Sähköautosta virtaa taloon öisin

75 kommenttia
«13

Onko kellään tietoa mitkä sähköautot mahdollistavat virran takasin päin taloon?
Jos talossa aurinkokennot ja normaali päivämatka vaikka alle 150 km niin virtaa jäisi
myös paljon käytettäväksi kun aurinko ei paista...Veikkaan että monella sähköauton omistajalla
on tai tulee olemaa kennot katolla...Tässä olisi TM:n toimittajille järkevä
asia tutkia!

  
  • Tehokasta sähkön käyttöä

      
  • muokattu 13.04.2022 20:03

    Nissan Leaf. Tuleva Sion. Lucid Air. isompiakkuiset VW Groupin autot ja vanhempiin isoakkuisiin tuleva ota päivitys 3.0 mahdollistaa kaksisuuntaisen sähkön siirron.
    Näihin tulevaisuudessa saa myös halvempaa sähköä mikäli suostuu tasaamaan sähkön ruuhkahuippuja.

      
  • Volkswagen: Brändin täyssähköautojen lataus kehittyy yhä helpommaksi ja ekologisemmaksi
    Volkswagen tarjoaa asiakkailleen täyssähköautojen latausekosysteemin. Lataamisesta ja energiaratkaisuista on tulossa Volkswagenin ydinliiketoimintaa. Kaksisuuntainen lataus (BiDi-charging, V2G) muuttaa täyssähköautot liikkuviksi energiavarastoiksi.
    Auto Bild.Uutiset
    3.4.2022
    Volkswagen on ensimmäinen volyymivalmistaja, joka tarjoaa asiakkailleen saumattomasti toimivan täyssähköautojen latausekosysteemin. We Charge -latauspalvelua kehitetään askel kerrallaan suorituskyvyn, käyttömukavuuden ja ympäristöystävällisyyden lisäämiseksi.

    Tämä merkitsee uusia latausratkaisuja sekä kotiin että liikenteeseen, uusia toimintoja ID.-malleihin ja pian myös kaksisuuntaista latausta.

    ”Latausinfrastruktuuria on parannettava kautta linjan, jotta siirtymää sähköiseen liikenteeseen voitaisiin nopeuttaa. Lataamisesta on tehtävä yksinkertaisempaa ja se on pystyttävä sovittamaan helpommin ihmisten arkeen. ID.-mallien uusien ohjelmistojen sekä kytke ja lataa (Plug & Charge) -tyyppisten ratkaisujen kautta Volkswagenin rooli näiden tavoitteiden saavuttamisessa on merkittävä”, sanoo ID.Digitalin ja Volkswagenin sähköisen liikkumisen myynnistä ja markkinoinnista vastaava johtaja Silke Bagschik.

    Kyse ei ole vain autoista

    ”Tavoitteemme on varmistaa, että täyssähköauto voi olla asiakkaan ykkösauto – ilman kompromisseja. Siksi rakennamme kokonaista latausekosysteemiä, johon kuuluu sekä kotilataus ja tien päällä tarvittavan pikalatausinfrastruktuurin nopea laajentaminen että asiantunteva neuvonta, yhtenäiset lataustariffit ja oikeat kalustoratkaisut yritysasiakkaille”, sanoo Volkswagenin lataus- ja energialiiketoiminnasta sekä Elli-kotilatausasemista vastaava Elke Temme.

    Temmen mukaan Volkswagenin strateginen tavoite on myös täyssähköautojen akkujen käyttäminen joustavina ja liikkuvina energiavarastoina.

    ”Energian varastointi on välttämätöntä uusiutuvien energianlähteiden osuuden lisäämiseksi, mutta asiakkaille se mahdollistaa myös huomattavasti edullisemman lataamisen. Lisäksi he voivat syöttää sähköä myös julkiseen verkkoon”, Temme sanoo.

    Seuraava taso: älykäs ja kaksisuuntainen lataus (BiDi-charging)

    Älykäs kotilataus edellyttää kodin energianhallintajärjestelmää (HEMS = Home Energy Management System). Järjestelmä tunnistaa kodin energiantarpeen ja porrastaa ja hallitsee latausta automaattisesti. Merkittävä etu on, että aurinkosähköjärjestelmien omistajat voivat entistäkin helpommin käyttää lataamiseen itse tuotettua aurinkoenergiaa.

    Lisäksi älykkäät sähkötariffit ja algoritmit mahdollistavat auton lataamisen silloin, kun tarjolla on paljon uusiutuvaa energiaa. Tämä merkitsee esimerkiksi sitä, ettei tuulivoimaloita tarvitse sulkea siksi, että energiaa tuotetaan enemmän kuin sitä tarvitaan.

    Pelkästään Saksassa vuonna 2019 jäi käyttämättä 6 500 gigawattituntia uusiutuvaa energiaa, mikä riittäisi täyttämään 2,7 miljoonan sähköauton vuotuisen energiantarpeen.

    Potentiaali on vielä suurempi, kun käyttöön otetaan myös kaksisuuntainen lataus. Volkswagen on ottamassa käyttöön uraauurtavaa teknologiaa, jonka avulla täyssähköautot voivat syöttää ylimääräistä energiaa asiakkaan kotiverkkoon (vehicle-to-home) ja tulevaisuudessa ID.-malleja voidaan käyttää myös sähköverkon vakauttamiseksi (V2G = Vehicle 2 Grid).

    Tulevaisuudessa tämä ominaisuus on kaikissa 77 kWh:n akulla varustetuissa ID.-malleissa. Jo toimitettuihin autoihin ominaisuus tulee käyttöön vaiheittain verkon yli tapahtuvalla päivityksellä. Kaksisuuntainen lataus on mahdollista vain yhteensopivien DC- eli tasavirtalatureiden kanssa.

    Tukea uusiutuvan energian tuotannon laajentamiseen

    Ensimmäisenä autonvalmistajana Volkswagen tukee uusiutuvien energialähteiden käytön laajentamista Euroopassa. Tavoitteena on myös tuottaa ja syöttää uusista tuuli- ja aurinkovoimaloista verkkoon vastaava määrä sähköä, jonka ID.-malliperheen autot tarvitsevat käytössä ja jota asiakkaat eivät vielä lataa vihreänä sähkönä.

    Vuoteen 2025 mennessä on tarkoitus rakentaa noin 20 uutta laitosta, jotka tuottavat vuosittain noin seitsemän terawattituntia lisää vihreää sähköä. Tämä vastaa yli 300 uutta tuuliturbiinia. Volkswagen investoi tähän noin 40 miljoonaa euroa.

    Volkswagen-brändin strateginen tavoite

    Hiilestä irtautumisen Way to ZERO -ohjelman ytimessä on ACCELERATE-brändistrategian mukaisen sähköisen liikkumisen kampanjan vauhdittaminen. Volkswagen aikoo olla ilmastoneutraali viimeistään vuoteen 2050 mennessä.

    Euroopassa välitavoitteena on vähentää ajoneuvokohtaisia hiilidioksidipäästöjä vuoteen 2030 mennessä 40 prosentilla vuoden 2018 tasosta. Tavoitteena on myös tehdä koko valmistusprosessista, toimitusketjuista ja täyssähköautojen käytöstä ilmastoneutraalia. Tätä tukee myös täyssähköautojen vanhojen suurjänniteakkujen systemaattinen kierrätys.

    Tavoitteena on myös uuden ajoneuvokannan täydellinen sähköistäminen. Suunnitelman mukaan vuoteen 2030 mennessä vähintään 70 prosenttia Volkswagenin myynnistä Euroopassa tulee täyssähköautoista.

    Tavoitteidensa saavuttamiseksi Volkswagen lanseeraa markkinoille vähintään yhden uuden täyssähköautomallin joka vuosi.

    VOLKSWAGEN-LEHDISTÖTIEDOTE / JUHA PELTONEN

    https://autobild.fi/uutinen/volkswagen-brandin-tayssahkoautojen-lataus-kehittyy-yha-helpommaksi-ja-ekologisemmaksi-6.182.163713.ab4e29cb4d

      
  • @Topi27 kirjoitti:
    Volkswagen: Brändin täyssähköautojen lataus kehittyy yhä helpommaksi ja ekologisemmaksi
    Volkswagen tarjoaa asiakkailleen täyssähköautojen latausekosysteemin. Lataamisesta ja energiaratkaisuista on tulossa Volkswagenin ydinliiketoimintaa. Kaksisuuntainen lataus (BiDi-charging, V2G) muuttaa täyssähköautot liikkuviksi energiavarastoiksi.
    Auto Bild.Uutiset
    3.4.2022
    Volkswagen on ensimmäinen volyymivalmistaja, joka tarjoaa asiakkailleen saumattomasti toimivan täyssähköautojen latausekosysteemin. We Charge -latauspalvelua kehitetään askel kerrallaan suorituskyvyn, käyttömukavuuden ja ympäristöystävällisyyden lisäämiseksi.

    Tämä merkitsee uusia latausratkaisuja sekä kotiin että liikenteeseen, uusia toimintoja ID.-malleihin ja pian myös kaksisuuntaista latausta.


    ”Latausinfrastruktuuria on parannettava kautta linjan, jotta siirtymää sähköiseen liikenteeseen voitaisiin nopeuttaa. Lataamisesta on tehtävä yksinkertaisempaa ja se on pystyttävä sovittamaan helpommin ihmisten arkeen. ID.-mallien uusien ohjelmistojen sekä kytke ja lataa (Plug & Charge) -tyyppisten ratkaisujen kautta Volkswagenin rooli näiden tavoitteiden saavuttamisessa on merkittävä”, sanoo ID.Digitalin ja Volkswagenin sähköisen liikkumisen myynnistä ja markkinoinnista vastaava johtaja Silke Bagschik.

    Kyse ei ole vain autoista

    ”Tavoitteemme on varmistaa, että täyssähköauto voi olla asiakkaan ykkösauto – ilman kompromisseja. Siksi rakennamme kokonaista latausekosysteemiä, johon kuuluu sekä kotilataus ja tien päällä tarvittavan pikalatausinfrastruktuurin nopea laajentaminen että asiantunteva neuvonta, yhtenäiset lataustariffit ja oikeat kalustoratkaisut yritysasiakkaille”, sanoo Volkswagenin lataus- ja energialiiketoiminnasta sekä Elli-kotilatausasemista vastaava Elke Temme.

    Temmen mukaan Volkswagenin strateginen tavoite on myös täyssähköautojen akkujen käyttäminen joustavina ja liikkuvina energiavarastoina.

    ”Energian varastointi on välttämätöntä uusiutuvien energianlähteiden osuuden lisäämiseksi, mutta asiakkaille se mahdollistaa myös huomattavasti edullisemman lataamisen. Lisäksi he voivat syöttää sähköä myös julkiseen verkkoon”, Temme sanoo.

    Seuraava taso: älykäs ja kaksisuuntainen lataus (BiDi-charging)

    Älykäs kotilataus edellyttää kodin energianhallintajärjestelmää (HEMS = Home Energy Management System). Järjestelmä tunnistaa kodin energiantarpeen ja porrastaa ja hallitsee latausta automaattisesti. Merkittävä etu on, että aurinkosähköjärjestelmien omistajat voivat entistäkin helpommin käyttää lataamiseen itse tuotettua aurinkoenergiaa.

    Lisäksi älykkäät sähkötariffit ja algoritmit mahdollistavat auton lataamisen silloin, kun tarjolla on paljon uusiutuvaa energiaa. Tämä merkitsee esimerkiksi sitä, ettei tuulivoimaloita tarvitse sulkea siksi, että energiaa tuotetaan enemmän kuin sitä tarvitaan.

    Pelkästään Saksassa vuonna 2019 jäi käyttämättä 6 500 gigawattituntia uusiutuvaa energiaa, mikä riittäisi täyttämään 2,7 miljoonan sähköauton vuotuisen energiantarpeen.

    Potentiaali on vielä suurempi, kun käyttöön otetaan myös kaksisuuntainen lataus. Volkswagen on ottamassa käyttöön uraauurtavaa teknologiaa, jonka avulla täyssähköautot voivat syöttää ylimääräistä energiaa asiakkaan kotiverkkoon (vehicle-to-home) ja tulevaisuudessa ID.-malleja voidaan käyttää myös sähköverkon vakauttamiseksi (V2G = Vehicle 2 Grid).


    Tulevaisuudessa tämä ominaisuus on kaikissa 77 kWh:n akulla varustetuissa ID.-malleissa. Jo toimitettuihin autoihin ominaisuus tulee käyttöön vaiheittain verkon yli tapahtuvalla päivityksellä. Kaksisuuntainen lataus on mahdollista vain yhteensopivien DC- eli tasavirtalatureiden kanssa.

    Tukea uusiutuvan energian tuotannon laajentamiseen

    Ensimmäisenä autonvalmistajana Volkswagen tukee uusiutuvien energialähteiden käytön laajentamista Euroopassa. Tavoitteena on myös tuottaa ja syöttää uusista tuuli- ja aurinkovoimaloista verkkoon vastaava määrä sähköä, jonka ID.-malliperheen autot tarvitsevat käytössä ja jota asiakkaat eivät vielä lataa vihreänä sähkönä.

    Vuoteen 2025 mennessä on tarkoitus rakentaa noin 20 uutta laitosta, jotka tuottavat vuosittain noin seitsemän terawattituntia lisää vihreää sähköä. Tämä vastaa yli 300 uutta tuuliturbiinia. Volkswagen investoi tähän noin 40 miljoonaa euroa.

    Volkswagen-brändin strateginen tavoite

    Hiilestä irtautumisen Way to ZERO -ohjelman ytimessä on ACCELERATE-brändistrategian mukaisen sähköisen liikkumisen kampanjan vauhdittaminen. Volkswagen aikoo olla ilmastoneutraali viimeistään vuoteen 2050 mennessä.

    Euroopassa välitavoitteena on vähentää ajoneuvokohtaisia hiilidioksidipäästöjä vuoteen 2030 mennessä 40 prosentilla vuoden 2018 tasosta. Tavoitteena on myös tehdä koko valmistusprosessista, toimitusketjuista ja täyssähköautojen käytöstä ilmastoneutraalia. Tätä tukee myös täyssähköautojen vanhojen suurjänniteakkujen systemaattinen kierrätys.

    Tavoitteena on myös uuden ajoneuvokannan täydellinen sähköistäminen. Suunnitelman mukaan vuoteen 2030 mennessä vähintään 70 prosenttia Volkswagenin myynnistä Euroopassa tulee täyssähköautoista.

    Tavoitteidensa saavuttamiseksi Volkswagen lanseeraa markkinoille vähintään yhden uuden täyssähköautomallin joka vuosi.

    VOLKSWAGEN-LEHDISTÖTIEDOTE / JUHA PELTONEN

    https://autobild.fi/uutinen/volkswagen-brandin-tayssahkoautojen-lataus-kehittyy-yha-helpommaksi-ja-ekologisemmaksi-6.182.163713.ab4e29cb4d

    Tuo on niin tajuton postaus, ettei edes sanotuksi saa.

      1
  • @Asko9 kirjoitti:
    Onko kellään tietoa mitkä sähköautot mahdollistavat virran takasin päin taloon?
    Jos talossa aurinkokennot ja normaali päivämatka vaikka alle 150 km niin virtaa jäisi
    myös paljon käytettäväksi kun aurinko ei paista...Veikkaan että monella sähköauton omistajalla
    on tai tulee olemaa kennot katolla...Tässä olisi TM:n toimittajille järkevä
    asia tutkia!

    Kuinka kauan sinä olet käyttänyt sähköautoa?

    Jos luet muiden kokemuksista ja suuren yleisön peloista, niin huomaat, että sähköauton käyttömukavuuteen vaikuttaa erityisesti se, kuinka vaivattomasti sähköä saa autoon eikä se, kuinka sitä saa otettua autosta pois muuhun kuin ajamiseen.

    Ainakin pääosa ihmisistä autoilee päivisin ja lataa autoaan öisin. Miten sähkön ottaminen auton akusta sekä talon energiatarpeisiin että auton liikuttamiseen sinun mielestäsi voisi toimia? Milloin lataisit auton aurinkosähköllä ja millä teholla se onnistuisi eli kauanko kestäisi vaikkapa 75kWh akun lataaminen 80-90% varaustasolle? 3x16A eli 11kW lataustehoa tarkoittaisi n. 7 tunnin lataamista ja 3x32A n. 3,5 tunnin lataamista. 100km ajomatka veisi esim 15kWh. Äkkiseltään tuntuisi, että auto olisi yleisimmin käytössä juuri silloin, kun aurinkosähkön tuotto olisi parhaimmillaan. Ja minusta tuntuu myös, että jos on mahdollista pitää autoa aurinkosähkön varastona, niin kannattaisi harkita autosta luopumista, kun sillä kerran ei ole käyttöä. Energiavarastoksi autossa tulee mukana kaikenlaista turhaa, mikä nostaa energiavaraston hintaa. Kuten moottori, ratti, pyörät yms.

      1
  • muokattu 14.04.2022 02:22

    @HybridRules kirjoitti:

    @Asko9 kirjoitti:
    Onko kellään tietoa mitkä sähköautot mahdollistavat virran takasin päin taloon?
    Jos talossa aurinkokennot ja normaali päivämatka vaikka alle 150 km niin virtaa jäisi
    myös paljon käytettäväksi kun aurinko ei paista...Veikkaan että monella sähköauton omistajalla
    on tai tulee olemaa kennot katolla...Tässä olisi TM:n toimittajille järkevä
    asia tutkia!

    Kuinka kauan sinä olet käyttänyt sähköautoa?

    Jos luet muiden kokemuksista ja suuren yleisön peloista, niin huomaat, että sähköauton käyttömukavuuteen vaikuttaa erityisesti se, kuinka vaivattomasti sähköä saa autoon eikä se, kuinka sitä saa otettua autosta pois muuhun kuin ajamiseen.

    Ainakin pääosa ihmisistä autoilee päivisin ja lataa autoaan öisin. Miten sähkön ottaminen auton akusta sekä talon energiatarpeisiin että auton liikuttamiseen sinun mielestäsi voisi toimia? Milloin lataisit auton aurinkosähköllä ja millä teholla se onnistuisi eli kauanko kestäisi vaikkapa 75kWh akun lataaminen 80-90% varaustasolle? 3x16A eli 11kW lataustehoa tarkoittaisi n. 7 tunnin lataamista ja 3x32A n. 3,5 tunnin lataamista. 100km ajomatka veisi esim 15kWh. Äkkiseltään tuntuisi, että auto olisi yleisimmin käytössä juuri silloin, kun aurinkosähkön tuotto olisi parhaimmillaan. Ja minusta tuntuu myös, että jos on mahdollista pitää autoa aurinkosähkön varastona, niin kannattaisi harkita autosta luopumista, kun sillä kerran ei ole käyttöä. Energiavarastoksi autossa tulee mukana kaikenlaista turhaa, mikä nostaa energiavaraston hintaa. Kuten moottori, ratti, pyörät yms.

    Huomaa taas, ettei päässäsi liiku mikään muu kuin minä minä minä.

    Ensiksikin erittäin moni ei autoile kauheita kilometrimääriä vaan auto seisoo suurimman osaa päivää. Siis esim. tulevaisuudessa työpaikalla ladattu aurinkoenergia ja tuulienergia kuljetettuna kotiin toimii yöllä erinomaisesti isompi akkuisissa autoissa.
    Toiseksi kotonakin moni voi ladata päivisin kun Suomessa on vuorotöitä ja yötyöläisiä pilvin pimein.

    Energian tarpeen vähentäminen, säästäminen vaatii kaikki keinot tulevaisuudessa ihmiskunnan pelastamiseksi vaikka ei sinun pieneen maailmaan mahdukaan ajatuksena.

    Kylmä totuus on, ettei korona ja Putinin sota ole mitään isoja kriisejä tulevaan.

    Ensin loppuu päiväntasaaja vyöhykkeen jääkautiset maanalaiset vesivarastot seuraavan 18-25 vuoden aikana aiheuttaen 5,5 miljardin ihmisen elämisen mahdollisuuden kun ei ole juoma vettä, kasteluvettä viljelmille ja näin ei rehua lihakarjateollisuudelle.

    Seuraavaksi iskee takaisin rankemman kautta ilmaston muutos ja luontokato.

    Eli kaikki horinasi vastustaa pienempiäkin energia säästöjä on käsittämätöntä järjen puutetta.

      
  • @Topi27 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Asko9 kirjoitti:
    Onko kellään tietoa mitkä sähköautot mahdollistavat virran takasin päin taloon?
    Jos talossa aurinkokennot ja normaali päivämatka vaikka alle 150 km niin virtaa jäisi
    myös paljon käytettäväksi kun aurinko ei paista...Veikkaan että monella sähköauton omistajalla
    on tai tulee olemaa kennot katolla...Tässä olisi TM:n toimittajille järkevä
    asia tutkia!

    Kuinka kauan sinä olet käyttänyt sähköautoa?

    Jos luet muiden kokemuksista ja suuren yleisön peloista, niin huomaat, että sähköauton käyttömukavuuteen vaikuttaa erityisesti se, kuinka vaivattomasti sähköä saa autoon eikä se, kuinka sitä saa otettua autosta pois muuhun kuin ajamiseen.

    Ainakin pääosa ihmisistä autoilee päivisin ja lataa autoaan öisin. Miten sähkön ottaminen auton akusta sekä talon energiatarpeisiin että auton liikuttamiseen sinun mielestäsi voisi toimia? Milloin lataisit auton aurinkosähköllä ja millä teholla se onnistuisi eli kauanko kestäisi vaikkapa 75kWh akun lataaminen 80-90% varaustasolle? 3x16A eli 11kW lataustehoa tarkoittaisi n. 7 tunnin lataamista ja 3x32A n. 3,5 tunnin lataamista. 100km ajomatka veisi esim 15kWh. Äkkiseltään tuntuisi, että auto olisi yleisimmin käytössä juuri silloin, kun aurinkosähkön tuotto olisi parhaimmillaan. Ja minusta tuntuu myös, että jos on mahdollista pitää autoa aurinkosähkön varastona, niin kannattaisi harkita autosta luopumista, kun sillä kerran ei ole käyttöä. Energiavarastoksi autossa tulee mukana kaikenlaista turhaa, mikä nostaa energiavaraston hintaa. Kuten moottori, ratti, pyörät yms.

    Huomaa taas, ettei päässäsi liiku mikään muu kuin minä minä minä.

    Ensiksikin erittäin moni ei autoile kauheita kilometrimääriä vaan auto seisoo suurimman osaa päivää. Siis esim. tulevaisuudessa työpaikalla ladattu aurinkoenergia ja tuulienergia kuljetettuna kotiin toimii yöllä erinomaisesti isompi akkuisissa autoissa.
    Toiseksi kotonakin moni voi ladata päivisin kun Suomessa on vuorotöitä ja yötyöläisiä pilvin pimein.

    Energian tarpeen vähentäminen, säästäminen vaatii kaikki keinot tulevaisuudessa ihmiskunnan pelastamiseksi vaikka ei sinun pieneen maailmaan mahdukaan ajatuksena.

    Kylmä totuus on, ettei korona ja Putinin sota ole mitään isoja kriisejä tulevaan.

    Ensin loppuu päiväntasaaja vyöhykkeen jääkautiset maanalaiset vesivarastot seuraavan 18-25 vuoden aikana aiheuttaen 5,5 miljardin ihmisen elämisen mahdollisuuden kun ei ole juoma vettä, kasteluvettä viljelmille ja näin ei rehua lihakarjateollisuudelle.

    Seuraavaksi iskee takaisin rankemman kautta ilmaston muutos ja luontokato.

    Eli kaikki horinasi vastustaa pienempiäkin energia säästöjä on käsittämätöntä järjen puutetta.

    Kummallisia kirjoitat.

    Miten muuten sähköauton akku liitetään omakotitalon sähköjärjestelmään? Siis siellä talon puolella.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Asko9 kirjoitti:
    Onko kellään tietoa mitkä sähköautot mahdollistavat virran takasin päin taloon?
    Jos talossa aurinkokennot ja normaali päivämatka vaikka alle 150 km niin virtaa jäisi
    myös paljon käytettäväksi kun aurinko ei paista...Veikkaan että monella sähköauton omistajalla
    on tai tulee olemaa kennot katolla...Tässä olisi TM:n toimittajille järkevä
    asia tutkia!

    Kuinka kauan sinä olet käyttänyt sähköautoa?

    Jos luet muiden kokemuksista ja suuren yleisön peloista, niin huomaat, että sähköauton käyttömukavuuteen vaikuttaa erityisesti se, kuinka vaivattomasti sähköä saa autoon eikä se, kuinka sitä saa otettua autosta pois muuhun kuin ajamiseen.

    Ainakin pääosa ihmisistä autoilee päivisin ja lataa autoaan öisin. Miten sähkön ottaminen auton akusta sekä talon energiatarpeisiin että auton liikuttamiseen sinun mielestäsi voisi toimia? Milloin lataisit auton aurinkosähköllä ja millä teholla se onnistuisi eli kauanko kestäisi vaikkapa 75kWh akun lataaminen 80-90% varaustasolle? 3x16A eli 11kW lataustehoa tarkoittaisi n. 7 tunnin lataamista ja 3x32A n. 3,5 tunnin lataamista. 100km ajomatka veisi esim 15kWh. Äkkiseltään tuntuisi, että auto olisi yleisimmin käytössä juuri silloin, kun aurinkosähkön tuotto olisi parhaimmillaan. Ja minusta tuntuu myös, että jos on mahdollista pitää autoa aurinkosähkön varastona, niin kannattaisi harkita autosta luopumista, kun sillä kerran ei ole käyttöä. Energiavarastoksi autossa tulee mukana kaikenlaista turhaa, mikä nostaa energiavaraston hintaa. Kuten moottori, ratti, pyörät yms.

    Huomaa taas, ettei päässäsi liiku mikään muu kuin minä minä minä.

    Ensiksikin erittäin moni ei autoile kauheita kilometrimääriä vaan auto seisoo suurimman osaa päivää. Siis esim. tulevaisuudessa työpaikalla ladattu aurinkoenergia ja tuulienergia kuljetettuna kotiin toimii yöllä erinomaisesti isompi akkuisissa autoissa.
    Toiseksi kotonakin moni voi ladata päivisin kun Suomessa on vuorotöitä ja yötyöläisiä pilvin pimein.

    Energian tarpeen vähentäminen, säästäminen vaatii kaikki keinot tulevaisuudessa ihmiskunnan pelastamiseksi vaikka ei sinun pieneen maailmaan mahdukaan ajatuksena.

    Kylmä totuus on, ettei korona ja Putinin sota ole mitään isoja kriisejä tulevaan.

    Ensin loppuu päiväntasaaja vyöhykkeen jääkautiset maanalaiset vesivarastot seuraavan 18-25 vuoden aikana aiheuttaen 5,5 miljardin ihmisen elämisen mahdollisuuden kun ei ole juoma vettä, kasteluvettä viljelmille ja näin ei rehua lihakarjateollisuudelle.

    Seuraavaksi iskee takaisin rankemman kautta ilmaston muutos ja luontokato.

    Eli kaikki horinasi vastustaa pienempiäkin energia säästöjä on käsittämätöntä järjen puutetta.

    Kummallisia kirjoitat.

    Miten muuten sähköauton akku liitetään omakotitalon sähköjärjestelmään? Siis siellä talon puolella.

    Ihan sillä samalla kaapelilla kuin auto ladataan.

      
  • Tietääkö kukaan mikä on tuo Home Energy Management System?
    Mikä kotilatauslaite tukee kaksisuuntaista latausta?

      
  • Tuolla linkin takana on useampia malleja listattuna (kuten myös paljon muuta tietoutta asiasta)
    https://www.cleanenergyreviews.info/blog/bidirectional-ev-charging-v2g-v2h-v2l

      
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:
    Tuolla linkin takana on useampia malleja listattuna (kuten myös paljon muuta tietoutta asiasta)
    https://www.cleanenergyreviews.info/blog/bidirectional-ev-charging-v2g-v2h-v2l

    Onko joistain näistä kokemuksia?

      
  • @Pasi Paasiala kirjoitti:

    @[ZeiMZei] kirjoitti:
    Tuolla linkin takana on useampia malleja listattuna (kuten myös paljon muuta tietoutta asiasta)
    https://www.cleanenergyreviews.info/blog/bidirectional-ev-charging-v2g-v2h-v2l

    Onko joistain näistä kokemuksia?

    Ei ainakaan henkilökohtaisesti, ja taisipa useamman kohdalla saatavuustieto olla vasta vuodelle 2023. Muitakin merkkejä löytyy jos jaksaa googlailla, mutta kannattaa varautua siihen että hinnat ovat moninkertaisia normaaleihin yksisuuntaisiin wallboxeihin - riippuen tekniikasta.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Asko9 kirjoitti:
    Onko kellään tietoa mitkä sähköautot mahdollistavat virran takasin päin taloon?
    Jos talossa aurinkokennot ja normaali päivämatka vaikka alle 150 km niin virtaa jäisi
    myös paljon käytettäväksi kun aurinko ei paista...Veikkaan että monella sähköauton omistajalla
    on tai tulee olemaa kennot katolla...Tässä olisi TM:n toimittajille järkevä
    asia tutkia!

    Kuinka kauan sinä olet käyttänyt sähköautoa?

    Jos luet muiden kokemuksista ja suuren yleisön peloista, niin huomaat, että sähköauton käyttömukavuuteen vaikuttaa erityisesti se, kuinka vaivattomasti sähköä saa autoon eikä se, kuinka sitä saa otettua autosta pois muuhun kuin ajamiseen.

    Ainakin pääosa ihmisistä autoilee päivisin ja lataa autoaan öisin. Miten sähkön ottaminen auton akusta sekä talon energiatarpeisiin että auton liikuttamiseen sinun mielestäsi voisi toimia? Milloin lataisit auton aurinkosähköllä ja millä teholla se onnistuisi eli kauanko kestäisi vaikkapa 75kWh akun lataaminen 80-90% varaustasolle? 3x16A eli 11kW lataustehoa tarkoittaisi n. 7 tunnin lataamista ja 3x32A n. 3,5 tunnin lataamista. 100km ajomatka veisi esim 15kWh. Äkkiseltään tuntuisi, että auto olisi yleisimmin käytössä juuri silloin, kun aurinkosähkön tuotto olisi parhaimmillaan. Ja minusta tuntuu myös, että jos on mahdollista pitää autoa aurinkosähkön varastona, niin kannattaisi harkita autosta luopumista, kun sillä kerran ei ole käyttöä. Energiavarastoksi autossa tulee mukana kaikenlaista turhaa, mikä nostaa energiavaraston hintaa. Kuten moottori, ratti, pyörät yms.

    asko lataa töissä tai lidlissä ilmaiseksi?

      
  • @pnieminen74 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Asko9 kirjoitti:
    Onko kellään tietoa mitkä sähköautot mahdollistavat virran takasin päin taloon?
    Jos talossa aurinkokennot ja normaali päivämatka vaikka alle 150 km niin virtaa jäisi
    myös paljon käytettäväksi kun aurinko ei paista...Veikkaan että monella sähköauton omistajalla
    on tai tulee olemaa kennot katolla...Tässä olisi TM:n toimittajille järkevä
    asia tutkia!

    Kuinka kauan sinä olet käyttänyt sähköautoa?

    Jos luet muiden kokemuksista ja suuren yleisön peloista, niin huomaat, että sähköauton käyttömukavuuteen vaikuttaa erityisesti se, kuinka vaivattomasti sähköä saa autoon eikä se, kuinka sitä saa otettua autosta pois muuhun kuin ajamiseen.

    Ainakin pääosa ihmisistä autoilee päivisin ja lataa autoaan öisin. Miten sähkön ottaminen auton akusta sekä talon energiatarpeisiin että auton liikuttamiseen sinun mielestäsi voisi toimia? Milloin lataisit auton aurinkosähköllä ja millä teholla se onnistuisi eli kauanko kestäisi vaikkapa 75kWh akun lataaminen 80-90% varaustasolle? 3x16A eli 11kW lataustehoa tarkoittaisi n. 7 tunnin lataamista ja 3x32A n. 3,5 tunnin lataamista. 100km ajomatka veisi esim 15kWh. Äkkiseltään tuntuisi, että auto olisi yleisimmin käytössä juuri silloin, kun aurinkosähkön tuotto olisi parhaimmillaan. Ja minusta tuntuu myös, että jos on mahdollista pitää autoa aurinkosähkön varastona, niin kannattaisi harkita autosta luopumista, kun sillä kerran ei ole käyttöä. Energiavarastoksi autossa tulee mukana kaikenlaista turhaa, mikä nostaa energiavaraston hintaa. Kuten moottori, ratti, pyörät yms.

    asko lataa töissä tai lidlissä ilmaiseksi?

    Minä en spekuloi, millaista olisi käyttää sähköautoa, koska olen ajanut yli kahden vuoden aikana approx 99.9% matkoista sähköllä. Tiedän asian, ei tarvitse spekuloida.

    Haluan pitää auton akun auton akkuna.

    Jos spekuloin hypoteettisella kaksisuuntaisella latauksella, niin sellainen ominaisuus voisi olla marginaalisesti kätevä, jos se olisi täysin automaattisesti ohjautuva ja auto kytkettäisiin vain laturiin kuten nytkin ja varaaminen/purkaminen (ajoittaminen, varaustason hallinta) menisi jonkun automaattiohjauksen perässä.

    Omaan käyttöön en sellaisesta latauslaitteesta ja talon/mökin sähkölaitteiden sovittamisesta maksaisi mitään. Ainakaan tällä tietoa.

    Askolla lienee jo loppunut ilmainen lataaminen Lidlissä ja loppuu töissäkin heti, kun Asko narahtaa ajamiseen tarkoitetun sähkön trokaamisesta muuhun käyttöön.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Omaan käyttöön en sellaisesta latauslaitteesta ja talon/mökin sähkölaitteiden sovittamisesta maksaisi mitään. Ainakaan tällä tietoa.

    Kysyt todennäköisesti väärää kysymystä. Oikeampi kysymys on, paljonko olet valmis maksamaan kotisi kulutushuipuista?

      
  • muokattu 20.10.2022 22:29

    Viksu sähköauto osaisi lukea itsenäisesti tiedot pörssisähkön hinnasta ja optimoida akkunsa kotilatausajat ja -kustannukset sen tiedon sekä muiden reunaehtojen mukaan. Samalla lataus ajoittuisi automaattisesti sähköntuotannon kannalta vuorokauden parhaisiin hetkiin.

      1
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Omaan käyttöön en sellaisesta latauslaitteesta ja talon/mökin sähkölaitteiden sovittamisesta maksaisi mitään. Ainakaan tällä tietoa.

    Kysyt todennäköisesti väärää kysymystä. Oikeampi kysymys on, paljonko olet valmis maksamaan kotisi kulutushuipuista?

    Enhän minä mitään kysynyt. Kun ei ole sähkölämmitystä, ei tarvitse sovitella kulutuksia. Saunakin lämpiää aika harvoin ja silloinkin illalla. Eikä ole pörssisähköä, joten käytön ajoituksella ei voi mitään pelailla.

    Autoon ladatut ampeerit halua pudotella tielle. Viimeisen 31 päivän aikana olen ladannut autoon 1261kWh.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:
    Viksu sähköauto osaisi lukea itsenäisesti tiedot pörssisähkön hinnasta ja optimoida akkunsa kotilatausajat ja -kustannukset sen tiedon sekä muiden reunaehtojen mukaan. Samalla lataus ajoittuisi automaattisesti sähköntuotannon kannalta vuorokauden parhaisiin hetkiin.

    Pylkkäsen Konstakin mietiskeli kaikenlaista.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Viksu sähköauto osaisi lukea itsenäisesti tiedot pörssisähkön hinnasta ja optimoida akkunsa kotilatausajat ja -kustannukset sen tiedon sekä muiden reunaehtojen mukaan. Samalla lataus ajoittuisi automaattisesti sähköntuotannon kannalta vuorokauden parhaisiin hetkiin.

    Pylkkäsen Konstakin mietiskeli kaikenlaista.

    Ei tuo ole yhtään poissuljettu ajatus, mutta se että tapahtuisiko tuo suoraan sähköautossa vaiko hoitaisiko tuon optimoinnin joku muu esim. kodin sähköistykseen liitettävä järjestelmä (älykäs energiamittaus), josta ohjaus tulisi sitten myös auton latauslaitteelle. Nythän markkinoille on tullut esim. älythermostaatteja (lattialämmitys), jotka seuraavat sääenustetta ja pörssisähkön hintaa ja arvioivat lämmitystarpeen ja ajankohdan sähkön hinnan mukaan. Thermostaatti mittaa lattialaatan lämmönsidonta/luovutuskyvyn ja pyrkii säätämään lämmitystehoa siten, että lämmitys keskittyisi halvimman hinnan aikaan kuitenkin siten että lämpötila pysyisi miellyttävänä. Uusimmat maalämpöpumput sisältävät myös samantyyppistä toiminnallisuutta.
    Jos/kun sähkömarkkinat muutttuvat siihen suuntaan että mahdolliset tehomaksut ulottuvat myös kotitalouksiin ja valittavana on vain "pörssisähkö" eli kiinteähintaiset sopimukset poistuvat markkinoilta, niin varmasti myös edelläkuvatun kaltaisten järjestelmien tarve kasvaa.

      2
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:
    Jos/kun sähkömarkkinat muutttuvat siihen suuntaan että mahdolliset tehomaksut ulottuvat myös kotitalouksiin ja valittavana on vain "pörssisähkö" eli kiinteähintaiset sopimukset poistuvat markkinoilta, niin varmasti myös edelläkuvatun kaltaisten järjestelmien tarve kasvaa.

    Juuri tätä ajoin takaa minäkin. Tällä hetkellä saavutettavaa on ollut keskimäärin varsin vähän ennen kuluvan vuoden toivottavasti poikkeuksellisen korkeita sähkön huippuhintoja.

    Nyt yksityisen kansalaisen kannalta huippukuormitusten ratkaisu on SEP, Someone Else's Problem, ja kuluttaja vain odottaa, että "joku" muu takaa riittävän sähköntuotannon ja kuluttaja saa aina kaiken pyytämänsä sähkön.

    Tuo periaate on toiminut kohtuudella niin kauan kun sähkö tehtiin suurissa voimaloissa ja kotien sähkönkulutus oli ruuanlaittoa ja valaistusta. Nyt on tultu jo aika kauas eteenpäin tuosta helposti hallittavasta tilanteesta, kun maa täyttyy tuulimyllyistä ja aurinkopaneleista ja kotien kulutus kasvaa. Kotien kulutuksen kasvu ei ole lineaarista, vaan koteihin tulee yhä enemmän suuria tuntien käyntijaksoilla kytkeytyviä suuria tehoja. Tämä kehitys on omiaan johtamaan siihen, että jonain päivänä "joku" kyllästyy kustantamaan huippuvoiman tuotannon ja silloin huippukuorma alkaa maksaa myös kodeissa ja mökeillä. Tai no, meidän asunto-osakeyhtiönä hallinnoidussa mökkiyhteisössä perusmaksu määräytyy jo kuukauden suurimman kulutuksen perusteella tunnin jaksoissa keskimääräistettynä.

      
  • muokattu 21.10.2022 13:50

    @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Viksu sähköauto osaisi lukea itsenäisesti tiedot pörssisähkön hinnasta ja optimoida akkunsa kotilatausajat ja -kustannukset sen tiedon sekä muiden reunaehtojen mukaan. Samalla lataus ajoittuisi automaattisesti sähköntuotannon kannalta vuorokauden parhaisiin hetkiin.

    Pylkkäsen Konstakin mietiskeli kaikenlaista.

    Ei tuo ole yhtään poissuljettu ajatus, mutta se että tapahtuisiko tuo suoraan sähköautossa vaiko hoitaisiko tuon optimoinnin joku muu esim. kodin sähköistykseen liitettävä järjestelmä (älykäs energiamittaus), josta ohjaus tulisi sitten myös auton latauslaitteelle. Nythän markkinoille on tullut esim. älythermostaatteja (lattialämmitys), jotka seuraavat sääenustetta ja pörssisähkön hintaa ja arvioivat lämmitystarpeen ja ajankohdan sähkön hinnan mukaan. Thermostaatti mittaa lattialaatan lämmönsidonta/luovutuskyvyn ja pyrkii säätämään lämmitystehoa siten, että lämmitys keskittyisi halvimman hinnan aikaan kuitenkin siten että lämpötila pysyisi miellyttävänä. Uusimmat maalämpöpumput sisältävät myös samantyyppistä toiminnallisuutta.
    Jos/kun sähkömarkkinat muutttuvat siihen suuntaan että mahdolliset tehomaksut ulottuvat myös kotitalouksiin ja valittavana on vain "pörssisähkö" eli kiinteähintaiset sopimukset poistuvat markkinoilta, niin varmasti myös edelläkuvatun kaltaisten järjestelmien tarve kasvaa.

    Tehomaksut on muuten aina ulottuneet myös kotitalouksiin - tosin vain karkeasti hyppäyksittäin pääsulakekoon mukaan. Esim. jos minä haluaisin käyttää kodissani enemmän sähköä kuin sen 3 x 25 A sulakkeiden kestämän noin 3 x 5,5 kW niin joutuisin maksamaan suurempien pääsulakkeiden mukaisen kiinteän vuosimaksun.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @[ZeiMZei] kirjoitti:
    Jos/kun sähkömarkkinat muutttuvat siihen suuntaan että mahdolliset tehomaksut ulottuvat myös kotitalouksiin ja valittavana on vain "pörssisähkö" eli kiinteähintaiset sopimukset poistuvat markkinoilta, niin varmasti myös edelläkuvatun kaltaisten järjestelmien tarve kasvaa.

    Juuri tätä ajoin takaa minäkin. Tällä hetkellä saavutettavaa on ollut keskimäärin varsin vähän ennen kuluvan vuoden toivottavasti poikkeuksellisen korkeita sähkön huippuhintoja.

    Nyt yksityisen kansalaisen kannalta huippukuormitusten ratkaisu on SEP, Someone Else's Problem, ja kuluttaja vain odottaa, että "joku" muu takaa riittävän sähköntuotannon ja kuluttaja saa aina kaiken pyytämänsä sähkön.

    Tuo periaate on toiminut kohtuudella niin kauan kun sähkö tehtiin suurissa voimaloissa ja kotien sähkönkulutus oli ruuanlaittoa ja valaistusta. Nyt on tultu jo aika kauas eteenpäin tuosta helposti hallittavasta tilanteesta, kun maa täyttyy tuulimyllyistä ja aurinkopaneleista ja kotien kulutus kasvaa. Kotien kulutuksen kasvu ei ole lineaarista, vaan koteihin tulee yhä enemmän suuria tuntien käyntijaksoilla kytkeytyviä suuria tehoja. Tämä kehitys on omiaan johtamaan siihen, että jonain päivänä "joku" kyllästyy kustantamaan huippuvoiman tuotannon ja silloin huippukuorma alkaa maksaa myös kodeissa ja mökeillä. Tai no, meidän asunto-osakeyhtiönä hallinnoidussa mökkiyhteisössä perusmaksu määräytyy jo kuukauden suurimman kulutuksen perusteella tunnin jaksoissa keskimääräistettynä.

    Onhan Suomessa sulakkeiden mukaan määräytyvät liittymis- ja perusmaksut verkkoa varten. Lisäksi energian hinta on moninkertainen huipputehotunteina. Siinä on tavalliselle kuluttajalle tarpeeksi ohjausta, enempi olisi jo enemmän rahastusta ja rangaistusta kuin käyttöä ohjaavaa. Suurelle osalle nuokin ovat jo vaikeita ymmärtää, joten huipputehomaksut, huipunrajoitus, loistehomaksut ja muut teknisemmät jutut menisivät kyllä ohi. Myös pikkupalojen hallinnointi olisi järjetöntä, ei jokaista kilowattia kannata ihmetellä erikseen, vaikka kokonaisuus niistä muodostuukin.

    Tuulivoima ei ole tehontuottoa, vaan energian. Sillä saadaan päästötöntä energiaa ja melko pienin ongelmin. Jokainen ymmärtää tuulettomuuden vaikutuksen, mutta se ei ole mitään yhtäkkiä yllättävää. Kulutus vaihtelee paljon rajummin ja vaatii tuotannon säädön, ei tuulivoimaa varten sitä tarvita. Sähköntuotanto kun on summa kaikesta tuotannosta, mitään osaa ylistämättä tai mollaamatta.

      
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Viksu sähköauto osaisi lukea itsenäisesti tiedot pörssisähkön hinnasta ja optimoida akkunsa kotilatausajat ja -kustannukset sen tiedon sekä muiden reunaehtojen mukaan. Samalla lataus ajoittuisi automaattisesti sähköntuotannon kannalta vuorokauden parhaisiin hetkiin.

    Pylkkäsen Konstakin mietiskeli kaikenlaista.

    Ei tuo ole yhtään poissuljettu ajatus, mutta se että tapahtuisiko tuo suoraan sähköautossa vaiko hoitaisiko tuon optimoinnin joku muu esim. kodin sähköistykseen liitettävä järjestelmä (älykäs energiamittaus), josta ohjaus tulisi sitten myös auton latauslaitteelle. Nythän markkinoille on tullut esim. älythermostaatteja (lattialämmitys), jotka seuraavat sääenustetta ja pörssisähkön hintaa ja arvioivat lämmitystarpeen ja ajankohdan sähkön hinnan mukaan. Thermostaatti mittaa lattialaatan lämmönsidonta/luovutuskyvyn ja pyrkii säätämään lämmitystehoa siten, että lämmitys keskittyisi halvimman hinnan aikaan kuitenkin siten että lämpötila pysyisi miellyttävänä. Uusimmat maalämpöpumput sisältävät myös samantyyppistä toiminnallisuutta.
    Jos/kun sähkömarkkinat muutttuvat siihen suuntaan että mahdolliset tehomaksut ulottuvat myös kotitalouksiin ja valittavana on vain "pörssisähkö" eli kiinteähintaiset sopimukset poistuvat markkinoilta, niin varmasti myös edelläkuvatun kaltaisten järjestelmien tarve kasvaa.

    En minäkään sano, että se olisi poissuljettu ajatus. Kyllähän latauksen hallintaa tehdään jo nyt, mutta ei autossa vaan kotiautomaation puolella.

    Hyvähän se on, että miettii sinisiä ajatuksia, vielä parempi, jos miettii myös konkreettisia ajatuksia.

    Jos keskittyisi ensin hankkimaan sähköauton?

      
  • muokattu 22.10.2022 08:14

    @HybridRules kirjoitti:

    @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Viksu sähköauto osaisi lukea itsenäisesti tiedot pörssisähkön hinnasta ja optimoida akkunsa kotilatausajat ja -kustannukset sen tiedon sekä muiden reunaehtojen mukaan. Samalla lataus ajoittuisi automaattisesti sähköntuotannon kannalta vuorokauden parhaisiin hetkiin.

    Pylkkäsen Konstakin mietiskeli kaikenlaista.

    Ei tuo ole yhtään poissuljettu ajatus, mutta se että tapahtuisiko tuo suoraan sähköautossa vaiko hoitaisiko tuon optimoinnin joku muu esim. kodin sähköistykseen liitettävä järjestelmä (älykäs energiamittaus), josta ohjaus tulisi sitten myös auton latauslaitteelle. Nythän markkinoille on tullut esim. älythermostaatteja (lattialämmitys), jotka seuraavat sääenustetta ja pörssisähkön hintaa ja arvioivat lämmitystarpeen ja ajankohdan sähkön hinnan mukaan. Thermostaatti mittaa lattialaatan lämmönsidonta/luovutuskyvyn ja pyrkii säätämään lämmitystehoa siten, että lämmitys keskittyisi halvimman hinnan aikaan kuitenkin siten että lämpötila pysyisi miellyttävänä. Uusimmat maalämpöpumput sisältävät myös samantyyppistä toiminnallisuutta.
    Jos/kun sähkömarkkinat muutttuvat siihen suuntaan että mahdolliset tehomaksut ulottuvat myös kotitalouksiin ja valittavana on vain "pörssisähkö" eli kiinteähintaiset sopimukset poistuvat markkinoilta, niin varmasti myös edelläkuvatun kaltaisten järjestelmien tarve kasvaa.

    En minäkään sano, että se olisi poissuljettu ajatus. Kyllähän latauksen hallintaa tehdään jo nyt, mutta ei autossa vaan kotiautomaation puolella.

    Hyvähän se on, että miettii sinisiä ajatuksia, vielä parempi, jos miettii myös konkreettisia ajatuksia.

    Jos keskittyisi ensin hankkimaan sähköauton?

    Kyllä latausaikaälyn ainut oikea paikka on sähköautossa itsessään. Se pitäisi vaatia viranomaismääräyksin kaikilta sähköautoilta. On aivan älytön ajatus saada vastaavaa älyä jokaiseen pistorasiaan mihin sähköauton voi yöksi tökätä. Sähköauton pitäisi vain tietää maksimiampeerimäärä ja milloin pitää olla ladattuna omistajan asettamana ja pörssisähkön hinta automaattisesti auton hakemana jolloin auto pystyisi laskemaan sähköverkon käytön ja pörssisähkön latauskustannusten kannalta optimaalisen lataustapahtuman.

      1
  • muokattu 22.10.2022 12:38

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Viksu sähköauto osaisi lukea itsenäisesti tiedot pörssisähkön hinnasta ja optimoida akkunsa kotilatausajat ja -kustannukset sen tiedon sekä muiden reunaehtojen mukaan. Samalla lataus ajoittuisi automaattisesti sähköntuotannon kannalta vuorokauden parhaisiin hetkiin.

    Pylkkäsen Konstakin mietiskeli kaikenlaista.

    Ei tuo ole yhtään poissuljettu ajatus, mutta se että tapahtuisiko tuo suoraan sähköautossa vaiko hoitaisiko tuon optimoinnin joku muu esim. kodin sähköistykseen liitettävä järjestelmä (älykäs energiamittaus), josta ohjaus tulisi sitten myös auton latauslaitteelle. Nythän markkinoille on tullut esim. älythermostaatteja (lattialämmitys), jotka seuraavat sääenustetta ja pörssisähkön hintaa ja arvioivat lämmitystarpeen ja ajankohdan sähkön hinnan mukaan. Thermostaatti mittaa lattialaatan lämmönsidonta/luovutuskyvyn ja pyrkii säätämään lämmitystehoa siten, että lämmitys keskittyisi halvimman hinnan aikaan kuitenkin siten että lämpötila pysyisi miellyttävänä. Uusimmat maalämpöpumput sisältävät myös samantyyppistä toiminnallisuutta.
    Jos/kun sähkömarkkinat muutttuvat siihen suuntaan että mahdolliset tehomaksut ulottuvat myös kotitalouksiin ja valittavana on vain "pörssisähkö" eli kiinteähintaiset sopimukset poistuvat markkinoilta, niin varmasti myös edelläkuvatun kaltaisten järjestelmien tarve kasvaa.

    En minäkään sano, että se olisi poissuljettu ajatus. Kyllähän latauksen hallintaa tehdään jo nyt, mutta ei autossa vaan kotiautomaation puolella.

    Hyvähän se on, että miettii sinisiä ajatuksia, vielä parempi, jos miettii myös konkreettisia ajatuksia.

    Jos keskittyisi ensin hankkimaan sähköauton?

    Kyllä latausaikaälyn ainut oikea paikka on sähköautossa itsessään. Se pitäisi vaatia viranomaismääräyksin kaikilta sähköautoilta. On aivan älytön ajatus saada vastaavaa älyä jokaiseen pistorasiaan mihin sähköauton voi yöksi tökätä. Sähköauton pitäisi vain tietää maksimiampeerimäärä ja milloin pitää olla ladattuna omistajan asettamana ja pörssisähkön hinta automaattisesti auton hakemana jolloin auto pystyisi laskemaan sähköverkon käytön ja pörssisähkön latauskustannusten kannalta optimaalisen lataustapahtuman.

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:
    Viksu sähköauto osaisi lukea itsenäisesti tiedot pörssisähkön hinnasta ja optimoida akkunsa kotilatausajat ja -kustannukset sen tiedon sekä muiden reunaehtojen mukaan. Samalla lataus ajoittuisi automaattisesti sähköntuotannon kannalta vuorokauden parhaisiin hetkiin.

    Pylkkäsen Konstakin mietiskeli kaikenlaista.

    Ei tuo ole yhtään poissuljettu ajatus, mutta se että tapahtuisiko tuo suoraan sähköautossa vaiko hoitaisiko tuon optimoinnin joku muu esim. kodin sähköistykseen liitettävä järjestelmä (älykäs energiamittaus), josta ohjaus tulisi sitten myös auton latauslaitteelle. Nythän markkinoille on tullut esim. älythermostaatteja (lattialämmitys), jotka seuraavat sääenustetta ja pörssisähkön hintaa ja arvioivat lämmitystarpeen ja ajankohdan sähkön hinnan mukaan. Thermostaatti mittaa lattialaatan lämmönsidonta/luovutuskyvyn ja pyrkii säätämään lämmitystehoa siten, että lämmitys keskittyisi halvimman hinnan aikaan kuitenkin siten että lämpötila pysyisi miellyttävänä. Uusimmat maalämpöpumput sisältävät myös samantyyppistä toiminnallisuutta.
    Jos/kun sähkömarkkinat muutttuvat siihen suuntaan että mahdolliset tehomaksut ulottuvat myös kotitalouksiin ja valittavana on vain "pörssisähkö" eli kiinteähintaiset sopimukset poistuvat markkinoilta, niin varmasti myös edelläkuvatun kaltaisten järjestelmien tarve kasvaa.

    En minäkään sano, että se olisi poissuljettu ajatus. Kyllähän latauksen hallintaa tehdään jo nyt, mutta ei autossa vaan kotiautomaation puolella.

    Hyvähän se on, että miettii sinisiä ajatuksia, vielä parempi, jos miettii myös konkreettisia ajatuksia.

    Jos keskittyisi ensin hankkimaan sähköauton?

    Kyllä latausaikaälyn ainut oikea paikka on sähköautossa itsessään. Se pitäisi vaatia viranomaismääräyksin kaikilta sähköautoilta. On aivan älytön ajatus saada vastaavaa älyä jokaiseen pistorasiaan mihin sähköauton voi yöksi tökätä. Sähköauton pitäisi vain tietää maksimiampeerimäärä ja milloin pitää olla ladattuna omistajan asettamana ja pörssisähkön hinta automaattisesti auton hakemana jolloin auto pystyisi laskemaan sähköverkon käytön ja pörssisähkön latauskustannusten kannalta optimaalisen lataustapahtuman.

    Teslan API-rajapinnan kautta kotiautomaatio voi jo tällä hetkellä lukea/kirjoittaa auton dataa.

    Manuaalisesti Teslan latausta voi hallita puhelinsovelluksesta säätämällä latausvirtaa ja akun varauksen latausrajaa ja lataamisen voi käynnistää/lopettaa puhelimesta käsin.

    Ymmärtääkseni em. asiat voi tehdä API-rajapinnan kautta kotiautomaatiolla. Ei esim. Cozifyllä suoraan, mutta vaikka Rasberry Pi sovelluksella.

    Luulisin, että kotiautomaation kautta ohjaus kannattaisi toteuttaa ja jos lataisin usein kotona, käyttäisin pörssisähköä ja kotiautomaatiota. Nyt kotona lataaminen on niin pieni osa kaikesta lataamisesta, että ei jaksa innostua.

    Autosta voin ajastaa lataamisen, mutta siitäkään ei ole kustannusten kannalta hyötyä, koska kaikki ampeerit ovat samanhintaisia.

    P.S. Nyt viimeisen 31 päivän tilasto näyttää 1412kWh latausmäärää.

      
  • muokattu 24.10.2022 12:40

    @HybridRules kirjoitti:
    Jos keskittyisi ensin hankkimaan sähköauton?

    Hankintaan, hankitaan, heti kun löytyy sopiva malli jonka voin perustella itselleni taloudellisesti.

      
  • @Asko9 kirjoitti:
    Onko kellään tietoa mitkä sähköautot mahdollistavat virran takasin päin taloon?
    Jos talossa aurinkokennot ja normaali päivämatka vaikka alle 150 km niin virtaa jäisi
    myös paljon käytettäväksi kun aurinko ei paista...Veikkaan että monella sähköauton omistajalla
    on tai tulee olemaa kennot katolla...Tässä olisi TM:n toimittajille järkevä
    asia tutkia!

    Parempi idea olisi laittaa lyijyakut peräkärryyn kantavuuden rajoissa tietty, laturi ja invertteri, pörssisähkö taas yli 50c ja esim. hidas k-lataus n.21c, niin saisi halvemmalla kun veisi päiväksi aisan laturiin ja hakisi kotimatkalla ja koko ilta ja yö niin halavalla että! ja ylijäämän voisi myydä pörssiin jos tekisi parikin peräkärryä tähän tarkoitukseen, eläkeläisille ajankulu-vinkki!

    Tämän kun näen niin lupaan ottaa pari valokuvaa :) siinä olisi jo aitoa yrittäjähenkisyyttä.

      
  • @Asko9 kirjoitti:
    Onko kellään tietoa mitkä sähköautot mahdollistavat virran takasin päin taloon?
    Jos talossa aurinkokennot ja normaali päivämatka vaikka alle 150 km niin virtaa jäisi
    myös paljon käytettäväksi kun aurinko ei paista...Veikkaan että monella sähköauton omistajalla
    on tai tulee olemaa kennot katolla...Tässä olisi TM:n toimittajille järkevä
    asia tutkia!

    Kia EV6

    • Virran ulosotto latauspistokkeesta 220 V (3,6 kW)
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit