Adaptiivinen vakionopeudensäädin

8 kommenttia

Adaptiivinen vakionopeudensäädin (Passat Alltack) on muutamia kertoja saanut virhesignaalin ohitettaessa moottoritiellä rekka-autoa. Tilanne on nolo, kun auto alkaa jarruttamaan itsestään ilman näkyvää syytä. Yhden kerran perässä tulleen auton kuljettaja sai moisesta herneitä nenäänsä niin, että minut ohitettuaan palasi eteeni kaistalle ja jarrutti voimakkaasti. Onko kokemuksia moisesta virhetoiminnasta.

  
  • Tuttu ilmiö kahdesta eri merkkisestä autosta että adaptiivinen nopeus jarruttelee ilman järkevää syytä. Tai syy jarruttamiseen varmastikin on ohjelmoituna, koska se tapahtuu aina samassa kohtaa.

      
  • Ohitteletteko oikealta puolelta?

      
  • Erimerkkisellä autolla havaitsin samanlaisen tilanteen tänään aamulla ohittaessani moottoritiellä rekka-autoa, jonka perässä loisti joulukuusena parikymmentä punaista lediä. Hidastaminen/(jarrutus?) oli kuitenkin lyhyt, alle sekunnin mittainen, eikä takanani lähietäisyydellä ollut toista ajoneuvoa.

      
  • @Topi27 kirjoitti:
    Ohitteletteko oikealta puolelta?

    En todellakaan ohittele oikealta. Aiheeton jarrutus ei ole pitkäaikainen, mutta jarruvalot syttyvät, joka taas aiheellisesti aiheuttaa reaktion perässä tulevassa autoilijassa.

      
  • @koreileva kirjoitti:
    Erimerkkisellä autolla havaitsin samanlaisen tilanteen tänään aamulla ohittaessani moottoritiellä rekka-autoa, jonka perässä loisti joulukuusena parikymmentä punaista lediä. Hidastaminen/(jarrutus?) oli kuitenkin lyhyt, alle sekunnin mittainen, eikä takanani lähietäisyydellä ollut toista ajoneuvoa.

    Mach E teki kerran aiheettoman jarrutuksen juuri tuollaisen joulukuusirekan takia. Muutamia muitakin haamujarrutuksia on sattunut niiden neljän vuoden aikana, kun autoissani on ollut adaptiivinen vakkari, mutta ei varsinaisesti riesaksi asti. Olisikohan tilanteissa useimmiten ollut osatekijänä lumen peittämät kaistamerkinnät, en enää muista tarkemmin?

      
  • muokattu 01.03.2023 13:22

    @Topi27 kirjoitti:
    Ohitteletteko oikealta puolelta?

    Ei tietenkään. Lain sallimalla tavalla hitaamman ohitse oikealta ajaminen onnistuu silti useimmiten myös autopilotilla, joko ohjausassistentin tai kuljettajan ohjatessa.

    Yhdessä vasemmalle kaartavassa moottoritien kaarteessa auto silti häkeltyy jääden turhaan hidastamaan viereisellä vasemmalla kaistalla ajavan taakse.

    Tämä on outo paikka erehdykselle, koska vasemmalle kaartava auto on loittonemassa eikä "tulossa eteen", joka saattaisi hämätä autoa? Paljon tiukemmassa oikeassa mutkassa auto näkee kaistat oikein ja hivuttautuu vasemman kaistan jonon ohitse oikealta (tai päinvastoin) muita autoja pelkäämättä, jos omalla kaistalla on vapaata tilaa.

    Pitäisiköhän kokeeksi päivittää navi siltä varalta, että kyse on vanhasta kartasta, jonka nojalla auto kieltäytyy ajamasta poistumisrampilla kenenkään edelle vaikka vanhalla karttalehdellä vielä näkyvän ulismenorampin kohdalla onnin nyt ajokaista?

      
  • @GeeTeeJ kirjoitti:

    @koreileva kirjoitti:
    Erimerkkisellä autolla havaitsin samanlaisen tilanteen tänään aamulla ohittaessani moottoritiellä rekka-autoa, jonka perässä loisti joulukuusena parikymmentä punaista lediä. Hidastaminen/(jarrutus?) oli kuitenkin lyhyt, alle sekunnin mittainen, eikä takanani lähietäisyydellä ollut toista ajoneuvoa.

    Mach E teki kerran aiheettoman jarrutuksen juuri tuollaisen joulukuusirekan takia. Muutamia muitakin haamujarrutuksia on sattunut niiden neljän vuoden aikana, kun autoissani on ollut adaptiivinen vakkari, mutta ei varsinaisesti riesaksi asti. Olisikohan tilanteissa useimmiten ollut osatekijänä lumen peittämät kaistamerkinnät, en enää muista tarkemmin?

    Haamujarrutksia on sattunut ihan kuivalla kesäkelillä. Mitään erikoisempaa valomerta rekan perässä en muista nähneeni. Täytyy vaan todeta 'shit happens'.

      
  • Ei ole ohitustilanteessa tullut aiheettomia jarrutuksia. Mittarissa reilut 160 tkm.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit