Edulliset energiankulutusmittarit

7 kommenttia
muokattu 15.11.2022 14:10

Olin miettimässä rikkoutuneen mittarini korvaamista uudella, kun luin artikkelin lehdestä 20/2022. Ostin sitten Emax-laitteen. Asennus vei paljon aikaa, koska ohje ei puhu Bluetoothista mitään. Kun hoksasin kokeilla se päällä, asennus meni helposti.

Artikkeli kehuu mittarin tarkkuutta. Hiukan epäilen, tai sitten minulla on maanantaikappale. Jännitteeksi se väittää koko ajan 210-213 volttia, yleismittari väittää 228-229 volttia. Emax mittaa jääkaapin sähköä. Koneen käydessä virta on Emaxin mukaan 788 mA ja jännite 213 V. Niiden tulo on teho: 167 W. Emax sanoo 107 W. Kun kompressori ei käy, virta on Emaxin mukaan 65 mA ja siten teho noin 14 W. Emax sanoo 4 W.

  
  • @SeRae kirjoitti:
    Olin miettimässä rikkoutuneen mittarini korvaamista uudella, kun luin artikkelin lehdestä 20/2022. Ostin sitten Emax-laitteen. Asennus vei paljon aikaa, koska ohje ei puhu Bluetoothista mitään. Kun hoksasin kokeilla se päällä, asennus meni helposti.

    Artikkeli kehuu mittarin tarkkuutta. Hiukan epäilen, tai sitten minulla on maanantaikappale. Jännitteeksi se väittää koko ajan 210-213 volttia, yleismittari väittää 228-229 volttia. Emax mittaa jääkaapin sähköä. Koneen käydessä virta on Emaxin mukaan 788 mA ja jännite 213 V. Niiden tulo on teho: 167 W. Emax sanoo 107 W. Kun kompressori ei käy, virta on Emaxin mukaan 65 mA ja siten teho noin 14 W. Emax sanoo 4 W.

    Muista huomioida tehokerroin vaihtosähkölaskuissa.

    Vaikka eipä tuollaisella mittarilla mitään tee, jos ei edes jännitettä osaa mitata. Jokainen voi sitten miettiä mitä kulutuksia kannattaa mitata vai mennä ihan peruskoulufysiikan avulla ajattelemalla. On tärkeämpää ymmärtää merkittävät asiat kuin mitata millin tarkkuudella.

      1
  • Hehkulampun tehokerroin on noin 1. Nyt laite mittaa 25 W hehkulamppua: virta 0,098 W ja jännite 205,4 V, joista teho noin 20 W (22 W, jos lasketaan 228 V jännitteellä), laite sanoo 16 W. Kaikkien lukemien pitäisi olla aika hyvin pätötehoa.

    Tähän sama kuin tuonne artikkelin kohdalle raapustin: Minua kiinnostaa mitä jääkaappi, pakastin tms. oikeasti vie sähköä. Nimellistehon saan, mutta kun se ei käy jatkuvasti. Jääkaappini nimellisteho on 250 W, mutta keskimäärin se vei 31 W (vuonna 2009 mitattuna 77 W). Huipputeho (käynnistys?) oli 1122 W vuonna 2009, silläkin on merkitystä esimerkiksi sulakkeen kannalta.

      
  • Vielä: Vuonna 2009 suurin virta oli 5 A, joka suoraan jännitteellä 229 V kerrottuna tuo 1140 W, joka on hyvin lähellä silloisen mittarin antamaa huipputehoa 1122 W. Antaisi viitteitä, että suora kertolasku tuo aika tarkan tuloksen jääkaapin kohdalla.

    Mutta oikeasti: tarttis tietää, ei tarttis sitten luulla.

      
  • @SeRae kirjoitti:
    Hehkulampun tehokerroin on noin 1. Nyt laite mittaa 25 W hehkulamppua: virta 0,098 W ja jännite 205,4 V, joista teho noin 20 W (22 W, jos lasketaan 228 V jännitteellä), laite sanoo 16 W. Kaikkien lukemien pitäisi olla aika hyvin pätötehoa.

    Tähän sama kuin tuonne artikkelin kohdalle raapustin: Minua kiinnostaa mitä jääkaappi, pakastin tms. oikeasti vie sähköä. Nimellistehon saan, mutta kun se ei käy jatkuvasti. Jääkaappini nimellisteho on 250 W, mutta keskimäärin se vei 31 W (vuonna 2009 mitattuna 77 W). Huipputeho (käynnistys?) oli 1122 W vuonna 2009, silläkin on merkitystä esimerkiksi sulakkeen kannalta.

    Hehkulampun teho muuttuu jännitteen muuttuessa. Voi olla, että nimellisteho saavutetaan 240V jännitteellä, jos lamppu on sinne asti leimattu. Puhdasta pätötehoahan se on.

    Motonetin sivulla luvataan Emaxille energianmittaustoiminto. Kai se osaa sen tehdä, mutta pitääkö olla jatkuvasti yhteydessä appiin?

    Onnistuneen käynnistyksen virta on niin lyhytaikainen, ettei se ehdi sulaketta paljoa lämmittämään.

    Puhtaana arvauksena voisi härveliä kokeilla myös toisinpäin pistorasiassa, jos se on jotenkin vaihe-nolla-järjestyksestä riippuvainen. Samoin pistorasia saisi olla suojamaadoitettu, jos mittaus onkin vaiheen ja suojamaan välissä.

      
  • Yritin lukea tuota testiä paperilehdestä. Oli tosiaan heikosti kirjoitettu juttu, mutta sen kuvan sain, ettei kovin kummoisia lukemia kannata varsinkaan apeilta odottaa. Hetkellinen teho irronnee, mutta summaukset saa tehdä itse.

      
  • Palautin mittarini kauppaan. Mittarin ilmaisema jännite laski koko ajan, ollen lopulta juuri yli 200 V.

    Lisäksi periaatteessa (jälkikäteen mieleen tulleena) hiukan arveluttaa antaa kiinalaiselle laitteelle verkkoni reitittimen (kaapelimodeemin) salasanaa, jota sen liittämiseen verkkoon tarvitaan. Reitittimen tallentamista "hyökkääjistä" isohko osa on kiinasta IP-osoitteen perusteella. Vainoharhaisuutta vai varovaisuutta?

      
  • @SeRae kirjoitti:
    Palautin mittarini kauppaan. Mittarin ilmaisema jännite laski koko ajan, ollen lopulta juuri yli 200 V.

    Lisäksi periaatteessa (jälkikäteen mieleen tulleena) hiukan arveluttaa antaa kiinalaiselle laitteelle verkkoni reitittimen (kaapelimodeemin) salasanaa, jota sen liittämiseen verkkoon tarvitaan. Reitittimen tallentamista "hyökkääjistä" isohko osa on kiinasta IP-osoitteen perusteella. Vainoharhaisuutta vai varovaisuutta?

    Ei kai tuota salasanaa voi käyttää mitenkään ulkopuolelta. Pitäisi päästä laniin langalla tai langatta.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit