Pitääkö - voiko tunkkia huoltaa?

3 kommenttia

Vaihdoin autoon öljyjä ja tyypillinen konsti ei toiminut lumihangessa. Olen aiemmin ajanut auton rampille ja nokka on sen verran korkealla, että astian saa öljypohjan alle. Bemarissa se on erittäin hyvin suunniteltu toimenpide, pohjapanssarissa on luukku. Rampit luisti edellä karkuun lumessa koska etuspoileri on sen verran matalalla, hiekalla onnistuu.
No otin hallitunkin ja kun tunkkasin autoa, muistin jo aiemmasta kokemuksesta, että kun auto alkaa olla melko ylhäällä, pumppauksen liikerata käy erittäin lyhyeksi, insinöörinä päättelin, että öljyt on osittain karanneet.
Laitoin siitä reiästä hydrauliikkaöljyä missä on ne laskutulppa (tunkki nousee vain kun tulppa on pohjassa, sen saa myös kokonaan pois ja öljyt näkee).
No nyt tunkki ei nouse enää lainkaan. Yritin systeemiä ilmata usealla tavalla mutta tuloksetta. Vienkö tunkin kierrätykseen ja ostan uuden vai joku tuntee asiaa ja osaisi neuvoa?

  
  • @Jorma L2 kirjoitti:
    No otin hallitunkin ja kun tunkkasin autoa, muistin jo aiemmasta kokemuksesta, että kun auto alkaa olla melko ylhäällä, pumppauksen liikerata käy erittäin lyhyeksi, insinöörinä päättelin, että öljyt on osittain karanneet.

    Kun tunkki on ylhäällä, öljyn kuuluukin päästä kulkemaan männän sivusta sen ohi jottet voi rikkoa tunkkia pumppaamalla sen äärirajan yli.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    No otin hallitunkin ja kun tunkkasin autoa, muistin jo aiemmasta kokemuksesta, että kun auto alkaa olla melko ylhäällä, pumppauksen liikerata käy erittäin lyhyeksi, insinöörinä päättelin, että öljyt on osittain karanneet.

    Kun tunkki on ylhäällä, öljyn kuuluukin päästä kulkemaan männän sivusta sen ohi jottet voi rikkoa tunkkia pumppaamalla sen äärirajan yli.

    Ymmärrän. Syksyn talvipyörien vaihdossa varren tehollinen liike alkoi olla 1-2 cm (muu liike vapaata, ilman vastusta) siinä vaiheessa kun renkaat nousivat juuri ja juuri maasta ilmaan. Lienee viisainta ostaa uusi tunkki. Tarvitsen vielä ns. matalan mallin, F11:ssa on vapaa tila nostokohdassa niin vähäinen, ettei vakiotunkki mahdu sinne Lautaselle tarvitaan semmoinen välipala, joka ohjautuu auton neliönmalliseen muovikoteloon (uskoakseni vain ohjaus oikeaan nostokohtaan)

      
  • Hallitunkissa noston loppupäässä mekaaninen liike muuttuu pitkittäisliikkeeksi noston sijaan. Vaikka hydrauliikka toimisikin kovalla teholla loppuun saakka, kunnon nostoalue on aika pieni. Varsinkin jos nostoalueen käyttää loppuun saakka, pitää olla varma, että tunkki pääsee liikkumaan vapaasti. Asvalttikin voi olla vähän karkea alusta ja tunkki liikkuu autoon nähden jossain vaiheessa, kun pikkupyörät jumittavat.

    Kokeilin matalaa mallia omassa autossa, jota nostan alustasta. Sellainen mahtuu hyvin alle, mutta nostovarsi ei päässytkään liikkumaan ollenkaan, kun osui heti helmaan. Halpismalli toimii siis edelleen siinä autossa. Mutta sillä halpismallilla ei uskalla nostaa matkailuautoa. Sille on oma hallitunkkinsa, joka ei myöskään toimi henkilöauton alla oikein miltään osin.

    Bahcot ovat tukevan oloisia ja näyttäviä tunkkeja, mutta niissä on sama ongelma kuin Mielen pesukoneissa, ne ovat kiintokalusteita. Jos siirtoon tarvitaan trukkia, hallitunkki painaa liikaa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit