Aurinkopanelit

309 kommenttia
15791011
  • muokattu 05.10.2022 14:45

    Onko kukaan tutkinut miten onnistuisi sähköauton käyttö energiavarastona (varsinaisien akustojen sijaan)?
    Tuli tuossa hommailtua noita aurinkopaneelitarvikkeita, tarkoitus rakentaa sellainen vajaan 10kWp järjestelmä (siis laskennallinen max. teho). Mukaan tarttui Soliksen hybridi-invertteri, jolla pystyy hanskaamaan mm. saarekekäytön ja johon saa liitettyä akkujärjestelmän. DC puolen akuston suuntaan max. charge/discharge ei nyt ihan hurja ole (6kW), ja näyttää olevan listattuna tuetut (valmiiksi parametrisoidut) akkujärjestelmät, mutta ei tuo BMS parametrisointi nyt niin kovin vaikealta tuossa invertteripäässä näytä - ongelmaksi käytännössä muodostunee se, että miten tuon invertterin BMS:n saa juttelemaan auton oman BMS:n kanssa. Lisäksi tietysti tarvittaisiin sellainen "Wallbox" joka osaisi hanskata myös tuon DC puolen, eli jos PV invertteri on "akkukäytöllä", niin wallbox kommunikoi auton kanssa DC puolelta suoraan auton akustoon, mutta jos PV invertteri ei ole akkukäytöllä (=ajastettavissa), niin auton lataus tapahtuu normaali AC laturin kautta.

    Edittiä: itse itselleni vastaten, tuollahan se onnistuisi:
    https://esl-emobility.com/en/catalog/product/view/id/3936/s/bidirectional-charging-dc-wallbox-v2h-10kw-electric-car-wallbox-dc-charging-station-ccs-bidirectional-5m-cable-28a-500v-integrated-energy-management-system-for-pv-storage-smart-home/category/859/

    hieman suolainen tuo hinta on ainakin vielä.

      
  • muokattu 06.10.2022 16:43

    Ei paljon lisättävää, koska omassakin tapauksessa akkufarmin hankinta törmäsi alustavaan hinta-arvioon, joka ei näyttänyt kovin kannattavalta.

    Jos tuo yllä oleva on pelkkä eestaas latauslaite jolla voidaan syöttää auton akusta taloon, niin onpa julman hintainen. Teslan powerwall on käsittääkseni valmis invertteriin liitettävä akkufarmi samaan tarkoitukseen ja tämä toimii panelien kanssa vaikka itse ajaisi dieselilläkin:

    https://www.renovablesverdes.com/fi/bateria-tesla-powerwall-2/

    https://www.ecowatch.com/solar/best-companies/tesla-solar-powerwall

      
  • Tuo Teslan powerwall mahtaa tosiaan olla tällä hetkellä se paras (ja edullisin) ratkaisu. Tuo varsinainen V2G/V2H on kyllä vielä melko "teoriatasolla" ja toteutuksia näyttää olevan useammanlaisia, kuten myös hintoja (vahva ehkä koska useamman kohdalla taustatutkimusta tehdessä tuli vastaan "pricing not available").
    Suurimmassa osassa V2G/V2H latauslaitteita on oma invertteri, eli auton akuston lataus ja purku tapahtuu DC puolella ja invertteri tekee siis tuon konversion AC verkkoon päin. Vähemmän näyttää olevan vielä suoraan olemassa olevan PV hybrid invertterin DC (akku) puolelle kytkettäviä sähköauton akustoa käyttäviä järjestelmiä (siis jossa ei olisi tuota AC puolen tarvetta ollenkaan, koska auton akusto toimisi pelkästään energiavarastona Teslan powerwallin tapaan, . Lisäksi kovin monessa automallissa ei vielä toistaiseksi tuota P2V/H mahdollisuutta edes ole, joihinkin merkkeihin on jossain välissä tulossa softapäivityksellä.

      
  • Jostain syystä en usko että maailmasta löytyy yhtään akkumallia, jota kannattaisi sähköverkkoon liitetyssä taloudessa käyttää kustannusten alentamiseksi sähkön välivarastointiin siksi että halutaan ottaa verkosta sähkö eri aikaan kuin käyttää.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Jostain syystä en usko että maailmasta löytyy yhtään akkumallia, jota kannattaisi sähköverkkoon liitetyssä taloudessa käyttää kustannusten alentamiseksi sähkön välivarastointiin siksi että halutaan ottaa verkosta sähkö eri aikaan kuin käyttää.

    Epäilen samoin. Kun tai jos ostaisin nyt sähköauton, pitäisin hyvin tärkeänä virran ulosoton mahdollisuutta. Tuohan korvaisi myös (ymmärtääkseni) erillisen akkuvaraston.

      
  • @Vital kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Jostain syystä en usko että maailmasta löytyy yhtään akkumallia, jota kannattaisi sähköverkkoon liitetyssä taloudessa käyttää kustannusten alentamiseksi sähkön välivarastointiin siksi että halutaan ottaa verkosta sähkö eri aikaan kuin käyttää.

    Epäilen samoin. Kun tai jos ostaisin nyt sähköauton, pitäisin hyvin tärkeänä virran ulosoton mahdollisuutta. Tuohan korvaisi myös (ymmärtääkseni) erillisen akkuvaraston.

    Ei taida olla 3-vaiheulosottoja missään autossa. Ja vähän hassu systeemi siitä tulisi, jos sähköverkko kytketään keulaan ja talo perään. Mitä sitten, kun auto on ajossa? Sama pätee myös paremmilla tekniikoilla tehtyyn sähköautoenergiavarastoon. Onko auto ajoa varten tarvittaessa vai määrääkö talon sähkönkulutus ajot?

      
  • muokattu 08.10.2022 13:01

    Halvemmaksi tulisi ostaa pelkkä akku (vaikka Teslan Powerwall) kuin sähköauto sähkövarastoksi. Jos autoa aikoo käyttää autona, ei se voi toimia sähkövarastona ja jos ei käytä autoa, on turha ostaa pyörillä varustettu akku. Ainakin yleensä. Tietenkin voisi olla vaikka niin, että kotona lataa auton akun täyteen ja ajaa mökille, jossa käyttää auton akkua sähkön lähteenä. Silloinkin tulisi luultavasti halvemmaksi ajaa entisellä dieselillä ja pitää Powerwall peräkärryssä. Voisi sitten mökiltäkin piipahtaa vaikka kaupassa ilman, että mökin sähköt lähtee mukana.

      
  • Totta on, hyvin hankalasti auto toimii varsinaisena sähkövarastona, mutta ainakin itse tuota pitkälti hyödyntäisin ja etenkin mökillä.

    Pyysin tarjouksen harkittavakseni, Aurinkomaailmasta 8 paneelia, 3 kwp, 5300€. Vähäinen on järjestelmä, ajatuksena jos tuollaisen voisi siirtää joskus tulevan kattoremontin ajaksi.

    Gulp. Ei kai nämä ”Jasolarin tehokas (395W) Half cut aurinkopaneeli”, ole juuri niitä (kiinalaisia) paneeleja joista TM:ssa varoitettiin?

      
  • @Vital kirjoitti:
    Totta on, hyvin hankalasti auto toimii varsinaisena sähkövarastona, mutta ainakin itse tuota pitkälti hyödyntäisin ja etenkin mökillä.

    Pyysin tarjouksen harkittavakseni, Aurinkomaailmasta 8 paneelia, 3 kwp, 5300€. Vähäinen on järjestelmä, ajatuksena jos tuollaisen voisi siirtää joskus tulevan kattoremontin ajaksi.

    Gulp. Ei kai nämä ”Jasolarin tehokas (395W) Half cut aurinkopaneeli”, ole juuri niitä (kiinalaisia) paneeleja joista TM:ssa varoitettiin?

    En sano, että sinä, mutta ihmiset tuntuvat ajattelevan ristiriitaisesti tai epäloogisesti auton akun lataustarvetta ja kestoikää.

    Yleensä ollaan hädissään (siis sellaiset on, jotka eivät itse aja sähköautolla), että auton akkua joutuu kaiken aikaa lataamaan ja sähköauton käytettävyys on huono akun lataustarpeen takia. Toisaalta ollaan valmiita pitämään autoa tasaamassa verkon kuormaa. Minä en haluaisi antaa akusta yhtään energiaa pois muualle kuin auton liikuttamiseen.

    Akun kestoikää lyhentää lataussyklit. Mitä tiheämmin akkua lataa ja purkaa, sitä lyhyemmäksi akun vuosissa laskettu kestoikä jää.

    On ristiriitaista ja epäloogista olla huolissaan lataustarpeesta liikenteessä ja akun kestoiästä ja samaan aikaan puhua auton akun käyttämisestä energiavarastona.

    Jos joku haluaa rasittaa autonsa akkua ylimääräisillä lataussykleillä, ei se minulta ole pois. Siitä vaan.

      1
  • muokattu 09.10.2022 19:15

    Suomen Salossa valmistettuja aurinkopaneeleja ei ehditä toimittamaan ”vähään aikaan(ensivuoden aikana)”, no valitsen sen joka sen pystyy sen toimittamaan ensi kesäksi.

    Yritin/yritän jäljittää valmistajia, ja jopa Kanadalaisen valmistajan juuret johtivat kiinan määrättyyn maakuntaan.

    Erinomaisia tietenkin ovat nuo Uiguurien valmistamat. Kun palkkaa ei makseta ja työnjohtajalla on ruoska, sekä varmuudeksi päälliköllä ase, laatua siitä ilman muuta syntyy.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Halvemmaksi tulisi ostaa pelkkä akku (vaikka Teslan Powerwall) kuin sähköauto sähkövarastoksi. Jos autoa aikoo käyttää autona, ei se voi toimia sähkövarastona ja jos ei käytä autoa, on turha ostaa pyörillä varustettu akku. Ainakin yleensä. Tietenkin voisi olla vaikka niin, että kotona lataa auton akun täyteen ja ajaa mökille, jossa käyttää auton akkua sähkön lähteenä. Silloinkin tulisi luultavasti halvemmaksi ajaa entisellä dieselillä ja pitää Powerwall peräkärryssä. Voisi sitten mökiltäkin piipahtaa vaikka kaupassa ilman, että mökin sähköt lähtee mukana.

    Idea olikin se että auton akustoa pystyisi käyttämään tesla powerwallin tapaan, ts. että se kytkettäisiin suoraan jo olemassa olevan hybridi-invertterin DC puolelle (tesla power wallin tai muiden akkujärjestelmätoimittajien tapaan). Ohjelmointi siten että esim. maksimi käytettävä kapasiteetti mitä ajoneuvon akusta otetaan ulos voisi olla vaikka 15kWh (uusin Tesla powerwall on jotain tätä luokkaa vrt. sähköautojen akustot ~60-100kWh), joka otettaisiin ulos huippukututustuntien aikana jos auton akuston varausaste on esim. 50-80% välillä. Tällöin ajoneuvon akuston "ikääntyminen" lataussyklien osalta ei juurikaan muuttuisi varsinkin kun lataus tapauhtuisi saman kytkennän läpi pienempien kulutustuntien aikaan alle 10kW teholla.

      2
  • muokattu 10.10.2022 13:19

    Sähköautoni on käytössä noin 2 % ajasta ja muulloin tuo roikkuu katoksessamme. Ilmiselvä sähkövarastohan tuo voisi olla jos sähkön saisi ulos. Eikä voi olla kovin monimutkaista tehdä sitä ulosottoa jälkeenpäinkään, kysyntää vain ei ole ollut.

    Olen tosin kaupunkilainen ja nyt jo eläkeläinen jolla on kaksi autoa ja yksi kuljettaja, mutta saman tapaisesti se tuntuu olevan myös etätyöntekijöillä.

    Hyväksyin muuten tarjouksen SaloSolarin tarjouksen aurinkokennoista. 3200 wp 6250€.
    Sen saikin toimitettavaksi ”jo ensi kesäksi”.

    Taidetaan Salossa tehdä hommia…jo varmaan viidessä vuorossa?

      
  • @Vital kirjoitti:
    Hyväksyin muuten tarjouksen SaloSolarin tarjouksen aurinkokennoista. 3200 wp 6250€.
    Sen saikin toimitettavaksi ”jo ensi kesäksi”.

    Hyvä homma! Toivokaamme koko yhteiskunnan hyvinvoinnin vuoksi, että ensi kesän aurinkoenergian tuotanto ei ole yhtä arvokasta kuin viime kesän :smiley:

    Tämä on oman talouden kannalta negatiivisessa korrelaatiossa oleva järjestelmä, kun panelien rahallisen tuoton heikentyessä ei sähkölaskukaan rasita ja päinvastoin.

      1
  • muokattu 10.10.2022 16:03

    @740 GLE kirjoitti:

    @Vital kirjoitti:
    Hyväksyin muuten tarjouksen SaloSolarin tarjouksen aurinkokennoista. 3200 wp 6250€.
    Sen saikin toimitettavaksi ”jo ensi kesäksi”.

    Hyvä homma! Toivokaamme koko yhteiskunnan hyvinvoinnin vuoksi, että ensi kesän aurinkoenergian tuotanto ei ole yhtä arvokasta kuin viime kesän :smiley:

    Tämä on oman talouden kannalta negatiivisessa korrelaatiossa oleva järjestelmä, kun panelien rahallisen tuoton heikentyessä ei sähkölaskukaan rasita ja päinvastoin.

    Näkisin asian, että me kaikki laitamme kennoja etenkin katoillemme ja ylituotannon ratkaisevat muut. Vedyksi taitaa mennä, joka on hyvin positiivista.

      
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Halvemmaksi tulisi ostaa pelkkä akku (vaikka Teslan Powerwall) kuin sähköauto sähkövarastoksi. Jos autoa aikoo käyttää autona, ei se voi toimia sähkövarastona ja jos ei käytä autoa, on turha ostaa pyörillä varustettu akku. Ainakin yleensä. Tietenkin voisi olla vaikka niin, että kotona lataa auton akun täyteen ja ajaa mökille, jossa käyttää auton akkua sähkön lähteenä. Silloinkin tulisi luultavasti halvemmaksi ajaa entisellä dieselillä ja pitää Powerwall peräkärryssä. Voisi sitten mökiltäkin piipahtaa vaikka kaupassa ilman, että mökin sähköt lähtee mukana.

    Idea olikin se että auton akustoa pystyisi käyttämään tesla powerwallin tapaan, ts. että se kytkettäisiin suoraan jo olemassa olevan hybridi-invertterin DC puolelle (tesla power wallin tai muiden akkujärjestelmätoimittajien tapaan). Ohjelmointi siten että esim. maksimi käytettävä kapasiteetti mitä ajoneuvon akusta otetaan ulos voisi olla vaikka 15kWh (uusin Tesla powerwall on jotain tätä luokkaa vrt. sähköautojen akustot ~60-100kWh), joka otettaisiin ulos huippukututustuntien aikana jos auton akuston varausaste on esim. 50-80% välillä. Tällöin ajoneuvon akuston "ikääntyminen" lataussyklien osalta ei juurikaan muuttuisi varsinkin kun lataus tapauhtuisi saman kytkennän läpi pienempien kulutustuntien aikaan alle 10kW teholla.

    En osaa kuvitella oman auton käyttöprofiiliin sopivan auton akun käyttämistä varastona. Auto seisoo yöt ja on käytössä joko ihan ajossa tai ainakin poissa kotoa päivät. Missä kohtaa hyötyisin akun käytöstä varastona? Jos en ole pitkällä matkalla, niin joku 15kWh olisi varmaan pelivaraa ottaa autosta päivänä muutamana viikossa, mutta se olisi sitten illalla tai yöllä. Mielenkiintoinen tieto tuo, että varastokäytössä akku ei ikäänny.

    Kun en ymmärrä, niin en edes haikaile käyttäväni auton akun energiasisältöä muuhun kuin auton tarpeisiin. Mutta ei minulla tietenkään ole mitään sitä vastaan, jos joku haluaa käyttää auton akkua energiavarastona.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Mielenkiintoinen tieto tuo, että varastokäytössä akku ei ikäänny.

    >
    Ikääntyy toki, mutta lataussyklien määrä ei 10-20℅ kertatäyttöasteella vähene 1/1. Jos laskennallinen 0-100℅ lataussyklien määrä on 2000, niin esim. 20℅ kertalatauksella syklien määrä on 10000, siis 5x20℅ on sama asia kuin 1x 0-100℅, eli yksi lataussykli.

      
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Mielenkiintoinen tieto tuo, että varastokäytössä akku ei ikäänny.

    >
    Ikääntyy toki, mutta lataussyklien määrä ei 10-20℅ kertatäyttöasteella vähene 1/1. Jos laskennallinen 0-100℅ lataussyklien määrä on 2000, niin esim. 20℅ kertalatauksella syklien määrä on 10000, siis 5x20℅ on sama asia kuin 1x 0-100℅, eli yksi lataussykli.

    Jos järkkää pelit ja rensselit niin, että ottaa virtaa akusta, niin kyllä kai siinä tulee lataus/purku per päivä tuon energiavaraston osalta. Muuten koko homma olisi aika turhaa, minun mielestäni. Akun kestoikä autossa kannattaisi maksimoida eikä kuluttaa akkua ylimääräisien manööverien kanssa, taaskin tämä on vain minun mielipide. Fakta on se, että omassa käytössäni sähkärin akulle on aivan riittävästi käyttöä auton kuljettamisessa ja lämmittämisessä yms. Ja vuorokauden aikojen suhteen varastokäyttö ei taida sopia yhteen pörssisähkön hintavaihtelun kanssa. Jos esim. iltaseitsemästä aamuseitsemään auto seisoo parkissa kotona ja akkua ladataan ja puretaan, niin minusta se tapahtuu väärään aikaan ja lisäksi purkamisen jälkeen pitää olla aikaa lataantua taas takaisin liikkeelle lähtöä varten. Minusta tuntuu, että akun käyttö energian varastointiin on hypoteettinen ajatus ja ehkä jollekin marginaaliselle autonomistajaporukalle käyttökelpoinen. Heidänkin kannattaisi jättää auto ostamatta ja hankkia pelkkä akku. Tulisi halvemmaksi ja akun käytön voisi optimoida energiataloudellisesti oikein vapaammin kuin, jos akku aina välillä karkailee muualle, kun se on pyörien päällä.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Mielenkiintoinen tieto tuo, että varastokäytössä akku ei ikäänny.

    >
    Ikääntyy toki, mutta lataussyklien määrä ei 10-20℅ kertatäyttöasteella vähene 1/1. Jos laskennallinen 0-100℅ lataussyklien määrä on 2000, niin esim. 20℅ kertalatauksella syklien määrä on 10000, siis 5x20℅ on sama asia kuin 1x 0-100℅, eli yksi lataussykli.

    Jos järkkää pelit ja rensselit niin, että ottaa virtaa akusta, niin kyllä kai siinä tulee lataus/purku per päivä tuon energiavaraston osalta. Muuten koko homma olisi aika turhaa, minun mielestäni. Akun kestoikä autossa kannattaisi maksimoida eikä kuluttaa akkua ylimääräisien manööverien kanssa, taaskin tämä on vain minun mielipide. Fakta on se, että omassa käytössäni sähkärin akulle on aivan riittävästi käyttöä auton kuljettamisessa ja lämmittämisessä yms. Ja vuorokauden aikojen suhteen varastokäyttö ei taida sopia yhteen pörssisähkön hintavaihtelun kanssa. Jos esim. iltaseitsemästä aamuseitsemään auto seisoo parkissa kotona ja akkua ladataan ja puretaan, niin minusta se tapahtuu väärään aikaan ja lisäksi purkamisen jälkeen pitää olla aikaa lataantua taas takaisin liikkeelle lähtöä varten. Minusta tuntuu, että akun käyttö energian varastointiin on hypoteettinen ajatus ja ehkä jollekin marginaaliselle autonomistajaporukalle käyttökelpoinen. Heidänkin kannattaisi jättää auto ostamatta ja hankkia pelkkä akku. Tulisi halvemmaksi ja akun käytön voisi optimoida energiataloudellisesti oikein vapaammin kuin, jos akku aina välillä karkailee muualle, kun se on pyörien päällä.

    Käsittääkseni hitaat pienet purut ja varaukset eivät kuluta akkua kummemmin ja sellaiseen autoa voisi kuvitella käytettävän kotona. Mikään ensisijainen kulutuksensiirtokapine sen ei pitäne olla, ensin laitetaan lämmitykset toimimaan ohjatusti halvalla sähköllä. Sen päälle voi tuunata kulutusta aamu- ja iltatunteina. Ennen töihinlähtöä voi olla käyttämättä kallista sähköä aamutoimiin. Töistä palattua käytetään taas pari tuntia autosähköä. Ja sitten 22-06 lataillaan auto sopivan täyteen sähköä, samalla kun lämmitetään talo ja vedet.

      
  • muokattu 11.10.2022 10:59

    @Late1969 kirjoitti:

    Käsittääkseni hitaat pienet purut ja varaukset eivät kuluta akkua kummemmin ja sellaiseen autoa voisi kuvitella käytettävän kotona. Mikään ensisijainen kulutuksensiirtokapine sen ei pitäne olla, ensin laitetaan lämmitykset toimimaan ohjatusti halvalla sähköllä. Sen päälle voi tuunata kulutusta aamu- ja iltatunteina. Ennen töihinlähtöä voi olla käyttämättä kallista sähköä aamutoimiin. Töistä palattua käytetään taas pari tuntia autosähköä. Ja sitten 22-06 lataillaan auto sopivan täyteen sähköä, samalla kun lämmitetään talo ja vedet.

    Juuri näin. Kulutuksen tuunaukseen, vaikkei tuo yöllä tapahtuva talon/vesien lämmittäminen omalla kohdalla oikein toteudu maalämpöjärjestelmän vuoksi. Itsellä auto on tuossa katoksessa normaalisti juuri iltakulutushuippujen (17-21) aikaan, joskin aamulla lähdetään jo ennen klo 08, mutta kyllä aamutuimaankin tasaukseen voi sen parisen tuntia käyttää. Noina aikoina jos auton akusta sallisi syöttää ulos vaikka 5-6kW teholla (6h/vrk tekee toki jo 30-36kWh max.), mutta toisaalta tuon ulos otetun energian saa ladattua takaisin illan/yön halpoina tunteina. Lisäksi aamuntunteina tuon voisi rajoittaa pelkästään omaan käyttöön, mutta iltakulutushuippuina voisi sallia myös ulosmyynnin verkkoon päin jos oma kulutus on pienempää.

      
  • muokattu 11.10.2022 13:49

    @HybridRules kirjoitti:
    Minusta tuntuu, että akun käyttö energian varastointiin on hypoteettinen ajatus ja ehkä jollekin marginaaliselle autonomistajaporukalle käyttökelpoinen. Heidänkin kannattaisi jättää auto ostamatta ja hankkia pelkkä akku.

    Tesla Powerwall on se käytännössä valmiina pakettina ostettava tuote tähän tarkoitukseen. Useampikin keskustelija on jo todennut että nykyhinnoillakaan ei välttämättä löydy taloudellista perustetta hankkia akkufarmia pelkkään kustannusoptimointiin.

    Vaikka myös kustannusoptimointi mainitaan Teslan Powerwallin hankintaperusteeksi, en usko tämän olevan päämotiivina:

    https://www.tesla.com/support/energy/powerwall/learn/why-powerwall

    Tärkein käyttökohde on aivan muualla. Eri puolilla Yhdysvaltoja on käytössä jo niin vanhaa verkkoa, että se alkaa olla yksinkertaisesti varsin epävarmaa ja blackouteja sattuu tämän tästä. Siinä maailmassa on kivaa että tietokone ja televisio toimivat ainakin yhtä kauan kuin tukiasemien akkuvarmistukset ja kodin ilmastointi pyörii vielä ainakin vuorokauden sen jälkeenkin.

    Jos Keski-Lännessä off-grid ranchilla isoisän rakentama tuulimylly alkaa olla hajoamaisillaan ja generaattorikin on peruskorjausta vailla, minun valintani voisi olla aurinkopanelit ja Powerwall, jonka turvin selviän yön yli.

    Auton akusta taloon syöttäminen on harkinnan arvoinen lähinnä back-up mahdollisuutena jos joskus tulevaisuudessa huippukuormasta joutuu maksamaan tai jos haluaa varautua mahdollisiin tilapäisiin sähkökatkoihin. Sinulle tuokaan ei sovi, koska liikkuessasi olet kaukana kotoa, mutta kodin lähellä keskimääräistä työmatkaa kulkevalle autolle on usein mahdollista olla paikalla kulutushuippua tasaamassa joko aamulla tai illalla vaikka molempiin ei ehtisikään. Se on sitten voi voi, jos on 8 - 16 työaika eikä voi siirtää aamulypsyn aikaan eikä Pohjois-Atlantin aikavyöhykkeeseen osuakseen edes jompaan kumpaan päivän kahdesta huippukuormasta omassa autokatoksessa. Jatkossa tuo tulee kyseeseen myös vanhemman sähköauton hankinnan kautta. Auto, jonka akuissa on heikosti kapasiteettia voi olla ajoon epäkäytännöllinen, mutta jo 10 kWh luokassa voi saavuttaa merkittävän huippukuorman leikkaamisen oman kotinsa osalta. Huippukuormasta ei tosin peritä yksityiskuluttajalta. Vielä.

      
  • muokattu 11.10.2022 16:07

    @HybridRules kirjoitti:

    "Akun kestoikä autossa kannattaisi maksimoida eikä kuluttaa akkua ylimääräisien manööverien kanssa, taaskin tämä on vain minun mielipide. "

    Miksi ihmeessä sitä akkua pitäisi säästää seuraavalle?
    Jos minulla olisi sähköauto, jota aikoisin pitää 2-4 vuotta, niin en juurikana olisi kiinnostunut akun kulumisesta, vaan käyttäisin sähköautoa juuri niin kuin se itselle olisi kaikkein parasta ja sopivinta.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Minusta tuntuu, että akun käyttö energian varastointiin on hypoteettinen ajatus ja ehkä jollekin marginaaliselle autonomistajaporukalle käyttökelpoinen. Heidänkin kannattaisi jättää auto ostamatta ja hankkia pelkkä akku.

    Tesla Powerwall on se käytännössä valmiina pakettina ostettava tuote tähän tarkoitukseen. Useampikin keskustelija on jo todennut että nykyhinnoillakaan ei välttämättä löydy taloudellista perustetta hankkia akkufarmia pelkkään kustannusoptimointiin.

    Vaikka myös kustannusoptimointi mainitaan Teslan Powerwallin hankintaperusteeksi, en usko tämän olevan päämotiivina:

    https://www.tesla.com/support/energy/powerwall/learn/why-powerwall

    Tärkein käyttökohde on aivan muualla. Eri puolilla Yhdysvaltoja on käytössä jo niin vanhaa verkkoa, että se alkaa olla yksinkertaisesti varsin epävarmaa ja blackouteja sattuu tämän tästä. Siinä maailmassa on kivaa että tietokone ja televisio toimivat ainakin yhtä kauan kuin tukiasemien akkuvarmistukset ja kodin ilmastointi pyörii vielä ainakin vuorokauden sen jälkeenkin.

    Jos Keski-Lännessä off-grid ranchilla isoisän rakentama tuulimylly alkaa olla hajoamaisillaan ja generaattorikin on peruskorjausta vailla, minun valintani voisi olla aurinkopanelit ja Powerwall, jonka turvin selviän yön yli.

    Auton akusta taloon syöttäminen on harkinnan arvoinen lähinnä back-up mahdollisuutena jos joskus tulevaisuudessa huippukuormasta joutuu maksamaan tai jos haluaa varautua mahdollisiin tilapäisiin sähkökatkoihin. Sinulle tuokaan ei sovi, koska liikkuessasi olet kaukana kotoa, mutta kodin lähellä keskimääräistä työmatkaa kulkevalle autolle on usein mahdollista olla paikalla kulutushuippua tasaamassa joko aamulla tai illalla vaikka molempiin ei ehtisikään. Se on sitten voi voi, jos on 8 - 16 työaika eikä voi siirtää aamulypsyn aikaan eikä Pohjois-Atlantin aikavyöhykkeeseen osuakseen edes jompaan kumpaan päivän kahdesta huippukuormasta omassa autokatoksessa. Jatkossa tuo tulee kyseeseen myös vanhemman sähköauton hankinnan kautta. Auto, jonka akuissa on heikosti kapasiteettia voi olla ajoon epäkäytännöllinen, mutta jo 10 kWh luokassa voi saavuttaa merkittävän huippukuorman leikkaamisen oman kotinsa osalta. Huippukuormasta ei tosin peritä yksityiskuluttajalta. Vielä.

    Jotkut kammoavat jo piuhasulkeisia. Laihialaisintopinko ehkä saattaisi värkkäillä akkuauton kanssa, minä en.

      
  • Teslan (Powerwallin) voi jättää ostamatta jos kokee ettei kaipaa sellaista.

    Akkuauton ja akkufarmin kanssa mielenkiintoinen värkkäily ei olekaan piuhan kytkeminen, jonka osaa kuka tahansa. Paljon jännittävämpää on downloadata SPOT-markkinoiden sähkön hinta ja optimoida latausta ja purkausta automaattisesti rahamäärää optimoiden käytettävyydestä tinkimättä.

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Teslan (Powerwallin) voi jättää ostamatta jos kokee ettei kaipaa sellaista.

    Akkuauton ja akkufarmin kanssa mielenkiintoinen värkkäily ei olekaan piuhan kytkeminen, jonka osaa kuka tahansa. Paljon jännittävämpää on downloadata SPOT-markkinoiden sähkön hinta ja optimoida latausta ja purkausta automaattisesti rahamäärää optimoiden käytettävyydestä tinkimättä.

    En minä tässä puhukaan Tesla Powerwallin puolesta vaan jonkun kiinteän akkupaketin puolesta. Latauksen ja purkauksen automaattinen optimointi onkin erittäin fiksu ajatus eikä se toimi, jos akku tämän tästä karkailee autokatoksesta. Minun mielestäni on kyseenalaista kannattaako ostaa auto, jotta saa akkupaketin.

    Sähköenergian luonteen vuoksi oikeastaan joka talossa pitäisi olla varastoakku, jotta sähköverkkoa ei tarvitsisi mitoittaa hetkellisen maksimin mukaan. Tai siis se hetkellinen maksimi olisi matalampi. Myrskyt sun muut sähkökatkoksetkin saattaisivat jäädä lähes kokonaan historiaan.

    Nyt tiedän minäkin palstan tietoviisaiden ansiosta, että omakotitalon sähkövarastona akku ei käytännössä ikäänny. Ainakin uusiin taloihin pitäisi säätää pakolliseksi vaikka 100kWh:n akku, koska sen hinta ei valtavasti nosta uuden talon rakennuskustannusta ja akku siis kestää talon elinkaaren (100 vuoden talo?). Autoon menevät ampeerit sen sijaan kuluttavat akkua (niin olen antanut itselleni kertoa), joten energiavaraston käyttöiän varmistamiseksi auton akkua ei siihen kannata käyttää, jos autoa käytetään myös ajamiseen.

    Ajattelenpa asiaa miten tahansa, niin looginen johtopäätös on, että auton akkua ei kannata harkita energiavarastoksi talon sähköille.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Nyt tiedän minäkin palstan tietoviisaiden ansiosta, että omakotitalon sähkövarastona akku ei käytännössä ikäänny. Ainakin uusiin taloihin pitäisi säätää pakolliseksi vaikka 100kWh:n akku, koska sen hinta ei valtavasti nosta uuden talon rakennuskustannusta ja akku siis kestää talon elinkaaren (100 vuoden talo?). Autoon menevät ampeerit sen sijaan kuluttavat akkua (niin olen antanut itselleni kertoa), joten energiavaraston käyttöiän varmistamiseksi auton akkua ei siihen kannata käyttää, jos autoa käytetään myös ajamiseen.

    Ajattelenpa asiaa miten tahansa, niin looginen johtopäätös on, että auton akkua ei kannata harkita energiavarastoksi talon sähköille.

    Ikääntyyhän se akku toki, mutta ikääntymisnopeus riippuu kapasiteetista ja lataussyklien määrästä. Jos akusto on suunniteltu kestämään sen 3000 lataussykliä (0-100%, jonka jälkeen kapasiteetista on jäljellä 80%), ja kuvitellaan että tuohon energian tasaukseen sitä puretaan/ladataan 2 kertaa päivässä yht. 20kWh määrä (illan huippukuormat / aamun huipukuormat).
    Nyt jos akun kapasiteetti on 100KWh (joku sähköauto), niin yksi energiavarastoon käytetty lataussykli saavutetaan kerran 5 päivässä (5x20kWh = 100kWh == yksi 0-100% lataus). Jos tätä setuppia käytettäisiin pelkästään energiavarastokäytössä, niin käyttöikä lataussyklien perusteella olisi 3000 viiden päivän jaksoa, eli karkeasti 41.9 vuotta, mutta ei sitä kannata roskiin heittää tämänkään jälkeen jos kapasiteetista on edelleen jäljellä 80%.
    Nyt jos akkun kapasiteetti onkin vain 20kWh (isohko powerwall), niin yksi lataussyksi saavutetaan joka päivä, eli akuston ikä lataussyklien määrän perusteella olisi se 3000 päivää, eli 8.2 vuotta.
    Täytyy toki muistaa että vaikka autokäytössä tämä akusto on lataussyklien "täyttymisen" jälkeen käyttökelvoton koska kapasiteetti on uudesta pudonnut sen 20% (en kyllä ymmärrä miksi näin, koska kyllähän sillä edelleen pääsee etenpäin, joskin ei enää samaa matkaa kuin uudella), niin energiavarastokäytössä elinikä jatkuu edelleen.

    Tämä koko pohdintahan lähti siitä, että jos nyt kohtapuoliin pakotetaan ostamaan se sähköauto (kun muuta ei ole enää tarjolla), niin voisiko sen akustoa käyttää muuhunkin tarkoitukseen ja miksi ei.

      1
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Nyt tiedän minäkin palstan tietoviisaiden ansiosta, että omakotitalon sähkövarastona akku ei käytännössä ikäänny. Ainakin uusiin taloihin pitäisi säätää pakolliseksi vaikka 100kWh:n akku, koska sen hinta ei valtavasti nosta uuden talon rakennuskustannusta ja akku siis kestää talon elinkaaren (100 vuoden talo?). Autoon menevät ampeerit sen sijaan kuluttavat akkua (niin olen antanut itselleni kertoa), joten energiavaraston käyttöiän varmistamiseksi auton akkua ei siihen kannata käyttää, jos autoa käytetään myös ajamiseen.

    Ajattelenpa asiaa miten tahansa, niin looginen johtopäätös on, että auton akkua ei kannata harkita energiavarastoksi talon sähköille.

    Ikääntyyhän se akku toki, mutta ikääntymisnopeus riippuu kapasiteetista ja lataussyklien määrästä. Jos akusto on suunniteltu kestämään sen 3000 lataussykliä (0-100%, jonka jälkeen kapasiteetista on jäljellä 80%), ja kuvitellaan että tuohon energian tasaukseen sitä puretaan/ladataan 2 kertaa päivässä yht. 20kWh määrä (illan huippukuormat / aamun huipukuormat).
    Nyt jos akun kapasiteetti on 100KWh (joku sähköauto), niin yksi energiavarastoon käytetty lataussykli saavutetaan kerran 5 päivässä (5x20kWh = 100kWh == yksi 0-100% lataus). Jos tätä setuppia käytettäisiin pelkästään energiavarastokäytössä, niin käyttöikä lataussyklien perusteella olisi 3000 viiden päivän jaksoa, eli karkeasti 41.9 vuotta, mutta ei sitä kannata roskiin heittää tämänkään jälkeen jos kapasiteetista on edelleen jäljellä 80%.
    Nyt jos akkun kapasiteetti onkin vain 20kWh (isohko powerwall), niin yksi lataussyksi saavutetaan joka päivä, eli akuston ikä lataussyklien määrän perusteella olisi se 3000 päivää, eli 8.2 vuotta.
    Täytyy toki muistaa että vaikka autokäytössä tämä akusto on lataussyklien "täyttymisen" jälkeen käyttökelvoton koska kapasiteetti on uudesta pudonnut sen 20% (en kyllä ymmärrä miksi näin, koska kyllähän sillä edelleen pääsee etenpäin, joskin ei enää samaa matkaa kuin uudella), niin energiavarastokäytössä elinikä jatkuu edelleen.

    Tämä koko pohdintahan lähti siitä, että jos nyt kohtapuoliin pakotetaan ostamaan se sähköauto (kun muuta ei ole enää tarjolla), niin voisiko sen akustoa käyttää muuhunkin tarkoitukseen ja miksi ei.

    Aikoinaan, kun teollisuusrobotit olivat uusi asia ja kallis sellainen, asiakkaat halusivat sen tekevän monta työvaihetta ja isolla kapasiteetilla. Homman focus oli pielessä ja seurasi pettymyksiä. Omalla kohdallani hankin auton liikkumista ja tavaran kuskaamista varten ja jätän hypoteettiset käyttötavat sikseen.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:
    Teslan (Powerwallin) voi jättää ostamatta jos kokee ettei kaipaa sellaista.

    Akkuauton ja akkufarmin kanssa mielenkiintoinen värkkäily ei olekaan piuhan kytkeminen, jonka osaa kuka tahansa. Paljon jännittävämpää on downloadata SPOT-markkinoiden sähkön hinta ja optimoida latausta ja purkausta automaattisesti rahamäärää optimoiden käytettävyydestä tinkimättä.

    En minä tässä puhukaan Tesla Powerwallin puolesta vaan jonkun kiinteän akkupaketin puolesta. Latauksen ja purkauksen automaattinen optimointi onkin erittäin fiksu ajatus eikä se toimi, jos akku tämän tästä karkailee autokatoksesta. Minun mielestäni on kyseenalaista kannattaako ostaa auto, jotta saa akkupaketin.

    Sähköenergian luonteen vuoksi oikeastaan joka talossa pitäisi olla varastoakku, jotta sähköverkkoa ei tarvitsisi mitoittaa hetkellisen maksimin mukaan. Tai siis se hetkellinen maksimi olisi matalampi. Myrskyt sun muut sähkökatkoksetkin saattaisivat jäädä lähes kokonaan historiaan.

    Nyt tiedän minäkin palstan tietoviisaiden ansiosta, että omakotitalon sähkövarastona akku ei käytännössä ikäänny. Ainakin uusiin taloihin pitäisi säätää pakolliseksi vaikka 100kWh:n akku, koska sen hinta ei valtavasti nosta uuden talon rakennuskustannusta ja akku siis kestää talon elinkaaren (100 vuoden talo?). Autoon menevät ampeerit sen sijaan kuluttavat akkua (niin olen antanut itselleni kertoa), joten energiavaraston käyttöiän varmistamiseksi auton akkua ei siihen kannata käyttää, jos autoa käytetään myös ajamiseen.

    Ajattelenpa asiaa miten tahansa, niin looginen johtopäätös on, että auton akkua ei kannata harkita energiavarastoksi talon sähköille.

    Suomessa sähköverkon kapasiteetti on nykyisin riittävä, joten siinä mielessä ollaan myöhässä huipunleikkauksissa. Voimalaitosten kannalta leikkauksissa olisi vielä järkeä, mutta kuinka pieniin palasiin joustot kannattaa sijoittaa on jo toinen kysymys. Kun kuormajoustajia on miljoonia, homma mennee pieleen juuri silloin kun ei pitäisi.

    Myös toimitusvarmuus on Suomessa hyvä ja se on laitettu jakeluyhtiön harteille. Joka paikkaan ei ehditty kunnon verkkoa toki tehdä, ennen kuin kansanedustajat huomasivat sähkönlaadun kotona ja kesämökillä olevan riittävän hyvä. Jos verkon parantamisesta sai maksaa, mutta uutta verkkoa ei alueelle tullut, voi harkita omaa sähkölaitosta. Toisaalta akkuenergiavarastoja ollaan jo rakentamassa metsiin verkkoyhtiöiden taholta ongelmallisiin paikkoihin. Jos linja katkeaa, syötetään kuluttajia akuista.

    Sitten tuo mitoitus on vaikea ratkaistava. Hätävaraksi riittää pienet akut, kun suuria kuormia ei niillä kuitenkaan saa syötettyä riittävän kauan. Mutta jos on omaa tuotantoa, sitä kannattanee jemmata akkuihin. 100 kWh on kuitenkin aika paljon muulle kuin lämmitykselle, sähkölämmitystä ei sillä taas kauaa käytetä. Ja sitten se sähköauton lataus, tuo 100 kWh akku voisi toimia sen puskurina ja alentaisi kustannuksia, jos verkkosähkö on pitkään kallista.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    En minä tässä puhukaan Tesla Powerwallin puolesta vaan jonkun kiinteän akkupaketin puolesta.

    Tesla Powerwall on kiinteä akkupaketti.

    Minun mielestäni on kyseenalaista kannattaako ostaa auto, jotta saa akkupaketin.

    Mutta jos jostain muusta syystä tulee kuitenkin ostaneeksi auton, mikä estää optimoimasta sen akkupaketin käyttöä silloin kun se auto sattuu olemaan kotona? Teslan Powerwallin kapasiteetti on muistaakseni 14 - 15 kWh luokkaa, joka tarjoaa koko talolle tuntien omavaraisuuden. Huippujen tasaamiseen riittäisi vähempikin.

    Sähköenergian luonteen vuoksi oikeastaan joka talossa pitäisi olla varastoakku, jotta sähköverkkoa ei tarvitsisi mitoittaa hetkellisen maksimin mukaan. Tai siis se hetkellinen maksimi olisi matalampi.

    Vaikkapa Teslan Powerwall.

      1
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    En minä tässä puhukaan Tesla Powerwallin puolesta vaan jonkun kiinteän akkupaketin puolesta.

    Tesla Powerwall on kiinteä akkupaketti.

    Minun mielestäni on kyseenalaista kannattaako ostaa auto, jotta saa akkupaketin.

    Mutta jos jostain muusta syystä tulee kuitenkin ostaneeksi auton, mikä estää optimoimasta sen akkupaketin käyttöä silloin kun se auto sattuu olemaan kotona? Teslan Powerwallin kapasiteetti on muistaakseni 14 - 15 kWh luokkaa, joka tarjoaa koko talolle tuntien omavaraisuuden. Huippujen tasaamiseen riittäisi vähempikin.

    Sähköenergian luonteen vuoksi oikeastaan joka talossa pitäisi olla varastoakku, jotta sähköverkkoa ei tarvitsisi mitoittaa hetkellisen maksimin mukaan. Tai siis se hetkellinen maksimi olisi matalampi.

    Vaikkapa Teslan Powerwall.

    Tämä menee hutun keitoksi.

    Tottakai jokainen saa käyttää autoaan miten vain. Satunnaisesti käytettävissä oleva akku ei mahdollista auton eikä energiavaraston optimaalista käyttöä.

    Oli tarkoitus vain sanoa mielipide ja se on viimeistään nyt tehty. Tämä asia saa jäädä täältä tähän

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    En minä tässä puhukaan Tesla Powerwallin puolesta vaan jonkun kiinteän akkupaketin puolesta.

    Tesla Powerwall on kiinteä akkupaketti.

    Minun mielestäni on kyseenalaista kannattaako ostaa auto, jotta saa akkupaketin.

    Mutta jos jostain muusta syystä tulee kuitenkin ostaneeksi auton, mikä estää optimoimasta sen akkupaketin käyttöä silloin kun se auto sattuu olemaan kotona? Teslan Powerwallin kapasiteetti on muistaakseni 14 - 15 kWh luokkaa, joka tarjoaa koko talolle tuntien omavaraisuuden. Huippujen tasaamiseen riittäisi vähempikin.

    Sähköenergian luonteen vuoksi oikeastaan joka talossa pitäisi olla varastoakku, jotta sähköverkkoa ei tarvitsisi mitoittaa hetkellisen maksimin mukaan. Tai siis se hetkellinen maksimi olisi matalampi.

    Vaikkapa Teslan Powerwall.

    Oletko löytänyt tuota Powerwall'ia myynnissä Euroopassa? Jos niin, paljonko semmoinen maksaa?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit