Volvo V50 2.0D

23 kommenttia

Sopivasti käytetty diesel farkku tähtäimessä. Koko meille OK (nyk. V70, joka myynnissä), vaihtoehtona Audi 1.9/2.0 TDi. Käyttökokemuksia Volvosta?

  
  • Ei kokemuksia nimenomaan V50 2.0D:stä mutta vastaavasta S40:stä:

    + Varma ajettava. Varsinkin ohjaus parasta nyky-Volvoa.

    + Tehokas ja melko taloudellinen moottori (ehkä vähän liiankin ponteva)

    - Sähkövikoja radiossa ym., mitkä korjattiin kyllä takuuseen mutta vähän jäi hontelo kuva. Vähän samantapaisia vikoja kuin kestotestatussa V50:ssä eli ainakin ihan ensimmäisten S40/V50:sten eri ohjelmoinneissa taisi olla aukkoja... Muutaman korjaamokäynnin jälkeen tuli "kohdalleen" eikä ongelmia sittemmin ollut.

    - Ahdas. Ei siitä mihinkään pääse. Edessä kahdelle on kyllä tilaa mutta etuselkänojista taaksepäin ei voi paljoa kehua.

    - Ei automaattivaihteistoa saatavilla. Pontevan moottorin kulmikkaimpia ominaisuuksia rauhoittaisi kummasti hyvin toimiva automaattilaatikko. Lisäksi isojalkaisella varsinkin talvikengillä on hankalaa saada jalkojaan mahtumaan kolmen polkimen sekaan.

    Eli enempi miinuksia kuin plussia mutta nuo plussat ovat toisaalta merkittäviä varsinkaan jos ei ole suuria kuljetustarpeita.

    [TDA muokkasi tätä viestiä 09.03.2006 klo 10:48]
      
  • Lainaus:
    09.03.2006 klo 09:10 procu kirjoitti
    Sopivasti käytetty diesel farkku tähtäimessä. Koko meille OK (nyk. V70, joka myynnissä), vaihtoehtona Audi 1.9/2.0 TDi. Käyttökokemuksia Volvosta?


    Mahtaako noita olla vielä paljon käytettynä myynnissä? Kahden kuukauden kokemukset omasta bensa versiosta ovat kyllä erinomaiset! Mainio ajettava ja näppärä pyöritellä. Suosittelen summum varustelupakettia, jos pääset vaikuttamaan. Erityisesti ksenonit ovat aivan loistavat. :smile:

      
  • Ensimmäiset 2000 kilometriä mittarissa nyt.

    + Tilava. Meitä on perheessä kolme, tyttö 9 vuotias, joten auto on tilavuudeltaan meille täydellinen. Käymme ostoksilla vain kerran kuukaudessa, joten kuukauden lasti mahtuu mainiosti tavaratilaan ja tulevat lastenvaunut taitavat sopia myös perälle:-)

    + Moottorissa on hyvä vääntö. Ei jää jalkoihin liikenteessä.

    - Kulutus on minusta hieman liian suuri, kuin valmistajan ilmoittama. Mutta lienee auton uutuus kuluttavan vielä hieman ylimääräistä. Joka tapauksessa, keskikulutus näin talvella on asettunut 7 litraan/100 km. Valmistajahan ilmoittaa 5.5.

    - Kylmäkäynnistyksen jälkeen, nopean liikkeelle lähdön yhteydessä, auto nykii hieman matalilla kierroksilla. Tämä katoaa tosin minuutissa, mutta ei liene ollut tarkoitus...

    Valitsin omani kattoikkunalla. Väri valkoinen ja sisustus nahka/cream. Trendikkään valoisa juttu.

    Olen kaikin puolin tyytyväinen. Vaimoni on erittäin ihastunut autoon ja tämä auto sopii hänelle mainosti.

    Vinkkinä: Auto on varustettu jo tehtaalla poltto-aineella toimivalla lämmittimellä. Lisähintaa siihen tulee siis vain softan verran, elikkä se kello näyttöön.

      

  • Pieni lisäys ylempään: kyllä minulla oli ainakin mahdollisuus valita myös automaatti. Valitsin tosin manuaalin, koska vaimoni haluaa oppia kepin käytön kunnolla:-) Jos minusta olisi ollut kiinni, niin olisin valinnut automaatin.

      
  • Lainaus:
    16.03.2006 klo 13:03 EsaZX12R kirjoitti

    Pieni lisäys ylempään: kyllä minulla oli ainakin mahdollisuus valita myös automaatti. Valitsin tosin manuaalin, koska vaimoni haluaa oppia kepin käytön kunnolla:-) Jos minusta olisi ollut kiinni, niin olisin valinnut automaatin.


    Niin. Automaattivaihteisto ja Volvo S40/V50 2.0D ovat tietääkseni edelleen tällä hetkellä yhdistelmä, mistä myydään ei-oota. Isompiin Volsuihin toki saa.

      
  • Lainaus:
    16.03.2006 klo 13:14 TDA kirjoitti
    Lainaus:
    16.03.2006 klo 13:03 EsaZX12R kirjoitti

    Pieni lisäys ylempään: kyllä minulla oli ainakin mahdollisuus valita myös automaatti. Valitsin tosin manuaalin, koska vaimoni haluaa oppia kepin käytön kunnolla:-) Jos minusta olisi ollut kiinni, niin olisin valinnut automaatin.


    Niin. Automaattivaihteisto ja Volvo S40/V50 2.0D ovat tietääkseni edelleen tällä hetkellä yhdistelmä, mistä myydään ei-oota. Isompiin Volsuihin toki saa.


    Piti oikein tarkistaa ja täytyy antaa periksi, olet oikeassa. Tilatessani auton sain vetää rastin ruutuun, automaatti vai manuaali. Ilmeisesti olisin sitten saanut tietää automaatin valitessani, ettei tämä olisi ollut mahdollista. Noh, tämä onnistuu takuulla lähitulevaisuudessa, täytyyhän nyt sekin malli saada automaatilla!

      
  • Lainaus:
    16.03.2006 klo 14:39 EsaZX12R kirjoitti
    Lainaus:
    16.03.2006 klo 13:14 TDA kirjoitti
    Lainaus:
    16.03.2006 klo 13:03 EsaZX12R kirjoitti

    Pieni lisäys ylempään: kyllä minulla oli ainakin mahdollisuus valita myös automaatti. Valitsin tosin manuaalin, koska vaimoni haluaa oppia kepin käytön kunnolla:-) Jos minusta olisi ollut kiinni, niin olisin valinnut automaatin.



    Niin. Automaattivaihteisto ja Volvo S40/V50 2.0D ovat tietääkseni edelleen tällä hetkellä yhdistelmä, mistä myydään ei-oota. Isompiin Volsuihin toki saa.


    Piti oikein tarkistaa ja täytyy antaa periksi, olet oikeassa. Tilatessani auton sain vetää rastin ruutuun, automaatti vai manuaali. Ilmeisesti olisin sitten saanut tietää automaatin valitessani, ettei tämä olisi ollut mahdollista. Noh, tämä onnistuu takuulla lähitulevaisuudessa, täytyyhän nyt sekin malli saada automaatilla!


    Hyvä. Johan tässä aloin jo epäillä itsekin, että josko olisi mennyt sivu suun hyvä auto... :wink: Nähtävästi tämän kyseisen moottorin ja automaattivaihteiston yhdistämisessä on jotain erikoista, koska tietääkseni ainoastaan Peugeot 407 (4-vaihteinen) ja Citroën C5 (6-vaihteinen) ovat tähän PSA/Ford-moottoriin automaatin toistaiseksi liittäneet. Volvolla vasta huhuja.

    Volvo taas vastoin on änkeämässä 5-sylinteristä dieseliä 136 kW / 400 Nm. S40/V50/C70 keulalle. Jotenkin ei kuulosta hyvältä. Varsinkin jos vetää vain edestä...

      
  • Mulla on kyseinen just tollainen pikku Volvo vm-04.
    Autoon olen todella tyytyväinen, vaikka pikku harmejakin on ollut. 60tkm ajettuna vielä jämäkän tuntuinen, ex-Mondeoni alkoi jo 30 tkm:n jälkeen vaikuttaa 5 vuotta vanhalta ja 150 tkm ajetulta louskulta.
    + kone aivan mahtava
    +ajettavuus kohdallaan, tuntuu ihan isolta autolta ;-)
    + Pieni kulutus (= sekalainen ajo alle 6 l/100km) Kulutus muuten
    tippui tuolta 7l:n hujakoilta vasta jossain 7tkm:n jälkeen
    + /- tilat pienehköt, mutta mun perheelle riittävät
    - Jarrulevyt vaihdettu 40 tkm:n kohdalla (ja palat jouduin maksamaan kokonaan itse, koska maahantuojan edustajan(ei ollut nähnyt niitä lainkaan) mielestä ne olivat loppu vaikka autolla oli ajettu enimmäkseen moottoritietä)
    - Sähköhäiriöitä, infonäyttöön tulee mitä erilaisempia ilmoituksia, jotka häviävät uusintastartilla
    - ovet loksahtaneet itsestään lukkoon muutaman kerran. auto oli tietty käynnissä ja minä ulkona :frowning:
    - arvonalenema näyttäisi olevan aika kova

      
  • Noh. Jotkut kuitenkin kommentoivat auton tiloja, vaikka ketjun aloittaja jo kuittasi tilojen olevan hänelle sopivat.

    Minulla ei vielä ole kokemuksia 2.0D:sta kuin vasta koeajolla, mutta itselleni on tulossa 1.6.2006 käyttöön leasing-autoksia V50 2.0D. Kun 2.0D kommentoijia on varmaan muuten vähän, niin annan pienen lisän.

    Kulutuksesta tuntuvat useampikin vertailevan talvikulutusta valmistajan ilmoittamaan. Luulisin kylläkin, että valmistajan ilmoittama on puhdasta ajoa lämpimällä moottorilla. Kun autossa on polttoainelämmitin, joka automaattisesti toimii tarvittaessa ajon aikana alkuvaiheessa tai oikein kylmillä ilmoilla koko ajon aikana, niin on sillä olennainen vaikutus kulutukseen. Ellei sitten sen kulutus ole jotenkin poissuljettu ajotietokoneesta. Miten muuten on - olisi ihan mielenkiintoista tietää muuten? Anyway talviajo on kuitenkin aina kesäajoa kuluttavampaa. Nykyisessä golffissa ero on noin litran.

    Koeajoauto oli Momentum-varustuksella, mutta itse otimme Summum-varustuksella. Siitä tosin ei ole vielä ajokokemusta.

    Koeajolla minulla ei ilmennyt mitään negatiivista vaan vain erittäin positiivista moottorin tehon suhteen, ajonmelun vähäisyyden suhteen (verrattuna Golffiin 1.6 litraiseen), penkit olivat mukavat, hyvin jämäkkä ohjaus ja alusta (verrattuna golffiin taas), ohjaus huomattavasti golffia kevyempi käsitellä, auto kulki suoraan ilman työtä tosin kuin golf, lämmitin toimi ja auto kulki heti lämmityksen jälkeen tosi hyvin ja lämpöä tuli samantien sisälle (ulkona 12 astetta pakkasta tuolloin). Muutenkin auto tuntui liikkuvan tuolla pakkasella liukkaasti, kun golffi on jo jähmeä ajettava tuossa pakkasessa (toki taas 1.6 litraisella).

    Koeajon aikana ei tullut negatiivisia puolia. Sattuiko kohdalle oikein onnistunut yksilö? Mene ja tiedä.

    Perhekunnassa on 170 ja 165 senttiset ja normaalipainoiset aikuiset ja meille tilat riittävät hyvin.

      
  • Lainaus:
    16.03.2006 klo 16:23 TDA kirjoitti
    Nähtävästi tämän kyseisen moottorin ja automaattivaihteiston yhdistämisessä on jotain erikoista, koska tietääkseni ainoastaan Peugeot 407 (4-vaihteinen) ja Citroën C5 (6-vaihteinen) ovat tähän PSA/Ford-moottoriin automaatin toistaiseksi liittäneet. Volvolla vasta huhuja.


    Onko tuo 2.0D:n kone todellakin PSA-kantainen? 1.6D:hän on Fordin ja PSA:n yhteistyökone, mutta itse olen ollut siinä käsityksessä, että Mondeon, Focuksen ja Volvon nokalta löytyvä 2-litrainen on Fordin omaa kantaa. Mondeota myydään joka tapauksessa 2-litran dieselkoneella 5-vaihteisella automaatilla. Yhteistyömoottori on taas sitten 2.7 Hdi / D / TdCi, joka on ainakin 407 Coupessa ja Jaguarissa. Tuleeko myöhemmin myös Volvoonkin?

    Muuten, kyllä 407 Hdi Tiptronic on nykyään myös 6-vaihteinen Aisinin automaatti, kuten Sitikkakin.

      
  • Mondeossa ja Focuksessa on eri kone, Mondeon kone on puhtaasti Ford kamaa, kun taas 1,6D ja 2,0D Volvoon ,Mazda 3:een, Focukseen ja useisiin Citroeneihin/Peugeoteihin on PSA peruja. Joten ei muuta äkkiä Volvot ja muut PSA-moottoriset autot paalaamon ,sehän saattaa muuttua vaikka yhdessä yössä ihan p...kaksi, varsinkin jos jonkun tutun tuttu saa tietää tämän karmean totuuden.

      
  • Otatko Fordin omalla dieselillä vai PSA:n? Oma mielipiteeni on, että PSA:n! Erinomaisia koneita, lähes VW:n tasoa! Fordin koneet ovat enemmänkin näitä ongelmatapauksia. Ko. asian suhteen on mm. AB raportoinut.

      
  • Minulla ollut kolme Fordin konetta, kylläkin pensoja, ne on olleet ainakin ongelmattomia! :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    01.05.2006 klo 23:44 maucca kirjoitti
    Kun autossa on polttoainelämmitin, joka automaattisesti toimii tarvittaessa ajon aikana alkuvaiheessa tai oikein kylmillä ilmoilla koko ajon aikana, niin on sillä olennainen vaikutus kulutukseen. Ellei sitten sen kulutus ole jotenkin poissuljettu ajotietokoneesta. Miten muuten on - olisi ihan mielenkiintoista tietää muuten? Anyway talviajo on kuitenkin aina kesäajoa kuluttavampaa. Nykyisessä golffissa ero on noin litran.


    4 000 km mittarissa. Talvella keskikulutus iski ajotietokoneen mukaan 6.8 l/100. Nyt, kun on kesärenkaat ja kesäsäät, kulutus on noussut 7.2 l/100. Mistähän moinen?

      
  • Lainaus:
    09.05.2006 klo 14:45 EsaZX12R kirjoitti
    4 000 km mittarissa. Talvella keskikulutus iski ajotietokoneen mukaan 6.8 l/100. Nyt, kun on kesärenkaat ja kesäsäät, kulutus on noussut 7.2 l/100. Mistähän moinen?


    Ajonopeudet yleensä kasvaa kesän tullessa ja kesärenkaat useasti talvirenkaita leveämmät?

      
  • Lainaus:
    09.05.2006 klo 16:15 Opelixi kirjoitti
    Lainaus:
    09.05.2006 klo 14:45 EsaZX12R kirjoitti
    4 000 km mittarissa. Talvella keskikulutus iski ajotietokoneen mukaan 6.8 l/100. Nyt, kun on kesärenkaat ja kesäsäät, kulutus on noussut 7.2 l/100. Mistähän moinen?


    Ajonopeudet yleensä kasvaa kesän tullessa ja kesärenkaat useasti talvirenkaita leveämmät?


    Renkaat ovat minusta yhtä leveät, en ole tosin tarkistanut asiaa. Ajan yleensä samoja nopeuksia, oli sitten kesä tai talvi. Esim. työmatkoilla (n. 20 km) minulla ei ole mahdollisuutta, muun liikenteen johdosta, ajaa 80 kovempaa. Kotiin tullessa mennään vielä hiljempaa. Kulutus on nyt asettunut 7.3, eikä autossa ole vikakoodejakaan moottorissa.

      
  • PARAHIN ESA

    Polttonesteen kulutukseen -ainakin bensakoneilla- vaikuttaa eritoten lähtöjen määrä. Tarkoitan tällä sitä, että mitä enemmän mittausjaksoon mahtuu eri matkoja sitä suurempi on polttonesteen keskikulutus.

    Jos ja kun autossasi on ajotietokone se ilmoittaa yleensä myös keskinopeuden. Tämä kertoo osan siitä, miksi kulutus on erilainen.

    Yleensä optimi on jossain 60-80 km/h keskinopeudella. Mutta voi käydä niin, että samalla mittausjaksolla tulee ajettua puolet tankista 30 km/h kaupungin jonoissa (ainakin bensakone on silloin janoinen) ja puolet taas ripeää moottoritieajoa 110 km/h. Keskinopeus ehkä 70 km/h, mutta keskikulutus 7,2.

    Koitapas ajaa vaikka Helsinki- Kuusamo väli pysähtymättä rajoitusten mukaan tankillisella. Voisin olettaa, että keskinopeus on 70 km/h, mutta keskikulutus alkaa 5-numerolla.

    Kesällä vaikuttaa ilmastointi aavistuksen verran kulutusta lisäävästi-ainakin jos ei ole automaatti-ilmastointi, joka käynnistää kompuran vain tarvittaessa. (Manuaali-ilmastoinnissahan kylmää puskee täysillä koko ajan, ja lämpötilaa säädetään muuttamalla lämpimän ilman virtausta)


    :innocent: :innocent: :innocent:

      
  • Lainaus:
    10.05.2006 klo 13:56 Tapio Taula kirjoitti
    Polttonesteen kulutukseen -ainakin bensakoneilla- vaikuttaa eritoten lähtöjen määrä. Tarkoitan tällä sitä, että mitä enemmän mittausjaksoon mahtuu eri matkoja sitä suurempi on polttonesteen keskikulutus.


    Omassa tapauksessani sovellan yksinkertaista matematiikkaa. En ole nimittäin tehnyt mitään tavallisesta poikkeavia reissuja autolla, vaan kaikki matkat ovat menneet suunnilleen samalla kaavalla. Kevät ja kesärenkaat muuttivat tosin tilanteen keskikulutuksessa. Muuten olen ajellut koko ajan aivan samalla tavalla. Olin aika varma, että keskikulutus tipahtaisi, koska kesärenkaiden vierintävastus on pienempi ja auto lämpenee huomattavasti nopeammin, nyt kun mittari pyörii iltapäivällä +20°C molemmin puolin.

    Auton keskikulutus oli siis 6.8 l/100 talvirenkain, -10°C asteen kylmäkäynnistyksien kera, mutta nyt 7.3 l/100 kesärenkain, kesäkeleillä, samoilla matkoilla ja ehkä jopa hieman nätimmin ajaen.

    Tämä on minulle ensimmäinen auto, joka kuluttaa kesällä enemmän, kuin talvella:-)

      
  • Itselläni alkoi jo kulutus tippumaan Golfissa, mutta se saavuttaa pohjat vasta kesä-elokuun välissä. Toukokuun keskikulutus on noin puolessa välissä talven ja kesän alimpien suhteen.

    Paha nyt arvailla, mistä noususi johtuisi, kun ei tarkemmin tiedä muuten puitteita. Ja voihan se johtua vain kaasutuksen säätöjen muuttumisesta epätaloudellisempaan ja vaatisi siten huoltoa eli säätöä. Ilmastoinnin käyttö vaikuttaa kuten aiemmin mainittiinkin.

    Pitää referoida sitten kesäkuussa, kun olen ajellut vähän aikaa Volvolla, että mihin meidän kulutus asettui.

      
  • Unohtui mainita, että olen jostain ymmärtänyt, että alumiinivanteiden paino/koko vaikuttaa kulutukseen myös. Kesärenkaissasi on varmaan alumiinivanteet?

      
  • Unohtui mainita, että olen jostain ymmärtänyt, että alumiinivanteiden paino/koko vaikuttaa kulutukseen myös. Kesärenkaissasi on varmaan alumiinivanteet? Se

      
  • Nykyiset teräsvanteet ovat järjestään kevyempiä kuin alumiini/kevytmetalli vanteet vaikka myyntimiehet antavat toisin ymmärtää. Ainoa syy miksi autossani on aluvanteet, helpompi pitää vanteen sisäkehä puhtaana talvella lumesta ja kesällä kurasta.

      
  • Lainaus:
    10.05.2006 klo 21:13 maucca kirjoitti
    Unohtui mainita, että olen jostain ymmärtänyt, että alumiinivanteiden paino/koko vaikuttaa kulutukseen myös. Kesärenkaissasi on varmaan alumiinivanteet? Se


    Minulla on aluvanteet, niin kesä- kuin talvirenkaissakin. Eivät aivan samanlaiset, mutta uskoisin niiden olevan suunnilleen saman painoisia.

    Ilmastointilaitetta käytän yleensä vain silloin, jos joku matkustaja alkaa hikoilemaan. Periaatteessa ajelen AC off ympäri vuodet.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit