Nissan/Mazda hybriidit

41 kommenttia
«1

Ihmetyttää että Nissan ja Mazda mainostaa uutuutena sarjahybriidejä ja lehdistö pitää ihmeenä, 50-80km sähköllä sitten bensamoottori 3syl/wankel lataa akkua ilman mekaanista yhteyttä vetopyöriin.
Mitä uutuutta tässä on, Chevy Volt/Opel Ampera esiteltiin 2011 ja toimi juuri noin, 2014-16 oli vielä viritetty malli noista Cadillac ELR Coupe, ainoa Coupe hybrid muuten, ei SUV, BMW I8 lisäksi.

  
  • Opel Ämpäri kylläkin kytkee bensakoneensa vetopyöriin maantienopeuksilla.

      1
  • Niin kytkee muuta ei suoraan, planeettapyörästön kautta jonka muutosuhdetta muuttaa portaattomasti toinen sähkömoottoreista, eli on itseasissa etevämpi

      1
  • @juhani126 kirjoitti:

    Ihmetyttää että Nissan ja Mazda mainostaa uutuutena sarjahybridejä ja lehdistö pitää ihmeenä

    Niinkö? Missä?

      1
  • @juhani126 kirjoitti:
    Niin kytkee muuta ei suoraan, planeettapyörästön kautta jonka muutosuhdetta muuttaa portaattomasti toinen sähkömoottoreista, eli on itseasissa etevämpi

    Eihän mikään auto kytke polttomoottoria suoraan vetopyöriin, vaan aina välissä on jotain, millä voidaan muuttaa välityssuhdetta tai katkaista yhteys. Coupe hybrideitä on muitakin kuin pelkkä Cadillac.

      
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @juhani126 kirjoitti:
    Niin kytkee muuta ei suoraan, planeettapyörästön kautta jonka muutosuhdetta muuttaa portaattomasti toinen sähkömoottoreista, eli on itseasissa etevämpi

    Eihän mikään auto kytke polttomoottoria suoraan vetopyöriin, vaan aina välissä on jotain, millä voidaan muuttaa välityssuhdetta tai katkaista yhteys. Coupe hybrideitä on muitakin kuin pelkkä Cadillac.

    Coupe hybrid, mikä, kenellä. Täyssähkö Coupe, mikä, kenellä, Tesla Roadsterin lisäksi. Nelioviset ei ole coupeja vaikka valmistaja niin väittäisi. On vehkeitä missä ei ole mitään pyörän ja moottorin välissä, moottori pyörän sisällä mm. Suorakytkentä lähinnä jos moottorin kierrosluku on kiinteässä suhteessä pyörien nopeuteen. GM systeemissä toimii planeetta pyörästö differentiaalina ja polttista ajetaan tarvittavalla kierrosluvulla riippuen ajovastuksista ja akun varautilasta, invertteri ohjaa sähkomoottoria/generaattoria jolla saadaan polttikselle portaaton luistamaton voimansiirto.

      
  • Joo, kumpikaan ei ole täystehonen sähköllä eikä taida olla edes plugari mikä oli se uutuus Mazdassa ja Nissanissa.

      
  • @juhani126 kirjoitti:

    Joo, kumpikaan ei ole täystehonen sähköllä eikä taida olla edes plugari mikä oli se uutuus Mazdassa ja Nissanissa.

    Kun tilaa hybridejä, saa hybridejä.

      1
  • Meille riittää tällä erää kaksi perättäistä Toyota hybridiä, esiviikolla tilalle tulee saksalaismerkin SUV pensa TSI eikä siitä sen enempää.
    Kaipaamaan jäämme Toyotan voimalinjaa, rengasmelua ei jää kaipaamaan.

      1
  • muokattu 25.02.2023 12:22

    @Quu kirjoitti:
    Meille riittää tällä erää kaksi perättäistä Toyota hybridiä, esiviikolla tilalle tulee saksalaismerkin SUV pensa TSI eikä siitä sen enempää.
    Kaipaamaan jäämme Toyotan voimalinjaa, rengasmelua ei jää kaipaamaan.

    Harmi tuo rengasmelu nykyisessä Corollassa, kun aikaisemmat mallit ovat pärjänneet melun suhteen ihan hyvin omassa viiteryhmässään. Kun asutaan Suomessa, jossa asfalttitiet ovat pääosin järjettömän karkeita, tuosta rengasmelusta muodostuu oikein sietämätön riesa.

      2
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Meille riittää tällä erää kaksi perättäistä Toyota hybridiä, esiviikolla tilalle tulee saksalaismerkin SUV pensa TSI eikä siitä sen enempää.
    Kaipaamaan jäämme Toyotan voimalinjaa, rengasmelua ei jää kaipaamaan.

    Harmi tuo rengasmelu nykyisessä Corollassa, kun aikaisemmat mallit ovat pärjänneet melun suhteen ihan hyvin omassa viiteryhmässään. Kun asutaan Suomessa, jossa asfalttitiet ovat pääosin järjettömän karkeita, tuosta rengasmelusta muodostuu oikein sietämätön riesa.

    Tällä palstalla on niin vähän lukijoita, että voinee paljastaa salaisen kikan: järjetön karkeus löytyy vain kulumisurista. Siinä urien vieressä on aivan sileä asvaltti (kuoppia lukuunottamatta), jolla on mukavan hiljaista ajella. Renkaat tosin kuluvat valitettavan hitaasti siinä sileällä, että joutuu vanhoilla ajamaan vuodesta toiseen.

      2
  • Samaan sarjaan kuuluu autoilijoiden sijoittuminen risteyksissä.
    Ollaan samalla linjalla ja sitten ihmetellään miten ne urat oikein syntyy...
    Ei tarviis olla kuin jalan verran jommassa kummassa reumassa, niin risteysalueen ura olisi paljon levämpi ja huomattavasti matalampi.

    Mutta ei, kaveria pitää tarkkaan seurata ja urissa ajaminen on pop.

      1
  • @Late1969 kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Meille riittää tällä erää kaksi perättäistä Toyota hybridiä, esiviikolla tilalle tulee saksalaismerkin SUV pensa TSI eikä siitä sen enempää.
    Kaipaamaan jäämme Toyotan voimalinjaa, rengasmelua ei jää kaipaamaan.

    Harmi tuo rengasmelu nykyisessä Corollassa, kun aikaisemmat mallit ovat pärjänneet melun suhteen ihan hyvin omassa viiteryhmässään. Kun asutaan Suomessa, jossa asfalttitiet ovat pääosin järjettömän karkeita, tuosta rengasmelusta muodostuu oikein sietämätön riesa.

    Tällä palstalla on niin vähän lukijoita, että voinee paljastaa salaisen kikan: järjetön karkeus löytyy vain kulumisurista. Siinä urien vieressä on aivan sileä asvaltti (kuoppia lukuunottamatta), jolla on mukavan hiljaista ajella. Renkaat tosin kuluvat valitettavan hitaasti siinä sileällä, että joutuu vanhoilla ajamaan vuodesta toiseen.

    Täällä päin sileää asfalttia löytyy vain kulumisurasta, joka on urapaikattu.

      1
  • @Lukija31722 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Meille riittää tällä erää kaksi perättäistä Toyota hybridiä, esiviikolla tilalle tulee saksalaismerkin SUV pensa TSI eikä siitä sen enempää.
    Kaipaamaan jäämme Toyotan voimalinjaa, rengasmelua ei jää kaipaamaan.

    Harmi tuo rengasmelu nykyisessä Corollassa, kun aikaisemmat mallit ovat pärjänneet melun suhteen ihan hyvin omassa viiteryhmässään. Kun asutaan Suomessa, jossa asfalttitiet ovat pääosin järjettömän karkeita, tuosta rengasmelusta muodostuu oikein sietämätön riesa.

    Nokialaiset kitkarenkaat on äänekkäämpiä kuin kilpailijansa. Ei rengasmelu ole enää erityisen paha riesa ½ vuodesta kun valitsee vaikkapa Goodyearit tai Michelinit. Ero on 63,3 db vs. 64,1 db (TM 17/2017). Ei iso, mutta sen verran eroa on että piti kaivaa esiin testitulokset kun N-merkkiset tuli käytetyn auton mukana.

    Kesärenkaiden osalta on vaikeampi verrata. Jossakin vaiheessa ilmeni että desibelit joidenka perusteella annetaan arvosana mitataan sellaisessa paikassa missä ei käytetä nastarenkaita ollenkaan.

    Lämpöisempiä (sähköä ei menisi lämmitykseen) ja vähälumisempia ilmoja (ettei kytkisi nelivetoa) odotellessa että voi hybridiajon sijaan ajaa enemmän pelkästään sähköllä. Bensa-ajo kuluttaa kevyellä kaasujalalla melkein sen mikä meni ennen start-stop-varustetulla bensakoneisellakin. Ennakoimattomalle jarrulevyjä lämmittävälle kuljettajalle hybridi voi auttaa paljonkin.

      
  • @Karrette kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Meille riittää tällä erää kaksi perättäistä Toyota hybridiä, esiviikolla tilalle tulee saksalaismerkin SUV pensa TSI eikä siitä sen enempää.
    Kaipaamaan jäämme Toyotan voimalinjaa, rengasmelua ei jää kaipaamaan.

    Harmi tuo rengasmelu nykyisessä Corollassa, kun aikaisemmat mallit ovat pärjänneet melun suhteen ihan hyvin omassa viiteryhmässään. Kun asutaan Suomessa, jossa asfalttitiet ovat pääosin järjettömän karkeita, tuosta rengasmelusta muodostuu oikein sietämätön riesa.

    Nokialaiset kitkarenkaat on äänekkäämpiä kuin kilpailijansa. Ei rengasmelu ole enää erityisen paha riesa ½ vuodesta kun valitsee vaikkapa Goodyearit tai Michelinit. Ero on 63,3 db vs. 64,1 db (TM 17/2017). Ei iso, mutta sen verran eroa on että piti kaivaa esiin testitulokset kun N-merkkiset tuli käytetyn auton mukana.

    Kesärenkaiden osalta on vaikeampi verrata. Jossakin vaiheessa ilmeni että desibelit joidenka perusteella annetaan arvosana mitataan sellaisessa paikassa missä ei käytetä nastarenkaita ollenkaan.

    Lämpöisempiä (sähköä ei menisi lämmitykseen) ja vähälumisempia ilmoja (ettei kytkisi nelivetoa) odotellessa että voi hybridiajon sijaan ajaa enemmän pelkästään sähköllä. Bensa-ajo kuluttaa kevyellä kaasujalalla melkein sen mikä meni ennen start-stop-varustetulla bensakoneisellakin. Ennakoimattomalle jarrulevyjä lämmittävälle kuljettajalle hybridi voi auttaa paljonkin.

    Kaikissa autoissa on Start-Stop eli käynnistys-pysäytys - toiminto. Vanhoissa virta-avaimella, uudemmissa napilla ja monissa sähköautoissa muuten vaan automaattisesti. Oletan nykyisen autosikin olevan varustettu Start-Stop -toiminnolla.

      
  • muokattu 26.02.2023 15:52

    @HybridRules kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Meille riittää tällä erää kaksi perättäistä Toyota hybridiä, esiviikolla tilalle tulee saksalaismerkin SUV pensa TSI eikä siitä sen enempää.
    Kaipaamaan jäämme Toyotan voimalinjaa, rengasmelua ei jää kaipaamaan.

    Harmi tuo rengasmelu nykyisessä Corollassa, kun aikaisemmat mallit ovat pärjänneet melun suhteen ihan hyvin omassa viiteryhmässään. Kun asutaan Suomessa, jossa asfalttitiet ovat pääosin järjettömän karkeita, tuosta rengasmelusta muodostuu oikein sietämätön riesa.

    Nokialaiset kitkarenkaat on äänekkäämpiä kuin kilpailijansa. Ei rengasmelu ole enää erityisen paha riesa ½ vuodesta kun valitsee vaikkapa Goodyearit tai Michelinit. Ero on 63,3 db vs. 64,1 db (TM 17/2017). Ei iso, mutta sen verran eroa on että piti kaivaa esiin testitulokset kun N-merkkiset tuli käytetyn auton mukana.

    Kesärenkaiden osalta on vaikeampi verrata. Jossakin vaiheessa ilmeni että desibelit joidenka perusteella annetaan arvosana mitataan sellaisessa paikassa missä ei käytetä nastarenkaita ollenkaan.

    Lämpöisempiä (sähköä ei menisi lämmitykseen) ja vähälumisempia ilmoja (ettei kytkisi nelivetoa) odotellessa että voi hybridiajon sijaan ajaa enemmän pelkästään sähköllä. Bensa-ajo kuluttaa kevyellä kaasujalalla melkein sen mikä meni ennen start-stop-varustetulla bensakoneisellakin. Ennakoimattomalle jarrulevyjä lämmittävälle kuljettajalle hybridi voi auttaa paljonkin.

    Kaikissa autoissa on Start-Stop eli käynnistys-pysäytys - toiminto. Vanhoissa virta-avaimella, uudemmissa napilla ja monissa sähköautoissa muuten vaan automaattisesti. Oletan nykyisen autosikin olevan varustettu Start-Stop -toiminnolla.

    Niin. Tästähän käytiin pitkä keskustelu miten tuota järjestelmää piti kutsua missä moottori sammuu ja käynnistyy ajomatkan aikana liikennetilanteen niin salliessa automaattisesti jotta vältytään turhalta tyhjäkäynniltä, ilman että mikään muu toiminto lakkaa toimimasta tauon aikana (paitsi lämmityksen vesikierto).

    Omassani on jo vuosien ajan ollut napilla käynnistys ja sammutus. Mutta start-stop toimii käytännön tasolla jouhevammin hybridissä kun liikkeelle pääsee nopeammin sähköllä, siinä kun ei ole minkäänlaista käynnistys- ja kaksoiskytkinviivettä.

    https://www.volvocars.com/fi/support/manuals/v90/2016w46/kaynnistys-ja-ajo/start-stop-jarjestelma/kaynnistys-pysaytys-toiminnon-kaytto

    Siinä olisikin hommaa jos yksityishenkilönä alkaisi vakiintunutta sanastoa korjailemaan. Vieläkin esimerkiksi Pirkka ja Hartwall markkinoivat III-olutta, vaikka oluen veroluokat johon tuo 3-luokka perustuu poistuivat vuonna 1994.

      1
  • @Karrette kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Karrette kirjoitti:

    @Lukija31722 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Meille riittää tällä erää kaksi perättäistä Toyota hybridiä, esiviikolla tilalle tulee saksalaismerkin SUV pensa TSI eikä siitä sen enempää.
    Kaipaamaan jäämme Toyotan voimalinjaa, rengasmelua ei jää kaipaamaan.

    Harmi tuo rengasmelu nykyisessä Corollassa, kun aikaisemmat mallit ovat pärjänneet melun suhteen ihan hyvin omassa viiteryhmässään. Kun asutaan Suomessa, jossa asfalttitiet ovat pääosin järjettömän karkeita, tuosta rengasmelusta muodostuu oikein sietämätön riesa.

    Nokialaiset kitkarenkaat on äänekkäämpiä kuin kilpailijansa. Ei rengasmelu ole enää erityisen paha riesa ½ vuodesta kun valitsee vaikkapa Goodyearit tai Michelinit. Ero on 63,3 db vs. 64,1 db (TM 17/2017). Ei iso, mutta sen verran eroa on että piti kaivaa esiin testitulokset kun N-merkkiset tuli käytetyn auton mukana.

    Kesärenkaiden osalta on vaikeampi verrata. Jossakin vaiheessa ilmeni että desibelit joidenka perusteella annetaan arvosana mitataan sellaisessa paikassa missä ei käytetä nastarenkaita ollenkaan.

    Lämpöisempiä (sähköä ei menisi lämmitykseen) ja vähälumisempia ilmoja (ettei kytkisi nelivetoa) odotellessa että voi hybridiajon sijaan ajaa enemmän pelkästään sähköllä. Bensa-ajo kuluttaa kevyellä kaasujalalla melkein sen mikä meni ennen start-stop-varustetulla bensakoneisellakin. Ennakoimattomalle jarrulevyjä lämmittävälle kuljettajalle hybridi voi auttaa paljonkin.

    Kaikissa autoissa on Start-Stop eli käynnistys-pysäytys - toiminto. Vanhoissa virta-avaimella, uudemmissa napilla ja monissa sähköautoissa muuten vaan automaattisesti. Oletan nykyisen autosikin olevan varustettu Start-Stop -toiminnolla.

    Niin. Tästähän käytiin pitkä keskustelu miten tuota järjestelmää piti kutsua missä moottori sammuu ja käynnistyy ajomatkan aikana liikennetilanteen niin salliessa automaattisesti jotta vältytään turhalta tyhjäkäynniltä, ilman että mikään muu toiminto lakkaa toimimasta tauon aikana (paitsi lämmityksen vesikierto).

    Omassani on jo vuosien ajan ollut napilla käynnistys ja sammutus. Mutta start-stop toimii käytännön tasolla jouhevammin hybridissä kun liikkeelle pääsee nopeammin sähköllä, siinä kun ei ole minkäänlaista käynnistys- ja kaksoiskytkinviivettä.

    https://www.volvocars.com/fi/support/manuals/v90/2016w46/kaynnistys-ja-ajo/start-stop-jarjestelma/kaynnistys-pysaytys-toiminnon-kaytto

    Siinä olisikin hommaa jos yksityishenkilönä alkaisi vakiintunutta sanastoa korjailemaan. Vieläkin esimerkiksi Pirkka ja Hartwall markkinoivat III-olutta, vaikka oluen veroluokat johon tuo 3-luokka perustuu poistuivat vuonna 1994.

    Juu, Joukossa tyhmyys tiivistyy, siis muunkin nimisillä kuin Jouko. Kukaan ei kuitenkaan kiellä ymmärtämästä tekniikkaa ja omassa puheessaan voi välttää puuta heinää ja selkeästi vääriä tai harhaan johtavia termejä, jos on niistä tietoinen. Autojen käyttöohjeitakaan ei välttämättä kirjoita penaalin terävimmät kynät, jotka ovat mieluummin kehittämässä Stop-Start-järjestelmää kuin tekemässä niistä ohjeita.

    Kun virta-avaimia alettiin korvata painonapeilla, niin nappeihin tietenkin kirjoitettiin Start ja Stop, koska se napin tarkoitus on. Ei voi olettaa tai odottaa, että iso kansanosa ymmärtäisi tekniikkaa. Kun uudessa autossa oli hieno Start-Stop -nappi ja auto vielä sammutti ja käynnisti moottorin automaattisesti liikennevaloissa, niin ilmiselvä start-stop -järjestelmähän se siinä. Kyllä kansa tietää.

      
  • Autolla ei pääse muussa järjestyksessä liikkeellä kuin start-stop-start.

      
  • @Quu kirjoitti:
    Autolla ei pääse muussa järjestyksessä liikkeellä kuin start-stop-start.

    Sinullako jää start-päälle, kun jätät auton parkkiin? Normaalimpi tapa on, että aloitetaan startilla ja lopetetaan stopilla. Jotkut autot siinä välissä sitten säästävät co2 päästöjä tekemällä stop-start -syklin.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Autolla ei pääse muussa järjestyksessä liikkeellä kuin start-stop-start.

    Sinullako jää start-päälle, kun jätät auton parkkiin? Normaalimpi tapa on, että aloitetaan startilla ja lopetetaan stopilla. Jotkut autot siinä välissä sitten säästävät co2 päästöjä tekemällä stop-start -syklin.

    🤣

      
  • @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:
    Autolla ei pääse muussa järjestyksessä liikkeellä kuin start-stop-start.

    Sinullako jää start-päälle, kun jätät auton parkkiin? Normaalimpi tapa on, että aloitetaan startilla ja lopetetaan stopilla. Jotkut autot siinä välissä sitten säästävät co2 päästöjä tekemällä stop-start -syklin.

    🤣

    Oletko käyttänyt Stop-Start -systeemillä varustettua autoa? Kun ajat auton parkkiin ja pysähdyt eli kytkin pohjaan ja jarrutat pysähdyksiin, Stop-Start -järjestelmä sammuttaa moottorin. Jos vain nouset autosta, moottori pärähtää itsekseen käyntiin. Sinun pitää sammuttaa auto painamalla Start/Stop -painiketta. Ainakaan minä en ole nähnyt autoa, jossa olisi Start- ja Stop-painike erikseen vaan samassa napissa on ollut flip-flop-toiminto. Yleensä kuskit sammuttavat auton siitä Start/Stop -painikkeesta, mutta voihan sen tietysti jättää käyntiinkin. Minulla on ollut yksi polttis, jossa oli Stop-Start-toiminto. Kävi jokusen kerran niin, että oli tarkoitus pistäytyä hakemassa sisältä jotain ja kun pysäytyin auton, moottori sammui, mutta kun hyppäsin autosta ulos, moottori käynnistyi.

      
  • @HybridRules kirjoitti:

    Oletko käyttänyt Stop-Start -systeemillä varustettua autoa?

    Ehkä olen ehkä en, käsittääkseni kuitenkin moottori pitää ensin käynnistää ennen kuin sen itse tai automatiikka voi sammuttaa.

      
  • @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Oletko käyttänyt Stop-Start -systeemillä varustettua autoa?

    Ehkä olen ehkä en, käsittääkseni kuitenkin moottori pitää ensin käynnistää ennen kuin sen itse tai automatiikka voi sammuttaa.

    Oliko muna ennen kanaa vai toisinpäin ja mikä oli kukon rooli? Pitäisi kysyä ohjelmoijilta mikä on ss-järjestelmän koodin alkupiste. Alkaako se (nappi-)startissa ja loppuu (nappi-)stopissa? Vai alkaako se vasta moottorin käydessä ja päättyy moottorin vielä käydessä? Voihan nimitys tulla idean isältäkin, kukolta, eikä se ole niin tarkkaan määritelty.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Oletko käyttänyt Stop-Start -systeemillä varustettua autoa?

    Ehkä olen ehkä en, käsittääkseni kuitenkin moottori pitää ensin käynnistää ennen kuin sen itse tai automatiikka voi sammuttaa.

    Oliko muna ennen kanaa vai toisinpäin ja mikä oli kukon rooli? Pitäisi kysyä ohjelmoijilta mikä on ss-järjestelmän koodin alkupiste. Alkaako se (nappi-)startissa ja loppuu (nappi-)stopissa? Vai alkaako se vasta moottorin käydessä ja päättyy moottorin vielä käydessä? Voihan nimitys tulla idean isältäkin, kukolta, eikä se ole niin tarkkaan määritelty.

    Nimitys on oma asiansa ja järjestelmän toiminta on toinen. Järjestelmän toiminto on Stop-Start eikä siihen kukko vaikuta mitenkään. Stop-Start -toiminto aktivoituu, kun auton käynnistää Start/Stop -painikkeesta ja se lopettaa toimintansa, kun painetaan uudelleen Start/Stop -painiketta. Junttimaisesti ihmiset ovat alkaneet kutsua Stop-Start -järjestelmää Start/Stop -nimellä varmaankin siksi,. että auton käynnistys/pysäytys -painikkeeseen on präntätty käyttöohje: käynnistä tästä ja myös pysäytä tästä. Eli Start - Stop.

      
  • Jotta ei menisi liian helpoksi mulla on vielä Start-Stop napin alapuolella saman napin yhteydessä namiska jossa lukee "Off" jolla saa start-stop toiminnallisuuden pois käytöstä. Siitä huolimatta Startilla saa moottorin käymään ja Stoplla moottori sammuu vaikka Off olisikin aktivoituna :-)

      2
  • @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Oletko käyttänyt Stop-Start -systeemillä varustettua autoa?

    Ehkä olen ehkä en, käsittääkseni kuitenkin moottori pitää ensin käynnistää ennen kuin sen itse tai automatiikka voi sammuttaa.

    Oliko muna ennen kanaa vai toisinpäin ja mikä oli kukon rooli? Pitäisi kysyä ohjelmoijilta mikä on ss-järjestelmän koodin alkupiste. Alkaako se (nappi-)startissa ja loppuu (nappi-)stopissa? Vai alkaako se vasta moottorin käydessä ja päättyy moottorin vielä käydessä? Voihan nimitys tulla idean isältäkin, kukolta, eikä se ole niin tarkkaan määritelty.

    Nimitys on oma asiansa ja järjestelmän toiminta on toinen. Järjestelmän toiminto on Stop-Start eikä siihen kukko vaikuta mitenkään. Stop-Start -toiminto aktivoituu, kun auton käynnistää Start/Stop -painikkeesta ja se lopettaa toimintansa, kun painetaan uudelleen Start/Stop -painiketta. Junttimaisesti ihmiset ovat alkaneet kutsua Stop-Start -järjestelmää Start/Stop -nimellä varmaankin siksi,. että auton käynnistys/pysäytys -painikkeeseen on präntätty käyttöohje: käynnistä tästä ja myös pysäytä tästä. Eli Start - Stop.

    Kokonaisuudessaan kyse on siis start-stop-järjestelmästä, johon kuuluu stop-start-toiminto.

    Hesarissa autotekniikan guru Jose Riikonen käytti samoin stop-start-nimeä, jutussa jossa arvuuteltiin onko koko toiminto vaarallinen moottorille.

      
  • @Late1969 kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    @Late1969 kirjoitti:

    @Quu kirjoitti:

    @HybridRules kirjoitti:

    Oletko käyttänyt Stop-Start -systeemillä varustettua autoa?

    Ehkä olen ehkä en, käsittääkseni kuitenkin moottori pitää ensin käynnistää ennen kuin sen itse tai automatiikka voi sammuttaa.

    Oliko muna ennen kanaa vai toisinpäin ja mikä oli kukon rooli? Pitäisi kysyä ohjelmoijilta mikä on ss-järjestelmän koodin alkupiste. Alkaako se (nappi-)startissa ja loppuu (nappi-)stopissa? Vai alkaako se vasta moottorin käydessä ja päättyy moottorin vielä käydessä? Voihan nimitys tulla idean isältäkin, kukolta, eikä se ole niin tarkkaan määritelty.

    Nimitys on oma asiansa ja järjestelmän toiminta on toinen. Järjestelmän toiminto on Stop-Start eikä siihen kukko vaikuta mitenkään. Stop-Start -toiminto aktivoituu, kun auton käynnistää Start/Stop -painikkeesta ja se lopettaa toimintansa, kun painetaan uudelleen Start/Stop -painiketta. Junttimaisesti ihmiset ovat alkaneet kutsua Stop-Start -järjestelmää Start/Stop -nimellä varmaankin siksi,. että auton käynnistys/pysäytys -painikkeeseen on präntätty käyttöohje: käynnistä tästä ja myös pysäytä tästä. Eli Start - Stop.

    Kokonaisuudessaan kyse on siis start-stop-järjestelmästä, johon kuuluu stop-start-toiminto.

    Hesarissa autotekniikan guru Jose Riikonen käytti samoin stop-start-nimeä, jutussa jossa arvuuteltiin onko koko toiminto vaarallinen moottorille.

    Niin, Start-Stop on ollut iänkaiken autoissa sun muissa laitteissa. Virta-avaimella kytkettävä tai jotenkin muuten. Asuintaloissakin on Start-Stop toimintoa vastaava periaate, että avaimella ovi lukkoon ja auki. Sisällä talossa voi sitten olla hyvinkin sekalaisia toimintoja ja toimintaa ja erilaisia järjestelmiä, vaikkapa kotiautomaatiota.

    Kun halutaan erikseen viitata, että autossa on Stop-Start -järjestelmä, olisi parempi myös kutsua sitä Stop-Start -järjestelmäksi, jottei ihmiset sekoittaisi sitä Start-Stop toimintoon, joka on kaikissa autoissa, myös sähköautoissa.

      
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:
    Jotta ei menisi liian helpoksi mulla on vielä Start-Stop napin alapuolella saman napin yhteydessä namiska jossa lukee "Off" jolla saa start-stop toiminnallisuuden pois käytöstä. Siitä huolimatta Startilla saa moottorin käymään ja Stoplla moottori sammuu vaikka Off olisikin aktivoituna :-)

    Ethän sinä siis saa Start-Stop -toimintoa Off-asentoon, kun kerran pystyt ajamaan autolla. Saat Stop-Start -järjestelmän pois päältä, mutta Start-Stop toimii kuten ennenkin. Eikö?

      
  • @[ZeiMZei] kirjoitti:
    Jotta ei menisi liian helpoksi mulla on vielä Start-Stop napin alapuolella saman napin yhteydessä namiska jossa lukee "Off" jolla saa start-stop toiminnallisuuden pois käytöstä. Siitä huolimatta Startilla saa moottorin käymään ja Stoplla moottori sammuu vaikka Off olisikin aktivoituna :-)

    Tähän ei ole muuta lisättävää kuin että muna oli ensin, koska dinosaurus tuli munasta eikä silloin vielä ollut kanoja.

      1
  • @HybridRules kirjoitti:

    @[ZeiMZei] kirjoitti:
    Jotta ei menisi liian helpoksi mulla on vielä Start-Stop napin alapuolella saman napin yhteydessä namiska jossa lukee "Off" jolla saa start-stop toiminnallisuuden pois käytöstä. Siitä huolimatta Startilla saa moottorin käymään ja Stoplla moottori sammuu vaikka Off olisikin aktivoituna :-)

    Ethän sinä siis saa Start-Stop -toimintoa Off-asentoon, kun kerran pystyt ajamaan autolla. Saat Stop-Start -järjestelmän pois päältä, mutta Start-Stop toimii kuten ennenkin. Eikö?

    No voihan! Näemmä tässä autossa, jossa juuri istun, start/stop napun rilalla onkin nappi jossa lukee power.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit