Käsissä olis 1.9tdi passatti vuosimallia 2002. Tarkoitus olis saada lisää tehoa koneesta ilman hajoamisen riskiä. Joitakin keskusteluja on tullut seurailtua. Yleensä niissä se homma lähtee käsistä ja tulee sellaisia ohjeita joita ei ymmärrä kun toi autotekniikka ei ole vahvinpuoli. Nyt tarviis selkeitä ohjeita kuinka toimia.
Ps. Ei mitään älyttömän kalliita juttuja.
Ks. tämä linkki: http://www.jjmachinery.fi/lastut/?k=fi&s=listaa_tyypit&m=VW
Laitatin omaani (96 kW:n powerdiesel) tuollaisen 573 euroa maksavan tehoyksikön. Ero vakioon on huomattava.
Väittäisin auton kestävyyden olevan ennallaan. Mielestäni ajotapa ratkaisee. Kulutus säilyi samana ja jopa laski desin verran maantiellä. Olen ollut ostokseeni erittäin tyytyväinen.
.
Niin.
Jos ei ole tekniikan ihmisiä, eikä rassuu oikein kiinnosta, nin kannattaisiko pitää auto vakiona, ja mahdollisesti ostaa jo kerralla "riittävä" ehokas.
No.
Lisäboxit on tietty yksi vaihtoehto.
Boxit on helppo asentaa, ja ihan hyvin ne yleensä toimivatkin.
Huonoksi puoleksi käytännössä taitaa jäädä vaan se, että boxi ei korjaa pakokaasujen kierrätystä pienemmälle.
Joten moottorin "sisäinen" paskottuminen kiihtyy.
Vieläkin helpompi ja kaiken kaikkiaan toimivampi ratkaisu on sen moottorin tehoa säätävän muistipiirin uudelleenohjelmointi (lastutus).
Netistä löytyy useita vaihtoehtoja.
Jokaisella lastun valmistajalla on useita teho/vääntö vaihoehtoja.
Siinä ei asiakkaan tarvitse tietää tekniikasta mitään.
Hiukan painetta povitaskussa riittää tietämykseksi.
Lastuttaja hoitaa kaiken. Mitään ulkoisia muutoksia ei autoon tule.
Moottorin kaikki arvot jäävät vielä tehtaan toleranssien sisään, joten esim huoltojen suhteen ei tule mitään merkillisyyksä, tai katsastuksessa.
Yleensä tällä tavoin saadaan lähtötilanteessa mitattuun tehoon ja vääntöön noin 20% lisäys.
Joissain erikoistapauksissa enemmänkin.
Lastun hintahaarukka on 500-1000. Ei ainakaan enempää kannata maksaa.
Sellainen paikka on hyvä, missä tehomuutos voidaan mitatakkin, mutta ei tietenkään välttämätön. Epähän kuitenkaan tarvitse arvuutella.
.
Tässä se kompastuskivi tuleekin. Hajoamisen riski kasvaa kun tehoja otetaan ulos enemmän. Yleensä voimansiirto ei kestä korkeampia tehoja.
Mikäli samoja voimansiirron komponentteja käytetään muissa, tehokkaammissa malleissa, kestävyys ei ole niin herkällä.
Miten tuo power diesel eroaa tavallisesta 1,9tdi:stä, itelläni on normaali pumppusuutin diesel. Yritin löytää tietoja volsun tehtaan sivuilta ,mutta ne ei tunne koko power dieseliä.
.
Sama asia
.