Auton arvon aleneminen

18 kommenttia

Joo....kyllähän on naurattanut kaiken muun hyvän lisäksi kun erehdyin varoitteluista huolimatta Pajeron hommaamaan. Tässä nyt siitä mielelläni kovasti luopumassa, ja vaihtoja tarjotellut moneen liikkeeseen ja n. 10 autoon (30000 - 37000€) Enpä olisi ostaessani arvannut, että 30 tkm ajolla vajaassa vuodessa voi hinta pudota 8000 - 10000€!!! Autokauppiaiden silmissä siis....taidan piruuttani käydä vielä auton minulle myyneessä liikkeessäkin, mutta sitten unohdan. Työnnän jokeen ja vannon rannalla että viimeinen Pajero minkä ikinä ostan, ja todennäköisesti viimeinen uusi/uudehko auto muutenkin. Kerätkööt autokauppiaat provikkansa jonkun muun lompakosta, minun pussilla eivät enää käy.

  
  • Niinhän se menee. Mitä kalliimman ostat niin sitä enemmän menetät oli auto mikä tahansa.
    Toki perheautoissa on merkkien välillä eroja esim. joku Peugeot 406 tai Ford Mondeo ja Toyota Avensis ovat olleet vuonna 1998 liki samanhintaisia n. 25000 nykyrahassa (Pösö jopa hieman noita kalliimpi). Tänään tuonikäinen ja sanotaan vaikka, että 180tkm ajettu Avensis maksaa hyvinkin halvimmillaan sen 10 000,- ja vastaavia Pösöjä ja Fordeja saa jo 6000,-. Onhan siitä Avestakin on jo yli puolet hävinnyt arvosta 8v aikana. Citikat ja Seatit ovat vieläkin halvempia. Passatit ovat Avensisten hintaisia nykyisin mutta olivat uutena kalliimpia.

    Tarinan opetus on, että autoile mahdollisimman pienellä rahalla ja valitse sellainen automerkki, jota arvostetaan myös käytettynä - näin siis järjellä ajatellen. Tunnepuoli sitten erikseen.

      
  • Juu....ja tosiaan jäi mainitsematta että vuosimalli on 2001, oli ajettu ostettaissa 148 tkm (nyt 179 tkm) ja hinta 29900...nyt paras tarjous Kian Sportageen uuteen bensanelikkoon 21000. Kyllä ei minun päähäni mahdu ei järjellä ei tunteella ajateltuna tuo keskimäärin 9000 euron vuosipudotus. Kerran omistin uuden Seat Cordoban TDi-koneella, ajoin vajaan vuoden ja 48 tkm, eikä siinäkään arvo pudonnut noin paljoa...pistää vaan ihmetyttämään. Ilmeisesti kauppiaiden pitää saada jumalaton kate revittyä näistäkin.

      
  • Kuinkas monta tarjousta olet hankkinut? Kysele niitä ympäri maata, tarjouksissa voi olla useiden tonnien erot.

    Maksoitko itse ylihintaa autoa ostettaessa?

    [jalkkis muokkasi tätä viestiä 16.02.2006 klo 09:18]
      
  • Jos kyseessä on iso Pajero niin saamasi hyvityshinta 21t€ on liki kymppitonnin alakanttiin. Jos taas autosi on Pajero Sport niin hyvityshinta on liki kohdallaan ja olet itse maksanut liikaa vuosi sitten.
    Kyseessä lienee kuitenkin se, että olet vaihtamassa Pajeroa liian halpaan uuteen autoon merkkiliikkeessä. Niissä kun on tapana että alle 10t€:n välirahoista ei puhuta ja jos vaihtoauton arvo on liki sama kuin uuden auton arvo niin ostaja häviää. Jos KIA:n haluat niin kannattaa varmaan yrittää myydä Pajero itse ja ostaa KIA ilman vaihtoautoa.

      
  • TÄMÄ ON HYVÄ AIHE -JOTA TM EI USKALLA KÄSITELLÄ !

    Auto Motor und Sport on jo vuosikaudet ilmoittanut 100tkm testiensä yhteydessä "Vertverlust" eli arvonaleneman.

    Samoin Tuulilasi on ottanut sen käyttöön jo muutama vuosi sitten kestotestien yhteydessä; tosin on tyhmää tutkia 1,5 tai 2 vuotta vanhan auton hintapudotusta - ei silloin vielä kannata myydä pois uutta autoa.

    Itse ostin uuden V70 Volvon tasan 5 vuotta sitten. Tietäen, että auton arvon alenema on SUURIN KULUTEKIJÄ.

    Tähän arvonalenemaan vaikuttaa selvästi se, millä varusteilla auton ottaa mallisarjasta. Karvalakki V70 lähtee alle 40k€, kun taas R70 maksaa yli 80k€ ja vielä varusteita päälle. Taattua on, että karvalakki pitää paremmin hintansa, kun on sama kori molemmissa.


    Nyt olen maksanut 400€/kk tätä arvonalenemaa eli lähes 2400mk/kk.


    Siinä ei sitten oikeasti paljoa merkitse se kuluttaako auto 8 litraa vai 10 litraa keskimäärin satasella. Jos kulutus on 9 l/100 km ja ajan 27 000km/vuodessa bensalasku on 1,20€/l hinnoilla ollut 243€/kk.

    Toinen seikka konsanaan on se millä kukin haluaa ajaa.... yleensä se edullisin vaihtoehto kelpaa vain teinien ensiautoksi...jos sitäkään

    :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:
      
  • Jep. Kyseessä on Pajero Sport. Ja kieltämättä sama tuli mieleen että niinköhän vuosi sitten kusi pitkä automyyjä silmään oikein kunnolla, ja maksatti ylihintaa. Mutta en usko, tai sitten kaveri koki saman...osti toisesta liikkeestä muutama kuukausi minun jälkeeni -02 ikäisen lähes vastaavaan omaani...tais maksaa 30000 tai 31000€....

    Närästystä lisää tosiaan tuo lähes 2500€:n koneremonttikin vielä ennen joulua....

    Mutta enpähän suosittele kellekkään......paitsi sille joka tuon omani ostaisi pois :grin:

    Ja taidan kyllä liittyä tuohon teinikastiin mitä autoihin tulee....onhan niitä muutaman tonnin maasturipommeja nettikin pullollaan...Onhan uudet autot toki mukavia ja tuntuu kivalta #&%£$!* alla, mutta ehkä sittenkin nautinto on liian kallis. Mukavampi varmaan itkeä Mersussa kuin Ladassa mutta asiaa ei se mihinkään muuta. Työssä/harrastuksisssa kuitenkin maasturia tarvii ja tottunut ajamaan...

    [Karhukoira muokkasi tätä viestiä 16.02.2006 klo 12:36]
      
  • Voi sitä käydä toisinkin päin, itse ajelin yli kaksi vuotta Saksasta tuomallani SLK 230 Kompressorilla ja sain loppupeleisssä autosta noin 1500 eur enemmän kuin olin itse maksanut, enkä todellakaan ole autokauppias.

    Tuohon tosin vaikutti kolme asiaa:

    1. Viitsin itse myydä auton ja ottaa vaihtoauton vastaan, eli myin auton, sain toisen tilalle, jonka myin ja sain taas auton vaihdossa, mistä sitten pääsin jo käteisellä eroon.

    2. Mb pitää parhaiten ns. kalliimmista autoista prosentuaalisesti arvonsa, paremmin kuin vaikka Audi ja Bmw ja huimasti paremmin kuin vaikka Lexus ja Jaguar, niistä on ylipäätään melkein mahdoton päästä itse eroon.

    3. Sain autosta liikaa peritystä verosta kelpo summan takaisin, jolle maksettiin noin 9% vuotuinen korko.

    No nuo hyvät ajat on jo valitettavasti takana. Tuossa nyt on kuitenkin esimerkki, että hyvällä ja hauskalla autolla ajon ei välttämättä tarvitse olla kallista, tuona aikana autossa ei ollut yhtä ainuttakaan vikaa, huollatin sen kaksi kertaa ja jouduin ostamaan talvirenkaat vanteineen. Siihen vakuutukset ja bensat tietty päälle, mutta kilometriä kohden (ajoin n. 34.000 km) tuolla ajo oli puoli ilmaista.

    Jos arvonalennus mietityttää, ei uutta kannata ostaa missään nimessä ja kannattaa pidättäytyä ns. arvostetuissa käytetyissä merkeissä, esim Toyota, VW, Audi, Bmw, MB ja Volvo. Tietty on poikkeuksia, esim normaali Pajero pitää käytettynä hyvin hintansa, Pajero Sport taas ei.

    [individual muokkasi tätä viestiä 16.02.2006 klo 12:41]
      
  • Tuollahan putoaa arvo kuten Mersulla? :innocent:
    Sitähän mainostetaan kyllä hyvin arvonsa säilyttäväksi vaikka eka vuonna arvosta menee 5-10t€ mallista riippuen? :innocent:

      
  • Paljon keskustellaan siitä, mikä on sopivin / taloudellisin uutena ostetun auton vaihtoikä. Ainakaan ei kannata autoa joka vuosi vaihtaa, sillä arvonalenemakäyrä loivenee iän myötä. Jos taas haluaa ajaa aina mahdollisimman uudella autolla, on sillä kova hinta.

    Merkkikohtainen arvon aleneminen on joskus aika mystinen juttu. Esim. VW Golf säilyttää Jettaa ja Boraa paremmin arvonsa, vaikka teniikka on täsmälleen sama. Saabin arvo alenee Volvoa nopeammin, vaikka luotettavuudessa ei liene todistettavaa eroa - ainakaan Volvon eduksi.

    Sitten tämä perisuomalainen autoverotus ja sen muutosten vaikutukset. Uusien autojen hinnan aleneminen (sikäli kuin sitä joskus todellisuudessa tapahtuu) alentaa myös käytettyjen hintoja, ja taas aikanaan korkean hinnan autostaan maksanut joutuu maksumieheksi. - Eli vanha kaava "kuluttaja maksaa aina" pitää kirjaimellisesti paikkansa.
    :frowning:

      
  • Tarina ei kerro vaihdoitko vai ostitko suoraan Pajeron.
    Jos suoraan ostit liikaa maksoit kunnosta riippuen 3-6 tuhatta.
    Jos taas vaihdoit vaihtohinta on aivan eri asia kuin myyntihinta.
    Eihän se hullu ole joka pyytää vaan se joka maksaa...sanotaan sananlaskussa.
    Toisakseen miten Mitsu meni rikki noilla kilometreillä?
    Kannen tiedän että sen saa rikki jos on huolimaton ja vaihteiston jos käyttää vääriä öljyjä.
    Eipä silti muuan sai koneen sököksi 100 th km , ja ihmetteli että ei nämä nykyautot kestä mitään, ja kun ruvettin asiaa tarkemmin tutkimaan selvisi että paikallaan oli alkuperäinen ilmansuodatin joka oli mennyt tukkoon ja oli mennyt kivi turboon ja sitten kaput, lisäksi paikallaan oli alkuperäinen öljynsuodatin ja öljyjä ei oltu vaihdettu kertaakan, vain lisätty, traktorin öljyä.
    Ei ne tosiankan kestä. :sleepy:

      
  • No joo. Vaihdoin auton, ja maksoin 10000 ekua väliä. Sama linja jatkuu, muutamilta liikkeiltä tässä kyselly. Ilmeisesti yhdessä liikkeessä on uusi myyjä, kun lupasi 25900 vaihdossa 34900 hintaiseen autoon...tämä täytyis käyttää tietty hyväksi nyt heti :smile: On vaan autoliike toisella puolen Suomea, vaikka ei tuo nyt mikään este ole kun on kääntyvät renkaat ja toimiva motti mikä vie eteenpäin.

    Ja kone päsähti ilmeisesti, kun ehti olla punaisella alueella n. 30 sekuntia. Että vähän liian äkkiä minusta. Taisi lähteä termostaatin jumimisesta tai jostain. Ajoin ihan normaalisti, ja pysähdyin tankkaamaan huoltoasemalle. Annoin koneen käydä että jäähtyisi, mutta lämmöt vaan nousi ja kylmää puhalsi. Noh, sen verta sain käytettyä että aattelin sammuttaa. Tankkasin ja starttasin uudelleen, lämmöt oli normaalissa. Ajoin kilometrin ja lämmöt pomppasi tappiin asti. Eikä siinä liikenteessä nopeammin saanu vedettyä sivuun kuin tuo 30 sek. Eikä huvittanu enää tyhjää käyttää ja jäähdytellä....eikun kone seis ja konepelti auki. Ja oli vielä melko lailla nollassa/muutaman asteen pakkanen.

    Ei ollu mitään kiviä eikä oravia konetilassa eikä muuallakaan. Huollot tehty ajallaan ja asiallisilla öljyillä.

    [Karhukoira muokkasi tätä viestiä 06.03.2006 klo 10:23]
      
  • No ehkä vähän offtopic, mutta kyllä kuulostais siltä että nesteet ei ole kiertäneet(ilmaa järjestelmässä,jos olisi ollut pakkasta enemmän olisin olettanut jäätymistä,kansivika tms.)jos lämppäristä ei tule lämmintä silloin lämmittinen kennossa ei ole nestettä joka kiertäis.
    Mutta ko diesel saatais käydä kaupaksi pohjoisessa jos sitä olet hukkaamassa.

      
  • Joissain on tarkkaa että nesteet on ylärajassa jos kunnolla konetta kierrättää! :sunglasses:
    Kerran poltin yhdestä pirssistä kansipahvin kun testailin kiihtyvyyttä, veteli vielä kolmosella sutia kesäkelillä, siitä eteenpäin piti hyvin, mutta pahvi meni kun oli nesteet alarajassa! :ashamed:

      
  • Toisakseen tuo Pajeron moottori tykkää että sille annetaan myös kierroksia, eipä kannen lämpötilajännittet niin paljon vaivaa kun kaasut kiertää koneessa kunnolla.

      
  • Vesipumpun siipi rikki?
    Oireet sopii vaivaan joka iski Maanantaihini pari vuotta sitten.Muita seurauksia ei tullut kun en kuumalla moottorilla ajanut.Pumpun vaihto oli kyllä ihan tarpeeksi hankalaa (Mondeo V6) vaikka ei kovin kallista.

      
  • no piru, just tollasta auto olen etsiskellyt. Paljolla myyt?

      
  • Jos minulta kysyt niin www.nettiauto.fi ja ID 674092

      
  • En myy.Vakuutusyhtiöni lunasti sen kun muuan eläkeläinen rysäytti liikenneympyrässä autoni oikeaan etukulmaan.Siinä hajos melkein kaikki mitä Maanantaissa siltä puolelta löytyy,myös moottorin alumiiniset kotelot.Itse säilyin ehjänä ja nykyinen autoni on taas Maanantai ( Mondeo V6) vm 2002.Enkä tälläkään kerralla jaksanut haeskella automaattia vaikka olinkin niin jo päättänyt tekeväni.
    Fordeissa täällä on se hyvä puoli että hinta putoaa nopeasti melkein siedettävälle tasolle.(Vm 2002 V6= alle 100 000SEK)Ja pari kolme vuotisessa on vielä takuutakin jäljellä.Mutta rajua se hintakehitys on missä tahansa uudessa autossa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit