Öljylämmityksestä luopuminen on iso virhe

56 kommenttia
2»
  • @Jorma L2 kirjoitti:
    Miten paljon maalämpösysteemin asentaja laittaa työtä laskuun, vain työn nimittäin voi vähentää kotitalousvähennnyksenä?

    Ainakin alkuvuodesta (ja myös vuonna 2020) sai vielä max. 4000€ avustusta myös vaihdettaessa öljylämmitys maalämpöön. Tämä myönnettiin ELY keskuksen toimesta erillisellä hakemuksella. Avustettava summa maksettiin "kuitteja vastaan". Sitä en osaa sanoa miten verottaja sitten käsitteli nämä tuen saajat kämmitysjärjestelmän vaihtotyön kotalousvähennyksen osalta ts. pystyikö tuon avustuksen "jyvittämään" suoraan pelkkään laitteiston hintaan jolloin oli mahdollista saada maksimaalinen hyöty työn osuudesta kotitalousvähennyksen avulla. Helpostihan tuo työnosuus noussee useisiin tuhansiin, mikäli järjestelmän vaihtoon sisältyi laitteiston asennuksen lisäksi myös esim. porakaivon poraaminen.

      
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Miten paljon maalämpösysteemin asentaja laittaa työtä laskuun, vain työn nimittäin voi vähentää kotitalousvähennnyksenä?

    Ainakin alkuvuodesta (ja myös vuonna 2020) sai vielä max. 4000€ avustusta myös vaihdettaessa öljylämmitys maalämpöön. Tämä myönnettiin ELY keskuksen toimesta erillisellä hakemuksella. Avustettava summa maksettiin "kuitteja vastaan". Sitä en osaa sanoa miten verottaja sitten käsitteli nämä tuen saajat kämmitysjärjestelmän vaihtotyön kotalousvähennyksen osalta ts. pystyikö tuon avustuksen "jyvittämään" suoraan pelkkään laitteiston hintaan jolloin oli mahdollista saada maksimaalinen hyöty työn osuudesta kotitalousvähennyksen avulla. Helpostihan tuo työnosuus noussee useisiin tuhansiin, mikäli järjestelmän vaihtoon sisältyi laitteiston asennuksen lisäksi myös esim. porakaivon poraaminen.

    Se on JOKOTAI eli hae jompikumpi, ei molempia.

      
  • @pnieminen74 kirjoitti:
    Se on JOKOTAI eli hae jompikumpi, ei molempia.

    Näinhän se näyttää olevan ohjeiden mukaan

      
  • @Tapio Taula kirjoitti:

    @Topi27 kirjoitti:
    Lämpöpumppu maksaa itsensä takaisin kymmenessä vuodessa, ilmenee Aalto-yliopiston tutkijatohtorin Jussi Vimparin tekemästä tutkimuksesta.

    https://www.iltalehti.fi/talous/a/9cfb5d6c-46eb-4a7b-88e3-508c82cd1916

    Kun tänä vuonna saa kotitalousvähennystä 2250 €/henkilö ja ensi vuonna 3500 €/henkilö niin esim. 2 hengeltä tuki on 11 500 euroa kun sen jakaa kahdelle vuodelle esim. purkaa tänä vuonna vanhat öljyrojut pois ja ensi vuonna poraa maalämmölle reijät ja asentaa uudet laitteet saa kotitalousvähennyksen niin sanotusti kahteen kertaan kun sekä töitä että laskutusta maksuineen on molemmille vuosille.

    Aika vaikea on saada hommasta kannattamatonta ja ympäristöhyöty on maksimoitu.

    Matematiikka ei vaan sovi kaikille. Kyllä Suomessa on tuhansittain laskutaidottomia ihmisiä, joiden talojen katoilla lumen alla piilee aurinkopaneelit; kymppitonnin investoinnilla saadaan satasen säästö sähkölaskuun vuodessa = > sadan vuoden käytön jälkeen alkaa saada sitä "ilmaista sähköä ". Kun toimiva öljylämmitysjärjestelmä vaihdetaan vaikka ilmaiseksi saatuun maalämpöjärjestelmään kaivoineen kompressoreineen, sen maalämpöjärjestelmän ylläpitämiseksi eli lämmön tuotantoon tarvitaan verkkosähköä. Kokonaishyötysuhde suoraan sähköön verraten on luokkaa n.2. Eli kun sähköenergian tarve on 50'000 kWh ja suorasähkössä ostetaan tämä summa vaikka 0,20€ kWh on vuoden sähkölasku 10'000€, Jos on maalämpösysteemit, niin saman tarpeen energialasku olisi puolet eli 5000€ lämmityksen osalta. Jos sähkösaunaa, sähköuunia, pesukonetta, valoja yms käyttää vaikka 5000 kWh vuodessa, siitä tulee sitten tonnin lisälasku, jota ei pienennä maalämpöpumppu yhtään vertaa.

    Tällä hetkellä öljy taitaa olla halvempi energialähde kuin sähkö kaikkine siirtoineen, kk-maksuineen ja alveineen. Kuka saa sähkönsä alle 15senttiä/kW?

      1
  • Kuka saa sähkönsä alle 15senttiä/kW?

    Reilun vuoden vielä ainakin 5,49 snt/kw + verot + perusmaksu 3,50/kk. Fossiiliton.
    Eiköhän tämä ole ihan yleisin hintataso?

    Öljyn hinnan voi kuvitella aikanaan nousevan rajustikin, etenkin jos vaatimuksena tulee käyttää bioöljyä.

      
  • muokattu 11.01.2022 16:23

    @Vital kirjoitti:
    Kuka saa sähkönsä alle 15senttiä/kW?

    Reilun vuoden vielä ainakin 5,49 snt/kw + verot + perusmaksu 3,50/kk. Fossiiliton.
    Eiköhän tämä ole ihan yleisin hintataso?

    Öljyn hinnan voi kuvitella aikanaan nousevan rajustikin, etenkin jos vaatimuksena tulee käyttää bioöljyä.

    Mulla näytti olevan edellisessä laskussa syys-lokakuu kokonaishinta 13,13 snt/kWh. Vuoden vaihteeseen tuli 0,5 snt korotus.

      
  • Kaks'vuotinen soppari loppuu helmikuussa ja tällä hetkellä hinnat pyörii siellä +10snt/kw.
    Meinasin antaa mennä sopparin mennä toistaseksi voimassa olevalle ja katsella keväämmällä sähkönhinnan kehitystä.

      
  • @Vital kirjoitti:
    Kuka saa sähkönsä alle 15senttiä/kW?

    Reilun vuoden vielä ainakin 5,49 snt/kw + verot + perusmaksu 3,50/kk. Fossiiliton.
    Eiköhän tämä ole ihan yleisin hintataso?

    Öljyn hinnan voi kuvitella aikanaan nousevan rajustikin, etenkin jos vaatimuksena tulee käyttää bioöljyä.

    Tuosta sähkölaskustasi puuttuu siirron hinta, sähkövero + alv 24 % noille molemmille. Sähköverostakin peritään siis arvonlisävero - koomista, mutta ei verotuksen tarvitse olla loogista. Kiinteistövero taitaa sentään olla arvonlisäveroton asumiskustannus.

    Siirtohintaan vaikuttaa verkkoyhtiön lisäksi se onko yö-/päiväsähkö, vaiko yleissähkö. Yleensä myös varsinaisen sähkön hinnoitteluun vaikuttaa se onko yö-/päiväsähkö, vaiko yleissähkö.

    Yösähkön osalta on jossakin vaiheessa huononnettu yösähkön tuntimääriä siten että yösähköä on joka vuorokausi vain klo 22-7, kun aiemmin sunnuntai oli edullisemmalla tariffilla. Ohjattu yösähkö puolestaan käynnistyy joinakin päivinä vasta klo 24.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Vital kirjoitti:
    Kuka saa sähkönsä alle 15senttiä/kW?

    Reilun vuoden vielä ainakin 5,49 snt/kw + verot + perusmaksu 3,50/kk. Fossiiliton.
    Eiköhän tämä ole ihan yleisin hintataso?

    Öljyn hinnan voi kuvitella aikanaan nousevan rajustikin, etenkin jos vaatimuksena tulee käyttää bioöljyä.

    Mulla näytti olevan edellisessä laskussa syys-lokakuu kokonaishinta 13,13 snt/kWh. Vuoden vaihteeseen tuli 0,5 snt korotus.

    ...ja marras-joulukuussa 12,49 snt/kWh.

      
  • @Vital kirjoitti:
    Kuka saa sähkönsä alle 15senttiä/kW?

    Reilun vuoden vielä ainakin 5,49 snt/kw + verot + perusmaksu 3,50/kk. Fossiiliton.
    Eiköhän tämä ole ihan yleisin hintataso?

    Öljyn hinnan voi kuvitella aikanaan nousevan rajustikin, etenkin jos vaatimuksena tulee käyttää bioöljyä.

    öljy nousi jo 1,21€/l , halvemmalla saa leipomoista ja ravintoloista kun itse osaisi vain sekoittaa niin että palaa oilonissa... ja kohta jo saa tätä menoa paistoöljyä halvemmalla ruokakaupasta :)

    meillä sähkö 4,92 helen perusm.0 , siirto+vero toiset mokomat ja alvit päälle, taitaa mennä jo 15c rikki.

      
  • Maalämpölaitteiston toimitusaika

    Meninkö halpaan kun toimivan öljykeskuslämityksen tilalle tilasin maalämpölaitteiston heinäkuussa 2021 ja toimitusajaksi sovimme huhti- toukukuu 2022, mutta vieläkään meillä ei ole tilattua laitetta.
    Monien kyselyjen jölkeen lämpökaivo ja putkitus pannuhuoneeseen tehtiin kesällä 2022. Mutta itse lämpöpummua ei saa, sekityksiä oli monenlaisia komponenttipula jne. Viimeinen vastaus oli että vuoden 2023 aikana tulee !!!!!
    Minusta tuntuu, että minua kusetettu ja olen joutunut petoksen kohteeksi! Eiko kuluttajalla on mitään oikeuksia. Kuinka pitään myyjä voi pitkittää toimitusta? onko minulla oikeutta perua tilattu laite? Energiakaivin porauksen ja putkituken pannuhuoneeseen olen jo maksanut!
    Minkälaisia kokemuksia muilla on maalämmön toimituksista?

      
  • Mulla on 25v vanha pumppu - edelleen toimii, mutta ole kysellyt tutulta LVI alan yrittäjältä että mimmosella aikataululla saisi, jos uuden tilaisi. Puolesta vuodeta vuoteen kuulemma tällä hetkellä - tai itseasiassa mitään vahvistusta ei toimitusajasta saa edes tilaaja mutta jonkinlainen arvio toimitusajasta. Viimesyksynä tilatut pumput voivat tulla nyt keväällä tai sitten voi mennä ensisyksyyn. Komponenttipula kuulemma edelleen.

      
  • @JNd kirjoitti:
    Maalämpölaitteiston toimitusaika

    Meninkö halpaan kun toimivan öljykeskuslämityksen tilalle tilasin maalämpölaitteiston heinäkuussa 2021 ja toimitusajaksi sovimme huhti- toukukuu 2022, mutta vieläkään meillä ei ole tilattua laitetta.
    Monien kyselyjen jölkeen lämpökaivo ja putkitus pannuhuoneeseen tehtiin kesällä 2022. Mutta itse lämpöpummua ei saa, sekityksiä oli monenlaisia komponenttipula jne. Viimeinen vastaus oli että vuoden 2023 aikana tulee !!!!!
    Minusta tuntuu, että minua kusetettu ja olen joutunut petoksen kohteeksi! Eiko kuluttajalla on mitään oikeuksia. Kuinka pitään myyjä voi pitkittää toimitusta? onko minulla oikeutta perua tilattu laite? Energiakaivin porauksen ja putkituken pannuhuoneeseen olen jo maksanut!
    Minkälaisia kokemuksia muilla on maalämmön toimituksista?

    Hyvitys väliaikaisen lämmityslaitteiston käytöstä on ilmeistä. Toimittaja ei voi vedota ellei tarjouksessa tai
    myynitilauksella lue selkeästi että laitteiston toimituksissa viiveitä ja luvattu toimitusaika ei pidä. Jos lukee, odotat.

      
  • @pnieminen74 kirjoitti:

    @JNd kirjoitti:
    Maalämpölaitteiston toimitusaika

    Meninkö halpaan kun toimivan öljykeskuslämityksen tilalle tilasin maalämpölaitteiston heinäkuussa 2021 ja toimitusajaksi sovimme huhti- toukukuu 2022, mutta vieläkään meillä ei ole tilattua laitetta.
    Monien kyselyjen jölkeen lämpökaivo ja putkitus pannuhuoneeseen tehtiin kesällä 2022. Mutta itse lämpöpummua ei saa, sekityksiä oli monenlaisia komponenttipula jne. Viimeinen vastaus oli että vuoden 2023 aikana tulee !!!!!
    Minusta tuntuu, että minua kusetettu ja olen joutunut petoksen kohteeksi! Eiko kuluttajalla on mitään oikeuksia. Kuinka pitään myyjä voi pitkittää toimitusta? onko minulla oikeutta perua tilattu laite? Energiakaivin porauksen ja putkituken pannuhuoneeseen olen jo maksanut!
    Minkälaisia kokemuksia muilla on maalämmön toimituksista?

    Hyvitys väliaikaisen lämmityslaitteiston käytöstä on ilmeistä. Toimittaja ei voi vedota ellei tarjouksessa tai
    myynitilauksella lue selkeästi että laitteiston toimituksissa viiveitä ja luvattu toimitusaika ei pidä. Jos lukee, odotat.

    Ei taida kuluttajasopimuksissakaan olla mikään hyvitys selvää. Vaikka kiero myyjä onkin hallitsevampi osapuoli, ei hänenkään tarvitse joka asiaa kirjoittaa sopimuksen ulkopuolelle. Ostajan kannattaa tärkeissä sopimuksissa itse laitattaa sakkopykälät mukaan, silloin korvauksien saaminen on varmempaa. Nykyaikana tosin mikään ei tule ajoissa, kun on odottamaton ja ylitsepääsemätön este, joka paikassa ja koko ajan, joten korvaukset voi jäädä kuitenkin saamatta.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @pnieminen74 kirjoitti:

    @JNd kirjoitti:
    Maalämpölaitteiston toimitusaika

    Meninkö halpaan kun toimivan öljykeskuslämityksen tilalle tilasin maalämpölaitteiston heinäkuussa 2021 ja toimitusajaksi sovimme huhti- toukukuu 2022, mutta vieläkään meillä ei ole tilattua laitetta.
    Monien kyselyjen jölkeen lämpökaivo ja putkitus pannuhuoneeseen tehtiin kesällä 2022. Mutta itse lämpöpummua ei saa, sekityksiä oli monenlaisia komponenttipula jne. Viimeinen vastaus oli että vuoden 2023 aikana tulee !!!!!
    Minusta tuntuu, että minua kusetettu ja olen joutunut petoksen kohteeksi! Eiko kuluttajalla on mitään oikeuksia. Kuinka pitään myyjä voi pitkittää toimitusta? onko minulla oikeutta perua tilattu laite? Energiakaivin porauksen ja putkituken pannuhuoneeseen olen jo maksanut!
    Minkälaisia kokemuksia muilla on maalämmön toimituksista?

    Hyvitys väliaikaisen lämmityslaitteiston käytöstä on ilmeistä. Toimittaja ei voi vedota ellei tarjouksessa tai
    myynitilauksella lue selkeästi että laitteiston toimituksissa viiveitä ja luvattu toimitusaika ei pidä. Jos lukee, odotat.

    Ei taida kuluttajasopimuksissakaan olla mikään hyvitys selvää. Vaikka kiero myyjä onkin hallitsevampi osapuoli, ei hänenkään tarvitse joka asiaa kirjoittaa sopimuksen ulkopuolelle. Ostajan kannattaa tärkeissä sopimuksissa itse laitattaa sakkopykälät mukaan, silloin korvauksien saaminen on varmempaa. Nykyaikana tosin mikään ei tule ajoissa, kun on odottamaton ja ylitsepääsemätön este, joka paikassa ja koko ajan, joten korvaukset voi jäädä kuitenkin saamatta.

    siinä tapauksessa kaupan voi aina purkaa, se on jokotai. pumppuja ja poraajia saa monesta paikkaa, vaihtaa vaan merkkiä ja maakuntaa. jos porkkanana valtion 4t€ tuki, asennat itse ja pyydän jostain yksityisestä pienestä lvi pajasta tarkistamaan, tulee jokatapauksessa edullisemmaksi...

      
  • @pnieminen74 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @pnieminen74 kirjoitti:

    @JNd kirjoitti:
    Maalämpölaitteiston toimitusaika

    Meninkö halpaan kun toimivan öljykeskuslämityksen tilalle tilasin maalämpölaitteiston heinäkuussa 2021 ja toimitusajaksi sovimme huhti- toukukuu 2022, mutta vieläkään meillä ei ole tilattua laitetta.
    Monien kyselyjen jölkeen lämpökaivo ja putkitus pannuhuoneeseen tehtiin kesällä 2022. Mutta itse lämpöpummua ei saa, sekityksiä oli monenlaisia komponenttipula jne. Viimeinen vastaus oli että vuoden 2023 aikana tulee !!!!!
    Minusta tuntuu, että minua kusetettu ja olen joutunut petoksen kohteeksi! Eiko kuluttajalla on mitään oikeuksia. Kuinka pitään myyjä voi pitkittää toimitusta? onko minulla oikeutta perua tilattu laite? Energiakaivin porauksen ja putkituken pannuhuoneeseen olen jo maksanut!
    Minkälaisia kokemuksia muilla on maalämmön toimituksista?

    Hyvitys väliaikaisen lämmityslaitteiston käytöstä on ilmeistä. Toimittaja ei voi vedota ellei tarjouksessa tai
    myynitilauksella lue selkeästi että laitteiston toimituksissa viiveitä ja luvattu toimitusaika ei pidä. Jos lukee, odotat.

    Ei taida kuluttajasopimuksissakaan olla mikään hyvitys selvää. Vaikka kiero myyjä onkin hallitsevampi osapuoli, ei hänenkään tarvitse joka asiaa kirjoittaa sopimuksen ulkopuolelle. Ostajan kannattaa tärkeissä sopimuksissa itse laitattaa sakkopykälät mukaan, silloin korvauksien saaminen on varmempaa. Nykyaikana tosin mikään ei tule ajoissa, kun on odottamaton ja ylitsepääsemätön este, joka paikassa ja koko ajan, joten korvaukset voi jäädä kuitenkin saamatta.

    siinä tapauksessa kaupan voi aina purkaa, se on jokotai. pumppuja ja poraajia saa monesta paikkaa, vaihtaa vaan merkkiä ja maakuntaa. jos porkkanana valtion 4t€ tuki, asennat itse ja pyydän jostain yksityisestä pienestä lvi pajasta tarkistamaan, tulee jokatapauksessa edullisemmaksi...

    Vuodenvaihteessa tuli uusia pykäliä tilatun perumiseen, mutta aiemmin ei peruminen ollut mikään pelkän soiton takana oleva teko. Reklamaatioita piti ainakin ensin tehdä ja toimittajan piti ymmärtää asia.

    Nykyään ei saa välttämättä yhtään mitään kaupasta. Poraajia saa vielä huonommin. Ei auta, vaikka tekisi itse, tyhjällä on paha tehdä.

      
  • muokattu 24.02.2023 13:33

    @Tapio Taula kirjoitti:
    Matematiikka ei vaan sovi kaikille.

    Ei niin. Topin olettamalle takaisinmaksuajalle ei tietenkään saa mitään takeita yksittäisissä erikoistapauksissa, vaan jokainen asennus pitää laskea erikseen ja tehdä päätelmänsä sen nojalla.

    Kyllä Suomessa on tuhansittain laskutaidottomia ihmisiä, joiden talojen katoilla lumen alla piilee aurinkopaneelit; kymppitonnin investoinnilla saadaan satasen säästö sähkölaskuun vuodessa

    Matematiikan lisäksi näköjään fysiikkakaan ei sovi kaikille. Oletko koskaan kokeillut säilyttää lunta muutaman asteen plussan puolella olevassa suojakelissä aurinkooon päin kallistetulla lasilevyllä? Nyt vajaan yhden talven kokemuksella voin jo kertoa, että oma laskelmani meni sikäli pieleen että oletin investointipäätökseni arviossa tammi- ja helmikuun tuotantoarvion nollaksi ja puolitin maaliskuun odotusarvon. Eihän sen onnistu mitenkään, koska plussapäiviä on Oulujoen pohjoispuolellakin keskimäärin useita jo helmikuussa ja vielä enemmän maaliskuussa eivätkä mummo peltikatolla ja hauki rannassa ehdi eväänsä räväyttää kun lumi on jo maassa.

    Pohjoisempana halvemmilla ja isommilla tonteilla panelit asennetaan luonnollisesti jyrkkään kulmaan telineisiin, joissa kaksipuolisten panelien takaosasta revittävä lumen heijastuksen hyöty vääristää kaikkia teoreettisia laskelmia ja systemaattisesti ylöspäin.

    Vastasin kommenttiisi lumen alla olevista paneleista, mutta todellisuudessa sekä talven aikainen tuotanto investointiperusteena tai talven aikaisen tuotannon vähäisyys perusteena aurinkopanelien toimimattomuudesta ovat yhtä lailla naiiveja. Matematiikkaa pelkäämättömän kannattaa laskea aurinkopanelijärjestelmän investointituotto koko vuoden ajalta ottaen huomioon kesän ylituotannon lataaminen euroja varaavaan akkuun.

    Millä matematiikalla sinä ostat kymppitonnin panelijärjestelmän vuosituotannon sadalla eurolla? Elleivät panelisi ole lakanoilla peitettynä koko kesän etkä maalannut niitä katon väriseksi, minäkin haulaisin kuulla mistä sähköä saa ostaa hieman yli sentin kWh hinnalla verot ja siirto mukanaluettuna?

    sadan vuoden käytön jälkeen alkaa saada sitä "ilmaista sähköä ".

    Sijoitustuoton voi laskea myös investoinnin antamana tuottoprosenttina. P/E 10 hinnalla ostettu osake, joka maksaa 10% vuosittaista osinkoa tienaa osingot takaisin sijoittaen ostohintansa noin 7 vuodessa. 10 vuoden jälkeen ilman arvon nousua on tuottoprosentti jo 159% (laskelma tehty verottomana, koska jokaisen verotuskin on omansa). Tuollaista lappua on tosin vaikea löytää, koska tällaisen osakkeen hintakin nousisi vuosien myötä ihan väkisinkin, mutta sama periaate toimii kyllä muillakin prosenttiluvuilla.

    Lähes kymppitonnin investointi tuotti viime kesänä poikkeuksellisen paljon, muistaakseni noin 12.3%. Se säästö on jo investoitu tuottavasti toisaalle jo viime syksynä joten odotan jo viime vuoden säästölleni korkoa korolle loppuikäni. Yrityksen hallitus ehdottaa yhtiökokoukselle yli 15% viimevuotista isomman osingon maksamista, joten maailman kahdeksas ihme ainakin näyttäisi käynnistyneen tämän investoinnin osalta vauhdilla. Huomaathan, etten väitä tätä laskelmaani ainoaksi oikeaksi, vaan kerron vain yhden todellisen esimerkin, joka on äärimmäisen kaukana sinun kuvittelemastasi "satanen vuodessa".

    Viime vuosi oli toivottavasti poikkeus sähkön hinnan osalta, mutta jos aurinkovoimalan tuotannon arvoksi tulee keskimäärin 10 senttiä / kWh sisältäen verot ja siirron, sitten saan investoinnilleni pörssin pitkän ajan keskituoton, joka suunnilleen kaksinkertaistaa sijoitetun pääoman vuosikymmenessä sisältäen korkoa korolle ilmiön lyhyellä ajalla yhdessä vuosikymmenessä vasta vähäisen vaikutuksen.

    Investoinnin kannalta heikossa skenaariossa jossa aurinkopanelien tuotannon keskihinnaksi muodostuu pelkkä siirtohintani + siirtomaksun yhteydessä perittävä vero ja energian hinta on nollassa saavutan suunnilleen eläkesalkkuni osinkoprosentin (4.x %) suuruisen tuoton. Jos voin investoida osakkeisiin tuolla osinkotuotolla, en näe syytä miksi en voisi tehdä muitakin investointeja samalla tuottoprosentilla, etenkin kun tämä ilmainen sähkö on realistisen skenaarion alarajoilla ja sitä suurempi upside jossa sähkö ei ole aivan ilmaista on täysin realistinen.

    Näin siis meillä, joille matematiikka sopii.

    En epäile omalta kohdaltasi tekemääsi rahoituslaskelmaa vääräksi enkä syytä sinua mistään muusta kuin mielikuvituksellisten argumenttien keksimisestä vaihtoehdolle, jota et valinnut.

      1
  • muokattu 24.02.2023 19:42

    @JNd kirjoitti:
    Maalämpölaitteiston toimitusaika

    itse lämpöpummua ei saa, sekityksiä oli monenlaisia komponenttipula jne. Viimeinen vastaus oli että vuoden 2023 aikana tulee !!!!!

    En tunne maalämpöalaa, mutta ei sinua välttämättä ole kusetettu eikä toimittajasi ole välttämättä edes hämäräperäinen toimija?

    Korona, sota ja laivat poikittain kanavassa sekä suurin osa maailman merikonteista Shanghain satamassa jumissa on rikkonut JOT (Just Ois Tarvittu) toimitusketjut ihan oikeasti varsin pahasti.

    Se ei ole suuri ihme, ettei kysyttyjä autoja saa alle puolentoista vuoden toimitusajalla (Audi Etron), mutta kun niinkin high tech vehkeiden kuin polkupyörien toimitusajat venyvät ja kesällä on jo koko vuoden tuotanto myyty ja silti muuten valmiit pyörät odottavat tehtaalta vaihtajaa tai jarrusatuloita tai molempia Japanista, nämä toimitusvaikeudet ovat ihan todellisia.

    Hyvin monet suomalaiset pörssiyritykset ovat raportoineet, että tilauskanta on vahva ja tavaraa menisi enemmänkin, mutta komposantteja ei saa mistään. Omassakin salkussa on useita, jonka tuloksessa näkyy komponenttipula.

      
  • Onneksi koroista ei ole pulaa. NDA syksyn viimetankkauksesta +35%.

      
  • muokattu 25.02.2023 18:57

    Ainoa tunnetusti toimiva inflaatiosuojaus on julkista tietoa. Yllättävää ettei sitä käytetä enempää vaikka ei tämä mikään salaisuus ole.

    NDA on itselläkin toiseksi isoin positio. En edes ostanut sitä ylipainoon vaan myös tuon position vielä maksamaton verovelka on myöskin toiseksi suurin.

      
  • muokattu 26.02.2023 20:36

    Kuten jo aiemmin todettu, kotona puut estää aurinkopaneeleiden käytön mutta asennan mökille 1-vaiheisen verkkoinvertterin ja 4 x 450 W paneelit. 1-vaiheisen mikroinvertterin idean löysin Tekniikan Maailman artikkelista joku kuukausi sitten. Inverterissä on jokaiselle paneelille oma tulo, ei sarjakytkentää. Itse asennettuna hinta jää noin 2000€. Paneelit maksaa reilut 200€/kpl ja invertteri päälle 400€, sitten alumiinikiskoa, kiinnikkeitä, kaapelia, nettipalikka jolla saa seurannan ilman kk-maksua kännyyn jne. Asennuspaikka on maatelineessä, rantaviivalla suoraan etelään. Sähköyhtiö suhtautui positiivisesti ja kytkentälupa tuli odotetusti.

      1
  • @Jorma L2 kirjoitti:
    Kuten jo aiemmin todettu, kotona puut estää aurinkopaneeleiden käytön mutta asennan mökille 1-vaiheisen verkkoinvertterin ja 4 x 450 W paneelit. 1-vaiheisen mikroinvertterin idean löysin Tekniikan Maailman artikkelista joku kuukausi sitten. Inverterissä on jokaiselle paneelille oma tulo, ei sarjakytkentää. Itse asennettuna hinta jää noin 2000€. Paneelit maksaa reilut 200€/kpl ja invertteri päälle 400€, sitten alumiinikiskoa, kiinnikkeitä, kaapelia, nettipalikka jolla saa seurannan ilman kk-maksua kännyyn jne. Asennuspaikka on maatelineessä, rantaviivalla suoraan etelään. Sähköyhtiö suhtautui positiivisesti ja kytkentälupa tuli odotetusti.

    Ihan kokonaan tuota ei saa asentaa itse, pitää olla urakointioikeudet 230V asennuksessa.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Kuten jo aiemmin todettu, kotona puut estää aurinkopaneeleiden käytön mutta asennan mökille 1-vaiheisen verkkoinvertterin ja 4 x 450 W paneelit. 1-vaiheisen mikroinvertterin idean löysin Tekniikan Maailman artikkelista joku kuukausi sitten. Inverterissä on jokaiselle paneelille oma tulo, ei sarjakytkentää. Itse asennettuna hinta jää noin 2000€. Paneelit maksaa reilut 200€/kpl ja invertteri päälle 400€, sitten alumiinikiskoa, kiinnikkeitä, kaapelia, nettipalikka jolla saa seurannan ilman kk-maksua kännyyn jne. Asennuspaikka on maatelineessä, rantaviivalla suoraan etelään. Sähköyhtiö suhtautui positiivisesti ja kytkentälupa tuli odotetusti.

    Ihan kokonaan tuota ei saa asentaa itse, pitää olla urakointioikeudet 230V asennuksessa.

    Olet oikeassa. Minulla on Tukesin S1 (sj) ja asiaa kysytään yleistietolomakkeessa jolla tuotanto ilmoitetaan sähkölaitokselle.

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Ainoa tunnetusti toimiva inflaatiosuojaus on julkista tietoa. Yllättävää ettei sitä käytetä enempää vaikka ei tämä mikään salaisuus ole.

    NDA on itselläkin toiseksi isoin positio. En edes ostanut sitä ylipainoon vaan myös tuon position vielä maksamaton verovelka on myöskin toiseksi suurin.

    Kakkosena minullakin. Piilevä verovelka hillitsee tehokkaasti suurempien liikkeiden tekemistä. Perjantain päätöskurssin mukaan netto-osinkotuotto 5%.

      
  • muokattu 27.02.2023 13:10

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Kuten jo aiemmin todettu, kotona puut estää aurinkopaneeleiden käytön mutta asennan mökille 1-vaiheisen verkkoinvertterin ja 4 x 450 W paneelit. 1-vaiheisen mikroinvertterin idean löysin Tekniikan Maailman artikkelista joku kuukausi sitten. Inverterissä on jokaiselle paneelille oma tulo, ei sarjakytkentää. Itse asennettuna hinta jää noin 2000€. Paneelit maksaa reilut 200€/kpl ja invertteri päälle 400€, sitten alumiinikiskoa, kiinnikkeitä, kaapelia, nettipalikka jolla saa seurannan ilman kk-maksua kännyyn jne. Asennuspaikka on maatelineessä, rantaviivalla suoraan etelään. Sähköyhtiö suhtautui positiivisesti ja kytkentälupa tuli odotetusti.

    Vaikka meillä ei olekaan puita esteenä, pidän silti mikroinvertteriä hyvänä ideana talven ja lumen vuoksi. Nollaksi budjetoimani tammi-helmikuun tuotanto on hypännyt saman tien kilowattiluokkaan kun olen uteliaisuuttani käynyt pyyhkäisemässä panelit puhtaaksi autonpesuharjalla. Mikroinvertteri ottaisi osittankin lumen alta paljastuvista paneleista saatavan energian talteen.

    Kattoasennus on välttämätön paha. Etenkin lumisessa maisemassa kaksipuolinen paneli kannattaa asentaa telineeseen molemmat puolet vapaaksi eikä toinen puoli kattoa vasten.

      1
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Jorma L2 kirjoitti:
    Kuten jo aiemmin todettu, kotona puut estää aurinkopaneeleiden käytön mutta asennan mökille 1-vaiheisen verkkoinvertterin ja 4 x 450 W paneelit. 1-vaiheisen mikroinvertterin idean löysin Tekniikan Maailman artikkelista joku kuukausi sitten. Inverterissä on jokaiselle paneelille oma tulo, ei sarjakytkentää. Itse asennettuna hinta jää noin 2000€. Paneelit maksaa reilut 200€/kpl ja invertteri päälle 400€, sitten alumiinikiskoa, kiinnikkeitä, kaapelia, nettipalikka jolla saa seurannan ilman kk-maksua kännyyn jne. Asennuspaikka on maatelineessä, rantaviivalla suoraan etelään. Sähköyhtiö suhtautui positiivisesti ja kytkentälupa tuli odotetusti.

    Vaikka meillä ei olekaan puita esteenä, pidän silti mikroinvertteriä hyvänä ideana talven ja lumen vuoksi. Nollaksi budjetoimani tammi-helmikuun tuotanto on hypännyt saman tien kilowattiluokkaan kun olen uteliaisuuttani käynyt pyyhkäisemässä panelit puhtaaksi autonpesuharjalla. Mikroinvertteri ottaisi osittankin lumen alta paljastuvista paneleista saatavan energian talteen.

    Kattoasennus on välttämätön paha. Etenkin lumisessa maisemassa kaksipuolinen paneli kannattaa asentaa telineeseen molemmat puolet vapaaksi eikä toinen puoli kattoa vasten.

    Joo, ollaan käyty mökillä aika säännöllisesti. Paneelien alareuna tulee noin 40cm maanpinnan yläpuolelle, jotain marginaalia pitää jättää jo ennätystulvia varten. Käyn varmaan harjaamassa lumet veks kun sitä kertyy

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit