Citroen maineensa veroinen

23 kommenttia

Perheessämme on kaksi autoa. Toinen näistä on pari-kolme vuotta vanha Citroen. Uskoin jo, että Citikka on 2000-luvulla päässyt eroon laatuongelmistaan. MUTTA EI!!

Vajaan vuoden aikana on esiintynyt mm. seuraavia vaivoja: auto on jättänyt tielle vaihdelaatikon rikkoutumisen takia, ABS-jarrut ovat lakanneet toimimasta, auto sammuilee kylmänä, keskuslukituksen kaukosäätö ei toimi, apukuskin airbagia ei voi kytkeä pois, kojetaulun merkkivalot palavat omia aikojaan... osa on mennyt takuuseen, osa ei.

Neuvonkin ihmisiä pidättäytymään Citroenin ostosta. Tämä on sikäli sääli, sillä toimiessaan autot ovat miellyttäviä ( joskaan eivät terävintä kärkeä ) ja niissä on mukavaa persoonallisuutta.

Saapa nähdä saavatko hinausliikkeet paljonkin töitä uuden C6:n tullessa markkinoille. Siinä autossa on niin paljon vipstaakia, että varmaan kun yksi saadaan korjattua niin kolme hajoaa! Sääli, sääli, kaunis, kiehtova auto!

  
  • Ja uusin vika: tänä aamuna puoliso soitti moottoritieltä, että moottorivalo palaa ja auto kulkee vain 20 km/h..... että vikaa pukkaa! Eikä mitään pikkuvikaa!

      
  • Eikös tämä sitikkasi ollut C2 ja sillä robottivaihteistolla? Sääli tosiaan, että ovat tuoneet kärryn markkinoille noin keskeneräisenä.

      
  • Parhaat ranskikset on grillillä? :smile:
    Ei nuita eteläeurooppalaisia ole tehty Suomen talveen vaikka muuten ovat hyviä! :sunglasses:

      
  • Kohta 2-vuotias Lagunani on nyt pelannut moitteetta yli 90 tkm ja talvella se on lämpimämpi, hiljaisempi (nastarenkaat), mukavampi ja parempi ajaa kuin edelliset autoni (Ford, Volvo, Nissan, Opel). Itselläni oli myös hienoisia ennakkoluuloja ennen Lagunan hankintaa, mutta omakohtaiset kokemukset kiistatta kertovat, että kyllä ne ranskalaiset tuntuvat kuitenkin jotain osaavan.

      
  • Parilitrainen Pösö 407 on pelannut 45 tkm ja kohta kaksi talvea täysin moitteetta. Ei minkäänlaista vikaa. Olen autoon hyvin tyytyväinen kaiken kaikkiaan. Talvitoimivuudessa ei myöskään ole mitään moittimista. Pakkasta on ollut tänä talvena ihan mukavasti, eikä auton kanssa ole ollut ongelmia. Lähtee eleettä käyntiin kolmenkympin pakkasillakin. Polttoaineenkulutus epäilytti aluksi, mutta itse asiassa auto on vienyt koko ajan vähemmän ainetta kuin ilmoitettu kulutus on (vienyt 7,5 - 8,0 litraa tankilta laskettuna, tehtaan ilmoittama kulutus on 8,3 litraa).

      
  • Lainaus:
    04.02.2006 klo 00:53 JOXA kirjoitti
    Parhaat ranskikset on grillillä? :smile:
    Ei nuita eteläeurooppalaisia ole tehty Suomen talveen vaikka muuten ovat hyviä! :sunglasses:


    sama tuntuu koskevan keski-eurooppalaisia, ei tehty Suomen talveen

      
  • Miten ranskalaisilla huolto/korjauspalvelut pelaa? www.huoltokorjaamo.fi

      
  • Lainaus:
    18.02.2006 klo 18:14 service kirjoitti
    Miten ranskalaisilla huolto/korjauspalvelut pelaa?

    Viimeisen viiden vuoden aikana ei ole ollut suurempaa moitetta. Olen hyvin tullut Bilian kanssa toimeen, hommat tehty (ei ole tarvinnut takaisin viedä).

      
  • Vähän olin yllättynyt kollegani käydessä 307 kanssa 120 tonnin määräaikaishuollossa. Hihnan vaihto poiki vesipumpun vaihdon koska vähän kuulemma vuoti (soittivat korjaamolta), vähän myöhemmin soittivat uudestaan ja kertoivat laturin kiristimien olevan lopussa. Koko homma maksoi reilun tonnin, josta työn osuus noin puolet. Muistaako kukaan että markka-aikaan 120tonnin huolto olisi voinut maksaa reilun 6000?

      
  • Lainaus:
    19.02.2006 klo 17:20 Jorma 1 kirjoitti
    Muistaako kukaan että markka-aikaan 120tonnin huolto olisi voinut maksaa reilun 6000?

    Melkein muistaa, kun Volvossa 60n huolto maksoi vajaa 5000 mummoa. Öljyvuoto moottorin ja vaihteiston välistä, että sillee...

      
  • Lainaus:
    19.02.2006 klo 18:46 clacson kirjoitti
    Lainaus:
    19.02.2006 klo 17:20 Jorma 1 kirjoitti
    Muistaako kukaan että markka-aikaan 120tonnin huolto olisi voinut maksaa reilun 6000?

    Melkein muistaa, kun Volvossa 60n huolto maksoi vajaa 5000 mummoa. Öljyvuoto moottorin ja vaihteiston välistä, että sillee...


    Kai nyt noilla kilometreilla takuuseen meni? Pitäisi, vaikka ei varsinaisen takuuajan aikana tapahtuisikaan...

      
  • Minäkin kokeilin kerran Citikkaa, ostin lauantaina, kyllästyin sunnuntaina, piti "kärsiä" maanantaihin ennenkuin pääsin eroon, oli liike nimittäin kiinni sunnuntaina! :sunglasses:

      
  • Ostin farkku citikan hdi koneella vm 02 ajelin 90tkm ilman ongelmia paraimmillaan pakkasta -38c eikä palellut. oli tosin ollut yön piuhassa mutkuitenkin. Nykyisin ajelen volvolla mutta joskus saattaa olla viellä citikkakin.

      
  • Ostimme loppuvuodesta -02 uuden 307:n (eli saman PSA-konsernin tuotteen) ja pitää kyllä sanoa että jää taatusti viimeiseksi lajissaan. Kokemukset ovat kokolailla samanlaiset kuin nimim. Anders-Simollakin. Ajoimme n. kolme vuotta ja reilut 90 tkm. Alkuperäinen tarkoitus oli pitää pidempäänkin mutta Iijoki-sarjan mittainen vikalista "imi mehut". Ei riittänyt enää huumorintajua. Kertakaikkiaan Togliattimaista laatua...

      
  • Joo kyllähän psa:lla taitaa aikalailla olla ns "maanantai päivän autoja" mut kyllä niillä monet ajaa huolettomia km vuosikausia. Kyllä vastaavanlaisia ongelmia on muillakin merkeillä esim uudempaan avensikseen merkin asentajien mukaan mätetään päivitettyjä osia huolloissa takuuseen "varmuuden vuoksi" Toyotan omistaja ei ilmeisesti vain halua asiasta haloota. Johtuneeko siitä että suuri osa autoa käyttävistä ei itse omista kulkupeliä tai sitten he ovat maanviljeliöitä (hyvin monesti tallissa juuri toyota) joita ei pikkujutut haittaa. Esim ranskalaisan tai tsekki auton omistaja voi olla vaihtanut toisesta merkistä ja on helppo kritisoida omaa nykyistä merkkiä kun ei ole viellä leimautunut "hondan mieheksi" :kiss:

      
  • Luulenpa että juuri tuosta huollosta homma kiikastikin kohdallamme. Auto huollatettiin ja korjautettiin tunnontarkasti merkkiliikkeessä, mutta esim. etujousien poukkoilemista jousilautasella korjattiin kietomalla jousen ympärille muovisuojus ja kiinnittämällä se nippusiteillä. Perusvikaa ei korjattu. Tämä oli tyyli kautta linjan. Ehkä Vehon jälkimarkkinointi pitääkin omistaan parempaa huolta kuin Maan Auton vastaava. Tiedä häntä..

      
  • Lainaus:
    08.03.2006 klo 15:58 ropakko kirjoitti
    Luulenpa että juuri tuosta huollosta homma kiikastikin kohdallamme. Auto huollatettiin ja korjautettiin tunnontarkasti merkkiliikkeessä, mutta esim. etujousien poukkoilemista jousilautasella korjattiin kietomalla jousen ympärille muovisuojus ja kiinnittämällä se nippusiteillä. Perusvikaa ei korjattu. Tämä oli tyyli kautta linjan. Ehkä Vehon jälkimarkkinointi pitääkin omistaan parempaa huolta kuin Maan Auton vastaava. Tiedä häntä..


    Kovin monesti auton viat johtuvat puutteellisesti / asiantuntemattomasti tehdyistä huolloista. Itselläni on kokemusta VW:n kohdalta siitä, miten saadaan pientä oven kolhua korjatessa (kuljettajan ovi vaihdettiin) sotkettua koko auton lukkojärjestelmät kokonaan. Niitä ei saatu kuntoon kolmellakaan korjaamokäynnillä. Samoin VW:n jousitusnivelten vaihdossa jättämällä osa palikoista vaihtamatta hajotettiin sitten ne uudetkin aika nopeaan tahtiin. Oliko vika VW:n autona, eipä oikeastaan ollut (vaikka toki ne jousitusnivelet olivatkin tyyppivika).

    Itselläni on Pösö huoltosopimuksessa, eikä ole ollut tarvetta valittaa. Olen tarkka asioista ja ymmärrän myös jotain tekniikasta, osaan katsoa onko hommat tehty kunnolla. Ja tietävät myös korjaamolla sen.

    Suosittelen huoltosopimusta kaikille uuden auton ostajille, automerkkiin katsomatta. Sopimuksia markkinoidaan nykyään joskus aika halvalla, harva osaa laittaa sille tarpeeksi arvoa. Se on vähän kuin vakuutus - tiedät kulusi etukäteen. Sopimukseen sisältyy usein kaikki muu paitsi renkaat. Lisäksi siihen voi kuulua muitakin palveluita, kuten esim. omalla kohdallani renkaiden vaihdot 2 x vuodessa, jarrujen huolto kerran vuodessa, sijaisauto huoltojen ajalle jne. Itselläni on ko. auton kohdalla kulut tiedossa 130 tkm asti.

    Sinänsä tuo sopimus on toistaiseksi ollut tavallaan tarpeeton, koska autossa ei ole ollut mitään vikaa :grin: Mutta tokihan se kuluu silti, ja mukava kun ei tarvitse itse renkaita ja jarruja rassata.

      
  • Lainaus:
    09.03.2006 klo 11:07 AkiK kirjoitti
    [Suosittelen huoltosopimusta kaikille uuden auton ostajille, automerkkiin katsomatta. Sopimuksia markkinoidaan nykyään joskus aika halvalla, harva osaa laittaa sille tarpeeksi arvoa. Se on vähän kuin vakuutus - tiedät kulusi etukäteen. Sopimukseen sisältyy usein kaikki muu paitsi renkaat. Lisäksi siihen voi kuulua muitakin palveluita...

    Edellisessä oli huoltosopimus, mutta kannattaa lukea ne kohdat, jossa kerrotaan sopimuksen piiriin kuulumattomat. Niitä saattaa olla muitakin kuin renkaat.

    Viimeksi autoa vaihdettaessa myyjä totesi, että huoltosopimusten hinnat ovat nousseet niin, ettei solmiminen ole enää kannattavaa, määräaikaishuollot saa huomattavasti halvemmalla. Tällä hetkellä sitten siirrän sivuun huoltosopimuksen verran ja vaihdon yhteydessä selviää, jotta oliko hyvä diili vai ei.

    Jos sopimusta tarjotaan kampanjaetuna alennetulla vakiohinnalla kahdeksi tai kolmeksi vuodeksi, niin kannattaa tosiaan harkita.

      
  • Ostaessamme autoa huoltosopimusasiat käytiin kyllä läpi automyyjän kanssa, mutta meidän ajomäärillämme (35000 km/v) muistaakseni hinta nousi niin paljon ettemme katsoneet sen tuolloin kannattavan.Asiasta on jo muutama vuosi joten en muista tarkkaan. Sitäpaitsi eikö juuri sen vuoksi uutta autoa pidetä, että kuvitellaan sen toimivan. En pudä itseäni mitenkään tumpelona autojen kanssa (pari harrastevaunua ja kaksi käyttöautoa) mutta luotin siihen, mitä korjaamopäällikkö autoa huollosta noudettaessa kertoi. Aiempien merkkien kohdalla asia onkin toiminut hyvin. Haluan kyllä tarkkaan tietää mitä autolle on huollossa tehty mutta minulla ei ole aikaa eikä haluakaan kytätä vieressä asentajan työtä arvostelemassa.

      
  • :smile:
    Ainoa kokemukseni Citroenista on 140 000 km C5 bensiini automaatilla. Ei ongelmia. Työsuhteen loputtua ajan Nissan Primera Wagonia vm 1998 automaatilla . Ajomäärä 240 000 km ongelmitta ja toimii vielä moitteetta.
    :innocent:

      
  • HYVÄ CITROEN 5- nimimerkki. Muistatko nyt ihan varmasti oikein, että vanhat autosi ovat toimineet vuosikaupalla ongelmitta?

    Yhtään lamppua ei ole sammunut, tyhjäkäynti on ollut aina moitteeton, mitään ylimääräisiä hälyääniä ei ole ilmaantunut eikä yhtään osaa ole tarvinnut koskaan korjata saati vaihtaa uuteen autojen käyttöiän aikana?

    Oletan, että sen lisäksi että olet kuuro ja näkövammainen myös muistisi on mainoskatkon pituinen. Tai sitten määrittelet ongelmat aika ISOIKSI asioiksi, kuten vaihdelaatikon putoaminen tielle tai mottorilohkon halkeaminen kesken ajon. Näitä on minulle sattunut...

    Käytössäni on ollut 17 eri autoa ja ongelmitta en ole yhtään koko vuotta selvinnyt, aina käytetyissä jotain ongelmia on , vaikka eteenpäin kulkeekin...


    :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:

      

  • =)

    Ehkä nykyiseen autoon on jo kiintynyt kuten vaimoon joten ei huomaa kaikkia vikoja. Itselleni on pääasia , että olen tyytyväinen.
    Pienten kulutusosien uusimista en pidä auton vikana.
    Tietenkin saivarrellen koko auto on kulutusosaa.
    Jos lamppuja palaa usein , niin vika voi olla sähkölaitteissa esimerkiksi ylijännitteessä , jolloin se on eräs merkki huonosta autosta.
    Jos automerkki katsotaan huonoksi , niin pitää huomioida myös hinta ja ylläpidon kustannukset eli kustannus/laatu suhde.
    :smile:

      
  • Olipa minullakin liki uutena hankittu 306. Tai oikeastaan kolme: ensimmäinen, viimeinen ja ainoa.

    Kiva ajaa, luokassaan tilava varsinkin peräkontista, mutta aivan käsittämätön romu. Maahantuoja kieltäytyi jopa takuukorjauksista!

    Teen siis sen minkä kuluttajana voin: äänestän lompakollani ja puhun pahaa PSA:sta aina kun voin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit