Liikkumisen kustannus

38 kommenttia
«1

Ja miksi ?

  
  • Tajunnan virta on taas karannut...

      2
  • Sama periaate kaikille tasapuolisesti kiitos. Subventiot pois ja verotus kulutetun fossiilisen polttoaineen mukaan ilman poikkeuksia.

      
  • muokattu 01.11.2022 13:29

    Niin, paljonko maksaa bussi-, ratikka- ja junakyydit? Taksit, yyberit sun muut? Entä kävely, tai juoksu? Pyöräily ja hiihtäminen?

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    Niin, paljonko maksaa bussi-, ratikka- ja junakyydit? Taksit, yyberit sun muut? Entä kävely, tai juoksu? Pyöräily ja hiihtäminen?

    4,10€

      3
  • @PJH66 kirjoitti:

    Ja miksi ?

    Koska sähköauto fanaatikot eivät osaa laskea todellisia kustannuksa yhteiskunnalle ...

    esim. väre ;

    Vuonna 2021 myymämme sähkön CO2-ominaispäästöt olivat 190 g/kWh. Sähkön tuottamiseen käytetystä ydinpolttoaineesta syntyi jätettä 1,12 mgU/kWh.

    ja tuossa ei oteta huomioon kuin tuotannon kulut, hankinta, kuljetus jne kadonnut kuin tuhka tuuleen :)

      
  • @pnieminen74 kirjoitti:

    @PJH66 kirjoitti:

    Ja miksi ?

    Koska sähköauto fanaatikot eivät osaa laskea todellisia kustannuksa yhteiskunnalle ...

    esim. väre ;

    Vuonna 2021 myymämme sähkön CO2-ominaispäästöt olivat 190 g/kWh. Sähkön tuottamiseen käytetystä ydinpolttoaineesta syntyi jätettä 1,12 mgU/kWh.

    ja tuossa ei oteta huomioon kuin tuotannon kulut, hankinta, kuljetus jne kadonnut kuin tuhka tuuleen :)

    Ainakaan minä en ymmärtänyt mitä yritit sanoa. Puhuitko päästöistä vai kuluista/kustannuksista?

    Onko muiden polttoaineiden "sivukulut" paremmin dokumentoituja?

      
  • muokattu 10.11.2022 14:03

    @pnieminen74 kirjoitti:
    Koska sähköauto fanaatikot eivät osaa laskea todellisia kustannuksa yhteiskunnalle ...

    En tiedä saavutanko ihailtua ja tavoiteltua fanaatikon viittaa, koska minulle kiihkon sijasta kylmät numerot riittävät perusteluksi monille asioille. Sähköauton osalta perusteluni on yksinkertaisesti sen ylivoimaisen hyötysuhteen nojalla saavuttama KÄYTTÄJÄLLE edullinen kilometrikustannus.

    esim. väre ;

    Vuonna 2021 myymämme sähkön CO2-ominaispäästöt olivat 190 g/kWh. Sähkön tuottamiseen käytetystä ydinpolttoaineesta syntyi jätettä 1,12 mgU/kWh.

    Yhden sähkökauppiaan jakeleman tuotannon jakaumalla ei ole mitään väliä yhteiskunnallisesti. Koko sähköntuotannon ominaispäästöllä sen sijaan on, eikä Väre kerro sitä.

    Sen tuo laskelma kertoo, että ympärivuotisena keskikulutuksena 20 kWh / 100 km ajavan CO2-päästö on 38 g / km, joka vastaa suunnilleen 1 litran dieselöljyn kulutusta sadalle kilometrille. Jos tarkoituksesi oli demonstroida sähköauton päästöylivoima myös yhteiskunnan kannalta, valitsit aika sopivat numerot tavoitteesi saavuttamiseksi, vaikka sähkön tuottajasi onkin poikkeuksellisen hiilipitoinen.

    Motivan mukaan 2018 - 2020 Suomen sähköntuotannon päästökerroin oli 89g/kWh, jolla sama sähköautokuski ajaa reilusti alle yhden litran dieselöljyekvivalentilla CO2-päästöllä:

    https://www.motiva.fi/ratkaisut/energiankaytto_suomessa/co2-paastokertoimet

    ja tuossa ei oteta huomioon kuin tuotannon kulut, hankinta, kuljetus jne kadonnut kuin tuhka tuuleen :)

    Minä myönnän olevani sen verran itsekäs, että teen valintani laillisten vaihtoehtojen välillä sen perusteella, minkä verran pumpulla tankkaaminen ja pistorasiasta lataaminen maksaa minulle. Öljytankkerin kulutus ja suur- ja keskijänniteverkon siirtohäviöt ja muuntohäviöt eivät suoranaisesti vaikuta auton valintaani lainkaan, koska teen valintani mittauksen mukaan toimitetun määrän kustannuksen perusteella. Luotan silti koko tuotantoketjun häviöiden olevan vähittäiskauppahinnassa mukana, että koko logistiikkaketjun toimijat pysyvät elossa. Telaketjuteknokraattina pidätän silti oikeuden tehdä laskelmia puhtaasti teknisestä uteliaisuudesta sekä tekemäni valinnan että tekemättä jättämäni valinnan osalta myös itselleni näkyvän tuotantoketjun osan ulkopuolella.

    En osta polkupyöräänikään yhteiskunnalle enkä luonnolle, vaan itselleni. Pyörän valinnan ratkaisee valitun genren, suorituskyky- ja hintatason tarjoavan kaluston kesken vartalolleni parhaiten sopiva ohjaamon geometria ja ajotavalleni parhaiten sopiva ajogeometria. Sen pyörän valmistaminen maksaa luonnolle sen mitä se maksaa, mutta auton tavoin uutta ei tarvitse tehdä ihan heti kun ostaa kerralla mieleisensä.

      2
  • @pnieminen74 kirjoitti:

    @PJH66 kirjoitti:

    Ja miksi ?

    Koska sähköauto fanaatikot eivät osaa laskea todellisia kustannuksa yhteiskunnalle ...

    esim. väre ;

    Vuonna 2021 myymämme sähkön CO2-ominaispäästöt olivat 190 g/kWh. Sähkön tuottamiseen käytetystä ydinpolttoaineesta syntyi jätettä 1,12 mgU/kWh.

    ja tuossa ei oteta huomioon kuin tuotannon kulut, hankinta, kuljetus jne kadonnut kuin tuhka tuuleen :)

    Minä olen ollut huomaavinani, että täällä palstalla on polttomoottoriautofanaatikkoja paljon. Polttis sopii lyhyille matkoille kaupungissa, mutta sähköauto on parhaimmillaan pitkillä matkoilla. Sähköauto sopii hyvin myös maaseudulle, jossa polttiksen tankkausmahdollisuudet ovat rajalliset, mutta sähköauton lataaminen on ongelmatonta, koska tapahtuu ihan kotipihalla. Joillakin paikkaunnilla on vaara, ettei polttonesteiden tankkauspaikkaa tahdo löytyä ollenkaan, en nyt muista missä ne oli, mutta lehdissä oli taannoin juttua asiasta. Haluttiin valtion takaavan tankkausmahdollisuudet. Onko tolkkua? Vaihtaisivat sähkäriin, niin ei olisi käyttövoiman saannissa ongelmia.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    kunhan mainitsin :)
    190g * 20kwh = 3800g/100km vs. dieselini 89g*100=8900g/100km esim väre vs öljy yhtiö.
    ei se sähkökään kaikilla alueilla taivaasta tipu. keskimäärein tosin 'vain' 89g/kw.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @pnieminen74 kirjoitti:

    @PJH66 kirjoitti:

    Ja miksi ?

    Koska sähköauto fanaatikot eivät osaa laskea todellisia kustannuksa yhteiskunnalle ...

    esim. väre ;

    Vuonna 2021 myymämme sähkön CO2-ominaispäästöt olivat 190 g/kWh. Sähkön tuottamiseen käytetystä ydinpolttoaineesta syntyi jätettä 1,12 mgU/kWh.

    ja tuossa ei oteta huomioon kuin tuotannon kulut, hankinta, kuljetus jne kadonnut kuin tuhka tuuleen :)

    Minä olen ollut huomaavinani, että täällä palstalla on polttomoottoriautofanaatikkoja paljon. Polttis sopii lyhyille matkoille kaupungissa, mutta sähköauto on parhaimmillaan pitkillä matkoilla. Sähköauto sopii hyvin myös maaseudulle, jossa polttiksen tankkausmahdollisuudet ovat rajalliset, mutta sähköauton lataaminen on ongelmatonta, koska tapahtuu ihan kotipihalla. Joillakin paikkaunnilla on vaara, ettei polttonesteiden tankkauspaikkaa tahdo löytyä ollenkaan, en nyt muista missä ne oli, mutta lehdissä oli taannoin juttua asiasta. Haluttiin valtion takaavan tankkausmahdollisuudet. Onko tolkkua? Vaihtaisivat sähkäriin, niin ei olisi käyttövoiman saannissa ongelmia.

    Mikseivät he syö leivoksia, kun ruoka loppuu? Vaikka Etuoven kautta saa aluedataa ja maaseudulla keskitulot jäävät helposti alle parin tonnin. Sillä ainoalla maksukykyisellä on jo tesla ja toisille on aivan turha mennä saarnaamaan sähköautoilun helppoudesta. 1987 Nissan Sunny on jo luksusta ja se on jo jatkuvasti sähkölatauksessa, että käymään saisi.

      3
  • @HybridRules kirjoitti:
    Minä olen ollut huomaavinani, että täällä palstalla on polttomoottoriautofanaatikkoja paljon. Polttis sopii lyhyille matkoille kaupungissa, mutta sähköauto on parhaimmillaan pitkillä matkoilla.

    Tässä on minulla aukko sivistyksessäni, koska en näe mitään syytä, miksi sähköauto ei sopisi aivan mainiosti myös lyhyille matkoille?

    Joillakin paikkaunnilla on vaara, ettei polttonesteiden tankkauspaikkaa tahdo löytyä ollenkaan, en nyt muista missä ne oli, mutta lehdissä oli taannoin juttua asiasta. Haluttiin valtion takaavan tankkausmahdollisuudet. Onko tolkkua? Vaihtaisivat sähkäriin, niin ei olisi käyttövoiman saannissa ongelmia.

    Ongelma ei ole autojen tankkaaminen, vaan autojen tankkaajien muualle viemä liikevaihto, jonka puuttuessa kotikylän asema ei enää kannata. Tästä ei ole autoilijoille mitään ongelmaa, koska pienen kylän kaikki autot käyvät vähintään viikottain jossa muuallakin huoltoaseman lähettyvillä ja ne tankataan matkan varrella (joten kotikylän pieni asema kuihtuu).

    Ongelma tulee siitä, että vaikkapa max. 30 km/h kulkevan puimurin tai muun työkoneen käyttäminen edes muutaman kymmenen kilometrin päässä tankattavana vie kohtuuttoman suuren osan sen koneen ja kuskin työpäivästä. Jos se kone ajelee pitkin valtatietä eikä ole pellolla työssä, sinulle ja minulle tulee jossain vaiheessa nälkä.

      2
  • Enonkoskella säilyi tankkausasema, kun ammattiautoilijat lupasi tankata sitä 0,25€ kalliimpaa polttoainetta omalta kylältä.
    Kaikki muut tankkaa jossain muualla.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Minä olen ollut huomaavinani, että täällä palstalla on polttomoottoriautofanaatikkoja paljon. Polttis sopii lyhyille matkoille kaupungissa, mutta sähköauto on parhaimmillaan pitkillä matkoilla.

    Tässä on minulla aukko sivistyksessäni, koska en näe mitään syytä, miksi sähköauto ei sopisi aivan mainiosti myös lyhyille matkoille?

    Joillakin paikkaunnilla on vaara, ettei polttonesteiden tankkauspaikkaa tahdo löytyä ollenkaan, en nyt muista missä ne oli, mutta lehdissä oli taannoin juttua asiasta. Haluttiin valtion takaavan tankkausmahdollisuudet. Onko tolkkua? Vaihtaisivat sähkäriin, niin ei olisi käyttövoiman saannissa ongelmia.

    Ongelma ei ole autojen tankkaaminen, vaan autojen tankkaajien muualle viemä liikevaihto, jonka puuttuessa kotikylän asema ei enää kannata. Tästä ei ole autoilijoille mitään ongelmaa, koska pienen kylän kaikki autot käyvät vähintään viikottain jossa muuallakin huoltoaseman lähettyvillä ja ne tankataan matkan varrella (joten kotikylän pieni asema kuihtuu).

    Ongelma tulee siitä, että vaikkapa max. 30 km/h kulkevan puimurin tai muun työkoneen käyttäminen edes muutaman kymmenen kilometrin päässä tankattavana vie kohtuuttoman suuren osan sen koneen ja kuskin työpäivästä. Jos se kone ajelee pitkin valtatietä eikä ole pellolla työssä, sinulle ja minulle tulee jossain vaiheessa nälkä.

    Kyllä sähkärillä voi lyhyitäkin matkoja ajaa, olinpa huolimaton, kun en sitä älynnyt mainita. Lähinnä tarkoitin sitä, että sähkäri sopii pitkille matkoille paremmin kuin polttis. Tosin polttis ei kyllä oikein sovi kaupunkiliikenteeseen, koska tupruttaa päästöt kanssaihmisten päälle tai ruuhkassa toisten polttisten sisään.

    Eihän minulle tule nälkä, jos puimuri ajelee pitkin teitä. Haen leivän kaupasta. Tai hampurilaisen Hebsburgeilta. Ihan kuin sähkönkin saa pistorasiasta, ei sitäkään tarvitse voimalasta hakea. Miksi siis leipä pitäisi hakea landelta?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Minä olen ollut huomaavinani, että täällä palstalla on polttomoottoriautofanaatikkoja paljon. Polttis sopii lyhyille matkoille kaupungissa, mutta sähköauto on parhaimmillaan pitkillä matkoilla.

    Tässä on minulla aukko sivistyksessäni, koska en näe mitään syytä, miksi sähköauto ei sopisi aivan mainiosti myös lyhyille matkoille?

    Joillakin paikkaunnilla on vaara, ettei polttonesteiden tankkauspaikkaa tahdo löytyä ollenkaan, en nyt muista missä ne oli, mutta lehdissä oli taannoin juttua asiasta. Haluttiin valtion takaavan tankkausmahdollisuudet. Onko tolkkua? Vaihtaisivat sähkäriin, niin ei olisi käyttövoiman saannissa ongelmia.

    Ongelma ei ole autojen tankkaaminen, vaan autojen tankkaajien muualle viemä liikevaihto, jonka puuttuessa kotikylän asema ei enää kannata. Tästä ei ole autoilijoille mitään ongelmaa, koska pienen kylän kaikki autot käyvät vähintään viikottain jossa muuallakin huoltoaseman lähettyvillä ja ne tankataan matkan varrella (joten kotikylän pieni asema kuihtuu).

    Ongelma tulee siitä, että vaikkapa max. 30 km/h kulkevan puimurin tai muun työkoneen käyttäminen edes muutaman kymmenen kilometrin päässä tankattavana vie kohtuuttoman suuren osan sen koneen ja kuskin työpäivästä. Jos se kone ajelee pitkin valtatietä eikä ole pellolla työssä, sinulle ja minulle tulee jossain vaiheessa nälkä.

    Kyllä sähkärillä voi lyhyitäkin matkoja ajaa, olinpa huolimaton, kun en sitä älynnyt mainita. Lähinnä tarkoitin sitä, että sähkäri sopii pitkille matkoille paremmin kuin polttis. Tosin polttis ei kyllä oikein sovi kaupunkiliikenteeseen, koska tupruttaa päästöt kanssaihmisten päälle tai ruuhkassa toisten polttisten sisään.

    Eihän minulle tule nälkä, jos puimuri ajelee pitkin teitä. Haen leivän kaupasta. Tai hampurilaisen Hebsburgeilta. Ihan kuin sähkönkin saa pistorasiasta, ei sitäkään tarvitse voimalasta hakea. Miksi siis leipä pitäisi hakea landelta?

    Heh heh - missä kaupungissa kasvatetaan viljat leipomoiden tarpeisiin?
    Ajoimme eilen taas mökille. Vaimo osti uuden vaatekaapin tänne, kahdessa noin 200 cm pitkässä paketissa, 120kg. Kärry Volvon perässä. Diesel on taas kallistunut mutta Ideaparkin ABC myi sitä 2.21€ (josta vielä -5 c s-alennusta). Tankki olikin melko tyhjä koska trippimittarissa oli reilut 1000km ja olin ajanut siihen mennessä jo yhden mökkikeikan eli kärryä vedetty trippimittarin matkasta 3/4. Tankkiin meni 65 L. Olisin luultavasti kahvitellut sähköauton latausta odotellessa samaan matkaan päästäkseni vähintään viisi kertaa. Sähköt ja seurueen kahvit olisivat maksaneet enemmän kuin diesel.

      2
  • Niin.
    Ei sitä 6 metristä uisteluvenettä Tuusulasta Inarijärvelle toinna sähköautolla viedä.
    Itse veisin sen jollain vähän isommalla nelivetodieselautolla.

      
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Minä olen ollut huomaavinani, että täällä palstalla on polttomoottoriautofanaatikkoja paljon. Polttis sopii lyhyille matkoille kaupungissa, mutta sähköauto on parhaimmillaan pitkillä matkoilla.

    Tässä on minulla aukko sivistyksessäni, koska en näe mitään syytä, miksi sähköauto ei sopisi aivan mainiosti myös lyhyille matkoille?

    Joillakin paikkaunnilla on vaara, ettei polttonesteiden tankkauspaikkaa tahdo löytyä ollenkaan, en nyt muista missä ne oli, mutta lehdissä oli taannoin juttua asiasta. Haluttiin valtion takaavan tankkausmahdollisuudet. Onko tolkkua? Vaihtaisivat sähkäriin, niin ei olisi käyttövoiman saannissa ongelmia.

    Ongelma ei ole autojen tankkaaminen, vaan autojen tankkaajien muualle viemä liikevaihto, jonka puuttuessa kotikylän asema ei enää kannata. Tästä ei ole autoilijoille mitään ongelmaa, koska pienen kylän kaikki autot käyvät vähintään viikottain jossa muuallakin huoltoaseman lähettyvillä ja ne tankataan matkan varrella (joten kotikylän pieni asema kuihtuu).

    Ongelma tulee siitä, että vaikkapa max. 30 km/h kulkevan puimurin tai muun työkoneen käyttäminen edes muutaman kymmenen kilometrin päässä tankattavana vie kohtuuttoman suuren osan sen koneen ja kuskin työpäivästä. Jos se kone ajelee pitkin valtatietä eikä ole pellolla työssä, sinulle ja minulle tulee jossain vaiheessa nälkä.

    Kyllä sähkärillä voi lyhyitäkin matkoja ajaa, olinpa huolimaton, kun en sitä älynnyt mainita. Lähinnä tarkoitin sitä, että sähkäri sopii pitkille matkoille paremmin kuin polttis. Tosin polttis ei kyllä oikein sovi kaupunkiliikenteeseen, koska tupruttaa päästöt kanssaihmisten päälle tai ruuhkassa toisten polttisten sisään.

    Eihän minulle tule nälkä, jos puimuri ajelee pitkin teitä. Haen leivän kaupasta. Tai hampurilaisen Hebsburgeilta. Ihan kuin sähkönkin saa pistorasiasta, ei sitäkään tarvitse voimalasta hakea. Miksi siis leipä pitäisi hakea landelta?

    Heh heh - missä kaupungissa kasvatetaan viljat leipomoiden tarpeisiin?
    Ajoimme eilen taas mökille. Vaimo osti uuden vaatekaapin tänne, kahdessa noin 200 cm pitkässä paketissa, 120kg. Kärry Volvon perässä. Diesel on taas kallistunut mutta Ideaparkin ABC myi sitä 2.21€ (josta vielä -5 c s-alennusta). Tankki olikin melko tyhjä koska trippimittarissa oli reilut 1000km ja olin ajanut siihen mennessä jo yhden mökkikeikan eli kärryä vedetty trippimittarin matkasta 3/4. Tankkiin meni 65 L. Olisin luultavasti kahvitellut sähköauton latausta odotellessa samaan matkaan päästäkseni vähintään viisi kertaa. Sähköt ja seurueen kahvit olisivat maksaneet enemmän kuin diesel.

    Jos olet spedesi katsonut, tiedät, ettei ydinvoimaloita tarvita, koska sähkö tulee helposti talon seinästä pistorasiasta.

      
  • Sähköauton kertalatauksen toimintamatka ei ole nykyään enää pääreiteillä mikään kysymys. Jokaisella latauskerralla ei tarvitse kahvitella tai syödä. Kun kerran on seurue matkassa, niin voihan sitä keskustella kaikenlaista siinä varttitunnin stopin aikana. Tottakai polttiksella pääsee pidemmän matkan tankkausten välillä, mutta mitä siitä? Se on ainut asia, mistä halutessaan voi ottaa edun, mutta jos ei tuohon hömppäajatukseen lähde mukaan, niin jäljelle ei jääkään mitään muuta etua polttikselle.

    Auton vetokyky ei ole voimalinjasta kiinni vaan sähkäreitä on erilaisia kuten polttiksiakin. Eihän hiirifiiatillakaan kovin isoa venettä voi vetää.

    Model X vetää 2250kg kärryä ja se riittää minulle. Kun minulla oli Jeep Grand Cherokee, vedin kerran melko tasan 3500kg kuorman, mutta se on ainoa kerta, kun yli 2250kg kuorma olisi ollut tarpeen.

    Polttis sopii lyhyiden pätkien pyörittelyyn, mutta eihän sellaisella pitkää matkaa halua ajaa, jos on päässyt sähkäriä käyttämään.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Polttis sopii lyhyiden pätkien pyörittelyyn, mutta eihän sellaisella pitkää matkaa halua ajaa, jos on päässyt sähkäriä käyttämään.

    Harmi, että on tullut ajettua sähkäreillä vain parin kymmenen kilometrien koeajoja niin on jäänyt kokematta tuo pitkien ajomatkojen autuus. Kerrotko vielä mikä asia sähkärissä muuttuu paremmaksi kun on muutaman sadan kilometrin ajomatka takana.

      1
  • @HybridRules kirjoitti:
    Sähköauton kertalatauksen toimintamatka ei ole nykyään enää pääreiteillä mikään kysymys. Jokaisella latauskerralla ei tarvitse kahvitella tai syödä. Kun kerran on seurue matkassa, niin voihan sitä keskustella kaikenlaista siinä varttitunnin stopin aikana. Tottakai polttiksella pääsee pidemmän matkan tankkausten välillä, mutta mitä siitä? Se on ainut asia, mistä halutessaan voi ottaa edun, mutta jos ei tuohon hömppäajatukseen lähde mukaan, niin jäljelle ei jääkään mitään muuta etua polttikselle.

    Auton vetokyky ei ole voimalinjasta kiinni vaan sähkäreitä on erilaisia kuten polttiksiakin. Eihän hiirifiiatillakaan kovin isoa venettä voi vetää.

    Model X vetää 2250kg kärryä ja se riittää minulle. Kun minulla oli Jeep Grand Cherokee, vedin kerran melko tasan 3500kg kuorman, mutta se on ainoa kerta, kun yli 2250kg kuorma olisi ollut tarpeen.

    Polttis sopii lyhyiden pätkien pyörittelyyn, mutta eihän sellaisella pitkää matkaa halua ajaa, jos on päässyt sähkäriä käyttämään.

    Noo - keksin toisenkin edun polttikselle. Kuukausikulut on nykyisellään aika paljon pienemmät kuin X:llä. Model X:llä voi vetää raskaita kärryjä mutta sähkönkulutus taitaa pompata aika lailla vaikka olisi ihan jarruton kuomukärry. Yleensä lupa edes jarruttoman kärryn kytkemiseen ei ole mikään normi sähkäreissä. Itsekin melko hyvätuloinen (10% käyrällä) mutten ole tottunut autoiluun laittamaan 1/3 nettotuloista.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Polttis sopii lyhyiden pätkien pyörittelyyn, mutta eihän sellaisella pitkää matkaa halua ajaa, jos on päässyt sähkäriä käyttämään.

    Harmi, että on tullut ajettua sähkäreillä vain parin kymmenen kilometrien koeajoja niin on jäänyt kokematta tuo pitkien ajomatkojen autuus. Kerrotko vielä mikä asia sähkärissä muuttuu paremmaksi kun on muutaman sadan kilometrin ajomatka takana.

    Riippuu itsestä. Koeajollekin voi mennä asenteella, joka varmasti johtaa sellaiseen johtopäätökseen, mihin halusikin päästä.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Polttis sopii lyhyiden pätkien pyörittelyyn, mutta eihän sellaisella pitkää matkaa halua ajaa, jos on päässyt sähkäriä käyttämään.

    Harmi, että on tullut ajettua sähkäreillä vain parin kymmenen kilometrien koeajoja niin on jäänyt kokematta tuo pitkien ajomatkojen autuus. Kerrotko vielä mikä asia sähkärissä muuttuu paremmaksi kun on muutaman sadan kilometrin ajomatka takana.

    Riippuu itsestä. Koeajollekin voi mennä asenteella, joka varmasti johtaa sellaiseen johtopäätökseen, mihin halusikin päästä.

    Ehkä se johtuu siitä että Juuri Tesla on koeajamatta? Taksikyyti Model 3:n takapenkillä ei kylläkään mitenkään ihastuttanut. Kyllä minä niitä olen koeajanut ihan ostoaikeissa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Polttis sopii lyhyiden pätkien pyörittelyyn, mutta eihän sellaisella pitkää matkaa halua ajaa, jos on päässyt sähkäriä käyttämään.

    Harmi, että on tullut ajettua sähkäreillä vain parin kymmenen kilometrien koeajoja niin on jäänyt kokematta tuo pitkien ajomatkojen autuus. Kerrotko vielä mikä asia sähkärissä muuttuu paremmaksi kun on muutaman sadan kilometrin ajomatka takana.

    Riippuu itsestä. Koeajollekin voi mennä asenteella, joka varmasti johtaa sellaiseen johtopäätökseen, mihin halusikin päästä.

    Sinäkin siis päätit ihastua Teslaan ja nyt messuat sen mahtavuudesta. Todellisuudessa se onkin sitten Ladan tapainen auto, kyllä silläkin ajelee, varsinkin ilmaiseksi.

      1
  • En päättänyt ihastua Teslaan etukäteen, mutta tarkistin, että tilat, toimintasäde ja latausteho, ovat ok. Ruuhkamies tällä palstalla aikoinaan esitteli Model X:n tilat, jotka olin kuvitellut todellista pienemmiksi. Kävin jo aikaisemmin koeajamassa Audin e-tronin, jossa oli ahtaat tilat ja samantapainen kattolinja kuin Model X:ssä esitteiden perusteella.

    Menin koeajamaan Teslan varmistaakseni, että esitteiden perusteella saadut tiedot täsmäävät. Model X ylitti odotukset ja ostopäätös syntyi käytännössä koeajolla, kuten oli ollut toivekin koeajolle mennessä. Siis toive oli, että ei löydy mitään, joka muuttaisi mielen.

      1
  • @Jorma L2 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Sähköauton kertalatauksen toimintamatka ei ole nykyään enää pääreiteillä mikään kysymys. Jokaisella latauskerralla ei tarvitse kahvitella tai syödä. Kun kerran on seurue matkassa, niin voihan sitä keskustella kaikenlaista siinä varttitunnin stopin aikana. Tottakai polttiksella pääsee pidemmän matkan tankkausten välillä, mutta mitä siitä? Se on ainut asia, mistä halutessaan voi ottaa edun, mutta jos ei tuohon hömppäajatukseen lähde mukaan, niin jäljelle ei jääkään mitään muuta etua polttikselle.

    Auton vetokyky ei ole voimalinjasta kiinni vaan sähkäreitä on erilaisia kuten polttiksiakin. Eihän hiirifiiatillakaan kovin isoa venettä voi vetää.

    Model X vetää 2250kg kärryä ja se riittää minulle. Kun minulla oli Jeep Grand Cherokee, vedin kerran melko tasan 3500kg kuorman, mutta se on ainoa kerta, kun yli 2250kg kuorma olisi ollut tarpeen.

    Polttis sopii lyhyiden pätkien pyörittelyyn, mutta eihän sellaisella pitkää matkaa halua ajaa, jos on päässyt sähkäriä käyttämään.

    Noo - keksin toisenkin edun polttikselle. Kuukausikulut on nykyisellään aika paljon pienemmät kuin X:llä. Model X:llä voi vetää raskaita kärryjä mutta sähkönkulutus taitaa pompata aika lailla vaikka olisi ihan jarruton kuomukärry. Yleensä lupa edes jarruttoman kärryn kytkemiseen ei ole mikään normi sähkäreissä. Itsekin melko hyvätuloinen (10% käyrällä) mutten ole tottunut autoiluun laittamaan 1/3 nettotuloista.

    Kulutus pomppaa sen mukaan, mitä tehoa ottaa ulos. Mutta mitä siitä? Sähkäreillä on sama kuin polttiksillakin, että kaikkiin malleihin ei saa vetokoukkua, miksi asia pitäisi erikseen ottaa puheeksi vain sähkäreiden kohdalla?

    Oletko laskenut, paljonko olet kaikkiaan käyttänyt rahaa elämäsi aikana? Muodostaisiko sähkäri yli 1/3 osan siitä? Se olisi paha paikka, jos olisi sellainen periaate, että kaikki pitää maksaa etukäteen käteisellä. Moni joutuisi heittämään homman sikseen jo synnytyslaitoksella.

    Rahoituksen käyttäminen ei minun mielestäni ole ökyrikkaiden ja yritysten yksinoikeus. Tavallinen inehmokin saa käyttää rahoitusta ja jakaa näin kustannuksia sellaiselle aikajänteelle, joka on kenellekin sopiva. Jos ei rahaa olisi tarvinnut ajatella ennen sähköauto-aikaa olisin varmaan ostanut Range Roverin silloin, kun halusin jotain tavallisesta poikkeavaa. Vaan piti ostaa jeeppi ja sen jälkeen Disco.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Polttis sopii lyhyiden pätkien pyörittelyyn, mutta eihän sellaisella pitkää matkaa halua ajaa, jos on päässyt sähkäriä käyttämään.

    Harmi, että on tullut ajettua sähkäreillä vain parin kymmenen kilometrien koeajoja niin on jäänyt kokematta tuo pitkien ajomatkojen autuus. Kerrotko vielä mikä asia sähkärissä muuttuu paremmaksi kun on muutaman sadan kilometrin ajomatka takana.

    Taitaa olla sähköautoilun mukavuus ja helppous, kun parin tunnin välein saa pysähtyä latailemaan

      
  • @Henrik61 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Polttis sopii lyhyiden pätkien pyörittelyyn, mutta eihän sellaisella pitkää matkaa halua ajaa, jos on päässyt sähkäriä käyttämään.

    Harmi, että on tullut ajettua sähkäreillä vain parin kymmenen kilometrien koeajoja niin on jäänyt kokematta tuo pitkien ajomatkojen autuus. Kerrotko vielä mikä asia sähkärissä muuttuu paremmaksi kun on muutaman sadan kilometrin ajomatka takana.

    Taitaa olla sähköautoilun mukavuus ja helppous, kun parin tunnin välein saa pysähtyä latailemaan

    kun ajaa pitkää matkaa on hyväkin pysähtyä parin tunnin välein hetkeksi myös polttomoottoriautolla. Jos ei ajaa pitkää matkaa ei tarvitse koskaan pysähtyä lataamaan. Eikä käydä liikenneasemilla tankkaamassa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Henrik61 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Polttis sopii lyhyiden pätkien pyörittelyyn, mutta eihän sellaisella pitkää matkaa halua ajaa, jos on päässyt sähkäriä käyttämään.

    Harmi, että on tullut ajettua sähkäreillä vain parin kymmenen kilometrien koeajoja niin on jäänyt kokematta tuo pitkien ajomatkojen autuus. Kerrotko vielä mikä asia sähkärissä muuttuu paremmaksi kun on muutaman sadan kilometrin ajomatka takana.

    Taitaa olla sähköautoilun mukavuus ja helppous, kun parin tunnin välein saa pysähtyä latailemaan

    kun ajaa pitkää matkaa on hyväkin pysähtyä parin tunnin välein hetkeksi myös polttomoottoriautolla. Jos ei ajaa pitkää matkaa ei tarvitse koskaan pysähtyä lataamaan. Eikä käydä liikenneasemilla tankkaamassa.

    Aika hidasta matkantekoa se sellainen, ainakin perusterveellä kuskilla.

    Tankkaaminen harvakseltaan verrattuna joka päiväiseen töpselin kiinnittelyyn onnistuu vähemmällä vaivalla.

      1
  • @Henrik61 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Henrik61 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Polttis sopii lyhyiden pätkien pyörittelyyn, mutta eihän sellaisella pitkää matkaa halua ajaa, jos on päässyt sähkäriä käyttämään.

    Harmi, että on tullut ajettua sähkäreillä vain parin kymmenen kilometrien koeajoja niin on jäänyt kokematta tuo pitkien ajomatkojen autuus. Kerrotko vielä mikä asia sähkärissä muuttuu paremmaksi kun on muutaman sadan kilometrin ajomatka takana.

    Taitaa olla sähköautoilun mukavuus ja helppous, kun parin tunnin välein saa pysähtyä latailemaan

    kun ajaa pitkää matkaa on hyväkin pysähtyä parin tunnin välein hetkeksi myös polttomoottoriautolla. Jos ei ajaa pitkää matkaa ei tarvitse koskaan pysähtyä lataamaan. Eikä käydä liikenneasemilla tankkaamassa.

    Aika hidasta matkantekoa se sellainen, ainakin perusterveellä kuskilla.

    Tankkaaminen harvakseltaan verrattuna joka päiväiseen töpselin kiinnittelyyn onnistuu vähemmällä vaivalla.

    Miksi sitä pitäisi ladata joka päivä?

      1
  • @HybridRules kirjoitti:
    kun ajaa pitkää matkaa on hyväkin pysähtyä parin tunnin välein hetkeksi myös polttomoottoriautolla. Jos ei ajaa pitkää matkaa ei tarvitse koskaan pysähtyä lataamaan. Eikä käydä liikenneasemilla tankkaamassa.

    Juuri näin!

    Joka kahdeksannella pysäkillä on hyvä valita pysähdyspaikka, jossa voi ostaa täydennystä myös autolle. Muut pysäkit ovat täysin vapaita, vaikkapa maisemalevike eväitä syöden.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    kun ajaa pitkää matkaa on hyväkin pysähtyä parin tunnin välein hetkeksi myös polttomoottoriautolla. Jos ei ajaa pitkää matkaa ei tarvitse koskaan pysähtyä lataamaan. Eikä käydä liikenneasemilla tankkaamassa.

    Juuri näin!

    Joka kahdeksannella pysäkillä on hyvä valita pysähdyspaikka, jossa voi ostaa täydennystä myös autolle. Muut pysäkit ovat täysin vapaita, vaikkapa maisemalevike eväitä syöden.

    Vanhemmiten on taukojen väli lyhentynyt. Se lienee luonnollista. Ei tule mieleenkään tulla Tankavaarasta etelärannikolle kolmen varttitunnin pysähdyksen taktiikalla, kuten 90-luvulla. Vielä talvikeli ja HJ61.

    Sitten matkailuautolla liikkuessa tuli levähdysalueita hyödynnettyä pohjoisen reissuilla paljonkin. Monesti puskaparkissakin. Nykyään henkilöautolla ja hotellimajoitukseen siirtyneenä etsin mieluummin kahvilan. Aika paljon niitäkin on vuosien varrella kadonnut. Mutta ABC, ja siellä on se laturikin ...

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit