En kuulu maahantuojan organisaatioon.

29 kommenttia

Tässä vois kyllä olla yksi järkevimmistä vaihtoehdoista
tänä päivänä:
https://www.dacia.fi/?gclid=EAIaIQobChMIxcaNu4mL-gIVykWRBR2iUQoMEAAYASAAEgLglPD_BwE

Niin juuri.
A:sta pisteeseen B.

On niitä muitakin.

  
  • @PJH66 kirjoitti:

    Tässä vois kyllä olla yksi järkevimmistä vaihtoehdoista
    tänä päivänä:
    https://www.dacia.fi/?gclid=EAIaIQobChMIxcaNu4mL-gIVykWRBR2iUQoMEAAYASAAEgLglPD_BwE

    Niin juuri.
    A:sta pisteeseen B.

    On niitä muitakin.

    Mainostat ilmeisesti Dakiaa linkin muodon perusteella. En tiedä olenko ainoa, mutta nuo jatkuvat pelkät linkit oman kirjoituksen sijaan pännivät. Olisi paljon kivempi keskustelupalstalla kirjoittaa asiansa ja mahdollisesti liittää jokin linkki sitten, niin toisten ei tarvitsisi kirjoittajan aivoituksia lähteä netistä etsimään. Jotkut muuten neuvovat, että kaikkia linkkejä ei edes saisi klikata. Mutta älä silti kopioi tuhatta riviä Dasian sivuilta tänne, kuten joillakin on tapana.

    Mutta onhan niitä muitakin automerkkejä kuin Datsa.

      2
  • muokattu 11.09.2022 11:48

    @Late1969 kirjoitti:

    @PJH66 kirjoitti:

    Tässä vois kyllä olla yksi järkevimmistä vaihtoehdoista
    tänä päivänä:
    https://www.dacia.fi/?gclid=EAIaIQobChMIxcaNu4mL-gIVykWRBR2iUQoMEAAYASAAEgLglPD_BwE

    Niin juuri.
    A:sta pisteeseen B.

    On niitä muitakin.

    Mainostat ilmeisesti Dakiaa linkin muodon perusteella. En tiedä olenko ainoa, mutta nuo jatkuvat pelkät linkit oman kirjoituksen sijaan pännivät. Olisi paljon kivempi keskustelupalstalla kirjoittaa asiansa ja mahdollisesti liittää jokin linkki sitten, niin toisten ei tarvitsisi kirjoittajan aivoituksia lähteä netistä etsimään. Jotkut muuten neuvovat, että kaikkia linkkejä ei edes saisi klikata. Mutta älä silti kopioi tuhatta riviä Dasian sivuilta tänne, kuten joillakin on tapana.

    Mutta onhan niitä muitakin automerkkejä kuin Datsa.

    Minä olen sitä mieltä, että PJH66:n viesti, jossa oli saateteksti ja linkki, on parasta keskustelupalsta-viestintää edustava postaus. Miten asian enää tuota tiivistetymmin voisi sanoa. Tarkoitan siis viestin teknistä toteutusta enkä sisätöä sinänsä. Minua nyppii, että halvan hinnan synonyymiksi yritetään tarjota "järkihinta". Järkevä valinta sisältää kovin paljon muutakin kuin hinnan. Toinen omituinen termi on "hintaansa nähden hyvä". Tuote joko on hyvä tai ei ole. Ei siihen hinta vaikuta.

      
  • Ladasta sanottiin ja voikin silloin ehkä sanoa, että se oli hintaansa nähden hyvä. Tuolla tarkoitettiin vain halpaa hintaa liikkumiseen omalla autolla.

    Kun katselen menneitä tilastoja kannattavimmasta autosta hankkia uutena. Se on ollut se mitä eniten meillä Suomessa on ostettu, eli Toyota. Riittävän hyvä luokassaan, luotettava ja hyvin hintansa pitävä.

    Dacia muistuttaa nykypäivän Ladaa, edullinen hankkia, mutta nuo kaksi muuta kohtaa ei täyty, riittävän hyvä luokassaan ehkä, ei tietoa.

    PJH66:n keskustelu-viestit ovat minusta aivan asiallisia ja linkit ovat usein kasvattavia. En muistanut Dacian alkaen hinnat olevan noin vähäisiä. Taisin hinnakkaampaa nelivetoista mallia verrata vastaavaan Vitaraan, jossa Dacia kuitenkin hävisi omilla mittareillani.

      
  • @PJH66 kirjoitti:
    A:sta pisteeseen B.

    Entäs jos joku haluaa ajaa vaikkapa pisteeseen C, ehkä jopa matkatavaroiden tai harrastusvälineiden kera?

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @PJH66 kirjoitti:
    A:sta pisteeseen B.

    Entäs jos joku haluaa ajaa vaikkapa pisteeseen C, ehkä jopa matkatavaroiden tai harrastusvälineiden kera?

    Sitten otetaan alle Volkswagen ID.Buzz

      1
  • muokattu 12.09.2022 10:04

    @740 GLE kirjoitti:

    @PJH66 kirjoitti:
    A:sta pisteeseen B.

    Entäs jos joku haluaa ajaa vaikkapa pisteeseen C, ehkä jopa matkatavaroiden tai harrastusvälineiden kera?

    Mitä sitten? Eikö tuo Datsa sitten käy siihen mielestäsi? Miten tässä pitäisi mielikuvitustaan käyttää oikein?

    Eihän tuohon voi vastata mitenkään yksiselitteisesti, koska matkatavara- ja harrastusväline -käsitteet ei tuossa muodossa tarkoita niin yhtään mitään. Vai oletko sitä mieltä, että shakkilautaa repussa kalsareiden seassa kuskaava vertautuu Busteria vetävään kahden viikon Norjan reissulle pakkaavaan kalastajaan 30 vavan ja laatikoiden ja erämajoituskamojensa kanssa? Tai viittä junnufutaajaa kamoineen pelireissulle kuskaavaan vanhempaan.

    Ja mikä on oletusero matkassa A:n, B:n ja C:n välillä, jos sillä muka on merkitystä autonvalinnan suhteen?

    Lainauksia keskustelusta, tosissaan tai ei heitettyinä:

    • "yksi järkevimmistä vaihtoehdoista"
    • "järkihintaan"
    • "hintaansa nähden hyvä"
    • "kannattava hankinta"

    Ja sitten on makuasiat...

      
  • muokattu 12.09.2022 12:48

    @Kumppani kirjoitti:
    Mitä sitten? Eikö tuo Datsa sitten käy siihen mielestäsi?

    Jos tavaraa on ison farkun noin 650 litran edestä, silloin Dusterin 445 litraa ei riitä. Jätän lukijoiden selvitettäväksi mikä voisi olla iso farmariauto. Minä tiedän useammankin, mutta en halua antaa mitään mallikohtaista suositusta koska kuljetustarpeita on erilaisia.

    Jos isokaan farkku ei riitä, sitten ehdotettu VW Buzz on harkinnan arvoinen vaihtoehto.

    Lainauksia keskustelusta, tosissaan tai ei heitettyinä:

    • "yksi järkevimmistä vaihtoehdoista"
    • "järkihintaan"
    • "hintaansa nähden hyvä"
    • "kannattava hankinta"

    Eikä pidä unohtaa usein käytettyä argumenttia "luokkansa paras/turvallisin/taloudellisin/jne"

      
  • muokattu 12.09.2022 14:39

    @740 GLE kirjoitti:

    Jos tavaraa on ison farkun noin 650 litran edestä, silloin Dusterin 445 litraa ei riitä

    ....jos takapenkkin on täynnä matkustajia kanssa - varmaankin? Koska muutenhan Daciassakin taitaa selkänojat kaatua kanssa lisätilaa antamaan.

    Eikä pidä unohtaa usein käytettyä argumenttia "luokkansa paras/turvallisin/taloudellisin/jne"

    :smile:

      
  • Tuo taloudellisin heittää häränpyllyä nykymarkkinoilla. Esim. iltapäivälehdessä oli juuri reilusti yli 40 000 km ajettu ID 4:n joka myytiin käytettynä 11 000 euroa kalliimmalla hinnalla kuin ostaessa ja TM:kin kertoi 60 000 km ajetun ID 4:sen myyntihinnan olleen korkeampi kuin ostaessa niin jos vain on laittaa rahaa säästöistä uuteen sähköautoon niin tuo negatiivinen käyttökulu reilustikin ajetun auton jälkeen tekee siitä huomattavasti edullisemman kuin tonnin vanhan ritsan löpöpunkin käyttökulut, jotka useita tonneja ja saa ajaa uusilla autoilla mukavasti.

    Veikkaan ID Buzzin säästöiksi kymppitonneja löpöpunkkiin nähden.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @740 GLE kirjoitti:

    Jos tavaraa on ison farkun noin 650 litran edestä, silloin Dusterin 445 litraa ei riitä

    ....jos takapenkkin on täynnä matkustajia kanssa - varmaankin? Koska muutenhan Daciassakin taitaa selkänojat kaatua kanssa lisätilaa antamaan.

    Eihän nykyautoissa voi kuljettaa sekä matkustajia että tavaraa, kantavuus loppuu. Aika huokoista tavaraa saa olla nuo 650 litraakin, ehkä ne voi paremmalla pakkaamisella saada mahtumaan 445 litran autoon.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @740 GLE kirjoitti:

    Jos tavaraa on ison farkun noin 650 litran edestä, silloin Dusterin 445 litraa ei riitä

    Koska muutenhan Daciassakin taitaa selkänojat kaatua kanssa lisätilaa antamaan.

    Kaatuvathan ne. Sillä tavoin voi viiden hengen asetuksilla noin 200 litraa farkkua pienemmän tavaratilan laajentaa noin 400 litraa farkkua pienemmäksi. Jos kamaa on laajennetun tavaratilan edestä, silloin myös Dacian vaatimattoman kantavuuden ylikuormittaminen onnistuu entistä helpommin.

      1
  • @Topi27 kirjoitti:
    Tuo taloudellisin heittää häränpyllyä nykymarkkinoilla. Esim. iltapäivälehdessä oli juuri reilusti yli 40 000 km ajettu ID 4:n joka myytiin käytettynä 11 000 euroa kalliimmalla hinnalla kuin ostaessa ja TM:kin kertoi 60 000 km ajetun ID 4:sen myyntihinnan olleen korkeampi kuin ostaessa niin jos vain on laittaa rahaa säästöistä uuteen sähköautoon niin tuo negatiivinen käyttökulu reilustikin ajetun auton jälkeen tekee siitä huomattavasti edullisemman kuin tonnin vanhan ritsan löpöpunkin käyttökulut, jotka useita tonneja ja saa ajaa uusilla autoilla mukavasti.

    Veikkaan ID Buzzin säästöiksi kymppitonneja löpöpunkkiin nähden.

    Oletko miettinyt kuinka kauan trendi voi jatkua jossa käytetystä maksetaan enemmän kuin uudesta? Mitä jos otat miljoonan autolainan ja ostat rahoilla 20 kpl ID4:a? Sitten myyt ne parin vuoden päästä voitolla pois..

      1
  • @PJH66 kirjoitti:

    Tässä vois kyllä olla yksi järkevimmistä vaihtoehdoista
    tänä päivänä:
    https://www.dacia.fi/?gclid=EAIaIQobChMIxcaNu4mL-gIVykWRBR2iUQoMEAAYASAAEgLglPD_BwE

    Niin juuri.
    A:sta pisteeseen B.

    On niitä muitakin.

    turhaa rahan haaskausta, nettiauton halpikset osiosta katsastettu joku vuosi tai parikin niin
    täyttyy vielä vakuuttavammin tuo a:sta pisteeseen b... :)

      1
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    Tuo taloudellisin heittää häränpyllyä nykymarkkinoilla. Esim. iltapäivälehdessä oli juuri reilusti yli 40 000 km ajettu ID 4:n joka myytiin käytettynä 11 000 euroa kalliimmalla hinnalla kuin ostaessa ja TM:kin kertoi 60 000 km ajetun ID 4:sen myyntihinnan olleen korkeampi kuin ostaessa niin jos vain on laittaa rahaa säästöistä uuteen sähköautoon niin tuo negatiivinen käyttökulu reilustikin ajetun auton jälkeen tekee siitä huomattavasti edullisemman kuin tonnin vanhan ritsan löpöpunkin käyttökulut, jotka useita tonneja ja saa ajaa uusilla autoilla mukavasti.

    Veikkaan ID Buzzin säästöiksi kymppitonneja löpöpunkkiin nähden.

    Oletko miettinyt kuinka kauan trendi voi jatkua jossa käytetystä maksetaan enemmän kuin uudesta? Mitä jos otat miljoonan autolainan ja ostat rahoilla 20 kpl ID4:a? Sitten myyt ne parin vuoden päästä voitolla pois..

    Oletko tullut huomanneeksi auton voi myydä vaikka 6 kk:n päästä 8 000 euron voitolla ei tarvitse 2 vuotta odotella ja saa ajella uuden karhialla.

      
  • @Topi27 kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    Tuo taloudellisin heittää häränpyllyä nykymarkkinoilla. Esim. iltapäivälehdessä oli juuri reilusti yli 40 000 km ajettu ID 4:n joka myytiin käytettynä 11 000 euroa kalliimmalla hinnalla kuin ostaessa ja TM:kin kertoi 60 000 km ajetun ID 4:sen myyntihinnan olleen korkeampi kuin ostaessa niin jos vain on laittaa rahaa säästöistä uuteen sähköautoon niin tuo negatiivinen käyttökulu reilustikin ajetun auton jälkeen tekee siitä huomattavasti edullisemman kuin tonnin vanhan ritsan löpöpunkin käyttökulut, jotka useita tonneja ja saa ajaa uusilla autoilla mukavasti.

    Veikkaan ID Buzzin säästöiksi kymppitonneja löpöpunkkiin nähden.

    Oletko miettinyt kuinka kauan trendi voi jatkua jossa käytetystä maksetaan enemmän kuin uudesta? Mitä jos otat miljoonan autolainan ja ostat rahoilla 20 kpl ID4:a? Sitten myyt ne parin vuoden päästä voitolla pois..

    Oletko tullut huomanneeksi auton voi myydä vaikka 6 kk:n päästä 8 000 euron voitolla ei tarvitse 2 vuotta odotella ja saa ajella uuden karhialla.

    Aiheesta yksi kysymys: onko sähköautoista saanut paremman hinnan kuin se on ostaessa maksanut vai voiko jopa saada paremman hinnan kuin tällä hetkellä uusi maksaa? Eli johtuuko hyvä hinta sillä tavalla saatavuuspulasta, että uusia ei kerta kaikkiaan ole saatavana riittävän nopealla toimitusajalla. Vai puhutaanko siitä, että käytetty sähköauto maksaa vähemmän kuin tällä hetkellä sama uutena, mutta kuitenkin enemmän kuin se maksoi alun perin uutena? Kompensoiko arvon ylenemä siis ostohintojen nousua?

    Millä sähkärillä mahtaa olla paras arvon ylenemä? Maailma on uudessa asennossa, kun fossiiliset kuskit edelleen surevat autonsa arvon alenemaa ja sähkärikuskit jännittävät autonsa arvon ylenemän suuruutta🙂

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    Tuo taloudellisin heittää häränpyllyä nykymarkkinoilla. Esim. iltapäivälehdessä oli juuri reilusti yli 40 000 km ajettu ID 4:n joka myytiin käytettynä 11 000 euroa kalliimmalla hinnalla kuin ostaessa ja TM:kin kertoi 60 000 km ajetun ID 4:sen myyntihinnan olleen korkeampi kuin ostaessa niin jos vain on laittaa rahaa säästöistä uuteen sähköautoon niin tuo negatiivinen käyttökulu reilustikin ajetun auton jälkeen tekee siitä huomattavasti edullisemman kuin tonnin vanhan ritsan löpöpunkin käyttökulut, jotka useita tonneja ja saa ajaa uusilla autoilla mukavasti.

    Veikkaan ID Buzzin säästöiksi kymppitonneja löpöpunkkiin nähden.

    Oletko miettinyt kuinka kauan trendi voi jatkua jossa käytetystä maksetaan enemmän kuin uudesta? Mitä jos otat miljoonan autolainan ja ostat rahoilla 20 kpl ID4:a? Sitten myyt ne parin vuoden päästä voitolla pois..

    Oletko tullut huomanneeksi auton voi myydä vaikka 6 kk:n päästä 8 000 euron voitolla ei tarvitse 2 vuotta odotella ja saa ajella uuden karhialla.

    Aiheesta yksi kysymys: onko sähköautoista saanut paremman hinnan kuin se on ostaessa maksanut vai voiko jopa saada paremman hinnan kuin tällä hetkellä uusi maksaa? Eli johtuuko hyvä hinta sillä tavalla saatavuuspulasta, että uusia ei kerta kaikkiaan ole saatavana riittävän nopealla toimitusajalla. Vai puhutaanko siitä, että käytetty sähköauto maksaa vähemmän kuin tällä hetkellä sama uutena, mutta kuitenkin enemmän kuin se maksoi alun perin uutena? Kompensoiko arvon ylenemä siis ostohintojen nousua?

    Millä sähkärillä mahtaa olla paras arvon ylenemä? Maailma on uudessa asennossa, kun fossiiliset kuskit edelleen surevat autonsa arvon alenemaa ja sähkärikuskit jännittävät autonsa arvon ylenemän suuruutta🙂

    ID 4:sella.
    Jep käytetyistä sähköautoista on useissa tapauksissa maksettu muutama tonni enemmän kuin mitä nykyinen uusi maksaa.
    On jopa raportoitu maksettavan joistakin harvinaisista löpöpunkeista maksettavan uutta enemmän autopulan takia.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Millä sähkärillä mahtaa olla paras arvon ylenemä? Maailma on uudessa asennossa, kun fossiiliset kuskit edelleen surevat autonsa arvon alenemaa ja sähkärikuskit jännittävät autonsa arvon ylenemän suuruutta🙂

    Autojobbarin hommia myydä kalliimmalla kuin ostaa, nyt vaan on poikkeustilanne vetää välistä uusillakin autoilla.
    Venäjällä tekisi varmasti hyvän tilin jo peruskulutukseen kuuluvilla varaosilla.

      
  • muokattu 13.09.2022 18:05

    Otaksuisin ID Buzz:n saavuttavan ensi vuoden parhaan arvon ylenemän, niitä ei taida saada lisää koko ensi vuotena, kaikki on myyty.

    Jos Cybertrukkeja toimitetaan joitakin jo ensi vuoden puolella, se saattaisi uhata Buzzin 1. ylenemää?

    Ai niin, olen Cyberin tilaaja, en muista enää olinko 10- vai 100 tuhannen ensimmäisen joukossa, voin saada sen siis jo 2030.

      
  • muokattu 14.09.2022 12:25

    @Topi27 kirjoitti:
    Oletko tullut huomanneeksi auton voi myydä vaikka 6 kk:n päästä 8 000 euron voitolla ei tarvitse 2 vuotta odotella ja saa ajella uuden karhialla.

    Siltä varalta että autonsa myytyään sattuisi tarvitsemaan myös uuden auton tilalle, mikä sähköauto toimitetaan 6 kk tilauksesta?

    Jos strategiasi toimii hyvin, kannattaisiko sinun skaalata se myös osakesijoittamiseen? Osakepoiminnan valintakriteeri on yksinkertainen, kun parhaiten kannattaa sen osakkeen ostaminen, joka on tänä vuonna noussut jo kaikkein eniten.

    Paljonko olet saanut keskimääräistä vuosituottoa vaikkapa 10 vuoden periodilla?

      3
  • muokattu 14.09.2022 22:11

    Kommentteja paljon

    Tarkoitus oli herättää mielipiteitä
    liikkumisen kalleudesta tänä päivänä.

      
  • @PJH66 kirjoitti:
    Kommentteja paljon

    Tarkoitus oli herättää mielipiteitä
    liikkumisen kalleudesta tänä päivänä.

    Kallistahan se on ja liikkumista vaativia tilanteita on erilaisia. En silti näe ratkaisuna tuhansien eurojen välirahan maksamista uuteen ja kalliiseen Daciaan joka ei tunnu edes tarjoavan mitään sellaista mihin nyt parhauta vuosiaan minimaalisella arvon alenemalla etenevä nykyinen autoni ei pystyisi.

    Eli pniemisen periaatteilla mennään.

      1
  • muokattu 15.09.2022 20:31

    @740 GLE kirjoitti:

    @PJH66 kirjoitti:
    Kommentteja paljon

    Tarkoitus oli herättää mielipiteitä
    liikkumisen kalleudesta tänä päivänä.

    Kallistahan se on ja liikkumista vaativia tilanteita on erilaisia. En silti näe ratkaisuna tuhansien eurojen välirahan maksamista uuteen ja kalliiseen Daciaan joka ei tunnu edes tarjoavan mitään sellaista mihin nyt parhauta vuosiaan minimaalisella arvon alenemalla etenevä nykyinen autoni ei pystyisi.

    Eli pniemisen periaatteilla mennään.

    Olet aivan oikeassa !

    Tässä on jonkunlainen artikkeli aiheesta.
    Siis edelleen nuo ovat kertakäyttö hyödykkeitä.
    Tai siis ei tarkoitettu pidempi aikaiseen käyttöön.

    Pois lukien vanhat ja toimivat.

    https://www.is.fi/autot/art-2000007818516.html

      
  • Dacia Spring, hieman yli 20 000 euron sähköautoa näköjään on saatavilla Suomessa ajamattomina ja vähän ajettuina.
    Halpaa (kaupunki/kakkosauto) ajelua ja oletettavasti pitää kohtalaisesti hintansa ainakin parisen vuotta.
    Kun markkinoilla on vihdoin saatavana uusia sähköautoja, alkavat käytettyjen vanhojen mallien hinnatkin putoamaan.

    Tässä yksi esimerkki vuoden ikäisestä nettiautosta:
    https://www.nettiauto.com/dacia/spring/13113287

      
  • muokattu 17.09.2022 10:26

    @Vital kirjoitti:
    Dacia Spring, hieman yli 20 000 euron sähköautoa näköjään on saatavilla Suomessa ajamattomina ja vähän ajettuina.
    Halpaa (kaupunki/kakkosauto) ajelua ja oletettavasti pitää kohtalaisesti hintansa ainakin parisen vuotta.
    Kun markkinoilla on vihdoin saatavana uusia sähköautoja, alkavat käytettyjen vanhojen mallien hinnatkin putoamaan.

    Tässä yksi esimerkki vuoden ikäisestä nettiautosta:
    https://www.nettiauto.com/dacia/spring/13113287

    Hesarissa tuosta kirjoitettiin ja kannattaa hakea auto itse jostakin eli Virosta. Haastateltu epävirallinen maahantuoja heitti kaiken vastuun pois itseltään, vaikka juuri myyjähän on Suomessa asiakkaaseen nähden ensivastuullinen. Asiakas asioi myyjän kanssa ja myyjä maahantuoja eli itsensä kanssa, maahantuoja taas tehtaan tai ulkomaantukkurinsa kanssa. Ei asiakkaan tarvitse pitkin Eurooppaa kysellä oikeuksiensa perään. Varmaan säästää tonneja jos ostaa suoraan Virosta ja saa ajella Eestiin korjauksia varten.

    Tuon käytetyn myyjä ei näköjään usko, että kauppoja syntyy. On tarjouksessa tämän kuun, ensi kuussa myynti jatkuu toisella hinnalla.

      
  • muokattu 17.09.2022 12:00

    @740 GLE kirjoitti:

    @PJH66 kirjoitti:
    Kommentteja paljon

    Tarkoitus oli herättää mielipiteitä
    liikkumisen kalleudesta tänä päivänä.

    Kallistahan se on ja liikkumista vaativia tilanteita on erilaisia. En silti näe ratkaisuna tuhansien eurojen välirahan maksamista uuteen ja kalliiseen Daciaan joka ei tunnu edes tarjoavan mitään sellaista mihin nyt parhauta vuosiaan minimaalisella arvon alenemalla etenevä nykyinen autoni ei pystyisi.

    Eli pniemisen periaatteilla mennään.

    Kyllä Dacia taitaa pystyä tarjoamaan sellaista, mitä mersusi ei pysty.🙂

    https://www.teslarati.com/dacia-manifesto-ev-offroader-for-the-apocalypse/

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @Vital kirjoitti:
    Dacia Spring, hieman yli 20 000 euron sähköautoa näköjään on saatavilla Suomessa ajamattomina ja vähän ajettuina.
    Halpaa (kaupunki/kakkosauto) ajelua ja oletettavasti pitää kohtalaisesti hintansa ainakin parisen vuotta.
    Kun markkinoilla on vihdoin saatavana uusia sähköautoja, alkavat käytettyjen vanhojen mallien hinnatkin putoamaan.

    Tässä yksi esimerkki vuoden ikäisestä nettiautosta:
    https://www.nettiauto.com/dacia/spring/13113287

    Hesarissa tuosta kirjoitettiin ja kannattaa hakea auto itse jostakin eli Virosta. Haastateltu epävirallinen maahantuoja heitti kaiken vastuun pois itseltään, vaikka juuri myyjähän on Suomessa asiakkaaseen nähden ensivastuullinen. Asiakas asioi myyjän kanssa ja myyjä maahantuoja eli itsensä kanssa, maahantuoja taas tehtaan tai ulkomaantukkurinsa kanssa. Ei asiakkaan tarvitse pitkin Eurooppaa kysellä oikeuksiensa perään. Varmaan säästää tonneja jos ostaa suoraan Virosta ja saa ajella Eestiin korjauksia varten.

    Tuon käytetyn myyjä ei näköjään usko, että kauppoja syntyy. On tarjouksessa tämän kuun, ensi kuussa myynti jatkuu toisella hinnalla.

    Luin saman jutun. Dacian virallinen maahantuojaorganisaatio ei ole kyseistä mallia ottanut tuontiohjelmaansa myöskään Ruotsissa, eikä Norjassa. Syy: autosta ei ole toistaiseksi valmistettu pohjoisiin olosuhteisiin varusteltua mallia. Jäänee siis vielä kuriositeetiksi/kesäautoksi. Hintakin on viitisen tonnia korkempi kuin ennakkoarvio pari vuotta sitten oli

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Kyllä Dacia taitaa pystyä tarjoamaan sellaista, mitä mersusi ei pysty.🙂

    https://www.teslarati.com/dacia-manifesto-ev-offroader-for-the-apocalypse/

    Pystyy toki. Mutta pystyykö tarjoamaan minulle tarpeelliset ominaisuudet kohtuuhintaan?

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    Siltä varalta että autonsa myytyään sattuisi tarvitsemaan myös uuden auton tilalle, mikä sähköauto toimitetaan 6 kk tilauksesta?

    Teslan 3 ja Y, sekä muistaakseni jotain noita ranskiksiakin saa ripeähkösti.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    Siltä varalta että autonsa myytyään sattuisi tarvitsemaan myös uuden auton tilalle, mikä sähköauto toimitetaan 6 kk tilauksesta?

    Teslan 3 ja Y, sekä muistaakseni jotain noita ranskiksiakin saa ripeähkösti.

    Myös Model S ja X on saatavana helmikuun loppuun mennessä, mutta vain yltiötehokkaana ja 6-paikkaisena Plaid-versiona.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit