Perinteisiä autonvalmistajia uhkaa Nokian puhelinten kohtalo

83 kommenttia
13»
  • @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Toyotahan ei mene mihinkään suuntssn. Se voi vielä kostautua.

    AJONEUVOTUUTINEN 4.1.2023

    Toyotan vauhti murskaava automarkkinalla – kasvatti markkinaosuuttaan reilusti vuonna 2022
    Vaikka autojen kokonaismarkkina laski viime vuonna reilusti, Toyota onnistui nappaamaan siitä entistä isomman siivun.

    Good for Toyota!

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    Sähkärit tulee, oletko valmis?

    Aika moni on taatusti valmis! Minä myös. Mutta esim. minulle Y ei taloudellisesti onnistu. Tai en katso sitä sen väärtiksi. Mieluummin tingin autosta kuin monesta muusta ja mielekkäämmästä asiasta.

    [Yariksesta] Tietysti siksi, että halpa hinta on paras myyntivaltti

    Se on hyvinkin suhteellista: toisille esim. hybrid-versio on liian kallis, toisaalta toisessa päässä on sitten näitä "mä saisin noita 3,5 kpl oman sähkärini hinnalla" -tyyppejä, joilta on kadonnut jonkun sortin realiteettitaju tms.

    Mikä on se hankalasti hahmotettava asia siinä, ettei 50-150k€ ole mielekäs summa kaikille maksettavaksi, edes osamaksulla, tai autoetuna? Tai ylipäätään mahdollista maksaa ilman nälkäsuolen kiristämistäkin.

    Puhumattakaan sellaisesta peruasiasta, että pärjää Yaris-luokan autolla koon puolesta ja Y olisi aivan tarpeettoman iso. Sen takia katsos autoja tehdään eri kokoisina (mistä voi johtaa useimmissa tapauksissa myös hinnankin - loogisesti)

    Ei Y niin iso ole, että se olisi kenellekään liian iso. Liian tai turhan kallis se saattaa olla.

      
  • @Jokeri kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    Ettei vaan se ollut Tesla Model Y, joka teki hurjaa jälkeä.

    Onhan tuo hyvä sijoitus. Mahtoiko purkautua joku saatavuussolmu viime vuonna? Pitkään odottaneet saivat viimein autonsa.

    Täyssähkölle toinen sija ja Model Yn hinnalla saisi kolme Yarista ja jäisi vielä puolikkaan Yariksen verran vaihtorahaa.

    Millä tavalla tuo on tärkeä tieto?

    Itse asiassa 2,5 Yarista, jos molemmat lasketaan alkaen hinnasta. Tilastohan ei toisaalta kerro, mikä osuus Yariksista oli hybrid-versioita, tai olivatko kaikki Y:t Performance -versioita. Miten siis poimit hinnat?

    Toisaalta Model Y on hintaansa nähden halpa.

    Öhhhh.... Eli siis mitä?

    Mainitsee TM sentään Y:nkin olleen mukana listoilla

    No miksei mainitsisi, jos yksittäinen malli pitää mainita. Otsikkohan taisi tarkoittaa merkkiä, ei malleja.

    Teslan rekisteröinnit ainakin Suomessa painottuvat vuosineljännesten viimeiseen kuukauteen. Yleensä suomalaiset lehdet julkaisevat tilastoja muilta kuukausilta, mutta nyt, kun vuosikin loppuu, joutuu julkaisemaan samalla vuosineljänneksen ja Teslankin rekisteröinnit ovat suuremmat.

    Pitäisikö julkaista sitten vaan vuosineljännesten viimeisen kuukauden tilastot? Parempi mieli?
    Kirjoitit "joutuu julkaisemaan samalla vuosineljänneksen" Ei minun silmiin ole osunut kvartaalitilastoa?

    Itse asiassa Teslan rekisteröinnit pitää katsoakin vuositasolla, koska kuukausittaiset rekisteröinnit vaihtelevat alas ja ylös juuri tuon vuosineljännesilmiön mukaan eli minkään kuukauden rekisteröinnit eivät kuvasta oikein Teslan menekkiä.

    Onneksesi nyt pääsee näkemään myös koko vuoden rekisteröinnit, vuosi tuli täyteen.

    Miksi Yariksen hinta on relevantti? Tietysti siksi, että halpa hinta on paras myyntivaltti. Tilastohan mittaa kappalemääriä eikä myynnin arvoa. Teslan odotetaan tuovan myyntiin "mass market modelin" Model 2 vuonna 2024. Sen hinta arvioidaan tällä hetkellä tasolle 25k$. Miksikö niin halpa auto? Jotta saadaan volyymiä eli kappalemäärää paljon ja pätäkkää pienemmällä autokohtaisella katteella.

    >

    Sen olen täältä oppinut, että jenkkien ilmoittamat hinnat ovat verottomia. 25k$ + alv + tulli tekee jo tuulipukuisille pahaa.

    Katsoin vain nopeasti Yariksen hintaa ja näytti olevan 19k€. En minä tarkemmin tutkinut, mitä maksaisi, jos oikeasti ostaisi sellaisen. Kunhan katsoin, että Yarista pitää myydä kappalemääräisesti kolme kertaa enemmän kuin Model Y:tä, jotta myynnit olisivat ikään kuin tasapainossa.

    Tällä hetkellä TM kestotestissä oleva Yaris on maksanut testin alkaessa yli 24k€, tällä hetkellä vastaava taitaa olla pari tonnia vielä kalliimpi.

    Minusta on aina merkille pantavaa, jos kalliimpi auto myy paremmin kuin halvempi. Ihmiset eivät ihan tuosta vain luovu rahoistaan, joten kalliimmasta pitää löytyä arvostettavaa enemmän kuin halvasta, jotta kuluttaja ostaa kalliimman.

    Niin, Verottajan paratiisissa myydään yllättävän hinnakkaita autoja. (vaikka sähkiksissä ei olekaan kuin ALV) Enyaq ja ID 4 on vissiin sen Y:n kanssa samassa hintaluokassa

    Mikä autojen hintaero saa olla, että ne katsotaan kuuluvan samaan hintaluokkaan? Eikö Enyaq ja ID.4 ole 50 ja Y 70 hintaluokassa?

    Kvartaalitilasto olisikin parempi kuin kuukausi sellainen. Paras on vuositilasto, koska siinä eri automerkkien vaihtelut tasaantuvat parhaiten.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Jokeri kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    Ettei vaan se ollut Tesla Model Y, joka teki hurjaa jälkeä.

    Onhan tuo hyvä sijoitus. Mahtoiko purkautua joku saatavuussolmu viime vuonna? Pitkään odottaneet saivat viimein autonsa.

    Täyssähkölle toinen sija ja Model Yn hinnalla saisi kolme Yarista ja jäisi vielä puolikkaan Yariksen verran vaihtorahaa.

    Millä tavalla tuo on tärkeä tieto?

    Itse asiassa 2,5 Yarista, jos molemmat lasketaan alkaen hinnasta. Tilastohan ei toisaalta kerro, mikä osuus Yariksista oli hybrid-versioita, tai olivatko kaikki Y:t Performance -versioita. Miten siis poimit hinnat?

    Toisaalta Model Y on hintaansa nähden halpa.

    Öhhhh.... Eli siis mitä?

    Mainitsee TM sentään Y:nkin olleen mukana listoilla

    No miksei mainitsisi, jos yksittäinen malli pitää mainita. Otsikkohan taisi tarkoittaa merkkiä, ei malleja.

    Teslan rekisteröinnit ainakin Suomessa painottuvat vuosineljännesten viimeiseen kuukauteen. Yleensä suomalaiset lehdet julkaisevat tilastoja muilta kuukausilta, mutta nyt, kun vuosikin loppuu, joutuu julkaisemaan samalla vuosineljänneksen ja Teslankin rekisteröinnit ovat suuremmat.

    Pitäisikö julkaista sitten vaan vuosineljännesten viimeisen kuukauden tilastot? Parempi mieli?
    Kirjoitit "joutuu julkaisemaan samalla vuosineljänneksen" Ei minun silmiin ole osunut kvartaalitilastoa?

    Itse asiassa Teslan rekisteröinnit pitää katsoakin vuositasolla, koska kuukausittaiset rekisteröinnit vaihtelevat alas ja ylös juuri tuon vuosineljännesilmiön mukaan eli minkään kuukauden rekisteröinnit eivät kuvasta oikein Teslan menekkiä.

    Onneksesi nyt pääsee näkemään myös koko vuoden rekisteröinnit, vuosi tuli täyteen.

    Miksi Yariksen hinta on relevantti? Tietysti siksi, että halpa hinta on paras myyntivaltti. Tilastohan mittaa kappalemääriä eikä myynnin arvoa. Teslan odotetaan tuovan myyntiin "mass market modelin" Model 2 vuonna 2024. Sen hinta arvioidaan tällä hetkellä tasolle 25k$. Miksikö niin halpa auto? Jotta saadaan volyymiä eli kappalemäärää paljon ja pätäkkää pienemmällä autokohtaisella katteella.

    >

    Sen olen täältä oppinut, että jenkkien ilmoittamat hinnat ovat verottomia. 25k$ + alv + tulli tekee jo tuulipukuisille pahaa.

    Katsoin vain nopeasti Yariksen hintaa ja näytti olevan 19k€. En minä tarkemmin tutkinut, mitä maksaisi, jos oikeasti ostaisi sellaisen. Kunhan katsoin, että Yarista pitää myydä kappalemääräisesti kolme kertaa enemmän kuin Model Y:tä, jotta myynnit olisivat ikään kuin tasapainossa.

    Tällä hetkellä TM kestotestissä oleva Yaris on maksanut testin alkaessa yli 24k€, tällä hetkellä vastaava taitaa olla pari tonnia vielä kalliimpi.

    Minusta on aina merkille pantavaa, jos kalliimpi auto myy paremmin kuin halvempi. Ihmiset eivät ihan tuosta vain luovu rahoistaan, joten kalliimmasta pitää löytyä arvostettavaa enemmän kuin halvasta, jotta kuluttaja ostaa kalliimman.

    Niin, Verottajan paratiisissa myydään yllättävän hinnakkaita autoja. (vaikka sähkiksissä ei olekaan kuin ALV) Enyaq ja ID 4 on vissiin sen Y:n kanssa samassa hintaluokassa

    Mikä autojen hintaero saa olla, että ne katsotaan kuuluvan samaan hintaluokkaan? Eikö Enyaq ja ID.4 ole 50 ja Y 70 hintaluokassa?

    Alkaen hinnaltaan pieniakkuinen takaveto VAG on noin 10k€ halvempi kuin Y.
    AWD versiot isommalla akulla ovat sitten jo hyvinkin lähellä Teslaa.
    Varustelusta riippuen saattaa mennä kalliimmaksikin.

    Kvartaalitilasto olisikin parempi kuin kuukausi sellainen. Paras on vuositilasto, koska siinä eri automerkkien vaihtelut tasaantuvat parhaiten.

    Niin, nythän se vuositilasto on viime vuodelta on julki.

      
  • @Jokeri kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Jokeri kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Kumppani kirjoitti:
    @HybridRules kirjoitti:

    Ettei vaan se ollut Tesla Model Y, joka teki hurjaa jälkeä.

    Onhan tuo hyvä sijoitus. Mahtoiko purkautua joku saatavuussolmu viime vuonna? Pitkään odottaneet saivat viimein autonsa.

    Täyssähkölle toinen sija ja Model Yn hinnalla saisi kolme Yarista ja jäisi vielä puolikkaan Yariksen verran vaihtorahaa.

    Millä tavalla tuo on tärkeä tieto?

    Itse asiassa 2,5 Yarista, jos molemmat lasketaan alkaen hinnasta. Tilastohan ei toisaalta kerro, mikä osuus Yariksista oli hybrid-versioita, tai olivatko kaikki Y:t Performance -versioita. Miten siis poimit hinnat?

    Toisaalta Model Y on hintaansa nähden halpa.

    Öhhhh.... Eli siis mitä?

    Mainitsee TM sentään Y:nkin olleen mukana listoilla

    No miksei mainitsisi, jos yksittäinen malli pitää mainita. Otsikkohan taisi tarkoittaa merkkiä, ei malleja.

    Teslan rekisteröinnit ainakin Suomessa painottuvat vuosineljännesten viimeiseen kuukauteen. Yleensä suomalaiset lehdet julkaisevat tilastoja muilta kuukausilta, mutta nyt, kun vuosikin loppuu, joutuu julkaisemaan samalla vuosineljänneksen ja Teslankin rekisteröinnit ovat suuremmat.

    Pitäisikö julkaista sitten vaan vuosineljännesten viimeisen kuukauden tilastot? Parempi mieli?
    Kirjoitit "joutuu julkaisemaan samalla vuosineljänneksen" Ei minun silmiin ole osunut kvartaalitilastoa?

    Itse asiassa Teslan rekisteröinnit pitää katsoakin vuositasolla, koska kuukausittaiset rekisteröinnit vaihtelevat alas ja ylös juuri tuon vuosineljännesilmiön mukaan eli minkään kuukauden rekisteröinnit eivät kuvasta oikein Teslan menekkiä.

    Onneksesi nyt pääsee näkemään myös koko vuoden rekisteröinnit, vuosi tuli täyteen.

    Miksi Yariksen hinta on relevantti? Tietysti siksi, että halpa hinta on paras myyntivaltti. Tilastohan mittaa kappalemääriä eikä myynnin arvoa. Teslan odotetaan tuovan myyntiin "mass market modelin" Model 2 vuonna 2024. Sen hinta arvioidaan tällä hetkellä tasolle 25k$. Miksikö niin halpa auto? Jotta saadaan volyymiä eli kappalemäärää paljon ja pätäkkää pienemmällä autokohtaisella katteella.

    >

    Sen olen täältä oppinut, että jenkkien ilmoittamat hinnat ovat verottomia. 25k$ + alv + tulli tekee jo tuulipukuisille pahaa.

    Katsoin vain nopeasti Yariksen hintaa ja näytti olevan 19k€. En minä tarkemmin tutkinut, mitä maksaisi, jos oikeasti ostaisi sellaisen. Kunhan katsoin, että Yarista pitää myydä kappalemääräisesti kolme kertaa enemmän kuin Model Y:tä, jotta myynnit olisivat ikään kuin tasapainossa.

    Tällä hetkellä TM kestotestissä oleva Yaris on maksanut testin alkaessa yli 24k€, tällä hetkellä vastaava taitaa olla pari tonnia vielä kalliimpi.

    Minusta on aina merkille pantavaa, jos kalliimpi auto myy paremmin kuin halvempi. Ihmiset eivät ihan tuosta vain luovu rahoistaan, joten kalliimmasta pitää löytyä arvostettavaa enemmän kuin halvasta, jotta kuluttaja ostaa kalliimman.

    Niin, Verottajan paratiisissa myydään yllättävän hinnakkaita autoja. (vaikka sähkiksissä ei olekaan kuin ALV) Enyaq ja ID 4 on vissiin sen Y:n kanssa samassa hintaluokassa

    Mikä autojen hintaero saa olla, että ne katsotaan kuuluvan samaan hintaluokkaan? Eikö Enyaq ja ID.4 ole 50 ja Y 70 hintaluokassa?

    Alkaen hinnaltaan pieniakkuinen takaveto VAG on noin 10k€ halvempi kuin Y.
    AWD versiot isommalla akulla ovat sitten jo hyvinkin lähellä Teslaa.
    Varustelusta riippuen saattaa mennä kalliimmaksikin.

    Kvartaalitilasto olisikin parempi kuin kuukausi sellainen. Paras on vuositilasto, koska siinä eri automerkkien vaihtelut tasaantuvat parhaiten.

    Niin, nythän se vuositilasto on viime vuodelta on julki.

    Joo, ja vuositaso on hyvä jakso tilastointiin. En ole tilastoja vielä tutkinut. Oliko volkkari eniten rekisteröity sähkäri, niin kuin ovat mainostaneet ihan näköradiota myöten?

      
  • @Henrik61 kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Toyotan ensimmäiset hapuilevat askeleet sähköautomaailmaan ovat olleet sanalla sanoen luokattomia, joten mielenkiintoista nähdä, miten pärjäävät jatkossa. Toivottavasti saavat homman toimimaan ja laadukkaita autoja tuulipukukansalle.

    Sähköautot ovat vasta kehitysvaiheessa,

    Tämä eri keskustelupalstoilla usein toistuva fraasi ei tarkoita yhtään mitään. Mainitse jokin teknologinen tuote, joka ei ole kehitysvaiheessa? Sinullakin on varmaan kännykkä, vaikka joka vuosi tulee uutta ja hienompaa luuria markkinoille?

    se on se ja sama mitä ne nyt on, koska viiden vuoden päästä tekniikka on jo kehittynyt paljon nykyautoista.

    Ei se ole se ja sama. Markkinaosuuden ovat kovassa jaossa ja eri valmistajat rakentavat hiki hatussa uusia akku- ja autotehtaita, sekä samalla keräävät kentältä kokemuksia malleistaan. On haaveunta kuvitella, että mukaan voisi hypätä jossain vaiheessa jotenkin sivusta. Jopa VW Groupin muskeleilla muutos on ollut tuskaisaa ja tuotantokapasiteetin pystytys hidasta.

    Markkina vetää niin hyvin, että käytännössä kaikkien valmistajien kaikki linjalta tulevat autot on myyty jo kauan aikaisemmin. Joitain malleja joutuu odottamaan luokkaa kaksi vuotta. Jos tähän markkinaan ei halua lähteä mukaan siksi, että "viiden vuoden päästä tekniikka on kehittynyt", niin se on typeryyttä.

    Tesla teki viime vuoden kolmoskvartaalilla yhtä paljon voittoa, kuin Toyota. Katsotaan Q4:n luvut, kun tulevat.

    Ehkä sitten alkaa tulemaan jo käyttökelpoisia sähköautoja myös vaativampaankin käyttöön.

    Jos se vaativampi käyttö on jotain sellaista, johon nykyisellä mallistolla ei pysty, on kyseessä niin marginaalinen tarve, ettei sillä ole suuren kuvan kannalta mitään merkitystä.

      1
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Toyotan ensimmäiset hapuilevat askeleet sähköautomaailmaan ovat olleet sanalla sanoen luokattomia, joten mielenkiintoista nähdä, miten pärjäävät jatkossa. Toivottavasti saavat homman toimimaan ja laadukkaita autoja tuulipukukansalle.

    Kävin just tekemässä kotipihan lymityöt tuulipuku päällä - olen siis tuulipukukansaa, niin kuin taitaa suomalaiset presidenttiä myöden pääosin olla! (Lumityöt vastasi sykemittarin mukaan 9 km reipasta hiihtolenkkiä.)

    Tuulipuku on oikein hieno varuste, sellainen löytyy itseltäkin kaapista. (taitaa olla useampikin irtopari takkeja ja housuja)

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    Ruuhkamies on olevinaan tilastomiehiä, kuten edellä kommentoin.

    Kiitos tittelistä, vaikken moista itsessäni tunnistakaan. Tilastotieteitä en ole lukenut yhtäkään kurssia. Toki osaan linkata erilaisiin lähteisiin, mm tilastoihin, joka on tällä(kin) palstalla poikkeuksellinen taito pelkän mutun länkyttämisen sijaan.

    Hän varmaan helposti löytää uusina ostettavien autojen keskihinnan. Jos se huitelee siinä 50k€:n tuntumassa, olen ihmeissäni. Se on aiemmin pyörinyt jossakin 30k€:n tuntumassa.

    Kyllä, osaan käyttää Googlea. Suosittelen opettelemaan.

    Autoalan Tietotuskeskus on mainio lähde näihin asioihin. Sivuiltansa selviää, että vuonna 2020 keskihinta on ollut 36.400€. Valitettavasti uudempia lukuarvoja ei anneta, mutta hintakehityksen indeksiluvut löytyvät ihan Excel-muodossa niinkin tuoreena, kuin viime marraskuulta. Näitä tietoja yhdistelemällä päästään suunnilleen lukuun 40.500€ viime marraskuun keskihinnan osalta.

    https://www.aut.fi/tilastot/verotus_hintakehitys_ja_liikennemenot/autojen_keskihintatilastoja
    https://www.aut.fi/tilastot/verotus_hintakehitys_ja_liikennemenot/uuden_ja_kaytetyn_auton_hintakehitys

      1
  • "Perinteisiä autonvalmistajia uhkaa Nokian puhelinten kohtalo"

    Liikevaihto 23 315 milj. € (2019)
    Liikevoitto 485 milj. € (2019)
    Tilikauden tulos 18 milj. € (2019)
    Henkilöstö 98 322 (keskim. 2019)
    Kotisivu www.nokia.co

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @Henrik61 kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Toyotan ensimmäiset hapuilevat askeleet sähköautomaailmaan ovat olleet sanalla sanoen luokattomia, joten mielenkiintoista nähdä, miten pärjäävät jatkossa. Toivottavasti saavat homman toimimaan ja laadukkaita autoja tuulipukukansalle.

    Sähköautot ovat vasta kehitysvaiheessa,

    Tämä eri keskustelupalstoilla usein toistuva fraasi ei tarkoita yhtään mitään. Mainitse jokin teknologinen tuote, joka ei ole kehitysvaiheessa? Sinullakin on varmaan kännykkä, vaikka joka vuosi tulee uutta ja hienompaa luuria markkinoille?

    se on se ja sama mitä ne nyt on, koska viiden vuoden päästä tekniikka on jo kehittynyt paljon nykyautoista.

    Ei se ole se ja sama. Markkinaosuuden ovat kovassa jaossa ja eri valmistajat rakentavat hiki hatussa uusia akku- ja autotehtaita, sekä samalla keräävät kentältä kokemuksia malleistaan. On haaveunta kuvitella, että mukaan voisi hypätä jossain vaiheessa jotenkin sivusta. Jopa VW Groupin muskeleilla muutos on ollut tuskaisaa ja tuotantokapasiteetin pystytys hidasta.

    Markkina vetää niin hyvin, että käytännössä kaikkien valmistajien kaikki linjalta tulevat autot on myyty jo kauan aikaisemmin. Joitain malleja joutuu odottamaan luokkaa kaksi vuotta. Jos tähän markkinaan ei halua lähteä mukaan siksi, että "viiden vuoden päästä tekniikka on kehittynyt", niin se on typeryyttä.

    Tesla teki viime vuoden kolmoskvartaalilla yhtä paljon voittoa, kuin Toyota. Katsotaan Q4:n luvut, kun tulevat.

    Ehkä sitten alkaa tulemaan jo käyttökelpoisia sähköautoja myös vaativampaankin käyttöön.

    Jos se vaativampi käyttö on jotain sellaista, johon nykyisellä mallistolla ei pysty, on kyseessä niin marginaalinen tarve, ettei sillä ole suuren kuvan kannalta mitään merkitystä.

    No sanotaan sitten testausvaiheessa kehitysvaiheen sijaan, eräänlaisia alkupään kehitysversioita vielä siis sähköautot.

    Miten ne menikään markkinaosuudet, taisi Toyotalla olla aika iso siivu markkinoista Suomessa ja maailmalla? Onhan Toyotallakin oma Bz-mallisto sähkäreiden puolella. Myynti kuitenkin osoittaa ettei kannata yhden tekniikan puolesta laittaa kaikki peliin ja itseasiassa Toyota on jo stepin monia muita edellä vetyautojen kanssa.

    Kyllähän esim. kuljetuspuolella sähköautot on aika haasteellinen saada toimimaan, koska reitit pitää suunnitella auton tarpeen mukaan ja sillä puolella ne ei toimi ainakaan vielä. Lataustolpat pitäisi saada jokaiseen taajamaan.

      
  • @Henrik61 kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @Henrik61 kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Toyotan ensimmäiset hapuilevat askeleet sähköautomaailmaan ovat olleet sanalla sanoen luokattomia, joten mielenkiintoista nähdä, miten pärjäävät jatkossa. Toivottavasti saavat homman toimimaan ja laadukkaita autoja tuulipukukansalle.

    Sähköautot ovat vasta kehitysvaiheessa,

    Tämä eri keskustelupalstoilla usein toistuva fraasi ei tarkoita yhtään mitään. Mainitse jokin teknologinen tuote, joka ei ole kehitysvaiheessa? Sinullakin on varmaan kännykkä, vaikka joka vuosi tulee uutta ja hienompaa luuria markkinoille?

    se on se ja sama mitä ne nyt on, koska viiden vuoden päästä tekniikka on jo kehittynyt paljon nykyautoista.

    Ei se ole se ja sama. Markkinaosuuden ovat kovassa jaossa ja eri valmistajat rakentavat hiki hatussa uusia akku- ja autotehtaita, sekä samalla keräävät kentältä kokemuksia malleistaan. On haaveunta kuvitella, että mukaan voisi hypätä jossain vaiheessa jotenkin sivusta. Jopa VW Groupin muskeleilla muutos on ollut tuskaisaa ja tuotantokapasiteetin pystytys hidasta.

    Markkina vetää niin hyvin, että käytännössä kaikkien valmistajien kaikki linjalta tulevat autot on myyty jo kauan aikaisemmin. Joitain malleja joutuu odottamaan luokkaa kaksi vuotta. Jos tähän markkinaan ei halua lähteä mukaan siksi, että "viiden vuoden päästä tekniikka on kehittynyt", niin se on typeryyttä.

    Tesla teki viime vuoden kolmoskvartaalilla yhtä paljon voittoa, kuin Toyota. Katsotaan Q4:n luvut, kun tulevat.

    Ehkä sitten alkaa tulemaan jo käyttökelpoisia sähköautoja myös vaativampaankin käyttöön.

    Jos se vaativampi käyttö on jotain sellaista, johon nykyisellä mallistolla ei pysty, on kyseessä niin marginaalinen tarve, ettei sillä ole suuren kuvan kannalta mitään merkitystä.

    No sanotaan sitten testausvaiheessa kehitysvaiheen sijaan, eräänlaisia alkupään kehitysversioita vielä siis sähköautot.

    Miten ne menikään markkinaosuudet, taisi Toyotalla olla aika iso siivu markkinoista Suomessa ja maailmalla? Onhan Toyotallakin oma Bz-mallisto sähkäreiden puolella. Myynti kuitenkin osoittaa ettei kannata yhden tekniikan puolesta laittaa kaikki peliin ja itseasiassa Toyota on jo stepin monia muita edellä vetyautojen kanssa.

    Kyllähän esim. kuljetuspuolella sähköautot on aika haasteellinen saada toimimaan, koska reitit pitää suunnitella auton tarpeen mukaan ja sillä puolella ne ei toimi ainakaan vielä. Lataustolpat pitäisi saada jokaiseen taajamaan.

    • hyvinhän Teslan myynti vetää, vaikka keskittyykin vain sähköautoihin
    • vetyautotko eivät ole enää raakileita? Markkina ja infra ainakin ovat paljon jäljessä kaikkia muita
    • raskaan kaluston puolelle keskustelun levittäminen ei vakuuta, sori
      
  • @koreileva kirjoitti:

    @Henrik61 kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @Henrik61 kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Toyotan ensimmäiset hapuilevat askeleet sähköautomaailmaan ovat olleet sanalla sanoen luokattomia, joten mielenkiintoista nähdä, miten pärjäävät jatkossa. Toivottavasti saavat homman toimimaan ja laadukkaita autoja tuulipukukansalle.

    Sähköautot ovat vasta kehitysvaiheessa,

    Tämä eri keskustelupalstoilla usein toistuva fraasi ei tarkoita yhtään mitään. Mainitse jokin teknologinen tuote, joka ei ole kehitysvaiheessa? Sinullakin on varmaan kännykkä, vaikka joka vuosi tulee uutta ja hienompaa luuria markkinoille?

    se on se ja sama mitä ne nyt on, koska viiden vuoden päästä tekniikka on jo kehittynyt paljon nykyautoista.

    Ei se ole se ja sama. Markkinaosuuden ovat kovassa jaossa ja eri valmistajat rakentavat hiki hatussa uusia akku- ja autotehtaita, sekä samalla keräävät kentältä kokemuksia malleistaan. On haaveunta kuvitella, että mukaan voisi hypätä jossain vaiheessa jotenkin sivusta. Jopa VW Groupin muskeleilla muutos on ollut tuskaisaa ja tuotantokapasiteetin pystytys hidasta.

    Markkina vetää niin hyvin, että käytännössä kaikkien valmistajien kaikki linjalta tulevat autot on myyty jo kauan aikaisemmin. Joitain malleja joutuu odottamaan luokkaa kaksi vuotta. Jos tähän markkinaan ei halua lähteä mukaan siksi, että "viiden vuoden päästä tekniikka on kehittynyt", niin se on typeryyttä.

    Tesla teki viime vuoden kolmoskvartaalilla yhtä paljon voittoa, kuin Toyota. Katsotaan Q4:n luvut, kun tulevat.

    Ehkä sitten alkaa tulemaan jo käyttökelpoisia sähköautoja myös vaativampaankin käyttöön.

    Jos se vaativampi käyttö on jotain sellaista, johon nykyisellä mallistolla ei pysty, on kyseessä niin marginaalinen tarve, ettei sillä ole suuren kuvan kannalta mitään merkitystä.

    No sanotaan sitten testausvaiheessa kehitysvaiheen sijaan, eräänlaisia alkupään kehitysversioita vielä siis sähköautot.

    Miten ne menikään markkinaosuudet, taisi Toyotalla olla aika iso siivu markkinoista Suomessa ja maailmalla? Onhan Toyotallakin oma Bz-mallisto sähkäreiden puolella. Myynti kuitenkin osoittaa ettei kannata yhden tekniikan puolesta laittaa kaikki peliin ja itseasiassa Toyota on jo stepin monia muita edellä vetyautojen kanssa.

    Kyllähän esim. kuljetuspuolella sähköautot on aika haasteellinen saada toimimaan, koska reitit pitää suunnitella auton tarpeen mukaan ja sillä puolella ne ei toimi ainakaan vielä. Lataustolpat pitäisi saada jokaiseen taajamaan.

    • hyvinhän Teslan myynti vetää, vaikka keskittyykin vain sähköautoihin
    • vetyautotko eivät ole enää raakileita? Markkina ja infra ainakin ovat paljon jäljessä kaikkia muita
    • raskaan kaluston puolelle keskustelun levittäminen ei vakuuta, sori

    Vetyautot ovat tulossa, mutta ovat vielä enemmän kehitysvaiheessa kuin sähköautot. En tainnut sanoa että ne ovat valmiita.

    Ei keskustelua tarvitse edes levittää raskaan kaluston puolelle enkä sinne sitä vienyt. Kuljetusalalla ei kaikkialla vaan sähköautot toimi yhtä hyvin kuin polttomoottorit, se vaan on fakta. Tietysti jos ajaa kaupungissa tai pienellä säteellä niin asia on toinen.

    Kyllähän pari sähkistä taisi päästä top 15 myydyimmän auton listalle vuonna 2022, joka on hyvä suoritus. Mutta polttomoottoriautoille on vielä kysyntää.

      1
  • @Quu kirjoitti:
    "Perinteisiä autonvalmistajia uhkaa Nokian puhelinten kohtalo"

    Liikevaihto 23 315 milj. € (2019)
    Liikevoitto 485 milj. € (2019)
    Tilikauden tulos 18 milj. € (2019)
    Henkilöstö 98 322 (keskim. 2019)
    Kotisivu www.nokia.co

    Väärä firma Quu. HMD tekee Nokia-puhelimia ja ne löytyy linkistä https://www.hmdglobal.com/

      
  • QuuQuu
    muokattu 16.01.2023 12:30

    @Kumppani kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    "Perinteisiä autonvalmistajia uhkaa Nokian puhelinten kohtalo"

    Liikevaihto 23 315 milj. € (2019)
    Liikevoitto 485 milj. € (2019)
    Tilikauden tulos 18 milj. € (2019)
    Henkilöstö 98 322 (keskim. 2019)
    Kotisivu www.nokia.co

    Väärä firma Quu. HMD tekee Nokia-puhelimia ja ne löytyy linkistä https://www.hmdglobal.com/

    >
    https://www.nokia.com/fi_fi/tietoa-nokiasta/yritys/

    Mielestäni Nokia pärjää ihan hyvin.

      
  • muokattu 16.01.2023 16:23

    @Henrik61 kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @Henrik61 kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Toyotan ensimmäiset hapuilevat askeleet sähköautomaailmaan ovat olleet sanalla sanoen luokattomia, joten mielenkiintoista nähdä, miten pärjäävät jatkossa. Toivottavasti saavat homman toimimaan ja laadukkaita autoja tuulipukukansalle.

    Sähköautot ovat vasta kehitysvaiheessa,

    Tämä eri keskustelupalstoilla usein toistuva fraasi ei tarkoita yhtään mitään. Mainitse jokin teknologinen tuote, joka ei ole kehitysvaiheessa? Sinullakin on varmaan kännykkä, vaikka joka vuosi tulee uutta ja hienompaa luuria markkinoille?

    se on se ja sama mitä ne nyt on, koska viiden vuoden päästä tekniikka on jo kehittynyt paljon nykyautoista.

    Ei se ole se ja sama. Markkinaosuuden ovat kovassa jaossa ja eri valmistajat rakentavat hiki hatussa uusia akku- ja autotehtaita, sekä samalla keräävät kentältä kokemuksia malleistaan. On haaveunta kuvitella, että mukaan voisi hypätä jossain vaiheessa jotenkin sivusta. Jopa VW Groupin muskeleilla muutos on ollut tuskaisaa ja tuotantokapasiteetin pystytys hidasta.

    Markkina vetää niin hyvin, että käytännössä kaikkien valmistajien kaikki linjalta tulevat autot on myyty jo kauan aikaisemmin. Joitain malleja joutuu odottamaan luokkaa kaksi vuotta. Jos tähän markkinaan ei halua lähteä mukaan siksi, että "viiden vuoden päästä tekniikka on kehittynyt", niin se on typeryyttä.

    Tesla teki viime vuoden kolmoskvartaalilla yhtä paljon voittoa, kuin Toyota. Katsotaan Q4:n luvut, kun tulevat.

    Ehkä sitten alkaa tulemaan jo käyttökelpoisia sähköautoja myös vaativampaankin käyttöön.

    Jos se vaativampi käyttö on jotain sellaista, johon nykyisellä mallistolla ei pysty, on kyseessä niin marginaalinen tarve, ettei sillä ole suuren kuvan kannalta mitään merkitystä.

    No sanotaan sitten testausvaiheessa kehitysvaiheen sijaan, eräänlaisia alkupään kehitysversioita vielä siis sähköautot.

    SInulla on toki oikeus mielipiteeseesi, mutta todellisuus ei sitä vastaa. Sähköautoja on tuotettu jossain määrin merkittävässä mittakaavassa jo vuosikymmenen ja niitä onkin jo laajalti käytössä ympäri maailman. Myös taksikäytössä pohjoisinta Suomea myöten.

    Miten ne menikään markkinaosuudet, taisi Toyotalla olla aika iso siivu markkinoista Suomessa ja maailmalla?

    Näin on, mutta yritystoiminnan tarkoituksena on kerätä rahaa, ei myydä mahdollisimman monta kappaleita tuotteita. Jossain toisessa kommentissani kerroinkin, että viime vuoden kolmos-kvartaalilla Tesla teki yhtä paljon voittoa, kuin Toyota. Vaikka kappaleissa mitattu myyntimäärä oli kahdeksasosa. Tämä siitä huolimatta, että Tesla on voimakkaassa kasvussa siinä missä Toyota on junnanut noin 10 miljoonan auton vuosittaisella tasolla yli vuosikymmenen.

    No nythän Teslakin on päättänyt laskea hintojaan, joten marginaalit pienenevät, mutta toisaalta myyntimäärät kasvavat voimakkaasti. Ennusteet näyttävät, että Model Y nousisi tänä vuonna maailman myydyimmäksi automalliksi Corollan ohi.

    Onhan Toyotallakin oma Bz-mallisto sähkäreiden puolella. Myynti kuitenkin osoittaa ettei kannata yhden tekniikan puolesta laittaa kaikki peliin ja itseasiassa Toyota on jo stepin monia muita edellä vetyautojen kanssa.

    Jep. Erittäin hyvä, että ovat vihdoin tulleet sähköautomarkkinoille. Harmillisesti vain tuo ensimmäinen malli ei hirveästi vakuuta, kuten aiemmin kerroin. Mutta jostainhan se on aloitettava.

    Odotan itse innolla, että Toyota lähtisi peliin mukaan oikein ryminällä ja toisi markkinoille pätevän mallin Lexus-brändin alla. Minulla on joskus ollut ko konsernin tuote alla ja siitä oli vain hyvää sanottavaa.

    Itse pidän vedyn kanssa touhuamista lähinnä sekoiluna - siis henkilöautopuolella. Se peli on jo hävitty. Joihinkin erikoiskäyttökohteisiin siitä voi olla apua jossain vaiheessa, mutta epäilen vahvasti. Pelkästään jakeluverkoston pystyttäminen on sellainen savotta, ettei siihen hevillä lähde kukaan.

    Kyllähän esim. kuljetuspuolella sähköautot on aika haasteellinen saada toimimaan, koska reitit pitää suunnitella auton tarpeen mukaan ja sillä puolella ne ei toimi ainakaan vielä. Lataustolpat pitäisi saada jokaiseen taajamaan.

    Kehitys kehittyy tuollakin puolella mukavaa vauhtia. Jakeluliikenteessä patteriautoja on jo mukavasti käytössä ja lisää tulee, samoin kuin joukkoliikenteeseen. Pitkien runkolinjojen osalta tekemistä vielä kuitenkin piisaa, mutta esim Tesla Semi on jo askel oikeaan suuntaan. Sillä pystyy ajamaan suunnilleen (Suomessa) sallitun yhtäjaksoisen ajan, jolloin auto voi hörpätä latinkia samalla kun kuski pitää lakisääteistä taukoaan. Tekemistä silti vielä piisaa.

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    Itse pidän vedyn kanssa touhuamista lähinnä sekoiluna - siis henkilöautopuolella. Se peli on jo hävitty. Joihinkin erikoiskäyttökohteisiin siitä voi olla apua jossain vaiheessa, mutta epäilen vahvasti. Pelkästään jakeluverkoston pystyttäminen on sellainen savotta, ettei siihen hevillä lähde kukaan.

    https://www.raskaskalusto.fi/volvo-ja-daimler-vety-yhteistyohon/

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @Henrik61 kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @Henrik61 kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Toyotan ensimmäiset hapuilevat askeleet sähköautomaailmaan ovat olleet sanalla sanoen luokattomia, joten mielenkiintoista nähdä, miten pärjäävät jatkossa. Toivottavasti saavat homman toimimaan ja laadukkaita autoja tuulipukukansalle.

    Sähköautot ovat vasta kehitysvaiheessa,

    Tämä eri keskustelupalstoilla usein toistuva fraasi ei tarkoita yhtään mitään. Mainitse jokin teknologinen tuote, joka ei ole kehitysvaiheessa? Sinullakin on varmaan kännykkä, vaikka joka vuosi tulee uutta ja hienompaa luuria markkinoille?

    se on se ja sama mitä ne nyt on, koska viiden vuoden päästä tekniikka on jo kehittynyt paljon nykyautoista.

    Ei se ole se ja sama. Markkinaosuuden ovat kovassa jaossa ja eri valmistajat rakentavat hiki hatussa uusia akku- ja autotehtaita, sekä samalla keräävät kentältä kokemuksia malleistaan. On haaveunta kuvitella, että mukaan voisi hypätä jossain vaiheessa jotenkin sivusta. Jopa VW Groupin muskeleilla muutos on ollut tuskaisaa ja tuotantokapasiteetin pystytys hidasta.

    Markkina vetää niin hyvin, että käytännössä kaikkien valmistajien kaikki linjalta tulevat autot on myyty jo kauan aikaisemmin. Joitain malleja joutuu odottamaan luokkaa kaksi vuotta. Jos tähän markkinaan ei halua lähteä mukaan siksi, että "viiden vuoden päästä tekniikka on kehittynyt", niin se on typeryyttä.

    Tesla teki viime vuoden kolmoskvartaalilla yhtä paljon voittoa, kuin Toyota. Katsotaan Q4:n luvut, kun tulevat.

    Ehkä sitten alkaa tulemaan jo käyttökelpoisia sähköautoja myös vaativampaankin käyttöön.

    Jos se vaativampi käyttö on jotain sellaista, johon nykyisellä mallistolla ei pysty, on kyseessä niin marginaalinen tarve, ettei sillä ole suuren kuvan kannalta mitään merkitystä.

    No sanotaan sitten testausvaiheessa kehitysvaiheen sijaan, eräänlaisia alkupään kehitysversioita vielä siis sähköautot.

    SInulla on toki oikeus mielipiteeseesi, mutta todellisuus ei sitä vastaa. Sähköautoja on tuotettu jossain määrin merkittävässä mittakaavassa jo vuosikymmenen ja niitä onkin jo laajalti käytössä ympäri maailman. Myös taksikäytössä pohjoisinta Suomea myöten.

    Toki on taksikäytössä, mutta ei niistä vielä ole kuin kaupunkeihin missä on laaja latausverkosto. Ei kuulosta kovin vakuuttavalla jos kehitys on jo pitkällä. Maaseudulla niitä ei kannata takseiksi laittaa, jos ei ole latausverkostoa saatavilla.
    Kyllähän se fakta on, että sähköautot tulee tuosta kehittymään infran ohella, mikä tekee niistä varteenotettavia ammattikäyttöön, mutta fakta mikä vastaa todellisuutta on, ettei niistä siihen vielä ole. Piste.

      1
  • @Quu kirjoitti:

    Mielestäni Nokia pärjää ihan hyvin

    Mikäs siinä. Mutta Nokian puhelinten kohtalosta kun oli kyse, niin se jatkuu HMD:llä silti

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @Quu kirjoitti:

    Mielestäni Nokia pärjää ihan hyvin

    Mikäs siinä. Mutta Nokian puhelinten kohtalosta kun oli kyse, niin se jatkuu HMD:llä silti

    Siltä samasta valikosta ne puhelimet löytyy.
    https://www.nokia.com/phones/fi_fi?utm_source=nokia.com&utm_medium=homepage&utm_content=header

      
  • @Quu kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    Itse pidän vedyn kanssa touhuamista lähinnä sekoiluna - siis henkilöautopuolella. Se peli on jo hävitty. Joihinkin erikoiskäyttökohteisiin siitä voi olla apua jossain vaiheessa, mutta epäilen vahvasti. Pelkästään jakeluverkoston pystyttäminen on sellainen savotta, ettei siihen hevillä lähde kukaan.

    https://www.raskaskalusto.fi/volvo-ja-daimler-vety-yhteistyohon/

    Kaksi vuotta vanha juttu, missä mennään tällä hetkellä?

      
  • @Henrik61 kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @Henrik61 kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @Henrik61 kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Toyotan ensimmäiset hapuilevat askeleet sähköautomaailmaan ovat olleet sanalla sanoen luokattomia, joten mielenkiintoista nähdä, miten pärjäävät jatkossa. Toivottavasti saavat homman toimimaan ja laadukkaita autoja tuulipukukansalle.

    Sähköautot ovat vasta kehitysvaiheessa,

    Tämä eri keskustelupalstoilla usein toistuva fraasi ei tarkoita yhtään mitään. Mainitse jokin teknologinen tuote, joka ei ole kehitysvaiheessa? Sinullakin on varmaan kännykkä, vaikka joka vuosi tulee uutta ja hienompaa luuria markkinoille?

    se on se ja sama mitä ne nyt on, koska viiden vuoden päästä tekniikka on jo kehittynyt paljon nykyautoista.

    Ei se ole se ja sama. Markkinaosuuden ovat kovassa jaossa ja eri valmistajat rakentavat hiki hatussa uusia akku- ja autotehtaita, sekä samalla keräävät kentältä kokemuksia malleistaan. On haaveunta kuvitella, että mukaan voisi hypätä jossain vaiheessa jotenkin sivusta. Jopa VW Groupin muskeleilla muutos on ollut tuskaisaa ja tuotantokapasiteetin pystytys hidasta.

    Markkina vetää niin hyvin, että käytännössä kaikkien valmistajien kaikki linjalta tulevat autot on myyty jo kauan aikaisemmin. Joitain malleja joutuu odottamaan luokkaa kaksi vuotta. Jos tähän markkinaan ei halua lähteä mukaan siksi, että "viiden vuoden päästä tekniikka on kehittynyt", niin se on typeryyttä.

    Tesla teki viime vuoden kolmoskvartaalilla yhtä paljon voittoa, kuin Toyota. Katsotaan Q4:n luvut, kun tulevat.

    Ehkä sitten alkaa tulemaan jo käyttökelpoisia sähköautoja myös vaativampaankin käyttöön.

    Jos se vaativampi käyttö on jotain sellaista, johon nykyisellä mallistolla ei pysty, on kyseessä niin marginaalinen tarve, ettei sillä ole suuren kuvan kannalta mitään merkitystä.

    No sanotaan sitten testausvaiheessa kehitysvaiheen sijaan, eräänlaisia alkupään kehitysversioita vielä siis sähköautot.

    SInulla on toki oikeus mielipiteeseesi, mutta todellisuus ei sitä vastaa. Sähköautoja on tuotettu jossain määrin merkittävässä mittakaavassa jo vuosikymmenen ja niitä onkin jo laajalti käytössä ympäri maailman. Myös taksikäytössä pohjoisinta Suomea myöten.

    Toki on taksikäytössä, mutta ei niistä vielä ole kuin kaupunkeihin missä on laaja latausverkosto. Ei kuulosta kovin vakuuttavalla jos kehitys on jo pitkällä. Maaseudulla niitä ei kannata takseiksi laittaa, jos ei ole latausverkostoa saatavilla.
    Kyllähän se fakta on, että sähköautot tulee tuosta kehittymään infran ohella, mikä tekee niistä varteenotettavia ammattikäyttöön, mutta fakta mikä vastaa todellisuutta on, ettei niistä siihen vielä ole. Piste.

    Yleensä taksit operoivat kaupungeissa/kaupungeista. Esimerkiksi Rovaniemellä on pitkään ollut useampikin Tesla taksikäytössä. Mutulla heittäisin, että valtava leijonanosa taksimatkoista on alle 50 km. Toki maakunnissa kelakyydit voivat olla hurjan pitkiäkin.

    Latauskartasta kun rajaa nopeudeksi vaikkapa 100 kW ja ylöspäin, niin näkee, miten hyvin koko maa alkaa olla miinoitettu. https://latauskartta.fi/

    Ja kun pidetään mielessä, että taksikäyttökin on varsin marginaalinen käyttötapaus. Murskaava leijonanosa autoista on huomattavasti vähäisemmällä käytöllä. Ajetaan töihin ja takaisin. Illalla kauppaan, harrastuksiin yms ja viikonloppuisin satunnaisesti mökille, sukuloimaan, lomalle tms. Tällaisessa käytössä nykyiset sähköautot toimivat jo erinomaisesti.

      1
  • QuuQuu
    muokattu 18.01.2023 18:42

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    Itse pidän vedyn kanssa touhuamista lähinnä sekoiluna - siis henkilöautopuolella. Se peli on jo hävitty. Joihinkin erikoiskäyttökohteisiin siitä voi olla apua jossain vaiheessa, mutta epäilen vahvasti. Pelkästään jakeluverkoston pystyttäminen on sellainen savotta, ettei siihen hevillä lähde kukaan.

    https://www.raskaskalusto.fi/volvo-ja-daimler-vety-yhteistyohon/

    Kaksi vuotta vanha juttu, missä mennään tällä hetkellä?

    Hosumalla ei tule muuta kuin alustaltaan kehnoja sähköautoja
    Mercedes-Benz aloittaa raskaan vetykuorma-auton käyttötestit
    Mercedes-Benz GenH2
    20.05.2021

      
  • @Ruuhkamies kirjoitti:

    @Henrik61 kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @Henrik61 kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:

    @Henrik61 kirjoitti:

    @Ruuhkamies kirjoitti:
    Toyotan ensimmäiset hapuilevat askeleet sähköautomaailmaan ovat olleet sanalla sanoen luokattomia, joten mielenkiintoista nähdä, miten pärjäävät jatkossa. Toivottavasti saavat homman toimimaan ja laadukkaita autoja tuulipukukansalle.

    Sähköautot ovat vasta kehitysvaiheessa,

    Tämä eri keskustelupalstoilla usein toistuva fraasi ei tarkoita yhtään mitään. Mainitse jokin teknologinen tuote, joka ei ole kehitysvaiheessa? Sinullakin on varmaan kännykkä, vaikka joka vuosi tulee uutta ja hienompaa luuria markkinoille?

    se on se ja sama mitä ne nyt on, koska viiden vuoden päästä tekniikka on jo kehittynyt paljon nykyautoista.

    Ei se ole se ja sama. Markkinaosuuden ovat kovassa jaossa ja eri valmistajat rakentavat hiki hatussa uusia akku- ja autotehtaita, sekä samalla keräävät kentältä kokemuksia malleistaan. On haaveunta kuvitella, että mukaan voisi hypätä jossain vaiheessa jotenkin sivusta. Jopa VW Groupin muskeleilla muutos on ollut tuskaisaa ja tuotantokapasiteetin pystytys hidasta.

    Markkina vetää niin hyvin, että käytännössä kaikkien valmistajien kaikki linjalta tulevat autot on myyty jo kauan aikaisemmin. Joitain malleja joutuu odottamaan luokkaa kaksi vuotta. Jos tähän markkinaan ei halua lähteä mukaan siksi, että "viiden vuoden päästä tekniikka on kehittynyt", niin se on typeryyttä.

    Tesla teki viime vuoden kolmoskvartaalilla yhtä paljon voittoa, kuin Toyota. Katsotaan Q4:n luvut, kun tulevat.

    Ehkä sitten alkaa tulemaan jo käyttökelpoisia sähköautoja myös vaativampaankin käyttöön.

    Jos se vaativampi käyttö on jotain sellaista, johon nykyisellä mallistolla ei pysty, on kyseessä niin marginaalinen tarve, ettei sillä ole suuren kuvan kannalta mitään merkitystä.

    No sanotaan sitten testausvaiheessa kehitysvaiheen sijaan, eräänlaisia alkupään kehitysversioita vielä siis sähköautot.

    SInulla on toki oikeus mielipiteeseesi, mutta todellisuus ei sitä vastaa. Sähköautoja on tuotettu jossain määrin merkittävässä mittakaavassa jo vuosikymmenen ja niitä onkin jo laajalti käytössä ympäri maailman. Myös taksikäytössä pohjoisinta Suomea myöten.

    Toki on taksikäytössä, mutta ei niistä vielä ole kuin kaupunkeihin missä on laaja latausverkosto. Ei kuulosta kovin vakuuttavalla jos kehitys on jo pitkällä. Maaseudulla niitä ei kannata takseiksi laittaa, jos ei ole latausverkostoa saatavilla.
    Kyllähän se fakta on, että sähköautot tulee tuosta kehittymään infran ohella, mikä tekee niistä varteenotettavia ammattikäyttöön, mutta fakta mikä vastaa todellisuutta on, ettei niistä siihen vielä ole. Piste.

    Yleensä taksit operoivat kaupungeissa/kaupungeista. Esimerkiksi Rovaniemellä on pitkään ollut useampikin Tesla taksikäytössä. Mutulla heittäisin, että valtava leijonanosa taksimatkoista on alle 50 km. Toki maakunnissa kelakyydit voivat olla hurjan pitkiäkin.

    Latauskartasta kun rajaa nopeudeksi vaikkapa 100 kW ja ylöspäin, niin näkee, miten hyvin koko maa alkaa olla miinoitettu. https://latauskartta.fi/

    Ja kun pidetään mielessä, että taksikäyttökin on varsin marginaalinen käyttötapaus. Murskaava leijonanosa autoista on huomattavasti vähäisemmällä käytöllä. Ajetaan töihin ja takaisin. Illalla kauppaan, harrastuksiin yms ja viikonloppuisin satunnaisesti mökille, sukuloimaan, lomalle tms. Tällaisessa käytössä nykyiset sähköautot toimivat jo erinomaisesti.

    Totta toki, mutta vielä on laajoja alueita missä on heikko latausmahdollisuus, esim pohjois-pohjanmaalla. Tähän päälle vielä tuleva vähäpäästöisyys vaatimus mm. Kela-kyydeissä voi tulla ongelmaksi, mikäli latausinfraan ei panosteta ja tueta myös sellaisella alueella missä se kaupallisesti on haastavaa. Yksityiskäytössä sähköauto on varmasti hyvä ja riittää suurelta osaa tapauksissa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit