Tuoreempi tilalle...

4 kommenttia

Nyt on vihreää valoa luvassa hallitukselta auton vaihtoon.
Pihassa on nyt kaksi Toyotaa vm.97, joista toinen jää ja toinen voisi vaihtua uudempaan. Erittäin hyvin ovat toimineet kumpikin tosin toinen - Corolla ei ole kauaa ollutkaan. Pitempään olleen eli Carinan voisi vaihtaa uudempaan kun kolmassadastonni on lähestymässä. Järkisyytä ei ole kun ei ole vikojakaan ja auto tilava, laadukas yhä, hyvä ajaa ja taloudellinen. Ennen Carinaa oli vanhempi Audi A4, joka oli hyvä sekin mutta siinä alkoi jo pukata kalliita vikoja kahdensadan jälkeen. Huonoja kokemuksia on lähinnä Fordeista ja Volkkareista, joten niitä ei meille tule.

Nyt kiinnostais vm.00-02 Avensis, Mazda6, Audi A6 98-00, Saab 93, Volvo S40 00-03 tai MB C-sarja 97-00. Onko kenelläkään omia kokemuksia noista em. malleista. Mitä vikoja ollut ja millaiset ovat käyttökulut olleet? Toyotaa puoltaa hyvät kokemukset mutta harvoin olen kahta samanmerkkistä peräkkäin pitänyt. Japanilaisia arvostan eniten autojen teossa mutta esim. tuo Volvo ja Saab kiehtovat myös pohjoismaalaisina hyvämaineisina merkkeinä. Saksalaisista vain MB ja Audi ovat kiinnostavia mutta maksanko niissä turhasta? Ainakin ko.merkkien hinnat ovat nyt laskeneet muiden tasolle, joten onko nyt rahalle vastinetta. Vai kannattaako vaan ajaa hyvällä ilmastoidulla CarinaE:llä vielä seuraavat satatonnia?

Kokemuksista etukäteen kiittäen.

  
  • mulla avensis d4 01 , kokemukset 80-130tuhatta kilometriä välillä.
    -normaalit huollot (170-330 euroa)
    ylimääräiset hommat:etujarrut purettu ja herkistetty:n 200 euroa
    -lambda vaihdettu 250eur
    -takuukorjauksia:hanttarin oven tiiviste liimattu uusiksi,bensamittari korjattu (mekaaninen vika mittaritaulussa),ohjauspylväs "kitisee satunnaisesti"..ilmenee muutaman kerran vuodessa,ei osattu korjata, softattu ecu uudelleen nykimisen vuoksi.
    ostatko? :sunglasses:

      
  • Mazda6 tai 3, en usko, että varmempia autoja et löydä.
    kokemusta molemmista. Kunhan huollot ja alustan pesut on tehty säännölisesti. Toimii maailman tappiin. Kyllä aidot japanissa tehdyt autot on niitä toimivimpia vempeleitä.

    [RB26dett muokkasi tätä viestiä 25.03.2006 klo 14:29]
      
  • Kyllähän Masaa tai Tojoa kannattaa harkita! :sunglasses:
    Itsellä ainakin hyvät kokemukset molemmista, Audista myös! :sunglasses:

      
  • 00-vuosimallin V40:stä on kokemuksia kolmen vuoden ajalta ja reilun 70 tuhannen km:n matkalta ja kokemukset ovat pääosin positiivisia. Isompia vikoja ei ole ollut, eikä itse asiassa niitä pienempiäkään. Huolloissa on tehty normaalit toimenpiteet ja muistaakseni yhden ylimääräisen kerran on jarruja laitettu takuun piikkiin. Sanoisin, että varsin huoletonta on meno ollut.

    Auto on mukava ajaa ja ainakin itselleni on 2.0 T:n teho riittänyt hyvin enkä ole tuolla jalkoihin jäänyt, automaatti on omalta osaltaan tuonut lisää mukavuutta matkantekoon. Tiloiltaan auto ei mikään erityisen suuri ole mutta kyllä siihenkin sopii sen verran, että reissuun voi lähteä. Itse (190cm) mahdun kuskin paikalle varsin hyvin, tosin tällöin takana olijalla ei varmastikaan ole erityisen tilavat oltavat. Osaltaan tilanpuutetta aiheuttanee se, että minä taidan pitää penkkiä taaempana ja makaavammassa asennossa kuin kokoiseni kuljettajat normaalisti.

    Suurin ongelma itselläni on ollut ohjauksen uraherkkyys, erityisesti kesärenkailla (205/50/16), mutta ohjauskulmien säätö ja hyvät renkaat ovat ongelmaan auttaneet, talvirenkailla (195/55/15) ongelma ei ole esiintynyt lainkaan samassa mittakaavassa. Renkaisiin on tosin pitänyt panostaa myös rengasmelun vuoksi, S/V40:n ei kuitenkaan ole aivan hiljaisin auto.

    Käyttökulut ovat ainakin omasta mielestäni olleet varsin kohtuulliset, joskin minulla auto on ollut huoltosopimuksella. Keskikulutus (kaupunki/maantie) lienee itselläni jossakin 8,5 litran kieppeillä ja maantiellä pääsee rauhallisesti ajellen niukasti alle 7,5 litran keskikulutukseen. En tosin ole kulutusta sen kummemmin tarkkaillut mutta muistelisin, että viimeisen 6000 km:n matkalta keskikulutus olisi 8,4 l/100 km. Tästä en kuitenkaan voi mennä takuuseen ja tosiasiahan on se, että kyllä se bensaa syö. Mutta kyllähän sitä vielä myydäänkin.

    Itse olen ollut autoon varsin tyytyväinen eikä minulla ole siitä pahaa sanottavaa. Nyt on kuitenkin haaveissa vaihto isompaan, dieseliin ja nelivetoon, valitettavasti varat eivät vaan riitä Volvoon.
    :cry:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit