Energiakriisi

67 kommenttia
13»
  • @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Kaksisuuntainen lataaminen ei siis ole tämän päivän vaihtoehto ja hintaoletus tulevasta mahdollisuudesta tekee kyseenalaiseksi, kuinka moni olisi valmis ostamaan laitteet.

    Akun käyttö talon sähköjärjestelmässä olisi kyllä hyödyllinen juttu ajatellen kriisitilanteita, myrskyjen aiheuttamia tai terroristisia voimalaitoksiin/sähköverkkoon kohdistuvia tuhoja ja verkon kuormitusvaihtelujen tasaamista, joten kiinteistöihin olisi hyvä alkaa asentaa akustot ihan lähtökohtaisesti. Niiden hinnat todennäköisesti laskisivat, jos valmistusmäärät kasvaisivat.

    Auton akku voisi olla joku tilapäisratkaisu joillekin, mutta oikeasti järjestelmä olisi perustettava ratkaisulle, joka on kiinteä eikä häivy pihasta auton mukana. Minulla on auto liikkumiskäyttöä varten enkä pidä ajatuksesta, että sitoisin sen käytettävyyttä johonkin sähköjärjestelmään.

    Koko tämä asiahan on toistaiseksi hypoteettista ropelipäiden keskustelua ja tulevaisuus näyttää, miten sähköenergian saatavuus tullaan turvaamaan. Onhan aika sietämätöntä, että ensin infrastruktuuri ohjataan sähkön varaan ja sitten annetaan kenotekoisten hinnoittelusysteemien ajaa ihmiset ja yritykset pulaan. Kalliilla sähköllä toiset tekevät huippuvoittoja ja toiset joutuvat maksuvaikeuksiin.

    Tekniikkaa ja rahaleikkejä ei pidä sotkea toisiinsa. Sähköpörssi onnistuttiin pilaamaan eikä sitä tekniikan keinoin kuntoon enää saada.

    Lyhytaikaisiin katkoksiin UPSin kaltainen tekniikka sopii, mutta akustoista ei voida tehdä nykytiedoin päiviä ja viikkoja kestäviä. UPS-tekniikkahan on jo kypsää ja toimivaa, ja nyt vain halutaan korvata se toisella. Mitään uusia ominaisuuksia ei ole tiedossa, kyse on vain markkinoinnista. Perinteiset UPS-akut olisivat sopivia kiinteistöihin, ei tarvita mitään hienoja sähköautoihin kelpaavia akkuja. Paino ja tilavuus eivät ole kriittisiä tekijöitä kiinteistöissä kuten autoissa tai kannettavassa tekniikassa.

    Minkälaisia perinteiset UPS-akut ovat? Olen etsinyt ja kotiin hankkinutkin pieniä UPS-akkuja PC:n , reitittimen ja TV:n avittamiseksi lyhyiden virtakatkojen yli ja niissähän on ihan olematon energiasisältö. Minuutin pari kestävän katkon ylittämiseen.

    Esim. 40kWh akku, jonka voisi ajastaa lataantumaan halvan sähkön aikana olisi jo varsin käyttökelpoinen. Mihin nykyisillä UPSeilla pääsee? Varmaankin hinta olisi tähtitieteellinen.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Minkälaisia perinteiset UPS-akut ovat? Olen etsinyt ja kotiin hankkinutkin pieniä UPS-akkuja PC:n , reitittimen ja TV:n avittamiseksi lyhyiden virtakatkojen yli ja niissähän on ihan olematon energiasisältö. Minuutin pari kestävän katkon ylittämiseen.

    Esim. 40kWh akku, jonka voisi ajastaa lataantumaan halvan sähkön aikana olisi jo varsin käyttökelpoinen. Mihin nykyisillä UPSeilla pääsee? Varmaankin hinta olisi tähtitieteellinen.

    Vaikka tuolta: https://www.eaton.com/fi/fi-fi/products/backup-power-ups-surge-it-power-distribution/backup-power-ups.html?percolateContentId=post:46750155

    Erilaisia lyijyakkujahan on paljon käytetty ja niitä voi olla huoneellinen/kontillinen. Hintaahan niillekin tulee, mutta murto-osa litiumioniakkuihin nähden. Ja rakennuksessa pitää akkuhuone huomioida tai ainakin komeronkokoinen tila suuremmille energiamäärille.

    Näkyy tuolla Eatonilla olevan litiumioniakkujakin ja NiCd:tä sekä superkonkkaa. Kapasiteetit on näköjään ilmaistu varakäyntiaikoina, joten kannattanee kysyä, jos oikeasti kiinnostaa.

      
  • Minä hankin noin 15 vuotta sitten 5 kVA diesel aggrekaatin jolla voi syöttää taloon energiaa kun valtakunnanverkko on alhaalla. Kova melu, mutta kulutus ei ole paha. Verkkoyhtiö on maksanut investoinnin kahden pitkän katkon korvauksina.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Minkälaisia perinteiset UPS-akut ovat? Olen etsinyt ja kotiin hankkinutkin pieniä UPS-akkuja PC:n , reitittimen ja TV:n avittamiseksi lyhyiden virtakatkojen yli ja niissähän on ihan olematon energiasisältö. Minuutin pari kestävän katkon ylittämiseen.

    Minulla on maaseutuasunnolla Eatonin UPSit. Tietokoneilla isompi ja viihdepuolella pienempi versio. Suosittelen. Syysmyrskyjen PJK:t ja AJK:t menee ohi huomaamatta. No valot tietenkin räpsii, mutta koneet ei sekoa. Eivät mitään kertakäyttöpelejä. Vanhempaan olen akunkin vaihtanut. Paikallisesta akkuliikkeestä löytyi.

      
  • @Yosemite kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Minkälaisia perinteiset UPS-akut ovat? Olen etsinyt ja kotiin hankkinutkin pieniä UPS-akkuja PC:n , reitittimen ja TV:n avittamiseksi lyhyiden virtakatkojen yli ja niissähän on ihan olematon energiasisältö. Minuutin pari kestävän katkon ylittämiseen.

    Minulla on maaseutuasunnolla Eatonin UPSit. Tietokoneilla isompi ja viihdepuolella pienempi versio. Suosittelen. Syysmyrskyjen PJK:t ja AJK:t menee ohi huomaamatta. No valot tietenkin räpsii, mutta koneet ei sekoa. Eivät mitään kertakäyttöpelejä. Vanhempaan olen akunkin vaihtanut. Paikallisesta akkuliikkeestä löytyi.

    Mielenkiintoiset sivut Eatonilla. Täytyy tutustua niihin ajan kanssa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Minkälaisia perinteiset UPS-akut ovat? Olen etsinyt ja kotiin hankkinutkin pieniä UPS-akkuja PC:n , reitittimen ja TV:n avittamiseksi lyhyiden virtakatkojen yli ja niissähän on ihan olematon energiasisältö. Minuutin pari kestävän katkon ylittämiseen.

    Esim. 40kWh akku, jonka voisi ajastaa lataantumaan halvan sähkön aikana olisi jo varsin käyttökelpoinen. Mihin nykyisillä UPSeilla pääsee? Varmaankin hinta olisi tähtitieteellinen.

    ne ovat suljettuja 12vdc lyijyakkuja. ensimmäinen linkki mikä eteen tuli ;

    https://www.yeint.fi/elektroniikka/akut-ja-paristot/akut-lyijy/lyijyakku-12v-7ah-4-5-vuotta-0?gclid=EAIaIQobChMIwvzW8eLQ-wIVTxoGAB3t8QBAEAQYBSABEgIB2fD_BwE

    noista voi kukin itselleen sopivalla laturilla ja 12/24/36/48vdc kytkennällä jne -> 230vac rakentaa
    omiin tarkoituksiin soveltuvan 'upsin'. ainut mikä maksaa jos haluaa automatisoida on sähköohjattu verkonvaihtokytkin, löytyy monelta valmistajalta (abb,eaton,schneider jne). Mutta jos jotain öljypoltinta ja valoja haluaa poltella niin varmaan käsikäyttöinenkin ajaa asiansa? esim.

    https://www.virtahirvi.fi/product/3605401/norwesco-swd-432-co-1-0-2-4n-32a-din-verkonvaihtokytkin----3605401

    onhan näitä vaihtoehtoja, ja sitten vielä paneelit lataamaan yhdellä mppt säätimellä...

      
  • https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009232863.html

    Kriisiä pukkaa, viimeaikojen uutisoinnit lähitulevaisuuden hinnankorotuspaineista ovat olleet lähinnä lupa yhtiöille nostaa hintoja riippumatta siitä toteutuuko uhkakuva. Koskee niin sähköä kuin polttoaineitakin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit