Väärennetyt ajovalopolttimot

12 kommenttia

Ruotsissa ja Tanskassa on löydetty myynnistä paljon piraatteja. Laatu hyvin heikkoa ja saattaa olla jopa niin etteivät syty. Onko täällä kokemuksia vastaavista löydöistä? Väärennettyjä polttimoita ei erota päällepäin aidoista.

  
  • En tunne kyseistä taustatarinaa Ruotsista ja Tanskasta, mutta Xenonpolttimoiden osalta tämä on suorastaan klassikko jo vuosien takaa. Yhden sarjan kokeilin itsekin tilata netistä. Kokeilin paikalleen ja vaihdoin saman tien pois rikkinäisen valokuvion ja väärän värilämpötilan vuoksi ajamatta autoa metriäkään noilla "valoilla".

    Netistä tilaavan kannattaa olla tarkkana hankintapaikan suhteen. Onneksi noita ei tarvitse vaihtaa kovin usein, joten sen puolesta raskii kyllä ostaa ihan kivijalkakaupastakin.

    Xenonpolttimo harmaantuu myös jonkin verran käytössä, vaikka tosin hehkulankapolttimoa hitaammin. Siksi valoteho heikkenee jo paljon ennen punertavaa loppuhäivytystä. Itse vaihdan yleensä sadan tuhannen kilometrin välein, jolloin välihuoltoja ei tarvitse tehdä koskaan. 100.000 km ajetun xenonpolttimon erottaa uudesta jo silmämääräisestikin aivan selvästi, sekä valokuviota että irrallista polttimoa tarkastellen.

      1
  • Saataisiinpa niitä piraatteja tännekin. Ihan aidoilta näyttävät, hienossa paketissa olevat H7:t eivät kestä oikein mitään. Vuosi sitten ostin Tokmannilta ne +toistasataa lamput. Eka hajosi alle 100 tunnin kohdalla, hain uuden kuittia vastaan. Toinen hajosi ennen 150 tuntia. Oli helppo laskea, kun oli päivämäärä ja kilometrit asennuksesta muistissa ja keskituntinopeusarvaus 60.

    Seuraavat lamput olivat Bosch Korea ja molemmat paloivat vajaa kuukausi sitten. Toinen illalla, toinen seuraavana aamuna. Jotain parin euron lamppuja käytin vielä noiden välissä.

    Toisessa vastaavassa autossa lamppuja kuluu myös, mutta ajoa tulee paljon vähemmän.

    Ihan kivasti nuo lamput ovat valaisseet ja sopineet valaisimeen kohdalleen. Käsittääkseni huonoissa lampuissa suurin ongelma on hehkulangan väärä paikka, jolloin valokuvio on mitä sattuu.

      
  • Tarkoitetaanko "väärennetyllä" nyt sitä että esim. Osramin aidon näköisissä paketeissa on ollut ihan jotain muuta sisällä?
    Yleisesti lamppuja on markkinoilla kirjava joukko, ja halpiksilta ei voi paljoa odottaa.
    +toistasataa lamput antavat paremmin valoa, mutta valmistajat myöntävät reilusti käyttöiänkin olevan lyhyempi verrattuna tavislamppuun.

      
  • Turvallisuus on tärkein, heikkolaatuisten polttimoiden valokuviot eivät vastaa aitoja. Aika ikävä yllätys tien päällä jos vastaantulijan valot häikäisee väärän valokuvion takia.

      2
  • @Jokeri kirjoitti:
    Tarkoitetaanko "väärennetyllä" nyt sitä että esim. Osramin aidon näköisissä paketeissa on ollut ihan jotain muuta sisällä?
    Yleisesti lamppuja on markkinoilla kirjava joukko, ja halpiksilta ei voi paljoa odottaa.
    +toistasataa lamput antavat paremmin valoa, mutta valmistajat myöntävät reilusti käyttöiänkin olevan lyhyempi verrattuna tavislamppuun.

    Tätähän se tarkoittaa. Aidon näköisissä paketeissa ei ole sitä mitä pitäisi. Netissä on myynnissä juuri näitä, halpa hinta ja aitous ei sovi samaan lauseeseen.

      1
  • muokattu 20.12.2022 15:55

    @tracktest kirjoitti:
    Ruotsissa ja Tanskassa on löydetty myynnistä paljon piraatteja. Laatu hyvin heikkoa ja saattaa olla jopa niin etteivät syty. Onko täällä kokemuksia vastaavista löydöistä? Väärennettyjä polttimoita ei erota päällepäin aidoista.

    joka toinen oktaavia ja mersu sekä q audi, näyttää zeenonit aivan taivaan tuuliin. oikea säätö kuten sumuvaloilla on 1cm/m laskua keskilinjasta, kaikki sen yli pitää hylätä jo suoraan liikenteessä, kilvet irti vaan.

    Tämä on hyvä avaus, ajovalonpesimet ei liene toiminnassa monessakaan xenon ja led ajovalossa näillä keleillä, valokuvio onneton. teslan kolmosissa triplaledit puskee hajavaloa taatusti yli sallitun EN normin (ollut foorumilla aiemminkin puhetta aiheesta).

      2
  • @Jokeri kirjoitti:
    Tarkoitetaanko "väärennetyllä" nyt sitä että esim. Osramin aidon näköisissä paketeissa on ollut ihan jotain muuta sisällä?
    Yleisesti lamppuja on markkinoilla kirjava joukko, ja halpiksilta ei voi paljoa odottaa.
    +toistasataa lamput antavat paremmin valoa, mutta valmistajat myöntävät reilusti käyttöiänkin olevan lyhyempi verrattuna tavislamppuun.

    Osramin plussalampuille NIGHT BREAKER SILVER annetaan kaksi tuntimäärää, 330 ja 550. En löytänyt selityksiä, mutta käsittäisin 330 olevan minimi ja 550 odotettavissa oleva elinikä. Jostain syystä se on sama normiosramille. Ultra life kestää 1000 ja 1500. NIGHT BREAKER SILVERin paketissa oli jokin palikkajono, joka ei anna täyttä palkkia eliniälle. Mutta testijännite on 13,2 eli turhan matala. Auton normaali latausjännite on voltin korkeampi, jännitehäviö johdoissa ties mitä, mutta pienikin ylijännite lyhentää elinikää kunnolla.

      1
  • @Late1969 kirjoitti:

    @Jokeri kirjoitti:
    Tarkoitetaanko "väärennetyllä" nyt sitä että esim. Osramin aidon näköisissä paketeissa on ollut ihan jotain muuta sisällä?
    Yleisesti lamppuja on markkinoilla kirjava joukko, ja halpiksilta ei voi paljoa odottaa.
    +toistasataa lamput antavat paremmin valoa, mutta valmistajat myöntävät reilusti käyttöiänkin olevan lyhyempi verrattuna tavislamppuun.

    Osramin plussalampuille NIGHT BREAKER SILVER annetaan kaksi tuntimäärää, 330 ja 550. En löytänyt selityksiä, mutta käsittäisin 330 olevan minimi ja 550 odotettavissa oleva elinikä. Jostain syystä se on sama normiosramille. Ultra life kestää 1000 ja 1500. NIGHT BREAKER SILVERin paketissa oli jokin palikkajono, joka ei anna täyttä palkkia eliniälle. Mutta testijännite on 13,2 eli turhan matala. Auton normaali latausjännite on voltin korkeampi, jännitehäviö johdoissa ties mitä, mutta pienikin ylijännite lyhentää elinikää kunnolla.

    https://www.osram.de/apps/gvlrg/en_COM
    H7 night breaker silverin palikkajono on yhden palikan lyhyempi standardi, eli normilamppuun verrattuna. Olisiko 25% lyhyempi kestoikä?
    Tuo 13.2v on varmaankin hyvin lähellä kunnossa olevan auton lampulle tulevaa jännitettä.

    https://www.philips.fi/c-e/au/auton-valot/car-selector-tool.html#/result?brand=67&model=2327&series=2837&lamp=Lähivalot&filters=CAR_HEADLIGHTS_SU,FK_CAR_LOW_BEAM,Halogeeni,H7,FK_H7

    Halogenlamppuja on yhä moneen lähtöön, philipsiltä löytyy H7 seitsemän erilaista "visionia"

    Yhtenä väärennöksenä pidän myös halogenin korvaajiksi tehtyjä ledejä.

    https://www.motonet.fi/fi/tuote/4300166/Philips-Ultinon-Essential-LED-H7-ajovalopolttimopari?gclid=EAIaIQobChMI8eG84NiI_AIV1UiRBR2QbgsLEAAYASAAEgKK__D_BwE

    Ei tieliikennekäyttöön maininta ei asennuksia vanhoihin halogenumpioihin estä.

      1
  • @Jokeri kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @Jokeri kirjoitti:
    Tarkoitetaanko "väärennetyllä" nyt sitä että esim. Osramin aidon näköisissä paketeissa on ollut ihan jotain muuta sisällä?
    Yleisesti lamppuja on markkinoilla kirjava joukko, ja halpiksilta ei voi paljoa odottaa.
    +toistasataa lamput antavat paremmin valoa, mutta valmistajat myöntävät reilusti käyttöiänkin olevan lyhyempi verrattuna tavislamppuun.

    Osramin plussalampuille NIGHT BREAKER SILVER annetaan kaksi tuntimäärää, 330 ja 550. En löytänyt selityksiä, mutta käsittäisin 330 olevan minimi ja 550 odotettavissa oleva elinikä. Jostain syystä se on sama normiosramille. Ultra life kestää 1000 ja 1500. NIGHT BREAKER SILVERin paketissa oli jokin palikkajono, joka ei anna täyttä palkkia eliniälle. Mutta testijännite on 13,2 eli turhan matala. Auton normaali latausjännite on voltin korkeampi, jännitehäviö johdoissa ties mitä, mutta pienikin ylijännite lyhentää elinikää kunnolla.

    https://www.osram.de/apps/gvlrg/en_COM
    H7 night breaker silverin palikkajono on yhden palikan lyhyempi standardi, eli normilamppuun verrattuna. Olisiko 25% lyhyempi kestoikä?
    Tuo 13.2v on varmaankin hyvin lähellä kunnossa olevan auton lampulle tulevaa jännitettä.

    https://www.philips.fi/c-e/au/auton-valot/car-selector-tool.html#/result?brand=67&model=2327&series=2837&lamp=Lähivalot&filters=CAR_HEADLIGHTS_SU,FK_CAR_LOW_BEAM,Halogeeni,H7,FK_H7

    Halogenlamppuja on yhä moneen lähtöön, philipsiltä löytyy H7 seitsemän erilaista "visionia"

    Yhtenä väärennöksenä pidän myös halogenin korvaajiksi tehtyjä ledejä.

    https://www.motonet.fi/fi/tuote/4300166/Philips-Ultinon-Essential-LED-H7-ajovalopolttimopari?gclid=EAIaIQobChMI8eG84NiI_AIV1UiRBR2QbgsLEAAYASAAEgKK__D_BwE

    Ei tieliikennekäyttöön maininta ei asennuksia vanhoihin halogenumpioihin estä.

    Katsastuksessa nämä kielletään mutta "kätevät" ajavat katsastukseen sallituilla polttimoilla.

      
  • muokattu 21.12.2022 14:37

    @pnieminen74 kirjoitti:
    joka toinen oktaavia ja mersu sekä q audi, näyttää zeenonit aivan taivaan tuuliin.

    Vanha vitsi historiasta: "kuinka ne valot muka voivat näyttää taivaalle, kun edellisessä ratsiassa juuri hetki sitten sanottiin niiden näyttävän päin helvettiä?" :smiley:

    Onneksi xenonvaloilla liikkuvien Taavien, Mersujen ja Audien valoissa ei sen sijaan ole keskimääräistä suurempaa moittimista.

    Joillekin Skodan valaisimille on ominaista kylmäsävyinen sininen huntu valaisimen ympärillä. Se on myös keskimäärin suunnilleen oikein suunnattujen valaisinten ominaisuus jonka huomaa kyllä, mutta josta ei ole mitään todellista haittaakaan. Se on vain samanlainen indikaatio peileissä näkyvän auton merkistä kuin Volvon pikseliohjattujen Thorin Vasaroiden erittäin leveä valokuvio, joka painuu oman auton ohitse kummaltakin puolelta takana tulevan odotellessa ohituspaikkaa.

    Mersun multibeamien suurin ongelma on valotehon puute ja toiseksi suurin on vastaantulijat jotka haluavat nähdä vastaantulijan valokuviossa selkeästi näkyvän muutoksen. Nämä vilkuttelevat kaukovaloja sen jälkeen kun Multibeam on jo aikoja sitten varjostanut heidän kohdallaan olevan sektorin. Paras tapa on käyttää lähivaloilla puoli sekuntia ja napsauttaa saman tien takaisin kaukovaloille jolloin Multibeam jatkaa normaalia toimintaansa. Tämä vilkuttelu on erittäin häiritsevää, kun ei tiedä protestoiko varjossa istuva sitä, ettei havainnut selkeää lähivaloille vaihtoa vai varoittaako hän jostain vaarasta. Nämä häröilyt loppuivat kun 168 pienen pikselin keskellä on yksi iso, jonka sammumisen hieman heikommillakin hoksottimilla varustettu kuljettaja huomaa helposti Multibeam säädön alkaessa.

    oikea säätö kuten sumuvaloilla on 1cm/m laskua keskilinjasta, kaikki sen yli pitää hylätä jo suoraan liikenteessä, kilvet irti vaan.

    Minulle oikea säätö on sellainen, jolla näkee hyvin ja joka kelpaa katsurille. Se mikä kelpaa katsastuksessa joutaa kelvata myös sinulle. Liian ylös suuntaus on tarpeetonta, koska se heikentää valaistusta tiellä, joten mitään rationaalista motiivia laittoman korkealle suuntaukselle ei edes ole.

    Tämä on hyvä avaus, ajovalonpesimet ei liene toiminnassa monessakaan xenon ja led ajovalossa näillä keleillä

    Etkö oikeasti tiennyt, että ne on säästävät vettä pesemällä vain joka N's kerta tuulilasia pestäessä? Omissa autoissani olen nähnyt N:n paikalla numerot 5 ja 10. Minusta ensin mainittu oli hyvä, nykyinen 10 on vähän turhan harvoin. Se on tosin helppo kiertää painelemalla lasinpesimen kytkimestä ylimääräisiä pulsseja laskurin löydettäväksi.

    LED ajovaloissa pesurit ovat valitettavan harvinaisia, koska direktiivi on kirjoitettu väärin päin. Nythän alle 2000 lumenin valovirralla pesuria ei vaadita, mikä on väärä logiikka. Nimenomaan heikot valothan pesureita kaikkein eniten tarvitsevatkin, joten pesurit pitäisi olla pakolliset alle 10.000 lumenin valoilla. Kirjoitin ensin rajaksi 6000 lumenia, mutta huomasin sen olevan vakiotehoisen 35 W xenonien valovirta, joka ei yksinään tietenkään riitä, joten nostetaan rajaa matalaan tasalukuun.

    valokuvio onneton. teslan kolmosissa triplaledit puskee hajavaloa taatusti yli sallitun EN normin (ollut foorumilla aiemminkin puhetta aiheesta).

    Minulle sekä Teslan häikäisy että hajavalonormi olivat aivan uutta? Mikä on hajavalon EN normi? Muutamia halpoja LED-lisävaloja mitattuani huomasin mistä varsin tehokkaan SAE 190 LED-valaisimen hämmentävän pieni referenssiluku johtuu. Valotehoa on todella paljon ja silmiä kirvelee 200 metrin mittapisteeltä autolle takaisin kävellessä, mutta tielle nuo auton valojen kanssa yhdessä lähes 17.000 lumenin valot 10 referenssiluvulla saavat selvästi vähemmän valoa (10 lx) kuin 12.000 lumenin quad-xenonit (16 lx).

    Huonon LED-valaisimen valotehosta valtaosa karkaa pitkin pusikoita ja puiden latvoja. Valokuvio on niin hajalla, ettei se osu edes auton edessä tiellä oleviin referenssiluvun mittapisteisiin ja siksi ref on alhainen.

    Mutta tuokin valaisin on E-hyväksytty. Olisin kuvitellut nämä huonolla valokuviolla olevat lisävalot ensimmäisiksi karsiutujiksi, jos normimittaukseen tosiaan kuuluu jokin hajavalomittauskin? Miten se hajavalo mitataan normin mukaan?

      
  • muokattu 21.12.2022 14:44

    @tracktest kirjoitti:
    Katsastuksessa nämä kielletään mutta "kätevät" ajavat katsastukseen sallituilla polttimoilla.

    Jos on ihan pakko tuunata, niin mieluummin bi-xenonien rinnalla olevan H7 kaukovalon tilalle laadukas xenonkonversiosarja, joka lisää valotehoa valokuviota rikkomatta. Ei sekään laillinen ole, mutta käytännössä toimiva, koska huolella suunnitellun H7 kantaan sopivan xenonin valolähde voidaan sijoittaa varsin tarkasti hehkulangan kohdalle, jolloin valaisin toimii suunnitellusti ja lämpötilansa osalta selvästi terveemmin kuin 100 tai 130 W ylitehohalogeenipolttimolla.

    Xenonpolttimoita on muuten turha vaihtaa mihinkään yönsärkijöihin, koska xenonvalojen tehon määrää teholähde, joten polttimoita vaihtamalla ei ole saatavissa muuta etua kuin vanhan ja harmaantuneen polttimon vaihto uuteen ja kirkkaaseen.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    Etkö oikeasti tiennyt, että ne on säästävät vettä pesemällä vain joka N's kerta tuulilasia pestäessä? Omissa autoissani olen nähnyt N:n paikalla numerot 5 ja 10. Minusta ensin mainittu oli hyvä, nykyinen 10 on vähän turhan harvoin. Se on tosin helppo kiertää painelemalla lasinpesimen kytkimestä ylimääräisiä pulsseja laskurin löydettäväksi.

    niinhän ne on toiminut varmaan 15 vuotta joka autossa... jotka eivät ole irroittaneet syöttöä lampunpesimille(kuluttaa kuulemma vettä).

    Minulle sekä Teslan häikäisy että hajavalonormi olivat aivan uutta? Mikä on hajavalon EN normi?

    kirjoitin väärän normiston, tässä ECE-R112 (halogeenit) ja ECE- R98 (xenonit), en tiedä ledien vastaavaa.
    esim ece-112 sivu816 : alue 6 'eb50l' (osuu silmiin) ja määritelmä lx <0,4. vastaavasti oikein suunnattu xenon ece-r98 normin mukaan kohta 2 'b50l', 0,5lx max. (tämä on siis se kohta 25 ja 50m päässä joka osuu ihmis silmään vastaan ajaessa).

    Joissain autoissa matrix led tai vastaavat toimivatkin hyvin, tosin todella kapealla alueella eikä seuraa sivuttaisliikettä lainkaan realistisesti (ilmeisesti kuten mersu), mutta toimii halvalla opelilla näköjään
    paremmin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit