voittanut mitään!

      
  • Lainaus:
    26.05.2004 klo 14:29 Jeppe Niilonpoika kirjoitti
    Eihän jokeriarvonnassakaan näe mikä satunnaislogiikka numerot pysäyttää. mikä takaa, ettei selläkin ole ohjelmoituna ennalta joku numerosarja? Varsinkin kun lottokuponkeihin tulostuu numerosarja siten että veikkaja ei voi sitä valita.

    Itse olen jokeria pelannut joskus ihan aikojen alussa, silloin kun peli oli uusi. Usein silti vertaan kupongissani oleva numeroa arvontatulokseen, enkä koskaan vielä tähän mennessä olisi voittanut mitään!


    Ehkä juuri arveluttavasta arvontalaitteistosta johtuen Jokerista ei koskaan tullut suosikkipeliä. Olisi tosiaan kiinnostavaa kurkistaa jokerikoneen sisälle, jossa releet paukkuu tai saada tekniset piirrustukset tutkintaan.

    Eipä tuossa Jokerissa satu noita täysosumiakaan kuin muutama vuodessa?

    Lotton suosio voi osin perustua sen kiistattomaan arvontamenetelmään.

      
  • Lainaus:
    26.05.2004 klo 20:56 Sinuhe kirjoitti
    Lainaus:
    26.05.2004 klo 14:29 Jeppe Niilonpoika kirjoitti
    Eihän jokeriarvonnassakaan näe mikä satunnaislogiikka numerot pysäyttää. mikä takaa, ettei selläkin ole ohjelmoituna ennalta joku numerosarja? Varsinkin kun lottokuponkeihin tulostuu numerosarja siten että veikkaja ei voi sitä valita.

    Itse olen jokeria pelannut joskus ihan aikojen alussa, silloin kun peli oli uusi. Usein silti vertaan kupongissani oleva numeroa arvontatulokseen, enkä koskaan vielä tähän mennessä olisi voittanut mitään!


    Ehkä juuri arveluttavasta arvontalaitteistosta johtuen Jokerista ei koskaan tullut suosikkipeliä. Olisi tosiaan kiinnostavaa kurkistaa jokerikoneen sisälle, jossa releet paukkuu tai saada tekniset piirrustukset tutkintaan.

    Eipä tuossa Jokerissa satu noita täysosumiakaan kuin muutama vuodessa?

    Lotton suosio voi osin perustua sen kiistattomaan arvontamenetelmään.

    Kiistaton ja kiistaton, onhan siinäkin mahdollisuus vielä kuvaustekniikkaan/tehosteisiin perustuvaan kuvamanipulointiin, sekä maksettuihin valvojiin?...

      
  • Lainaus:
    31.05.2004 klo 12:22 MakeX kirjoitti

    Kiistaton ja kiistaton, onhan siinäkin mahdollisuus vielä kuvaustekniikkaan/tehosteisiin perustuvaan kuvamanipulointiin, sekä maksettuihin valvojiin?...



    Jep, olet oikeassa. Varsinkin nykyiset digitaaliset studiot antavat hyvät mahdollisuudet kaikenlaiseen säätämiseen. Erityisesti itseäni kismittää Viking loton arvonnan toteutus. Ohjaaja leikkaa arvontatilannetta niin ettei koko arvontakone ole näkyvissä, vaan kun pallo tulee arvontakoneesta telineeseen, zoomataan kuvaa pelkästään telineeseen, näin palloja voisi periaattessa olla joku pudottamassa vaikka käsin.
    Jos palattaisiin vanhan tekniikan käyttöön ja luovuttaisiin digitaalisista studioista sekä kuvattaisiin kokoajan niin että arvontatila näkyisi jatkuvasti koko arvonnan ajan (vaatisi vanhaa isompaa arvontakonetta), saataisiin arvonnan maniplointikeinot minimoitu.

    [Sinuhe muokkasi tätä viestiä 31.05.2004 klo 19:09]
      
  • :grin:

    Ottakaapa yhteys Veikkaukseen,yksittäiset tapaukset otetaan vieraaksi lottoarvontaan...

    Kieltämättä,on kyllä menny usko ja toivo tohon kennuun..
    on se vaan kumma juttu,et just ku oot lopettanu esim.14 pvän kenu-putken-ja jätät vi********neena pari kiekkaa väliin,ni just niitä sun kestolapun numeroit rupee putkahteleen tv:n ruudulle-vi**u.Ja kun ne nrot osaa ulkoo ****tana... :sleepy:

      
  • Sitähän ei passaa unohtaa, että rahapelien periaate on kerätä enemmän rahaa, kuin voittoina jaetaan. Revi siitä siitä sitten tarvittava huumori tai kupoliin otto. Itse saa valita.

      
  • Rahapeleistä kaikki onnenpelit pitäisi kieltää lailla - tai oikeastaan niiden valheellinen markkinointi pitäisi kieltää. Ihmisillä on aivan uskomattomia myyttejä rahapelien suhteen.

    Lähdetään nyt vaikka Veikkauksen raha-arvoista liikkeelle ens alkuun. Veikkauksen raha-arpoja on markkinoitu jo vuosia "joka toinen arpa voittaa" -periaatteella. Tämä antaa äärimmäisen väärän kuvan pelaajille, sillä 10€ maksavissa arvoissa on laskettu myös alle 10€ palautukset voitoiksi. Eli jos siis maksat arvasta 10€, ja saat palautuksena 5€, eli häviät 5€, sanoo Veikkaus, että olisit voittanut 5€.

    Veikkuas on tehnyt tätä systemaattisesti niin pitkään, että monessa kotitaloudessa kun ihminen raavuttaa 10€ arvasta 5€ palautuksen, hän saattaakin huudahtaa "minä voitin!". Tällä tavoin glorifioidaan pelaajien kokemuksia tappioista voitoiksi.

    Sama tapahtuu myös Veikkauksen rahapeliautomaateissa. Kun pelaat 1€ panoksella, ja kierros palauttaa 0,20e. Lukee ruudulla "voitot 0,20 euroa!". Tämähän on suoranainen huijaus, sillä tapahtumassa on käynyt 0,80e tappio - ei 0,20e voitto.

    Veikkauksen markkinointia tälläkään saralla ei ole kuitenkaan mitenkään sanktioitu.

    Tällaisilla tavoilla vaikutetaan ihmisten mieliin siitä onko voittoa tullut vai ei. Jos taas pelaajat laittaisivat vain menot ja tulot ylös paperille, syntyisi oikea tulos, mikä olisi melko tyrmistyttävä. Suosittelenkin kaikkia pelaajia aina kirjottamaan kaikki rahapelimenonsa ylös. Vaikka pelaisi vain vähän, kannattaa silti merkata kaikki rahapelitappiot tai -voitot ylös. Tälloin saa todellisen kuvan siitä, kuinka paljon esim. kuukaudessa menee rahaa rahapeleihin. Tuo summa saattaa olla monille ihmisille ihmetys, kuinka paljon rahapeleihin oikeasti menee.

    Itse olen pelannut urheiluvedonlyöntiä käytännössä koko elämäni ja viime aikoina ryhtynyt kirjoittamaan myös ilmaisia pelivihjeitä kaikille suomalaisille. Vihjeitä voi käydä lukemassa: https://www.pelivihjeet.com/

    Pyrin kirjoittamaan sivuille paljon myös erilaisia oppaita, miten todennäköisyyksiä lasketaan ja mitä myyttejä rahapeleissä on.

      
  • Loton päävoiton todennäköisyys on todella pieni ja Eurojackpotin on vielä siitäkin huomattavasti pienempi. Loton päävoiton saamista omaan kuponkiin voisi ajatella seuraavasti. Laitetaan kaksi jalkapallokenttää vierekkäin, ladotaan kentät täyteen lottoruudukoita, noin 2x2 cm. Sitten otetaan tikka, viskataan se silmät kiinni kentän suuntaan. Se ruudukko johon tikka osuu, voittaa päävoiton, muut eivät voita. Masentavaa? Eurojackpotissa kenttiä pitää olla yhdeksän vierekkäin. Se joka ei pelaa, voittaa eniten.

      
  • Lotossa perinteinen lottokone arvonta, kaikissa muissa veikkauksen peleissä taitaa olla jo tietokone. Onko nuo tietokoneella suoritetut arvonnat laillistettua huijausta päätelkää itse? Veikkauksessa tulisi suorittaa perusteellinen tutkinta miten asiat ovat. Ongelmapelaaminen on ikävä ongelma monelle suomalaiselle.

      
  • Jos et luota arvontakoneeseen, niin älä pelaa.

      
  • Pongasin vanhan ketjun jota en ollut aikanaan huomannut. Uhkapelaaminen ei ole minun harrastukseni, joten mietiskelin aihetta ongelmapelaajien kannalta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit