Nissan Almeran Vaihdelaatikko ongelmat

23 kommenttia

Päiviä!
Nissan Almera 2002 ajettu 60000km.
Porvoon osla-auton (nissan merkki korjamo) kertoman mukaan vaihdelaatikosta irronnut laakeri olisi mennyt rattaiden väliin rikkoen useita rattaita. Autossa takuu mennyt vuosi sitten ja nyt tapellaan korvaajasta. Osla sanoo itsensä irti ja viulut jää minun maksettavaksi eli rapiat 2000€ jos riittää sekään. Tähän asti olen törmännyt neljään täsmälleen samanlaiseen tapaukseen pelkästään yhdellä internet sivustolla. Oslassa sanovat että ei ole tyyppivika. Henk.koht. tämä alkaa vaikuttaa nimenomaan tyyppivialta. Oslassa sanoivat myös että auto on ajettu rikki. Autolla ajettiin keskustasta kevätkumpuun eli noin 4km matka jonka välissä autosta/vaihdelaatikosta alkoi kuulumaan "rohinaa". Itse en ajanut vaan muija joka meni tuttavalleen. Pois lähtiessään laittoi pakin silmään ja pakitti pois ruudusta ja kun yritti laittaa ykköstä ei pakki lähtenyt pois päältä. Muija jätti auton sinne ja töistä tullessani kävin katsastamassa tilanteen. Pakki tosiaankin oli jumissa eikä suostunut lähtemeään pois. Autoa keinuttmalla saatiin pakki vapaalle. Rohinaa kuului selvästi ja oslasta sanottiinkin että voit ajaa jos uskallat mutta suosittelemme hinautusta. Hinautin auton sitten oslaan mutta olisin voinut sen myös ajaa sinne mutta en uskaltanut ottaa riskiä. Onko muilla Nissan kuskeilla ollut samanlaisia ongelmia ajokkinsa kanssa???
Linkissä aiheesta lisää ja kommentoikaa mitä olette mieltä.
Kiitos!!!

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000001163&posting=22000000013978077

  
  • Kun apua keskustelupalstalla kysyy, kannattaa kertoa autosta vähän tarkemmin, esimerkiksi: moottorin koko, diesel vai bensa, onko käytetty aina merkkihuollossa? Eri malleissa on erilaiset vaihteistot.
    Tänne en menisi noita Suomi24-palstan keskusteluja laittamaan - se on varsinainen "laskiämpäri" häiriköineen.

    Jos ongelmat eivät liikkeen kanssa lähde aukeamaan, se vakioneuvo: ota yhteyttä paikkakuntasi kuluttajaneuvojaan!
    Vaikka autosta on takuu mennyt, ei ole hyväksyttävää, että vaihteisto "laukeaa" noin pienillä kilometreillä.
    Varsinaisesta tyyppiviasta ei varmasti ole kysymys - silloinhan tuhannet Almerat seisoisivat tien varsilla.


    [MatLog muokkasi tätä viestiä 18.02.2006 klo 11:20]
      
  • Eli autohan on 1.5 koneellaa ja aina huollettu ajallaan ja nissanin omassa huollossa. Sehän on selvää että vaihdelaatiokko ei saisi rikkoutua 60000km. Mutta minkäs teet...
    Olen ollut yhteydessä kuluttaja asiamieheen...

      
  • Kiinnitti huomioni tuohon liikkeen väittämään, että "auto on ajettu rikki". Heidän on kyllä todistettava se. Siihen - todistamiseen nimittäin -on mielestäni kaksi mahdollisuutta:
    1) vaihteistossa ja/tai muussa voimansiirrossa on selvät merkit siitä, että autoa on kohdeltu huonosti tai
    2) moottorinohjausyksikköön tallentuu historiatietoja matkan varrelta, jotka sitten OBD-liittimen kautta määräaikaishuolloissa puretaan. Näistä historiatiedoista on löydyttävä todisteet siitä, että autoa on "revitelty". Tämä historiatiedon olemassaolo on muuten tullut muutamallekin autonomistajalle ikävänä yllätyksenä.

    Jos ei löydy todisteita sen paremmin voimansiirrosta kuin OBD-tiedoistakaan, liikkeen kannattaisi oman etunsa vuoksi lopettaa tuollaisten väittämien esittäminen.

      
  • Niin tai liikehän tarkoitti sitä että autolla on ajettu kun autosta kuuluu epämääräistä ääntä. Mutta autolla ajettiin ehkä 1-2 km kun ääntä rupesi kuulumaan. Yrittävät vaan pelotella ja saada maksumieheksi eihän siinä muuta.

      
  • Kokemukset huolloista/korjauksista voi laittaa näkyviin uudelle sivustolle www.huoltokorjaamo.fi .
    Ei ole väännöt liikkeiden kanssa kovin harvinaisia.

      
  • eipä oo ainakaan meikäläisen -01 almerassa 1,5 koneella mitään ongelmaa ollut vaihteiston kanssa. 103000 mittarissa...

      
  • MARS MARS SELVITTÄMÄÄN KULUTTAJA ASIAMIEHEN LUO MIKÄ ON pelin henki. noilla kilometreillä tuotteessa täytyy olla virhe .Maahantuojan/valmistajan vastuu on tuossa kohtaa ainakin osa kuluista ellei jopa kaikki. Noilla kilometreillä ei voi mitenkään olla normaalia että laatikko hajoaa vaan maahantuojan on pystyttävä osoittamaan väärinkäyttö!

      
  • Kyllähän tuon pitää mennä vielä liikkeen piikkiin kun nuin vähän ajettu! :innocent:
    Käyttäjän vikoja on yleensä synkrojen loppuminen tai liian vähällä öljyllä ajaminen. :sunglasses:
    Joku nyrkkipaja tuon kyllä korjaa alle tonnilla jos ei liike suostu! :smile:
    Kyllä laatikot yleensä kestää yli 300tkm jos välillä öljyt vaihtaa. Yhdestä Alfasta kyllä meni synkrot alle 150tkm jostain kumman syystä! :innocent:
    Korjaus maksoi jotain 4€ + öljyt, siis kun itse vaihdoin! :sunglasses:

      
  • Näin vaan kävi että maksumieheksi jouduin. Nissan nordic olisi ollut valmis korvaamaan jos olisin ostanut auton nissa liikkeestä. Kun en ole ostanut niin voi voi. Tällä lauseella oli hyvä paikka pestä kädet. Nyt on autossa kolaroidusta autosta repästy vaihdelaatikko. Ja koko huvi maksoi 1333€. Edellisen autokaupan vastuu meni 1.5 vuotta sitten. Eipä kuluttaja-asia mies siihenkään enää auta. Eikä olisi auttanut...
    Muutenkin koko touhu oli todella epämäärästä niin Porvoon Oslan kun nissan nordicin puolesta. Otin vanhan vaihdelaatikon mukaan avasin ja kuvasin rikkoutuneet osat ja paikat nyt ovat lähteneet eteenpäin. (Ei muuten porvoon osla-auto avannut koko laatikkoa).
    Noin kymmenkunta Nissan huoltoa soitin läpi ja joka toisessa oli käynyt samanlainen tapaus jossa laakeri oli levinnyt. Ei tosin kaikki almerassa. Jep Jep siinä pähkinää...

    Toista nissania ei tule.

    Jiihaa nissan rules....

    ....right.....

      
  • Lainaus:
    09.03.2006 klo 16:12 dfs kirjoitti
    Näin vaan kävi että maksumieheksi jouduin. Nissan nordic olisi ollut valmis korvaamaan jos olisin ostanut auton nissa liikkeestä. Kun en ole ostanut niin voi voi. Tällä lauseella oli hyvä paikka pestä kädet. Nyt on autossa kolaroidusta autosta repästy vaihdelaatikko. Ja koko huvi maksoi 1333€. Edellisen autokaupan vastuu meni 1.5 vuotta sitten. Eipä kuluttaja-asia mies siihenkään enää auta. Eikä olisi auttanut...
    Muutenkin koko touhu oli todella epämäärästä niin Porvoon Oslan kun nissan nordicin puolesta. Otin vanhan vaihdelaatikon mukaan avasin ja kuvasin rikkoutuneet osat ja paikat nyt ovat lähteneet eteenpäin. (Ei muuten porvoon osla-auto avannut koko laatikkoa).
    Noin kymmenkunta Nissan huoltoa soitin läpi ja joka toisessa oli käynyt samanlainen tapaus jossa laakeri oli levinnyt. Ei tosin kaikki almerassa. Jep Jep siinä pähkinää...

    Toista nissania ei tule.

    Jiihaa nissan rules....

    ....right.....


    Hmm.. Auto oli siis mitä ilmeisimmin ostettu käytettynä. Mitenkähän tämä vaikuttaa maahantuojan päätöksiin. Vai onko auto "uitettu" Suomeen - käytettynä tai uutena - ulkomailta??

    Kerroit olleesi yhteydessä kuluttaja-asiamieheen. Mikä kanta hänellä oli asiaan?

      
  • Auton ostin käytettynä "ei nissan liikkeestä". Autolla oli ajettu 25000km kun ostin sen ja sitä ennen autolla oli ollut yksi omistaja joka oli ostanut auton juuri kyseisestä liikkeestä missä auton myös korjautin. Eli Porvoon osla-autosta jossa auto on huollettu aina myös edellisen omistajan toimesta. Kuluttaja-asia mies sanoi että jollei kyseessä ole tyyppivika niin silloin ei nissanilta voida vaatia korvauksia koska auton takuu on ylittänyt yli vuodella. Auton myyjällä on aina auton myynti päivästä eteenpäin "kuluttajan suoja vastuu" joka on voimassa puolivuotta.

      
  • Takuun ja "suojavastuun" loppumisesta huolimatta sopii kysyä, missä on valmistajan tuotevastuu? Olennaista on se, kuuluuko vaihdelaatikon laueta 60 tuhannen jälkeen vai pitäisikö sen kestää vähän hiukkasen enemmän? Jos auto on asianmukaisesti huollettu, niin mielestäni asiassa ei ole mitään epäselvää, olkoon tyyppivika tai ei.

      
  • Lainaus:
    10.03.2006 klo 16:21 Niilonpoika kirjoitti
    Takuun ja "suojavastuun" loppumisesta huolimatta sopii kysyä, missä on valmistajan tuotevastuu? Olennaista on se, kuuluuko vaihdelaatikon laueta 60 tuhannen jälkeen vai pitäisikö sen kestää vähän hiukkasen enemmän? Jos auto on asianmukaisesti huollettu, niin mielestäni asiassa ei ole mitään epäselvää, olkoon tyyppivika tai ei.

    Täsmälleen samaa mieltä Niilonpojan kanssa. Mielestäni ainoat syyt korvausten epäämiseen ovat:
    1) Auton käyttö on TODISTETUSTI ollut kohtuuttoman "raakaa".
    2) Autoa ei ole asianmukaisesti huollettu. Tarkoittaa esimerkiksi tässä tapauksessa, että vaikkapa vaihteensiirron toimintaa tai vaihteiston tiiviyttä/öljyvuotoja ei ole huolto-ohjelman mukaisesti tarkastettu. Näistä laiminlyönneistä saattaa olla seurauksena vaihteensiirron "nurjahtaminen" niin, että esimerkiksi hammasrattaat eivät kunnolla kohtaa toisiaan tai vauhdissa pääsee vaikkapa peruutusvaihde päälle, TAI öljyjen valuminen pois vaihteistosta niin että se käy kuivana, mikä taas johtaa laakerivaurioon.
    Mutta näissäkin tapauksissa maksava osapuoli löytyy: se on viimeisimmän huollon suorittanut liike. Jos omistaja itse tai se kuuluisa "lankomies" on suorittanut huollot, pahempi juttu.

    Kannattaa vaatia kirjallinen perustelu siitä, miksi maahantuoja ei katso aiheelliseksi osallistua korvauksiin. Sen kanssa on parempi viedä asiaa eteenpäin.

    Saksalaisessa Auto Strassenverkehr-lehdessä on muuten hyödyllinen vakiopalsta, jonka vaikkapa TM tai Tuulilasi voisi ottaa ohjelmistoonsa: Mielestään väärää kohtelua edellisen tyyppisessä korvauskohtelussa saanut autoilija voi ottaa yhteyttä lehteen. Lehti sitten ottaa yhteyttä maahantuojaan (Saksassa usein valmistajaan), ja lähes kaikissa tapauksissa näyttää maahantuoja/valmistaja pyörtäneen päätöksensä, ja ottaneet korjauskulut - tai ainakin merkittävän osan kuluista - piikkiinsä. Tästä lehti kirjoittaa sitten "Auto Strassenverkehr auttoi" -jutun, oikein kuvan kanssa. Todellista kuluttajapalvelua siis, ja lisää varmasti lehden suosiota autoilijoiden keskuudessa.

      
  • Itse olen teidän kanssa täsmälleen samaa mieltä. Ei auton vaihdelaatikko saa hajota 60000km ajetussa autossa. Itse asiassa sen ei pitäisi hajota ollenkaan. Senhän pitäisi olla auton vahvimpia osia. Mutta mutta...
    Minkäs teet? Oon kuulkaas tapellut asiasta ja polttanut hermot 84 kertaa ja edelleen vituttaa. Ei ole enää kenen kanssa tapella...
    Niin hyvin on kädet pesty vastuullisten osalta.

      
  • Ikävä homma. Mutta nyt ainakin tiedät mihin merkkiin tai autoliikkeeseen on turha mennä, jos vaihdat autoa. Kuulostaa täydeltä k..setukselta... Mutta hyvin on Nissanikin laskenut asiat, jos takuu on 2v. tai 100tkm.

      
  • Lainaus:
    12.03.2006 klo 22:10 eskimoto kirjoitti
    Ikävä homma. Mutta nyt ainakin tiedät mihin merkkiin tai autoliikkeeseen on turha mennä, jos vaihdat autoa. Kuulostaa täydeltä k..setukselta... Mutta hyvin on Nissanikin laskenut asiat, jos takuu on 2v. tai 100tkm.

    Lienee yleisesti tiedossa japanilaisautojen takuu: 3v tai 100 tkm.

      
  • No olkoot, vaikka 5v. tai 300tkm jos takuu tarkoittaa tuota, että se ei korvaa mitään. Tyhjiä sanoja ja lupauksia... :cry:

      
  • Lainaus:
    13.03.2006 klo 21:05 eskimoto kirjoitti
    No olkoot, vaikka 5v. tai 300tkm jos takuu tarkoittaa tuota, että se ei korvaa mitään. Tyhjiä sanoja ja lupauksia... :cry:

    Tässä tapauksessa takuuaika on jo ohi.

    Samantyyppisiä ongelmia käsitellään aika paljon mainitsemassani Auto Strassenverkehr -artikkelissa: 4-5 -vuotiaita autoja, joilla on ajettu suhteellisen vähän. Takuu sinänsä on ohi, ja siihen valmistaja/maahantuoja aina vetoaa. Mutta on kohtuullista odottaa tiettyjen osistojen kestävän enemmän kuin esim. 60 tkm.

      
  • Veikkaan että ongelma keskittyy tiettyyn töidenvastaanottajaan, joka kovin mielellään haluaa olla oikeassa ja pitää itseään suurena tietäjänä. Tosiasiassa tuollaisen henkilön ei pitäisi olla asiakkaiden kanssa tekemisissä, pilaa turhaan merkin mainetta. Asiaan saattaa vaikuttaa se että takuukustannuksista vastaa ensisijaisesti jälleenmyyjä sitten maahantuoja ja viimeksi valmistaja. Yrityksen kuitenkin kannattaisi harkita, miten pitkälle kannattaa rahansäästön nimissä asiakkaan kusetus.

      
  • Niinpä. Nykyaikana raha ratkaisee niin paljon. Se on joko hyvä tulos tai sitten ulos... Mutta tietenkin, jonkinmoinen auttaminen asiassa jos ei rahallisesti niin jotenkin muuten. Esim. auttaa kaveria vaikka etsimällä uudehko vaihdelaatikko tai halpa korjaaja. Mutta sehän kuulostaisikin jo palvelulta...!!! :tongue:

      
  • Niin, vielä kerran, takuu on valmistajan ja maahantuojan "hyvä hyvyyttään" myöntämä lisäarvo. Vaikka minkäänlaista takuuta ei olisi, valmistajan on silti vastattava virheistään. Jos vaihdelaatikko laukeaa 60 tuhatta ajetusta autosta, eikä merkki tule mitenkään vastaan, voi siitä vetää hyvin pitkälle meneviä johtopäätöksiä.

    Yksi keino on viedä asia raastupaan, mutta se on tietysti hidas ja ehkä kalliskin tie.

      
  • Lainaus:
    14.03.2006 klo 22:07 Niilonpoika kirjoitti
    Niin, vielä kerran, takuu on valmistajan ja maahantuojan "hyvä hyvyyttään" myöntämä lisäarvo. Vaikka minkäänlaista takuuta ei olisi, valmistajan on silti vastattava virheistään. Jos vaihdelaatikko laukeaa 60 tuhatta ajetusta autosta, eikä merkki tule mitenkään vastaan, voi siitä vetää hyvin pitkälle meneviä johtopäätöksiä.

    Yksi keino on viedä asia raastupaan, mutta se on tietysti hidas ja ehkä kalliskin tie.

    Kuluttajavalituslautakunta saattaisi olla yksi mahdollisuus, ja halvempi sellainen.

      
  • Tosiaan olen nyt yrittänyt pommittaa nissanin mahantuojaa viesteillä. Varmaan oon lähettänyt 6 viestiä ja nyt sain sitten lyhyen ja ytimekkään vastauksen:

    "Hyvä asiakkaamme,
    Kiitos viestistänne Nissan Nordic Service Centerille.
    Olemme tutkineet asian ja olleet yhteydessä Porvoon OSLA Autoon. Joudumme tapauksessanne toteamaan, että Nissan Nordic Europe Oy ei ole velvollinen osallistumaan autonne korjauskustannuksiin. Auto hankittu käytettynä ja takuu umpeutunut.
    Ystävällisin terveisin"

    Nissan Nordic Service Center
    Contact information

    Että semmosta. Nissan ostajat varokaa!!!
    Pitäkää huoli että on takuu...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit