Asia on kuin se sanotaan

113 kommenttia
124»
  • @Quu kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Katupölyn pääasiallisia aiheuttajia ovat nastarenkaat ja niiden aiheuttama katujen kuluma sekä hiekoitusmateriaalista peräisin oleva aines. Talven aikana irronnut aines nousee keväisin ilmaan katupölynä.

    Näin on, mutta onko suola kadulla, ja sepeli mitä jalkakäytäville kylvetään syytön pölyongelmaan.

    En löydä juuri nyt tutkimusta, mutta muistan lukeneeni aiemman tutkimushavainnon, jonka nojalla näyttää siltä että 1 + 1 = 3. Eli nastat ja suola yhdessä tehostavat toistensa tuhovaikutusta.

    Jos tälle saadaan vahvistus, silloin nykyinen sekakäyttö on pahin mahdollinen yhdistelmä. Paras vaihtoehto olisi kieltää nastarenkaat ja vaihtaa suolakärry lumiauraan ja tiehöylään.

      1
  • @740 GLE kirjoitti:
    Renkaiden käyttökielto ei ole kovin olennainen, kunhan niiden myynti ja maahantuonti kielletään vaikkapa 1.5.2024 alkaen. Sitä uudemmilla paistoleimoilla olevia nastarenkaita ei sen jälkeen voisi Suomessa olla laillisesti. Kun vielä seuraavien viiden vuoden aikana suolaus puolitetaan joka vuosi, niin hyvä tästä tulee.

    Saattaapi olla myös luonnollinen poistuma odotettavissa, ilman mitään kieltoja. Eurooppalaisten valmistajien nastarengasmarkkinoista katosi yli 90% vähän sen jälkeen kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan ja vienti/tuontikiellot astuivat päälle. Jännityksellä seuraamme kuinka monelta valmistajalta tulee vielä ensikaudelle nastarengasuutuuksia, toki nykymalleja varmaan paistetaan niin kauan kun se on kannattavaa - siihen ei pienen Suomen markkinat (vaikka menee niitä vielä nykyisellään pohjois-ruotsiinkin) kovin kauaa riitä.

      1
  • QuuQuu
    muokattu 07.02.2023 15:51

    @740 GLE kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Katupölyn pääasiallisia aiheuttajia ovat nastarenkaat ja niiden aiheuttama katujen kuluma sekä hiekoitusmateriaalista peräisin oleva aines. Talven aikana irronnut aines nousee keväisin ilmaan katupölynä.

    Näin on, mutta onko suola kadulla, ja sepeli mitä jalkakäytäville kylvetään syytön pölyongelmaan.

    En löydä juuri nyt tutkimusta, mutta muistan lukeneeni aiemman tutkimushavainnon, jonka nojalla näyttää siltä että 1 + 1 = 3. Eli nastat ja suola yhdessä tehostavat toistensa tuhovaikutusta.

    Jos tälle saadaan vahvistus, silloin nykyinen sekakäyttö on pahin mahdollinen yhdistelmä. Paras vaihtoehto olisi kieltää nastarenkaat ja vaihtaa suolakärry lumiauraan ja tiehöylään.

    Tuota nasta ja pöly/möly ongelmaa on jauhettu jo moneen kertaan.
    Höylä onkin kätevä Helsingin kadulla.

    Sitten kausi ym. renkaidenvaihdot.
    Kaikki työkalua vaativat hommat jätän merkkiliikkeen vastuulle.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Katupölyn pääasiallisia aiheuttajia ovat nastarenkaat ja niiden aiheuttama katujen kuluma sekä hiekoitusmateriaalista peräisin oleva aines. Talven aikana irronnut aines nousee keväisin ilmaan katupölynä.

    Näin on, mutta onko suola kadulla, ja sepeli mitä jalkakäytäville kylvetään syytön pölyongelmaan.

    En löydä juuri nyt tutkimusta, mutta muistan lukeneeni aiemman tutkimushavainnon, jonka nojalla näyttää siltä että 1 + 1 = 3. Eli nastat ja suola yhdessä tehostavat toistensa tuhovaikutusta.

    Jos tälle saadaan vahvistus, silloin nykyinen sekakäyttö on pahin mahdollinen yhdistelmä. Paras vaihtoehto olisi kieltää nastarenkaat ja vaihtaa suolakärry lumiauraan ja tiehöylään.

    Suolalla on omat kemialliset vaikutuksensa, mutta enemmän se taitaa toimia nesteen kautta. Neste eli vesi on teitä syövyttävä tekijä. Aina kun rengas menee veden yli, siitä aiheutuu paineisku päällysteeseen ja päällyste hajoaa. Pienikin painauma pidättää vettä päällänsä ja liikenne aiheuttaa siihen asvaltin murtuman ja reiän. Suolan ansiosta nestettä riittää pakkasillakin.

    Nykyiset nastat eivät taida olla (kuivalla) asvaltilla kummoinenkaan tekijä. Tampereen Rantatunneli on mielenkiintoinen paikka, kun se on sen verran pitkä, ettei ole kokonaan märkä koko ajan. Asvaltti kuluu selkeästi vähemmän kuin muualla. Ja muuallakaan ei nykyisin ole kunnon uria, joita nastat ennen jyrsivät, silloin kun kitkarenkaita oli vähän ja nastat painavia.

      1
  • @Quu kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Katupölyn pääasiallisia aiheuttajia ovat nastarenkaat ja niiden aiheuttama katujen kuluma sekä hiekoitusmateriaalista peräisin oleva aines. Talven aikana irronnut aines nousee keväisin ilmaan katupölynä.

    Näin on, mutta onko suola kadulla, ja sepeli mitä jalkakäytäville kylvetään syytön pölyongelmaan.

    En löydä juuri nyt tutkimusta, mutta muistan lukeneeni aiemman tutkimushavainnon, jonka nojalla näyttää siltä että 1 + 1 = 3. Eli nastat ja suola yhdessä tehostavat toistensa tuhovaikutusta.

    Jos tälle saadaan vahvistus, silloin nykyinen sekakäyttö on pahin mahdollinen yhdistelmä. Paras vaihtoehto olisi kieltää nastarenkaat ja vaihtaa suolakärry lumiauraan ja tiehöylään.

    Tuota nasta ja pöly/möly ongelmaa on jauhettu jo moneen kertaan.
    Höylä onkin kätevä Helsingin kadulla.

    Sitten kausi ym. renkaidenvaihdot.
    Kaikki työkalua vaativat hommat jätän merkkiliikkeen vastuulle.

    Parhaillaan Helsingissä ei ole mitään höylättävää.

      
  • muokattu 07.02.2023 16:45

    @740 GLE kirjoitti:

    Oikeasti tässä on kyse siitä, kokeeko helpommaksi varata ajan joko ennalta valmiiksi tai ruuhkassa odotellen vai vaihtaako renkaat itse silloin kun kokee sen tarpeelliseksi

    Kuten M880:kin vihjaisi, niin jos on suunnilleen rengasfirman vaihtopisteen tapaiset vermeet ja tilat rengaskerran vaihdon tekemiseksi, niin mikä jottei.

    Minulla on kompressori, pulttipyssy ja hallitunkki, mutta kaiken joudun raijaamaan ulos suorittaakseni operaation, jossa keli kyllä rajoittaa joskus sitä, sanoi vaimo mitä vaan. Ja toisinaan jätän miehekkäimmät värkit suosiolla vajaan ja väännän varrella kiinni ja auki. Kun siinä valmistautumis- ja purkuoperaatiossa raijaamisineen menee yhteensä se 10+ min jolla sinä olet homman hoitanut kokonaan, ennen kuin minun tapauksessa yksikään rengas on irti ja kiinni.

    Asiat on suhteellisia siis.

      1
  • @Late1969 kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Katupölyn pääasiallisia aiheuttajia ovat nastarenkaat ja niiden aiheuttama katujen kuluma sekä hiekoitusmateriaalista peräisin oleva aines. Talven aikana irronnut aines nousee keväisin ilmaan katupölynä.

    Näin on, mutta onko suola kadulla, ja sepeli mitä jalkakäytäville kylvetään syytön pölyongelmaan.

    En löydä juuri nyt tutkimusta, mutta muistan lukeneeni aiemman tutkimushavainnon, jonka nojalla näyttää siltä että 1 + 1 = 3. Eli nastat ja suola yhdessä tehostavat toistensa tuhovaikutusta.

    Jos tälle saadaan vahvistus, silloin nykyinen sekakäyttö on pahin mahdollinen yhdistelmä. Paras vaihtoehto olisi kieltää nastarenkaat ja vaihtaa suolakärry lumiauraan ja tiehöylään.

    Suolalla on omat kemialliset vaikutuksensa, mutta enemmän se taitaa toimia nesteen kautta. Neste eli vesi on teitä syövyttävä tekijä. Aina kun rengas menee veden yli, siitä aiheutuu paineisku päällysteeseen ja päällyste hajoaa. Pienikin painauma pidättää vettä päällänsä ja liikenne aiheuttaa siihen asvaltin murtuman ja reiän. Suolan ansiosta nestettä riittää pakkasillakin.

    Nykyiset nastat eivät taida olla (kuivalla) asvaltilla kummoinenkaan tekijä. Tampereen Rantatunneli on mielenkiintoinen paikka, kun se on sen verran pitkä, ettei ole kokonaan märkä koko ajan. Asvaltti kuluu selkeästi vähemmän kuin muualla. Ja muuallakaan ei nykyisin ole kunnon uria, joita nastat ennen jyrsivät, silloin kun kitkarenkaita oli vähän ja nastat painavia.

    Asfaltin laatu ei ole sitä mitä sen pitäisi olla ja liian ohut kerros ei pysty suojautumaan suolaliuoksen hyökkäykseltä.

      
  • @Kumppani kirjoitti:
    @740 GLE kirjoitti:

    Oikeasti tässä on kyse siitä, kokeeko helpommaksi varata ajan joko ennalta valmiiksi tai ruuhkassa odotellen vai vaihtaako renkaat itse silloin kun kokee sen tarpeelliseksi

    Kuten M880:kin vihjaisi, niin jos on suunnilleen rengasfirman vaihtopisteen tapaiset vermeet ja tilat rengaskerran vaihdon tekemiseksi, niin mikä jottei.

    Minulla on kompressori, pulttipyssy ja hallitunkki, mutta kaiken joudun raijaamaan ulos suorittaakseni operaation, jossa keli kyllä rajoittaa joskus sitä, sanoi vaimo mitä vaan. Ja toisinaan jätän miehekkäimmät värkit suosiolla vajaan ja väännän varrella kiinni ja auki. Kun siinä valmistautumis- ja purkuoperaatiossa raijaamisineen menee yhteensä se 10+ min jolla sinä olet homman hoitanut kokonaan, ennen kuin minun tapauksessa yksikään rengas on irti ja kiinni.

    Asiat on suhteellisia siis.

    Vanha vaja kumoon ja uusi tilalle, saat tarvitsemasi tilat puuhasteluun. Näin helpotat elämääsi, eikä vaimon tarvitse päivitellä puolikuollutta miestä.

      1
  • muokattu 07.02.2023 23:31

    @tracktest kirjoitti:

    Vanha vaja kumoon ja uusi tilalle, saat tarvitsemasi tilat puuhasteluun.

    MItäs se vanhan uusiminen auttaa, pyörävaja se on silti, höhh!

    Näin helpotat elämääsi, eikä vaimon tarvitse päivitellä puolikuollutta miestä.

    Joo, niinhän se toisaan oli, että sinä vaihdoit taivasalla taloutenne renkaat, satoi tai paistoi, oli kylmä tai helle! Vai miten se menikään?

      
  • Itse en koe renkaiden vaihtoa fyysisesti rasittavana. En ole hankkinut pulttipyssyä, koska kompuran säiliö/tuotto on vaatimaton - tarkoitettu hiljaisena lähinnä naulaimen käyttämiseen. Volvossa helpottaa vaihtoa vielä sekin, että koko kylki nousee yhdellä tunkkaamisella. Vaihdon jälkeen pyörät pitää pestä ja viedä varastoon. Jos omistaa paikan missä säilyttää kotona tunkkia, momenttiavainta, mahdollisesti räikkäavainta ja pyöriä, on vaihto-operaatio huomattavan helppo siihen verrattuna että tunkee 4 pyörää autoon, ajaa vaihtopaikkaan, pussittaa siellä nopeasti likaiset pyörät jotka otettiin alta pois ja ajaa kotiin niitä pesemään. Hommaa vaikeuttaa lisää jos kotona ei ole pesumahdollisuutta.

      1
  • @740 GLE kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Teiden kunnon takia Etelässä voitaisiin kieltää nastarenkailla ajaminen. Pohjois- Pohjanmaalta tuleva 740 GLE saa ajaa luvan kanssa Etelässä nastarenkailla.

    Olen mieluummin koko maan kattavan lainsäädännön kannalla vaikka se aiheuttaisi myös minuakin koskevan nastarengaskiellon. Lain toteutumisen, tasapuolisuuden ja valvonnan kannalta tämä on parasta.

    Renkaiden käyttökielto ei ole kovin olennainen, kunhan niiden myynti ja maahantuonti kielletään vaikkapa 1.5.2024 alkaen. Sitä uudemmilla paistoleimoilla olevia nastarenkaita ei sen jälkeen voisi Suomessa olla laillisesti. Kun vielä seuraavien viiden vuoden aikana suolaus puolitetaan joka vuosi, niin hyvä tästä tulee.

    Minä olen omaa pöljyyttäni päätynyt huonon valintani seurauksena ajamaan väärin luistavaa nastarengasta. Kolme vuotta sitten uusilla Nokian nastarenkailla hyvin toiminut ja mukavan tasapainoinen autoni on nyt rikki, ja tarjoaa hitaissa nopeuksissa jatkuvasti aliohjaavaa nokkaluisua jäisissä paikoissa. Tämä ei ole vain minun MuTu, vaan saman tyylisistä autoista kokemusta omaavat kuljettajat ovat alkaneet hyljeksiä minun autoani, jonka tietävät omaansa hankalammaksi ajettavaksi. Toisaalta minä huomaan uudempaa tai vanhempaa takavetoista tai nelivetoista Mersua lainatessani, että pari talvea ajetuilla Michelineillä tai Continentaleilla perheen autot käyttäytyvät kuten pitääkin. Vain omastani on tullut etuvetoisen tapainen luisupulkka joka ei käänny enää ratista. Autolle pitää kommunikoida käännös nostamalla kaasu ja napsauttamalla pakkovaihto alas samalla kun kääntää ratista. Tämä on suuri muutos parin talven takaiseen tilanteeseen, jossa silloin vielä etuvetoista ajanut vaimoni varoitti minun lainatessani hänen autoaan, että "muista nyt, ettei S80 käänny kuten omasi".

    Lumikelissä minunkin autoni käyttäytyy edelleen aivan normaalisti. Nokialaisen nastoitus ei siis toimi enää ja seuraava talvirengas on tämän kulutustestin perusteella eri merkkinen. Taidan katsoa vielä yhden talvirengastestin ja valita sen perusteella, kun kahdeksan vuoden autolleni näyttää olevan tulossa toinenkin lisävuosi? Juuri nyt ajaisin mieluummin yhtä hyvin lumella pitävällä ja yhtä huonosti jäällä toimivalla kitkarenkaalla, joka olisi hiljaisempi ja tarjoaisi paremman ohjausvasteen silloin kun pito riittää.

    Vähän samantyyppisiä kokemuksia täälläkin. Vaimon nokialaiset, syksyllä 2018 paistetut SUV-nastarenkaat ovat jo yllättävän kovettuneet. Pito on selvästi huonompi kuin minun pari vuotta nuoremmissa Contin kitkoissa.

      
  • @koreileva kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Teiden kunnon takia Etelässä voitaisiin kieltää nastarenkailla ajaminen. Pohjois- Pohjanmaalta tuleva 740 GLE saa ajaa luvan kanssa Etelässä nastarenkailla.

    Olen mieluummin koko maan kattavan lainsäädännön kannalla vaikka se aiheuttaisi myös minuakin koskevan nastarengaskiellon. Lain toteutumisen, tasapuolisuuden ja valvonnan kannalta tämä on parasta.

    Renkaiden käyttökielto ei ole kovin olennainen, kunhan niiden myynti ja maahantuonti kielletään vaikkapa 1.5.2024 alkaen. Sitä uudemmilla paistoleimoilla olevia nastarenkaita ei sen jälkeen voisi Suomessa olla laillisesti. Kun vielä seuraavien viiden vuoden aikana suolaus puolitetaan joka vuosi, niin hyvä tästä tulee.

    Minä olen omaa pöljyyttäni päätynyt huonon valintani seurauksena ajamaan väärin luistavaa nastarengasta. Kolme vuotta sitten uusilla Nokian nastarenkailla hyvin toiminut ja mukavan tasapainoinen autoni on nyt rikki, ja tarjoaa hitaissa nopeuksissa jatkuvasti aliohjaavaa nokkaluisua jäisissä paikoissa. Tämä ei ole vain minun MuTu, vaan saman tyylisistä autoista kokemusta omaavat kuljettajat ovat alkaneet hyljeksiä minun autoani, jonka tietävät omaansa hankalammaksi ajettavaksi. Toisaalta minä huomaan uudempaa tai vanhempaa takavetoista tai nelivetoista Mersua lainatessani, että pari talvea ajetuilla Michelineillä tai Continentaleilla perheen autot käyttäytyvät kuten pitääkin. Vain omastani on tullut etuvetoisen tapainen luisupulkka joka ei käänny enää ratista. Autolle pitää kommunikoida käännös nostamalla kaasu ja napsauttamalla pakkovaihto alas samalla kun kääntää ratista. Tämä on suuri muutos parin talven takaiseen tilanteeseen, jossa silloin vielä etuvetoista ajanut vaimoni varoitti minun lainatessani hänen autoaan, että "muista nyt, ettei S80 käänny kuten omasi".

    Lumikelissä minunkin autoni käyttäytyy edelleen aivan normaalisti. Nokialaisen nastoitus ei siis toimi enää ja seuraava talvirengas on tämän kulutustestin perusteella eri merkkinen. Taidan katsoa vielä yhden talvirengastestin ja valita sen perusteella, kun kahdeksan vuoden autolleni näyttää olevan tulossa toinenkin lisävuosi? Juuri nyt ajaisin mieluummin yhtä hyvin lumella pitävällä ja yhtä huonosti jäällä toimivalla kitkarenkaalla, joka olisi hiljaisempi ja tarjoaisi paremman ohjausvasteen silloin kun pito riittää.

    Vähän samantyyppisiä kokemuksia täälläkin. Vaimon nokialaiset, syksyllä 2018 paistetut SUV-nastarenkaat ovat jo yllättävän kovettuneet. Pito on selvästi huonompi kuin minun pari vuotta nuoremmissa Contin kitkoissa.

    Kyse ei ole siis nastojen ulkonemaongelmasta tai niiden katkeamisesta? 740 kirjoitti, että ongelmaa olisi jäällä, ei lumella, mikä viittaisi nastoihin. Toki kumi pitää myös jäällä, mutta nastarenkaassa voidaan laskea enemmän nastapitoon jäisellä pinnalla.

      1
  • @koreileva kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:
    Teiden kunnon takia Etelässä voitaisiin kieltää nastarenkailla ajaminen. Pohjois- Pohjanmaalta tuleva 740 GLE saa ajaa luvan kanssa Etelässä nastarenkailla.

    Olen mieluummin koko maan kattavan lainsäädännön kannalla vaikka se aiheuttaisi myös minuakin koskevan nastarengaskiellon. Lain toteutumisen, tasapuolisuuden ja valvonnan kannalta tämä on parasta.

    Renkaiden käyttökielto ei ole kovin olennainen, kunhan niiden myynti ja maahantuonti kielletään vaikkapa 1.5.2024 alkaen. Sitä uudemmilla paistoleimoilla olevia nastarenkaita ei sen jälkeen voisi Suomessa olla laillisesti. Kun vielä seuraavien viiden vuoden aikana suolaus puolitetaan joka vuosi, niin hyvä tästä tulee.

    Minä olen omaa pöljyyttäni päätynyt huonon valintani seurauksena ajamaan väärin luistavaa nastarengasta. Kolme vuotta sitten uusilla Nokian nastarenkailla hyvin toiminut ja mukavan tasapainoinen autoni on nyt rikki, ja tarjoaa hitaissa nopeuksissa jatkuvasti aliohjaavaa nokkaluisua jäisissä paikoissa. Tämä ei ole vain minun MuTu, vaan saman tyylisistä autoista kokemusta omaavat kuljettajat ovat alkaneet hyljeksiä minun autoani, jonka tietävät omaansa hankalammaksi ajettavaksi. Toisaalta minä huomaan uudempaa tai vanhempaa takavetoista tai nelivetoista Mersua lainatessani, että pari talvea ajetuilla Michelineillä tai Continentaleilla perheen autot käyttäytyvät kuten pitääkin. Vain omastani on tullut etuvetoisen tapainen luisupulkka joka ei käänny enää ratista. Autolle pitää kommunikoida käännös nostamalla kaasu ja napsauttamalla pakkovaihto alas samalla kun kääntää ratista. Tämä on suuri muutos parin talven takaiseen tilanteeseen, jossa silloin vielä etuvetoista ajanut vaimoni varoitti minun lainatessani hänen autoaan, että "muista nyt, ettei S80 käänny kuten omasi".

    Lumikelissä minunkin autoni käyttäytyy edelleen aivan normaalisti. Nokialaisen nastoitus ei siis toimi enää ja seuraava talvirengas on tämän kulutustestin perusteella eri merkkinen. Taidan katsoa vielä yhden talvirengastestin ja valita sen perusteella, kun kahdeksan vuoden autolleni näyttää olevan tulossa toinenkin lisävuosi? Juuri nyt ajaisin mieluummin yhtä hyvin lumella pitävällä ja yhtä huonosti jäällä toimivalla kitkarenkaalla, joka olisi hiljaisempi ja tarjoaisi paremman ohjausvasteen silloin kun pito riittää.

    Vähän samantyyppisiä kokemuksia täälläkin. Vaimon nokialaiset, syksyllä 2018 paistetut SUV-nastarenkaat ovat jo yllättävän kovettuneet. Pito on selvästi huonompi kuin minun pari vuotta nuoremmissa Contin kitkoissa.

    Renkaan kovettuminen ei välttämättä johdu renkaan paistohetkestä (ikä) vaan kuluneisuudesta koska kulunut rengas on lopusta kovempaa kumiseosta. Uuden renkaan kumiseos on pinnassa selvästi pehmeämpää kuin loppupäästä. Iän myötä kovettuneet ovat selvästi vanhempia kuin neljä vuotta.

      
  • Renkaiden säilytyspaikan valintaan kannattaa kiinnittää huomiota. Ennen pidin niitä kylmässä piharakennuksessa, josta kesällä tulikin huono sauna. Veikkaan, että talvirenkaat ei tästä tykkää.

    Nyt renkaat on tasalämpöisessä autotallissa.

      
  • Renkaat pitää säilyttää tasalämpöisessä varastossa (14-18 astetta celsiusta), pimeässä tai hämärässä, pystyasennossa ja typpitäytettynä.

      
  • Typpitäyttö nyt on liioittelua, eikä ne makuullaankaan pilalle mene. Mutta tulipa taas mieleeni erääänkin rengasliikkeen varasto, joka sekin peltihallina oli kesällä kohtalaisen lämmin. Kaikkia talvirenkaitahan ei saada keväällä myytyä, osa jää kesän yli hautumaan.

      
  • All Season -renkaita.
    Vaikka ympärivuotiset renkaat eivät toimi Suomessa, voivat ne olla toimiva rengas Keski-Euroopassa tai Pohjois-Amerikassa ajettaessa, missä talvet ovat leudompia ja vähälumisia.

    Hyvin olisi Suomessa tämänkin talven meidän omat ajot pärjännyt.

      
  • @Quu kirjoitti:
    All Season -renkaita.
    Vaikka ympärivuotiset renkaat eivät toimi Suomessa, voivat ne olla toimiva rengas Keski-Euroopassa tai Pohjois-Amerikassa ajettaessa, missä talvet ovat leudompia ja vähälumisia.

    Hyvin olisi Suomessa tämänkin talven meidän omat ajot pärjännyt.

    Ei No Seasonit pidä lumessa tai jäällä missään päin maailmaa. Jos lunta tai jäätä ei ole, ne pitävät, mutta ovat muuten huonommat kuin saman talvipidon antavat kesärenkaat. Suomessa ei niistä ole edes lain kannalta apua. Kelin mukaan saa ajaa kesärenkailla ympäri vuoden eikä No Seasoneita lasketa talvirenkaiksi eli molemmista rengastyypeistä saa saman sakon jos saa.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    All Season -renkaita.
    Vaikka ympärivuotiset renkaat eivät toimi Suomessa, voivat ne olla toimiva rengas Keski-Euroopassa tai Pohjois-Amerikassa ajettaessa, missä talvet ovat leudompia ja vähälumisia.

    Hyvin olisi Suomessa tämänkin talven meidän omat ajot pärjännyt.

    Ei No Seasonit pidä lumessa tai jäällä missään päin maailmaa. Jos lunta tai jäätä ei ole, ne pitävät, mutta ovat muuten huonommat kuin saman talvipidon antavat kesärenkaat. Suomessa ei niistä ole edes lain kannalta apua. Kelin mukaan saa ajaa kesärenkailla ympäri vuoden eikä No Seasoneita lasketa talvirenkaiksi eli molemmista rengastyypeistä saa saman sakon jos saa.

    All Season - ympärivuotiseen käyttöön suunniteltu rengas ( Suomessa on talvikäyttöön tarvittava myös M+S merkintä)

      
  • muokattu 09.02.2023 10:21

    @Quu kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    All Season -renkaita.
    Vaikka ympärivuotiset renkaat eivät toimi Suomessa, voivat ne olla toimiva rengas Keski-Euroopassa tai Pohjois-Amerikassa ajettaessa, missä talvet ovat leudompia ja vähälumisia.

    Hyvin olisi Suomessa tämänkin talven meidän omat ajot pärjännyt.

    Ei No Seasonit pidä lumessa tai jäällä missään päin maailmaa. Jos lunta tai jäätä ei ole, ne pitävät, mutta ovat muuten huonommat kuin saman talvipidon antavat kesärenkaat. Suomessa ei niistä ole edes lain kannalta apua. Kelin mukaan saa ajaa kesärenkailla ympäri vuoden eikä No Seasoneita lasketa talvirenkaiksi eli molemmista rengastyypeistä saa saman sakon jos saa.

    All Season - ympärivuotiseen käyttöön suunniteltu rengas ( Suomessa on talvikäyttöön tarvittava myös M+S merkintä)

    Ne on ympärivuotiseen käyttöön markkinoituja aina kompromissi -renkaita, eivät toimi millään kelillä kunnolla. Suomessa ei M+S kohta enää riitä, sen saa leimata minne vain, vaikka puhtaisiin kesärenkaisiin. 3PMSF-merkkiä aiotaan kait valvoakin, ihan joka rengas ei leimaa saa.

      
  • Rengaskauppiaan sivuilla maitaan että joka viides valitsee All Season renkaat.

      
  • muokattu 09.02.2023 10:59

    @Quu kirjoitti:
    Rengaskauppiaan sivuilla maitaan että joka viides valitsee All Season renkaat.

    Walmartin?

    Näköjään ainakin Continental myy kitkarenkaita All Seasoneina. Valikoimassa on 7 All Seasonia, talvirenkaita 2 nastoilla ja 2 ilman. Että noin laajasti ajateltuna pitää paikkansa.

      
  • Ne on ympärivuotiseen käyttöön markkinoituja aina kompromissi -renkaita, eivät toimi millään kelillä kunnolla. Suomessa ei M+S kohta enää riitä, sen saa leimata minne vain, vaikka puhtaisiin kesärenkaisiin. 3PMSF-merkkiä aiotaan kait valvoakin, ihan joka rengas ei leimaa saa.

    Nokian Allweather renkaat häviävät pidossa talvirenkaille vain liukkailla, muissa olosuhteissa pitävät testien mukaan paremmin, kuten suolatulla teillä. Liukkautta on lopulta kuitenkin vain noin yksi prosentti talven ajokeleistä eteläisessä Suomessa.
    Toimivat neliveto Vitarassa varsin hyvin ympäri vuoden, tuolla kun ei ainakaan sutimaan jäänyt, mutta myönnettäköön etteivät olleet kuin korkeintaan huonojen kitkojen tasoa lumisten teiden kaarteissa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit