Talviautotesti

86 kommenttia
13»
  • @tracktest kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:
    Nykyinen peukutusjärjestely ei ole välttämättömyys, mutta se on hyvä kompromissi. Kuten vakiokeskustelijat tietävät, osaan olla varsin jyrkkä kannassani nähdessäni sen perustelluksi. Tästä seuraa, että eräällä toisella foorumilla saan välillä alapeukkuja, joskus aiheesta, joskus aiheetta. Olen sielläkin kommentoinut sen puolesta, että jos olette eri mieltä, sanokaa se selkeästi.

    Seinäjoen R-Kioskilta ostettu aito Pohojalaanen XXL-kokoinen ego kestää kyllä alapeukut. Usein alapeukulle on aivan todellinen perustelukin ja se perustelu on aina oppimismahdollisuus.

    Siksi pyydän ainakin omalta osaltani perustelemaan selkeästi, jos olette eri mieltä, kiitos.

    Tähän on hyvä yhtyä, emme tarvitse alapeukkuja. Niitä jaellaan aiheetta ja on kirjoittajasta kiinni kuka niitä sitten jakelee. Keskustelijoiden välillä on ajoittain selvää henkilökohtaisuutta ja alapeukutus vain lisäisi sitä.

    Yläpeukkuahan voi antaa ihan puskista. Miksei siis alapeukkukin olisi ok?

    Oikeastaan pitäisi olla mahdollista antaa sekä ylä- että alapeukku ja antajan nimimerkki pitäisi näyttää siinä samalla.

    Anonyymi peukutus kuten nyt tehdään ei voi olla henkilökohtaisuutta, koska kukaan ei tiedä peukuttajaa. Miksi alapeukkukaan lisäisi henkilökohtaisuutta? Tai tietysti siinä mielessä voisi lisätä, että kuplan ulkopuoliset ajatukset saisivat alapeukkuja oikein urakalla. Mutta sehän vain auttaisi kuplaa homogenisoitumaan ja jäljelle jääneet voisivat rauhassa yläpeukutella toisilleen.

    Kyseisen Harrin tekstille alapeukku olisi hyvä viestintämuoto, koska Harri on lehden toimittajana ylivertaisessa asemassa muihin keskustelijoihin nähden eikä kuitenkaan jatkaisi keskustelua/väittelyä. Alapeukulla voisi kuitata puuta heinää puheet ja piste.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:
    Nykyinen peukutusjärjestely ei ole välttämättömyys, mutta se on hyvä kompromissi. Kuten vakiokeskustelijat tietävät, osaan olla varsin jyrkkä kannassani nähdessäni sen perustelluksi. Tästä seuraa, että eräällä toisella foorumilla saan välillä alapeukkuja, joskus aiheesta, joskus aiheetta. Olen sielläkin kommentoinut sen puolesta, että jos olette eri mieltä, sanokaa se selkeästi.

    Seinäjoen R-Kioskilta ostettu aito Pohojalaanen XXL-kokoinen ego kestää kyllä alapeukut. Usein alapeukulle on aivan todellinen perustelukin ja se perustelu on aina oppimismahdollisuus.

    Siksi pyydän ainakin omalta osaltani perustelemaan selkeästi, jos olette eri mieltä, kiitos.

    Tähän on hyvä yhtyä, emme tarvitse alapeukkuja. Niitä jaellaan aiheetta ja on kirjoittajasta kiinni kuka niitä sitten jakelee. Keskustelijoiden välillä on ajoittain selvää henkilökohtaisuutta ja alapeukutus vain lisäisi sitä.

    Yläpeukkuahan voi antaa ihan puskista. Miksei siis alapeukkukin olisi ok?

    Oikeastaan pitäisi olla mahdollista antaa sekä ylä- että alapeukku ja antajan nimimerkki pitäisi näyttää siinä samalla.

    Anonyymi peukutus kuten nyt tehdään ei voi olla henkilökohtaisuutta, koska kukaan ei tiedä peukuttajaa. Miksi alapeukkukaan lisäisi henkilökohtaisuutta? Tai tietysti siinä mielessä voisi lisätä, että kuplan ulkopuoliset ajatukset saisivat alapeukkuja oikein urakalla. Mutta sehän vain auttaisi kuplaa homogenisoitumaan ja jäljelle jääneet voisivat rauhassa yläpeukutella toisilleen.

    Kyseisen Harrin tekstille alapeukku olisi hyvä viestintämuoto, koska Harri on lehden toimittajana ylivertaisessa asemassa muihin keskustelijoihin nähden eikä kuitenkaan jatkaisi keskustelua/väittelyä. Alapeukulla voisi kuitata puuta heinää puheet ja piste.

    Quu näytti sen verran hyvän esimerkin alapeukutuksesta että piti ihan peukuttaa.

      3
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @tracktest kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:
    Nykyinen peukutusjärjestely ei ole välttämättömyys, mutta se on hyvä kompromissi. Kuten vakiokeskustelijat tietävät, osaan olla varsin jyrkkä kannassani nähdessäni sen perustelluksi. Tästä seuraa, että eräällä toisella foorumilla saan välillä alapeukkuja, joskus aiheesta, joskus aiheetta. Olen sielläkin kommentoinut sen puolesta, että jos olette eri mieltä, sanokaa se selkeästi.

    Seinäjoen R-Kioskilta ostettu aito Pohojalaanen XXL-kokoinen ego kestää kyllä alapeukut. Usein alapeukulle on aivan todellinen perustelukin ja se perustelu on aina oppimismahdollisuus.

    Siksi pyydän ainakin omalta osaltani perustelemaan selkeästi, jos olette eri mieltä, kiitos.

    Tähän on hyvä yhtyä, emme tarvitse alapeukkuja. Niitä jaellaan aiheetta ja on kirjoittajasta kiinni kuka niitä sitten jakelee. Keskustelijoiden välillä on ajoittain selvää henkilökohtaisuutta ja alapeukutus vain lisäisi sitä.

    Yläpeukkuahan voi antaa ihan puskista. Miksei siis alapeukkukin olisi ok?

    Oikeastaan pitäisi olla mahdollista antaa sekä ylä- että alapeukku ja antajan nimimerkki pitäisi näyttää siinä samalla.

    Anonyymi peukutus kuten nyt tehdään ei voi olla henkilökohtaisuutta, koska kukaan ei tiedä peukuttajaa. Miksi alapeukkukaan lisäisi henkilökohtaisuutta? Tai tietysti siinä mielessä voisi lisätä, että kuplan ulkopuoliset ajatukset saisivat alapeukkuja oikein urakalla. Mutta sehän vain auttaisi kuplaa homogenisoitumaan ja jäljelle jääneet voisivat rauhassa yläpeukutella toisilleen.

    Kyseisen Harrin tekstille alapeukku olisi hyvä viestintämuoto, koska Harri on lehden toimittajana ylivertaisessa asemassa muihin keskustelijoihin nähden eikä kuitenkaan jatkaisi keskustelua/väittelyä. Alapeukulla voisi kuitata puuta heinää puheet ja piste.

    Quu näytti sen verran hyvän esimerkin alapeukutuksesta että piti ihan peukuttaa.

    Quun peukku onkin juuri kuten pitäisi olla lehdenkin tarjoama eli näkyi, kuka peukun antoi. Quulle siis minultakin tässä peukku👍

      
  • Ja sitten kerrataan viestiketjun otsikko, kun on päässyt unohtumaan.

      1
  • Testissä ei ilmennyt, ovatko kaikkien ohjauspyörän lämmitykset pelkästään on/off-tyyppiä. Minulla uudemmassa kulkimessa jää alkulämmityksen jälkeen päälle miellyttävä peruslämpö. Tekniikka kehittyy!

      
  • muokattu 18.02.2023 10:23

    @Yosemite kirjoitti:
    Testissä ei ilmennyt, ovatko kaikkien ohjauspyörän lämmitykset pelkästään on/off-tyyppiä. Minulla uudemmassa kulkimessa jää alkulämmityksen jälkeen päälle miellyttävä peruslämpö. Tekniikka kehittyy!

    Jostain kumman syystä en pidä edes kolmiasentoisesta ohjauspyörän lämmityksestä, jota on tullut nyt käytettyä jonkin aikaa - käden- ja sisätilojen lämpöinen lämmittämätön on miellyttävin. Silti moottoripyörän kahvanlämmitystä tulee mielellään viileässä käytettyä. Johtuneeko siitä että on tottunut vuosikymmenet lämmittämättömään rattiin ja aina ilman hanskoja. Istuinlämmitystä taas tulee aina käytettyä, mutta sitäkin vain lyhyen aikaa, kun ajossa se istuinkin pysyy parhaan lämpöisenä pelkästään kuskin ja sisäilman lämmittämänä.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Yosemite kirjoitti:
    Testissä ei ilmennyt, ovatko kaikkien ohjauspyörän lämmitykset pelkästään on/off-tyyppiä. Minulla uudemmassa kulkimessa jää alkulämmityksen jälkeen päälle miellyttävä peruslämpö. Tekniikka kehittyy!

    Jostain kumman syystä en pidä edes kolmiasentoisesta ohjauspyörän lämmityksestä, jota on tullut nyt käytettyä jonkin aikaa - käden- ja sisätilojen lämpöinen lämmittämätön on miellyttävin. Silti moottoripyörän kahvanlämmitystä tulee mielellään viileässä käytettyä. Johtuneeko siitä että on tottunut vuosikymmenet lämmittämättömään rattiin ja aina ilman hanskoja. Istuinlämmitystä taas tulee aina käytettyä, mutta sitäkin vain lyhyen aikaa, kun ajossa se istuinkin pysyy parhaan lämpöisenä pelkästään kuskin ja sisäilman lämmittämänä.

    Ratinlämmitys voisi olla kiva siten, että saisi siihen alkulämmöt eikä tarvitsisi edes pakkaselle miettiä ajaako hanskojen kanssa vai ilman. Pakkaskylmä ratti on turhan viileä, mutta hanskat ohuinakin vähän häiritsevät, kun ei ole tottunut ajohanskoja käyttämään. Mutta eikö kahvanlämmittimien kanssa käytetä aina hanskoja?

    Omassa autossa istuinlämmitys on 5-asentoinen, mutta tuntuu ikävältä. Ajaessa on aina housut jalassa, joten suoraan ei kylmällekään tuolille tule istuttua ja lämpöä ei kaipaa. Jotenkin istuinlämmitys omassa ja muissa autoissa tuntuu siltä, miltä kuvittelisi alle laskemisen tuntuvan: hallitsematon lämmin tunne jotenkin väärästä suunnasta.

      
  • muokattu 18.02.2023 11:32

    @Late1969 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Yosemite kirjoitti:
    Testissä ei ilmennyt, ovatko kaikkien ohjauspyörän lämmitykset pelkästään on/off-tyyppiä. Minulla uudemmassa kulkimessa jää alkulämmityksen jälkeen päälle miellyttävä peruslämpö. Tekniikka kehittyy!

    Jostain kumman syystä en pidä edes kolmiasentoisesta ohjauspyörän lämmityksestä, jota on tullut nyt käytettyä jonkin aikaa - käden- ja sisätilojen lämpöinen lämmittämätön on miellyttävin. Silti moottoripyörän kahvanlämmitystä tulee mielellään viileässä käytettyä. Johtuneeko siitä että on tottunut vuosikymmenet lämmittämättömään rattiin ja aina ilman hanskoja. Istuinlämmitystä taas tulee aina käytettyä, mutta sitäkin vain lyhyen aikaa, kun ajossa se istuinkin pysyy parhaan lämpöisenä pelkästään kuskin ja sisäilman lämmittämänä.

    Mutta eikö kahvanlämmittimien kanssa käytetä aina hanskoja?

    Kyllä hanskat on aina moottoripyörällä ajettaessa. Kahvanlämmitys on miellyttävä, kun lämpötila on alle 10 astetta tai ei ehkä varsinaisesti miellyttävä mutta pitää kädet ylipäätään lämpimänä.

    Jotenkin istuinlämmitys omassa ja muissa autoissa tuntuu siltä, miltä kuvittelisi alle laskemisen tuntuvan: hallitsematon lämmin tunne jotenkin väärästä suunnasta.

    Minun vanhimman auton (-99) Recaro-istuimissa ole lämmitystä ollenkaan ja täytyy sanoa, että ne ovat erittäin epämiellyttävät alkuun pakkasella.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Yosemite kirjoitti:
    Testissä ei ilmennyt, ovatko kaikkien ohjauspyörän lämmitykset pelkästään on/off-tyyppiä. Minulla uudemmassa kulkimessa jää alkulämmityksen jälkeen päälle miellyttävä peruslämpö. Tekniikka kehittyy!

    Jostain kumman syystä en pidä edes kolmiasentoisesta ohjauspyörän lämmityksestä, jota on tullut nyt käytettyä jonkin aikaa - käden- ja sisätilojen lämpöinen lämmittämätön on miellyttävin. Silti moottoripyörän kahvanlämmitystä tulee mielellään viileässä käytettyä. Johtuneeko siitä että on tottunut vuosikymmenet lämmittämättömään rattiin ja aina ilman hanskoja. Istuinlämmitystä taas tulee aina käytettyä, mutta sitäkin vain lyhyen aikaa, kun ajossa se istuinkin pysyy parhaan lämpöisenä pelkästään kuskin ja sisäilman lämmittämänä.

    Mutta eikö kahvanlämmittimien kanssa käytetä aina hanskoja?

    Kyllä hanskat on aina moottoripyörällä ajettaessa. Kahvanlämmitys on miellyttävä, kun lämpötila on alle 10 astetta tai joskus jopa alle 15 asteessa.

    Jotenkin istuinlämmitys omassa ja muissa autoissa tuntuu siltä, miltä kuvittelisi alle laskemisen tuntuvan: hallitsematon lämmin tunne jotenkin väärästä suunnasta.

    Minun vanhimman auton (-99) Recaro-istuimissa ole lämmitystä ollenkaan ja täytyy sanoa, että ne ovat erittäin epämiellyttävät alkuun pakkasella.

    Minulla on mönkkärissä kahva- ja kaasuvipulämmitys. Riittää kevyet hanskat auraushommissa pakkasellakin. Minulla on kyllä myös suomalaiset lämmitettävät hanskat tai paremminikin sormikkaat. Niin ohuet, että koirien makupalojen kaivaminen takin taskusta onnistuu hanskat kädessä. Sormikkaat on oikeastaan tarkoitettu aluskäsineiksi varsinaisten rukkasten tms. alla pidettäväksi, mutta käyvät sellaisinakin pienemmällä pakkasella. Sormikkaiden akku on ihmeen huomaamaton sisäkämmenen puolella ranteen päällä.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Yosemite kirjoitti:
    Testissä ei ilmennyt, ovatko kaikkien ohjauspyörän lämmitykset pelkästään on/off-tyyppiä. Minulla uudemmassa kulkimessa jää alkulämmityksen jälkeen päälle miellyttävä peruslämpö. Tekniikka kehittyy!

    Jostain kumman syystä en pidä edes kolmiasentoisesta ohjauspyörän lämmityksestä, jota on tullut nyt käytettyä jonkin aikaa - käden- ja sisätilojen lämpöinen lämmittämätön on miellyttävin. Silti moottoripyörän kahvanlämmitystä tulee mielellään viileässä käytettyä. Johtuneeko siitä että on tottunut vuosikymmenet lämmittämättömään rattiin ja aina ilman hanskoja. Istuinlämmitystä taas tulee aina käytettyä, mutta sitäkin vain lyhyen aikaa, kun ajossa se istuinkin pysyy parhaan lämpöisenä pelkästään kuskin ja sisäilman lämmittämänä.

    Ratinlämmitys voisi olla kiva siten, että saisi siihen alkulämmöt eikä tarvitsisi edes pakkaselle miettiä ajaako hanskojen kanssa vai ilman. Pakkaskylmä ratti on turhan viileä, mutta hanskat ohuinakin vähän häiritsevät, kun ei ole tottunut ajohanskoja käyttämään. Mutta eikö kahvanlämmittimien kanssa käytetä aina hanskoja?

    Omassa autossa istuinlämmitys on 5-asentoinen, mutta tuntuu ikävältä. Ajaessa on aina housut jalassa, joten suoraan ei kylmällekään tuolille tule istuttua ja lämpöä ei kaipaa. Jotenkin istuinlämmitys omassa ja muissa autoissa tuntuu siltä, miltä kuvittelisi alle laskemisen tuntuvan: hallitsematon lämmin tunne jotenkin väärästä suunnasta.

    Yosemitehan juuri kertoi hänen autossa olevan tuollainen alkulämmitys/pienempi kestolämmitys ratissa.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Minulla on mönkkärissä kahva- ja kaasuvipulämmitys. Riittää kevyet hanskat auraushommissa pakkasellakin. Minulla on kyllä myös suomalaiset lämmitettävät hanskat tai paremminikin sormikkaat. Niin ohuet, että koirien makupalojen kaivaminen takin taskusta onnistuu hanskat kädessä. Sormikkaat on oikeastaan tarkoitettu aluskäsineiksi varsinaisten rukkasten tms. alla pidettäväksi, mutta käyvät sellaisinakin pienemmällä pakkasella. Sormikkaiden akku on ihmeen huomaamaton sisäkämmenen puolella ranteen päällä.

    Mökkärissä en ole kahvalämmittimiä kaivannut. Lumitöissä tulee sormille sen verran liikuntaa, että suht. ohuet ja notkeat talvihanskat riittää. Eipä ole ohjaustehostintakaan, kun dealerin mielestä sitä ei tarvittu. Oikeassa oli. Olisihan se tehostinversio ollut kalliimpikin...

    Autossa pieni peruslämpö ratissa tuntuu miellyttävältä.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Yosemite kirjoitti:
    Testissä ei ilmennyt, ovatko kaikkien ohjauspyörän lämmitykset pelkästään on/off-tyyppiä. Minulla uudemmassa kulkimessa jää alkulämmityksen jälkeen päälle miellyttävä peruslämpö. Tekniikka kehittyy!

    Jostain kumman syystä en pidä edes kolmiasentoisesta ohjauspyörän lämmityksestä, jota on tullut nyt käytettyä jonkin aikaa - käden- ja sisätilojen lämpöinen lämmittämätön on miellyttävin. Silti moottoripyörän kahvanlämmitystä tulee mielellään viileässä käytettyä. Johtuneeko siitä että on tottunut vuosikymmenet lämmittämättömään rattiin ja aina ilman hanskoja. Istuinlämmitystä taas tulee aina käytettyä, mutta sitäkin vain lyhyen aikaa, kun ajossa se istuinkin pysyy parhaan lämpöisenä pelkästään kuskin ja sisäilman lämmittämänä.

    Ratinlämmitys voisi olla kiva siten, että saisi siihen alkulämmöt eikä tarvitsisi edes pakkaselle miettiä ajaako hanskojen kanssa vai ilman. Pakkaskylmä ratti on turhan viileä, mutta hanskat ohuinakin vähän häiritsevät, kun ei ole tottunut ajohanskoja käyttämään. Mutta eikö kahvanlämmittimien kanssa käytetä aina hanskoja?

    Omassa autossa istuinlämmitys on 5-asentoinen, mutta tuntuu ikävältä. Ajaessa on aina housut jalassa, joten suoraan ei kylmällekään tuolille tule istuttua ja lämpöä ei kaipaa. Jotenkin istuinlämmitys omassa ja muissa autoissa tuntuu siltä, miltä kuvittelisi alle laskemisen tuntuvan: hallitsematon lämmin tunne jotenkin väärästä suunnasta.

    Yosemitehan juuri kertoi hänen autossa olevan tuollainen alkulämmitys/pienempi kestolämmitys ratissa.

    Sellainen voisi olla kiva ilman mitään kestolämmitystä. Saisi vain alkulämmön, ettei ratti olisi niin kylmä ilman hanskoja. Ei tarvitsisi ihmetellä mistä lämmityksen saisi pois, kun se alkaa poltella näpeissä.

      
  • @Yosemite kirjoitti:
    Testissä ei ilmennyt, ovatko kaikkien ohjauspyörän lämmitykset pelkästään on/off-tyyppiä. Minulla uudemmassa kulkimessa jää alkulämmityksen jälkeen päälle miellyttävä peruslämpö. Tekniikka kehittyy!

    En löytänyt tietoa edes istuinlämmitysten automatiikasta. Vai joko se on perussettiä?

      
  • @Jokeri kirjoitti:

    @Yosemite kirjoitti:
    Testissä ei ilmennyt, ovatko kaikkien ohjauspyörän lämmitykset pelkästään on/off-tyyppiä. Minulla uudemmassa kulkimessa jää alkulämmityksen jälkeen päälle miellyttävä peruslämpö. Tekniikka kehittyy!

    En löytänyt tietoa edes istuinlämmitysten automatiikasta. Vai joko se on perussettiä?

    Näistä testiin osallistuvista autoista en tiedä, 1970-luvulla (kuljettajan) istuinlämmitysautomatiikka oli Saab-Volvo -rintamalla perussettiä. Sen jälkeen valtavirtaa ovat olleet erikseen kytkettävät. Toki nykyäänkin ulkolämpötilasta riippuen istuinlämmitys monissa autoissa kytkeytyy automaattisesti, mutta sen voi myös katkaista.

      
  • @koreileva kirjoitti:

    @Jokeri kirjoitti:

    @Yosemite kirjoitti:
    Testissä ei ilmennyt, ovatko kaikkien ohjauspyörän lämmitykset pelkästään on/off-tyyppiä. Minulla uudemmassa kulkimessa jää alkulämmityksen jälkeen päälle miellyttävä peruslämpö. Tekniikka kehittyy!

    En löytänyt tietoa edes istuinlämmitysten automatiikasta. Vai joko se on perussettiä?

    Näistä testiin osallistuvista autoista en tiedä, 1970-luvulla (kuljettajan) istuinlämmitysautomatiikka oli Saab-Volvo -rintamalla perussettiä. Sen jälkeen valtavirtaa ovat olleet erikseen kytkettävät. Toki nykyäänkin ulkolämpötilasta riippuen istuinlämmitys monissa autoissa kytkeytyy automaattisesti, mutta sen voi myös katkaista.

    Automaattista kytkeytymistä tarkoitin, siitä vielä auton lämmetessä automatiikka pudottaa tehoa alaspäin. Tietenkin itsekin tarvittaessa voi lämmityksen ottaa pois tai laittaa takaisin kovemmalle teholle.
    Mutta onko näin testatuissa autoissa, ei käy selville.

      
  • @HybridRules kirjoitti:
    Yläpeukkuahan voi antaa ihan puskista. Miksei siis alapeukkukin olisi ok?

    Äänenpaineen mittarina olen täsmälleen samaa mieltä.

    Oma perusteeni symmetrian rikkomiselle on siinä, että jos joku on eri mieltä tekstistäni, kuulisin mielelläni onko lähtötietoni vai oma päätelmäni virhellinen vai onko joku vaan eri mieltä. Siksi kuulen mielelläni alapeukun perusteet.

    Sinäkin olisit saattamut jäädä väärään käsitykseen, jos olisin vain alapeukuttanut tekstiäsi koska en pidä pitkistä sitaateista, vaikka lopussa ilmenevän mielipiteesi pääosin jaankin.

      
  • muokattu 20.02.2023 22:55

    @740 GLE kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:
    Yläpeukkuahan voi antaa ihan puskista. Miksei siis alapeukkukin olisi ok?

    Äänenpaineen mittarina olen täsmälleen samaa mieltä.

    Oma perusteeni symmetrian rikkomiselle on siinä, että jos joku on eri mieltä tekstistäni, kuulisin mielelläni onko lähtötietoni vai oma päätelmäni virhellinen vai onko joku vaan eri mieltä. Siksi kuulen mielelläni alapeukun perusteet.

    Sinäkin olisit saattamut jäädä väärään käsitykseen, jos olisin vain alapeukuttanut tekstiäsi koska en pidä pitkistä sitaateista, vaikka lopussa ilmenevän mielipiteesi pääosin jaankin.

    Mistä olisin jäänyt väärään käsitykseen? Minusta yllä oleva vastauksesi olisi hyvin kuittaantunut alapeukulla. Sinähän sanot pitkällä kaavalla olevasi eri mieltä. Alapeukku olisi hyvin riittänyt ajamaan saman asian. Varsinkin tällaisessa juupas-eipäs-juupas-eipäs -asiassa

      
  • Tuli hankittua Peugeot 3008 Hybrid4 kun mökkitie talvella on lumen peitossa ja pösössä on kohtuullisesti maavaraa, 22cm ja neliveto. Enkä ole katunut valintaani.

    Valintaa tehdessäni en TM:stä löytänyt apuja ja katsoinkin Youtubesta todellisen talviautotestin Toyota RAV4 vs Hyundai Tucson vs Peugeot 3008 - Plug-in hybrid AWD jossa paneudutaan pääasiassa autojen etemiseen talviolosuhteissa.

      
  • @740 GLE kirjoitti:
    Tein juuri paperilla TM talviautotestin sähkäreiden osalta. Oma arvaukseni tuloksista on seuraava:

    Voittaja on BMW, jonka lämmitys on ylivoimainen ja myös kulutus kasvaa kylmässä varsin maltillisesti. BMW:n ajettavuudessa ei saa olla suurta moitteen aihetta missään olosuhteissa ja jos mukana on laservaloilla varustettu yksilö, se on ainoa johon saa talveen sopivat ajovalot valmiiksi tehtaalta. Monipuoliset talviominaisuudet ovat hyvin kasassa.

    Kia ja Hyundai kisaavat kahdesta muusta mitalisijasta. Isompana ja tasapainoisempana sekä konsernin nimeä kantavana hieman paremmin mietittynä jo vuoden auto nimityksiäkin voittanut Ioniq tulee niukasti kakkoseksi, vaikka vasta uusiutunut Niro antaakin sille kovan vastuksen.

    Häviäjiä jossain järjestyksessä ovat:

    • Volkswagen kompastuu isoon tilaan riittämättömään lämmitykseen.
    • Toyota kompastuu lataukseen ja rangeen ja keskeneräityyteensä
    • Megane kompastuu rangeen.
    • Nissan on Nissanin tapaan yleisen mitäänsanomaton, vaikkei missään erityisen huono. Etuvetoinen on talvella toivoton yritys, vaikka TM toimitus ei sitä testituloksiin kehtaakaan kirjoittaa.
    • Mersu kompastuu lämpöpumpun puutteessa heikkoon energian hallintaan ja kylmässä rajusti nousevaan kulutukseen vaikka iso akku pitääkin suuren ja paljon kuluttavan auton liikkeellä kohtuullisen pitkään.

    Pianhan se nähdään, miten lähelle (vai kauas?) TM näistä arvioista päätyy?

    Eihän tuo oma ennakkoarvioni ihan putkeen mennyt, vaikka muutamia yksityiskohtia osasin sentään poimia itsekin. Bemarin voiton arvioin oikein, samoin volkkarista puuttuvan lämmityslaitteen, mikä ei tietenkään yllätä ketään.

    Mersu ja Renapult pärjäsivät paremmin kuin odotin, korealaiset huonommin kuin odotin.

      1
  • @740 GLE kirjoitti:

    @740 GLE kirjoitti:
    Tein juuri paperilla TM talviautotestin sähkäreiden osalta. Oma arvaukseni tuloksista on seuraava:

    Voittaja on BMW, jonka lämmitys on ylivoimainen ja myös kulutus kasvaa kylmässä varsin maltillisesti. BMW:n ajettavuudessa ei saa olla suurta moitteen aihetta missään olosuhteissa ja jos mukana on laservaloilla varustettu yksilö, se on ainoa johon saa talveen sopivat ajovalot valmiiksi tehtaalta. Monipuoliset talviominaisuudet ovat hyvin kasassa.

    Kia ja Hyundai kisaavat kahdesta muusta mitalisijasta. Isompana ja tasapainoisempana sekä konsernin nimeä kantavana hieman paremmin mietittynä jo vuoden auto nimityksiäkin voittanut Ioniq tulee niukasti kakkoseksi, vaikka vasta uusiutunut Niro antaakin sille kovan vastuksen.

    Häviäjiä jossain järjestyksessä ovat:

    • Volkswagen kompastuu isoon tilaan riittämättömään lämmitykseen.
    • Toyota kompastuu lataukseen ja rangeen ja keskeneräityyteensä
    • Megane kompastuu rangeen.
    • Nissan on Nissanin tapaan yleisen mitäänsanomaton, vaikkei missään erityisen huono. Etuvetoinen on talvella toivoton yritys, vaikka TM toimitus ei sitä testituloksiin kehtaakaan kirjoittaa.
    • Mersu kompastuu lämpöpumpun puutteessa heikkoon energian hallintaan ja kylmässä rajusti nousevaan kulutukseen vaikka iso akku pitääkin suuren ja paljon kuluttavan auton liikkeellä kohtuullisen pitkään.

    Pianhan se nähdään, miten lähelle (vai kauas?) TM näistä arvioista päätyy?

    Eihän tuo oma ennakkoarvioni ihan putkeen mennyt, vaikka muutamia yksityiskohtia osasin sentään poimia itsekin. Bemarin voiton arvioin oikein, samoin volkkarista puuttuvan lämmityslaitteen, mikä ei tietenkään yllätä ketään.

    Mersu ja Renapult pärjäsivät paremmin kuin odotin, korealaiset huonommin kuin odotin.

    Miksi etuvetoinen sähkis ei toimi, kun polttikset toimivat erinomaisesti?

      
  • muokattu 08.03.2023 13:50

    @Late1969 kirjoitti:
    Miksi etuvetoinen sähkis ei toimi, kun polttikset toimivat erinomaisesti?

    Tämä oli ilmeisesti minulle tarkoitettu?

    Kiitokset päivän kevennyksestä :smiley:

      1
  • @Penteles kirjoitti:
    Tuli hankittua Peugeot 3008 Hybrid4 kun mökkitie talvella on lumen peitossa ja pösössä on kohtuullisesti maavaraa, 22cm ja neliveto. Enkä ole katunut valintaani.

    Valintaa tehdessäni en TM:stä löytänyt apuja ja katsoinkin Youtubesta todellisen talviautotestin Toyota RAV4 vs Hyundai Tucson vs Peugeot 3008 - Plug-in hybrid AWD jossa paneudutaan pääasiassa autojen etemiseen talviolosuhteissa.

    Teitkö ennen kauppaa mitään vertailua Granland phev:n ja 3008 hybrid4 välillä? Eikö näiden pitänyt olla teknisesti yhtäläiset?

      
  • @Jokeri kirjoitti:

    @Penteles kirjoitti:
    Tuli hankittua Peugeot 3008 Hybrid4 kun mökkitie talvella on lumen peitossa ja pösössä on kohtuullisesti maavaraa, 22cm ja neliveto. Enkä ole katunut valintaani.

    Valintaa tehdessäni en TM:stä löytänyt apuja ja katsoinkin Youtubesta todellisen talviautotestin Toyota RAV4 vs Hyundai Tucson vs Peugeot 3008 - Plug-in hybrid AWD jossa paneudutaan pääasiassa autojen etemiseen talviolosuhteissa.

    Teitkö ennen kauppaa mitään vertailua Granland phev:n ja 3008 hybrid4 välillä? Eikö näiden pitänyt olla teknisesti yhtäläiset?

    En tehnyt vertailua kun tykästyin heti Peugeotiin.

      
  • Etelän vetelille vinkki seuraavaan talviautotestiin! Vetäkää moottorikelkat Pohjoiseen peräkärryllä. Tässä testissä alkavat jyvät erottuun akanoista. Oikeata taakanvetoa, tässä sitten nähdään oikeasti miten nämä sähköautot rääkistä suoriutuu. Oikean arjen tuomat haasteet menomatkalle ja takaisin.

      
  • Tuota moottorikelkan vetoa on tullut joskus harrastettua, eikä se edes tunnu missään niin että asiata kannattaisi mainita. Itse asiassa näillä viluisilla TDI-DSG:illä kärryn vedosta kovalla pakkasella on se hyöty että moottori jaksaa pysyä omin voimin lämpimänä eikä tarvitse jatkuvaa webasto-avustusta. 2022-2023 talvena tosin kovia pakkasia ei keski-Suomessa ollut ollenkaan.

      
  • BMW i4 eDrive 40 matka-ajossa - ajomukavuutta ja toimintamatkaa!

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit