Kesäfarmari haussa

9 kommenttia

Aion ostaa kesäksi jonkun farmarin mökkiliikenteeseen välille helsinki-kuopio. Auton budjetti on 1500 euroa, eli aika vanha auto olis haussa. Vaan minkä mallinen ja merkkinen? Kysyn nyt teidän viisaita mielipiteitä eri merkeistä ja malleista. Luotettavuushan on tuollaisen mökkiauton tärkeimpiä ominaisuuksia. Vanha Passat, Peugeot 405, ja volvon 240 on käynyt mielessä. Mites Opel ja esim. japsiautot?

[susano muokkasi tätä viestiä 21.03.2006 klo 19:30]
  
  • Lainaus:
    21.03.2006 klo 15:35 susano kirjoitti
    javascript:emoticon(':sunglasses:')Aion ostaa kesäksi jonkun farmarin mökkiliikenteeseen välille helsinki-kuopio. Auton budjetti on 1500 euroa, eli aika vaha auto olis haussa. Vaan minkä mallinen ja merkkinen? Kysyn nyt teidän viisaita mielipiteitä eri merkeistä ja malleista. Luotettavuushan on tuollaisen mökkiauton tärkeimpiä ominaisuuksia. Vanha Passat, Peugeot 405, ja volvon 240 on käynyt mielessä. Mites Opel ja esim. japsiautot?


    Jos tärkein kriteeri on perillepääsy, etsisin ehkä farmari corollaa...

      
  • Lainaus:
    21.03.2006 klo 15:42 jjvi kirjoitti

    Jos tärkein kriteeri on perillepääsy, etsisin ehkä farmari corollaa...


    Liekö tuon hinta- ja ikäluokan autossa on ratkaisevaa, minkä merkkinen auto se on. Täytyy katsoa vain tärkeimmän tekniikan kuntoa, ja se taas vaihtelee täysin yksilöittäin merkistä riippumatta.

      
  • Lainaus:
    21.03.2006 klo 15:49 AkiK kirjoitti
    Lainaus:
    21.03.2006 klo 15:42 jjvi kirjoitti

    Jos tärkein kriteeri on perillepääsy, etsisin ehkä farmari corollaa...


    Liekö tuon hinta- ja ikäluokan autossa on ratkaisevaa, minkä merkkinen auto se on. Täytyy katsoa vain tärkeimmän tekniikan kuntoa, ja se taas vaihtelee täysin yksilöittäin merkistä riippumatta.


    Onhan se noinkin. Kuitenkin tuolla kun ajelee, joitakin automerkkejä on huomattavasti enemmän tienvarsille hyytyneinä kuin toisia. Jos näkee kaukaa tienvarteen hyytyneen auton, paras veikkaus on yleensä vanha E-mallin Kadett...

      
  • Lainaus:
    21.03.2006 klo 16:48 jjvi kirjoitti
    Onhan se noinkin. Kuitenkin tuolla kun ajelee, joitakin automerkkejä on huomattavasti enemmän tienvarsille hyytyneinä kuin toisia. Jos näkee kaukaa tienvarteen hyytyneen auton, paras veikkaus on yleensä vanha E-mallin Kadett...


    Tänne on joku aikansa kuluksi kirjannut tien oheen jääneitä:

    http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=583&posting=22000000014837816

    Paras veikkaus näyttäisi siis olevan Sunny.

      
  • Vanhoja volvojahan väittävät panssarivaunuksi. 240 Volvon tekniikka on yksinkertaista ja jopa vanhan aikaista, siksi vikoja ehkä olisi vähemmän. Mulla oli aiemmin yksi sellainen mutta kyllä siinäkin vikoja riitti.

    Yksi sanonta on että kaikista autoista tulee vanhemmiten Opeleita. 90-luvun alun Astroja saa kyllä aika halvalla... olisko sellasesta kesäpeliksi?

      
  • Lainaus:
    21.03.2006 klo 18:13 susano kirjoitti
    Vanhoja volvojahan väittävät panssarivaunuksi. 240 Volvon tekniikka on yksinkertaista ja jopa vanhan aikaista, siksi vikoja ehkä olisi vähemmän. Mulla oli aiemmin yksi sellainen mutta kyllä siinäkin vikoja riitti.

    Yksi sanonta on että kaikista autoista tulee vanhemmiten Opeleita. 90-luvun alun Astroja saa kyllä aika halvalla... olisko sellasesta kesäpeliksi?


    No en lähtisi Astraan panostamaan, jos luotettavaa haluat... Jos pelkästään luotettavuutta haluat, niin osta Volvo 740:n. Bensaa palaa vähän reilummin eikä ajo-ominaisuudet ole viimeistä huutoa (paremmat kuitenkin 200-sarjalaisissa), mutta tekniikka on todella kestävää, samoin pellit.

    Astroja saat halvalla, mutta tuohon hintaan ei voi saada hyvää. Jos jonkin Ooppelin ostat, niin itse suosittelisin Omegaa. Iso auto, kokoonsa/ikäänsä nähden pienikulutuksinen ja hyvät ajo-ominaisuudet. Varustelu on myös monessa hyvää, mutta niiden toimivuus on vaihtelevaa, kuten sähkölasien ja keskuslukon kanssa saattaa joutua vähän näpräämään.

    Itse ottaisin Volvon, jos perusteena olisi ainoastaan luotettavuus.

      
  • Kyseisessä hinta luokassa toyota saattaa olla aika pommi ajettavuuden suhteeen etenkin kuormattuna alustat niistä ollut loppu jo 15 vuotta sitten, jos niissä koskaan kuorman kantokykyä on ollutkaan. Matkaa tulee kuitenkin n400km sivu ja pitäis muun liikenteen mukana jollain tapaa pysyä ettei takana ole kilometrien jono. Siinä tilanteessa oppii arvostamaan autoa joka menee kuin juna eikä vaapu laidasta laitaan. Corollan kone menee perille sitä en epäile mutta ajo ominaisuudet ja laho kori karisee matkalle heinolan jälkee kun moottoritie loppuu. Itse etsisin japseista nissanin bluebirttiä farkkuna erittäin tilava ja vakaa ajettava ja erittäin varma tekniikka. Astrat unohtaisin vanhat kadetit varmempia.

      
  • opel astraa saa ainakin suht edullisesti (1500 eurolla bensakoneisen -93-95) . Minulla on -94 diesel astra (matkakulutus 4,8/100km) ja toimii.

      
  • Ei merkillä ole väliä. Mutta kehottaisin miettimään kannattaako tuollainen "kesäauto" ,juttu.

    Jos auto maksaa 1500€, korjaukset kesän aikana 1000€ ja bensat 1000€ (=10'000km), vakuutus 300€ ja syksyllä joku antaa 500€ autosta on kesän matkojen lasku 3300€. Ajaisko julkisilla ja taksilla varmemmin, turvallisemmin ja mukavammin.

    Tietysti, jos haluaa vauhtia ja vaarallisia tilanteita, osta oma kesätojo...

    Kokemuksesta tiedän, että auton hankintahinta on vain 1/3 osa kokonaiskuluista.

    Jos kuitenkin päätät ostaa 1500€ rimpulan, katso että siinä on hyvät renkaat, ota vanhoja autoja ymmärtävä asiantuntija mukaan ja vertaile samanlaisia autoja keskenään -kun olet päättänyt onko se 740 Volvo vai 1.3. Corolla.

    Ja ota auto pitempään kuin vartin koeajoon. Itse olen uusia autoja ottanut aina viikonlopun yli ja ajanut ainakin 300km erilaista ajoa, niin sittenhän tietää miltä se uutuus oikeasti tuntuu.

    Onnea valintoihin !
    :smile: :smile: :smile:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit