Nastat vai kitkat?

228 kommenttia
«1345678
  • Olipa kovin kummallinen "kysely". Nyt kyllä näyttää, ettei tekijöillä ehkä ole ajokokemuksia tai onko edes ajokorttia tai autoa?

    Nyt juuri nuo lähimmät tiet ovat luistinratana. Vettä sataa tamppautuneen lumen ja jään päälle. Kävellen vaikea pysyä tolpillaan. Juuri ostetut parasta a luokkaa olevat uudet nastarenkaat olisivat tänään parhaat. Mutta kun ajan kilometrin niin jää on osin sulanut ja jos ei sulanut niin hiekoitettu kumminkin. Tämä on jokavuotinen vakio ilmiö. Ilmenee max 15 kertaa/talvi.

    Näin ollen olen jo vuosia ajanut kitkoilla. Niissä on yleisimmillä keleillä selvästi parempi pito. Ja pitoa riittää pidemmälle kuin nastoilla. Ne ovat hiljaiset eivätkä kuluta tietä eivätkä aiheuta keväällä pölyjä.

    Uusia nastarenkaita suosittelen sellaisille maaseudun sivuteille, jossa tuollaista luistinrataa voi olla kilometrejä, tai kymmeniä kilometrejä. Ja ne nastarenkaat tulisi uusia joka toinen talvi,-ja niiden tulisi olla parhaita ja kalleimpia malleja mielellään, koska on olemassa uusia nastarenkaitakin joissa ei ole juuri lainkaan pitoa.

    Niille, joiden on pakko ajaa koko päivä ja lähteä kaikenlaisilla keleillä minne tahansa on uudet nastat paras valinta. Samoin jos sahaa maan eri osissa läpi talven. "Suuri yleisö", eli tavalliset tallaajat valitkoon kitkat.

      2
  • @takuulla257 kirjoitti:
    Olipa kovin kummallinen "kysely". Nyt kyllä näyttää, ettei tekijöillä ehkä ole ajokokemuksia tai onko edes ajokorttia tai autoa?

    Nyt juuri nuo lähimmät tiet ovat luistinratana. Vettä sataa tamppautuneen lumen ja jään päälle. Kävellen vaikea pysyä tolpillaan. Juuri ostetut parasta a luokkaa olevat uudet nastarenkaat olisivat tänään parhaat. Mutta kun ajan kilometrin niin jää on osin sulanut ja jos ei sulanut niin hiekoitettu kumminkin. Tämä on jokavuotinen vakio ilmiö. Ilmenee max 15 kertaa/talvi.

    Näin ollen olen jo vuosia ajanut kitkoilla. Niissä on yleisimmillä keleillä selvästi parempi pito. Ja pitoa riittää pidemmälle kuin nastoilla. Ne ovat hiljaiset eivätkä kuluta tietä eivätkä aiheuta keväällä pölyjä.

    Uusia nastarenkaita suosittelen sellaisille maaseudun sivuteille, jossa tuollaista luistinrataa voi olla kilometrejä, tai kymmeniä kilometrejä. Ja ne nastarenkaat tulisi uusia joka toinen talvi,-ja niiden tulisi olla parhaita ja kalleimpia malleja mielellään, koska on olemassa uusia nastarenkaitakin joissa ei ole juuri lainkaan pitoa.

    Niille, joiden on pakko ajaa koko päivä ja lähteä kaikenlaisilla keleillä minne tahansa on uudet nastat paras valinta. Samoin jos sahaa maan eri osissa läpi talven. "Suuri yleisö", eli tavalliset tallaajat valitkoon kitkat.

    minullakin on sellaiset nastarenkaat , heti uutena 2020 Q4 gislaved oli heikompi jäällä ja sohjossa kuin 5 vuotta vanha lähes nastaton hakkapeliitta, ja teeämmä arvosti keskikastiin tuon merkkisen saman nimisen nastarenkaan irvikuvan ja joku muu lehti taisi testata myös eikä hylännyt.

    on premiumissa ja keskikastissa valovuoden laatuero, premiumia ei asentaja saa pompottamaan vaikka yrittää mutta keskikasti tai lowend mallit pompottaa kun on kaikkea heittoa jo muoteista lähtien.......

      
  • SUOSITUS: Painotustesi perusteella molemmat rengastyypit sopivat sinulle yhtä hyvin. Kummat sitten valitsetkin, muistathan vaihtaa myös ajotavan ajoissa talvimoodiin!

    Talvirengasvalitsin on osa julkisrahoitteista rengasportaalia renkaatkelinmukaan.fi. Sen toteutuksesta vastaavat konsulttitoimisto J Lahti Interaction ja Singulabs Oy

      
  • Panostan turvallisuuteen 100% kuten edelliset 58,3 vuotta. Ajan hyvillä nastarenkailla ja usein olen joutunut nyppimään niistä nastat kun olen kesäkumeja tarvinnut.
    Kesällä riittää ajopitoon vanhat talvikumit, ovat jopa parempia sadekelillä. No, ehkä jarrutusmatka on 100-0 km/h hitusen pidempi, mutta vauhti on saatu niin pieneksi, että ei se kolahtaminen enää satu.
    "vanha jäärä".

      
  • Itse olen ajellut useita vuosia suunnilleen puolet talvikilometreistä nastoilla ja puolet kitkoilla. En kyllä näe suurempaa syytä enää ostaa nastarenkaita - ei ne niin paljon pitävämpiä ole.

      1
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Itse olen ajellut useita vuosia suunnilleen puolet talvikilometreistä nastoilla ja puolet kitkoilla. En kyllä näe suurempaa syytä enää ostaa nastarenkaita - ei ne niin paljon pitävämpiä ole.

    Jos oman auton alla on jommat kummat, on vaikea arvioida kuinka iso ero pidossa on siihen toiseen vaihtoehtoon. Viime talvena oli etelässäkin muutaman viikon tiet aika jäiset, joukossamme on toki erinomaisia kuljettajia jotka olisivat pärjänneet vaikka kesärenkailla noilla jäätiköillä. Loppujen lopuksi pidon menetys voi olla kertaluontoinen, kurvissa rekan keulaan. Tästä syystä itsellä on aina talvikelillä max muutaman vuoden ikäiset nastat.

      
  • Onko minulla kello jäljessä? Tämähän on lokakuun keskustelu.

    Voi sumuvalo sentään.

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Onko minulla kello jäljessä? Tämähän on lokakuun keskustelu.

    Voi sumuvalo sentään.

    No nythän on aikaa miettiä (väitellä) tulevan talven rengasvalintaa.

      
  • muokattu 13.09.2022 13:02

    @Quu kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:
    Onko minulla kello jäljessä? Tämähän on lokakuun keskustelu.

    Voi sumuvalo sentään.

    No nythän on aikaa miettiä (väitellä) tulevan talven rengasvalintaa.

    Pyhäinpäivän lumimyrsky on kahden kuukauden päästä taaksejäänyttä ;) Minulla on nastat jo hankittuna, pitäisi saada vanteet vielä maalaamosta

      
  • muokattu 13.09.2022 18:59

    @740 GLE kirjoitti:
    Onko minulla kello jäljessä? Tämähän on lokakuun keskustelu.

    Voi sumuvalo sentään.

    https://yle.fi/uutiset/3-12562818
    "Pelko talvirengaspulasta sai autoilijat ostoksille ennätysaikaisin"

    Minäkin ostin jo hyvissä ajoin uudet Michelinin kitkat katumaasturiimme, aiemmat olivat 7 vuotta vanhat ja alkoivat olla kuluneet 5 mm kulutuspinnalla. Sain Michelinit 250 € halvemmalla kuin "kotimainen merkki, uutuustuote", mutta harmittavasti Michelinit olivat "Made in Russia". Enpä hoksannut kysyä etukäteen.

    Eivät ole alla vielä kun olisivat liukkaat kesäkelillä tai syyssateissa, ja jos viivyttelisin vaihtoa niin nykyaikaiset kesärenkaat puolestaan ovat hyvin liukkaat ensilumilla, jotka tulevat joskus yllätävänkin aikaisin kun käydään vähän pohjoisemmassa. Lokakuussa vaihdan nämä aurinkoisella hyvällä säällä alle (en odota kurjia olosuhteita), silloin kun alkaa muutenkin olla kylmä kesärenkaiden kumiseokselle. Tai jos olisin rengashotelllin asiakas, niin saisin kitkat alle hyvissä ajoin, kuitenkaan syyllistymättä laittomuuksiin kuten nastaversioilla joutuisi selittelemään että vain ennakoi.

    Joskus ehkä on jotenkin pärjännyt kesärenkailla, mutta olivatko ne kesärenkaat, vaiko sittenkin ympärivuotiset? Nokia Rollster oli lamelleilla varustettu kesärengas:

    https://yhteiso.nokianrenkaat.fi/blogit/rengasturvallisuus-30-vuotta-sitten

    Nyt kun polttoaine on kallista on taloudellinen ajotapa erityisen palkitsevaa, eli en tarvitse tulevanakaan talvena testivoittajaa pysyäkseni tiellä, pysähtyäkseni liikennevaloihin jne. Toisaalta testivoitot jaetaan jääkelin mukaan. Tuleeko taas luminen talvi, leuto talvi, vai onko sitä jäätä tiellä tarpeeksi monena päivänä jota saisi vastinetta nastoille, eikä pelkästään kuluttaisi asfalttia urille ja meluisaksi? Riippuuhan se tosin siitäkin mitä lehteä lukee - testivoittaja voi olla myös nastaton:

    https://www.motor.no/tester/motors-store-test-av-vinterdekk-2021/208030

      
  • Onneksi en ostanut keväällä uusia talvirenkaita.
    Auto vaihtui viime viikolla ja vannekoko on tuuman isompi.

      
  • Totuus on kuitenkin, että karhealla pinnalla, etenkin talvella on turvallisempi pito.

      
  • muokattu 14.09.2022 07:52

    Helsingissä kokeillaan nastarengaskieltoa…Lönnrotinkadulla. Itse ehdotin koko Raisioon nastarengaskieltoa, (ja tullia Naantalilaisille läpiajajille) hähää.

    https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/kovat-otteet-kayttoon-helsingissa-kokeillaan-nastarengaskieltoa/90cbd0cb-0338-47ad-b062-8cce3ea24f13

      
  • @Vital kirjoitti:

    Helsingissä kokeillaan nastarengaskieltoa…Lönnrotinkadulla

    ”Nastarenkaat aiheuttavat puolet katupölystä"

    No, mikä sitten aiheuttaa sen toisen puolen?

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Itse olen ajellut useita vuosia suunnilleen puolet talvikilometreistä nastoilla ja puolet kitkoilla. En kyllä näe suurempaa syytä enää ostaa nastarenkaita - ei ne niin paljon pitävämpiä ole.

    Jos oman auton alla on jommat kummat, on vaikea arvioida kuinka iso ero pidossa on siihen toiseen vaihtoehtoon. Viime talvena oli etelässäkin muutaman viikon tiet aika jäiset, joukossamme on toki erinomaisia kuljettajia jotka olisivat pärjänneet vaikka kesärenkailla noilla jäätiköillä. Loppujen lopuksi pidon menetys voi olla kertaluontoinen, kurvissa rekan keulaan. Tästä syystä itsellä on aina talvikelillä max muutaman vuoden ikäiset nastat.

    Joskus olen ajellut kitkoilla super liukkailla "kaljamilla" ja miettinyt että onpa nämä kitkat h...n liukkaat. Seuraavaksi puolen tunnin päästä olen ajanut saman reitin nastoilla ja todennut että tie on edelleen jos ei nyt h...n liukas niin ainakin v...n liukas ja todennut sitten että ei nuo kitkat nyt juuri liukkaammat olekaan. Sekä kitkat että nastat on kuitenkin talvikelissä valovuosia edellä kesärenkaita.

      1
  • muokattu 14.09.2022 09:51

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Itse olen ajellut useita vuosia suunnilleen puolet talvikilometreistä nastoilla ja puolet kitkoilla. En kyllä näe suurempaa syytä enää ostaa nastarenkaita - ei ne niin paljon pitävämpiä ole.

    Jos oman auton alla on jommat kummat, on vaikea arvioida kuinka iso ero pidossa on siihen toiseen vaihtoehtoon. Viime talvena oli etelässäkin muutaman viikon tiet aika jäiset, joukossamme on toki erinomaisia kuljettajia jotka olisivat pärjänneet vaikka kesärenkailla noilla jäätiköillä. Loppujen lopuksi pidon menetys voi olla kertaluontoinen, kurvissa rekan keulaan. Tästä syystä itsellä on aina talvikelillä max muutaman vuoden ikäiset nastat.

    Joskus olen ajellut kitkoilla super liukkailla "kaljamilla" ja miettinyt että onpa nämä kitkat h...n liukkaat. Seuraavaksi puolen tunnin päästä olen ajanut saman reitin nastoilla ja todennut että tie on edelleen jos ei nyt h...n liukas niin ainakin v...n liukas ja todennut sitten että ei nuo kitkat nyt juuri liukkaammat olekaan. Sekä kitkat että nastat on kuitenkin talvikelissä valovuosia edellä kesärenkaita.

    Joo - sitten lisää haastetta tulee siitäkin, että harvoin todella hankalaan keliin sattuu uunituoreet renkaat. Nastat ja kitkat, molemmat siis, kumit kovettuu ja jo 3-4 vuotiaana ominaisuudet on heikommat kuin uutena vaikka renkailla olisi ajettu vähän ja pintaa on saman verran kuin tehtaalta lähtiessään.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @Vital kirjoitti:

    Helsingissä kokeillaan nastarengaskieltoa…Lönnrotinkadulla

    ”Nastarenkaat aiheuttavat puolet katupölystä"

    No, mikä sitten aiheuttaa sen toisen puolen?

    Eiköhän seuraavina tule renkaiden alle jauhautunut sepelin pöly ja renkaista irtoava kumipöly.

      
  • Jos jotakin ilmanlaatua sitten mitataan, niin varmaan uskottavia vertailuarvoja saadakseen katuosasto ei lisää sepelin, tai siis hiekoituksen määrää ko. tienpätkällä testijakson aikana?

    Eikös se ollut niin, että sähköautot irrottavat kesät talvet kumipölyä enemmän?

      
  • @Kumppani kirjoitti:

    Eikös se ollut niin, että sähköautot irrottavat kesät talvet kumipölyä enemmän?

    Näin ainakin Esson baarissa väitetään. Toki osa täsyssähköistä on polttomoottorilla varustettua mallia painavampia, mutta toisaalta yleensä myös renkaan kantavuusluokka muuttuu mitä enemmän painoa on ts. täyssähköissä saatetaan vaatia nk. XL luokan rengas ja vastaavassa polttissisaressa on normiluokan rengas. Kumiseos eroaa noissakin sen verran paljon, että vaikea sanoa kuinka paljon ajoneuvossa pitää painoa olla enemmän, että XL luokan renksaasta irtoaa enemmän partikkeleita kuin normiluokan renkaasta kevyemmällä kokonaisuudella. Ei sillä - omassa disukassakin (omapaino himpun vajaa 1900kg, kokonaispaino 2520kg) vaaditaan tuo XL luokan rengas, eli ei nämä pelkästään täyssähköihin liity.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Joskus olen ajellut kitkoilla super liukkailla "kaljamilla" ja miettinyt että onpa nämä kitkat h...n liukkaat. Seuraavaksi puolen tunnin päästä olen ajanut saman reitin nastoilla ja todennut että tie on edelleen jos ei nyt h...n liukas niin ainakin v...n liukas ja todennut sitten että ei nuo kitkat nyt juuri liukkaammat olekaan. Sekä kitkat että nastat on kuitenkin talvikelissä valovuosia edellä kesärenkaita.

    Jos jostain tosiaan saa kitkarenkaita, jotka pitävät liukkaalla jäällä lähes yhtä hyvin kuin nastarenkaat sekä myös luistavat yhtä hallitusti kuin nastarenkaat, niin kertokaa ihmeessä minullekin, ostan heti sellaiset?

    Uusi testivoittaja Continental kitkarengas ei aiokaan pärjätä saman valmistajan vuosia vanhalle 6-milliseksi kuluneelle Continental IceContact nastarenkaalle. Jäisellä tieosuudella ero on niin selvä, että kitkarenkainen sutii leveästi jo turbiiniautomaatin pehmeillä vaihdoilla, mutta kuluneilla nastarenkailla auto luistaa vain siihen pakotettuna.

    Luiston alettua joko spontaanisti tai provosoituna, uuden testivoittajakitkarenkaan luistot ovat laajoja ja niiden oikaisemiseen tarvitaan paljon tilaa ja paljon aikaa. Samalla jäätiköllä kuluneella nastarenkaalla luistamaan pakotettu auto oikaisee itsensä heti kun sitä lakataan pakottamasta luistamaan.

    Mikä kitkarengas pitää jäätiköllä nastarenkaan tavoin?

      
  • muokattu 14.09.2022 15:45

    @740 GLE kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Joskus olen ajellut kitkoilla super liukkailla "kaljamilla" ja miettinyt että onpa nämä kitkat h...n liukkaat. Seuraavaksi puolen tunnin päästä olen ajanut saman reitin nastoilla ja todennut että tie on edelleen jos ei nyt h...n liukas niin ainakin v...n liukas ja todennut sitten että ei nuo kitkat nyt juuri liukkaammat olekaan. Sekä kitkat että nastat on kuitenkin talvikelissä valovuosia edellä kesärenkaita.

    Jos jostain tosiaan saa kitkarenkaita, jotka pitävät liukkaalla jäällä lähes yhtä hyvin kuin nastarenkaat sekä myös luistavat yhtä hallitusti kuin nastarenkaat, niin kertokaa ihmeessä minullekin, ostan heti sellaiset?

    Uusi testivoittaja Continental kitkarengas ei aiokaan pärjätä saman valmistajan vuosia vanhalle 6-milliseksi kuluneelle Continental IceContact nastarenkaalle. Jäisellä tieosuudella ero on niin selvä, että kitkarenkainen sutii leveästi jo turbiiniautomaatin pehmeillä vaihdoilla, mutta kuluneilla nastarenkailla auto luistaa vain siihen pakotettuna.

    Luiston alettua joko spontaanisti tai provosoituna, uuden testivoittajakitkarenkaan luistot ovat laajoja ja niiden oikaisemiseen tarvitaan paljon tilaa ja paljon aikaa. Samalla jäätiköllä kuluneella nastarenkaalla luistamaan pakotettu auto oikaisee itsensä heti kun sitä lakataan pakottamasta luistamaan.

    Mikä kitkarengas pitää jäätiköllä nastarenkaan tavoin?

    Eihän se yhtä hyvin pidäkkään kuin nastarengas, mutta molemmilla rengastyypeillä pito vaihtelee koko ajan ja ajaminen on suhteutettava pitoon aivan samoin kitkoilla kuin nastoillakin. Nastat myöskään eivät tee talvesta kesää ja tosiliukas kitkoilla on liukasta nastoillakin. Tuossa vertailussa näkyy aika hyvin ero nastojen ja kitkojen välillä ja molempien ero kesärenkaisiin on valtava. https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/moottorin-rengastesti-uusi-tieliikennelaki-sallii-ajon-kesarenkaalla-mutta-miten-se-pitaa-talvirenkaisiin-verrattuna/

    Sekä pohjoismaiset kitkat että nastat ovat turvallisia talvirenkaita turvalllisen kuskin käsissä ja nykyautojen ABS:t ym. luistonestot ovat tuoneet kitkoja ja nastoja lähemmäksi toisiaan. (Kitkoilla, ajonvakautus poiskytkettynä, takavetoinen kyllä tekee vaikka minkälaista donitsia - jopa yli kuskin aikomuksen.)

      
  • muokattu 15.09.2022 09:01

    Tuli möhlittyä kun vasen takarenkaani otti kiinni terävään kiviseen reunakiveen kääntyessäni vasemmalle. Oli sitten keskustan kadun varressa otettava pumppu täyteaineineen esille ja opeteltava miten sitä käytetään. Reikä osoittautui liian isoksi ja tuota laihan erikeeperin tapaista litkua levisi asfaltille ja peräkonttiinkin.

    Soitin sitten if-apu:un jota kautta hinausauto vei i3:n rengasliikkeen pihaan. Hinaus ja taksimatka olivat ilmaisia eikä vaikuta bonuksiin. Aamulla liikkeestä soitettiin mainiten ettei voi paikata.
    Continental Viking Contact 7 155/70 r19 kitkarenkaat tilalle 820 eurolla.
    Yritin tuon laittaa kaskoon, sillä alla olleet m/s renkaat olivat yli 50 prosenttiset ja kestäneet vielä vuosia. Ehkä olisi mennyt läpi, mutta kysyivät minkä ikäiset? En viitsinyt jatkaa sillä nuo olivat ilmeisesti vuodelta 2015, arvottomat.

    Continentalit ovat hiljaiset, mutta m/s:t (en muista merkkiä) olivat täysin äänettömät, ei kihinääkään.

      1
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @Kumppani kirjoitti:

    Eikös se ollut niin, että sähköautot irrottavat kesät talvet kumipölyä enemmän?

    Näin ainakin Esson baarissa väitetään. Toki osa täsyssähköistä on polttomoottorilla varustettua mallia painavampia, mutta toisaalta yleensä myös renkaan kantavuusluokka muuttuu mitä enemmän painoa on ts. täyssähköissä saatetaan vaatia nk. XL luokan rengas ja vastaavassa polttissisaressa on normiluokan rengas. Kumiseos eroaa noissakin sen verran paljon, että vaikea sanoa kuinka paljon ajoneuvossa pitää painoa olla enemmän, että XL luokan renksaasta irtoaa enemmän partikkeleita kuin normiluokan renkaasta kevyemmällä kokonaisuudella. Ei sillä - omassa disukassakin (omapaino himpun vajaa 1900kg, kokonaispaino 2520kg) vaaditaan tuo XL luokan rengas, eli ei nämä pelkästään täyssähköihin liity.

    Minulla on polttomoottoriautoa kevyempi sähköauto, siis Model X. Edellinen autoni, joka oli diesel, painoi 3500kg. Nykyinen painaa 2533kg

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @Kumppani kirjoitti:

    Eikös se ollut niin, että sähköautot irrottavat kesät talvet kumipölyä enemmän?

    Näin ainakin Esson baarissa väitetään. Toki osa täsyssähköistä on polttomoottorilla varustettua mallia painavampia, mutta toisaalta yleensä myös renkaan kantavuusluokka muuttuu mitä enemmän painoa on ts. täyssähköissä saatetaan vaatia nk. XL luokan rengas ja vastaavassa polttissisaressa on normiluokan rengas. Kumiseos eroaa noissakin sen verran paljon, että vaikea sanoa kuinka paljon ajoneuvossa pitää painoa olla enemmän, että XL luokan renksaasta irtoaa enemmän partikkeleita kuin normiluokan renkaasta kevyemmällä kokonaisuudella. Ei sillä - omassa disukassakin (omapaino himpun vajaa 1900kg, kokonaispaino 2520kg) vaaditaan tuo XL luokan rengas, eli ei nämä pelkästään täyssähköihin liity.

    Minulla on polttomoottoriautoa kevyempi sähköauto, siis Model X. Edellinen autoni, joka oli diesel, painoi 3500kg. Nykyinen painaa 2533kg

    Taitaa kuitenkin nykyisellä jäädä enemmän lakritsia tielle jos nilkkaa suoristaa?
    Minun mielestä jokainen saa kuluttaa renkaat parhaaksi katsomallaan tavalla. Lienee kuitenkin totta, että sähköautojen myötä ihan tava-kuskillakin on käytössä tehoalue josta eivät menneinä vuosina olisi maksaneet vrt Passat 250hv tms ja tehoja myös käytetään.

      
  • @Vital kirjoitti:
    Tuli möhlittyä kun vasen takarenkaani otti kiinni terävään kiviseen reunakiveen kääntyessäni vasemmalle. Oli sitten keskustan kadun varressa otettava pumppu täyteaineineen esille ja opeteltava miten sitä käytetään. Reikä osoittautui liian isoksi ja tuota laihan erikeeperin tapaista litkua levisi asfaltille ja peräkonttiinkin.

    Soitin sitten if-apu:un jota kautta hinausauto vei i3:n rengasliikkeen pihaan. Hinaus ja taksimatka olivat ilmaisia eikä vaikuta bonuksiin. Aamulla liikkeestä soitettiin mainiten ettei voi paikata.
    Continental Viking Contact 7 155/70 r19 kitkarenkaat tilalle 820 eurolla.
    Yritin tuon laittaa kaskoon, sillä alla olleet m/s renkaat olivat yli 50 prosenttiset ja kestäneet vielä vuosia. Ehkä olisi mennyt läpi, mutta kysyivät minkä ikäiset? En viitsinyt jatkaa sillä nuo olivat ilmeisesti vuodelta 2015, arvottomat.

    Continentalit ovat hiljaiset, mutta m/s:t (en muista merkkiä) olivat täysin äänettömät, ei kihinääkään.

    Erikoinen vuodenaika osua erikoisen kokoisella kitkarenkaalla reunakiveykseen.

      
  • Tulee ajettua nykyään paljon vain taajama alueilla, että järkevintä olisi ollut valita ympärivuotiset renkaat, niin jäisi vaihto ja säilytys sirkus historiaan.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Minulla on polttomoottoriautoa kevyempi sähköauto, siis Model X. Edellinen autoni, joka oli diesel, painoi 3500kg. Nykyinen painaa 2533kg

    Ovatko nuo siis vertailukelpoisia jotenkin? Tuo diesel ei tainnut olla henkilöauto ja massat ehkä kokonaismassoja. Aika harvalla taitaa olla maksimipaino päällä koko ajan, jolloin sähköauto on yleensä painavampi.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @Kumppani kirjoitti:

    Eikös se ollut niin, että sähköautot irrottavat kesät talvet kumipölyä enemmän?

    Näin ainakin Esson baarissa väitetään. Toki osa täsyssähköistä on polttomoottorilla varustettua mallia painavampia, mutta toisaalta yleensä myös renkaan kantavuusluokka muuttuu mitä enemmän painoa on ts. täyssähköissä saatetaan vaatia nk. XL luokan rengas ja vastaavassa polttissisaressa on normiluokan rengas. Kumiseos eroaa noissakin sen verran paljon, että vaikea sanoa kuinka paljon ajoneuvossa pitää painoa olla enemmän, että XL luokan renksaasta irtoaa enemmän partikkeleita kuin normiluokan renkaasta kevyemmällä kokonaisuudella. Ei sillä - omassa disukassakin (omapaino himpun vajaa 1900kg, kokonaispaino 2520kg) vaaditaan tuo XL luokan rengas, eli ei nämä pelkästään täyssähköihin liity.

    Minulla on polttomoottoriautoa kevyempi sähköauto, siis Model X. Edellinen autoni, joka oli diesel, painoi 3500kg. Nykyinen painaa 2533kg

    Eikö sulla ollut aiemmin XC90 bensahybridi? Ja sitä ennen Disco tai Grand Cherokee. Eivät ne yli kolmea tonnia paina.

      
  • muokattu 16.09.2022 01:07

    Land Rover Discovery 4 SDV6 painaa 2583 kg ja Jeep Grand Cherokee 2,7 CRD 1955 kg.
    Uudempi diesel-Disco painaa 2230 kg.

      
  • muokattu 16.09.2022 08:26

    @koreileva kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @Kumppani kirjoitti:

    Eikös se ollut niin, että sähköautot irrottavat kesät talvet kumipölyä enemmän?

    Näin ainakin Esson baarissa väitetään. Toki osa täsyssähköistä on polttomoottorilla varustettua mallia painavampia, mutta toisaalta yleensä myös renkaan kantavuusluokka muuttuu mitä enemmän painoa on ts. täyssähköissä saatetaan vaatia nk. XL luokan rengas ja vastaavassa polttissisaressa on normiluokan rengas. Kumiseos eroaa noissakin sen verran paljon, että vaikea sanoa kuinka paljon ajoneuvossa pitää painoa olla enemmän, että XL luokan renksaasta irtoaa enemmän partikkeleita kuin normiluokan renkaasta kevyemmällä kokonaisuudella. Ei sillä - omassa disukassakin (omapaino himpun vajaa 1900kg, kokonaispaino 2520kg) vaaditaan tuo XL luokan rengas, eli ei nämä pelkästään täyssähköihin liity.

    Minulla on polttomoottoriautoa kevyempi sähköauto, siis Model X. Edellinen autoni, joka oli diesel, painoi 3500kg. Nykyinen painaa 2533kg

    Eikö sulla ollut aiemmin XC90 bensahybridi? Ja sitä ennen Disco tai Grand Cherokee. Eivät ne yli kolmea tonnia paina.

    Enpä tullut tarkistaneeksi. Olen kuvitellut, että vetoauton massan pitää olla vähintään sama kuin peräkärryn ja discolla sekä jeepillä sai vetää 3500kg. No painoivat sitten approx saman kuin MX.

    Selvisi minulle kaksi asiaa samalla kertaa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit