sähköautot

4150 kommenttia
17576788081139
  • @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:
    Odotan mielenkiinnolla kokemuksia Polestar 3:sta?

    Niitä on luvassa, valmistajaa lainatakseni, alkaen Q4/2023.

    Oletko siis tilannut auton yli vuoden toimitusajalla? Muistaakseni kerroit joskus viime vuoden puolella, että sinulle on tulossa Polestar. Minä en uskalla tilata noin pitkällä odotusajalla, siinähän on riskinä, että ehtii mieli muuttua.

    Siinä mielessä GLE:n tapa hankkia auto on hyvä, että saa valitsemansa auton nopeasti, vaikka valintaan käyttäisikin paljon aikaa.

    Pitkän toimitusajan lisäksi myös näkemättä, istumatta ja ajamatta.

    Onhan se pitkä aika, mutta koska nykyinen leasingkausi päättyy loppusyksystä, niin jotain piti tilata. Eipä noita vaihtoehtojakaan juuri ollut, koska vaikka olisi tyytynyt hybridiin, pitäisi niitäkin odottaa ihan yhtä pitkään. Hybridillä jatkaminen sähköauton sijaan kaduttaisi varmasti.

    Minulla oli short listillä 3-5 autoa, ja ainakin kuvittelen tietäväni mitä seuraavan vuoden kuluessa on tulossa tarjolle (jos tulee), eikä mikään ehdi sen paremmin. Suurimmasta osasta näitä ei ole vielä mitään hinta- ja saatavuustietoja olemassa. Itse asiassa sieltä TOP 3:n kahdesta muusta autosta ei ole kuulunut mitään vaikka huhujen mukaan olisi jo pitänyt, ja Volvo EX90:n hinta oli minulle liikaa (joku voisi ajatella että onko sillä nyt väliä maksaako auto 100k vai 110k, niin minulla se raja nyt meni tässä).

    Huolellisesti valitun käytetyn ostaminen on varmasti hyvä tapa. Firmaliisarina sitä on vähän hankalampi toteuttaa, mutta mahdollista se kyllä on. Tässä tapauksessa ongelmana on että jos noita haluamiani autoja ei saa edes tehtaalta, tuskin niitä sitten saa käytettynäkään (toki joku voi luopua omastaan jo ennenkuin koittaa minun jonotusvuoroni aika, ja sitä kautta käytetyn voisi saada nopeamminkin. Tuuripeliä)

      
  • muokattu 22.01.2023 19:08

    Jos olisi työvuosia jäljellä, niin antaisin nyt periksi ja tilaisin viimein liisarin.

    Täyssähköautojen olematon km-kustannus, verotusarvon alennus ja työnantajan subventio vähäpäästöisille tekee käyttöedusta jo niin edullisen, että voisin hyväksyä uuden auton pääomakulun, joka on piilotettuna liisariinkin.

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Jos olisi työvuosia jäljellä, niin antaisin nyt periksi ja tilaisin viimein liisarin.

    Täyssähköautojen olematon km-kustannus, verotusarvon alennus ja työnantajan subventio vähäpäästöisille tekee käyttöedusta jo niin edullisen, että voisin hyväksyä uuden auton pääomakulun, joka on piilotettuna liisariinkin.

    Verotusarvon alennus oli minullakin tässä ratkaisevaa. Ei käyttövoiman osalta, mutta mahdollisti hintaluokan josta en muuten autoa katselisi.

    Ja toki P&L vastuu firmassa tekee sen että tulee katsottua myös työnantajan kuluja.

      
  • Toyota bZ4X:llä ei alkanut lupaavasti, aika outo juttu noin suurelta valmistajalta.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Toyota bZ4X:llä ei alkanut lupaavasti, aika outo juttu noin suurelta valmistajalta.

    On todella. Samaan tapaan kuin hesarin toimittaja, olin ihan varma että Toyotalla on osaaminen tehdä hyvä sähköauto ihan tuosta vain, ottaen huomioon pitkän ja menestyksekkään kokemuksen hybrideistä.

    Kävin jopa koeistumassa sekä Toyotan että Subarun, mutta tavaratila tai takapenkki (en muista kumpi, vai molemmat) tuntuivat vähän pieniltä meidän käyttöön.

      
  • @M880 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:
    Odotan mielenkiinnolla kokemuksia Polestar 3:sta?

    Niitä on luvassa, valmistajaa lainatakseni, alkaen Q4/2023.

    Oletko siis tilannut auton yli vuoden toimitusajalla? Muistaakseni kerroit joskus viime vuoden puolella, että sinulle on tulossa Polestar. Minä en uskalla tilata noin pitkällä odotusajalla, siinähän on riskinä, että ehtii mieli muuttua.

    Siinä mielessä GLE:n tapa hankkia auto on hyvä, että saa valitsemansa auton nopeasti, vaikka valintaan käyttäisikin paljon aikaa.

    Pitkän toimitusajan lisäksi myös näkemättä, istumatta ja ajamatta.

    Onhan se pitkä aika, mutta koska nykyinen leasingkausi päättyy loppusyksystä, niin jotain piti tilata. Eipä noita vaihtoehtojakaan juuri ollut, koska vaikka olisi tyytynyt hybridiin, pitäisi niitäkin odottaa ihan yhtä pitkään. Hybridillä jatkaminen sähköauton sijaan kaduttaisi varmasti.

    Minulla oli short listillä 3-5 autoa, ja ainakin kuvittelen tietäväni mitä seuraavan vuoden kuluessa on tulossa tarjolle (jos tulee), eikä mikään ehdi sen paremmin. Suurimmasta osasta näitä ei ole vielä mitään hinta- ja saatavuustietoja olemassa. Itse asiassa sieltä TOP 3:n kahdesta muusta autosta ei ole kuulunut mitään vaikka huhujen mukaan olisi jo pitänyt, ja Volvo EX90:n hinta oli minulle liikaa (joku voisi ajatella että onko sillä nyt väliä maksaako auto 100k vai 110k, niin minulla se raja nyt meni tässä).

    Huolellisesti valitun käytetyn ostaminen on varmasti hyvä tapa. Firmaliisarina sitä on vähän hankalampi toteuttaa, mutta mahdollista se kyllä on. Tässä tapauksessa ongelmana on että jos noita haluamiani autoja ei saa edes tehtaalta, tuskin niitä sitten saa käytettynäkään (toki joku voi luopua omastaan jo ennenkuin koittaa minun jonotusvuoroni aika, ja sitä kautta käytetyn voisi saada nopeamminkin. Tuuripeliä)

    Hyvin kuvattu ongelma tällä hetkellä uusien autojen osalta. Itse olen päätymässä edelleen sivustaseuraajaksi , kun mitään kiirettä ei ole. (2 vuotta jäljellä takuuta, polttoaine kuluissa säästö max 2k€/vuosi vs. täyssähkö) Tämän hetkisestä tarjonnasta ei oiken sopivaa löydy, uuden hybridin ostaminen ei varsinkaan innosta. Jatkuva auton vaihtaminenkaan ei ole ratkaisu, kun arvonalennus kalliissa autossa on melkoinen alkuun joka tapauksessa, joten ko rahalle toivoo hyvää vastinetta. Toki joutuu sitä uudempaakin sitten jatkossa odottamaan, mutta omaan makuun paremmin sopivia malleja on tulossa.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Toyota bZ4X:llä ei alkanut lupaavasti, aika outo juttu noin suurelta valmistajalta.

    Ehkä tekivät tarkoituksella huonon sähköauton ja laskivat, että iso Toyota-fanijoukko tekee toivotun johtopäätöksen ja pysyvät hybrideissä, kun ne ovat niiiin paljon parempia? Eli markkinointistrategiasta on kyse?

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Toyota bZ4X:llä ei alkanut lupaavasti, aika outo juttu noin suurelta valmistajalta.

    Ehkä tekivät tarkoituksella huonon sähköauton ja laskivat, että iso Toyota-fanijoukko tekee toivotun johtopäätöksen ja pysyvät hybrideissä, kun ne ovat niiiin paljon parempia? Eli markkinointistrategiasta on kyse?

    Kas kun et kommentoi, että väärin arvosteltu, niinkuin Tesla.

      
  • @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Toyota bZ4X:llä ei alkanut lupaavasti, aika outo juttu noin suurelta valmistajalta.

    Ehkä tekivät tarkoituksella huonon sähköauton ja laskivat, että iso Toyota-fanijoukko tekee toivotun johtopäätöksen ja pysyvät hybrideissä, kun ne ovat niiiin paljon parempia? Eli markkinointistrategiasta on kyse?

    Kas kun et kommentoi, että väärin arvosteltu, niinkuin Tesla.

    Eihän Toyotan tapauksessa ole kyse arvostelusta vaan selkeästä tosiasiasta. TM:n testeissä arvostelutuomarien mielipiteet ovat ratkaisevassa asemassa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Toyota bZ4X:llä ei alkanut lupaavasti, aika outo juttu noin suurelta valmistajalta.

    Ehkä tekivät tarkoituksella huonon sähköauton ja laskivat, että iso Toyota-fanijoukko tekee toivotun johtopäätöksen ja pysyvät hybrideissä, kun ne ovat niiiin paljon parempia? Eli markkinointistrategiasta on kyse?

    Kas kun et kommentoi, että väärin arvosteltu, niinkuin Tesla.

    Eihän Toyotan tapauksessa ole kyse arvostelusta vaan selkeästä tosiasiasta. TM:n testeissä arvostelutuomarien mielipiteet ovat ratkaisevassa asemassa.

    Etäinen ohjaustuntumaa ja kova täristävä jousitus on selkeä tosiseikka, mitä Teslassa ei ole saatu parannettua, vaikka on vuosien kokemus.
    Toyota varmasti päivittää latauksen suhteellisen nopeasti.

      
  • Sähköautoilussa moni asia hieman muuttuu. I3 on ollut ajamatta nyt parisen viikkoa ja akun lataus laskemassa 20 prosenttiin. Jalkani on melko tuoreessa paketissa ja nyt pitäisi kainalokeppien kanssa uskaltaa jotenkin jölköttää laittamaan latausjohto kiinni ja ulkona on vielä liukastakin. Ei tällaista ongelmaa tullut ajatelleeksi, eikä vaimoni osaa tällaisia huipputeknisiä juttuja…

    My BMW appi lakkasi jälleen toimimasta. Asensin tuon myös toiseen ipadiin ja nyt toistaiseksi tosin siinä toimii. (Monta ipadia pitää jatkossa ostaa,hmm)
    Missään ei kerrottu millä yhteys edes toimii, wlanilla eli ilmeisesti talomme wifillä joka juuri sinne yltää. Ei kai tuo auto netissä maksamatta kuukausimaksua muuten voi olla?

      
  • @Vital kirjoitti:
    Sähköautoilussa moni asia hieman muuttuu. I3 on ollut ajamatta nyt parisen viikkoa ja akun lataus laskemassa 20 prosenttiin. Jalkani on melko tuoreessa paketissa ja nyt pitäisi kainalokeppien kanssa uskaltaa jotenkin jölköttää laittamaan latausjohto kiinni ja ulkona on vielä liukastakin. Ei tällaista ongelmaa tullut ajatelleeksi, eikä vaimoni osaa tällaisia huipputeknisiä juttuja…

    My BMW appi lakkasi jälleen toimimasta. Asensin tuon myös toiseen ipadiin ja nyt toistaiseksi tosin siinä toimii. (Monta ipadia pitää jatkossa ostaa,hmm)
    Missään ei kerrottu millä yhteys edes toimii, wlanilla eli ilmeisesti talomme wifillä joka juuri sinne yltää. Ei kai tuo auto netissä maksamatta kuukausimaksua muuten voi olla?

    Pitäisin aika epötodennäköisenä jos toimisi wlanilla. Sehän vaatisi että olet antanut autolle pääsyn siihen, eli valinnut verkon ja syöttänyt salasanan.

    Siellä on joku gsm-modeemi ja sim-kortti. Viesti menee perille joko datayhteydellä tai tekstiviestinä. Tuollainen m2m (machine to machine, eli vain laitteen omaan tiedonsiirtoon tarkoitettu) dataliittymä ei ole kovin kallis, ja iso valmistaja on varmasti pystynyt neuvottelemaan hinnat kohdilleen.

      
  • @Vital kirjoitti:
    Sähköautoilussa moni asia hieman muuttuu. I3 on ollut ajamatta nyt parisen viikkoa ja akun lataus laskemassa 20 prosenttiin. Jalkani on melko tuoreessa paketissa ja nyt pitäisi kainalokeppien kanssa uskaltaa jotenkin jölköttää laittamaan latausjohto kiinni ja ulkona on vielä liukastakin. Ei tällaista ongelmaa tullut ajatelleeksi, eikä vaimoni osaa tällaisia huipputeknisiä juttuja…

    My BMW appi lakkasi jälleen toimimasta. Asensin tuon myös toiseen ipadiin ja nyt toistaiseksi tosin siinä toimii. (Monta ipadia pitää jatkossa ostaa,hmm)
    Missään ei kerrottu millä yhteys edes toimii, wlanilla eli ilmeisesti talomme wifillä joka juuri sinne yltää. Ei kai tuo auto netissä maksamatta kuukausimaksua muuten voi olla?

    Niin kuin M880 kirjoitti, auton perusdata hoituu ainakin yleensä autoon valmistajan asentamalla SIM-kortilla, jota ei voi välttämättä käyttää muuten hyödyksi. Minulla oli ainakin Volvossa niin ja samoin on Teslassa. Volvoonkin piti erikseen tilata maksullinen SIM-kortti, jos halusi jotain enemmän. En kyllä enää muista, mitä sillä sai Volvoon. Internetin kautta datayhteys auton ja puhelimen välillä toimii.
    Jos sinulla on auton luokse epävarma nettiyhteys GSM-verkon kautta, voinet liittää auton omaan kotiverkkoosi langattomalla yhteydellä, jolloin auton ja puhelimen kommunikointi toimii paremmin, koska tarjoat autolle nettiin paremman verkkoyhteyden.

    Minulla on auto langattomassa lähiverkossa sekä kotona että työpaikalla, jolloin ohjelmistopäivityksen lataaminen onnistuu. Auto vaatii wifi-yhteyden, kun päivitystä ladataan verkosta.

    Joskus käytän puhelinta mobiilitukiasemana, jotta saan wifin puhelimen ja auton välille ja auto lataa päivityksen reissussa ollessakin.

    Eli jos sinulla pätkii appin käyttö, syy voi olla huonossa nettiyhteydessä auton SM-korttiin. Saako autosi kytkettyä wifiin? Jos saa, niin voisit hankkia autoon erillisen mobiilitukiaseman ja vaikka ulkoisen antennin parantamaan auton netissä pysymistä. Tekisit siis auton sisälle wifi-verkon.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Vital kirjoitti:
    Sähköautoilussa moni asia hieman muuttuu. I3 on ollut ajamatta nyt parisen viikkoa ja akun lataus laskemassa 20 prosenttiin. Jalkani on melko tuoreessa paketissa ja nyt pitäisi kainalokeppien kanssa uskaltaa jotenkin jölköttää laittamaan latausjohto kiinni ja ulkona on vielä liukastakin. Ei tällaista ongelmaa tullut ajatelleeksi, eikä vaimoni osaa tällaisia huipputeknisiä juttuja…

    My BMW appi lakkasi jälleen toimimasta. Asensin tuon myös toiseen ipadiin ja nyt toistaiseksi tosin siinä toimii. (Monta ipadia pitää jatkossa ostaa,hmm)
    Missään ei kerrottu millä yhteys edes toimii, wlanilla eli ilmeisesti talomme wifillä joka juuri sinne yltää. Ei kai tuo auto netissä maksamatta kuukausimaksua muuten voi olla?

    Niin kuin M880 kirjoitti, auton perusdata hoituu ainakin yleensä autoon valmistajan asentamalla SIM-kortilla, jota ei voi välttämättä käyttää muuten hyödyksi. Minulla oli ainakin Volvossa niin ja samoin on Teslassa. Volvoonkin piti erikseen tilata maksullinen SIM-kortti, jos halusi jotain enemmän. En kyllä enää muista, mitä sillä sai Volvoon. Internetin kautta datayhteys auton ja puhelimen välillä toimii.

    Joo, Volvossa auton kiinteä SIM hoitaa Volvo on Callin toiminnot ja kommunikoi apin kanssa.

    Sen lisäksi siihen voi omin pikku kätösin laittaa minkä tahansa oman SIMmin, ja sitä kautta myös viihteellä on nettiyhteys käytössä. Spotify, karttapäivitykset, ja auto voi toimia wifi-tukiasemana. Kokeilin joskus, mutta nyttemmin jaan puhelimesta wifin autolle, enkä toisinpäin.

      
  • @Vital kirjoitti:
    Sähköautoilussa moni asia hieman muuttuu. I3 on ollut ajamatta nyt parisen viikkoa ja akun lataus laskemassa 20 prosenttiin. Jalkani on melko tuoreessa paketissa ja nyt pitäisi kainalokeppien kanssa uskaltaa jotenkin jölköttää laittamaan latausjohto kiinni ja ulkona on vielä liukastakin. Ei tällaista ongelmaa tullut ajatelleeksi, eikä vaimoni osaa tällaisia huipputeknisiä juttuja…

    My BMW appi lakkasi jälleen toimimasta. Asensin tuon myös toiseen ipadiin ja nyt toistaiseksi tosin siinä toimii. (Monta ipadia pitää jatkossa ostaa,hmm)
    Missään ei kerrottu millä yhteys edes toimii, wlanilla eli ilmeisesti talomme wifillä joka juuri sinne yltää. Ei kai tuo auto netissä maksamatta kuukausimaksua muuten voi olla?

    Sinne valmistajan pilveen te (siis sinä sen apin kautta ja auto oman netti yhteytensä kautta) olette molemmat yhteydessä. Sinne appsi lähettää komennot ja sieltä auto käy ne lukemassa. eSIM noissa nykyään taitaa olla käytössä. Voi olla useampikin liittymä, yksi hätäpuhelujärjedtelmälle ja toinen muuhun tiedonsiirtoon ja viihdepalveluihin. Sieltä connected drive porttaalista voi käydä ostamassa/aktivoimassa palveluita. Monet palvelut näyttävät olevan voimassa 3- tai 5-vuotta auton hankinnasta, jonka jälkeen niihin voi ostaa lisäaikaa mm.juurikin viihdepalveluiden datapaketit, naviupdatet jne.

      3
  • Virrankulutuksen, ja varmaan myös datan kulutuksen, optimoimiseksi auto ei "striimaa" yhteyttä koko ajan. Mitä pidempään auto on käyttämättömänä, sitä harvemmin se "kysyy serveriltä" onko mitään uutta asiaa. Käytännössä se tarkoittaa myös että äpin kautta annetut käskyt menevät hitaammin perille.

    Jos Vital olet seisottanut autoa pari viikkoa, niin "äpin toimimattomuus" voi liittyä edellä mainittuun.

      3
  • Kuten [ZeiMzei] jo mainitsi ja asiaa itsekin enemmän harkitsee, pilven kautta yhteyden on toimittava ja autossa on oltava tuo eSIM kortti, joka näköjään toimii ilmaiseksi vaikka auto on jo 8 vuotias. Miten muuten SOS-painikekaan voisi toimia.

    Jos olisin ostanut autoni uutena, myyjän olisi pitänyt neuvoa kaikki ja olisin vähän väliä tiskillä jos ongelmia ilmaantuisi. Ostin auton kuitenkin diileriltä sitä edes ajamatta ja neuvot saan teiltä, kiitoksia siitä.

      
  • @Vital kirjoitti:
    Kuten [ZeiMzei] jo mainitsi ja asiaa itsekin enemmän harkitsee, pilven kautta yhteyden on toimittava ja autossa on oltava tuo eSIM kortti, joka näköjään toimii ilmaiseksi vaikka auto on jo 8 vuotias. Miten muuten SOS-painikekaan voisi toimia.

    Joo, osa palveluista on nk. ikuisia ts. "voimassaoloaika rajoittamaton". Näitä ovat juurikin tuo hätäpuhelujärjestelmä, teleservices (=huoltotietokantapalvelut), remote services (nämä etähallinta työkalut appsin kautta). Sitten tosiaan saa lisämaksusta hankittua esim. online services (eli just se mainitsemani "viihdepaketti") jne.
    Hyvin toimii tuohon lähes 10 vuotta sitten linjalta rullanneeseen yksilöönkin. Ostin euron hintaisen kuukauden testijakson RTTI palvelua tässä taannoin, ja palvelu oli aktivoitunut automaattisesti, eli tuosta tuli ilmoitus näytölle, kun seuraavan kerran käynnistin auton. Rouvan lataushybridiin kokeilin samanmoista 1kk/1€ nopeuskamera palvelua - hyvin tuntui toimivan sekin. Piirteli mm. hudiin varoitukset nopeuskameroista ja matkasta kameratolpalle.

      3
  • Ei ole tarkoitus saivarrella, mutta saivartelen kuitenkin. Autossa voi olla tai olla olematta eSIM. Ne "ikuiset" palvelut voidaan toteuttaa myös ihan perinteisellä simmilläkin, mutta kortti ei ole lähtökohtaisesti käyttäjän näpelöitävissä.

      
  • muokattu 24.01.2023 13:08

    @M880 kirjoitti:
    Virrankulutuksen, ja varmaan myös datan kulutuksen, optimoimiseksi auto ei "striimaa" yhteyttä koko ajan. Mitä pidempään auto on käyttämättömänä, sitä harvemmin se "kysyy serveriltä" onko mitään uutta asiaa. Käytännössä se tarkoittaa myös että äpin kautta annetut käskyt menevät hitaammin perille.

    Jos Vital olet seisottanut autoa pari viikkoa, niin "äpin toimimattomuus" voi liittyä edellä mainittuun.

    Osaavatko Volvo ja BMW muuttaa tajunnan tasoaan dynaamisesti pitkässä pysäköinnissä? Oman autoni (W212) tiedän kokemuksesta vetävän akun vähitellen tainnoksiin ja vaikka Rouvan uudempi (S213) ei olekaan ehtinyt seisomaan havaintojen tekoon riittävän pitkiä aikoja, sen käyttöohje kertoo samaa tarinaa pyörille nostetusta kommunikaatiomodulista, jonka ghost drain on akun kokoon nähden varsin suuri.

    Tuolle uudemmalle mallille voi pysäköidessään kertoa, että auton odotetaan nukkuvan pitkään. Talviuneen nukutetulle autolle on turha yrittää latailla uusia reittejä tai kysellä auton vointia puhelinapplikaatiolla. Historiatieto löytyy pilvestä, mutta auto ei vastaa.

    Olisi aika loogista, että viikon tai parin viikon seisonnan jälkeen auto osaisi vaihtaa itsekin syvään uneen, mutta ainakaan nämä meidän Mersut eivät tuota vielä osaa.

      
  • @M880 kirjoitti:
    Ei ole tarkoitus saivarrella, mutta saivartelen kuitenkin. Autossa voi olla tai olla olematta eSIM. Ne "ikuiset" palvelut voidaan toteuttaa myös ihan perinteisellä simmilläkin, mutta kortti ei ole lähtökohtaisesti käyttäjän näpelöitävissä.

    Kyllä juurikin näin. Vanhemmissa on varmuudella se fyysinen SIM kortti (räjäytyskuvien mukaan). Uudemmista en ole katsonut. Jopka tapauksessa jonkinlainen SIM.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Virrankulutuksen, ja varmaan myös datan kulutuksen, optimoimiseksi auto ei "striimaa" yhteyttä koko ajan. Mitä pidempään auto on käyttämättömänä, sitä harvemmin se "kysyy serveriltä" onko mitään uutta asiaa. Käytännössä se tarkoittaa myös että äpin kautta annetut käskyt menevät hitaammin perille.

    Jos Vital olet seisottanut autoa pari viikkoa, niin "äpin toimimattomuus" voi liittyä edellä mainittuun.

    Osaavatko Volvo ja BMW muuttaa tajunnan tasoaan dynaamisesti pitkässä pysäköinnissä? Oman autoni (W212) tiedän kokemuksesta vetävän akun vähitellen tainnoksiin ja vaikka Rouvan uudempi (S213) ei olekaan ehtinyt seisomaan havaintojen tekoon riittävän pitkiä aikoja, sen käyttöohje kertoo samaa tarinaa pyörille nostetusta kommunikaatiomodulta, jonka ghost drain on akun kokoon nähden varsin suuri.

    Tuolle uudemmalle mallille voi pysäköidessään kertoa, että auton odotetaan nukkuvan pitkään. Talviuneen nukutetulle autolle on turha yrittää latailla uusia reittejä tai kysellä auton vointia puhelinapplikaatiolla. Historiatieto löytyy pilvestä, mutta auto ei vastaa.

    Olisi aika loogista, että viikon tai parin viikon seisonnan jälkeen auto osaisi vaihtaa itsekin syvään uneen, mutta ainakaan nämä meidän Mersut eivät tuota vielä osaa.

    Ainakin vanhemmissa bemareissa on nk. "varastomoodi", jota aikaisemmin suositeltiin käytettävän jos pysäköinti oli enemmän kuin 1kk (piti manuaalisesti kytkeä päälle). Noita tajunnan tasoja on useita. En muista tarkkaa minuuttimäärää milloin siirrytään ylimmältä valmiustasolta seuraavalle jne.

      1
  • muokattu 24.01.2023 13:07

    @M880 kirjoitti:
    Ei ole tarkoitus saivarrella, mutta saivartelen kuitenkin. Autossa voi olla tai olla olematta eSIM. Ne "ikuiset" palvelut voidaan toteuttaa myös ihan perinteisellä simmilläkin, mutta kortti ei ole lähtökohtaisesti käyttäjän näpelöitävissä.

    Tämä on minunkin käsitykseni yleisimmästä autonvalmistajien toteutustavasta, mutta myönnän tarkistaneeni tilanteen joitan vuosia sitten, eli toimintatavat ovat saattaneet vaihtuakin sen jälkeen?

    Pelkän hätäpalvelun voisi toteuttaa automaattisena eCall hätäpuhelunakin, mutta asiaa viimeksi setviessäni näytti siltä, että tutkimani tapaukset (Volvo, Mercedes, BMW, Toyota) eivät hyödynnä automaattista hätäpuhelua vaan yhteys muodostuu autonvalmistajan omana palveluna ja pelastusmiehistö kutsutaan sitä kautta, jos tarpeen.

    Vaikka hätäpalvelu olisi käytettävissä, se ei houkuta autonvalmistajia joilla on palvelun tarjoamisen lisäksi oma motiivinsa sekä laskutuksen mahdollistavana palveluiden kontrollipisteenä että telemetriatiedon keräämisessä, jota varten tarvitaan joko USIM tai eUSIM.

    Palvelu sinänsä toimii tositilanteessa loistavasti. Saksalaiskollegani oli kolarissa, moottoritiellä perään ajettuna. Uusi BMW pamahti kerralla lunastukseen, mutta hän ei satuttanut itseään vakavasti. Kuljettajan kertoman mukaan hän ei ehtinyt saada tällin jäljiltä edes omaa horisonttiaan vakiintumaan kun auto alkoi kysellä "oletko kunnossa, mikä siellä on tilanne ja tarvitaanko apua?"

    Ymmärsin hänen kertomastaan, että tässä Saksassa tapahtuneessa onnettimuudessa auto avasi yhteyden automaattisesti törmäyssensoriensa perusteella tavaratilan litistyttyä olemattomiin.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Virrankulutuksen, ja varmaan myös datan kulutuksen, optimoimiseksi auto ei "striimaa" yhteyttä koko ajan. Mitä pidempään auto on käyttämättömänä, sitä harvemmin se "kysyy serveriltä" onko mitään uutta asiaa. Käytännössä se tarkoittaa myös että äpin kautta annetut käskyt menevät hitaammin perille.

    Jos Vital olet seisottanut autoa pari viikkoa, niin "äpin toimimattomuus" voi liittyä edellä mainittuun.

    Osaavatko Volvo ja BMW muuttaa tajunnan tasoaan dynaamisesti pitkässä pysäköinnissä? Oman autoni (W212) tiedän kokemuksesta vetävän akun vähitellen tainnoksiin ja vaikka Rouvan uudempi (S213) ei olekaan ehtinyt seisomaan havaintojen tekoon riittävän pitkiä aikoja, sen käyttöohje kertoo samaa tarinaa pyörille nostetusta kommunikaatiomodulista, jonka ghost drain on akun kokoon nähden varsin suuri.

    Tuolle uudemmalle mallille voi pysäköidessään kertoa, että auton odotetaan nukkuvan pitkään. Talviuneen nukutetulle autolle on turha yrittää latailla uusia reittejä tai kysellä auton vointia puhelinapplikaatiolla. Historiatieto löytyy pilvestä, mutta auto ei vastaa.

    Olisi aika loogista, että viikon tai parin viikon seisonnan jälkeen auto osaisi vaihtaa itsekin syvään uneen, mutta ainakaan nämä meidän Mersut eivät tuota vielä osaa.

    En muista enää aikamääreitä (siis "seisontapäiviä" eikä niistä seuraavia minuutteja minkä välein pingataan serveriä), mutta kyllä. Pingausväli harvenee mitä pidempään auto on seissyt. Esimerkiksi Volvossa käyttäjä huomaa sen siitä että lukitun oven avaaminen applikaation kautta kestää pidemmän aikaa jos on auto on seissyt esimerkiksi lomareissun ajan parkissa. Tietysti sen voi tuurilla käskeä avaamaan ovet juuri ennen ajastettua pingiä, mutta noin keskimäärin.

      
  • muokattu 24.01.2023 14:12

    @740 GLE kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Ei ole tarkoitus saivarrella, mutta saivartelen kuitenkin. Autossa voi olla tai olla olematta eSIM. Ne "ikuiset" palvelut voidaan toteuttaa myös ihan perinteisellä simmilläkin, mutta kortti ei ole lähtökohtaisesti käyttäjän näpelöitävissä.

    Tämä on minunkin käsitykseni yleisimmästä autonvalmistajien toteutustavasta, mutta myönnän tarkistaneeni tilanteen joitan vuosia sitten, eli toimintatavat ovat saattaneet vaihtuakin sen jälkeen?

    Pelkän hätäpalvelun voisi toteuttaa automaattisena eCall hätäpuhelunakin, mutta asiaa viimeksi setviessäni näytti siltä, että tutkimani tapaukset (Volvo, Mercedes, BMW, Toyota) eivät hyödynnä automaattista hätäpuhelua vaan yhteys muodostuu autonvalmistajan omana palveluna ja pelastusmiehistö kutsutaan sitä kautta, jos tarpeen.

    Vaikka hätäpalvelu olisi käytettävissä, se ei houkuta autonvalmistajia joilla on palvelun tarjoamisen lisäksi oma motiivinsa sekä laskutuksen mahdollistavana palveluiden kontrollipisteenä että telemetriatiedon keräämisessä, jota varten tarvitaan joko USIM tai eUSIM.

    Palvelu sinänsä toimii tositilanteessa loistavasti. Saksalaiskollegani oli kolarissa, moottoritiellä perään ajettuna. Uusi BMW pamahti kerralla lunastukseen, mutta hän ei satuttanut itseään vakavasti. Kuljettajan kertoman mukaan hän ei ehtinyt saada tällin jäljiltä edes omaa horisonttiaan vakiintumaan kun auto alkoi kysellä "oletko kunnossa, mikä siellä on tilanne ja tarvitaanko apua?"

    Ymmärsin hänen kertomastaan, että tässä Saksassa tapahtuneessa onnettimuudessa auto avasi yhteyden automaattisesti törmäyssensoriensa perusteella tavaratilan litistyttyä olemattomiin.

    eCallin käyttönotto myöhästyi monta kertaa, mutta eCall toiminto on oltava vuoden 201X jälkeen tyyppihyväksytyissä uusissa automalleissa. Sen voi tosiaan toteuttaa joko yhteydellä suoraan häkeen, jonne lähtee sekä dataa (mm. paikkatieto) sekä puheyhteys, tai sitten valmistajan tuottamalla kaupallisella versiolla.

    Kaupallinen versio on sinänsä samanlainen, mutta datan ja puheyhteyden ottaa vastaan valmistajan määrittelemä taho, joka sitten välittää aidot onnettomuustilanteet häkeen jos apu on tarpeen. Hälytyksen voi laukaista joko automaattisesti eri parametrien perusteella, tai käyttäjä itse painamalla autossa olevaa nappulaa. Yleensä niitä nappulavaihtoehtoja on kaksi, eCall onnettomuuksia tai vaikka sairaustapauksia varten, ja bCall (breakdown call) Tiepalvelua varten.

    Valmistaja voi valita kumman vain, kaupallisen tai julkisen, mutta maksullisen palvelun varaan eCallia ei saa jättää. Toisin sanoen, eCallin pitää toimia siitä huolimatta että käyttäjä ei enää maksaisi viihdepalveluista.

    Suuri(n) osa "eCalleista" on tavalla tai toisella vääriä hälytyksiä.

      
  • muokattu 25.01.2023 22:24

    Sähkö pelittää vesilläkin.

    Plectrumia voi luonnehtia megajahdiksi, sillä nimitystä käytetään yli 70 metriä pitkistä jahdeista.

    Plectrumiin tulee kolme vetypolttokennolla toimivaa sähkömoottoria, joista jokaisen teho on 5 000 hevosvoimaa eli 3,7 megawattia. Jahdin moottorien maksimiteho on siis yhteensä huimat 11,2 megawattia.

    image

    https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/7af971b3-6ec1-41b8-ae6b-90444e1af851?ref=ampparit:8813

      
  • Miten me liikumme 80 vuoden päästä? – tutkijoilta huimat arviot!

    Millä käyttövoimilla henkilöautot liikkuvat 80 vuoden päästä?

    ”Henkilöautot ovat muuttuneet konseptina täysin siitä, mitä ne ovat nykypäivänä, ja etenkin kaupunkien liikkuminen on muuttunut täysin kävelyn, pyöräilyn, joukkoliikenteen ja henkilöautoa kevyemmän liikenteen varaan.”

    ”Joukkoliikenteen kehittymisen myötä myös pidemmillä matkoilla autoa tarvitaan yhä harvemmin, mutta auton pystyy silti vuokraamaan tarvittaessa. Autoja on erikokoisia ja muotoisia tarpeiden mukaisesti, mutta kaikki toimivat sähköllä.”

    https://moottori.fi/liikenne/jutut/miten-me-liikumme-80-vuoden-paasta-tutkijoilta-huimat-arviot/

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Toyota bZ4X:llä ei alkanut lupaavasti, aika outo juttu noin suurelta valmistajalta.

    Ehkä tekivät tarkoituksella huonon sähköauton ja laskivat, että iso Toyota-fanijoukko tekee toivotun johtopäätöksen ja pysyvät hybrideissä, kun ne ovat niiiin paljon parempia? Eli markkinointistrategiasta on kyse?

    Miten niin huonon.
    Suomalaisista suurin osa vuoden 2016 tutkimuksessa liikkui alle 50 km keskimäärin 40,7 km päivässä, eikä nämäkään kaikki autolla.
    Korona tiputti tutkimuksen mukaan liikkumisen enää 34 km/päivä.

    Eli Toyota vaan teki laadukkaan ja erittäin akkukestävän sähköauton kansalle joka tunnetusti ajaa autot loppuun.
    Yli 400 km päivä matkoja suomalaisista ajaa vain 1-2 %

    Nämä kusematta lappiin 5 t halkokuormalla ajavat voivat tyytyä romuihinsa.

    https://moottori.fi/liikenne/jutut/suomalainen-liikkuu-34-kilometria-paivassa-henkiloautolla-mieluiten/

    https://moottori.fi/liikenne/jutut/mina-liikun-sina-liikut-ja-nain-traficom-sita-tutkii/

      
  • @Topi27 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Toyota bZ4X:llä ei alkanut lupaavasti, aika outo juttu noin suurelta valmistajalta.

    Ehkä tekivät tarkoituksella huonon sähköauton ja laskivat, että iso Toyota-fanijoukko tekee toivotun johtopäätöksen ja pysyvät hybrideissä, kun ne ovat niiiin paljon parempia? Eli markkinointistrategiasta on kyse?

    Miten niin huonon.
    Suomalaisista suurin osa vuoden 2016 tutkimuksessa liikkui alle 50 km keskimäärin 40,7 km päivässä, eikä nämäkään kaikki autolla.
    Korona tiputti tutkimuksen mukaan liikkumisen enää 34 km/päivä.

    Eli Toyota vaan teki laadukkaan ja erittäin akkukestävän sähköauton kansalle joka tunnetusti ajaa autot loppuun.
    Yli 400 km päivä matkoja suomalaisista ajaa vain 1-2 %

    Nämä kusematta lappiin 5 t halkokuormalla ajavat voivat tyytyä romuihinsa.

    https://moottori.fi/liikenne/jutut/suomalainen-liikkuu-34-kilometria-paivassa-henkiloautolla-mieluiten/

    https://moottori.fi/liikenne/jutut/mina-liikun-sina-liikut-ja-nain-traficom-sita-tutkii/

    Minun kohdalla keskimääräinen päivämatka ei kuvaa ollenkaan auton valintaperustetta. Yleensä ajan päivässä 22 - 25km sekä arkena että viikonloppuisin. Matka vaihtelee lähinnä sen mukaan käynkö matkalla kaupassa vai en. 37 kuukauden aikana olen kuitenkin ajanut 93.000km.

    Normaalisti lataan autoa silloin tällöin eikä siinä ole mitään rutiinia.

    Pitkillä matkoilla käytän range extendereitä, joten auton toimintasäde on aina tarpeen mukaan. Koska minulla ei ole auton mukana kulkevaa extenderlä käytän joka puolella olevia maisemaan kiinteästi asennettuja extendereitä.

    Vaikka extendereiden ansiosta pääsen mukavasti niin pitkän matkan kuin kulloinkin on tarpeen, on autolla silti päästävä yli kymmenkertainen normipäivämatka ilman extenderin käyttöä. Omalta kohdaltani olen miettinyt n. 300km olevan nyrkkisääntönä hyvä päästä ennen kuin extenderin tarvitsee puuttua matkantekoon. Se on myös hyvä maksimi taukoväliksi.

      
  • @Topi27 kirjoitti:
    Yli 400 km päivä matkoja suomalaisista ajaa vain 1-2 %

    Ja höpö. Paremminkin 90% suomalaisista autonomistajista ajaa yli 400 km päivämatkoja silloin tällöin.

      2
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit