Pieniruokainen maasturi

209 kommenttia
13567
  • @M880 kirjoitti:
    Minulle on jostain syntynyt käsitys että perusfarkun ja korotetun version välillä olisi jotain eroja alustassa, muutakin kuin jousituksella (?) korotettu maavara. Ehkä akuston lisääminen ei tila- tai painosyistä ole onnistunut.

    Sama havainto. XC, Allroad, All Terrain, jne. alusta on ainakin huolella tehdyissä malleissa suunniteltu uudelleen eikä ainoastaan nostettu henkilöautoa puujaloille. Jousivakiot ja vakaajat on mitoitettu korkeammalle tornille. Kun katsoo näiden korkeampien mallien alkuperäisiä vanteita, niidenkin mitoituksesta löytyy normaalikorkuisesta poikkeava offset, jossa tukipisteitä työnnetään ulommas estämään tornin kaatuminen. Loput hoidetaan ohjelmoimalla ajonhallinta uudelleen. Lopputuloksena on erilainen ajettavuus ja ajomukavuus. Näistä lähtökohdista voi olla vaikeuksia lisätä satojen kilojen akkukasaa ilman sivuvaikutuksia, jotka vaatisivat toisen alustan jäykistämiskierroksen?

    Korkeus ei tule ostettaessa eikä käytettäessä ilmaiseksi kaupan päälle, joten se kannattaa ostaa vain jos sitä oikeasti tarvitsee.

      2
  • @koreileva kirjoitti:
    Tätä olen itsekin ihmetellyt, että miksi korotettuja nelivetofarkkuja (Volvo, Mersu, Audi, Skoda, VW - onko muita?) ei saa lataushybrideinä. Ehkä jonkun pitäisi avata pää...

    Se puujaloille korotettu XC, All Terrain, Allroad -versio on mallisarjan eniten kuluttava lähtökohta. Latayshybridin tavoite on ainakin sille sopivassa käyttösyklissä alentaa kulutusta. Siksi lataushybridi on järkevämpää tehdä kulutuksen kannalta edullisemmasta mallista eikä siinä pään aukominen auta yhtään. Myös neliveto jää usein pois lataushybridistä, jonka tavoite on kuluttaa vähän.

    Kulutusoptimointia tavoiteltaessa ei ole järkevää hyväksyä kulutuksen kannalta haitallisia valintoja.

      2
  • @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    Tesla Model Y olisi paras vaihtoehto.

    No ei todellakaan enää ole, kun saksalaiset ja ruotsalaismerkit on tullut markkinoille vahvasti.

    Kyllä se on, mutta turha siitä on kiistellä.

    Mitä sellaista Y tekee mitä vaikkapa Skoda Enyaq ei tee?

    Ei ole olevinaan mikään clever vaan on Tesla. Siihen Skoda ei pysty.

    Eli yhtään teknistä argumenttia Yyn parhaudesta ei siis löydy. Kyse on T-logosta nokalla.

      2
  • @HybridRules kirjoitti:
    Olisit mennyt isommilla koneilla ja pisnesluokassa, niin olisit kokenut oikean autonmittaisen auton mukavuuden.

    747 ja A380 isompaa konetta on vaikea löytää ja terveenä ihmisenä joudun työmatkoillani noudattamaan työnantajani matkustusohjesääntöä. Poltan toki One World pisteeni verottajan hyväksymällä tavalla matkustusluokan upgradeihin mannertenvälisillä yölennoilla aina kun se on mahdollista.

    Onneksi autolla liikkuessani saan vapaasti valita epämukavan korkean ja pystyn istuma-asennon sijasta mukavan jalkatuen tarjoavan bisnesluokan. Et ehkä ymmärrä sitä itse, mutta valitsit varsin hienon analogian osoittaaksesi jalat eteenpäin ojentavan istuma-asennon mukavuuden pystyyn ja korkeaan jalkoja alhaalla roikottavaan sikaosastoon verrattuna.

      2
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    Tesla Model Y olisi paras vaihtoehto.

    No ei todellakaan enää ole, kun saksalaiset ja ruotsalaismerkit on tullut markkinoille vahvasti.

    Kyllä se on, mutta turha siitä on kiistellä.

    Mitä sellaista Y tekee mitä vaikkapa Skoda Enyaq ei tee?

    Ei ole olevinaan mikään clever vaan on Tesla. Siihen Skoda ei pysty.

    Eli yhtään teknistä argumenttia Yyn parhaudesta ei siis löydy. Kyse on T-logosta nokalla.

    En tunne Skodaa ollenkaan, joten en pysty yksityiskohtia vertaamaan. Y:n erinomaisuudesta on teknisiä argumentteja, mutta sinulle, joka etsit vain negatiivista Y:stä, on turha niitä esitellä. Y:n heikkous on Skodaa kallimpi hinta ja se, ettei suomalaisille ole kehittynyt post-sosialistista tunnesidettä Teslaan kuten on Skodaan.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Olisit mennyt isommilla koneilla ja pisnesluokassa, niin olisit kokenut oikean autonmittaisen auton mukavuuden.

    747 ja A380 isompaa konetta on vaikea löytää ja terveenä ihmisenä joudun työmatkoillani noudattamaan työnantajani matkustusohjesääntöä. Poltan toki One World pisteeni verottajan hyväksymällä tavalla matkustusluokan upgradeihin mannertenvälisillä yölennoilla aina kun se on mahdollista.

    Onneksi autolla liikkuessani saan vapaasti valita epämukavan korkean ja pystyn istuma-asennon sijasta mukavan jalkatuen tarjoavan bisnesluokan. Et ehkä ymmärrä sitä itse, mutta valitsit varsin hienon analogian osoittaaksesi jalat eteenpäin ojentavan istuma-asennon mukavuuden pystyyn ja korkeaan jalkoja alhaalla roikottavaan sikaosastoon verrattuna.

    Tottakai jalat rahille istuskelu on monesti mukavaa vaikka TV:tä katsottaessa. Mutta kun se asento on pakotettuna niin kuin läpyskä-autoissa, se alkaa pidemmällä ajomatkalla rasittaa. Olisi kiva vaihtaa jalkojen asentoa välillä, mutta ei voi, kun ei ole tilaa. Et ole ehkä tietoinen, mutta katumaastureissakin voi istuimen säätää varsin lähelle auton lattiaa, vaikka ei voikaan säätää lähelle asfalttia niin kuin läpyskässä. Ja selkänojaa voi säätää taaksepäin ja ottaa takanojaa, jos haluaa. Voi myös istua kurottamatta jalkoja pakotetusti eteen, koska on tilaa nostaa polvet ylös. Se on paradoksaalista, että läpyskässä makaava ajo-asento alkaa rasittaa pitkällä matkalla, kun ei voi liikutella jalkojaan, mutta lyhyillä matkoilla taas, kun joutuu autossa istutaan vain vähän aikaa, autoon laskeutuminen ja sieltä nouseminen on työläämpää kuin korkeassa autossa. Läpyskä on siis kätännöllisyyden kannalta huono, mutta toki antaa kuskille mahdollisuuden ajaa wannabe-urheiluautomaisesti.

      1
  • @HybridRules kirjoitti:
    tuo mökkitiejuttu koski aikaisempia autojani, joissa vakkari piti auton nopeuden tasaisena eikä osannut hidastaa, kun oli tarpeen. Selkeimmin näkyi, kun auto kiihdytti ylämäessä, jonka jälkeen oli mutka. Säädössä olevan "hystereesin" takia vauhti meni mäen päällä jo hetkeksi överiksi ja kun säätimen asetusarvokin oli liikaa mutkaan, oli pakko jarruttaa.

    Vaikka todellisten argumenttien puutteen jo myönsitkin, ei nyt viitsitä mennä alipaineohjattuihin vakionopeussäätimiin vuodelta kantti-volvo + cruise control + jääääääääärkyttävän pitkä turboviive = Volvo metsässä. Tämä riski oli varsin todellinen 1980-luvulla kun minä ja 740 olimme vähän nuorempia kuin nyt.

    Karummin varusteltujen AitoSuomiAutojen kuskeille se realisoitui selvemmin vasta 1990-luvulla, jolloin tasaisen valtatiejakson jälkeen ajalla ennen tavaratilan keksimistä Rukaa lähestyttiin silloin muodikas suksiloota katolla. Vakionopeussäädin kiskoo autoa pehmeästi vähitellen jyrkkeneviin mäkiin. Talvirajoituksia ei tuolloin tunnettu, mutta siitä huolimatta lopulta tullaan sille rajalle, jossa vakionopeussäätimen eessuntaas humpaavan alipainekellon hieman epämääräinen säätö onnistuu tiukkenevassa nousussa potkaisemaan automaatin alemmalle vaihteelle. Alakierroksilla unelias "kaikki tai ei mitään" moottori polkaisee ahtimeen kierroksia ja hetken kuluttua ahtopaine lähtee jyrkkään nousuun. Dr. Jekyll - Mr. Hyde -moottorin omaksuessa häijymmän toimintamoodinsa on jyrkkenevässä jäisessä nousussa hetken aikaa ohjaamo täynnä käsiä kun automaatti ja vakionopeussäädin pitävän yhdessä vedon päällä ajonhallinnan istuessa ratin takana.

    En sohinut itse ulos tieltä, mutta olen ollut näyttämässä valoa melko kalpeina tielle päin palailevan metsään ajetun 940:n miehistölle. Itse en tuon ajan automaattia huoli edes harrasteautoon, koska kaikkien ajamieni viime vuosituhannen automaattien toiminta tuntuu minusta lähinnä ajonestolaitteelta. Niin tuntuu muuten aika moni nykyinenkin.

    Mutta tämä kaikki on autotekniikan kannalta vuosikymmeniä sitten mennyttä aikaa. Nykyisin kaikkein typerin ja tönköinkin cruise varoittaa kuskia ja kilauttaa säädön irti heti ensimmäisestä sutaisusta jarrupolkimeen koskemattakin heti kun auton Suojelusenkeli kertoo cruiselle, että nyt on syytä himmata. Olisi myös harhakuvitelma olettaa Teslan cruise controlin olevan ainoa maailmassa, joka lukee karttaa. Tämä piirre on oikein toteutettuna sinänsä hyvä ominaisuus, mutta ei Teslan yksinoikeus.

      2
  • @Herbert kirjoitti:
    Corolla Trek vaikuttaa oikein kiinnostavalta.

    Trek Fuel EX:n kävin juuri koeajamassa. Pidin erityisesti alustan aivan upeasta toiminnasta :smiley:

      1
  • @HybridRules kirjoitti:
    En tunne Skodaa ollenkaan, joten en pysty yksityiskohtia vertaamaan. Y:n erinomaisuudesta on teknisiä argumentteja, mutta sinulle, joka etsit vain negatiivista Y:stä, on turha niitä esitellä. Y:n heikkous on Skodaa kallimpi hinta ja se, ettei suomalaisille ole kehittynyt post-sosialistista tunnesidettä Teslaan kuten on Skodaan.

    En lähde penkomaan muita asiattomuuksiasi, mutta korjaan vain sen, että ei minulla ole mitään Teslaa vastaan, enkä ole esittänyt mitään argumentointia Teslan enkä Skodan puolesta.

    Olen kysynyt sinulta perusteita väitteellesi Teslan ylivoimasta ja ainoa argumentti jonka olet tähän mennessä antanut on logo keulalla (jota vaihdat parin vuoden välein aina mailman parhaaseen).

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Talviauto 2022: Teslan ajoavustimien häiriöt aiheuttavat vaaraa ja päänsärkyä TM:n talvivertailussa

    Ihan hyvä oikeastaan, että otat näitä esille. Muistuu taas mieleen, miksi lopetin TM:n tilauksen. Olisikohan iltamenot kuitenkin aiheuttaneet päänsärkyä. Aika törppöjä TM:n testaajat. Minulla on kolmas talvi nenossa Teslalla, eikä ole ongelmia ollut, eikä päänsärkyäkään. Sen olen huomannut, että 0% olut on ihan kelpoa tavaraa.

    Siinä se, kun et ole tilaaja, et pääse lukemaan arvostelujen perusteluita. Tesla saa hyvin myönteistä palautetta sähköauton tärkeimmistä ominaisuuksista.

      1
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    En tunne Skodaa ollenkaan, joten en pysty yksityiskohtia vertaamaan. Y:n erinomaisuudesta on teknisiä argumentteja, mutta sinulle, joka etsit vain negatiivista Y:stä, on turha niitä esitellä. Y:n heikkous on Skodaa kallimpi hinta ja se, ettei suomalaisille ole kehittynyt post-sosialistista tunnesidettä Teslaan kuten on Skodaan.

    En lähde penkomaan muita asiattomuuksiasi, mutta korjaan vain sen, että ei minulla ole mitään Teslaa vastaan, enkä ole esittänyt mitään argumentointia Teslan enkä Skodan puolesta.

    Olen kysynyt sinulta perusteita väitteellesi Teslan ylivoimasta ja ainoa argumentti jonka olet tähän mennessä antanut on logo keulalla (jota vaihdat parin vuoden välein aina mailman parhaaseen).

    Ei Tesla varmaankaan ylivoimainen ole, mutta on kokonaisuutena paras.

      
  • @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Talviauto 2022: Teslan ajoavustimien häiriöt aiheuttavat vaaraa ja päänsärkyä TM:n talvivertailussa

    Ihan hyvä oikeastaan, että otat näitä esille. Muistuu taas mieleen, miksi lopetin TM:n tilauksen. Olisikohan iltamenot kuitenkin aiheuttaneet päänsärkyä. Aika törppöjä TM:n testaajat. Minulla on kolmas talvi nenossa Teslalla, eikä ole ongelmia ollut, eikä päänsärkyäkään. Sen olen huomannut, että 0% olut on ihan kelpoa tavaraa.

    Siinä se, kun et ole tilaaja, et pääse lukemaan arvostelujen perusteluita. Tesla saa hyvin myönteistä palautetta sähköauton tärkeimmistä ominaisuuksista.

    Jaa, onko taas tehty jotain testejä? Minun tilaus päättyi vasta alkusyksyllä vaikka lopetin sen jo silloin joskus maaliskuussa.

    Vanha juttuhan se on, että Teslan voimalinjaa kehutaan, mutta muuten sanotaan, ettei sitä pidä ostaa. Eihän esim. TM:n tökeröt kommentit voi olla muuta kuin kehotus välttää Teslan hankkimista.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    En tunne Skodaa ollenkaan, joten en pysty yksityiskohtia vertaamaan. Y:n erinomaisuudesta on teknisiä argumentteja, mutta sinulle, joka etsit vain negatiivista Y:stä, on turha niitä esitellä. Y:n heikkous on Skodaa kallimpi hinta ja se, ettei suomalaisille ole kehittynyt post-sosialistista tunnesidettä Teslaan kuten on Skodaan.

    En lähde penkomaan muita asiattomuuksiasi, mutta korjaan vain sen, että ei minulla ole mitään Teslaa vastaan, enkä ole esittänyt mitään argumentointia Teslan enkä Skodan puolesta.

    Olen kysynyt sinulta perusteita väitteellesi Teslan ylivoimasta ja ainoa argumentti jonka olet tähän mennessä antanut on logo keulalla (jota vaihdat parin vuoden välein aina mailman parhaaseen).

    Oletko sinä muuten vaihtanut logoa vain kerran eli Volvosta Mersuun?

    Minä olen muuten välillä ihmetellyt aikajanaasi. Jotenkin on tullut sellainen kuva, että et ole kovin hanakka vaihtamaan autoa vaan pidät niitä todella pitkään ja kuitenkin minulle on syntynyt kuva, että sinulla on ollut useita autoja. Pidätkö useampaa autoa samaan aikaan? Jos olet saanut ajokortin 18v vanhana ja nyt olet kohtapuoliin hilppaisemassa eläkkeelle ja pidät autoa aina vähintään 10 vuotta, niin onko sinulla nyt viides peräkkäinen auto? Ellei sinulla sitten ole autoja kuin jollain teemu selanteella. Mikä oli eka Volvosi? Amazon? Tietysti käytettynä ostettu.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    TM:n tökeröt kommentit voi olla muuta kuin kehotus välttää Teslan hankkimista.

    Mitä väliä sillä on, jos et ole omaasi myymässä, vai oletko Tesla kauppias.
    Muutenhan se on sinulle etu, mitä vähemmän niitä on liikenteessä, jos tulee vikaa huolto ajan saatavuus on nopeampaa.

      3
  • @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    TM:n tökeröt kommentit voi olla muuta kuin kehotus välttää Teslan hankkimista.

    Mitä väliä sillä on, jos et ole omaasi myymässä, vai oletko Tesla kauppias.
    Muutenhan se on sinulle etu, mitä vähemmän niitä on liikenteessä, jos tulee vikaa huolto ajan saatavuus on nopeampaa.

    Periaatteessa on väärin, että lehdistö käyttää valtaansa tai näkyvyyttään väärin ihan missä asiayhteydessä tahansa.

    Tuotearvioinneissa pitäisi pysyä puolueettomana ja kirjoittaa ilman henkilökohtaisia vaikuttimia vaikka se tietysti on ihmiselle vaikeaa ja rattimiehelle varmaan vielä vaikeampaa. Jos luet talvitestin, niin Model Y pärjää ihan hyvin testeissä, mutta sitten pudotetaan tuomariäänillä niin kuin joku epäsuosittu mäkihyppääjä konsanaan, joka hyppäsi pisimmälle, mutta oli tuomareiden epäsuosiossa. Asiat voi aina halutessaan kirjoittaa siten, että valkoisesta tulee mustaa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Asiat voi aina halutessaan kirjoittaa siten, että valkoisesta tulee mustaa.

    Mustasta onkin hankalampi Teslan tehdä valkoista, vaatii isoja jousitusuudistuksia Euroopan teille sopiviksi.

      1
  • @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Asiat voi aina halutessaan kirjoittaa siten, että valkoisesta tulee mustaa.

    Mustasta onkin hankalampi Teslan tehdä valkoista, vaatii isoja jousitusuudistuksia Euroopan teille sopiviksi.

    Viittaat varmaankin TM:n asiantuntijoiden ammattimaiseen kommenttiin, että Kaliforniassa pitäisi ajella. Naapurin Pena ei alennu moisiin juttuihin vaan pysyy asiassa, jos asiasta on tarkoitus kirjoittaa. Seiskaan sopiva kommentti sekin oli siinä talvitestissä.

      
  • @Quu kirjoitti:

    Tesla Model Y olisi paras vaihtoehto.

    No ei todellakaan enää ole, kun saksalaiset ja ruotsalaismerkit on tullut markkinoille vahvasti.

    Mitkä em maiden malleista ovat mielestäsi vertailukelpoisia Y:n kanssa ja vievät voiton?


    Sitten yleisesti: nopealla vilkaisulla Y:n alustaan liittyvät arviot ovat sen verran vanhoja, etteivät ne ole enää ajankohtaisia. Alusta on sittemmin uusittu. Ainakin Performance-mallissa tuo toimii mielestäni varsin hyvin, tuntuma tiehen on hyvä, mutkatietä voi ajaa tarkasti aivan helvetin kovaa ja auto tottelee eleettömästi ilman kallisteluja. Ei se kuitenkaan täydellinen ole; esim Audin etronissa (siinä läskimmässä) on selvästi sivistyneempi alusta erilaisten töyssyjen yli ajettaessa. Toisaalta siinä Audissa on totaalisen surkea, lähes polttomoottorimaisen laiska voimalinja. Eikä se osaa pysähtyä, ellei sitä erikseen jarrupolkimella opasta. Ovatkin aivan eri filosofian autoja; Audi on herraskaisen äänettömästi laahustava perinteistä premium-käsitystä edustava leppoisa peli, josta löytyy perinteiset 1000+1 nappia ja omituinen käyttöliittymä. Teslalla töyssyt kolahtaa, mutta ajamisen tunne on aivan toista luokkaa responsiivisen ja suorituskykyisen voimalinjan ansiosta. Listat ei petrauksesta huolimatta ole vieläkään niin justiinsa, mutta käyttöliittymä ja mobiilisovellus ovat alan eliittiä. Talvikäytöstä on parannettu huikeasti sitten viime talven ja nykyään se menee lähes Model X:n veroisesti todella liukkaissakin keleissä, vaikka alla on kitkat. Ratin takana olevan mittariston puute jännitti etukäteen, mutta turhaan - toimii oikein hyvin ilmankin.

    740 GLE kyseli Enyaqista verrokkina. Kooltaan suunnilleen samaa luokkaa, vaikka Y on toki isompi. Teslassa parempaa on teho, jota VW Group ei jostain syystä suostu antamaan edes RS-malleihin ja matkantekokyky paremman latausnopeuden ja pienemmän kulutuksen johdosta. Autojen erosta yleisesti voi sanoa suunnilleen samaa, mitä edellä kirjoitin Y vs etron.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    Sitten yleisesti: nopealla vilkaisulla Y:n alustaan liittyvät arviot ovat sen verran vanhoja, etteivät ne ole enää ajankohtaisia. Alusta on sittemmin uusittu.

    AJONEUVOTKOEAJO 28.5.2022
    Koeajo: Tesla Model Y Performance – Made in Germany
    Karkea alusta
    Tesla Model Y on tunnettu hyvästä voimalinjasta ja vakaasta ajettavuudesta. Voimalinja toimii edelleen erittäin hyvin piristettynäkin ja ajettavuus on autossa ihan mukavaa – silloin, kun alla oleva asfaltti on tasaista. Tasaista asfalttia ei kuitenkaan aina ole tarjolla, vaan monilla Suomen teillä on valitettavasti paikkaa paikan vieressä. Tällöin Tesla Model Y muuttuu todella karkeaksi. Tien epätasaisuudet tulevat alustasta todella voimakkaasti läpi ja alusta ja auto kolahtelee voimakkaasti.
    Myös rengasmelu karkeammalla asfaltilla on kovahkoa ja ajonopeuden noustessa moottoritienopeuksiin rengasmelu kasvaa

      1
  • @740 GLE kirjoitti:

    @koreileva kirjoitti:
    Tätä olen itsekin ihmetellyt, että miksi korotettuja nelivetofarkkuja (Volvo, Mersu, Audi, Skoda, VW - onko muita?) ei saa lataushybrideinä. Ehkä jonkun pitäisi avata pää...

    Se puujaloille korotettu XC, All Terrain, Allroad -versio o n mallisarjan eniten kuluttava lähtökohta. Latayshybridin tavoite on ainakin sille sopivassa käyttösyklissä alentaa kulutusta. Siksi lataushybridi on järkevämpää tehdä kulutuksen kannalta edullisemmasta mallista eikä siinä pään aukominen auta yhtään. Myös neliveto jää usein pois lataushybridistä, jonka tavoite on kuluttaa vähän.

    Kulutusoptimointia tavoiteltaessa ei ole järkevää hyväksyä kulutuksen kannalta haitallisia valintoja.

    Logiikkasi jäi hieman vajavaiseksi kulutusoptimoinnin suhteen. Toki pienikulutuksisimman mallin kulutuksen pienentäminen on hyväksi, mutta niin on myös suurikulutuksisimman. Ehkä jopa enemmän? Erityisesti Volvohan tarjoaa sekä nelivetoista farkkua, että katumaasturia plugarina, vaan ei korotettua farkkua. Onko XC näkemyksesi mukaan "kulutuksen kannalta edullisempi malli" kuin CC? Tai miksi nelivedosta aiheutuvan kulutuslisän pienentäminen ei ole järkevää?

    Päätäni aukoen: miksi epätaloudellisen mallin kulutuksen pienentäminen ei ole mielestäsi niin järkevää kuin taloudellisemman mallin?

      2
  • Lisäksi korkeissa ja suuripyöräisissä katumaastureissa on jos jonkinlaista sähkötekniikkaa. Suomessa sillä saadaan kalliin auton veroa alas, mikä parantaa tuollaisen mallin kilpailukykyä. Kun katumaasturin tilankäyttö on tehotonta, siihen on ehkä helppo upottaa sähköistyksen edellyttämät komponentit.

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    En tunne Skodaa ollenkaan, joten en pysty yksityiskohtia vertaamaan. Y:n erinomaisuudesta on teknisiä argumentteja, mutta sinulle, joka etsit vain negatiivista Y:stä, on turha niitä esitellä. Y:n heikkous on Skodaa kallimpi hinta ja se, ettei suomalaisille ole kehittynyt post-sosialistista tunnesidettä Teslaan kuten on Skodaan.

    En lähde penkomaan muita asiattomuuksiasi, mutta korjaan vain sen, että ei minulla ole mitään Teslaa vastaan, enkä ole esittänyt mitään argumentointia Teslan enkä Skodan puolesta.

    Olen kysynyt sinulta perusteita väitteellesi Teslan ylivoimasta ja ainoa argumentti jonka olet tähän mennessä antanut on logo keulalla (jota vaihdat parin vuoden välein aina mailman parhaaseen).

    Ei Tesla varmaankaan ylivoimainen ole, mutta on kokonaisuutena paras.

    Tämä siis kirjoittajalta, joka ei tunne Skodaa ollenkaan. Ehkä löytyy useita muitakin merkkejä.

      3
  • Noin yleisesti. Onkohan se oma valinta ollut lainkaan varmalla pohjalla, jos joutuu jatkuvasti sen erinomaisuutta todistelemaan?
    Tarpeet ovat moninaiset ja niin myös valinnat. Onneksi valinnanvaraa löytyy.

    Pieniruokaista maasturia ei taida löytyä, mutta SUVeja ehkä.

      3
  • Tämän lehden linja Teslan suhteen aiheuttaa defensiivisen reaktion. Noin yleisesti. Koska oma valinta on ollut varmalla pohjalla ja on vielä 2,5 vuotta valinnan jälkeenkin, ei osaa olla ottamatta kantaa toimittajien puhtaasti subjektiivisiin kirjoituksiin.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Tämän lehden linja Teslan suhteen aiheuttaa defensiivisen reaktion. Noin yleisesti. Koska oma valinta on ollut varmalla pohjalla ja on vielä 2,5 vuotta valinnan jälkeenkin, ei osaa olla ottamatta kantaa toimittajien puhtaasti subjektiivisiin kirjoituksiin.

    Sinulla on puhtaasti subjektiivinen näkemys, toimittajilla pitäisi joukkoon sekoittua myös objektiivista näkemystä. Eihän ne autotoimittajat kummoisia ole, mutta taitavat ajaa aika monella autolla. Vaikkei autoista mitään ymmärtäisikään, eroja havaitsee.

    Itse olen tyytyväinen uuteen autooni, jonka ostin juuri 2001. Mutta ei se taida nykypolvea tyydyttää, kun ei siinä ole 30 tuuman ruutua keskellä ja mittareistakin saa selvää vilkaisemalla. Lisäksi kaikki toimii niin kuin kuljettaja päättää eli kaikille pakollinen automatiikka puuttuu.

      1
  • muokattu 30.12.2022 11:19

    @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Tämän lehden linja Teslan suhteen aiheuttaa defensiivisen reaktion. Noin yleisesti. Koska oma valinta on ollut varmalla pohjalla ja on vielä 2,5 vuotta valinnan jälkeenkin, ei osaa olla ottamatta kantaa toimittajien puhtaasti subjektiivisiin kirjoituksiin.

    Sinulla on puhtaasti subjektiivinen näkemys, toimittajilla pitäisi joukkoon sekoittua myös objektiivista näkemystä. Eihän ne autotoimittajat kummoisia ole, mutta taitavat ajaa aika monella autolla. Vaikkei autoista mitään ymmärtäisikään, eroja havaitsee.

    Itse olen tyytyväinen uuteen autooni, jonka ostin juuri 2001. Mutta ei se taida nykypolvea tyydyttää, kun ei siinä ole 30 tuuman ruutua keskellä ja mittareistakin saa selvää vilkaisemalla. Lisäksi kaikki toimii niin kuin kuljettaja päättää eli kaikille pakollinen automatiikka puuttuu.

    Minulla on subjektiivinen näkemys ja saakin olla, koska en edusta mitään yleisölle julkaistavaa testiryhmää. TM:n testaajat esittävät tekevänsä puolueettomia testejä, mutta käytännössä antavat omien subjektiivisten mielipiteiden vaikuttaa. Tuosta sinun keskinäytön kommentista tulee mieleen taas yksi talvitestin kohta, jossa tarkoituksella mollataan Teslaa: testaaja väittää, että lähes kaikki vastaantulijat "sähköttävät" pitkillä valoilla, koska Model Y ei vaihda ajoissa lyhyille. Testaaja sitten alleviivaa kuinka hankala keskinäyttö on, kun hänen kesken ajon pitää ottaa valojen vaihtoautomaatti pois päältä. Hän puhuu typeriä, mutta kenties ihan tarkoituksella lyö kaksi kärpästä yhdellä iskulla: valoautomatiikka ja kosketusnäyttö ovat syvältä. Lukija ei kenties älyä testaajan tarkoitushakuista negatiivista kommenttia. Tosiasiassa valot voi vaihtaa lyhyille myös manuaalisesti vaikka valoautomatiikka on päällä. Jos testaaja koki, että turhan moni "sähkötti", hän olisi vain voinut vaihtaa lyhyet manuaalisesti aina, kun tuntui, että auto viivästyy vaihdossa. Ei olisi tarvinnut ottaa automaattia pois päältä eli hamuilla kosketusnäyttöä kesken ajon eikä olisi tarvinnut vaihtaa manuaalisesti kuin silloin, kun auto viivästyy.

    Kun sain Model X:n ajoon, niin siinä valojen vaihto toimi huonommin kuin aikaisemmissa autoissani. XC90T8:n mukautuvat matriisivalot olivat varmaan parhaiten toimivat, ei tainnut juuri koskaan vastaantulija huomauttaa. Discossa ja Jeepissä vastaantulijat "sähköttivät" aina silloin tällöin samaan tapaan kuin Model Y:n tapauksessa vielä viime talvena. Ei usein, mutta välillä.

    Tänä syksynä Tesloihin tuli jonkun ohjelmistopäivityksen mukana uusi ohjelma valojen vaihtoon ja nyt pitkien vaihto toimii aivan 100%.

    Teslan yksi hienoimpia ominaisuuksia on, että sen ohjelmisto kehittyy koko ajan. Olemassa olevat toiminnot paranevat ja uusia tulee. Ei tarvitse ostaa uutta autoa saadakseen uusimmat ominaisuudet niin kuin yleensä autoissa on.

      
  • muokattu 30.12.2022 11:32

    Eiköhän kaikkiin autoihin tehdä huolloissa päivityksiä.

    Itselläni on valoautomatiikka. En sitä juurikaan käytä, koska a. itse vaihdan paremmin ja b. en ole tottunut siihen, että joku muu vaihtaa puolestani. Aina saa jännittää, vaihtuuko valot ajoissa eli automatiikka vie huomiota enemmän kuin manuaalikäyttö. Sen vähän mitä automatiikalla olen ajellut, juurikaan ei pitkillä päin silmiä se aja eli siten tuohon voisi aika hyvin luottaa.

    Lisäksi automatiikka ei vaihda pitkille tarpeeksi nopeasti + muutama muu juttu. En myöskään näe ideaa sekakäytössä eli itse vahtii automatiikkaa. Selkeämpää on joko tai-tyyli.

    Mutkaisella pikkutiellä saatan automaattia käyttää, koska silloin tulee mukaan valojen kääntymistoiminto. Tosin aika turha, koska lisäpitkillä valoa riittää kurveihinkin.

    Eräs tuttu haukkui Teslansa alimpaan maanrakoon. Esim. sadetunnistin oli jollain tavalla kytketty cruiseen. En muista, miten, mutta ainakin tuon käyttäjän kokemusten mukaan homma ei toiminut. Lisäksi osien sovituksissa oli hammastusta kuin 80-luvun itäautoissa. Eli kyllä tuon hintaisen auton pitää arvosteluakin kestää.

      1
  • @Late1969 kirjoitti:
    Itse olen tyytyväinen uuteen autooni, jonka ostin juuri 2001. Mutta ei se taida nykypolvea tyydyttää, kun ei siinä ole 30 tuuman ruutua keskellä ja mittareistakin saa selvää vilkaisemalla. Lisäksi kaikki toimii niin kuin kuljettaja päättää eli kaikille pakollinen automatiikka puuttuu.

    Luovuin vm. 2004 autosta. Ei senkään käytettävyydessä ollut mitään, mikä olisi kannustanut vaihtamaan uuteen. Mutta kun kori alkoi ruostua alta pois ja tekniikkakin antaa väsymisen merkkejä, päätös oli helppo. Samalla putosi kulutus ja varmaan muutkin päästöt reippaasti. Onneksi uudessa on osattu säilyttää käytön helppous hyvällä tasolla, joissain asioissa on jopa parannusta. Adaptiivinen cruise, puhelimen yhdistettävyys, ilman avainta toimivat ovet ja virtalukko jne. Tosin avaimen patterit pitää vaihtaa vuosittain. Ennen piti taistella halogeenivalojen polttimot, ledien myötä tuo jäi historiaan. Näkyy muuten katukuvassakin, kun yksisilmäiset alkavat olla harvinaisia.

      1
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Herbert kirjoitti:
    Corolla Trek vaikuttaa oikein kiinnostavalta.

    Trek Fuel EX:n kävin juuri koeajamassa. Pidin erityisesti alustan aivan upeasta toiminnasta :smiley:

    En tiedä, millaisen markkinatutkimuksen perusteella Toyota on päätynyt hhteistyöhön Trekin kanssa. Ei se minulle ainakaan este Corollan hankinnalle olisi.

      1
  • @Herbert kirjoitti:
    Eiköhän kaikkiin autoihin tehdä huolloissa päivityksiä.

    Itselläni on valoautomatiikka. En sitä juurikaan käytä, koska a. itse vaihdan paremmin ja b. en ole tottunut siihen, että joku muu vaihtaa puolestani. Aina saa jännittää, vaihtuuko valot ajoissa eli automatiikka vie huomiota enemmän kuin manuaalikäyttö. Sen vähän mitä automatiikalla olen ajellut, juurikaan ei pitkillä päin silmiä se aja eli siten tuohon voisi aika hyvin luottaa.

    Lisäksi automatiikka ei vaihda pitkille tarpeeksi nopeasti + muutama muu juttu. En myöskään näe ideaa sekakäytössä eli itse vahtii automatiikkaa. Selkeämpää on joko tai-tyyli.

    Mutkaisella pikkutiellä saatan automaattia käyttää, koska silloin tulee mukaan valojen kääntymistoiminto. Tosin aika turha, koska lisäpitkillä valoa riittää kurveihinkin.

    Eräs tuttu haukkui Teslansa alimpaan maanrakoon. Esim. sadetunnistin oli jollain tavalla kytketty cruiseen. En muista, miten, mutta ainakin tuon käyttäjän kokemusten mukaan homma ei toiminut. Lisäksi osien sovituksissa oli hammastusta kuin 80-luvun itäautoissa. Eli kyllä tuon hintaisen auton pitää arvosteluakin kestää.

    Minkä tahansa hintaluokan auton pitää kestää asiallista arvioimista, mutta ei esim. alatyylisiä kommentteja jostain itäautoista. Minulle ei ole selvinnyt, mitä noilla osien sopimattomuuksilla tarkoitetaan. En huomaa eroa muihin autoihin.

    Teslan lasinpyyhkijäautomaatio toimii huonosti. Ajoittain automatiikka säätää sopivan pyyhintävälin, mutta usein viuhtoo liikaa tai liian harvaan.

    Uusissa Tesloissa on joku ehto autopilotin ja pyyhkimien välillä. Luulen (en tiedä), että syy on, että tuulilasissa olevien kameroiden näkemä pysyy hyvänä sateella (siis pyyhkijöiden päällä olo halutaan varmistaa automatiikalla).

    Minulla ei ole aikaisemmin ollut autoa, johon olisi tehty lähellekään vastaavia päivityksiä mihinkään huollossa. Pyydän ottamaan huomioon, että minulla on ollut pitkä jono perinteisiä autoja ennen tätä ensimmäistä Teslaa.

    Esim: silloin, kun aloin ajaa Model X:llä, sen visualisoinnissa mittaristossa näkyi vain tienvarsien ja pihojen roskikset. Nykyään näkyy ympäröivä liikenne hyvin kattavasti: autot, rekka-autot, pakut, jalankulkijat, pyöräilijät, moottoripyörät, likennemerkit, tienvarsien merkkitolpat.

    Uutta hardwarea ei tietysti tule päivityksinä, mutta monenlaisia toimintoja ja ominaisuuksia on tullut sekä autoon että mobiilisovellukseen.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit