Karttapohjien nopeusrajoitistiedot navigointijärjestelmissä

23 kommenttia

Meistä yhä useampi ajaa autolla missä on ns. älykäs navigointi, mikä käyttää liikennemerkkejä ja karttapohjien tietoja kulloisenkin tieosuuden nopeudeksi. Tämä pelaa hienosti kun kartat on päivitetty ajan tasalle. Auto tietää risteykseen tullessaan että siinä on esim 60 km/h rajoitus ja säätää siististi merkin kohdalta eteenpäin tuon säädetyn nopeuden. Risteyksen jälkeen kun palataan maantienopeuteen automaatio hoitaa sen hienosti.
Mutta Suomessa ...kele nuo nopeustietojen muutokset teillä jäävät karttapohjiin päivittämättä. Tai pahimmassa tapauksessa tietyön alkaessa tietyö on päivitetty ja ne tiedot ovat sitten jääneeet valmiille tielle.
On todella liikenneturvallista ja hyvin yllättävää ajaa jonossa 100 km/h ohituskaistaa ja sitten kesken kaiken se yllättäen jarruttaakin 30 km/h:n paikassa missä tietyön aikana oli jokin työ mikä vaati ohitustien ja alhaisen nopeuden.
Toiset yllättävät paikat ovat uudelleen tehdyt risteysjärjestelyt. Kartat on kyllä piirretty hienosti ajan tasalla mutta siellä pohjassa ovatkin vanhat nopeusrajoitukset ja alueet.
Kenen vastuulle tämä meillä kuuluu, että tämäkin pieni paljon kehutun digitalisaation tuoma hyöty ja mukavuus toimisi oikein?

  
  • Nopeusrajoitus ei kaskaan eikä missään laske suoraan sadasta kolmeen kymppiin.

      2
  • @Lukija5463 kirjoitti:
    Meistä yhä useampi ajaa autolla missä on ns. älykäs navigointi, mikä käyttää liikennemerkkejä ja karttapohjien tietoja kulloisenkin tieosuuden nopeudeksi. Tämä pelaa hienosti kun kartat on päivitetty ajan tasalle. Auto tietää risteykseen tullessaan että siinä on esim 60 km/h rajoitus ja säätää siististi merkin kohdalta eteenpäin tuon säädetyn nopeuden. Risteyksen jälkeen kun palataan maantienopeuteen automaatio hoitaa sen hienosti.
    Mutta Suomessa ...kele nuo nopeustietojen muutokset teillä jäävät karttapohjiin päivittämättä. Tai pahimmassa tapauksessa tietyön alkaessa tietyö on päivitetty ja ne tiedot ovat sitten jääneeet valmiille tielle.
    On todella liikenneturvallista ja hyvin yllättävää ajaa jonossa 100 km/h ohituskaistaa ja sitten kesken kaiken se yllättäen jarruttaakin 30 km/h:n paikassa missä tietyön aikana oli jokin työ mikä vaati ohitustien ja alhaisen nopeuden.
    Toiset yllättävät paikat ovat uudelleen tehdyt risteysjärjestelyt. Kartat on kyllä piirretty hienosti ajan tasalla mutta siellä pohjassa ovatkin vanhat nopeusrajoitukset ja alueet.
    Kenen vastuulle tämä meillä kuuluu, että tämäkin pieni paljon kehutun digitalisaation tuoma hyöty ja mukavuus toimisi oikein?

    Ei tule toimimaan Suomessa niin kauan kun kesä-/talvinopeusjärjestelmä on käytössä. Toki teknisesti mahdollista päivittää OT:na auton navigointiin muuttuneet nopeusrajoitukset, mutta tuskin karttavalmistajien intresseissä on rakentaa järjestelmää yhtä pientä erikoista maata varten.

      
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:

    Ei tule toimimaan Suomessa niin kauan kun kesä-/talvinopeusjärjestelmä on käytössä. Toki teknisesti mahdollista päivittää OT:na auton navigointiin muuttuneet nopeusrajoitukset, mutta tuskin karttavalmistajien intresseissä on rakentaa järjestelmää yhtä pientä erikoista maata varten.

    Muuttuneet nopeusrajoitukset ositetaan liikennemerkillä.

      
  • muokattu 16.02.2023 19:41

    @Lukija5463 kirjoitti:
    Meistä yhä useampi ajaa autolla missä on ns. älykäs navigointi, mikä käyttää liikennemerkkejä ja karttapohjien tietoja kulloisenkin tieosuuden nopeudeksi. Tämä pelaa hienosti kun kartat on päivitetty ajan tasalle.

    Fiksu järjestelmä seuraa myös liikennemerkkejä, joten se kyllä osaa myös talvirajoitukset. En silti pidä koko toimintaa oikein minkään arvoisen, koska...

    Auto tietää risteykseen tullessaan että siinä on esim 60 km/h rajoitus ja säätää siististi merkin kohdalta eteenpäin tuon säädetyn nopeuden. Risteyksen jälkeen kun palataan maantienopeuteen automaatio hoitaa sen hienosti.

    Ei ainakaan meidän Mersu hoida fiksusti, vaan ajaa ihan pumppujalkana liian syvälle rajoitusmerkin kohdalle saakka missä hyppää jarrulle seisomaan. Kulutus nousee edes toisella silmällä hereillä olevaan kuljettajaan verrattuna ihan selvästi.

    Pelkästään tällä yhdellä virheellä on niin suuri vaikutus, että uudemman korimallin parempi aerodynamiikka, pienempi ja paremmalla hyötysuhteella toimiva moottori, 9G-Tronicin aavikkovälitykset ja tarvittaessa vaihteen oikeasti vapaalle vaihtava automaatti menevät kaikki hukkaan ja maantieajon kulutus on käytännössä sama kuin edeltäneen kulmikkaamman korimallin vanhalla voimalinjalla. Tumpula sähköaivo tärvää lähes koko hienon tekniikan säästämän polttoaineen typerään ajotapaansa.

      
  • muokattu 16.02.2023 20:25

    @740 GLE kirjoitti:
    Ei ainakaan meidän Mersu hoida fiksusti, vaan ajaa ihan pumppujalkana liian syvälle rajoitusmerkin kohdalle saakka missä hyppää jarrulle seisomaan. Kulutus nousee edes toisella silmällä hereillä olevaan kuljettajaan verrattuna ihan selvästi.

    Käyppäs seuraavalla Haaparannan Ikea reissulla kokeilemassa toimintaa Ruotsin puolella.
    Ainakin Bemarista tulee ihan eri auto tuon toiminnallisuuden kannalta. Ilmoitus muuttuvasta nopeusrajoituksesta tulee mittaristoon ja hudiin huomattavasti aikaisemmin kuin Suomen puolella. Lisäksi auto osaa hidastaa jarruttamatta alenevaan nopeusrajoitukseen jolloin rajoitusnopeus+/-asetusarvo saavutetaan juuri merkin kohdalla. Kaikki tapahtuu automaattisesti mikäli automaattiasetus on valittuna. Manuaalimodessa "set" Namiskan painallus ratista aktivoi saman toiminnallisuuden. Nopeusrajoitukseen noustessa kiihdytys alkaa automaattisesti nopeusrajoitusmerkin kohdalta.
    Palatessa Suomen puolelle valtakunnan rajalla tulee näyttöön taas viesti että olet saapunut Suomeen ja että ajoavustimien toiminta on rajallista tässä maassa johtuen lainsäädännöstä (mitä se nyt sitten tarkoittaakaan).

      
  • @Quu kirjoitti:
    Muuttuneet nopeusrajoitukset ositetaan liikennemerkillä.

    Meinaatko että auto pitää kiinni pelkästään viimeisimmän kuvatun nopeusrajoitusmerkin lukemasta vaikka hamaan tappiin saakka, esim. jos seuraavat pari nopeusrajoitusmerkkiä eivät ole konenäön tulkittavissa (?).

      
  • @Lukija5463 kirjoitti:
    Meistä yhä useampi ajaa autolla missä on ns. älykäs navigointi, mikä käyttää liikennemerkkejä ja karttapohjien tietoja kulloisenkin tieosuuden nopeudeksi. Tämä pelaa hienosti kun kartat on päivitetty ajan tasalle. Auto tietää risteykseen tullessaan että siinä on esim 60 km/h rajoitus ja säätää siististi merkin kohdalta eteenpäin tuon säädetyn nopeuden. Risteyksen jälkeen kun palataan maantienopeuteen automaatio hoitaa sen hienosti.
    Mutta Suomessa ...kele nuo nopeustietojen muutokset teillä jäävät karttapohjiin päivittämättä. Tai pahimmassa tapauksessa tietyön alkaessa tietyö on päivitetty ja ne tiedot ovat sitten jääneeet valmiille tielle.
    On todella liikenneturvallista ja hyvin yllättävää ajaa jonossa 100 km/h ohituskaistaa ja sitten kesken kaiken se yllättäen jarruttaakin 30 km/h:n paikassa missä tietyön aikana oli jokin työ mikä vaati ohitustien ja alhaisen nopeuden.
    Toiset yllättävät paikat ovat uudelleen tehdyt risteysjärjestelyt. Kartat on kyllä piirretty hienosti ajan tasalla mutta siellä pohjassa ovatkin vanhat nopeusrajoitukset ja alueet.
    Kenen vastuulle tämä meillä kuuluu, että tämäkin pieni paljon kehutun digitalisaation tuoma hyöty ja mukavuus toimisi oikein?

    Eikö se joka saa rahat, voisi vastata tekosistaan? Avointa dataa on saatavilla, mutta ei ainakaan suomalaisen yhteiskunnan tarvitse ilmaiseksi Tjeslalle datoja ohjelmoida. Ihan tavallisissa naveissakin rajoitukset ovat, usein melko oikein, joskus väärin, mutta kyllä ainakin itse navin valmistajaa soimaan enkä ketään muuta.

      
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Muuttuneet nopeusrajoitukset ositetaan liikennemerkillä.

    Meinaatko että auto pitää kiinni pelkästään viimeisimmän kuvatun nopeusrajoitusmerkin lukemasta vaikka hamaan tappiin saakka, esim. jos seuraavat pari nopeusrajoitusmerkkiä eivät ole konenäön tulkittavissa (?).

    Olisi kiva jos voisi itse jostain asetuksista päättää uskotaanko kameraa vai karttaa, ja jos, niin kuinka pitkään.

      1
  • Oli miten oli, minä kuitenkin olen sen verran vanhoillinen että luen liikennemerkit itse ja toimin sen mukaan.
    Siitä annan nuhteita, kun työmaanjälkeen ei oikein saa selvää koska työmaarajoitus loppuu.

      1
  • @Quu kirjoitti:
    Oli miten oli, minä kuitenkin olen sen verran vanhoillinen että luen liikennemerkit itse ja toimin sen mukaan.
    Siitä annan nuhteita, kun työmaanjälkeen ei oikein saa selvää koska työmaarajoitus loppuu.

    Se loppuu seuraavaan rajoitusmerkkiin joka on tai ei ole muistettu erikseen laittaa...

      
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:
    Ei ainakaan meidän Mersu hoida fiksusti, vaan ajaa ihan pumppujalkana liian syvälle rajoitusmerkin kohdalle saakka missä hyppää jarrulle seisomaan. Kulutus nousee edes toisella silmällä hereillä olevaan kuljettajaan verrattuna ihan selvästi.

    Käyppäs seuraavalla Haaparannan Ikea reissulla kokeilemassa toimintaa Ruotsin puolella.
    Ainakin Bemarista tulee ihan eri auto tuon toiminnallisuuden kannalta. Ilmoitus muuttuvasta nopeusrajoituksesta tulee mittaristoon ja hudiin huomattavasti aikaisemmin kuin Suomen puolella. Lisäksi auto osaa hidastaa jarruttamatta alenevaan nopeusrajoitukseen jolloin rajoitusnopeus+/-asetusarvo saavutetaan juuri merkin kohdalla. Kaikki tapahtuu automaattisesti mikäli automaattiasetus on valittuna. Manuaalimodessa "set" Namiskan painallus ratista aktivoi saman toiminnallisuuden. Nopeusrajoitukseen noustessa kiihdytys alkaa automaattisesti nopeusrajoitusmerkin kohdalta.
    Palatessa Suomen puolelle valtakunnan rajalla tulee näyttöön taas viesti että olet saapunut Suomeen ja että ajoavustimien toiminta on rajallista tässä maassa johtuen lainsäädännöstä (mitä se nyt sitten tarkoittaakaan).

    Oma volkkarini toimii aivan samoin, jopa Ahvenanmaalla kaikki toimi hienosti. Autokin voi jossain kohdissa lukea merkin väärin mutta karttapohjien mokat on todella rasittavia tässä ministerien niin kehumassa digitalisaation huippumaassa.

      
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @Lukija5463 kirjoitti:
    Meistä yhä useampi ajaa autolla missä on ns. älykäs navigointi, mikä käyttää liikennemerkkejä ja karttapohjien tietoja kulloisenkin tieosuuden nopeudeksi. Tämä pelaa hienosti kun kartat on päivitetty ajan tasalle. Auto tietää risteykseen tullessaan että siinä on esim 60 km/h rajoitus ja säätää siististi merkin kohdalta eteenpäin tuon säädetyn nopeuden. Risteyksen jälkeen kun palataan maantienopeuteen automaatio hoitaa sen hienosti.
    Mutta Suomessa ...kele nuo nopeustietojen muutokset teillä jäävät karttapohjiin päivittämättä. Tai pahimmassa tapauksessa tietyön alkaessa tietyö on päivitetty ja ne tiedot ovat sitten jääneeet valmiille tielle.
    On todella liikenneturvallista ja hyvin yllättävää ajaa jonossa 100 km/h ohituskaistaa ja sitten kesken kaiken se yllättäen jarruttaakin 30 km/h:n paikassa missä tietyön aikana oli jokin työ mikä vaati ohitustien ja alhaisen nopeuden.
    Toiset yllättävät paikat ovat uudelleen tehdyt risteysjärjestelyt. Kartat on kyllä piirretty hienosti ajan tasalla mutta siellä pohjassa ovatkin vanhat nopeusrajoitukset ja alueet.
    Kenen vastuulle tämä meillä kuuluu, että tämäkin pieni paljon kehutun digitalisaation tuoma hyöty ja mukavuus toimisi oikein?

    Ei tule toimimaan Suomessa niin kauan kun kesä-/talvinopeusjärjestelmä on käytössä. Toki teknisesti mahdollista päivittää OT:na auton navigointiin muuttuneet nopeusrajoitukset, mutta tuskin karttavalmistajien intresseissä on rakentaa järjestelmää yhtä pientä erikoista maata varten.

    Kyllä toimii, vaihtumispäivä ei välttämättä ole ihan oikea, todennäköisesti jotkut kiinteästi asetetut päivät.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Nopeusrajoitus ei kaskaan eikä missään laske suoraan sadasta kolmeen kymppiin.

    Suomen virallisissa digitaalisissa kartoissa laskee.

      
  • @Lukija5463 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Nopeusrajoitus ei kaskaan eikä missään laske suoraan sadasta kolmeen kymppiin.

    Suomen virallisissa digitaalisissa kartoissa laskee.

    Kuka ne asteittain alenevat nopeustiedot on poistanut ja kolmekymmentä on jäänyt.
    Kartat pitäisi päivittää tunninvälein, ja sittenkään ei voi luottaa työmaanopeuksien olevan reaaliajassa.
    Kuski on aina vastuussa.

      
  • @Lukija5463 kirjoitti:

    Kyllä toimii, vaihtumispäivä ei välttämättä ole ihan oikea, todennäköisesti jotkut kiinteästi asetetut päivät.

    Vaatii silti jonkinsortin OTA päivityksen navigaattoriin, koska näyttävät nuo talvirajoitukset vuosittain vaihtelevan samalla tieosuudella ja/tai mukaan tulee uusia tieosuuksia.

      
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:
    Käyppäs seuraavalla Haaparannan Ikea reissulla kokeilemassa toimintaa Ruotsin puolella.

    Pitääpä kokeilla. Omaan vanhempaan W212 sarjan autooni liikennemerkkitunnistus saatiin aktivoitua Suomessa vasta monien muiden maiden jälkeen.

    Ainakin Bemarista tulee ihan eri auto tuon toiminnallisuuden kannalta. Ilmoitus muuttuvasta nopeusrajoituksesta tulee mittaristoon ja hudiin huomattavasti aikaisemmin kuin Suomen puolella. Lisäksi auto osaa hidastaa jarruttamatta alenevaan nopeusrajoitukseen jolloin rajoitusnopeus+/-asetusarvo saavutetaan juuri merkin kohdalla.

    Näin S213 toimii myös Suomessa. Ongelmana on sen kuljettajaa selvästi heikompi näkökyky, jonka vuoksi se ajaa niin lähelle nopeusrajoitusmerkkiä, että se joutuu jarruttamaan varmistaakseen ettei ota ylinopeussakkoa. Ajotapa on siis epätaloudellinen koska hidastukset tehdään yhtään ennakoimatta.

    Meillä kuljettaja liipaisee tikkarin nähdessään vakionopeussäätimen pois päältä ja tökkää alemman nopeuden asetuksen heti kun on sen saavuttanut rullaamalla.

    Yritin kikkailla tuon kanssa siten, että pitäisin täyden automatiikan päällä, mutta napsautan itse tuon pehmeän hidastuksen rullaamalla mutta pitää osua aivan järjettömän tarkasti siihen hetkeen, jolloin auto lukee nopeuden että saisi automatiikan jatkamaan odotettua toimintaa. Jos kytkee vakionopeussäätimen liian aikaisin ennen alempaa rajoitusta, se tietenkin lähtee kiihdyttämään takaisin vielä hetken vallitsevaan suurempaan asetusnopeuteen. Jos myöhästyy ja napsauttaa vakionopeussäätimen takaisin päälle sen jälkeen kun auto on ehtinyt havaita alemman rajoituksen, auto päättelee kuljettajan "manual override" komennon tarkoittavan pyyntöä nostaa nopeus vanhaan asetusarvoon alemmasta rajoituksesta piittaamatta.

    Toinen härö tulee siitä, että automaattinen nopeuden tunnistus seuraa sekä karttaa että liikennemerkkejä ja jollain sumealla logiikalla se "unohtaa" tikkarin ja päättelee hiljaisella tiellä harvoin toistuvan talvirajoituksen menettäneen merkityksensä. Tilannetta pahentaa vanha karttapohja, joka haluaa hidastaa mainioon kuntoon rempatulla moottoritiellä kohdassa jossa oli pari vuotta sitten 60 rajoitus tietyön vuoksi.

    Muita avustimia pidän pääsääntöisesti hyödyllisinä ja tämä nopeusvahtikin saisi mielellään olla taustalla vahdissa ettei kuljettaja tee hölmöyksiä havaintovirheidensä seurauksena, mutta tämä varmistus toimii ainakin meidän autossa niin kömpelösti, ettei meillä kukaan kehtaa ajaa noin huonosti.

      
  • @M880 kirjoitti:
    Olisi kiva jos voisi itse jostain asetuksista päättää uskotaanko kameraa vai karttaa, ja jos, niin kuinka pitkään.

    Tämä auttaisi maksullisesti ladattavien karttojen suhteen. Kummankin auton olen käyttänyt kolmeen vuoteen saakka ilmaisissa karttapäivityksissä, mutta integroitujen "kovalevykarttojen" päivitys maksaa sen verran, etten ole päivittänyt sen jälkeen. Android Auto on nykyaikaa, mutta eihän auton hallintalaitteet tietenkään sitä usko.

    Aiemman auton DVD-naviin ostin nuukuuksissani uusimman päivityksen jälkeen sen edellisen, jonka sai saksalaiselta hajottamolta halpana kirjeenä kotiin.

      
  • muokattu 17.02.2023 14:17

    @Quu kirjoitti:
    Oli miten oli, minä kuitenkin olen sen verran vanhoillinen että luen liikennemerkit itse ja toimin sen mukaan.

    Samoin. Mutta muut avustimet pidän mielelläni päällä oman virheeni varalta.

    Tässä tapauksessa Mersu on ryssinyt tuon nopeusavustimen toiminnan niin että sitä ei voi käyttää taustalla pysyvänä suojelusenkelinä, joka puuttuu asioiden kulkuun vasta sitten kun jotain on menossa pieleen. Ajonhallinta, kaistavahti, jarruassistentti, automaattinen hätäjarrutus, kuljettajan elintoimintojen tarkkailu, automaattipysähdys ja automaattinen hätäpuhelu ovat aina toimintavalmiudessa, eivätkä ne vaikuta ajamiseen millään tavoin niin kauan kun kuljettaja toimii kuten pitääkin.

    Tuo nopeusvahti on niin päällekäyvä kampe, ettei sen kohellusta jaksa katsoa ainakaan tällaisena toteutuksena. Jos nopeus alennettaisiin pehmeästi ja taloudellisesti, se olisi ilman muuta tervetullut apuri, mutta ainakaan tämä meidän auton toteutus ei vielä tuolle tasolle yllä.

    Nyt on käytössä pelkkä liikennemerkkitunnistus, jonka perusteella auto toistaa kojetaulussa oman käsityksensä vallitsevasta rajoituksesta kuljettajan avuksi, mutta autoa on kielletty toimimasta omin päin tuon havaintonsa perusteella.

      
  • @740 GLE kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Olisi kiva jos voisi itse jostain asetuksista päättää uskotaanko kameraa vai karttaa, ja jos, niin kuinka pitkään.

    Tämä auttaisi maksullisesti ladattavien karttojen suhteen. Kummankin auton olen käyttänyt kolmeen vuoteen saakka ilmaisissa karttapäivityksissä, mutta integroitujen "kovalevykarttojen" päivitys maksaa sen verran, etten ole päivittänyt sen jälkeen. Android Auto on nykyaikaa, mutta eihän auton hallintalaitteet tietenkään sitä usko.

    Aiemman auton DVD-naviin ostin nuukuuksissani uusimman päivityksen jälkeen sen edellisen, jonka sai saksalaiselta hajottamolta halpana kirjeenä kotiin.

    Ihan kuriositeettina paljonko maksaa karttapäivitys Mercedekseen?
    En ole itsekään tuohon vanhukseen ostanut erikseen, vaikkei tuo kyllä hinnan kirous ole (69€/vuosi), eli hyvällä tuurilla saa ladattua useamman päivityksen - jos siis karttapohjaan tulee päivityksiä. Lataus tapahtuu USB tikulle, joka sitten törkätään vaan auton USB porttiin ja päivitys käynnistyy. Uudemmassa on vielä se 3 vuoden ilmainen karttapäivitys voimassa, mutta en ole siihenkään "koko" kartastoa päivittänyt USBn kautta, koska lähialueet missä auto liikkuu päivittyvät OTAna sitä mukaa kun karttapohja päivittyy palveluntarjoajalla. En ole oikein tykästynyt tuohon Android autoon vaikka sekin on saatavilla - jotenkin huomattavasti vaikeaselkoisempi ja sisältää liikaa tietoa/yksityiskohtia verrattuna auton omaan navisysteemiin. Toki ajantasaisimmat kartat sen kautta varmaan löytyy.

      
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:

    @M880 kirjoitti:
    Olisi kiva jos voisi itse jostain asetuksista päättää uskotaanko kameraa vai karttaa, ja jos, niin kuinka pitkään.

    Tämä auttaisi maksullisesti ladattavien karttojen suhteen. Kummankin auton olen käyttänyt kolmeen vuoteen saakka ilmaisissa karttapäivityksissä, mutta integroitujen "kovalevykarttojen" päivitys maksaa sen verran, etten ole päivittänyt sen jälkeen. Android Auto on nykyaikaa, mutta eihän auton hallintalaitteet tietenkään sitä usko.

    Aiemman auton DVD-naviin ostin nuukuuksissani uusimman päivityksen jälkeen sen edellisen, jonka sai saksalaiselta hajottamolta halpana kirjeenä kotiin.

    Ihan kuriositeettina paljonko maksaa karttapäivitys Mercedekseen?
    En ole itsekään tuohon vanhukseen ostanut erikseen, vaikkei tuo kyllä hinnan kirous ole (69€/vuosi), eli hyvällä tuurilla saa ladattua useamman päivityksen - jos siis karttapohjaan tulee päivityksiä. Lataus tapahtuu USB tikulle, joka sitten törkätään vaan auton USB porttiin ja päivitys käynnistyy. Uudemmassa on vielä se 3 vuoden ilmainen karttapäivitys voimassa, mutta en ole siihenkään "koko" kartastoa päivittänyt USBn kautta, koska lähialueet missä auto liikkuu päivittyvät OTAna sitä mukaa kun karttapohja päivittyy palveluntarjoajalla. En ole oikein tykästynyt tuohon Android autoon vaikka sekin on saatavilla - jotenkin huomattavasti vaikeaselkoisempi ja sisältää liikaa tietoa/yksityiskohtia verrattuna auton omaan navisysteemiin. Toki ajantasaisimmat kartat sen kautta varmaan löytyy.

    Onko mainittu Android Auto oikeissa autoissa erilainen kuin esim. Pioneerin soittimessa? Hankin tuollaisen AA-Pioneerin ja jotenkin tuntuu aina siltä, että olisi palannut 640*480-aikaan. Näyttää palikalta, kolho käyttää ja toimivistakin apeista on ankea versio.

      
  • muokattu 17.02.2023 15:38

    @Late1969 kirjoitti:

    Onko mainittu Android Auto oikeissa autoissa erilainen kuin esim. Pioneerin soittimessa? Hankin tuollaisen AA-Pioneerin ja jotenkin tuntuu aina siltä, että olisi palannut 640*480-aikaan. Näyttää palikalta, kolho käyttää ja toimivistakin apeista on ankea versio.

    Siis onko tuossa Pioneerissa joku oma käyttis joka tukee myös android autoa, vaiko onko siinä natiivi android käyttis jossa esim. google mapsit jne. Laitoin joskus aikoinaan sellaisen näytöllisen "kiinasoittimen" yhteen 90-luvun autoon, jossa siis oli joku android 3.x versio ja kyllähän ainakin senaikainen teknologia ei paljon tuota 640x480 kummempaa grafiikkaa tukenut eikä varmaan myöskään prosessorista olisi löytynyt potkua - toki google maps navigointi toimi (joka oli parannus siihen verrattuna ettei sitä navia olisi ollut ollenkaan).

    Kyllä ainakin toi Bemarin android auto tukee tuolle rapealle 10" näytölle ihan natiivia 1920x760 resoluutiota. Vaatii vaan sellaisen kännykän joka tukee wireless android autoa (toimii pelkästään wifin yli (bluetooth standardissa ei riitä kaista ja jostain syystä eivät ole halunneet tukea wired modea, jossa se kännykkä olisi kaapelilla kiinni auton järjestelmässä).

      
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    Onko mainittu Android Auto oikeissa autoissa erilainen kuin esim. Pioneerin soittimessa? Hankin tuollaisen AA-Pioneerin ja jotenkin tuntuu aina siltä, että olisi palannut 640*480-aikaan. Näyttää palikalta, kolho käyttää ja toimivistakin apeista on ankea versio.

    Siis onko tuossa Pioneerissa joku oma käyttis joka tukee myös android autoa, vaiko onko siinä natiivi android käyttis jossa esim. google mapsit jne. Laitoin joskus aikoinaan sellaisen näytöllisen "kiinasoittimen" yhteen 90-luvun autoon, jossa siis oli joku android 3.x versio ja kyllähän ainakin senaikainen teknologia ei paljon tuota 640x480 kummempaa grafiikkaa tukenut eikä varmaan myöskään prosessorista olisi löytynyt potkua - toki google maps navigointi toimi (joka oli parannus siihen verrattuna ettei sitä navia olisi ollut ollenkaan).

    Kyllä ainakin toi Bemarin android auto tukee tuolle rapealle 10" näytölle ihan natiivia 1920x760 resoluutiota. Vaatii vaan sellaisen kännykän joka tukee wireless android autoa (toimii pelkästään wifin yli (bluetooth standardissa ei riitä kaista ja jostain syystä eivät ole halunneet tukea wired modea, jossa se kännykkä olisi kaapelilla kiinni auton järjestelmässä).

    Pioneer peilaa kännykän ruudulleen, ilman kännykkää ei mitään älytoimintoja ole. Tuo toimii usb-kaapelin välityksellä, mikä on hyvä vaikka navigoinnissa, muutoin puhelimen akku olisi pian tyhjä. Bluetoothilla saa normaalin ääniyhteyden kädettömine toimintoineen.

    Pikseleitä on ruudussa FHD:n verran, mutta ne AA:n kuvakkeet ovat antiikkia. AA:ta esittävät kuvat näyttävät kyllä samoilta netissä, mutta ei oikein osaa uskoa. Ja tosiaan ne appien ominaisuudet ovat vaatimattomat, vaikka Areena pitää käyttää kännykästä, jos ei suoraa lähetystä halua kuunnella.

      
  • Karttapäivityksen hinta oli näköjään laskenut aiemmin omaa autoani varten tarkistamastani parin- kolmen satasen hintaluokasta ja nyt uudehkoihin Mersuihin myydää 3 vuoden OTA päivitystä 159 €.

    Meillä auton oma Android Auto tekee kartan mielestäni saman tasoisella resoluutiolla kuin auton omankin karttanäkymän. En myöskään huomaan ikoneissa tai teksteissä mitään karkeaa pikselöitymistä.

    Enemmän häiritsee Mercedeksen paranoidi holhoaminen kun saatavilla olevista applikaatioistakin on vain karsitut versiot jäljellä, ettei vain livestream-mediaa esitettäisi kojetaulussa ajon aikana. Siksi auto osaa kyllä lukea whatsapp viestin, mutta ei suostu näyttämään viestissä olevaa kuvaa. Tämä rajaa ajon aikana käytettäviä applikaatioita varsin rajusti. Sen sijaan esim. Spotify toimii kyllä vallan mainiosti ja käytän sitä ehdottomasti mieluummin auton aina valaistusta ja aina käsillä olevasta käyttöliittymästä kuin jossain päin autoa pimeänä seilaavan puhelimen näytöltä BT streamauksen ylitse. Samoin kartoista saa valita käyttääkö mieluummin puhelimen vai auton karttaohjelmaa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit