Jotenkinhan sekin pitää tuottaa ..
Kun vetyä tuotetaan elektrolyysillä, hyötysuhde on tällä hetkellä 60–70 prosenttia, eli noin kolmannes käytetystä sähköstä menee hukkaan lämpönä. Kun vedystä tuotetaan sähköä kaasuturbiinilla tai polttokennolla, hyötysuhde on 40–55 prosenttia.
On toki parempi hyötysuhde kuin vaikka bensan polttamisessa.
Myös ympäristösyistä parempi.
Ainakin kaksi isoa automerkkiä tätä vielä kehittää tosissaan.
Varmasti joihinkin käyttökohteisiin hyvä valinta.
Tärkeää lienee myös se että ei olla vain yhden energiamuodon varassa
,
Aika hyvä toteamus erään automerkin edustajalta ?
Mahdotonta sanoa näin kuluttajan näkökulmasta mikä kannattaa valita.
Tai joutuu valitsemaan, verottaja kyllä muistaa palkita joka tapauksessa
enemmin tai myöhemmin ..
Kuluttajan kannalta homma on vielä tosi helppo: ei niitä autoja ole oikein saatavilla edes, saati tankkauspisteitä - sitä "ekosysteemiä" siis.
Suomessa senkään vertaa, mitä jotkut ovat löytävinään Keski-Euroopasta. Tokkopa siellä ruuhkia vetyautoista syntyy. Eikä olemassa olevien autojen hintakaan houkuttele kuin harvoja.
Lentämiseen sitä vetyä mietitään kanssa:
http://www.lentoposti.fi/uutiset/airbus_julkisti_kolme_zeroe_konseptikonetta_polttoaineena_vety_ja_p_st_j_nolla
Suomen pelastaa vedyltä köyhyys, nuukuus ja vähäväkisyys.
Siis vedyltä henkilöauton polttoaineena.
Vedyn valmistuksesta tankille
Vetyä tuotetaan jo tällä hetkellä Suomessa, joten se ei ole suoranainen ongelma. VTT:n Business Finlandille tuottama, marraskuussa 2020 julkaistu National Hydrogen Roadmap, eli kansallinen vetytiekartta tosin pitää yhä tärkeänä askeleena matalapäästöisen vedyn tuotannon ja teollisuuskäytön lisäämistä ennen tieliikenteen tarpeita. Tämän seurauksena kun saataisiin oletettavasti tuotannon hintaa laskettua, joka tekisi siitä entistäkin houkuttelevamman vaihtoehdon liikennepolttoaineeksi.