Sähkön kulutus

9 kommenttia

TM:ssa 17/22 etusivulla pohditaan sähkösaunan käyttöä sähkösäästönä. Varmasti ok mutta Q2/21 lopussa oli rekisteröityjä sähköautoja lähes 15000 kpl ja esimerkiksi VW ID4 pikalatauksen keskiteho talvella oli 79 kW käyttötestissä. Jos kaikki 15000 sähköautoa ladattaisiin keskiteholla 79 kW niin tehotarve on 1185 MW (2/3 osa OL3 1600MW tehosta), toki kaikki ei lataa sähköautojaan samaan aikaan eikä pikalatauksella mutta saman energiamäärän autot ottaa mutta pidemmällä ajanjaksolla. Tällä hetkellä sähköautoja on varmasti enemmän rekisteröitynä kuin tuo 15000 kpl. Voi olla että talvella monen sähköauton akku ei olekaan latautunut tarpeeksi yön aikana milloin varmaankin suurinta osaa sähköautoja ladataan. Kenties ennen sähköautobuumia olisi laajemmin pitänyt pohtia sähkön riittävyyttä.

  
  • No, mikäs noiden sähköautojen latauksen muka öisin pysäyttää? Ei ainakaan mikään sähkökatkoa pienempi sähköverkon ongelma.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    No, mikäs noiden sähköautojen latauksen muka öisin pysäyttää? Ei ainakaan mikään sähkökatkoa pienempi sähköverkon ongelma.

    Siinä piilee ehkä sellainen ongelma, kun työajan jälkeen tullaan kotiin ja laitetaan auto lataukseen, siihen aikaan on muutenkin talouksien sähkönkulutus korkeimmillaan.

      
  • @Quu kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    No, mikäs noiden sähköautojen latauksen muka öisin pysäyttää? Ei ainakaan mikään sähkökatkoa pienempi sähköverkon ongelma.

    Siinä piilee ehkä sellainen ongelma, kun työajan jälkeen tullaan kotiin ja laitetaan auto lataukseen, siihen aikaan on muutenkin talouksien sähkönkulutus korkeimmillaan.

    Eiköhän suurin osa ajasta latauksen yö-ajaksi, ellei sitten vielä illalla ole menoja joihin tarvitsee ladata autoa.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    Eiköhän suurin osa ajasta latauksen yö-ajaksi, ellei sitten vielä illalla ole menoja joihin tarvitsee ladata autoa.

    Meidän autopaikan tolpassa on pistoke, missä lukee sähköauton hidas lataus, muttei siinä ole mitään ajastinta, toisaalta ei meillä ole mitään ladattavaakaan (itselataava)

      
  • @Quu kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    Eiköhän suurin osa ajasta latauksen yö-ajaksi, ellei sitten vielä illalla ole menoja joihin tarvitsee ladata autoa.

    Meidän autopaikan tolpassa on pistoke, missä lukee sähköauton hidas lataus, muttei siinä ole mitään ajastinta, toisaalta ei meillä ole mitään ladattavaakaan (itselataava)

    Minä teen ajastuksen autossa (eli kännykällä) ja asetan lähtöajan, johon mennessä auton akku on ladattu asetettuun %-määrään ja auto sekä akku on lämmitetty. Eikä sähköautoa tarvitse joka päivä (eli yö) ladata.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    No, mikäs noiden sähköautojen latauksen muka öisin pysäyttää? Ei ainakaan mikään sähkökatkoa pienempi sähköverkon ongelma.

    Siinä piilee ehkä sellainen ongelma, kun työajan jälkeen tullaan kotiin ja laitetaan auto lataukseen, siihen aikaan on muutenkin talouksien sähkönkulutus korkeimmillaan.

    Eiköhän suurin osa ajasta latauksen yö-ajaksi, ellei sitten vielä illalla ole menoja joihin tarvitsee ladata autoa.

    Tässä voi tietysti miettiä sitä että jollei lataajan ostamana sähkötuotteena ole yösähkö tai tietoisesti valittu pörssisähkö missä yöhinta on alempi, niin miksi lataisi vasta yöllä, eikä heti? Itse lataisin mieluusti akkua siltä varalta että tulisi tarve lähteä jonnekin, mutta lataan halvemmalla yösähköllä. Vastuullisuus on tietty hieno asia, mutta moniko oikeasti toimii vastuullisesti, ellei hyödy siitä itse (roskien määrä luonnossa jne.)?

    Ja kesällä mieluummin myyn aurinkopaneelisähkön selkeästi kalliimmalla hinnalla markkinoille kuin mitä lataan auton akkua yöllä. Järkevää yhteiskunnallisesti, mutta myös yksilön kannalta, eli helppo perustella kun saa siitä itselleen palkkion.

      
  • QuuQuu
    muokattu 26.09.2022 20:43

    Meillä ei yöllä ole juurikaan muuta sähkönkulutusta kuin jääkaappipakastin.
    6 kk kulutus sähkölakun keskiarvo 26,12 euroa kk

      
  • @Quu kirjoitti:
    Meillä ei yöllä ole juurikaan muuta sähkönkulutusta kuin jääkaappipakastin.
    6 kk kulutus sähkölakun keskiarvo 26,12 euroa kk

    Meillä 12 kk keskiarvo melko tarkkaan 10 x sama.

      
  • @Karrette kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    No, mikäs noiden sähköautojen latauksen muka öisin pysäyttää? Ei ainakaan mikään sähkökatkoa pienempi sähköverkon ongelma.

    Siinä piilee ehkä sellainen ongelma, kun työajan jälkeen tullaan kotiin ja laitetaan auto lataukseen, siihen aikaan on muutenkin talouksien sähkönkulutus korkeimmillaan.

    Eiköhän suurin osa ajasta latauksen yö-ajaksi, ellei sitten vielä illalla ole menoja joihin tarvitsee ladata autoa.

    Tässä voi tietysti miettiä sitä että jollei lataajan ostamana sähkötuotteena ole yösähkö tai tietoisesti valittu pörssisähkö missä yöhinta on alempi, niin miksi lataisi vasta yöllä, eikä heti? Itse lataisin mieluusti akkua siltä varalta että tulisi tarve lähteä jonnekin, mutta lataan halvemmalla yösähköllä. Vastuullisuus on tietty hieno asia, mutta moniko oikeasti toimii vastuullisesti, ellei hyödy siitä itse (roskien määrä luonnossa jne.)?

    Ja kesällä mieluummin myyn aurinkopaneelisähkön selkeästi kalliimmalla hinnalla markkinoille kuin mitä lataan auton akkua yöllä. Järkevää yhteiskunnallisesti, mutta myös yksilön kannalta, eli helppo perustella kun saa siitä itselleen palkkion.

    Sähköauto kannattaa ladata juuri ennen liikkeelle lähtöä, jotta akku on lämmin ja autossa sisälläkin on lämmin. Normikäytössä sähköauton akussa on kapasiteettia usean päivän ajoihin. On tietysti sellaisia, jotka päivittäin ajavat useita kymmeniä tai jopa parisataa kilometriä, mutta keskimäärin päivittäinen ajo on paljon vähäisempää. Voihan auton tökätä pistorasiaan heti kotiin tullessa, mutta lataamista ei tarvitse aloittaa heti vaan ajastuksen avulla. Oletan kaikissa sähköautoissa olevan perustoiminto, että lataamisen voi ajastaa. Periaatteessa sähköauto kannattaa pitää latauspiuhassa kiinni lämmityksen takia vaikka akussa olisi haluttu varaustaso.

    Kun hankin sähköauton, minä pidin akun äkkilähtöjen varalta 60-90% tasolla, mutta sitten huomasin, ettei niitä yllätyslähtöjä niin usein tule. Pari kertaa on tullut ja on pitänyt reissuun lähtiessä ladata S-Marketin pihalla 20min ennen matkan alkua. Ei ole ongelma.

    Minä lataan pääasiassa työpaikalla, mutta jos aamulla on lähtö pidemmälle, niin ainakin silloin ajastan auton lataamaan yöllä.

    Ladattava hybridi on eri asia, koska niissä on pieni akku ja silti hidas lataus. On pakko pitää akku täynnä, jos aikoo lähteä sähköllä liikkeelle.

    Sähköautolle on nykyään paljon latausmahdollisuuksia ja tilanne edelleen paranee koko ajan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit