Autot ja laadun määritelmä

3 kommenttia

Auton valmistajan näkökulmasta oma tuote voi näyttää erinomaisen laadukkaalta. Tämän vuoksi laatua tulisi tarkastella aina asiakkaan näkökulmasta. Vain asiakas voi kertoa, onko laatu
hyvä vai huono eli vastaako laatu sitä, mitä asiakas odottaa. Valmistuskeskeinen laatu viittaa virheiden määrään tuotantoprosessissa ja lopputuotteessa. Automatisoitu laadunvalvonta ei korvaa ihmissilmän suorittamaa autojen laadunvalvontaa.

  
  • Itse määritän laadun ensisijaisesti niin, auto on mahdollisimman miellyttävä ja sopiva itselle. Jos vaihtaa auton uuteen muutaman vuoden välein, niin ei tarvitse miettiä mitään katsastustilastoja tms. En pidä katsastustilastoa muutenkaan mitenkään merkittävänä asiana edes käytetyissä autoissa. Kertoo enemmänkin siitä miten hyvin autoa huolletaan. Katsastusviat on yleensä pieniä ja halpoja vikoja.
    Uusi pitää olla sellainen, jossa saa helposti itselle mieluisan ajoasennon ja on mukava ajaa pidempääkin matkaa. Itselleni tärkein kriteeri auton valinnassa on ollut pitkään sisämelu. Mielestäni auto ei voi olla laadukas jos on meluisa ajettaessa. Olen hylännyt monta uutta autoa melun vuoksi.

      
  • @Antti81 kirjoitti:
    Itse määritän laadun ensisijaisesti niin, auto on mahdollisimman miellyttävä ja sopiva itselle. Jos vaihtaa auton uuteen muutaman vuoden välein, niin ei tarvitse miettiä mitään katsastustilastoja tms. En pidä katsastustilastoa muutenkaan mitenkään merkittävänä asiana edes käytetyissä autoissa. Kertoo enemmänkin siitä miten hyvin autoa huolletaan. Katsastusviat on yleensä pieniä ja halpoja vikoja.
    Uusi pitää olla sellainen, jossa saa helposti itselle mieluisan ajoasennon ja on mukava ajaa pidempääkin matkaa. Itselleni tärkein kriteeri auton valinnassa on ollut pitkään sisämelu. Mielestäni auto ei voi olla laadukas jos on meluisa ajettaessa. Olen hylännyt monta uutta autoa melun vuoksi.

    Sain uuden autoni maaliskuussa 2001 ja olen sillä nyt työmatkalla 550 km päässä kotoa. Ajelin matkan mukavasti yhden stopin taktiikalla kunnon vesisateessa ja pääsin perille virkeänä. Auto on siis ilmeisen laadukas, on hiljainen, kaikki toimii ja on helppokäyttöistä, ei tarvitse ohjata eikä taistella eri vahteja vastaan, mutta olen varma, että suurin osa toisista ei pitäisi sitä minään. Mutta on se miellyttävä ja sopiva itselleni.

    Toisaalta uskon, että kaupat ovat täynnä laadukkaita autoja. Ei kai satasen auto voi mikään surkea olla, vaikka ei minua houkuttelekaan eikä varmaan täyttäisi Antti81:n kriteerejä miellyttämisen ja sopivuuden suhteen. Ehkä laatu ei kuitenkaan tarkoita sopivuutta, erittäin hyvälaatuinen auto voi olla sopimatonkin vaikka kaikille, eikä sen tarvitse edes miellyttää ketään, jos se on vain oikein tehty.

      
  • muokattu 22.01.2023 12:53

    @tracktest:

    Auton valmistajan näkökulmasta oma tuote voi näyttää erinomaisen laadukkaalta. Tämän vuoksi laatua tulisi tarkastella aina asiakkaan näkökulmasta. Vain asiakas voi kertoa, onko laatu hyvä vai huono eli vastaako laatu sitä, mitä asiakas odottaa.

    Voi huoh.... Pystyn kuvittelemaan mihin tämä keskustelunavaus voi - taas - viedä.

    Kun noin hurskaalla asenteella lähdit liikkelle, niin myönnät varmaan samaan hengenvetoon sen, ettei hankintahinta määritä asiaa kuten jotkut vaikuttavat kuvittelevan? Tai senkin luontevasti, että jos jotakin autoa menee kaupaksi, niin ko. autoja hankkiva laaja asiakaskunta on tyytyväinen laatuun, vaikka merkki ei olisi sinun suosikkisi? Aiemmin on keskusteltu myös siitä tavallaan, että kenen "fiilis" hankinnastaan on parempi kuin jonkun toisen. Myönnät sitä tai et.

    Ja niin edelleen.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit