Turhat talvirajoitukset pois!

165 kommenttia
2456
  • @HybridRules kirjoitti:
    Talvi/kesärajoitusten vaihtelu todistaa, että nopeusrajoitusten säätäminen on osittain mielivaltaista eikä perustu turvallisuuslähtökohtaan. Tänään saat ajaa 120km/h ja huomenna samassa paikassa samalla tieosalla sanassa olosuhteessa 100km/h.

    Tuo pitää hyväksyä, koska portaattomasti säätyvän nopeusrajoitusjärjestelmän kustannukset olisivat kohtuuttomat. Vai oliko sinulla mielessä joku toteutuskelpoinen ratkaisu rajoitusten muuttamiseen? Nyt ei kelpaa talvirajoituksista luopuminen, koska rajoituksia vaihdellaan muutenkin.

      
  • Nopeuksien nostolle ei ole estettä, jos Suomen tieverkko saadaan sille tasolle millä sen kuuluisi olla. Nyt Suomen tieverkko on paikoin vaarallisen huonossa kunnossa. Nopeuksia lasketaan tämän takia ja talvinopeuksien takia. Tilanne pahenee vuosi vuodelta, eikä tähän kehitykseen edes haluta puuttua.

      1
  • @Herbert kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Toisaalta, jos halutaan vähentää ylinopeuksia, niin nopeusrajoituksia pitäisi nostaa eikä laskea.

    Tarkoitus on vaikuttaa ajonopeuksiin.

    Rajoitus pitäisi siis asettaa järkevästi alle sen, mikä tien luontainen nopeus on kokeneimmille kuskeille.

    Silti ajat usein 15 km/h ylinopeuksia.

    Pitkä matka -> keskinopeudella on merkitystä. Muut perustelut juuri kirjoitin.

      
  • muokattu 23.10.2022 10:07

    @HybridRules kirjoitti:
    Talvi/kesärajoitusten vaihtelu todistaa, että nopeusrajoitusten säätäminen on osittain mielivaltaista eikä perustu turvallisuuslähtökohtaan. Tänään saat ajaa 120km/h ja huomenna samassa paikassa samalla tieosalla sanassa olosuhteessa 100km/h.

    Tien luontainen nopeus on turvallinen ajonopeus. Se on kyllä myös subjektiivin nopeus. Turvallinen nopeus on sellainen, jolla kuljettaja ajaa omalla mukavuusalueellaan rauhallisena ja kykenevänä tarkkailemaan ympäröivää liikennettä. Liian suuri nopeus saa kuskin pelkäämään ja hermostumaan, jolloin kuskin riski tehdä vääriä valintojs kasvaa. Saksan autobaanat näyttävät sen, että merkittävän suuri enemmistö ajaa samaa motarinopeutta kuin Suomessa vaikka heidän ei tarvitse noudattaa mitään rajoitusta. Vain vauhtikallot painavat, mitä autosta lähtee ja vaarantavat liikennettä.

    Luitko ollenkaan talvirengastestiä, tai ajatko ollenkaan pimeällä? Jos siis et tunnista riskieroa kesäpäivän ja talvisen iltapäivän osalta? Tai luotatko pelkkään onneen? Enemmistö ei koe selviävänsä talvesta ilman nastoja, siitä huolimatta että rajoitukset ovat alemmat!

    Muutoin olen sitä mieltä että liikennevalvonta painottuu vain ajonopeuksien valvontaan. Muutoinhan jokaisella bussipysäkillä olisi joku sakotettava suuntamerkin käyttämättömyyden tai liian lyhyen turvaetäisyyden vuoksi, kunnes osaamistaso paranee. Kaikkia ei tarvitse sakottaa, hyvät ja huonot esimerkit vaikuttavat ajan myötä muidenkin ajotyyliin. Tosin parasta että keskittyy vain omaan ajamiseensa, eikä kanna murhetta toisten virheistä tai riskitilanteiden aiheuttamisista.

    Mukavuusalueet vaihtelevat. Itse voisin nauttia korkeammista ajonopeuksista, mutta parempi jättää ne pois. Ehkä nopeusrajoitukset voisivat kesäaikaan olla korkeammat, jolloin kuljettaja joutuisi itse käyttämään harkintaa sopivasta tilannenopeudesta. Mutta onnistuuko se sitten kun kapeahkolla maantiellä missä piennarviiva on jyrsitty vaaralliseksi pyöräilijälle ajaa myös polkupyöräilijä, ja miten käy silloin kun vauhtisokeus haittaa arviokykyä kun 120 km/h ajon jälkeen joutuu hidastamaan kuorma-auton perään?

    Tämä autobahn-video ei sovi kaikista herkimmille. Siinä näytetään moottoritieajoa missä Suomessa voisi käräjäoikeudessa seurata jopa 2 vuoden vankeustuomio. Hyvä muistaa kuitenkin että 100 -> 200 km/h pidentää jarrutusmatkan 40 metristä-> 160 metriin + reaktioaikana jarruttamatta ajettu matka.

    Ja minua harmittaa kyllä että autossani on TM-testin mukaan 80-0 km/h märällä asfaltilla 48,5 metriä jarruttava hyvämaineinen rengas. Ei se käytännössä viime talvena haitannut, mutta syksylle 2023 vaihtuu merkki.

      
  • @tracktest kirjoitti:
    Suurin ongelma nopeuden nostoille on se, että Suomen tieverkko jopa vaarallisen huonossa kunnossa. Suomi liikkuu teitä pitkin, mutta poliittinen johto ei tee mitään asian hyväksi. Raideliikenteeseen panostetaan suhteessa selvästi enemmän. Jokainen tiellä liikkuja kärsii tien huonon kunnon takia lasketuista nopeusrajoituksista, koska matka-aika pitenee.  Huonoon kuntoon päästetyille teille laitetaan nopeusrajoituksia. Autojen alustat kärsivät, samoin renkaat.

    Minäkin olen ihmetellyt noita "tunnin juna" -projektien mielekkyyttä, mutta en ole jaksanut kaivaa tietoa rautateihin panostukseen noin muuten. Tämä kuitenkin on kiinnostavaa!

    Minkä verran rautateihin panostetaan vs. tieliikenne? Laskitko mukaan myös kunnalliset panostukset? Kun sanoit että "suhteessa selvästi enemmän" niin suhteutitko tiekilometreihin, henkilökilometereihin, rahtitonneihin vai mihin?

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Nopeusrajoitukset taitavat olla säädetty ihmisten turvaksi, kuten suuri osa laista. Jos jotain säädettyä rikotaan, pitäisikö sitä siksi muuttaa? Jos yöllä menee nakkikioskille, on tavallista että siellä syntyy jonoissa jotain kähinää. Voidaan vähän lyödäkin, kun se tuntuu niin luontaiselta. Kai sekin pitäisi olla sallittua kuten luonnollinen ylinopeus? Suuri nopeushan ei aiheuta ikinään edes vaaraa yksinään, pitää osua vielä siihen linjalle.

    Garthago on hävitettävä, ei se perusteluja kaipaa. Samat perustelut taisi olla mielipiteen viimeisellä kappaleella vai perusteleeko Saksan autopaanat pysyvät kesärajoitukset?

    Minusta on oikeastaan rauhoittavaa huomata, että valtaosa suomalaisista komppaa valtaapitäviä eli omaavat aidon herranpelon. Joissain yhteiskunnissa on paljon enemmän itsenäisesti ajattelevia ja siellä on yhteiskunnallisesti rauhattomampaa kuin Suomessa.

    Nopeusrajoituksissa ei välttämättä ole paljoa herranpelkoa mukana. Nykyistä alemmat nopeusrajoitukset eivät olisi oikein järkeviä paikasta toiseen siirtymisen kannalta. Nykyistä korkeammat rajoitukset tekisivät maantiematkailusta liikaa ajamista tai jopa urheilua. Hienosäätäminen välillä 80-100 taas ei vaikuttaisi käytännössä mitenkään. Jotenkin tuntuu, että herrat ovat kerrankin onnistuneet. Jos haluaa mennä lujempaa, pitää junailla tai lentää.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Nopeusrajoitukset taitavat olla säädetty ihmisten turvaksi, kuten suuri osa laista. Jos jotain säädettyä rikotaan, pitäisikö sitä siksi muuttaa? Jos yöllä menee nakkikioskille, on tavallista että siellä syntyy jonoissa jotain kähinää. Voidaan vähän lyödäkin, kun se tuntuu niin luontaiselta. Kai sekin pitäisi olla sallittua kuten luonnollinen ylinopeus? Suuri nopeushan ei aiheuta ikinään edes vaaraa yksinään, pitää osua vielä siihen linjalle.

    Garthago on hävitettävä, ei se perusteluja kaipaa. Samat perustelut taisi olla mielipiteen viimeisellä kappaleella vai perusteleeko Saksan autopaanat pysyvät kesärajoitukset?

    Minusta on oikeastaan rauhoittavaa huomata, että valtaosa suomalaisista komppaa valtaapitäviä eli omaavat aidon herranpelon. Joissain yhteiskunnissa on paljon enemmän itsenäisesti ajattelevia ja siellä on yhteiskunnallisesti rauhattomampaa kuin Suomessa.

    Nopeusrajoituksissa ei välttämättä ole paljoa herranpelkoa mukana. Nykyistä alemmat nopeusrajoitukset eivät olisi oikein järkeviä paikasta toiseen siirtymisen kannalta. Nykyistä korkeammat rajoitukset tekisivät maantiematkailusta liikaa ajamista tai jopa urheilua. Hienosäätäminen välillä 80-100 taas ei vaikuttaisi käytännössä mitenkään. Jotenkin tuntuu, että herrat ovat kerrankin onnistuneet. Jos haluaa mennä lujempaa, pitää junailla tai lentää.

    Sinä olet kunnon kansalainen ja sisäistät, mitä viisaammat sanovat etkä pullikoi vastaan. Se on monelta kannalta hyvä juttu. En moiti.

      
  • @Karrette kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Talvi/kesärajoitusten vaihtelu todistaa, että nopeusrajoitusten säätäminen on osittain mielivaltaista eikä perustu turvallisuuslähtökohtaan. Tänään saat ajaa 120km/h ja huomenna samassa paikassa samalla tieosalla sanassa olosuhteessa 100km/h.

    Tien luontainen nopeus on turvallinen ajonopeus. Se on kyllä myös subjektiivin nopeus. Turvallinen nopeus on sellainen, jolla kuljettaja ajaa omalla mukavuusalueellaan rauhallisena ja kykenevänä tarkkailemaan ympäröivää liikennettä. Liian suuri nopeus saa kuskin pelkäämään ja hermostumaan, jolloin kuskin riski tehdä vääriä valintojs kasvaa. Saksan autobaanat näyttävät sen, että merkittävän suuri enemmistö ajaa samaa motarinopeutta kuin Suomessa vaikka heidän ei tarvitse noudattaa mitään rajoitusta. Vain vauhtikallot painavat, mitä autosta lähtee ja vaarantavat liikennettä.

    Luitko ollenkaan talvirengastestiä, tai ajatko ollenkaan pimeällä? Jos siis et tunnista riskieroa kesäpäivän ja talvisen iltapäivän osalta? Tai luotatko pelkkään onneen? Enemmistö ei koe selviävänsä talvesta ilman nastoja, siitä huolimatta että rajoitukset ovat alemmat!

    Muutoin olen sitä mieltä että liikennevalvonta painottuu vain ajonopeuksien valvontaan. Muutoinhan jokaisella bussipysäkillä olisi joku sakotettava suuntamerkin käyttämättömyyden tai liian lyhyen turvaetäisyyden vuoksi, kunnes osaamistaso paranee. Kaikkia ei tarvitse sakottaa, hyvät ja huonot esimerkit vaikuttavat ajan myötä muidenkin ajotyyliin. Tosin parasta että keskittyy vain omaan ajamiseensa, eikä kanna murhetta toisten virheistä tai riskitilanteiden aiheuttamisista.

    Mukavuusalueet vaihtelevat. Itse voisin nauttia korkeammista ajonopeuksista, mutta parempi jättää ne pois. Ehkä nopeusrajoitukset voisivat kesäaikaan olla korkeammat, jolloin kuljettaja joutuisi itse käyttämään harkintaa sopivasta tilannenopeudesta. Mutta onnistuuko se sitten kun kapeahkolla maantiellä missä piennarviiva on jyrsitty vaaralliseksi pyöräilijälle ajaa myös polkupyöräilijä, ja miten käy silloin kun vauhtisokeus haittaa arviokykyä kun 120 km/h ajon jälkeen joutuu hidastamaan kuorma-auton perään?

    Tämä autobahn-video ei sovi kaikista herkimmille. Siinä näytetään moottoritieajoa missä Suomessa voisi käräjäoikeudessa seurata jopa 2 vuoden vankeustuomio. Hyvä muistaa kuitenkin että 100 -> 200 km/h pidentää jarrutusmatkan 40 metristä-> 160 metriin + reaktioaikana jarruttamatta ajettu matka.

    Ja minua harmittaa kyllä että autossani on TM-testin mukaan 80-0 km/h märällä asfaltilla 48,5 metriä jarruttava hyvämaineinen rengas. Ei se käytännössä viime talvena haitannut, mutta syksylle 2023 vaihtuu merkki.

    En lukenut TM testiä. Huomasin taannoin, että TM testien kanssa yhtä hyvän testituloksen saa naapurin Penalta. Ja jos oikein haluan varman testituloksen, voin kysyä lisäksi Reiskalta.

    Keskemmällä Eurooppaa on iltaisin vielä pimeämpää kuin Suomessa talvella ja siellä ympäri vuoden.

    Talvea on muuallakin kuin Suomessa.

    Vain Suomessa on kalenterin mukaan vaihtuvat rajoitukset.

      
  • muokattu 23.10.2022 11:45

    @tracktest kirjoitti:

    Tästä saadaan varmasti mielenkiintoinen keskustelu. Kiitos Esa Sairiolle hyvästä keskustelun avauksesta!

    @Quu kirjoitti:

    Kyllä tämän aiheen kannat on tullut niin kaluttua

    Samaa mieltä! Ei Sairio todellakaan tuonut mitään avausta mihinkään, vaan vanhan kertaukseksi yritti jatkaa siihen mihin jäi.

    Tässä vielä kertauksena rajoituksia muualla:
    https://fi.wikipedia.org/wiki/Nopeusrajoitus#Yleisrajoitukset_eri_maissa

    Minusta meillä on täysin vertailukelpoiset rajoitusnopeudet, oli kesä tai talvi. Mitäs Esa siihen sanot? Tai vastaa nyt edes siihen, miten Ruotsissa taloudellisesti menee, koska ajavat läpi vuoden alemmilla rajoituksilla kuin Suomessa. Luulisi että talous kärsii ihan rutosti!

    Tai miten Japanissa voidaan pärjätä?

    Toinen samanmoinen, eli @HybridRules

    Minusta on oikeastaan rauhoittavaa huomata, että valtaosa suomalaisista komppaa valtaapitäviä eli omaavat aidon herranpelon. Joissain yhteiskunnissa on paljon enemmän itsenäisesti ajattelevia ja siellä on yhteiskunnallisesti rauhattomampaa kuin Suomessa.

    Voi pyhä herranpelko sentään, et siis tiedä itsekään mitä mieltä olet asiasta?

    Voidaanko siis tulkita, että koski säännöt ihan mitä tahansa asiaa, niin sinä väännät niiden noudattamisen "herran peloksi"? Varmaan sitten Monopolia pelatessakin toimit "itsenäisesti ajatellen"...

    Miten perustelet rajoituksen asettamisen "kokeneempien mukaan"? Miten kokemus mitataan niin, että saataisiin luotettava tulos? Pitäisi saada pois kaikki "mä on parempi kuski ku muut" -kuvittelijat, joiden puheille ei ole omaa luuloa parempaa vakuutta, eikö vain?

    Perustelet +15km/h -ajoasi näin:

    Pitkä matka -> keskinopeudella on merkitystä

    Jos Helsingistä Vaasaan -tiellä ei olisi ketään muita kuin sinä, niin paljonko keskinopeutesi paranee ajamalla joka kohdassa +15km/h, oli rajoitus mikä tahansa? Ai, etkö ajakaan niin? No onko tyylilläsi sitten mitään oleellista merkitystä?

      2
  • @Kumppani kirjoitti:
    @tracktest kirjoitti:

    Tästä saadaan varmasti mielenkiintoinen keskustelu. Kiitos Esa Sairiolle hyvästä keskustelun avauksesta!

    @Quu kirjoitti:

    Kyllä tämän aiheen kannat on tullut niin kaluttua

    Samaa mieltä! Ei Sairio todellakaan tuonut mitään avausta mihinkään, vaan vanhan kertaukseksi yritti jatkaa siihen mihin jäi.

    Tässä vielä kertauksena rajoituksia muualla:
    https://fi.wikipedia.org/wiki/Nopeusrajoitus#Yleisrajoitukset_eri_maissa

    Minusta meillä on täysin vertailukelpoiset rajoitusnopeudet, oli kesä tai talvi. Mitäs Esa siihen sanot? Tai vastaa nyt edes siihen, miten Ruotsissa taloudellisesti menee, koska ajavat läpi vuoden alemmilla rajoituksilla kuin Suomessa. Luulisi että talous kärsii ihan rutosti!

    Tai miten Japanissa voidaan pärjätä?

    Toinen samanmoinen, eli @HybridRules

    Minusta on oikeastaan rauhoittavaa huomata, että valtaosa suomalaisista komppaa valtaapitäviä eli omaavat aidon herranpelon. Joissain yhteiskunnissa on paljon enemmän itsenäisesti ajattelevia ja siellä on yhteiskunnallisesti rauhattomampaa kuin Suomessa.

    Voi pyhä herranpelko sentään, et siis tiedä itsekään mitä mieltä olet asiasta?

    Voidaanko siis tulkita, että koski säännöt ihan mitä tahansa asiaa, niin sinä väännät niiden noudattamisen "herran peloksi"? Varmaan sitten Monopolia pelatessakin toimit "itsenäisesti ajatellen"...

    Miten perustelet rajoituksen asettamisen "kokeneempien mukaan"? Miten kokemus mitataan niin, että saataisiin luotettava tulos? Pitäisi saada pois kaikki "mä on parempi kuski ku muut" -kuvittelijat, joiden puheille ei ole omaa luuloa parempaa vakuutta, eikö vain?

    En muista, miten kirjoitin, mutta tarkoitus oli sanoa, että rajoituksia ei pidä asettaa kokeneempien mukaan, jolloin he joutuvat sopeutumaan alle taitojensa ja autonsa mahdollistamaan nopeuteen. Motarilla maksimi voisi olla ehkä 150km/h hyvällä kelillä.

      
  • muokattu 23.10.2022 11:50

    Tarkkaan ottaen kirjoitit näin:

    Rajoitus pitäisi siis asettaa järkevästi alle sen, mikä tien luontainen nopeus on kokeneimmille kuskeille.

    Mutta:

    tarkoitus oli sanoa, että rajoituksia ei pidä asettaa kokeneempien mukaan, jolloin he joutuvat sopeutumaan alle taitojensa ja autonsa mahdollistamaan nopeuteen. Motarilla maksimi voisi olla ehkä 150km/h hyvällä kelillä.

    Öhhh..... Tarkoitatko siis, että nopeusrajoitus pitäisi motarilla asettaa 150km/h, jotta se olisi "järkevästi" alle sen, mitä kokenut kuski KUVITTELEE voivansa ajaa? Mitähän se kuvitelma olisi siis, jotakin 180 vai 200 km/h?

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    Tarkkaan ottaen kirjoitit näin:

    Rajoitus pitäisi siis asettaa järkevästi alle sen, mikä tien luontainen nopeus on kokeneimmille kuskeille.

    Mutta:

    tarkoitus oli sanoa, että rajoituksia ei pidä asettaa kokeneempien mukaan, jolloin he joutuvat sopeutumaan alle taitojensa ja autonsa mahdollistamaan nopeuteen. Motarilla maksimi voisi olla ehkä 150km/h hyvällä kelillä.

    Öhhh..... Tarkoitatko siis, että nopeusrajoitus pitäisi motarilla asettaa 150km/h, jotta se olisi "järkevästi" alle sen, mitä kokenut kuski KUVITTELEE voivansa ajaa? Mitähän se kuvitelma olisi siis, jotakin 180 vai 200 km/h?

    Luulen niin, ainakin Saksan premiumeilla

      
  • Tarkoitat siis Saksan premiumteillä? Vai sitä, että kuski muuttuu paremmaksi jos ajaa vaikka Porschella?

      
  • muokattu 23.10.2022 12:34

    @HybridRules kirjoitti:

    @Kumppani kirjoitti:
    Tarkkaan ottaen kirjoitit näin:

    Rajoitus pitäisi siis asettaa järkevästi alle sen, mikä tien luontainen nopeus on kokeneimmille kuskeille.

    Mutta:

    tarkoitus oli sanoa, että rajoituksia ei pidä asettaa kokeneempien mukaan, jolloin he joutuvat sopeutumaan alle taitojensa ja autonsa mahdollistamaan nopeuteen. Motarilla maksimi voisi olla ehkä 150km/h hyvällä kelillä.

    Öhhh..... Tarkoitatko siis, että nopeusrajoitus pitäisi motarilla asettaa 150km/h, jotta se olisi "järkevästi" alle sen, mitä kokenut kuski KUVITTELEE voivansa ajaa? Mitähän se kuvitelma olisi siis, jotakin 180 vai 200 km/h?

    Luulen niin, ainakin Saksan premiumeilla

    Media nostaa lööppeihin ainoastaan mediaseksikkäät merkit, siitä muodostuu käsitys kaahailevista premiumeista. Tämä on täysin harhaanjohtava päätelmä, kansanautoilla ajetaan eniten ylinopeutta.

      
  • muokattu 23.10.2022 12:26

    Media on kyllä kysynyt myös autoilevien kuskien käsitystä asiasta - ja silti tullut n. samaan lopputulokseen. Molemmat ovat siis mielestäsi täysin harhaanjohdettuja?

    Kuka puhui kaahailusta? Eikös tässä keskusteltu siitä, mikä olisi "oikea rajoitusnopeus"?

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    Media on kyllä kysynyt myös autoilevien kuskien käsitystä asiasta - ja silti tullut n. samaan lopputulokseen. Molemmat ovat siis mielestäsi täysin harhaanjohdettuja?

    Kuka puhui kaahailusta? Eikös tässä keskusteltu siitä, mikä olisi "oikea rajoitusnopeus"?

    Suurin osa ajaa kansanautoilla, tottahan he nostavat premiumeilla ajavat tikun nokkaan.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    Tarkoitat siis Saksan premiumteillä? Vai sitä, että kuski muuttuu paremmaksi jos ajaa vaikka Porschella?

    Minä en haluaisi etsiä niitä, jotka ajavat turhan lujaa ns. tavallisten autojen tavallisiin kuskeihin nähden.

    Totesin vain Saksan baanoilla, että todella suuri määrä kuskeja ajaa 120 - 130 km/h haarukassa vaikka voisivat laillisesti ajaa niin lujaa kuin sielu sietää. En kannata vapaita nopeuksia, koska siitä seuraa isoja nopeuseroja. Saksassa kun aikoo ohittaa jonkun keskikaistan menijän ja aikoo vaihtaa vasemmalle, niin jo kaukaa takana syttyy kaukovalot vaatimaan kaistaa vapaaksi. Ja sitten sieltä tulee joku ohi niin. että heilahtaa. Siis oma auto heilahtaa ohittajan imussa.

      
  • muokattu 23.10.2022 12:56

    @tracktest kirjoitti:

    Suurin osa ajaa kansanautoilla, tottahan he nostavat premiumeilla ajavat tikun nokkaan

    Avaisitko tuota vähän?

      1
  • muokattu 23.10.2022 13:09

    @HybridRules kirjoitti:

    Minä en haluaisi etsiä niitä, jotka ajavat turhan lujaa ns. tavallisten autojen tavallisiin kuskeihin nähden.

    Tavallinen auto? Tavallinen kuski? Ovatko "ne toiset" tavattomia, vai epätavallisia kuskeja? Onko asia ko. kuskin päässä oleva luulo, vai onko asiassa joku mitattavissa oleva fakta? Mikä olisi asiayhteys siihen, millä autolla sattuu ajamaan?

    En kannata vapaita nopeuksia, koska siitä seuraa isoja nopeuseroja.

    No onneksi Saksassa motareillakin on siis rajoitusnopeus 250km/h, vai?

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    Minä en haluaisi etsiä niitä, jotka ajavat turhan lujaa ns. tavallisten autojen tavallisiin kuskeihin nähden.

    Tavallinen auto? Tavallinen kuski? Ovatko "ne toiset" tavattomia, vai epätavallisia kuskeja? Onko asia ko. kuskin päässä oleva luulo, vai onko asiassa joku mitattavissa oleva fakta? Mikä olisi asiayhteys siihen, millä autolla sattuu ajamaan?

    En kannata vapaita nopeuksia, koska siitä seuraa isoja nopeuseroja.

    No onneksi Saksassa motareillakin on siis rajoitusnopeus 250km/h, vai?

    Sinä olet tavallinen lisätietojrn kyselijä.

      
  • muokattu 23.10.2022 13:38

    En vaan epätavallisen tavaton :wink:

    Minusta on kyllä mielenkiintoista selvittää mitä kaikkea varausta, käsitystä ja sisältöä erilaiset ilmaisut ja määreet sisältävät milloinkin. Sama sana saa kirjoittajasta riippuen eri merkityksen, mutta jätetään lukijan arvattavaksi onko sillä negatiivista vai positiivista taka-ajatusta. Svidduilua vai kehuja, tai mitä milloinkin.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Kumppani kirjoitti:
    Tarkoitat siis Saksan premiumteillä? Vai sitä, että kuski muuttuu paremmaksi jos ajaa vaikka Porschella?

    Minä en haluaisi etsiä niitä, jotka ajavat turhan lujaa ns. tavallisten autojen tavallisiin kuskeihin nähden.

    Totesin vain Saksan baanoilla, että todella suuri määrä kuskeja ajaa 120 - 130 km/h haarukassa vaikka voisivat laillisesti ajaa niin lujaa kuin sielu sietää.

    Mutta onko se suuri määrä kuskeja premiumeilla siellä liikkeellä vai niillä kansanautoilla?

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Talvi/kesärajoitusten vaihtelu todistaa, että nopeusrajoitusten säätäminen on osittain mielivaltaista eikä perustu turvallisuuslähtökohtaan. Tänään saat ajaa 120km/h ja huomenna samassa paikassa samalla tieosalla sanassa olosuhteessa 100km/h.

    Tien luontainen nopeus on turvallinen ajonopeus. Se on kyllä myös subjektiivin nopeus. Turvallinen nopeus on sellainen, jolla kuljettaja ajaa omalla mukavuusalueellaan rauhallisena ja kykenevänä tarkkailemaan ympäröivää liikennettä. Liian suuri nopeus saa kuskin pelkäämään ja hermostumaan, jolloin kuskin riski tehdä vääriä valintojs kasvaa. Saksan autobaanat näyttävät sen, että merkittävän suuri enemmistö ajaa samaa motarinopeutta kuin Suomessa vaikka heidän ei tarvitse noudattaa mitään rajoitusta. Vain vauhtikallot painavat, mitä autosta lähtee ja vaarantavat liikennettä.

    Luitko ollenkaan talvirengastestiä, tai ajatko ollenkaan pimeällä? Jos siis et tunnista riskieroa kesäpäivän ja talvisen iltapäivän osalta? Tai luotatko pelkkään onneen? Enemmistö ei koe selviävänsä talvesta ilman nastoja, siitä huolimatta että rajoitukset ovat alemmat!

    Muutoin olen sitä mieltä että liikennevalvonta painottuu vain ajonopeuksien valvontaan. Muutoinhan jokaisella bussipysäkillä olisi joku sakotettava suuntamerkin käyttämättömyyden tai liian lyhyen turvaetäisyyden vuoksi, kunnes osaamistaso paranee. Kaikkia ei tarvitse sakottaa, hyvät ja huonot esimerkit vaikuttavat ajan myötä muidenkin ajotyyliin. Tosin parasta että keskittyy vain omaan ajamiseensa, eikä kanna murhetta toisten virheistä tai riskitilanteiden aiheuttamisista.

    Mukavuusalueet vaihtelevat. Itse voisin nauttia korkeammista ajonopeuksista, mutta parempi jättää ne pois. Ehkä nopeusrajoitukset voisivat kesäaikaan olla korkeammat, jolloin kuljettaja joutuisi itse käyttämään harkintaa sopivasta tilannenopeudesta. Mutta onnistuuko se sitten kun kapeahkolla maantiellä missä piennarviiva on jyrsitty vaaralliseksi pyöräilijälle ajaa myös polkupyöräilijä, ja miten käy silloin kun vauhtisokeus haittaa arviokykyä kun 120 km/h ajon jälkeen joutuu hidastamaan kuorma-auton perään?

    Tämä autobahn-video ei sovi kaikista herkimmille. Siinä näytetään moottoritieajoa missä Suomessa voisi käräjäoikeudessa seurata jopa 2 vuoden vankeustuomio. Hyvä muistaa kuitenkin että 100 -> 200 km/h pidentää jarrutusmatkan 40 metristä-> 160 metriin + reaktioaikana jarruttamatta ajettu matka.

    Ja minua harmittaa kyllä että autossani on TM-testin mukaan 80-0 km/h märällä asfaltilla 48,5 metriä jarruttava hyvämaineinen rengas. Ei se käytännössä viime talvena haitannut, mutta syksylle 2023 vaihtuu merkki.

    En lukenut TM testiä. Huomasin taannoin, että TM testien kanssa yhtä hyvän testituloksen saa naapurin Penalta. Ja jos oikein haluan varman testituloksen, voin kysyä lisäksi Reiskalta.

    Keskemmällä Eurooppaa on iltaisin vielä pimeämpää kuin Suomessa talvella ja siellä ympäri vuoden.

    Talvea on muuallakin kuin Suomessa.

    Vain Suomessa on kalenterin mukaan vaihtuvat rajoitukset.

    On pimeitä iltoja ja öitä toki kaikkialla. Meillä Marraskuusta eteenpäin pimeyden tekee vielä pimeämmäksi kohtalaisen märkä keli. Valaisemattomilla tieosuuksilla ravan lentäminen raskaasta kalustosta tekee välillä sen 80 rajoituksenkin kovan tuntuiseksi. Siellä sitten jotkut paremmat kuskit vetäisi vielä huoletta sata plus 15km/h
    Toki on varmasti sellaisiakin tieosuuksia missä talvinopeuteen siirtyminen tuntuu turhalta.

      
  • @Jokeri kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Kumppani kirjoitti:
    Tarkoitat siis Saksan premiumteillä? Vai sitä, että kuski muuttuu paremmaksi jos ajaa vaikka Porschella?

    Minä en haluaisi etsiä niitä, jotka ajavat turhan lujaa ns. tavallisten autojen tavallisiin kuskeihin nähden.

    Totesin vain Saksan baanoilla, että todella suuri määrä kuskeja ajaa 120 - 130 km/h haarukassa vaikka voisivat laillisesti ajaa niin lujaa kuin sielu sietää.

    Mutta onko se suuri määrä kuskeja premiumeilla siellä liikkeellä vai niillä kansanautoilla?

    Kyllä Saksassa BMW, Mercedes ja Audi ovat hyvin tavallinen näky myös keskikaistalla. Ne supernopeat ovat pääasiassa myös noita, tosin tavallisetkin kokien perässä mennä aina seassa.

    Tietysti vasemmalla menee myös porscheja yms., pitäähän niiden säilyttää uskottavuus.

    Olisihan noita reemiumeja Suomessakin enemmän liikenteessä, jos valtio ei niitä sorsisi. Oikeastaan niitä on nytkin yllättävän paljon vaikka hintaa onkin.

      
  • Jostain syystä talvirajoituskeskustelusta tahtoo aina unohtua se tosiasia, että n. 80 % suomalaisautoilijoista käyttää nastarenkaita, jotka tuhoaisivat tiet nykyistäkin tehokkaammin kesänopeuksilla.

      3
  • @GeeTeeJ kirjoitti:
    Jostain syystä talvirajoituskeskustelusta tahtoo aina unohtua se tosiasia, että n. 80 % suomalaisautoilijoista käyttää nastarenkaita, jotka tuhoaisivat tiet nykyistäkin tehokkaammin kesänopeuksilla.

    Maailma ei ole monessakaan suhteessa valmis. Sarkaa riittää. Mutta se pitäisi tehdä, mitä voidaan. Talvirajoitukset pitäisi poistaa, mutta ei siihen tällä foorumilla vaikuteta.

      
  • muokattu 23.10.2022 15:32

    @HybridRules kirjoitti:
    En lukenut TM testiä. Huomasin taannoin, että TM testien kanssa yhtä hyvän testituloksen saa naapurin Penalta. Ja jos oikein haluan varman testituloksen, voin kysyä lisäksi Reiskalta.

    Keskemmällä Eurooppaa on iltaisin vielä pimeämpää kuin Suomessa talvella ja siellä ympäri vuoden.

    Talvea on muuallakin kuin Suomessa.

    Vain Suomessa on kalenterin mukaan vaihtuvat rajoitukset.

    Pena ja Reiska ovat kyllä hyvämaineisia insinöörejä, ei siinä mitään. Testituloksissa ei ole kiinnostavaa voittava merkki ja malli, vaan se että pohjoismaisiin olosuhteisiin suunniteltu talvirengas on huono verrattuna kesärenkaaseen.

    Keskemmällä Eurooppaa on erilaiset rengastyypit, jos nyt vaikka Contin mallistoa katsoo niin sinne on tarkoitettu
    https://www.continental-reifen.de/autoreifen/reifen/wintercontact-ts-870p

    Renkaassa on urat kuin kesärenkaissa, mutta niissä on myös lamellit kuten talvirenkaissa. Ruotsissa testiin otetaan aina mukaan kaikki nämä kolme rengastyyppiä, ja oli nyt TM:ssäkin tämänkin vuoden testissä verrokkina.

    Näissä keskusteluissa ei viisikään vuotta riitä konsensukseen, mutta pimeys, liukkaus, kuraisuus, nastarenkaat, ja kitkarenkaiden huonommat ominaisuudet kesärenkaisiin verrattuna on kyllä ihan hyvä perustelu sille että talvirengaskaudella on kesän olosuhteisiin verrattuna alennetut nopeudet. Asia ei kuitenkaan ole historiallisesti katsottuna niin että kesäksi nostettaisiin rajoituksia kun olosuhteet paranevat, vaan se on ollut lähtötaso josta nopeuksia alennetaan kun olosuhteet huononevat (ja käytetäänhän nastarenkaitakin valoisaan aikaan kuivalla kelillä, eli kalenterin mukaan, ei sään mukaan vaihdella niitä).

      2
  • @Karrette kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    En lukenut TM testiä. Huomasin taannoin, että TM testien kanssa yhtä hyvän testituloksen saa naapurin Penalta. Ja jos oikein haluan varman testituloksen, voin kysyä lisäksi Reiskalta.

    Keskemmällä Eurooppaa on iltaisin vielä pimeämpää kuin Suomessa talvella ja siellä ympäri vuoden.

    Talvea on muuallakin kuin Suomessa.

    Vain Suomessa on kalenterin mukaan vaihtuvat rajoitukset.

    Pena ja Reiska ovat kyllä hyvämaineisia insinöörejä, ei siinä mitään. Testituloksissa ei ole kiinnostavaa voittava merkki ja malli, vaan se että pohjoismaisiin olosuhteisiin suunniteltu talvirengas on huono verrattuna kesärenkaaseen.

    Keskemmällä Eurooppaa on erilaiset rengastyypit, jos nyt vaikka Contin mallistoa katsoo niin sinne on tarkoitettu
    https://www.continental-reifen.de/autoreifen/reifen/wintercontact-ts-870p

    Renkaassa on urat kuin kesärenkaissa, mutta niissä on myös lamellit kuten talvirenkaissa. Ruotsissa testiin otetaan aina mukaan kaikki nämä kolme rengastyyppiä, ja oli nyt TM:ssäkin tämänkin vuoden testissä verrokkina.

    Näissä keskusteluissa ei viisikään vuotta riitä konsensukseen, mutta pimeys, liukkaus, kuraisuus, nastarenkaat, ja kitkarenkaiden huonommat ominaisuudet kesärenkaisiin verrattuna on kyllä ihan hyvä perustelu sille että talvirengaskaudella on kesän olosuhteisiin verrattuna alennetut nopeudet. Asia ei kuitenkaan ole historiallisesti katsottuna niin että kesäksi nostettaisiin rajoituksia kun olosuhteet paranevat, vaan se on ollut lähtötaso josta nopeuksia alennetaan kun olosuhteet huononevat (ja käytetäänhän nastarenkaitakin valoisaan aikaan kuivalla kelillä, eli kalenterin mukaan, ei sään mukaan vaihdella niitä).

    Huom! Vain Suomessa.

      
  • @Jokeri kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Talvi/kesärajoitusten vaihtelu todistaa, että nopeusrajoitusten säätäminen on osittain mielivaltaista eikä perustu turvallisuuslähtökohtaan. Tänään saat ajaa 120km/h ja huomenna samassa paikassa samalla tieosalla sanassa olosuhteessa 100km/h.

    Tien luontainen nopeus on turvallinen ajonopeus. Se on kyllä myös subjektiivin nopeus. Turvallinen nopeus on sellainen, jolla kuljettaja ajaa omalla mukavuusalueellaan rauhallisena ja kykenevänä tarkkailemaan ympäröivää liikennettä. Liian suuri nopeus saa kuskin pelkäämään ja hermostumaan, jolloin kuskin riski tehdä vääriä valintojs kasvaa. Saksan autobaanat näyttävät sen, että merkittävän suuri enemmistö ajaa samaa motarinopeutta kuin Suomessa vaikka heidän ei tarvitse noudattaa mitään rajoitusta. Vain vauhtikallot painavat, mitä autosta lähtee ja vaarantavat liikennettä.

    Luitko ollenkaan talvirengastestiä, tai ajatko ollenkaan pimeällä? Jos siis et tunnista riskieroa kesäpäivän ja talvisen iltapäivän osalta? Tai luotatko pelkkään onneen? Enemmistö ei koe selviävänsä talvesta ilman nastoja, siitä huolimatta että rajoitukset ovat alemmat!

    Muutoin olen sitä mieltä että liikennevalvonta painottuu vain ajonopeuksien valvontaan. Muutoinhan jokaisella bussipysäkillä olisi joku sakotettava suuntamerkin käyttämättömyyden tai liian lyhyen turvaetäisyyden vuoksi, kunnes osaamistaso paranee. Kaikkia ei tarvitse sakottaa, hyvät ja huonot esimerkit vaikuttavat ajan myötä muidenkin ajotyyliin. Tosin parasta että keskittyy vain omaan ajamiseensa, eikä kanna murhetta toisten virheistä tai riskitilanteiden aiheuttamisista.

    Mukavuusalueet vaihtelevat. Itse voisin nauttia korkeammista ajonopeuksista, mutta parempi jättää ne pois. Ehkä nopeusrajoitukset voisivat kesäaikaan olla korkeammat, jolloin kuljettaja joutuisi itse käyttämään harkintaa sopivasta tilannenopeudesta. Mutta onnistuuko se sitten kun kapeahkolla maantiellä missä piennarviiva on jyrsitty vaaralliseksi pyöräilijälle ajaa myös polkupyöräilijä, ja miten käy silloin kun vauhtisokeus haittaa arviokykyä kun 120 km/h ajon jälkeen joutuu hidastamaan kuorma-auton perään?

    Tämä autobahn-video ei sovi kaikista herkimmille. Siinä näytetään moottoritieajoa missä Suomessa voisi käräjäoikeudessa seurata jopa 2 vuoden vankeustuomio. Hyvä muistaa kuitenkin että 100 -> 200 km/h pidentää jarrutusmatkan 40 metristä-> 160 metriin + reaktioaikana jarruttamatta ajettu matka.

    Ja minua harmittaa kyllä että autossani on TM-testin mukaan 80-0 km/h märällä asfaltilla 48,5 metriä jarruttava hyvämaineinen rengas. Ei se käytännössä viime talvena haitannut, mutta syksylle 2023 vaihtuu merkki.

    En lukenut TM testiä. Huomasin taannoin, että TM testien kanssa yhtä hyvän testituloksen saa naapurin Penalta. Ja jos oikein haluan varman testituloksen, voin kysyä lisäksi Reiskalta.

    Keskemmällä Eurooppaa on iltaisin vielä pimeämpää kuin Suomessa talvella ja siellä ympäri vuoden.

    Talvea on muuallakin kuin Suomessa.

    Vain Suomessa on kalenterin mukaan vaihtuvat rajoitukset.

    On pimeitä iltoja ja öitä toki kaikkialla. Meillä Marraskuusta eteenpäin pimeyden tekee vielä pimeämmäksi kohtalaisen märkä keli. Valaisemattomilla tieosuuksilla ravan lentäminen raskaasta kalustosta tekee välillä sen 80 rajoituksenkin kovan tuntuiseksi. Siellä sitten jotkut paremmat kuskit vetäisi vielä huoletta sata plus 15km/h
    Toki on varmasti sellaisiakin tieosuuksia missä talvinopeuteen siirtyminen tuntuu turhalta.

    Minä juuri ajoin viimeisen päälle märällä kelillä ja pimeässä reilun rupeaman, eikä se ollut Suomessa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Minä juuri ajoin viimeisen päälle märällä kelillä ja pimeässä reilun rupeaman, eikä se ollut Suomessa

    Ja +15km/h tietenkin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit