iskunvaimentimista

6 kommenttia

Vaihdatteko koskaan iskunvaimentimia?
Tuulilasi-lehti osti uudeksi harrasteautokseen 350000km ajetun farmari-Carinan (?, muistaakseni).
Väitteen mukaan siinä on alla alkuperäiset iskunvaimentimet ja kuntotestissä ne todettiin moitteettomiksi.
Asiantuntijat ovat patistaneet meitä vaihtamaan iskunvaimentimet säännöllisesti muutaman vuoden välein.
Mikäköhän on totuus tässäkin asiassa?

  
  • Omegalla ajettu 325tkm ja alla alkuperäiset iskarit (säädettävät). Eivät ole katsastuksessa huomauttaneet, niin empä ala niitä turhaan vaihtelemaan.

      
  • Meillä (svenlandiassa) katsastuksessa keikuttavat tarpeen vaatiessa sekä etupäätä ja takapäätä aika rajun näköisesti ja nivelien kolinat ja huonot iskunvaimentimet kyllä paljastuu.Iskarien tehon heikkeneminen iän myötä on tietysti vaikeampaa havaita ,mutta iskareita työkseen vaihtavilla on oma testilaitteensa , jonka kourissa kaikki muut kuin "omat" saa huonon tuloksen?
    Kerran kävin moisessa testissä ja iskarit oli kuulemma testerin mukaan hengenvaraallisessa kunnossa. Pari päivää myöhemmin autoni meni katsastuksessa läpi ilman huomautuksia.
    Silloisessa Granadassani oli paineilmasäätöiset pirun hyvät iskarit (Monroe) takana.

      
  • tUOTA KATSASTUKSEN ISKARITESTIÄ EI VOI KU IHMETELLÄ,PUHDASTA RAHASTUSTA SE ON...kÄVIN TOSSA VIIME VUONNA ILMAISESSA AUTOTARVIKELIIKKEEN ISKARITESTISSÄ 2 KERTAA KUUKAUDEN SISÄÄN KAHDESSA ERI LIIKKESSÄ-> TOISESSA TULOS OLI ETTÄ MEE HETI VAIHTAAN UUDET ISKARIT, TOISEN TULOS OLI ETTÄ ETTÄ UUTTA VASTAAVAT ON ISKARIT. MOLEMMISSA MITTAUS MENETELMÄ OLI SAMA MUTTA ERI TEKIJÄ ENKÄ KEKSINYT MITÄ ERO AUTOSSA OLIS VOINUT OLLA NOIYTTEN KERTOJEN VÄLILLÄ?? SAMA MITTAUSTAPA KATSASTUKSESSA...
    TOINEN JUTTU OLI ETTÄ JOSKUS MUINOIN TULI VAIHDETTUA ABOUT 220T AJETTUUN ASCONAAN UUDET ISKARIT ALKUPERÄISTEN TILALLE, EIKÄ PERSTUNTUMALLA AUTO TULLUT YHTÄÄN SEN PAREMMAKSI,KIVI MIKÄ KIVI. ISKARIT OLI VIELLÄ OLEVINAAN JOTAIN MERKKIKAMAA... :sleepy:

      
  • Itselläni on opel ascona vm. -88 ajettu n. 200tkm. Alkuperäiset iskarit edelleen alla ja itsestä tuntuu, että koko auto keinuu ja vaappuu töyssyjen jälkeen. Konttorilla taas kehutaan, että kyllä on hyvät iskarit. En ole sitten vaihtanut kun kerran ovat niin "hyvät". Onneksi auto on perheemme kakkos auto, jolla ajetaan tosi vähän.

      
  • Renault Safranestamme meni kääntölaakerit (se minkä varassa etupään McPherson kääntyy) tuossa 160tkm kohdalla. Vaihdettiin samalla kertaa sittten eteen uudet iskarit kun oli kerran auki. Vanhoissa ei ollut vuotoja ja vaikutti ihan hyviltä.

    Kyllä totuus on, että auto muuttui paljon paremmaksi ajaa; jämäköityi huomattavasti, kun 7 vuoden ikäiset iskarit vaihdettiin.

    Minä suosittelen, että iskarit ainakin eteen kannattaa vaihtaa kun sekä 5 vuotta ja 200 tkm on täynnä.

    On meillä kyllä 127 Fiat, mittarissa 140 tkm ja alkuperäiset iskarit joka nurkassa (vuosimallia 1980)

      
  • Jos arvostaa autossa hyviä ja yllätyksettömiä ajo-ominaisuuksia huonot iskarit kannattaa vaihtaa. Itsellä 150tkm ajettu Golf Variant TDI, jolla alkoi oireena olla lisääntynyt sivutuuli- ja uraherkkyys, ohjauspyörästä sai pitää kiinni tosissaan. Lisäksi tuli joustoliikkeisiin rullaavaa tunnetta kuin veneessä. Kaikki neljä iskunvaimenninta vaihdettiin. Hämmästyin muutosta, auto kulkee suuntavakaasti eikä ohjaus vaadi korjausliikkeitä jatkuvasti. Suomen tiestökin tuntuu muuttuneen huomattavasti tasaisemmaksi kuin aikaisemmin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit