Nastat vai kitkat?

228 kommenttia
124678
  • Oikea asiantuntija sanoo: "– Jääpito on kitkarenkaillakin hyvä. Varsinkin -10 pakkasastetta kylmemmällä säällä kitkarenkaat pitävät jopa paremmin kuin nastarenkaat peililiukkaalla jäällä, Tuononen kertoo.

    Ilmiön selittää se, että kylmissä oloissa sulaminen jään pinnassa on vähäisempää, eivätkä nastat enää pysty pureutumaan kovaan jäähän.

    – Nastarenkaan pito heikkenee, kitkarenkaan pito paranee kun pakkanen kiristyy, Tuononen summaa."

    Kitkarenkaat ovat siis järjettömän liukkaat, kun niiden pitoa voi verrata nastarenkaaseen peililiukkaalla jäällä. Välillä saa olla tyytyväinen, jos nastarengasauton saa liikkeelle tuollaiselta jäältä tai että se pysähtyy halutussa kaupungissa. Ja silloin kitkat olisivat vielä huonommat.

    Nastarenkaissa ei ole laisinkaan pitoa kumista ja kuviosta. Kun nasta ei pure riittävästi jäähän, rengas menettää pitonsa. Vastaavalla alustalla kitkarengas toimii loistavasti kumin ja kuvion varassa. Ja pakkasen kiristyessä nasta-auto karkaa käsistä eikä pysähdy millään. Mutta eipä kait sitä ole saanut edes liikkeelle.

      
  • Hyvin ne nastarenkaat pitää, kun 80% ajaa talvella nastarenkailla, ja talvella ajetaan kesärengaskautta vähemmän kolareita.

      
  • @Quu kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    Kitkojen osalta voi sanoa että minä ajoin tänään kitkarenkailla, vaikka on vasta syksy. Kun kävin kävelyllä, niin kuulin että jotkut tarvitsevat jo autossaan nastat. Vaikka kesärenkaat on tähän märkään +10 asteeseen se paras vaihtoehto.

    Etkö sinä jo vähitellen ymmärrä että meillä kaupunkilaisilla on renkaat rengashotellissa, ja sieltä tilataan aika kalenterin mukaan, ei sään. Meillä ei ole latoa missä renkaita varastoi, eikä nykyisissä uusissa autoissa ole tunkkiakaan

    En pelkästään ymmärrä, vaan tiedän. Laillisena vaihtoehtona on nastattomat talvirenkaat, sellaiset vapauttaa huolen kalenterista sekä syksyllä että keväällä, ja ne ovat kaiken lisäksi vastuullinen ympäristövalinta. Firmojen luulisi suosivan niitä vastuullisuusraportoinneissaan, mutta uskon että koulutus asiasta puuttuu.

    https://ilmanlaatu.eu/2021/10/04/nastat_kitkoihin/
    https://www.hel.fi/kaupunkiymparisto/kitkat

    Siinä mielessä ironista että Vihreillä on sisäministerin vastuualue, eli vastuu poliisitoiminnasta. Luulisi että ympäristöpuolue olisi kiinnostunut ympäristöön liittyvistä asioista, mutta ei. No, rehellisyyden nimissä voin todeta että huomasin tämän jo silloin kymmenisen vuotta kun Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö ajoi ylinopeutta autolla josta ei oltu maksettu veroja.

    https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2013041616909721

    Ja kun kirjoitin laillinen, niin ei Tieliikennelaki ole minkään kerhon ohjesääntö, vaan tänään Helsingissä nastoilla ajavan kuuluisi maksaa 100 euron rikesakko.

    TLL 105 §
    "Jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana on käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 millimetriä,"

    106 §
    Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää:
    5) kaikissa tässä momentissa tarkoitetuissa ajoneuvoissa, jos sää tai keli sitä edellyttää.

    Ja nythän ei ole marraskuu, eikä sää tai keli edellytä nastarenkaita.

    Toivossa on hyvä elää. Tärkeintä on että keskustelua pidetään yllä, ettei elettäisi siinä uskossa että nastat valitaan ensisijaisesti ja vain turvallisuus mielessä, vaan se onkin urheilullisen eli dynaamisen kuljettajan itsekeskeinen valinta jotta ei tarvitse edes jäisellä kelillä hiljentää asialliseen tilannenopeuteen (kuten Kehäteillä hiljennetään kun ruuhkan vuoksi liikenne ei vaan suju). Ellei sitten asu maaseudulla missä ei hiekoiteta sorateitä kuin harvakseltaan.

      
  • @Karrette kirjoitti:

    106 §
    Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää:

    Yöpakkaset ja mustajää tullut eteläsuomeenkin, ajanvaraus rengashotelliin on tehtävä kausivaihdossa viikkoja aikaisemmin.

      
  • muokattu 29.10.2022 16:26

    @Quu kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    106 §
    Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää:

    Yöpakkaset ja mustajää tullut eteläsuomeenkin, ajanvaraus rengashotelliin on tehtävä kausivaihdossa viikkoja aikaisemmin.

    En tiedä miksi eduskunta ei kirjannut lakiin poikkeusta rengashotellipalveluiden käyttäjien osalta, sellaisten asiakkaiden osalta jotka kokevat etteivät selviä liikenteessä ilman nastoja. No, suomalaisten enemmistö ei koe tuotevalintojensa perusteella uraisia teitä, asfalttipölyä, kuraa tai liikennemelua ongelmaksi, joten "maassa maan tavalla".

    Koska aihe kiinnostaa ainakin minua eikä Suomi ole ainoa maa maailmassa missä on talvi, niin hyvä verrata eri lähteitä. Jos ei muutoin, niin viihteenä kun sitä on helposti tarjolla, ei tarvitse edes kirjastoon mennä.

      2
  • @Karrette kirjoitti:
    En tiedä miksi eduskunta ei kirjannut lakiin poikkeusta rengashotellipalveluiden käyttäjien osalta, sellaisten asiakkaiden osalta jotka kokevat etteivät selviä liikenteessä ilman nastoja. No, suomalaisten enemmistö ei koe tuotevalintojensa perusteella uraisia teitä, asfalttipölyä, kuraa tai liikennemelua ongelmaksi, joten "maassa maan tavalla".

    Luettelit aikaisemmin aika monta kuukautta, jolloin on pakko käyttää talvirenkaita, siis useimpien nastarenkaita kun sellaiset on tullut hankittua. Jos viikkoa aikaisemmin vaihtaminen keikauttaa veneen, niin silloin on Suomen parantaminen aika vähästä kiinni.

    Toisaalta etelää myöten ehdittiin jo lokakuun puolella uutisoida liukkauden, siis huonon ennakoinnin, aiheuttamista onnettomuuksista, vaikkei jäiselle kelille vaadittu talvirenkaita. Lain mukaan kesärenkailla oli hyvä ajella.

    Eipä taida talvirengasongelma hyvyysposeerausten avulla ratketa. Vaikka hymyilet kitkojesi vieressä hyvyyttäsi ja lainkunnioitustasi, tieongelmat jatkuvat. Ollaanko muuten missään pohdittu mitä tapahtuisi, jos Suomessa ei kukaan käyttäisi nastarenkaita, kuinka korjausvelka kehittyisi ja pysyisivätkö tiet kunnossa vuosikymmenen ilman uutta päällystettä?

      
  • @Karrette kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    106 §
    Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää:

    Yöpakkaset ja mustajää tullut eteläsuomeenkin, ajanvaraus rengashotelliin on tehtävä kausivaihdossa viikkoja aikaisemmin.

    En tiedä miksi eduskunta ei kirjannut lakiin poikkeusta rengashotellipalveluiden käyttäjien osalta, sellaisten asiakkaiden osalta jotka kokevat etteivät selviä liikenteessä ilman nastoja. No, suomalaisten enemmistö ei koe tuotevalintojensa perusteella uraisia teitä, asfalttipölyä, kuraa tai liikennemelua ongelmaksi, joten "maassa maan tavalla".

    Koska aihe kiinnostaa ainakin minua eikä Suomi ole ainoa maa maailmassa missä on talvi, niin hyvä verrata eri lähteitä. Jos ei muutoin, niin viihteenä kun sitä on helposti tarjolla, ei tarvitse edes kirjastoon mennä.

    Mustalla ohuella jäällä ja järven jäällä parhaat kitkarenkaat hakkaa parhaat nastarenkaat testien mukaan ja silti meillä on varaa tosiaan rouhia tiet pölyksi luontoon ja ihmisten keuhkoihin. Nuo järven jäällä ja mustalla jäällä tehdyt testit kuvaavat todellisia olosuhteita paljon paremmin kuin jääkoneen siloittamalla jäällä tehdyt testit.

    Tuulilasissa 11/2019 syksyllä julkaistiin testi, jossa continentalin kitka oli verrokkirenkaana nastarengasvertailussa ja oli paras mustalla jäällä. Kitkarengas sijoittui kolmanneksi 7 nastarenkaan joukossa, kun jääratakoetehtiin tosiaan mustalla jäällä. Jarrutustesti tehtiin jääkoneen siloittamalla jäällä.

    https://www.mynewsdesk.com/fi/continental-rengas-oy/pressreleases/continentalin-uusi-nastarengas-tuulilasin-testivoittaja-kumirunkonastat-heti-ykkoeseksi-2928154

      
  • muokattu 29.10.2022 18:46

    Kohta joku tulee mututuntumalta haukkumaan ammattilaisten tekemät testit ja kertomaan kuinka veljenpoika on joskus ajanut kitkarenkailla ojaan ja tietää että ainoastaan 70-luvun keksintö teräspiikki talvirenkaissa voi toimia jäällä. Varmaan myös TM:n sensuurikoneisto poistaa minut viestit. Ihmettelen suuresti, etteivät kertoneet Tuulilasin 2019 testin tuloksista mitään, vaikka muuten kerrotaan muiden lehtien kaikenmaailman terveysjuttujakin.

      1
  • Turhaa te mussutatte, lailliset nastarenkaat on valtaosassa autoissa, ja teiden kulumiselle tulee lisää paineita kun painot nousee sähköautojen yleistyessä. Äänestä kevään vaaleissa jos siltä löytyy edustaja ajamaan nastarenkaista lailla luopumista.
    Sellaisia laillisia renkaita valmistus linjata duunataan markkinoille, millä on kysyntää.

      
  • @Hank_80 kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    106 §
    Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää:

    Yöpakkaset ja mustajää tullut eteläsuomeenkin, ajanvaraus rengashotelliin on tehtävä kausivaihdossa viikkoja aikaisemmin.

    En tiedä miksi eduskunta ei kirjannut lakiin poikkeusta rengashotellipalveluiden käyttäjien osalta, sellaisten asiakkaiden osalta jotka kokevat etteivät selviä liikenteessä ilman nastoja. No, suomalaisten enemmistö ei koe tuotevalintojensa perusteella uraisia teitä, asfalttipölyä, kuraa tai liikennemelua ongelmaksi, joten "maassa maan tavalla".

    Koska aihe kiinnostaa ainakin minua eikä Suomi ole ainoa maa maailmassa missä on talvi, niin hyvä verrata eri lähteitä. Jos ei muutoin, niin viihteenä kun sitä on helposti tarjolla, ei tarvitse edes kirjastoon mennä.

    Mustalla ohuella jäällä ja järven jäällä parhaat kitkarenkaat hakkaa parhaat nastarenkaat testien mukaan ja silti meillä on varaa tosiaan rouhia tiet pölyksi luontoon ja ihmisten keuhkoihin. Nuo järven jäällä ja mustalla jäällä tehdyt testit kuvaavat todellisia olosuhteita paljon paremmin kuin jääkoneen siloittamalla jäällä tehdyt testit.

    Tuulilasissa 11/2019 syksyllä julkaistiin testi, jossa continentalin kitka oli verrokkirenkaana nastarengasvertailussa ja oli paras mustalla jäällä. Kitkarengas sijoittui kolmanneksi 7 nastarenkaan joukossa, kun jääratakoetehtiin tosiaan mustalla jäällä. Jarrutustesti tehtiin jääkoneen siloittamalla jäällä.

    https://www.mynewsdesk.com/fi/continental-rengas-oy/pressreleases/continentalin-uusi-nastarengas-tuulilasin-testivoittaja-kumirunkonastat-heti-ykkoeseksi-2928154

    Eehh. Linkitit jenkkitestin - onko esim nastojen pistovoima ja lukumäärät samat kuin Euroopassa?
    Ks kohta Ice braking - studded oli aivan ylivoimainen.
    Jos kitkat oikeasti olisi erinomaiset verrattuna nastoihin, miksi jäärata-ajoissa kuitenkin käytetään nastallisia?
    Tuossa Continentalin mainoksessakin kiitellään nastarenkaita, mitä haluat kertoa?

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:
    Jos kitkat oikeasti olisi erinomaiset verrattuna nastoihin, miksi jäärata-ajoissa kuitenkin käytetään nastallisia?

    Jos jäärata-ajoa ajetaan yleisessä liikenteessä kutsutaan sitä törkeäksi liikenneturvallisuuden vaarantamiseksi. Ei silti, on ihan inhimillistä että joskus kommentissaan ylireagoi.

      
  • Jääradalle "nastoitettu" rengas on huojuva ajettava sulalla kadulla, olihan niillä leuhka ajaa kakarana kivetyllä kadulla kasarmintoria ympäri, kun sudittaessa kipinät lensi.
    Oli muuten kivikadulla liukas, kumi ei ollut kontaktissa katuun.

      
  • Toki ymmärsin millaiset piikit noissa on.
    Tässä on tuotu esiin mm nastojen uppoaminen kylmään jäähän. Jos jäärata-ajot ajetaan -15 C lämpötilassa, onko piikit lyhyemmät? Ajetaanko -20 C jo kitkoilla? Ehkä mielenkiintoisin pointti on leikkauspiste, missä olosuhteissa nastarengas tai kuinka lyhyet nastojen pitää olla, että kitkarengas pitää paremmin?

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @Hank_80 kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    106 §
    Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää:

    Yöpakkaset ja mustajää tullut eteläsuomeenkin, ajanvaraus rengashotelliin on tehtävä kausivaihdossa viikkoja aikaisemmin.

    En tiedä miksi eduskunta ei kirjannut lakiin poikkeusta rengashotellipalveluiden käyttäjien osalta, sellaisten asiakkaiden osalta jotka kokevat etteivät selviä liikenteessä ilman nastoja. No, suomalaisten enemmistö ei koe tuotevalintojensa perusteella uraisia teitä, asfalttipölyä, kuraa tai liikennemelua ongelmaksi, joten "maassa maan tavalla".

    Koska aihe kiinnostaa ainakin minua eikä Suomi ole ainoa maa maailmassa missä on talvi, niin hyvä verrata eri lähteitä. Jos ei muutoin, niin viihteenä kun sitä on helposti tarjolla, ei tarvitse edes kirjastoon mennä.

    Mustalla ohuella jäällä ja järven jäällä parhaat kitkarenkaat hakkaa parhaat nastarenkaat testien mukaan ja silti meillä on varaa tosiaan rouhia tiet pölyksi luontoon ja ihmisten keuhkoihin. Nuo järven jäällä ja mustalla jäällä tehdyt testit kuvaavat todellisia olosuhteita paljon paremmin kuin jääkoneen siloittamalla jäällä tehdyt testit.

    Tuulilasissa 11/2019 syksyllä julkaistiin testi, jossa continentalin kitka oli verrokkirenkaana nastarengasvertailussa ja oli paras mustalla jäällä. Kitkarengas sijoittui kolmanneksi 7 nastarenkaan joukossa, kun jääratakoetehtiin tosiaan mustalla jäällä. Jarrutustesti tehtiin jääkoneen siloittamalla jäällä.

    https://www.mynewsdesk.com/fi/continental-rengas-oy/pressreleases/continentalin-uusi-nastarengas-tuulilasin-testivoittaja-kumirunkonastat-heti-ykkoeseksi-2928154

    Eehh. Linkitit jenkkitestin - onko esim nastojen pistovoima ja lukumäärät samat kuin Euroopassa?
    Ks kohta Ice braking - studded oli aivan ylivoimainen.
    Jos kitkat oikeasti olisi erinomaiset verrattuna nastoihin, miksi jäärata-ajoissa kuitenkin käytetään nastallisia?
    Tuossa Continentalin mainoksessakin kiitellään nastarenkaita, mitä haluat kertoa?

    @Jorma L2 kirjoitti:

    @Hank_80 kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    106 §
    Muunakin aikana nastarenkaita saa käyttää:

    Yöpakkaset ja mustajää tullut eteläsuomeenkin, ajanvaraus rengashotelliin on tehtävä kausivaihdossa viikkoja aikaisemmin.

    En tiedä miksi eduskunta ei kirjannut lakiin poikkeusta rengashotellipalveluiden käyttäjien osalta, sellaisten asiakkaiden osalta jotka kokevat etteivät selviä liikenteessä ilman nastoja. No, suomalaisten enemmistö ei koe tuotevalintojensa perusteella uraisia teitä, asfalttipölyä, kuraa tai liikennemelua ongelmaksi, joten "maassa maan tavalla".

    Koska aihe kiinnostaa ainakin minua eikä Suomi ole ainoa maa maailmassa missä on talvi, niin hyvä verrata eri lähteitä. Jos ei muutoin, niin viihteenä kun sitä on helposti tarjolla, ei tarvitse edes kirjastoon mennä.

    Mustalla ohuella jäällä ja järven jäällä parhaat kitkarenkaat hakkaa parhaat nastarenkaat testien mukaan ja silti meillä on varaa tosiaan rouhia tiet pölyksi luontoon ja ihmisten keuhkoihin. Nuo järven jäällä ja mustalla jäällä tehdyt testit kuvaavat todellisia olosuhteita paljon paremmin kuin jääkoneen siloittamalla jäällä tehdyt testit.

    Tuulilasissa 11/2019 syksyllä julkaistiin testi, jossa continentalin kitka oli verrokkirenkaana nastarengasvertailussa ja oli paras mustalla jäällä. Kitkarengas sijoittui kolmanneksi 7 nastarenkaan joukossa, kun jääratakoetehtiin tosiaan mustalla jäällä. Jarrutustesti tehtiin jääkoneen siloittamalla jäällä.

    https://www.mynewsdesk.com/fi/continental-rengas-oy/pressreleases/continentalin-uusi-nastarengas-tuulilasin-testivoittaja-kumirunkonastat-heti-ykkoeseksi-2928154

    Eehh. Linkitit jenkkitestin - onko esim nastojen pistovoima ja lukumäärät samat kuin Euroopassa?
    Ks kohta Ice braking - studded oli aivan ylivoimainen.
    Jos kitkat oikeasti olisi erinomaiset verrattuna nastoihin, miksi jäärata-ajoissa kuitenkin käytetään nastallisia?
    Tuossa Continentalin mainoksessakin kiitellään nastarenkaita, mitä haluat kertoa?

    Vertailun voittanut Continentalin kuminastoilla varustettu rengas jouduttiin vetämään markkinoilta, koska nastat eivät pysyneet kiinni.

    Kyllä vertailun tulokset ovat mielestäni arvokasta tietoa autoilijoille ja myös renkaisiin liittyvistä laeista päättäville poliitikoille sekä liikenneturvan asiantuntijoille. Vertailussa Continentalin kitkarengas voitti Nokian Hakkapeliitta 9:n. Tällä hetkellä yleinen käsitys on että kitkarenkaat olisivat oleellisesti huonommat jäällä. Kun renkaita testataankin jäällä, mitä ei ole keinotekoisesti siloitettu, niin kitkarenkaat ovatkin jopa paremmat kuin nastarenkaat.

    Onnettomuustilastojen mukaan kitkarenkaat ovat turvallisemmat kuin nastarenkaat ja syitä tähän yritetään keksiä autoista ja kuljettajien ajotavoista ilman mitään tutkimustuloksia tai tilastoja. Kun on olemassa näyttöä, että kitkarenkaat säilyttävät ominaisuutensa käytettynä paremmin ja toimivat karkealla jäällä paremmin, niin pitäisi mielestäni alkaa keskustelemaan että ovatko kitkarenkaat yksinkertaisesti vaan nykyään turvallisemmat todellisissa olosuhteissa. On varmasti olosuhteita, kuten märkä sileä jää, joissa hyväkuntoinen laadukas nastarengas on paras. Tällaisia olosuhteita on kuitenkin niin harvoin ja yleensä vain pienemmillä vähän liikennenöidyillä teillä, että hyöty liikenneturvallisuuden näkökulmasta jää pieneksi. Päätiet ja kadut hoidetaan raskaan liikenteen vuoksi suliksi kun lämpötila on lähellä nollaa.

    Itse asun eteläsuomessa pienen mäkisen yksityistien varrella, mikä on joka talvi muutamana päivänä todella liukas nollakelillä. Olen pyörähtänyt tiellä aikoinaan Nokian nastarenkailla ja ajanut kevyesti penkkaan kitkarenkailla. Tiellä ei kuitenkaan voi tapahtua vakavaa liikenneonnettomuutta nykyautolla turvavöitä käyttäen. Jokainen selväpäinen kuljettaja laskee myös nopeutta huomattavasti tällaisella kelillä renkaista riippumatta. Jääratarenkaat auttaisivat, mutta eiköhän jätetä noin 10 mm piikeillä varustetut erikoisrenkaat tämän keskustelun ulkopuolelle..:)

      1
  • @Hank_80 kirjoitti:
    Kyllä vertailun tulokset ovat mielestäni arvokasta tietoa autoilijoille ja myös renkaisiin liittyvistä laeista päättäville poliitikoille sekä liikenneturvan asiantuntijoille. Vertailussa Continentalin kitkarengas voitti Nokian Hakkapeliitta 9:n. Tällä hetkellä yleinen käsitys on että kitkarenkaat olisivat oleellisesti huonommat jäällä. Kun renkaita testataankin jäällä, mitä ei ole keinotekoisesti siloitettu, niin kitkarenkaat ovatkin jopa paremmat kuin nastarenkaat.

    Onnettomuustilastojen mukaan kitkarenkaat ovat turvallisemmat kuin nastarenkaat ja syitä tähän yritetään keksiä autoista ja kuljettajien ajotavoista ilman mitään tutkimustuloksia tai tilastoja. Kun on olemassa näyttöä, että kitkarenkaat säilyttävät ominaisuutensa käytettynä paremmin ja toimivat karkealla jäällä paremmin, niin pitäisi mielestäni alkaa keskustelemaan että ovatko kitkarenkaat yksinkertaisesti vaan nykyään turvallisemmat todellisissa olosuhteissa. On varmasti olosuhteita, kuten märkä sileä jää, joissa hyväkuntoinen laadukas nastarengas on paras. Tällaisia olosuhteita on kuitenkin niin harvoin ja yleensä vain pienemmillä vähän liikennenöidyillä teillä, että hyöty liikenneturvallisuuden näkökulmasta jää pieneksi. Päätiet ja kadut hoidetaan raskaan liikenteen vuoksi suliksi kun lämpötila on lähellä nollaa.

    Kun ei ole tullut uusia talvirenkaita ostettua vuosikymmeneen, kahdesta autosta löytyy nastat. Avoautossa on nastattomat ja yksi kevättalvi oli niillä hyvä ajaa ja toimivat hyvin myös kesällä. Seuraavat ostamani renkaat lienevät kitkat niiden laajemman käyttöajan takia.

    Mutta ainakaan minua ei kiinnosta kuinka renkaat toimivat lumella ja karkealla jäällä, koska uskon että kaikki renkaat toimivat niillä, myös no-seasonit ja kesärenkaat. Normaalin ennakoinnin takia uskon, että seuraavillakin renkailla pysyy tiellä ja auton saa pysähtymään ajoissa. Jos pito kiinnostaa, se liittyy lähinnä juuri tuohon liukkaaseen jäähän ja auton liikkeelle saamiseen kaikissa oloissa. Ja jos valintaperuste olisi pito, tulisi varmaan taas nastarenkaat ostettua, keinotekoisesti liukastettua jäätä kun löytyy joka risteyksestä ja kaupungissa liki joka paikasta. Mutta muista syistä ostaisin siis nastattomat.

    Polkupyörällä ja kengissä on tullut testattua nastojen pitokykyä. Kun polkupyörän nastarenkaasta pito loppuu, ei siinä enää ilman nastakenkiä pysy pystyssä ja jostain alamäen suunnasta on haettava pitoa jalkojen alle. Kengissä nastat antavat pitoa, joka ei katoa tuosta vain. Nastatkin luistavat, mutta jalat eivät lähde täysin yllättäen alta. Autonrenkaiden vertailu on vaikeampaa, varmaan sielläkin nastat antavat ennakoitavaa pitoa aina, vaikka asvaltilla nastarenkaat tuntuvatkin kesärenkaita huonommilta.

      
  • @Hank_80 kirjoitti:
    Onnettomuustilastojen mukaan kitkarenkaat ovat turvallisemmat kuin nastarenkaat ja syitä tähän yritetään keksiä autoista ja kuljettajien ajotavoista ilman mitään tutkimustuloksia tai tilastoja.

    ”Nastakuolemien” suuri määrä voi johtua esimerkiksi siitä, että nastoja käytetään iältään vanhemmissa ja turvatasoltaan heikommissa autoissa, joilla kaiken lisäksi ajetaan paljon ja kehnoilla teillä.

      1
  • @Late1969 kirjoitti:

    @Hank_80 kirjoitti:
    Kyllä vertailun tulokset ovat mielestäni arvokasta tietoa autoilijoille ja myös renkaisiin liittyvistä laeista päättäville poliitikoille sekä liikenneturvan asiantuntijoille. Vertailussa Continentalin kitkarengas voitti Nokian Hakkapeliitta 9:n. Tällä hetkellä yleinen käsitys on että kitkarenkaat olisivat oleellisesti huonommat jäällä. Kun renkaita testataankin jäällä, mitä ei ole keinotekoisesti siloitettu, niin kitkarenkaat ovatkin jopa paremmat kuin nastarenkaat.

    Onnettomuustilastojen mukaan kitkarenkaat ovat turvallisemmat kuin nastarenkaat ja syitä tähän yritetään keksiä autoista ja kuljettajien ajotavoista ilman mitään tutkimustuloksia tai tilastoja. Kun on olemassa näyttöä, että kitkarenkaat säilyttävät ominaisuutensa käytettynä paremmin ja toimivat karkealla jäällä paremmin, niin pitäisi mielestäni alkaa keskustelemaan että ovatko kitkarenkaat yksinkertaisesti vaan nykyään turvallisemmat todellisissa olosuhteissa. On varmasti olosuhteita, kuten märkä sileä jää, joissa hyväkuntoinen laadukas nastarengas on paras. Tällaisia olosuhteita on kuitenkin niin harvoin ja yleensä vain pienemmillä vähän liikennenöidyillä teillä, että hyöty liikenneturvallisuuden näkökulmasta jää pieneksi. Päätiet ja kadut hoidetaan raskaan liikenteen vuoksi suliksi kun lämpötila on lähellä nollaa.

    Kun ei ole tullut uusia talvirenkaita ostettua vuosikymmeneen, kahdesta autosta löytyy nastat. Avoautossa on nastattomat ja yksi kevättalvi oli niillä hyvä ajaa ja toimivat hyvin myös kesällä. Seuraavat ostamani renkaat lienevät kitkat niiden laajemman käyttöajan takia.

    Mutta ainakaan minua ei kiinnosta kuinka renkaat toimivat lumella ja karkealla jäällä, koska uskon että kaikki renkaat toimivat niillä, myös no-seasonit ja kesärenkaat. Normaalin ennakoinnin takia uskon, että seuraavillakin renkailla pysyy tiellä ja auton saa pysähtymään ajoissa. Jos pito kiinnostaa, se liittyy lähinnä juuri tuohon liukkaaseen jäähän ja auton liikkeelle saamiseen kaikissa oloissa. Ja jos valintaperuste olisi pito, tulisi varmaan taas nastarenkaat ostettua, keinotekoisesti liukastettua jäätä kun löytyy joka risteyksestä ja kaupungissa liki joka paikasta. Mutta muista syistä ostaisin siis nastattomat.

    Polkupyörällä ja kengissä on tullut testattua nastojen pitokykyä. Kun polkupyörän nastarenkaasta pito loppuu, ei siinä enää ilman nastakenkiä pysy pystyssä ja jostain alamäen suunnasta on haettava pitoa jalkojen alle. Kengissä nastat antavat pitoa, joka ei katoa tuosta vain. Nastatkin luistavat, mutta jalat eivät lähde täysin yllättäen alta. Autonrenkaiden vertailu on vaikeampaa, varmaan sielläkin nastat antavat ennakoitavaa pitoa aina, vaikka asvaltilla nastarenkaat tuntuvatkin kesärenkaita huonommilta.

    Polkupyörien, kenkien ja ralliautojen nostoja ei voi verrata nykyajan nastarenkaiden nastoihin, koska nastaulkonemat ja pistovoimat ovat täysin eri luokkaa. Tästä tulee aivan vääränlainen mututuntuma. Uudessakaan renkaassa nastaulkonema ei ole kuin noin 1-2 mm (sallittu 2 mm). Myös pistovoima on rajoitettu. Tuhansia kilometrejä etuvetoisen auton taka-akselilla pyörineellä nastarenkaalla nastaulkonema voi olla vain millin kymmenyksiä tai huonoimmillaan nolla.

    https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/regulation/Määräysluonnos Ajoneuvon nastarenkaiden tekniset vaatimukset ja tyyppihyväksyntä lausuntopyyntö 2 2020.pdf

      
  • @Hank_80 kirjoitti:
    Polkupyörien, kenkien ja ralliautojen nostoja ei voi verrata nykyajan nastarenkaiden nastoihin, koska nastaulkonemat ja pistovoimat ovat täysin eri luokkaa. Tästä tulee aivan vääränlainen mututuntuma. Uudessakaan renkaassa nastaulkonema ei ole kuin noin 1-2 mm (sallittu 2 mm). Myös pistovoima on rajoitettu. Tuhansia kilometrejä etuvetoisen auton taka-akselilla pyörineellä nastarenkaalla nastaulkonema voi olla vain millin kymmenyksiä tai huonoimmillaan nolla.

    https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/regulation/Määräysluonnos Ajoneuvon nastarenkaiden tekniset vaatimukset ja tyyppihyväksyntä lausuntopyyntö 2 2020.pdf

    Juuri pienen ulkoneman ja pistovoiman takia nastarenkaat eivät kulutakaan päällysteitä paljoakaan ja varsinkaan aikaisempien renkaiden malliin. Asvaltti ei uraudu, vaikka suurella osalla autoilijoista on vielä 5-15 vuotta vanhat nastarenkaat alla. Lähinnä vain risteyksissä näkee vanhanlaista ojankaivuujälkeä. Myös nastarenkaiden pito perustuu nykyään kumiin ja kuvioon, nastat ovat vain lisänä joitakin tilanteita varten. Useimmat autoilijat vaihtavat renkaat akselilta toiselle riittävän usein. Taksit ja lähetit polkevat eturenkaat vaihtokuntoon nopeasti, luultavasti silloinkin paremmat laitetaan taakse ja vanhat siirtyvät eteen keräämään nastaulkonemaa.

      
  • "Talvirenkaat on vaihdettava viimeistään tiistaina"

    "Talvirenkaat, niin nastat kuin nastattomatkin, saa tarvittaessa vaihtaa alle aiemminkin."

    https://www.is.fi/autot/art-2000009154229.html

      
  • @Late1969 kirjoitti:
    Mutta ainakaan minua ei kiinnosta kuinka renkaat toimivat lumella ja karkealla jäällä, koska uskon että kaikki renkaat toimivat niillä, myös no-seasonit ja kesärenkaat.

    Ihmettelen mistä ihmeestä on lähtenyt liikkeelle legenda että nykyaikaiset kesärenkaat toimisivat lumella.

      
  • @Late1969 kirjoitti:
    "Talvirenkaat on vaihdettava viimeistään tiistaina"

    "Talvirenkaat, niin nastat kuin nastattomatkin, saa tarvittaessa vaihtaa alle aiemminkin."

    https://www.is.fi/autot/art-2000009154229.html

    Jollei aja yöllä tai varhain aamulla ei ole vielä talvirengaspakkoa. Itse asiassa enää ei ole kalenteriin sidottua talvirengaspakkoa ollenkaan, ainoastaan keliin, ja sekin vain osan vuodesta.

    Minulle tosin kysymys on epärelevantti. Ajan ilman nastoja, ja kylmän vuodenajan osalta vaihdan renkaat hyvissä ajoin ja keväällä odotan että ilma lämpenee. Kesärenkaat on suunniteltu +7 asteen yläpuolelle, joten ei +5 asteessa talvirenkaat ole nolo juttu. Nyt on Italiassa vielä +24 astetta, eli kesärenkaat suunnitellaan pääsääntöisesti paljon lämpöisemmille alueille, ja niiden on toimittava vielä kun lämpötila on + 30-40 astetta. Ja talvirenkaiden puolestaan on toimittava kun lämpötila on -30 astetta.

      
  • On se ilmoja pitänyt, juteltiin tuossa Esson baarissa, jos otettaisiin seuraaviin autoihin ympärivuotiset renkaat.

      
  • muokattu 30.10.2022 18:01

    @Karrette kirjoitti:
    Ihmettelen mistä ihmeestä on lähtenyt liikkeelle legenda että nykyaikaiset kesärenkaat toimisivat lumella.

    Ne toimivat siis pakkaslumella, joka pysyy paikallaan renkaiden alla. Kosteammassa lumessa ongelmaksi tulee se, että rengas kyllä pitää lunta vasten, mutta renkaan alle tulee lumipatja, joka liukuu alla olevaa pintaa/lunta vasten. Voidaan se sanoa myös niin, että kuvio menee tukkoon eikä yllä kiinteään pintaan asti. Kunnon pakkasella ei edes sileä suksi luista kunnolla lunta vasten eikä lumi itsessään tunnu liukkaalta.

    Videostahan ei näe mitkä renkaat autoissa oli alla. Joku on kuulemma menettänyt autonsa hallinnan nastarenkailla tai jopa kitkarenkailla.

      
  • @Late1969 kirjoitti:
    Videostahan ei näe mitkä renkaat autoissa oli alla. Joku on kuulemma menettänyt autonsa hallinnan nastarenkailla tai jopa kitkarenkailla.

    Tuota, nimimerkeillä kun tässä kirjoitellaan, niin ei aina tiedä milloin toinen vitsailee. Eli Late1969 mielestä tällaisilla videoilla voi hyvinkin olla nastarenkailla (tai esimerkiksi pohjoiseen suunniteluilla nastattomilla Michelin X-ice-talvirenkailla) ajavia?

    Ei siinä mitään. Keskustelussa vuorovaikutus eli kahdensuuntainen tiedonjako tai oppiminen on se olennainen asia.

    Tänään opin jotakin mm. myös siksi että Quu oli reissussa kirjoittaessaan viestiä.
    https://www.essobarosund.fi/

    "Esson toiminta päättyy 3.9.2022 lopullisesti."

      
  • @Karrette kirjoitti:

    "Esson toiminta päättyy 3.9.2022 lopullisesti."

    No se esso on täällä käytetty pilkkanimi miestenvälisistä autokeskusteluista.
    Keskustelu on voitu käydä, niin kuin mekin, helsinkiläisen torikahvilan pöydässä.

      
  • @Karrette kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:
    Videostahan ei näe mitkä renkaat autoissa oli alla. Joku on kuulemma menettänyt autonsa hallinnan nastarenkailla tai jopa kitkarenkailla.

    Tuota, nimimerkeillä kun tässä kirjoitellaan, niin ei aina tiedä milloin toinen vitsailee. Eli Late1969 mielestä tällaisilla videoilla voi hyvinkin olla nastarenkailla (tai esimerkiksi pohjoiseen suunniteluilla nastattomilla Michelin X-ice-talvirenkailla) ajavia?

    Ei siinä mitään. Keskustelussa vuorovaikutus eli kahdensuuntainen tiedonjako tai oppiminen on se olennainen asia.

    Aika moni auto videolla oli pitkäkilpinen ja siellä nastarenkaita käytetään kyllä. Samoin joukossa oli Pohjois-Amerikan suuntaan viittaavia autoja ja ainakin Kanadassa talvirenkaita käytetään (ja taitavat olla jossain pakollisiakin, olikohan ainakin Quebecissä) ja Nokianin nastarenkaita siellä on myyty. Koko videota en edes katsonut, varmaan joukossa oli no-seasoneitakin ja ehkä aitoja kesärenkaitakin.

      
  • @Karrette kirjoitti:
    Minkälaisissa tilanteissa vaimosi on huolissaan?

    Yleensä hän oli huolissaan minun ajaessani etuvetoista. Varotti talvisin poikkeuksellisesti hänen autoaan ajaessani että "muista nyt, ettei tämä käänny kuin oma autosi". Näin myös silloin kun hänen etuvetoinen luisupulkkansa oli nastarenkailla ja omani kitkoilla. Hän piti itsekin minun autoani kitkarenkaillakin keskimäärin helpompana ajaa kuin omaansa, jäätikköä lukuunottamatta.

    Nyt on hellasärö lakannut kun myös Rouvan auto on vaihtunut normaalisti ratista kääntyvään malliin.

    Mukavaa, kun ei tarvitse olla huolissaan tietäessään jonkun perheenjäsenen olevan liikkeellä huonossa kelissä. Sekä pelivälineet että kuskit ovat tilanteen tasalla.

      1
  • Minä olen jo aikaisemmin ehdottanut, nyt olisi hyvä sauma siirtyä kitkarenkaisiin, kieltämällä uusissa sähköautoissa nastarenkaat.
    Tämä hallitus sitä päätöstä ei ainakaan saa aikaan, me päätetään itse, paitsi ettei päätetä, kaikkeen kysytään lupa Euroopan isoilta päättäjiltä.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Minä olen jo aikaisemmin ehdottanut, nyt olisi hyvä sauma siirtyä kitkarenkaisiin, kieltämällä uusissa sähköautoissa nastarenkaat.
    Tämä hallitus sitä päätöstä ei ainakaan saa aikaan, me päätetään itse, paitsi ettei päätetä, kaikkeen kysytään lupa Euroopan isoilta päättäjiltä.

    Kaikissa autoissa olisi tuolla säännöllä nastattomat joskus 2050 ja suurin osa ajelisi nastoitta joskus 2030-luvulla. Ehtivät tuon päätöksen tehdä Perussuomalaiset seuraavan hallituksen kokoojapuolueena.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    Kaikissa autoissa olisi tuolla säännöllä nastattomat joskus 2050 ja suurin osa ajelisi nastoitta joskus 2030-luvulla. Ehtivät tuon päätöksen tehdä Perussuomalaiset seuraavan hallituksen kokoojapuolueena.

    Ensimmäinen vastustaja ilmoittautui. Jostain se on aloitettava, ei niitä kertarysäyksellä voida kieltää.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit