Tavoitteeksi energian säästäminen

78 kommenttia
13»
  • @Jorma L2 kirjoitti:
    Olisi päästy jyvälle mistä on kysymys kun olisi indikoitu pyöreästi investoinnin arvo. Tuohan maksaa miljoonia ja energian määrä riittää hyvin säätöön, johon se itseasiassa lienee hankittu. Tuosta saa säätövoiman palkkiota noin puolimiljoonaa euroa vuodessa. Tuhat tuollaista niin talven energian tarve Suomessa on turvattu 60 minuutin ajaksi.

    Energian määrä riittää tuolla teholla säätöön, mutta tuollainen teho taas ei riitä säätöön. Jossain vaiheessa tulevaisuudessa verkon taajuutta voidaan ja on pakko säätää tehoelektroniikalla. Nykyisin verkko pyörii onneksi ihan pyörivien koneiden ja niiden inertian sekä niihin syötettävän mekaanisen tehon avulla.

    Suomalainen akkuvarastoja toimittava yritys on Merus Power Oyj. Voi olla muitakin, mutta tuo on hyvin suomalainen.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Olisi päästy jyvälle mistä on kysymys kun olisi indikoitu pyöreästi investoinnin arvo. Tuohan maksaa miljoonia ja energian määrä riittää hyvin säätöön, johon se itseasiassa lienee hankittu. Tuosta saa säätövoiman palkkiota noin puolimiljoonaa euroa vuodessa. Tuhat tuollaista niin talven energian tarve Suomessa on turvattu 60 minuutin ajaksi.

    Energian määrä riittää tuolla teholla säätöön, mutta tuollainen teho taas ei riitä säätöön. Jossain vaiheessa tulevaisuudessa verkon taajuutta voidaan ja on pakko säätää tehoelektroniikalla. Nykyisin verkko pyörii onneksi ihan pyörivien koneiden ja niiden inertian sekä niihin syötettävän mekaanisen tehon avulla.

    Suomalainen akkuvarastoja toimittava yritys on Merus Power Oyj. Voi olla muitakin, mutta tuo on hyvin suomalainen.

    Joo, ei tuon teho riitä valtakunnan verkkoa heiluttamaan, mutta säätöpaikkoja on ympäri Suomea. Joillakin on tehoa, jonka sitoutuvat antamaan säätötarkoitukseen lyhyellä varoitusajalla tai käytännössä automatiikan perään. En ole lähivuosina ollut tekemisissä, mutta joskus kompensaatio reservistä oli noin 50.000€/MW per vuosi.

      
  • Euroopan energiakriisi voi kärjistyä niin, että Suomessa joudutaan katkomaan kotitalouksien sähköjä ensi talvena.

    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2e1de85e-7981-492c-9c25-bd8c6bb3ab81

      
  • Sydäntalvella kovilla pakkasilla saattaa jokunen meistäkin todeta polttomoottoriauton ihan kelvolliseksi kulkuneuvoksi. Sähkön hinnat kolmin tai nelinkertaistuvat ihan lähitulevaisuudessa. Polttoaineiden hinnat ovat edelleen hyvin korkealla, mutta ihminen on sopeutuvainen ja pienetkin alennukset tuntuvat mukavilta.

      
  • muokattu 13.07.2022 10:54

    Normitaajaman asukkaiden sähkön katkominen ei kovin kummoista säästöä tuo. Terästehtaat kun pysäyttää, niin kyse on jo miljoonista kilowateista. Nykyisellään ongelmia lisää, että korona viivästytti ydinvoimaloiden kausihuoltoja jotka kestävät tänä kesänä syyskuun lopulle taukoamatta (yksi loppuu, toinen seisokki alkaa).
    Onhan noita maita joissa sähköä ei katkota tunneiksi päivittäin vaan sähköä saa vain joitain tunteja päivittäin. Jos oltaisiin tuuli- ja aurinkovoiman varassa niin sähkönjakelu muuttuisi kovin erilaiseksi, erityisesti vuodenvaihteen tienoilla. Terästehtaat tähtäävät päästöttömän teräksen valmistajiksi. Kivihiilen käytön lopettaminen nostaa jo nykyisellään merkittävän sähkönkulutuksen 6-7 kertaiseksi. (Lähde https://teknologiateollisuus.fi/en/node/26898)

      
  • Tilanteen kestämättömyys ilmenee hyvin siinä, että EU:n määräämät energian tuontirajoitukset kääntyvätkin Venäjän puolelta suoriksi vientikielloiksi. Saksa on pulassa jo nyt ja sitten on katastrofi edessä jos kaasun virtaus loppuu kokonaan. Huoltokatko voi muuttua pysyväksi, vilu ja nälkä vieraana voi aiheuttaa nopeasti haasteita yhteiskuntarauhalle. Saksa teki vihreän ideologian nimissä virheen, ajaessaan ydinvoiman alas korvaten sen Venäläisellä maakaasulla. Tämä virhe aiheutti nyt koko EU:n kattavan energiakriisin joka syvenee mitä pidemmälle tämä vuosi etenee.

      
  • Siirryin päivän lenkkeilyssä reippaaseen kävelyyn, näin suihkussa ei tarvitse käydä lenkin jälkeen. Sauna kerran viikossa. Valoja sammuttelen niin ettei valot pala kuin siellä missä oleskellaan, kaikki nämä toimet ovat energian säästämistä. Kaikki me voimme omalta osaltamme säästää sähköä, tarvitaan vain ajatus siitä miten sen teemme.

      
  • muokattu 23.09.2022 12:43

    @tracktest kirjoitti:
    Siirryin päivän lenkkeilyssä reippaaseen kävelyyn, näin suihkussa ei tarvitse käydä lenkin jälkeen. Sauna kerran viikossa. Valoja sammuttelen niin ettei valot pala kuin siellä missä oleskellaan, kaikki nämä toimet ovat energian säästämistä. Kaikki me voimme omalta osaltamme säästää sähköä, tarvitaan vain ajatus siitä miten sen teemme.

    Minun varmaankin kannattaisi siirtyä takaisin polttomoottoriautoon, niin saisi sähköä säästettyä.

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Siirryin päivän lenkkeilyssä reippaaseen kävelyyn, näin suihkussa ei tarvitse käydä lenkin jälkeen. Sauna kerran viikossa. Valoja sammuttelen niin ettei valot pala kuin siellä missä oleskellaan, kaikki nämä toimet ovat energian säästämistä. Kaikki me voimme omalta osaltamme säästää sähköä, tarvitaan vain ajatus siitä miten sen teemme.

    Minun varmaankin kannattaisi siirtyä takaisin polttomoottoriautoon, niin saisi sähköä säästettyä.

    Sitten joku muu ostaisi sähköautosi ja tuhlaisi sillä kenties sinuakin enemmän sähköä. Eli ei kannata.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Siirryin päivän lenkkeilyssä reippaaseen kävelyyn, näin suihkussa ei tarvitse käydä lenkin jälkeen. Sauna kerran viikossa. Valoja sammuttelen niin ettei valot pala kuin siellä missä oleskellaan, kaikki nämä toimet ovat energian säästämistä. Kaikki me voimme omalta osaltamme säästää sähköä, tarvitaan vain ajatus siitä miten sen teemme.

    Minun varmaankin kannattaisi siirtyä takaisin polttomoottoriautoon, niin saisi sähköä säästettyä.

    Sitten joku muu ostaisi sähköautosi ja tuhlaisi sillä kenties sinuakin enemmän sähköä. Eli ei kannata.

    Vaan jos en myy sähköautoa vaan odotan arvon nousua arvon ylenemän myötä ja otan polttiksen käyttöautoksi? Sitä mukaa kuin polttiksen arvo alenee, sähkärin arvo ylenee ja homma on keskimäärin stabiili?

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Siirryin päivän lenkkeilyssä reippaaseen kävelyyn, näin suihkussa ei tarvitse käydä lenkin jälkeen. Sauna kerran viikossa. Valoja sammuttelen niin ettei valot pala kuin siellä missä oleskellaan, kaikki nämä toimet ovat energian säästämistä. Kaikki me voimme omalta osaltamme säästää sähköä, tarvitaan vain ajatus siitä miten sen teemme.

    Minun varmaankin kannattaisi siirtyä takaisin polttomoottoriautoon, niin saisi sähköä säästettyä.

    Jätät turhat ajot pois ja kävelet lähikauppaan.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Siirryin päivän lenkkeilyssä reippaaseen kävelyyn, näin suihkussa ei tarvitse käydä lenkin jälkeen. Sauna kerran viikossa. Valoja sammuttelen niin ettei valot pala kuin siellä missä oleskellaan, kaikki nämä toimet ovat energian säästämistä. Kaikki me voimme omalta osaltamme säästää sähköä, tarvitaan vain ajatus siitä miten sen teemme.

    Minun varmaankin kannattaisi siirtyä takaisin polttomoottoriautoon, niin saisi sähköä säästettyä.

    Sitten joku muu ostaisi sähköautosi ja tuhlaisi sillä kenties sinuakin enemmän sähköä. Eli ei kannata.

    Vaan jos en myy sähköautoa vaan odotan arvon nousua arvon ylenemän myötä ja otan polttiksen käyttöautoksi? Sitä mukaa kuin polttiksen arvo alenee, sähkärin arvo ylenee ja homma on keskimäärin stabiili?

    Voisikohan ajatusta kehittää niin, että ostaisit kaikki sähköautot, mitä vain on saatavissa, kasvamaan arvoa sopivaan autokatokseen? Saisit kunnon tuoton ja paljon sähköä jäisi käyttämättä.

      
  • Minä en vielä tämän hässäkän takia muuta kulutusta miltään osin, mutta valtionvarainministeriö voisi leikata rajusti menoja, ja nostaa verotuksen niin korkeaksi että tullaan toimeen omillaan. Tuo pääministerin hokema että me päätetään itse, puistattaa, kun aina pitää pyytää lupa koko Euroopalta. Riippuvuus Venäjästä ja Kiinasta on pistänyt koko Euroopan kyykkyyn.

      1
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Siirryin päivän lenkkeilyssä reippaaseen kävelyyn, näin suihkussa ei tarvitse käydä lenkin jälkeen. Sauna kerran viikossa. Valoja sammuttelen niin ettei valot pala kuin siellä missä oleskellaan, kaikki nämä toimet ovat energian säästämistä. Kaikki me voimme omalta osaltamme säästää sähköä, tarvitaan vain ajatus siitä miten sen teemme.

    Minun varmaankin kannattaisi siirtyä takaisin polttomoottoriautoon, niin saisi sähköä säästettyä.

    Sitten joku muu ostaisi sähköautosi ja tuhlaisi sillä kenties sinuakin enemmän sähköä. Eli ei kannata.

    Vaan jos en myy sähköautoa vaan odotan arvon nousua arvon ylenemän myötä ja otan polttiksen käyttöautoksi? Sitä mukaa kuin polttiksen arvo alenee, sähkärin arvo ylenee ja homma on keskimäärin stabiili?

    Voisikohan ajatusta kehittää niin, että ostaisit kaikki sähköautot, mitä vain on saatavissa, kasvamaan arvoa sopivaan autokatokseen? Saisit kunnon tuoton ja paljon sähköä jäisi käyttämättä.

    voisi, mutta pätäkkä ei riitä. eikä rahoitusyhtiö varmaankaan lähtisi tukemaan sähkärillä-keinottelupisnestä

      
  • @tracktest kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Siirryin päivän lenkkeilyssä reippaaseen kävelyyn, näin suihkussa ei tarvitse käydä lenkin jälkeen. Sauna kerran viikossa. Valoja sammuttelen niin ettei valot pala kuin siellä missä oleskellaan, kaikki nämä toimet ovat energian säästämistä. Kaikki me voimme omalta osaltamme säästää sähköä, tarvitaan vain ajatus siitä miten sen teemme.

    Minun varmaankin kannattaisi siirtyä takaisin polttomoottoriautoon, niin saisi sähköä säästettyä.

    Jätät turhat ajot pois ja kävelet lähikauppaan.

    olen jo jättänyt turhat ajot eikä minulla ole lähikauppaa. Lähin kauppa on meillä jokaisella , mutta minulla se on n. 6km päässä. Toisekseen käyn kaupassa työmatkalla.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Siirryin päivän lenkkeilyssä reippaaseen kävelyyn, näin suihkussa ei tarvitse käydä lenkin jälkeen. Sauna kerran viikossa. Valoja sammuttelen niin ettei valot pala kuin siellä missä oleskellaan, kaikki nämä toimet ovat energian säästämistä. Kaikki me voimme omalta osaltamme säästää sähköä, tarvitaan vain ajatus siitä miten sen teemme.

    Minun varmaankin kannattaisi siirtyä takaisin polttomoottoriautoon, niin saisi sähköä säästettyä.

    Jätät turhat ajot pois ja kävelet lähikauppaan.

    olen jo jättänyt turhat ajot eikä minulla ole lähikauppaa. Lähin kauppa on meillä jokaisella , mutta minulla se on n. 6km päässä. Toisekseen käyn kaupassa työmatkalla.

    Kaikki kunnossa! :smile:

      
  • muokattu 23.09.2022 23:25

    Kiveäkin kovempi äijä

    rakensi kivitalon yksin taltoilla ja lekoilla. Kivet nostettiin käsinveivattavalla nosturilla. Kalanruotokoivuparketti omasta metsästä. Paanut veistettiin itse ja tervat keitettin myös itse. Rakennustarvikkeet kuljetettiin polkupyörällä.

    Siinä sitä säästämisen mallia ja asennetta nykyajan vellihousuille.

    https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/2cb0a01b-5567-448e-b2f8-6866927d675c

      
  • @Topi27 kirjoitti:
    Kiveäkin kovempi äijä

    rakensi kivitalon yksin taltoilla ja lekoilla. Kivet nostettiin käsinveivattavalla nosturilla. Kalanruotokoivuparketti omasta metsästä. Paanut veistettiin itse ja tervat keitettin myös itse. Rakennustarvikkeet kuljetettiin polkupyörällä.

    Siinä sitä säästämisen mallia ja asennetta nykyajan vellihousuille.

    https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/2cb0a01b-5567-448e-b2f8-6866927d675c

    Hieno talo ja tekijä. Energiaa säästyi, kun polkupyörä kuljetti.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit