Peruutushälytin

2 kommenttia
muokattu 23.08.2022 00:39

Lain mukaan jalankulkijain turvallisuutta lisäävä peruutushälytin (piip-piip-piip) on sallittu muissa, kuin M-luokan ajoneuvoissa, eli kielletty henkilöautoissa, joissa on vähemmän, kuin kahdeksan istuinpaikkaa.
Mitään järkevää syytä emme ole tähän kieltoon keksineet. Lähin on, että jalankulkijat eivät enää viitsisi varoa kuorma-autoja, jos vähemmän kuin kahdeksan matkustajapaikkaa sisältävät henkilöautotkin piipittelisivät, vaan kävelisivät riemuiten rekkain alle.

Järjettömäksi kielto muuttuu, kun sitä sovelletaan myös pikkubusseihin ja matkailuautoihin, joiden takanäkyvyys on rajoitettu.

Nyt lakia kierretään tekemällä matkailuauton kojelautaan painike, jolla saa piipin hetkeksi päälle, kun peruutusvalo on syttynyt.

Voisiko lain laatijoita ja ylläpitäjiä pyytää lisäämään kyseiseen lakiin maininnan 'mikäli näkyvyys ei ole rajoitettu' ?

  1
  • Kuinkahan moni jalankulkija vähät välittää peruutusäänestä. Peruuttaessa olematon nopeus taitaa kuitenkin olla paras suojakeino eikä sekään aina riitä. Ja peruutuskameran pitäisi olla näyttämässä sen mitä peileistä ei näe.

      
  • Piipitys henkilöautossa voi johtaa samaan kuin meillä kaukosäätimellä lukitessa, auton kuittausääni. Joku ärsyyntyi äänestä ja heitti kivellä/ritsalla kiven sivuikkunaan. Peruutusääni voi ärsyttää jotain, varsinkin aamulla lähtiessä töihin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit